Passat-diesel:
zuinig
en comfortabel
AUTO SIPS
BENZINEPRIJS!
Bestel:
GOLF
JETTA
Auto Poppe Walcheren B.V
DE NIEUWE^
BEDFORD
SUZUKI PERSONENAUTO'S
'UJU
SUZUKI
W.J. SONKE
met de ruimste sortering °ude viissingseweg 40b
MAZDA'S in Zeelandshoofdstad Tel. 01180-25521 b.g.g. 01184-70732
informatie over auto en verkeer
exclusief inZeebra vveekbladen
nu al 1,616 per liter
Waar gaat dat naar toe!
v.a. 18.895.- cp.l
Zoekt u een occasiondiesel?
Garage de Jager
TE KOOP
GOEDE
INRUILWAGENS
VAN OEVEREN B.V.
MM
Middelburg (bij de Statenlaan)
DIESEL
DIESEL
1.11 de liter!!
REKEN EN
VERGELIJK
verbruik 1 liter op 19 km
wegenbelasting 132.- per 3 mnd.
lagere afschrijving (Hoge inruilprijs)
weinig onderhoud
1500 cc. 50 pk. top 138 km/h.
bij 17.000 km per jaar gaat u geld verdienen
Vlissingen - Gildeweg 22 - 01184-19610
11.795.-
BEDRIJFSAUTO'S
f 8.500.- - Ombouw tot
DICK SCHINKEL
ASSURANTIËN
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 APRIL 1981
Prestaties en verbruik
Weg ligging
Comfort
SPECIAAL TARIEF VOOR BETERE RIJDERS.
BIJ W.A. VERZEKERING OOK SCHADE VERHAAL!
PREMIE BETALING PER MAAND.
LID N.V.v.A. UW GARANTIE VOOR ZEKERHEID.
U belt, wij komen. -
ANWB-gekeurd
BOVAG-garantie
MERCEDES-DEALER
SC 100 GX:
De complete
snelle sportcoupé
ALTO 10.995.-
BESTELWAGENUITVOERING
PICK-UP
UITVOERING
TE KOOP wegens inruil op
HONDA en SUZUKI
209
Volkslagen heeft de Pas
sat geducht onder handen
genomen. Zij behoort abso
luut tot de grootste wijzigin
gen die VW de laatste maan
den heeft doorgevoerd en
was als zodanig dan ook het
paradepaardje op de RAI
1981.
De nieuwe Passat is echter
al in de herfst van vorig jaar
geïntroduceerd en was al
eind vorig jaar bij alle dealers
leverbaar. Neemt niet weg dat
het echt wel als een 81-er
model mag doorgaan. Het
Passat-idee is gebleven, de
lijn is echter veranderd als
mede ook alle afmetingen.
Ik wil hier echter niet al
te ver ingaan op de wijzi
gingen van de Passat, om
dat ik naast de Passat Die
sel, ook een versie van de
Passat Benzine heb getest,
te weten de GLS en niet bij
beide eenzelfde verhaal wil
ophangen. Immers bij de
diesel gaat het erom hoe die
zich in de Passat gedraagt
en bij de benzinemotor gel
den de rij -eigenschappen
daarvan, hoewel ik wel
mag stellen dat afgezien
van prestaties en verbruik,
de rij-eigenschappen nage
noeg dezelfde zijn. Toch
even iets over die nieuwe
Passat dan, het is voorna
melijk een grotere wagen
-geworden, groter van bui
ten en van binnen en dat
groter van binnen zal velen
aanspreken. Om cijfers te
noemen, de wielbasis is 8
cm vergroot,de carrosserie
is 15 cm langer en 7 cm bre
der geworden, dus binnen
ook meer ruimte vooral
achterin. Vijf personen en
flink wat bagage kan die
nieuwe Passat nu makke
lijk bergen, natuurlijk is
het interieur wat opge
knapt, het blijft echter
Duits, dus weinig extra lu
xe. Wij bereden de LD en
daarin zat een dashboard
met vele loze dopjes voor
schakelaars enz. De Passat
is bijvoorbeeld aan de
voorzijde uitgevoerd met
dubbele lampen, t.w. het
normale licht en extra
bermlampen, alléén bij de
GL zit daar een lampje en
glas in en werken zij; zo'n
typische bezuiniging dus.
De Passat Diesel is er in D,
LD en GLD.
Ons is de nieuwe Passat
Diesel goed bevallen. De wa
gen kan heel goed mee in het
verkeer, je merkt eigenlijk
nauwelijks dat je in een diesel
rijdt, alléén aan de pomp
scheelt het je een halve gul
den per liter en tevens blijkt
dan dat het verbruik zeer
gunstig is. Daarvoor zorgt al
lemaal de nieuwe 1588 cc 4
cilinder dieselmotor. De mo
tor stamt van de allereerste
dieselmotor uit de Golf, maar
is met een 100 cc vergroot.
Dat is ook bij de Golf Diesel
zelf gebeurd, ook daar niet
meer de oude 1.5, maar de
nieuwe 1.6 liter motor. De
motor levert een vermogen
van 54 PK, het koppel is 102
Nm bij 2000 toeren. De top
snelheid is 145 km/u. dat is
nagenoeg gelijk aan de top
snelheid van de (kleinere)
Golf Diesel. Deze weegt rond
de 900 kg, de Passat rond de
1000 kg (980 op kenteken),
het meergewicht bij de Pas
sat wordt dus gecompen
seerd door de meer aërody
namische vorm. De accelera
tie van 0-100 km/u verloopt
in 17.8 sec., versnellen van
100 naar 120 kost nog eens
14 sec. Het verbruik is alles
zins redelijk. Bijzonder zuinig
bij lage snelheden, bij 90
km/u constant 1:18, bij 120
km/u 1:13 (De nieuwe ECE
gegevens spreken tegen
woordig van 90 en 120 km/u,
wij willen u ook de meting bij
100 km/u nog geven die is
i:15). Gemiddeld draaiden wij
met de nieuwe Passat Diesel
1:14.
De wegligging van de Pas
sat is redelijk, ten opzichte
van de oude Passat merkt
men toch wel dat men met
een grotere wagen, grotere
massa rijdt, vooral in boch
ten. Wij vonden dan ook dat
de koersvastheid op de
rechte weg en in bochten iets
minder was dan bij de oude,
groot zijn de verschillen ech
ter niet en het komt zeker niet
in het negatieve. De bestu
ring is indirect, maar wel pre
cies, het stuurkarakter is neu
traal (het oude model was on-
derstuurd). Zijwind heeft
geen invloed op de koers, uit
breken in bochten is er nor
maliter niet bij.
De Passat is redelijk com
fortabel. De vering is vol
doende soepel, wegoneflen-
heden worden goed ver
werkt, de schokdemperwer
king is goed. De stoelen
voorin zijn eveneens comfor
tabel en wellicht door de
nieuwigheid nog iets hard,
hoewel ook de stoffering
daartoe bijdraagt, de GLD/
GLS bijvoorbeeld heeft een
duurdere en dan ook zachter
aanvoelende stoffering. De
stoeien, alsmede de achter
bank zitten goed, er is vol
doende ruimte, ze geven
goede steun, goed geprofi
leerd. Rondom zijn armsteu-
nen en handgrepen, hoofd
steunen vóór zijn standaard
evenals 3-puntsaut. veilig
heidsgordels. Aan overige
veiligheid is ook goed ge
dacht door o.a. prima rem
men, rustige besturing, korte
gedeelde velligheidsstuurko-
lom, kindersloten op achter
portieren, achteruitrijlampen,
achterruitverwarming, maar
geen mistachterllcht, ook
geen mistvoorlampen en ook
geen gelaagde voorruit - foei.
Als enig extraatje is de Pas
sat, zoals de meeste VW's en
Audi's uitgevoerd met een
economiemeter, bij de diesel
is dat dan een lampje. Het
lampje gaat branden als te
veel brandstof wordt ver
bruikt, of dat zuiver is, Is een
heel grote vraag, dus ook het
nut heeft het recht van de
twijfel.
Tenslotte dan het diese
leigen geluid en de start-
procedure. Deze laatste is
geweldig, de voorgloeitijd,
via de sleutel, is nihil en via
de koude starthandel rookt
de motor ook niet, de han
del wordt wel makkelijk
vergeten weer terug te zet
ten. Het geluid van de die
sel is zeer acceptabel, de
decibelmeter komt niet bo
ven de 80.
Indien u een beperkt aantal kilometers rijdt, tussen de 23 en 65 jaar bent én de laatste,
jaren niet of weinig schade gereden heeft, hebben we een speciaal tarief voor u.
Voorbeeld bij 50% noclaim premie inclusief groene kaart.
Exclusief 6% assurantiebelasting en poliskosten
Schade alarmservice,
nieuwwaarde regeling
ongevallen inzittendenverzekering,
beperkte kascodekking, enz. kunt u eventueel
meeverzekeren.
Catalogusw.
10.000,-
12.000,-
15.000,-
18.000,-
20.000,-
25.000,-
All.
359,-
400,-
462,-
536,-
575,-
688,-
W.A.
175,-
192,-
206,-
229,-
238,-
257,-
Ook voor personen onder de 23 jaar hebben we een aantrekkelijk tarief.
Bij een aantal verzekeringsmaatschappijen, de zogenaamde direct writers" (direct wri
ters zijn maatschappijen die zonder tussenpersonen werken, zoals b.v. Centraal Be
heer, 't Hooge Huys, FBT0, de ZLM en b.v. ook bij sommige collectieve contracten -
via de werkgever -) moet u indien u enkel W.A. verzekerd bent en de tegenpartij
schuldig is, alles zelf doen. Vaak een hele lijdensweg. Indien u via ons kantoor verze
kerd bent helpen we u volledig bij het verhalen van de schade zoals: het invullen en
controleren van het schadeformulier, de tegenpartij aansprakelijk stellen, proces-ver
baal opvragen, expert inschakelen, controleren en begeleiden van het schaderegelings-
verloóp. Verder het claimen van o.a.: Huurvervangende auto, waardevermindering,
loonderving, smartegeld, enz.
Premie betaling is mogelijk. Er moet dan wel aan een aantal voor
waarden voldaan wordeno.a.:
ft Automatische betaling,
ft Het termijnbedrag bedraagt minimaal 30,-.
ft Er moeten minimaal 3 verzekeringen via ons kantoor lopen.
De N.B.v.A. is een standsorganisatie waarvan een kantoor alleen
lid kan worden als dit kantoor aan een aantal normen voldoet, zo-
als:Vakbekwaamheid, Onafhankelijkheid (dus niet gebonden aan
één maatschappij) en Etiek. De aangesloten kantoren hebben zich
onderworpen aan de EREREGELS van de N.B.v.A. Dit is uw garan
tie voor zekerheid.
R Precies wat een truck nu x
moet zijn en mag kosten.
kantelkabine
stuurbekrachtiging
hoog laadvermogen
verende chauffeursstoel
krachtige, zuinige diesels
Uw Bedford Bestelwagen dealer:
Ringbaan West 24,Tel.: 01100-15092, Goes.
TL 1
MERCEDES 2001980
MERCEDES 240D1979
MERCEDES 200D1979
MERCEDES 300D1979
MERCEDES 220D1979
MERCEDES 220D automaat1978
VOLVO 244 GLEr1979
ROVER 3500 op gas1978
A. Plesmanweg 2 - Goes - Tel. 01100-12730
Standaard uitgevoerd met o.a.: radio - getint
glas - stofbekleding - toerenteller - ampère
meter - tijdklokje etc.
Brandstofverbruik 1 :20
normale benzine.
Dit voor de aantrekkelijke prijs van
incl. BTW Af importeur
Af importeur incl. BTW.
Complete gezinsauto met 3e deur.
Voorwielaandrijving, zuinige 800 cc motor
Brandstofverbruik 1 l20
bij constant 90 km/uur.
Ook leverbaar de
ALTO FX 5-deurs-
en een bedrijfswagen
uitvoering ALTO van
slechts 9.195.-
Af importeur incl. BTW
Af importeur 8.950 excl. BTW.
De meest complete, zuinige en goedkope bedrijfswagen.
Standaard met o.a. links en rechts schuifdeur, grote achterklep.
Laag brandstofverbruik.
Carry en Carry Pick-up
Af Importeur
personenbus
Industriestraat 8-10 - Goes (Zuid) - Tel. °1100"1541®»
b.g.g. 14987
HONDA ACCORD
3-d. coupé1979
RENAULT 5 TL en
GTL1974-1978-1980
HONDA CIVIC 1238
3-d. luxe1976-1977-1978-1979
TOYOTA COROLLA 1600
sportswagon1978
DATSUN 160 J
violet 21.000 km1980
DATSUN 120 AF 2
21.000 km1977-1978
FORD CAPRI II
2000 GL1978
FORD FIËSTA 1100 S
goud met1980
FIAT RITMO
75cl.oranjedec. 1979
MITSUBISHI GAUNT
SIGMA automaat197P
Ter inruil gevraagd:
Renault 5, Fiat 127,
Cltroën 2 CV, Datsun Cherry
Inruil - BOVAG-garantie
en financiering
Paspoort straat 18, Oost-Sc
>aapoortstraat
Tel. 01184-64455
-Souburg
id
garanbe
voor
zekerheid
Mazda - Middelburg