Daan Mannekes „Signalen" Zup Takkeboem Guus Janssen Piano's en slagwerk Geoffrey Madge The Machines - Remko Scha Een drukmachine op zonne-energie Installaties Radio Kamerorkest Harry Sparnaay Chojnacka Het Festival op de radio Mache Xenakis Arditti strijkkwartet 5CHELDEB0DE VAN WOENSDAG 17 JUNI 1981 210 FIES7IVAI. NIEUWI HU Na het werkboek voor improvisa tie {omgaan met muziek, Annie Bank, Amsterdam) heb ik voldaan aan het verzoek van velen een mu ziekboek samen te stellen met een aantal korte stukken. Dit is het boek „Signalen" geworden: een willekeu rige verzameling van deels nieuwe, deels bestaande composities. De muzikale taal is erg afwisse lend, signalen soms uit een ver ver leden: het gregoriaans, volksmuziek; vervreemding; galante speeldoosjes- muziek of een kleine hulde aan grote 20e-eeuwers zoals Strawinsky of Messiaen. Er zijn verschillen in speelbaar heid (zeer eenvoudig tot lastig), in hoorbaarheid (ééntonige en veelto- nige stukken) en ensemblegroote. In principe is geen instrumentatie plan aangegeven. Men is vrij te in strumenteren, zo men wil. Het oor zal uitmaken wat kan of niet kan - hoewel, goddank, het ene oor het an dere niet is. Er is een verdeling in zeven ru brieken gemaakt. Deze indeling is niet progressief bedoeld, er is über haupt geen progressie. De rubrieken duiden een muzikale vorm (b.v. geen wisselende vorm) een idee (b.v. con trasten) of eenvoudigweg een moge lijke bezetting aan (b.v. trio). De foto's in het boek zijn gemaakt naar ideeën van Annette Ginus-Pel- likaan. Ze zijn niet als verluchting of „tot beter begrip" bedoeld. Ze leiden hun eigen beeldend leven en soms hebben foto en compositie op het zelfde idee betrekking, maar daar houdt de relatie dan ook op. Daan Manneke Zaterdag 27 juni 14.00 uur: Inleiding door Jo Jans sen, directeur van de muziekschool te Dongen, aansluitend enkele Sig nalen, met toelichting van de compo nist, die ten gehore worden gebracht door speelgroepen van de Zeeuwse Muziekschool: blokfluitgroep van Dick Boon; slagwerkgroep Van Jan Anthonissen; fluitgroep van Ferenc Hutyra. Voorts een accordeonduo van de muziekschool Dongen en een gitaarduo uit Amsterdam. 21.30 uur: Delta-ensemble o.l.v. Julius Röntgen. Integrale uitvoering van Signalen. Maarten Altena bedacht Zup Tak keboem Piip en compositie voor een grote bezetting! In Zup Takkeboem Piip spelen compositie en improvisatie een af wisselende rol. Ik bedacht een aantal uiteenlopende vehikels, die haaks ten opzichte van, dan wel organisch verbonden met improvisaties zullen staan. Mijn componeren is beïnvloed door Morton Feldman en door de Europese muziektraditie, maar ook door de jazz en Afrikaanse muziek. De recente ontwikkeling van mijn te leggen zijn tussen compositie en im provisatie - de problemen die opdui ken zijn vaak onvoorspelbaar en nooit gelijkluidend. Zup Takkeboem Piip zal een schakel zijn in deze ont wikkeling. Ik ben niet uit op een synthese, maar op een muzikaal ver haal dat zichzelf geen stijlbeperkin gen oplegt. Maarten Altena Maandag 22 juni 21.00 uur Maarten Altena, contrabas met Kenny Wheeler, trompet (Eng.); Lindsay Cooper, fagot (Eng.); Mau rice Horsthuis, altviool; Maud Sauer, hobo; Giancarlo Schiaffini, trom bone (Italië); Paul Termos, saxofoon; Guus Janssen, piano. Guus Janssen is werkzaam als componist, uitvoerend en improvise rend musicus (piano). In 1980 ver scheen van hem een soloplaat, waarop zowel geïmproviseerde als gecomponeerde pianostukken staan. Als componist werd hij bekend met een pianoconsert en een orkestwerk. Hij studeerde compositie bij Ton de Leeuw en piano bij Jaap Spaander man en Ton Hartsuiker. Als geïm proviseerd musicus is hij te beluiste ren in de grote groep van Maarten Altena en voorts als solist in het Quartet SG van Boguslaw Schafer. Dit onder voorbehoud omdat Vlijt en Volharding te Souburg zich op de eerste repetitie al terugtrok van deelname. Maandag 22 juni: 21.00 uur. Is2 Zaterdag 27 juni: 20.00 uur. Geoffrey Madge, piano, Klara Körmendi, piano, Toni Roeder, slag werk en Carlos Tarcha, slagwerk spelen een gemengd programma, waarin diverse aspecten van piano spelen en componeren voor piano, al dan niet samen met slagwerk, aan de orde komen. Naast de klassieker van Bartók, één van de grote werken voor twee piano's: de Fantasia con- trappuntistica van Busoni. Dit werk is o.a. een oplossing voor de onvol tooide fuga uit Bach's „Die Kunst der Fuge". Het stuk van Mache is geïnspi reerd op een uitgestorven Afri kaanse taal. Ferneyhough staat be kend om zijn extreem ingewikkelde ritmiek en het stuk van Madge is en reactie en commentaar op veel van de door hem gespeelde 20ste-eeuwse muziek. Zondag 21 juni 21.00 uur: Busoni: Fantasia contrappuntis- tica Mache: Ternes Nevinbür Ferneyhough: Sonata Madge: We are together Bartók: Sonate voor twee piano's en slagwerk. Zondag 21 juni 21.00 uur: Muziek voor 2 piano's en slagwerk Zaterdag 4 en zondag 5 juli: piano recital Zaterdag 4 juli: discussie leider Zondag 5 juli: dirigent van het Xe- nakis Ensemble Van maandag 29 juni 21.00 uur tot en met woensdag 1 juli kan men in de Vleeshal luisteren en kijken naar de automatische muziekinstrumen ten van Remko Scha. Er wordt mu ziek ten gehore gebracht die niet be paald wordt door een componist of muzikant, maar door de wetten van de mechanica. Tijdens het gehele festival staat voor de Vleeshal de Pionier, een stempelmachine van Mass and Indi- viduel Moving Brussel. Deze ma chine zal teksten en/of composities drukken samengesteld door de aan wezige componisten. De gedrukte slogans of noten zullen geëxposeerd worden in de Vleeshal. De Pionier haalt zijn energie uit het zonlicht dat omgevormd tot elektriciteit de aan drijf motoren voedt. De Pionier drukt teksten op een papierformaat van 1.20x7 meter. Al eerder stond Mass and Individual Moving met een drukmachine in Middelburg het was de windmolen die teksten afdrukte van 10 kunstenaars gebundeld in een bibliofiele uitgave. In de Vleeshal kan men deze bezichtigen c.q. kopen ad 100. De in Veere woonachtige kunste naar Adriaan de Regt is uitgenodigd zijn beeld- en geluidsinstallaties in te richten in het Zeeuws Kunste naars Centrum waarmee reeds en kele jaren tijdens het Festival wordt samengewerkt. Plotseling is het Centrum echter niet meer beschik baar, zodat naarstig gezocht wordt de installaties elders in de stad op te stellen. Bij het ter perse gaan van dit blad was nog niet bekend waar dit zou kunnen plaatsvinden. De eerste week van het Festival installeert Adriaan de Regt: Six days in a room with you. Deze installatie bestaat uit een grote VU-meter en een daaraan gekoppelde geluidscom positie, die gelijktijdig en aanvul lend op geluiden van binnenko mende bezoekers reageert. Het ge heel is opgebouwd als spiegeleffect zowel in beeld als geluid. Na zes da gen ontstaat door deze werking de volledige geluidscompositie. Tijdens de tweede week van het Festival kan men kijken en luisteren naar Take a seat: in deze installatie wordt het bewegend geluid als nota tie voor het geluid gebruikt. geimatig terugkerende gast in de Festivals. Hierdoor zijn er el ver schillende werken van hem in Ne derland in première gebracht. Voor dit festival heeft Jeugd en Muziek Zeeland een compositie-opdracht aan hem verstrekt voor een composi tie voor piano-solo voor Geoffrey Madge. Zoals vele van zijn composities is ook deze compositie voorzien van een tape-begeleiding. Voor deze geluids band heeft Mêche gebruik gemaakt van de nieuwe computer van Xena- kis te weten L'upic. Een zeer inge nieus mobiel apparaat waar men via eenvoudige tot zeer ingewikkelde grafieken een grafische compositie kan samenstellen die omgezet kan worden in elektronische klanken. Zelfs kinderen kunnen hun eigen elektronische muziek intekenen! (L'upic zal in het FNM 1982 centraal staan). Zaterdag 4 juli 14.00 uur: Ianassa, Speio, Regmin, Proteus: 4 elektronische composities; voorts 2 clavecimbelcomposites, een composi tie voor RKO en de wereldpremière van Nocturne door Geoffrey Madge met na afloop een openbare discus sie. Zondag 21 juni: Ternes Nevinbür voor 2 piano's en slagwerk. Al jaren wordt het Radio Kamer orkest in het Festivalprogramma op genomen, terecht want het hoort met zijn dirigent Ernest Bour tot wereld klasse! Hoewel de bijdrage dit keer beperkt moest blijven tot 3 composi ties, in verband met de korte voorbe reiding en overbelaste Emest Bour, is er toch een aantrekkelijk pro gramma ontstaan met maar liefst 4 solisten. Jazztrombonist Willem van Ma nen zal met zijn onlangs gereed ge komen tromboneconcert het concert opnenen. Het tweede werk op het programma is het celloconcert van de Utrechtste componist Ed de Boer. Tot besluit speelt het Radio Ka merorkest Kassandra van Frangois- Bernard Mache. Een compositie ge schreven in opdracht van de FTix Italië (1977) voor 2 piano's, band en orkest. Het wordt aangemerkt als een van de beste werken van Mache. Zaterdag 4 juli 20.30 uur Concertzaal, Singelstraat Sparnaay brengt nieuwe composi ties van Manneke, Bussoti (wereld première) en Ferneyhough ten geho re. Van de Koreaanse componiste Younghi Pagh-paan (leerlinge van Huber en Ferneyhough) wordt de compositie Man-Nam voor basklari net en strijktrio in première ge bracht. Met deze compositie won de componiste in 1978 een compositie- prijs in Oostenrijk. Vrijdag 3 juli 22.30 uur. De Amerikaan Zev brengt een heel bijzondere show, die het midden houdt tussen kinetische sculptuur, muziek en dans. Hij heeft een uitge breid arsenaal gekleurde vaten en flessen van metaal en plastic, veelal in trossen aan elkaar gebonden, die hij met grote beheersing rondzwaait, neergooit en anderszins manipuleert, aldus creëert hij zonder enige ver sterking of elektronika, complexe muziek met een geweldige impact. Zaterdag 27 juni: 11.00 uur Vismarkt; 13.30 uur Gee- re-gebied; 16.00 uur Abdij; 23.30 uur de Vlees hal Hoewel al betrekkelijk veel he dendaagse componisten voor clave- cimbel een of meerdere composities hebben geschreven blijft een recital moderne clavecimbel muziek tot de hoge uitzondering. Het zal ongetwij feld te maken hebben met de enorme technische en muzikale problemen rondom dit van oudsher tot „oude muziek" bestempeld instrument. Dat het ook anders kan bewijst al jaren de in Parijs woonachtige claviniste Elisabeth Chojnacka. Zij combineert met succes haar barok-repertoire met hedendaagse composities. In haar programma zijn weer enkele wereldpremières opgenomen. Zaterdag 4 juli 16.00 uur: Constant - Silette Clementi - Replica B.A.C.H.; Kontonski - Herbstlied Mache - Korwar Xenakis - Khoai Mache - Solstice Arditti strijkkwartet uit Londen. Irvine Arditti, viool: Lennox Mac kenzie, viool; Levine Andrade, altviool; Rohan de Saram, violoncello (zie foto) Tijdens het Festival Nieuwe Mu ziek 1978 trad dit kwartet voor het eerst in Nederland op, sindsdien is het een steeds bekender kwartet ge worden mede door een uitstekende langspeelplaat met de twee kwartet ten van Ligeti. Na kennis genomen te hebben van het uitnemend spelni- veau van het Ardittikwartet schreef de Engelse componist Brian Ferney hough (centraal in het FNM '78) een tweede strijkkwartet. Dit kwartet samen met zijn eerste kwartet (45 minuten!) is het programma (pre mière voor Nederland) van het Ar ditti strijkkwartet dat hiermede zijn tweede optreden in Nederland geeft. Hoe goed dit kwartet wel is blijkt uit het feit dat ook andere componisten voor dit kwartet zijn gaan schrijven waaronder Xenakis. Vrijdag 3 juli 21.00 uur Brian Ferneyhough - strijkkwar tet no. 1 en no. 2. Evenals bij de vorige Festival zal ook uit dit festival weer concerten via de radio te beluisteren zijn. De volgende conserten worden voor la tere uitzendingen opgenomen Muziek voor 2 piano's en slagwerk (NOS) Ensemble MW2 (NCRV) Arditti strijkkwartet (NOS) Elisabeth Chojnacka, clavecimbel (NCRV) Radio Kamerorkest (VPRO) Xenakis Ensemble (NOS) Geoffrey Madge, piano (NOS) Frangois-Bernard Mêche wordt gezien als één van de belangrijkste componisten van vandaag in Frank rijk. Hij houdt zich bezig met de raakvlakken tussen taal en muziek. Hij componeerde muziek voor na tuurlijke klanken en klanken die op band staan (geluiden van vogels en andere dieren). Reeds vanaf 1976 is Mache een re- Rondom de Grieks/Franse compo nist Iannis Xenakis heeft Jeugd en Muziek Zëeland een ensemble ge creëerd dat met instemming van Xe nakis zijn naam draagt. Het Xenakis Ensemble is een mobiel internatio naal ensemble dat zich ten doel stelt de muziek van Xenakis en zijn leer lingen uit te voeren. De beweging van en rondom Xenakis kan aange merkt worden als een werkelijke vernieuwing in de hedendaagse mu ziek. Het Xenakis Ensemble brengt 4 composities ten gehore waarvan er 3 voor het eerst in Nederland gespeeld worden: Ikhor, Dikthas, Akanthos en Palimpsest. De algehele leiding heeft Geoffrey Madge. Zondag 5 juli: 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1981 | | pagina 10