J2\ s In '85 vijf miljoen ton LPG over Westerschelde" heuga TAPIJT CENTRUM ZEELAND Kanaalstation Buitenhaven Monumentaal Afstand SUHfcLUbbUUh VAN WOENSDAG 2 DECEMBER 1981 KARPETTEN WOLTAPIJT PARADETAPIJT VELOURSTAPIJT BERBERTAPIJT 399. 169. 149. 99.- 289. p/st. p/m. p/m. p/m. p/m. SKANDINAVISCH TAPIJT 119.- p/m. 19.90 pst DEURMATTEN TRAP STOFFEREN SLAAPKAMERTAPIJT NOVILON direct uit voorraad in 200, 400 en 275 breed. Goes - Middelburg - Kruiningen Depothouder voor Zeeland Door gezamenlijke inkoop kolossale voorraad HEUGATEGELS NU MET SPECIALE KORTINGEN JA\U L 17,90 p/m. OVERGORDIJNEN Grote sortering VELOURS OVERGORDIJNEN ROLGORDIJNEN uit voorraad leverbaar, grote sortering kant en klaar op maat leverbaar. GARDEROBEKASTEN 460.- p/s, 209.- BANKSTEL KEUKENBUFFET 590.- 1395.- 798.- ILADENKASTJES LEDIKANT 2-PERSOONS BED MATRASSEN DEKBEDDEN VLISSINGEN - Als de LPG-markt niet inzakt, zal de opslagcapaciteit in het Nederlandse deel van het Westerscheldegebied tegen '85 de 350.000 ton be lopen, wat een jaarlijkse aanvoer betekent van 3,5 miljoen ton. Inclusief Antwerpen, waar een ver gunning is afgegeven voor een terminal van 100.000 ton en de plannen voor nog zo'n terminal rond zijn, beloopt de aanvoer dan zo'n 5 a 6 miljoen ton, ofwel jaarlijks 190 grote gastankers van bruto 70.000 ton. Dit rekensommetje maakt voorzitter Hans Ban- nink van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland in de ledenkrant De Gouden Delta. Het wel en wee van de HS*ng7 Station Vergeleken met het eerste station kreeg het meer bete kenis door de veerdienst van en naar Breskens. Het ka naalstation deed daarna nog geruime tijd dienst als on derhoudswerkplaats en woonverblijf van enkele ge zinnen. Het havenstation, met zijn omvangrijk passa- önicht op Station. Het momumentale station dat in 1894 aan de buitenhaven werd gebouwd. Op de foto is ook de „pennyboot" te zien die reizigers van de Scheepjesbrug bij het oude stadhuis naar het sta tion (en terug) bracht. Penny boot, omdat er een stuiver voor moest worden betaald. VLISSINGEN - Al vier en een halfjaar besteedt de 34-jarige Marinus Vermooten uit Den Helder zijn vrije tijd aan het schrijven van een encyclopedie over alle Nederlandse spoor wegstations. Volgend jaar moet het boek klaar zijn. In 360 ar tikelen, zo'n 800 pagina's, zullen dan het heden en verleden van alle stationsplaatsen zijn beschreven. Met Vlissingen is Marinus Vermooten klaar, zij het dat mensen die het onder staande artikel over de Vlissingse stations lezen, eventuele fouten of nieuwe feiten aan hem kunnen melden. De uitein delijke versie zal dan alsnog worden aangepast. Het adres: M. Vermooten, Molenstraat 5, 1781 NJ Den Helder, tel. 02230- 16969. Vlissingen was oorspron kelijk een klein vissersdorp dat zich omstreeks 1220 ont wikkelde tot een stadje met een unieke open zeehaven. De gunstige ligging aan de mond van de Schelde had tot gevolg dat reeds in de mid deleeuwen havens werden aangelegd. De grootste bloei op het gebied van handel en zeevaart beleefde de stad in de zeventiende eeuw. Né 1879 begon een nieuwe bloei pe riode, als gevolg van de aan leg van modernere havens, het Kanaal door Walcheren, de komst van het railverkeer en de oprichting van de B.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde". Op 1 november 1872 was Vlissingen per spoor bereik baar en hiermee was in feite het Zeeuwse railtraject vol tooid. Aannemer Dirk Dron- kers die veel voor de aanleg van dat tracé heeft gedaan, sprak bij zijn plannen altijd over de Zeeuws-Limburgse lijn, doelend op een verbin ding Vlissingen-Venlo. Het in 1872 betrokken station verrees aan de oostzijde van het Kanaal door Walcheren, min of meer op de rechteroe ver van de waterweg, en on geveer waar men nu de westelijke Bremweg enkele spoorwoningen. In de directe omgeving waren verder de remise, een watertoren, wa terputten en enkele kleine gebouwtjes. Op 15 september 1894 kwam Vlissingen in aanmer king voor een tweede station en wel aan de buitenhaven. giersverkeer naar Engeland en het groeiend aantal reizi gers naar Zeeuwsch Vlaan deren, zou een vooraan staande plaats gaan innemen in het internationaal ver keer. De D-treinen brachten reizigers uit Duitsland rechtstreeks naar de ponton van de boot naar Engeland en raasde iedere dag door Zeeland zonder verder te stoppen. Vooral de boot naar Engeland had voordeel van de verplaatsing van het sta tion. Deze door de Stoom vaart Maatschappij Zeeland (SMZ) geëxploiteerde dienst, voer namelijk met een dag en nachtdienst op Folksesto- ne. De SMZ had grote invloed op de spoorwegen. Zij be heerste in feite de dienstre geling en mocht bijvoorbeeld gratis telefoneren via het station Vlissingen met het buitenland. De grote steun voor de exploitatie was het postverkeer. Daaraan zijn schatten verdiend. Door de ontwikkeling van vliegtuig- post, snelle verbindingen met andere scheepvaartrou- te's op Engeland, het teniet gaan in 1916 van een grote exportslagerij ter plaatse enz., is deze scheepvaartlijn ten onder gegaan. De latere ligging van het station had tot nadeel dat de stedelingen voortaan genoodzaakt waren verder te lopen. Door de in stelling van tram- en auto- busvervoer is getracht aan de bezwaren tegen de grote afstand tot de binnenstad enigszins tegemoet te komen. Het kanaalstation kwam qua architectuur vrijwel overeen met het nu nog be staande in Middelburg. Daarentegen zag het tweede, op de lijndienst naar Enge land ingestelde station, er heel momumentaler uit. Be halve een restauratie waren er verschillende wachtka mers, een visitatiezaal, vesti bule en een aantal dienstver trekken (zoals bagage-, en plaatskaarten- en telegraaf bureaus). In de bovenverdie ping woonde de chef. Buiten waren o.a. een locomotie- floods en drie overkapte per rons, welke in verbinding stonden met het hoofdper ron, dat ter breedte van 10 meter langs het gebouw liep. In hoge mate werd hiermee de veiligheid van het verkeer bevorderd, aangezien het passeren van rails om de trein te bereiken, niet hoef de. Op 12 mei 1940 werd een Duitse Messerschmitt 110 jachtkruiser boven Vlissin gen door luchtafweer ge raakt. Het vliegtuig stortte gedeeltelijk op het kanaal station, dat daardoor ernstig werd beschadigd. Tijdens de Het oudste station, (1872) aan het kanaal door Walcheren was vrijwel hetzelfde als dat van Middelburg. bezettingsjaren werd het ge bouw gedeeltelijk water- en winddicht gemaakt en ge bruikt als opslagplaats. Na de bevrijding zijn de oor logsrestanten opgeruimd. Ook het havenstation overleefde het oorlogsgeweld niet. Als gevolg van een be schieting vanuit Zeeuwsch- Vlaanderen, ter inleiding van de bevrijding van Wal cheren, in november 1944 en de daarop volgende gevech ten ging ook dat station ver loren, puinhopen bleven over. Door deze oorlogshan delingen was reizigersver- voer niet meer mogelijk, daar ook de Sloedam, waar over het spoor liep, totaal vernield was. Plannen voor de wederopbouw van de spoorwegen zijn al vrij snel na de Duitse capitalatie uit gevoerd. venplaats, daar het een idea le badplaats is met prachtige boulevards die uniek uitzicht bieden op de Schelde. Belangrijk rail-goederen- voervoer was bij vertrek o.a. stro, vlasafval (afkomstig van vlasroterijen in Zeeuwsch Vlaanderen naar meubelfabrieken) en vracht goed. De aanvoer was vooral op de doorvoer naar Enge land gericht zoals vleesver- voer, (poot-) aardappelen, vlas, uien, fruit, enz. Raccor- dementen liepen naar de PZEM, de Kon. Mij. de Schelde, de buitenhaven en de beide binnenhavens. Om streeks 1950 verviel een der de reizigersperron en er kwam een nieuwe vracht- goederenloods in gebruik. Overige na-oorlogse veran deringen waren o.a. de elec- trificatie van het baanvak Bergen op Zoom-Vlissingen (1957) en toepassing van de A.R.-beveiliging. Dit bracht ingrijpende wijzigingen mee zoals aanleg dubbelspoor Vlissingen-Middelburg, ver plaatsing van wissels, bouw van een nieuw seinhuis en het afbreken van twee oude seinhuizen. Marinus Vermooten Bronnen: Gemeentearchief Vlissingen, E.G. Coevert- Roosendaal, Nederlandse Spoorwegen - Vlissingen. VLISSINGEN Het is voor de Vlissingers altijd een grote hinder ge weest dat het station zover van de stad verwijderd lag. In 1947 heeft men de kans ge had een nieuw station te bouwen in de bocht van de weg waar de goederenlood sen stonden. Dit was een stuk dichterbij bij de bin nenstad en had tevens een ruime opstelling mogelijk gemaakt voor werk- en op stelterreinen voor de drukke Veerdienst over de Schelde. Dit is n'.et doorgegaan door enige a :tie van Zeeuwsch Vlaanderen. Deze wilden di rect van de veerboot kunnen lopen naar het station. Op 19 december 1950 kwam het huidig stationsgebouw in dienst. Het is gebouwd op de plaats van het voormalig ha venstation. Samenvattend kan gesteld worden dat Vlis singen in het verleden een grote rol heeft gespeeld in het algemeen, toeristisch en transitovervoer. Er is in het zomerseizoen veel toeristi sche verkeer naar het ha- Nogmaals het station van 1894. Het na de oorlog gebouwde station. KORENDIJK 34 MIDDELBURG TEL. 01180-23632 (vlakbij Boone bouwmat.) Met vestigingen in Goes Couwervestr. 51, tel. 01100-13525 en Kruiningen Burg. Elenbaasstr. 29, tel. 01130-2626 Complete woninginrichting - Alles onder één dak Ruime parkeergelegenheid - Aantrekkelijke prijzen. 100% wol, klassiek nog enkele voor de prijs van van Louis de Poortere voor intensief huiselijk gebruik nu bij ons nog van 209.- voor grove lus, 400 breed gratis gelegd voor van Louis de Poortere, zware kwaliteit de laatste meters voor zwaar wollen lus nu bij ons slechts 400 breed, 8 kleuren nu bij ons voor grote maten, naturel de laatste voor vakkundig bekleed bij ons nog steeds voor een SPECIALE LAGE PRIJS effen kleuren 400 breedIftfa p/m. JAM l. 2 mooie kleuren overgordijnstof voor de prijs van 2-, 3-, 4-, 5-deurs met 14 mogelijkheden in 3 ver schillende hoogten in massief en fineer 2-deurs al vanaf donkerbruin rib, massief grenen 1-, 2-, 3-zits nu al voor massief grenen, breed 82 cm nu al voor p/st. met 3 en meer laden nu al voor massief grenen 90x200 met zware bodem nu bij onsLIIÜi p/st. Kan met 2 laden uitgebreid worden. 140x200 met 2 nachtkastjes en spiegel QQC nu voorI UUlli vele soorten goede kwaliteit QQ m nu vanafILv* degelijke kwaliteit met fabrieksgarantie nu bij ons vanafif tf p/st. U bent van harte welkom van maandag 13.00 uur en elke dag van 9-18 uur. Donderdag koopavond, graag tot ziens. p/st. Eurogas in het Sloegebied bij Vlissingen mag nu de op slagcapaciteit uitbreiden tot 240.000 kubieke meter. Vol gens Eurogas wordt de ter minal pas winstgevend als er jaarlijks tien maal de ca paciteit wordt omgezet, dus de aanvoer komt op 2,4 mil joen kubieke meter, is bijna anderhalf miljoen ton. Het chemische bedrijf Dow Che mical in Terneuzen mag in '85 1,7 miljoen ton LPG aan voeren en in de Sloehaven vindt boord-aan-boord overslag plaats in een hoe veelheid die vorig jaar was gegroeid tot 250.000 ton. Cij fers die aantonen dat de overheid een heel eind ach ter de feiten aanloopt, meent Bannink. Eurogas, die de eerste gasterminal zonder vergunning bouwde, heeft dat uiteindelijk beloond ge zien met de aanwijzing van Vlissingen als grootschalige aanlandingsplaats van LPG naast Rijnmond. De aanvoer van dit explosieve gas baart de ex-loods zorgen. „Als de toegestane capaci teit zonder Antwerpen ge bruikt wordt, is die bijna vijf maal zo groot als die nu is toegestaan in Rijnmond. De Westerschelde is een ge vaarlijke rivier. De TNO- studie over grootschalige LPG-aanlanding noemt de kans op een ongeluk met een grote tanker - en daar gaat het hier om, want LPG wordt alleen met grote tan kers aangevoerd - tien maal zo groot als in de Rijnmond. Volgens dezelfde studie zou de omvang van de schade in het Westescheldegebied 20 maal zo groot zijn als in Rijnmond, omdat de schepen vlak langs bevolkingscentra als Vlissingen, Breskens en Terneuzen varen om die re denen trok het TNO dan ook de conclusie dat de Wester schelde opgeschikt was voor grootschalige LPG-aanla- ding", aldus Bannink. De aanvoerstroom mengt zich hier en daar op de Wes terschelde met de afvoer- stroom van binnenvaarttan- kers. „Alles bij elkaar heel gevaarlijk als je bedenkt dat een walradarketen er ook niet meer zal komen, omdat de Belgen het geld er niet meer voor hebben". Hoewel de regering wil dat de afvoer van LPG per pijpleiding ge schiedt, als binnenvaart schepen meer dan 500.000 vervoeren, gelooft Bannink daar niet zo in. „Dat zou be tekenen dat Eurogas zo'n zestig miljoen gulden zou moeten investeren. Dat zie ik niet gebeuren. Bovendien heeft de regering een ont snappingsmogelijkheid ge boden, waar zo'n bedrijf na tuurlijk dankbaar gebruik van maakt. „Tijdelijk" en „zolang de pijpleiding er nog niet ligt", zou er meer LPG worden afgevoerd. Eurogas voert dus in '85 rustig ander half miljoen ton LPG af". Dat gebeurt dan met hon derden binnenvaarttankers en duizenden tankauto's en spoorwagons. Bannink vreest bijvoorbeeld voor de veiligheid van de dorpen, de sluizen van het Kanaal door Zuid-Beveland. „In 1978, dus voor er sprake was van Eurogas, passeerden al 700 binnenvaartgastankers de sluizen van Hanswee rt. Daarvan voer 60 procent af en aan naar Dow Chemicals. De aanvoer naar Dow alleen al zal minstens verdubbe len". Bannink vraagt zich ove rigens af hoe het met de rest van de scheepvaart op de Westerschelde zou moeten als daar de zelfde veilig heidsvoorschriften zouden worden toegepast als oor spronkelijk de bedoeling was voor de Shell-BP termi nal aan de Nieuwe Water weg. Daar zou alle scheep vaart worden stil gelegd bij de aankomst van een LPG- tanker. „190 keer per jaar de scheepvaart stilleggen op de Westerschelde? Of het risico lopen van de grote klap maar nemen en doorvaren alsof er niets aan de hand is? Ik vrees het laatste, want België zal er nooit mee ak koord gaan dat de scheep vaart belemmerd wordt". i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1981 | | pagina 13