Passat-diesel: zuinig en comfortabel AUTO SIPS BENZINEPRIJS! Bestel: GOLF JETTA Auto Poppe Walcheren B.V DE NIEUWE^ BEDFORD SUZUKI PERSONENAUTO'S 'UJU SUZUKI W.J. SONKE met de ruimste sortering °ude viissingseweg 40b MAZDA'S in Zeelandshoofdstad Tel. 01180-25521 b.g.g. 01184-70732 informatie over auto en verkeer exclusief inZeebra vveekbladen nu al 1,616 per liter Waar gaat dat naar toe! v.a. 18.895.- cp.l Zoekt u een occasiondiesel? Garage de Jager TE KOOP GOEDE INRUILWAGENS VAN OEVEREN B.V. MM Middelburg (bij de Statenlaan) DIESEL DIESEL 1.11 de liter!! REKEN EN VERGELIJK verbruik 1 liter op 19 km wegenbelasting 132.- per 3 mnd. lagere afschrijving (Hoge inruilprijs) weinig onderhoud 1500 cc. 50 pk. top 138 km/h. bij 17.000 km per jaar gaat u geld verdienen Vlissingen - Gildeweg 22 - 01184-19610 11.795.- BEDRIJFSAUTO'S f 8.500.- - Ombouw tot DICK SCHINKEL ASSURANTIËN DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 APRIL 1981 Prestaties en verbruik Weg ligging Comfort SPECIAAL TARIEF VOOR BETERE RIJDERS. BIJ W.A. VERZEKERING OOK SCHADE VERHAAL! PREMIE BETALING PER MAAND. LID N.V.v.A. UW GARANTIE VOOR ZEKERHEID. U belt, wij komen. - ANWB-gekeurd BOVAG-garantie MERCEDES-DEALER SC 100 GX: De complete snelle sportcoupé ALTO 10.995.- BESTELWAGENUITVOERING PICK-UP UITVOERING TE KOOP wegens inruil op HONDA en SUZUKI 209 Volkslagen heeft de Pas sat geducht onder handen genomen. Zij behoort abso luut tot de grootste wijzigin gen die VW de laatste maan den heeft doorgevoerd en was als zodanig dan ook het paradepaardje op de RAI 1981. De nieuwe Passat is echter al in de herfst van vorig jaar geïntroduceerd en was al eind vorig jaar bij alle dealers leverbaar. Neemt niet weg dat het echt wel als een 81-er model mag doorgaan. Het Passat-idee is gebleven, de lijn is echter veranderd als mede ook alle afmetingen. Ik wil hier echter niet al te ver ingaan op de wijzi gingen van de Passat, om dat ik naast de Passat Die sel, ook een versie van de Passat Benzine heb getest, te weten de GLS en niet bij beide eenzelfde verhaal wil ophangen. Immers bij de diesel gaat het erom hoe die zich in de Passat gedraagt en bij de benzinemotor gel den de rij -eigenschappen daarvan, hoewel ik wel mag stellen dat afgezien van prestaties en verbruik, de rij-eigenschappen nage noeg dezelfde zijn. Toch even iets over die nieuwe Passat dan, het is voorna melijk een grotere wagen -geworden, groter van bui ten en van binnen en dat groter van binnen zal velen aanspreken. Om cijfers te noemen, de wielbasis is 8 cm vergroot,de carrosserie is 15 cm langer en 7 cm bre der geworden, dus binnen ook meer ruimte vooral achterin. Vijf personen en flink wat bagage kan die nieuwe Passat nu makke lijk bergen, natuurlijk is het interieur wat opge knapt, het blijft echter Duits, dus weinig extra lu xe. Wij bereden de LD en daarin zat een dashboard met vele loze dopjes voor schakelaars enz. De Passat is bijvoorbeeld aan de voorzijde uitgevoerd met dubbele lampen, t.w. het normale licht en extra bermlampen, alléén bij de GL zit daar een lampje en glas in en werken zij; zo'n typische bezuiniging dus. De Passat Diesel is er in D, LD en GLD. Ons is de nieuwe Passat Diesel goed bevallen. De wa gen kan heel goed mee in het verkeer, je merkt eigenlijk nauwelijks dat je in een diesel rijdt, alléén aan de pomp scheelt het je een halve gul den per liter en tevens blijkt dan dat het verbruik zeer gunstig is. Daarvoor zorgt al lemaal de nieuwe 1588 cc 4 cilinder dieselmotor. De mo tor stamt van de allereerste dieselmotor uit de Golf, maar is met een 100 cc vergroot. Dat is ook bij de Golf Diesel zelf gebeurd, ook daar niet meer de oude 1.5, maar de nieuwe 1.6 liter motor. De motor levert een vermogen van 54 PK, het koppel is 102 Nm bij 2000 toeren. De top snelheid is 145 km/u. dat is nagenoeg gelijk aan de top snelheid van de (kleinere) Golf Diesel. Deze weegt rond de 900 kg, de Passat rond de 1000 kg (980 op kenteken), het meergewicht bij de Pas sat wordt dus gecompen seerd door de meer aërody namische vorm. De accelera tie van 0-100 km/u verloopt in 17.8 sec., versnellen van 100 naar 120 kost nog eens 14 sec. Het verbruik is alles zins redelijk. Bijzonder zuinig bij lage snelheden, bij 90 km/u constant 1:18, bij 120 km/u 1:13 (De nieuwe ECE gegevens spreken tegen woordig van 90 en 120 km/u, wij willen u ook de meting bij 100 km/u nog geven die is i:15). Gemiddeld draaiden wij met de nieuwe Passat Diesel 1:14. De wegligging van de Pas sat is redelijk, ten opzichte van de oude Passat merkt men toch wel dat men met een grotere wagen, grotere massa rijdt, vooral in boch ten. Wij vonden dan ook dat de koersvastheid op de rechte weg en in bochten iets minder was dan bij de oude, groot zijn de verschillen ech ter niet en het komt zeker niet in het negatieve. De bestu ring is indirect, maar wel pre cies, het stuurkarakter is neu traal (het oude model was on- derstuurd). Zijwind heeft geen invloed op de koers, uit breken in bochten is er nor maliter niet bij. De Passat is redelijk com fortabel. De vering is vol doende soepel, wegoneflen- heden worden goed ver werkt, de schokdemperwer king is goed. De stoelen voorin zijn eveneens comfor tabel en wellicht door de nieuwigheid nog iets hard, hoewel ook de stoffering daartoe bijdraagt, de GLD/ GLS bijvoorbeeld heeft een duurdere en dan ook zachter aanvoelende stoffering. De stoeien, alsmede de achter bank zitten goed, er is vol doende ruimte, ze geven goede steun, goed geprofi leerd. Rondom zijn armsteu- nen en handgrepen, hoofd steunen vóór zijn standaard evenals 3-puntsaut. veilig heidsgordels. Aan overige veiligheid is ook goed ge dacht door o.a. prima rem men, rustige besturing, korte gedeelde velligheidsstuurko- lom, kindersloten op achter portieren, achteruitrijlampen, achterruitverwarming, maar geen mistachterllcht, ook geen mistvoorlampen en ook geen gelaagde voorruit - foei. Als enig extraatje is de Pas sat, zoals de meeste VW's en Audi's uitgevoerd met een economiemeter, bij de diesel is dat dan een lampje. Het lampje gaat branden als te veel brandstof wordt ver bruikt, of dat zuiver is, Is een heel grote vraag, dus ook het nut heeft het recht van de twijfel. Tenslotte dan het diese leigen geluid en de start- procedure. Deze laatste is geweldig, de voorgloeitijd, via de sleutel, is nihil en via de koude starthandel rookt de motor ook niet, de han del wordt wel makkelijk vergeten weer terug te zet ten. Het geluid van de die sel is zeer acceptabel, de decibelmeter komt niet bo ven de 80. Indien u een beperkt aantal kilometers rijdt, tussen de 23 en 65 jaar bent én de laatste, jaren niet of weinig schade gereden heeft, hebben we een speciaal tarief voor u. Voorbeeld bij 50% noclaim premie inclusief groene kaart. Exclusief 6% assurantiebelasting en poliskosten Schade alarmservice, nieuwwaarde regeling ongevallen inzittendenverzekering, beperkte kascodekking, enz. kunt u eventueel meeverzekeren. Catalogusw. 10.000,- 12.000,- 15.000,- 18.000,- 20.000,- 25.000,- All. 359,- 400,- 462,- 536,- 575,- 688,- W.A. 175,- 192,- 206,- 229,- 238,- 257,- Ook voor personen onder de 23 jaar hebben we een aantrekkelijk tarief. Bij een aantal verzekeringsmaatschappijen, de zogenaamde direct writers" (direct wri ters zijn maatschappijen die zonder tussenpersonen werken, zoals b.v. Centraal Be heer, 't Hooge Huys, FBT0, de ZLM en b.v. ook bij sommige collectieve contracten - via de werkgever -) moet u indien u enkel W.A. verzekerd bent en de tegenpartij schuldig is, alles zelf doen. Vaak een hele lijdensweg. Indien u via ons kantoor verze kerd bent helpen we u volledig bij het verhalen van de schade zoals: het invullen en controleren van het schadeformulier, de tegenpartij aansprakelijk stellen, proces-ver baal opvragen, expert inschakelen, controleren en begeleiden van het schaderegelings- verloóp. Verder het claimen van o.a.: Huurvervangende auto, waardevermindering, loonderving, smartegeld, enz. Premie betaling is mogelijk. Er moet dan wel aan een aantal voor waarden voldaan wordeno.a.: ft Automatische betaling, ft Het termijnbedrag bedraagt minimaal 30,-. ft Er moeten minimaal 3 verzekeringen via ons kantoor lopen. De N.B.v.A. is een standsorganisatie waarvan een kantoor alleen lid kan worden als dit kantoor aan een aantal normen voldoet, zo- als:Vakbekwaamheid, Onafhankelijkheid (dus niet gebonden aan één maatschappij) en Etiek. De aangesloten kantoren hebben zich onderworpen aan de EREREGELS van de N.B.v.A. Dit is uw garan tie voor zekerheid. R Precies wat een truck nu x moet zijn en mag kosten. kantelkabine stuurbekrachtiging hoog laadvermogen verende chauffeursstoel krachtige, zuinige diesels Uw Bedford Bestelwagen dealer: Ringbaan West 24,Tel.: 01100-15092, Goes. TL 1 MERCEDES 2001980 MERCEDES 240D1979 MERCEDES 200D1979 MERCEDES 300D1979 MERCEDES 220D1979 MERCEDES 220D automaat1978 VOLVO 244 GLEr1979 ROVER 3500 op gas1978 A. Plesmanweg 2 - Goes - Tel. 01100-12730 Standaard uitgevoerd met o.a.: radio - getint glas - stofbekleding - toerenteller - ampère meter - tijdklokje etc. Brandstofverbruik 1 :20 normale benzine. Dit voor de aantrekkelijke prijs van incl. BTW Af importeur Af importeur incl. BTW. Complete gezinsauto met 3e deur. Voorwielaandrijving, zuinige 800 cc motor Brandstofverbruik 1 l20 bij constant 90 km/uur. Ook leverbaar de ALTO FX 5-deurs- en een bedrijfswagen uitvoering ALTO van slechts 9.195.- Af importeur incl. BTW Af importeur 8.950 excl. BTW. De meest complete, zuinige en goedkope bedrijfswagen. Standaard met o.a. links en rechts schuifdeur, grote achterklep. Laag brandstofverbruik. Carry en Carry Pick-up Af Importeur personenbus Industriestraat 8-10 - Goes (Zuid) - Tel. °1100"1541®» b.g.g. 14987 HONDA ACCORD 3-d. coupé1979 RENAULT 5 TL en GTL1974-1978-1980 HONDA CIVIC 1238 3-d. luxe1976-1977-1978-1979 TOYOTA COROLLA 1600 sportswagon1978 DATSUN 160 J violet 21.000 km1980 DATSUN 120 AF 2 21.000 km1977-1978 FORD CAPRI II 2000 GL1978 FORD FIËSTA 1100 S goud met1980 FIAT RITMO 75cl.oranjedec. 1979 MITSUBISHI GAUNT SIGMA automaat197P Ter inruil gevraagd: Renault 5, Fiat 127, Cltroën 2 CV, Datsun Cherry Inruil - BOVAG-garantie en financiering Paspoort straat 18, Oost-Sc >aapoortstraat Tel. 01184-64455 -Souburg id garanbe voor zekerheid Mazda - Middelburg

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1981 | | pagina 11