CARAVAN-RAI VAN 12-20 DECEMBER
AUfO
'N KLEINE JAPANNER DIE GROOT DENKT.
E2 DAIHATSU
JOOSSE
AUTOBEDRIJF JOOSSE
rd4jkweUïv-,
dnkuuel
dukwel-bv
rri AUTOBEDRIJF
VLISSINGEN
NIETG0ED?
AUTO TERUG!
BRITANNIA B.V.
ANWB-gekeurd
de toekomst b.v.
informatie over auto en verkeer
exclusief in Zeebra weekbladen
/p% Top Test Occasions
^0? gegarandeerd zeker
beter by djjkUJé!»
Klein en licht
Kip-met-gouden-eieran
PRAKTISCH
CAMPING OLMENVELD
VLISSINGEN
B.V.
autoccasion 3.6^™^.
VRACHTAUTO- en
AUTOBUS RIJSCHOOL
BERT NEIJENHUIS
BERT NEIJENHUIS
RENAULT
occasions
RUIME KEUZE
ANWB-GEKEURDEyk
OCCASIONS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 DECEMBER 1981
208
AUTOMOBIELBEDRIJF KUP B.V.
Ford Fiësta 1100 Ghia met sunroof1978
Ford Escort 1300L1977
Ford Escort 1300GL1978
Ford Taunus 1600GL 4-deurs1980
Ford Taunus 1600L 4-deurs1978
Peugeot 304GLS1977
Peugeot 304GL1976
Datsun 180B1975
Toyota Corolla......1978
Citroën GS Pallas1978
Citroën GS1977
AUTOMAAT
Ford Escort 1600S1979
Honda Accord 3-drs1979
COMBI'S
Peugeot 304 break1979
Ford Taunus 1600L1978
MET LPG
Opel Ascona 2.0J1980
Ook wij zijn aanwezig
Komt u kijken naar de nieuwe modellen
en Kip-spoiler.
Gapingseweg 5
Serooskerke (W) - 01189-1285
Ons bedrijf is Top Test dealer, aangesloten bij de Nederlandse
Peugeot-organisatie. Wij verkopen alle merken occasions. Die
zijn eerst grondig geïnspecteerd - ze zijn technisch in een perfekte
staat gebracht - nu zetten we ze te pronk.
ZONDER
AARZELING MET
A.N.W.B. gekeurd
Bovag garantiebewijs
Geen kilometerbeperking
Totale garantie op arbeids
loon en onderdelen
Carnet met gratis 1000-km
beurt
Top Test Garantie krijgt u bij alle Nederlandse Peugeot-dealers
DEZE AUTO'S STAAN OP U TE WACHTEN
de 3
maanden
Top Test
Garantie
FINANCIERING EN INRUIL VORMEN GEEN PROBLEEM
EEN VAN DE 200 TOP TEST DEALERS IN NEDERLAND
ZEKER-BETER
Wij kunnen nu tegen
concurrerende prijzen diverse
nieuwe Fiat auto's leveren.
Als voorbeeld noemen wij:
P.S. Sorry maar de Industrieweg is tij
delijk afgesloten voor een nieuw weg
dek. Wij zijn nu alleen te bereiken vanaf
richting Paul Krugerstraat.
AUTOBEDRIJF
Opleiding voor het rijbewijs CE-DE
Lesprijs 45,00 per uur
Examengeld 140,00 incl.
Geen wachtlijst
Opleiding voor het chauffeursdiploma C.C.V.-B.
Aanvullende kursus: Vervoer gevaarlijke stof
fen/Personenvervoer.
Vrachtauto- en Autobus rijschool
Renault staat er achter.
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 28003*
OCCASIONS TOT 2500.-
OCCASIONS
VAN 5.000.- tot 7.500.-
OCCASIONS VANAF 10.000.-
SPECIALE AANBIEDINGEN
DEMONSTRATIE WAGENS:
Citroën GSA Pallas 5 weken
jong 1650 km
Citroën Visa Super X 6 weken
jong 1200 km
VAN PARTICULIER:
FORD MUSTANG GHIA
DONDERDAG KOOPAVOND
ANWB-gekeurd
WELKOM BIJ:
AMSTERDAM - Energie-
schaarste bepaalt dit jaar nog
sterker dan voorheen het uiter
lijk van de caravan. Meer en
meer gaan fabrikanten er toe
over het uiterlijk van hun huis
jes-op-wielen te stroomlijnen,
wat er in een aantal gevallen
toe heeft geleid, dat de dissel-
bak waaarin meestal het „gas
en water" zijn ondergebracht -
bij de Scandinavische model
len vaak de verwarming - geïn
tegreerd werd in een schuin-
aflopend front, wat de caravan
weliswaar een vlot uiterlijk
geeft, maar niets feitelijks zegt
over een verminderde lucht-
weerstand en voor moeder-de-
vrouw als nadeel heeft dat de
bovenkastjes in de boeg moe
ten vervallen.
Diezelfde energieschaarste
heeft er toe geleid dat de cara
vanverkopen de laatste jaren
duidelijk achter blijven, zoda
nig zelfs dat een zestal voor
aanstaande caravanmerken -
w.o. toch de Westduitse gigant
Tabbert - niet op de komende
Caravan-RAI, die van 12 tot en
met 20 december in Amster
dam wordt gehouden, verte
genwoordigd zal zijn.
Dat de opengevallen plaat
sen „ingevuld" zullen worden
door voornamelijk het goedko
pe tent-gebeuren, past uiter
aard volkomen in dit tijdsbeeld
van economische teruggang.
De Caravan-RAI stelt zich
daarmee open voor een breder
publiek. Dat tent en caravan
ondanks alles nog steeds toe
komst hebben in het vakantie-
gebeuren, staat overigens wel
vast. Bij onze oosterburen re
kent met name de ADAC op
een verdergaande groei van
het aantal autovakanties, een
visie die afgelopen zomer weer
bevestigd leek door enorme fi
les bij de populaire grensover
gangen naar het zuiden. Tech
nische nieuwtjes zijn er dit jaar
van het caravanfront nauwe
lijks te melden. De onderstellen
zijn in de afgelopen paar jaar
op sensationale wijze verbe
terd en het lijkt erop dat de fa
brikanten ervan even een
adempauze hebben ingelast,
hoewel Alko toch weer een
nieuwe Delta-as presenteerd.
Enkele merken hebben een
lichter onderstel gekregen, wat
wel een gewichtsbesparing be
tekent, maar tevens dat het
zwaartepunt van de caravan
hoger komt te liggen en over
de gevolgen daarvan is nog
weinig bekend. Wellicht wordt
daarom ook dit jaar wat meer
de nadruk gelegd op de talrijke
accessoires: op betere verwar
mingsmogelijkheden (want het
wintercaravannen wint nog
steeds aan belangstelling) en
bijvoorbeeld koelkasten die
niet meer op gas volgens het
beproefde absorbtiesysteem
werken, maar op een uiterst
zuinige compressor, die ge
woon op de auto - of - wat
steeds meer voorkomt - de
boordaccu wordt aangesloten.
Helaas blijkt er daarnaast nog
weinig belangstelling bij de fa
brikanten te bestaan voor kli
maatbeheersing bij hoogzo-
merse temperaturen, hoewel er
wel degelijk behoefte is aan
goedkope systemen - zowel in
aanschaf als in gebruik - hier
voor. Praktisch voor het koude
jaargetijde lijken een verwarm
de zijspiegel voor de auto (Hel-
la) en de 90-seconden
sneeuwkettingen van Weissen-
fels.
Dat er door de stijgende
brandstofprijzen een groeiende
vraag is naar vooral lichte (en
daardoor kleinere) caravans,
ligt voor de hand, hoewel de
aspirant-koper dikwijls over het
hoofd ziet, dat een kleinere ca
ravan nauwelijks scheelt in het
benzineverbruik, aangezien
voornamelijk de luchtweer-
stand daarvoor bepalend is.
Een andere zaak is dat de stal
ling van grotere aanhangers
vaak een serieus probleem
vormt. Niettemin: de fabrikan
ten spelen in op de vraag naar
kleiner en lichter. Zo presen
teert bijvoorbeeld Kip een ca
ravannetje met een opbouw
van slechts 3 meter, die nog
geen 400 kilo weegt, maar wel
een aangenaam-groot laadver
mogen heeft, wat zeker van
belang is, aangezien juist bij
zo'n kleine caravan een voor
tent geen overbodige luxe is.
Nog lichter zijn uiteraard de
tentwagens. 165 tot 200 kg.
zijn geen uitzondering voor
prijzen die soms nog beneden
de 3 mille liggen. Geschikt
zelfs om achter een Lelijke
Eend te hangen. Het opzetten
en weer afbreken gaat bij de
meeste merken snel tot redelijk
snel, maar vooral bij regen
weer kan het dichtvouwen nog
wel eens problemen geven,
omdat niet alle merken even
goed „gewapend" zijn tegen
dan binnenstromend hemelwa
ter. Reden waarom veel men
sen met een kleinere auto de
voorkeur geven aan een vouw
caravan, waarbij vooral de
Fransen ingenieuze construc
ties weten te bedenken. Alleen
is bij deze modellen de kast-
ruimte nogal beperkt.
Wie van het zwen/ersleven
houdt, zal op deze Caravan-
Rai ook aan zijn trekken kun
nen komen, want er staan
(nog) genoeg kampeerauto's,
c.q. motorcaravans of motor-
home's, uitgestald. Sommige
voorzien van de meest-
vreemdsoortige snufjes, zoals
een uitschuifbare achterbum
per, om er een motorfiets op
mee te kunnen nemen (Globe
trotter van Detthleff) of een vi
deocamera achter op het dak,
zodat de chauffeur via zijn mo
nitor kan waarnemen wat er
achter hem op de weg gebeurt.
Praktisch is een (Amerikaanse)
luifeltent voor motorcaravans,
die men kan laten staan, als
men er met het voortuig op uit
wil, waardoor het plaatsje op
de camping automatisch inge
nomen blijft.
Van een echte markt voor
motorcaravans is echter in ons
land nauwelijks sprake meer.
Het meeste gebruik speelt zich
in de huursfeer af. Dat komt
doordat vadertje-staat de kam
peerauto's enkele jaren gele
den zonder uitzondering onder
de Bijzondere Verbruiks Belas
ting bracht, waardoor nu ook
zelfbouwers over het totaal
(voertuig plus inbouw) circa 50
procent belasting betalen. Ter
vergelijking: in Duitsland be
taalt men uitsluitend BTW. Vol
gens Frans Witte, voorzitter
van de Caravan-RAI, heeft de
regering hiermee wel de kip
met-de-gouden-eieren ge
slacht, want de omzetten zijn
zo teruggelopen, dat het Rijk er
nauwelijks nog iets aan over
houdt, zodat de vraag gewet
tigd lijkt, of het niet beter zou
zijn voor de belasting-opbreng
sten, om deze BVB weer af te
schaffen.
Neem nu eens de MINI-BESTEL. Dan begrijpt
u wat "groot denken" betekent! Een bedrijfs
auto die uiterst zuinig rijdt veel ruimte biedt
(2.18 m3) en komfortabel en kompleet is
uitgevoerd. De MINI-BESTEL heeft een lage
aanschafprijs, lage onderhoudskosten, is laag
in wegenbelasting en verzekering.
De DAIHATSU MINI-BESTEL is er in diverse
uitvoeringen. Ga maar eens bij uw Daihatsu dealer
kijken, dan kunt u 't zelf zien.
Uw dealer:
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
tel. 01184-13434
officieel Ford-dealer voor Walcheren
Gildeweg 20 - Vlissingen
Tel. 01184-19420
Vrijdagavond koopavond
op de Kip-stand.
HONDA CIVIC
5-deurs Luxe, 1980,
groen metallic, 19.000
km.
13.500,-
PEUGEOT 305 SR
donkerblauw met
schuifdak, getint glas,
okt. 1980 17.500.-
Peugeot 504GL
met schuifdak, donker-
blauW, bouwjaar 1979
Onze prijs 13.900,-
BMW 520
6 cil. bl. met. 1978
13.900.-
PEUGEOT 504 GL
autom. 1978 kl. ivoor..
11.900.
RENAULT 5 8TL
bi. 1980, 38.000 km.
12.500,-
Talbot Horizon
1.1.LS, kleur oranje,
bouwjaar 1978
Onze prijs9.250,-
RENAULT 14 TL
1978
62.000 km 7.750,-
Cltroën CX 2000
metaal bruin, 31.000
km., met radio/cass.,
bouwjaar okt. 1978
Onze prijs., 14.900,-
I305GLD
kleur metaal blauw, met
schuifdak, bouwjaar
1979, met dieselmotor
Onze prijs, 13.750,-
GS break spec.
schuifdak
11-79 kl. blauw met.
10.900,-
PEUGEOT 304 SL
I979
Break, 33.000 km, on
ze prijs.. 11.900,-
Toyota 2000 Celica
met. bruin, coupé auto,
bouwjaar 1978
Onze prijs., 11.900,-
Peugeot 304SLS
metaal groen, met
schuifdak, bouwjaar
1978
Onze prijs 8.500,-
Fiat 128P
Berlinetta, zilvergrijs,
bouwjaar 1978
Onze prijs8.250,-
Paugeot 304 GU)
kleur wit bj. 1978
75.000 km
onze prijs 7950.-
PEUGEOT
wTjl
W PRES. R(
PRES. ROOSEVELTLAAN 745, TEL. 01184-12008/19810
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
W 2. Fiat dealer-garantie.
volgens voorwaarden omruH-garantie
Fiat 1271050 cl, 58.000 km 19787850.
Fiat 128 1300 cl, 91.000 km 19774350.
Fiat 128 1300 coupé, 60.000 km 19765750.
Fiat 131 1300 spec., 65.000 km 19764750.
Fiat 132 2000 4-drs., 64.000 km 197810.000.
Fiat Ritmo 75 cl, 59.000 km 197911.750.
Mazda 616 4-drs., 70.000 km 19786250.
Innocenti 120L, 65.000 km 19797500.
VW Derby S 2-drs„ 34.000 km 19799750.
Renault 20TL, 23.500 km 197912.750.
BMW 316 met LPG, 118.000 km 19769250.
Opel Manta 1600S, 57.000 km 19767850,
Lada 1300S, 45.000 km 19796500.
Ford Escort, 118.000 km 19741450.
Citroën 2CV4, 72.000 km 19741500.
Austin Allegro, 90.000 km 1974750.
Fiat Ritmo 65 cl van 17.365.- voor16.250.
Fiat Ritmo 75 cl van 18.625.- voor17.500.
Fiat Fiorino 1050 van 11.645.- voor10.490.
Fiat Panda 45 van 12.800.- voor12.400,
Fiat Ritmo 65 L met gratis open dak16.165,
Fiat Argenta 2000 introductiekorting1.180.
Industrieweg 19-VLISSINGEN
Telefoon 01184-17736
Kursus start in januari 1982
Gaarne schriftelijk of telefonisch opgeven bij
SCHUITHAVEN 12, 4301 HC ZIERIKZEE
Tel. 01100-5081 of 3742
RENAULT
4GTL1979 9 000,
4 Safari1976 4.75G,
4TL1977 5 750,
4L 1978 6 950,
5TL „...1978 8 950,
5TL 1979 9 950,
5L 1977 6 250,
5GTL 1978 9 950,
6TL 1975 3 750 -
12TL 1977 6 000,
14LS 1979 13 750,
17TS automaat 1978 11 000,
18TS. 1979 12 500,
18TS 1980 15 500,
20TL -1979 14 500,
20TLk1978 9.750,
20TS 1978 13 500,
PEUGEOT
504GRD1980 18.500,-
MAZDA
929 break1980 11.500,-
DAIHATSU
Charmant break1979 7.000,-
HONDA
Civic de luxe1979 9.750,-
SPECIALE AANBIEDING:
Renault 18TD1981, kl. metallic, radio
5 versn22.000,-
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contro
bijgevoegd sdP*
Autobedrijf
EUROCflSllin
VEERSEWEG 104 MIDDELBURG
01180 - 29955
Audi 60 1972 109.000 km
Austin Allegro 1.3 1975 61.000 km
Citroën Special1074 83.000 km
Fiat 132 GLS1974 98.000 km
Morris Marina1975 78.000 km
Lada 1200 1975 82.000 km
Peugeot 304 GL1974 85.000 km
Austin Allegro1974 86.000 km
Citroén GS Pallas 1976 113.000 km
VW Kever1972 135.000 km
Toyota Corolla11973 76.000 km
Fiat 1271973 59.000 km
Peugeot 504 Tl 1975 115.000 km
Citroén Dyane 41973 94.000 km
Citroën Dyane 41973 110.000 km
Citroën G Special Break1977 56.000 km
Citroën G Special1977 57.000 km
Simca 1100 Tl1974 60.000 km
Ford Taunus 1,6 L combi1976 78.000 km
Citroën GS Club1976 63.000 km
Fiat Mirafiori1975 75.000 km
Fiat 127 3-drs..1976 79.000 km
1980 28.000 km
Citroën GS Club1977 51.000 km
Citroën G Special1978 50.000 km
Mini 10001977 44.000 km
Citroën G Special1978 41.000 km
Citroën G Special1978 57.000 km
Citroën GS Club1978 66.000 km
Citroën GS Pallas 1979 85.000 km
Citroën Visa Club1979 45.000 km
Citroën GS Club1978 56.000 km
Citroën ACA Diane1980 25.000 km
Citroën CX 2400 Super 1977 101.000 km
Peugeot 304 GLD1978 80.000 km
Princess 2200 HLS1978 35.000 km
WÊmmmm
Citroën G Club Break1979 40.000 km
Citroën CX 2200 1979 42.000 km
Citroën CX 2000 Super1977 90.000 km
Citroën CX 2400 Pallas1978 65.000 km
Citroën CX 2400 GTI1979 74.000 km
Citroën Special gasinstallatie1980 30.000 km
Citroën G Special Break1980 40.000 km
Citroën G Club1979 35.000 km
Citroën CX 2200 D1978 140.000 km
Renault 5 TL 5-drs1979 55.000 km
Honda Accord Sedan1980 16.000 km
Honda Civic 5-drs1980 24.000 km
Ford Granada 2.3 L12-1978 83.000 km
Ford Taunus 1.6 L1979 41.000 km
Renault 4GTL1979 25.000 km
BMW 5181977 85.000 km
Citroën Visa Club1980 35.000 km
Renault 5 TL 3-drs1979 39.000 km
Audi 80 GLS1980 33.000 km
Autom.-incl. Vialle gasinstall.-sunroof-
stuurbekr.-magn. velgen-TRX banden.
Bouwj. 1979 35.000 km <f 9.750.'
VOOR INRUIL GEVRAAGD
2 CV 4 - 2 CV 6 - DYANE - VISA Club
Boven 5.000.-
ANWB-gekeurd, 3
of 6 mnd. volledige
garantie, niet goed,
volledig geld terug,
gecleand en ge
poetst, volle tank
bezine.
Teohnorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
atevenng uitgevoerd
coupon voor ANWB-contr
bijgevoegd