flll-in vakantie met veel sport en entertainment J Alles inbegrepen; alle reiskosten, sportfaciliteiten, avond- entertainmeni enz. Zelfs de wijn aan tafel is bij volledig pension inclusief. Vandaar dat u als Holiday Club gast niet gauw uw portemonnee pakt Veel is al voldaan. En u doet zoveel! U komt dan ook extra voldaan thuis! THCST: LEO NBSE Entertainment Clubformule Weinig „pionieren" Identiteit SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 APRIL 1982 De Nederlandse toerist lijkt eraan toe te zijn, in een nieuwe vorm zijn vakantie in zonover goten streken te vie ren. Niet meer uit sluitend hele dagen „plat"; bruin bak ken van negen tot vijf, als betrof het kantooruren. Maar fysiek actief, terwijl het zuidelijke zon netje toch wel zijn werk doet. Met andere woorden: een vakantie met veel sport; een toeristisch fe nomeen dat in het bui tenland al langer popu lair is en nu ook in Ne derland opgeld begint te doen. Het idee van de voor Nederland gloednieuwe „clubvakantie" komt van de Brit Sir Frederick Pontin. Zijn adellijke titel ontleent deze man aan zijn ver diensten voor het binnenlandse (dus Britse) toerisme, waarvoor hij in 1978 ge ridderd werd. In 1968 begon Fred Pontin aan zijn opmer kelijke loopbaan met een park te stichten, dat voorzien was van wisse lende hoog- en laag bouw en waarin zijn landgenoten een „all-in- vakantie" konden ge nieten. De zogeheten „clubformule" (gratis sportfaciliteiten en en tertainment) was daar reeds bij inbegrepen. Haal het zomerprogramma bij: Nederlander lijkt rijp voor nieuwe vorm van vakantie In direct verband met deze nieuwe trend staat de komst naar ons land van de van oorsprong Britse reisorgani satie Holiday Club/Pontl- nental, die zich in december 1980 in Amsterdam vestigde om hier - vooralsnog als eni ge - de in Groot-Brittannië en België zeer gewilde „clubvakantie" te introduce ren. Door de snel tot stand ge komen samenwerking met de Toerkoop-organisatie, een coöperatieve vereniging van samenwerkende reis agenten, heeft Holiday Club/Pontinental inmiddels een aardige entree gemaakt in de vaderlandse reiswe reld. Enkele honderden reis bureaus boeken nu Holiday- clubvakanties. Aangeboden wordt een van A tot Z geregelde bui tenlandse vakantie met vol- pension in een zonrijke streek, die in het teken staat van sportieve activiteit en entertainment en waaraan vrijwel geen bijkomende kosten verbonden (hoeven te) zijn. Zulks onder ANVR- voorwaarden. Een „all-in- vakantie" zogezegd, die de deelnemer niettemin vrijlaat in de wijze waarop deze zijn vrije week of weken wenst door te brengen. De Holiday clubs zijn ge vestigd in Spanje (zes clubs verspreid over de kuststrook van het Iberisch schierei land, Majorca en Tenerife), Joegoslavië (2), Italië (3 op Sicilië en Sardinië), Grie kenland, Marokko en Frankrijk. Ook vindt men vestigingen in Zwitserland en Groot-Brittannië (29), alsook in Florida, USA. In totaal veertien parken met 8000 bedden. Uitbreiding wordt gezocht in Portugal, Israël en Califomië. De voor het overgrote deel dus aan de Middellandse Zeekust gelegen Holiday Clubs bestaan uit hotels, bungalowparken of een combinatie daarvan. Een groot aantal sportaccommo daties maakt deel uit van elk complex. Daarop aanwezig zijn vaste teams van spellei ders en gediplomeerde trai ners in uiteenlopende tak ken van sport. De zogenaamde „clubfor mule" van Holiday voorziet dan ook in een uiteenlopende hoeveelheid van mogelijkhe den, zoals tennis, volleybal, windsurfen, minigolf, boog schieten, waterfietsen, tafel tennis, voetballen, judo, jeu de boules, turnen en biljar ten. Deelname daaraan is gratis, want bij de reissom inbegrepen. Voor diepzeeduiken (in het Marokkaanse M'diq is zelfs een complete diepzee-duik vakantie mogelijk op de, volgens gerenommeerde kenners mooiste duiklocatie van de Mediterrannée), voor waterskiën en paardrijden wordt een kleine vergoeding gevraagd. Eveneens bij de reissom inbegrepen zijn de vlucht, het vervoer per bus van vliegveld naar club, de maaltijden (inclusief de wijn naar keuze) en de amuse mentsshows, die elke avond worden gegeven. De optredende artiesten zijn vrijwel allen in vaste dienst van de desbetreffende club. Per periode van 3 we ken is de show elke avond anders. De programma's voorzien in flamencodansen, variété, rock'n'roll, missver kiezing etc. De kinderen kunnen - los van de ouders - overdag deelnemen aan een eigen sportprogrammaterwijl 's avonds een kindershow wordt opgevoerd. Bejaarden kunnen elke avond dansen in een aparte zaal, zulks als tegenhanger van de - ook al - gratis toegankelijke disco, die tot halfdrie 's nachts is geopend. Al deze activiteiten vinden dus plaats op het eigen ter rein van de Holiday Clubs, die variërend per locatie, zo'n 400 tot duizend mensen kunnen herbergen. Over het algemeen bestaat de moge lijkheid om voor eigen reke ning - doorgaans zelf te re gelen - excursies te maken in de omgeving. Dat kan per openbaar vervoer of met een gehuurde auto (soms scoot er). Veel Holiday Clubs liggen namelijk wat geïsoleerd of anders meestal buiten de toe ristische concentraties, zodat wandelingen naar de dorpjes in de omgeving niet meteen voor de hand liggen. Voor de tot wat „pionieren" geneigde toerist kan de clubvakantie dus een nadeel inhouden, ook al met het oog op de op een presenteerblaadje aangereik te „clubformule", die na en kele dagen weinig meer „te ontdekken" overlaat. Bovendien is het denk baar, dat men zich gebonden voelt aan de vaste uren waarop dagelijks de drie maaltijden, die bij de reis som zijn inbegrepen, geser veerd worden. Letterlijk is dat serveren alleen van toepassing op ontbijt en avondeten. De lunch komt neer op zelfbe diening waarbij men een keuze kan maken uit een buitengewoon ruim geassor teerd koud buffet. Voor hap jes tussendoor en typisch Spaanse lekkernijen, als paëlla, kan men voor eigen rekening doorgaans terecht aan het buffet op het club terras. Die maaltijden verlopen trouwens volgens een aller aardigst en origineel clubge- bruik. Men krijgt bij bin nenkomst een plaats toege wezen aan een van de vele 8-persoons tafels, zodanig dat het uit vele nationalitei ten bestaande gezelschap voortdurend tot onderlinge nieuwe kennismakingen ge stimuleerd wordt, ontmoe tingen die op andere plaat sen binnen dé club kunnen worden voortgezet of her nieuwd. Men blijft elkaar per slot op het terras of de sportbaan, op het strand, in het park of de disco ontmoe ten. Wat dat betreft ia de club- vakantie niet alleen voor ge zinnen met of zonder kinde ren, maar ook voor de wat sociabel ingestelde alleen staande heel geschikt Dat geldt evenzeer voor groepen (sportclubs b.v., maar ook andere verenigingen en zelfs congres groepen) die bij een bezetting van meer dan 20 personen bovendien in aan merking komen voor specia le reductietarieven. Zij het, dat die groepen tijdens de maaltijden evenzo mooi over de tafeltjes wor den verdeeld, om het beoog de „verbroederingseffect" niet te verstoren. Overigens is in elke club Nederlands sprekend personeel aanwe zig. Gemiddeld genomen ligt het boekingstarief van Holi day Club rond de driehon derd gulden per persoon ho ger dan de doorsnee vliegva kantie. In die 300.- zijn wel veruit de meest denkbare bijkomende kosten van de normale vakantie begrepen - en dat kan voordelig uit pakken. De foto's tonen attractie- punten van de „Club del Sol", gelegen ten westen van Estepona, aan de Spaanse Costa del Sol. Samen met de club op Mallorca is dit de po pulairst gebleken reisbe- stemming uit het Holiday- pakket. Verslaggever Leo Nierse heeft deze club in het seizoen '81 voor de Zeebra- Weekbladen bezocht. Holiday Club ..imnopleBil" nieuwe vakantieformule na succes in buitenland Het idee bleek een schot in de roos. De Britten waren wild enthousiast en de vraag bleek zo enorm, dat het Ver enigd Koninkrijk thans 29 „Pontin's Villages" telt, die goed zijn voor een jaarlijkse toeloop van 1 miljoen Brit ten. In '76 waagde Pontin de oversteek naar het vasteland van Europa (vandaar de op het eerste oog onverklaar baar aandoende toevoeging achter de Holiday Club; „Pontinental" is nl. een sa menvoeging van Pontin en Continental). Die expansie kreeg Sir Pontin voor elkaar door zakelijk samengaan met de Coral Centre Group, een gigant die renbanen, casino's, restaurants en an dere horeca-ondememingen in eigendom had, waaronder in Amsterdam de hotels Ca- ransa, Amstercentres, Schil ler en het Doelenhotel. Samenvallend met de start van Holiday Club Neder land, in december 1980, werd de Coral Centre Group opge slokt door de eveneens Brit se „Bass Ltd", een brouwe rij concern dat met 65 mil joen gulden in eigen exploi tatie o.m. de grote Crest Ho tels bezit. (De brouwers van „Bass" zetten in '81 overi gens voor 2 miljard gulden om en boekten daarbij een winst van rond de 200 mil joen. In totaal telt deze gi gant 68.000 werknemers). Terug naar Sir Frederick Pontin, die zijn eerste conti nentale „basis" in 1976 te Brussel vestigde. Ook de Belgen bleken gevoelig voor de Holiday-Clubformule en de organisatie begon drie jaar geleden aarzelend Zuid- Nederland te bewerken via touroperators als de NBBS, Arke, Eurotours en de Zuid- Europastichting. Nu dus met een echte ves tiging in de hoofdstad hoopt Holiday Club Nederland op een soortgelijk succes als dat bij onze zuiderburen, waar het afgelopen seizoen 20.000 toeristen van luchthaven Zaventem opstegen, om aan een clubvakantie te begin nen. Zoals ook 70.000 Britten hun vaderland (met een kleine dertig „Pontin's Villa ges") verlieten, om op het Europese of Amerikaanse continent een Holiday Club te bezoeken. Zover is het in Nederland allemaal nog lang niet. In haar eerste - vrij laat ge starte - seizoen, verkocht de Nederlandse „tak" aan tweeduizend landgenoten een clubvakantie. In het sei zoen 1982 poogt Holiday Club Nederland dat aantal te ver dubbelen, teneide quitte te kunnen spelen. Holiday's verkoopleider voor Neder land, Harm Steenkamp, ver telt ernaar te streven, het Belgische succes binnen drie jaar geëvenaard te hebben. Het volgende zou daarbij het nodige gewicht in de schaal moeten leggen: „Wij hebben duidelijk een eigen identiteit, die uniek voor Ne derland is. Bovendien bieden wij, in tegenstelling tot de andere touroperators, één soort produkt. Dat is dus erg overzichtelijk. Bovendien is ons aanbod constant, want het is niet van jaar tot jaar verschillend", aldus de ver koopleider. De flat-appartementen c.q. studio's variëreren voor ivat betreft het „woongenot" van strikt functioneel tot min of meer comfortabel. De samenwerking met de „Toerkoop"-organisatie, waarin 100 Nederlandse reisbureaus hun krachten bundelen tegen de monster- grote touroperators, noemt Steenkamp „zeer geslaagd". Die samenwerking kwam in januari 1981 tot stand, mede door toedoen van Toerkoop- directeur Simon Mossel uit Amsterdam, die - al jaren - een frequent bezoeker van de Holiday Clubs bleek te zijn. Het pijlsnel geboekte resultaat van deze gezamen lijke onderneming was, dat binnen 3 maanden liefst 80% van de Nederlandse ANVR- reisbureaus voor Holiday Club konden gaan boeken. Toerkoop functioneert dus tevens als agent, waar het anderzijds intern optreedt als inkooporganisatie voor de reisbureaus en bundelaar van de gemeenschappelijke „know how", service en ga rantiestelling aan de indivi duele toerist. De eigen serviceverlening van Toerkoop voorziet in het kosteloos wisselen en inwis selen van vreemde valuta t.b.v. de reizigers, het afslui ten van reisverzekeringen en verkrijgbaar stellen van vakantiecheques (d.z. ca deaubonnen die dienen als betaalmiddel tijdens de va kanties). L.N. e ideale aUes-inbegrepen- vakantie voor het hele gezin. Vlissingen - Walstraat 32 Telefoon 01184-19710 Middelburg - Damplein 3 Telefoon 01180-16755 Goes - Westwal 13 Telefoon 01100-27600

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1982 | | pagina 15