DE NIEUWE MINIMETRO
Top Test Occasions
gegarandeerd zeker
heter bij
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V.
DATSUN SHOW VAN NIEUWE
EN GEBRUIKTE AUTO'S
AUTOBEDRIJF WOUTERS
AUTOBEDRIJF
PETER NEUFÉGUSE
Toyota Lite ace
VANAF A.S. ZATERDAG 20-DECEMBER
T/M ZATERDAG 27 DECEMBER
DATSUN CHERRY, SUNNY, BLUEBIRD VIOLET, SILVIA
AUTOVERZEKERING
VAN 0EVEREN B.V.
AUTOBEDRIJF
CEVAAL
Tijdens onze show 800.- korting op de toch
al voordelige Datsun Sunny; model '80
TOYOTA
OCCASIONS
ZUINIGE AUTO'S!!
SPORTCOUPES
TE KOOP
GOEDE
INRUILWAGENS
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 DECEMBER 1980
PEUGEOT
TALBOT
Ons bedrijf is Top Test Dealer, aangesloten bij de Nederlandse
Peugeot-organisatie. Wij verkopen alle merken occasions. Die zijn
eerst grondig geïnspecteerd - ze zijn technisch in een perfekte staat
gebracht - nu zetten we ze te pronk.
ZONDER Bovag garantiebewijs de 3
AARZELING MET Geen kilometerbeperking maanden
Totale garantie op arbeids- Top Test
loon en onderdelen Garantie
Carnet met
gratis 1000-km beurt
Top Test Garantie krijgt u bij alle Nederlandse Peugeot-dealers.
DEZE AUTO'S STAAN OP U TE WACHTEN
FINANCIERING EN INRUIL VORMEN GEEN PROBLEEM
Pres. Rooseveltl. 745 - VLISSINGEN - 12008/ b.g.g. 64933
EEN VAN DE 200 TOP TEST DEALERS IN NEDERLAND
ZEKER-BETER
Waar te zien is:
Datsun Cherry nw. model1979
Datsun Cherry LPG1979
Fiat1284-drs1978
VW Passat 3-drs1975
VW Golf LPG1976
Subaru stat1977
Renault 16 TL LPG1978
Honda Civic1977
Morris Marina 4-drs1976
FiatRitmo1979
OpelKadet1974
Citroen GS1975-1976
Datsun Cherry 100A1977
Toyota 10001973
Volvo 66 automaat1979
Ford Capri 2.3 S 31.000 km1978
Datsun 260 Z 221978
Mitsubishi Celeste1977
Kanaalstraat 75 - Oost-Souburg - Telefoon 67658 61844
1e en 2e kerstdag gesloten
BIEDT TE KOOP AAN:
TEXACO SERVICE STATION
MERCEDES-DEALER
GESLOTEN BESTEL- EN
PERSONENBUS
Prijs af depot v.a10.950,-
209
KENNISMAKING met de nieuwe Me
tro betekent in de eerste plaats de
ontdekking, dat BL kosten noch moei
te heeft gespaard om inderdaad met
een model op de markt te komen dat
op z'n minst gelijkwaardig is aan de
directe concurrenten in de klasse. Die
concurrentie heeft bij BL voor het
eerst ook als voorbeeld mogen die
nen, een haast historische zaak om
dat men zich tot nu toe op het wat
geïsoleerde Engelse eiland nauwe
lijks aan anderen spiegelde. Bij dit
alles heeft men zich primair gecon
centreerd op het koetswerk van de
wagen, dat méér binnenruimte moest
bieden dan de directe concurrenten,
maar ook kwalitatief beter diende te
zijn dan ooit eerder bij BL bereikt. Om
aan die laatste eis te voldoen inves
teerde BL £275 miljoen (1.24 mil
jard gulden) in een splinternieuwe
carrosseriefabrlek in Longbridge,
waar ultramoderne robots en vol
automatische lasstraten het werk
van 20.000 arbeiders overnamen.
Een drastische ingreep dus, die
juist in Engeland natuurlijk voorde
nodige beroering zorgde maar die
er tenslotte toch toe leidde dat de
Metro-carrosserie als hoogwaar
dig produkt thans van de assem
blagelijn afkomt. De verbeterde af
werking - die alleen al voor het
imago van BL/Austin Morris nodig
was - is dan ook duidelijk te onder
kennen door de berijder van deze
nieuweling.
Een strak gelijnd driedeurs koets
werk met een laag aflopende neus,
forse kunststof bumpers, een. grote
spoiler aan de voorzijde en vooral veel
glasoppervlak. Een auto, die ondanks
alle uniformiteit in de aërodynamische
carrosseriebouw toch wel duidelijk
een eigen gezicht toont, maar ook
onmiskenbaar een Austin blijft. On
danks de geforceerde „upsizing"
blijft de Metro met een lengte van 3,40
m., een breedte van 1,55 m, en een
hoogte van 1,36 m. een kleine auto,
maar door het - 25 jaar geleden door
Alec Issigonis bij de Mini geïntrodu
ceerde - principe van wielen op de
uiterste hoeken en motor compact
dwars voorin, biedt de Metro opmer
kelijk veel binnenruimte. De fabriek
claimt zelf 60 mm méér schouder
ruimte voor dan de Renault 5, 50 mm
meer beenruimte achter dan de Fiësta
en 0,07 m3 méér bagageruimte dan
de Polo, waarbij wij slechts nuchter
konden constateren, dat er ook voor
lange mensen opvallend veel plaats
voorin is op goed zittende en goed
verstelbare stoelen, maar dat vooral
de beenruimte achter voor volwasse
nen nog altijd aan de krappe kant is.
Ook over het rijgedrag van de Me
tro kunnen we kort zijn. Er is weinig
nieuws onder de zon, want een groot
deel van onderstel en wielophanging
is terug te vinden in Mini en Allegro.
Rondom onafhankelijk geveerde wie
len, waarbij uiteraard BL de hydra-
gas-veerelementeri heeft gebruikt,
die echter aan de voorzijde enkelwer
kend als vering fungeren, met tele-
scopische schokdempers ter onder
steuning, terwijl achteraan het hydra
gas-element weer als demper dienst
doet en ondersteund wordt door een
schroefveer. De voorwielaangedre-
ven Metro beschikt in feite over de
zelfde voortreffelijke wegliggingsei-
genschappen als de Mini, maar de
afvering vonden we op korte wego-
neffenheden niet optimaal. Hinderlijk
is ook, dat - evenals bij de Allegro en
vroeger bij de Mini - er zoveel speling
is in het aandrijfgedeelte, waardoor
bij plotseling gasgeven altijd nog een
schokeffect optreedt. Dat komt het
comfort bij het rijden niet ten goede.
De wagen stuurt overigens zeer ple
zierig met een opvallend neutraal
stuurkarakter, dat slechts in extreme
omstandigheden in onderstuur over
gaat, het bekende Mini weggedrag,
dat zo eenvoudig bij gas loslaten
corrigeert. Rest ons nog te vermel
den, dat de Metro over een stel uitste
kende remmen beschikt, vooraan zijn
schijven gemonteerd, achteraan
trommels, er is één remcircuit voor
alle vier wielen en een gescheiden
tweede circuit op de voorwielen. De
1.3 versies hebben een servo-rembe-
krachtiger gemonteerd, op alle mo
dellen is een remkrachtbegrenzer in
het remcircuit op de achterwielen
opgenomen. Resumerend kan ge
steld worden, dat de Metro voor een
grote groep mensen, die een kleine,
zuinige wagen willen met veel ruimte
een erg leuke nieuwe aanbieding is.
Veel van het succes van deze nieuwe
ling zal afhangen van de definitieve
prijsstelling.
De Metro wordt in vijf uitvoeringen
geleverd, een standaardmodel, een L,
een HLE (alle drie met een 1.0 liter
motor), een HLS en een sportieve S,
beide met een 1.3 liter motor. Wat prijs
betreft loopt de voorlopige indicatie
van net iets onder de 12.000,- tot
rond de 15.500,- en het is begrijpe
lijk dat daarbij het verschil voor een
belangrijk deel wordt opgeëist door
accessoires en extra's in de luxere
modellen. Voor test konden wij in het
vroege stadium slechts de beschik
king krijgen over de 1.3 HLS, de
duurste uitvoering die zich qua inte
rieurafwerking, stoelbekleding, dash
board en instrumentenpaneel niet
eens zoveel onderscheidt van de ba
sismodellen, maar b.v. een radio, een
quartzklokje en rubber bescher
mingsstrips op de flanken van de auto
als extra meekrijgt. Het dashboardpa
neel is keurig uitgevoerd met de me
ters en controlelampjes goed over
zichtelijk recht voor de bestuurder
geplaatst. Naast de gebruikelijke
waarschuwingslichtjes voor hand
rem, veiligheidsgordels, choke en
richtingaanwijzer biedt de Metro z'n
eigenaar zelfs een controlelampje
voor remblokjes-slijtage en remvloei
stof, een weinig voorkomend extra in
deze klasse. Links onder het dash
board zittend, goed onder bereik de
secundaire schakelaars, zoals die
voor achterruitverwarming, mistach-
terlicht en ruitenwisser/sproeier op
de achterruit; in het midden bevinden
zich de instel-handles voor een goed,
zelfs wat overbemeten verwarmings-
en ventilatiesysteem. Rondom de
stuurkolom zijn de primaire schake
laars geplaatst, het stuurwiel ligt pret
tig in de hand, maar helaas is de
stuurkolom-evenals bij de Mini en de
Alleqro - weer enigszins schuin naar
binnen geplaatst hetgeen toch weer
de indruk geeft, dat de auto ietwat
scheef bestuurt. De wijd openslaande
achterdeur, licht te bedienen vanwe
ge de assistentie van twee smalle
telescopische schokdempers, geeft
toegang tot een bijzonder groot baga
gecompartiment. Een zeer praktische
vondst is de verdeling van de rugleu
ning van de achterbank in een smal en
een breder gedeelte, die separaat van
elkaar kunnen neerklappen. De nutti
ge bagageruimte kan hierdoor naar
behoefte worden aangepast, zodanig,
dat bij het neerklappen van het kleine
gedeelte nog zitruimte voldoende
overblijft om twee kinderen achterin
plaats te bieden. Bij totaal gebruik van
het achtercompartiment als koffer
ruimte is een laadcapaciteit van 1.3
m3 voorhanden, opmerkelijk groot
voor zo'n kleine auto, zeker omdat
ook het reservewiel nog achterin on
der de laadvloer is opgeborgen.
Zo nieuw en modern de uitvoering
van het koetswerk is, zo conventio
neel zijn motor en onderstel van de
nieuwe Metro. Voor de aandrijving
maakt BL in feite gebruik van exact
dezelfde A-motor, waarmee men in de
jaren '50 het Mini-project is begon
nen Er is een keuze uit de bekende
998 rrP van de Mini 1000 en de 1.275
cm3die onder meer ook in de Allegro
1300 en de Morris Ital, ex Marina,
wordt gebruikt. Weliswaar is die mo
tor, waarvan er door de jaren heen
zo'n 8 miljoen stuks zijn gebouwd,
thans aan z'n A-plus status toe, maar
grotere veranderingen dan een stel
nieuwe zuigers, een nieuw in- en
uitlaatsysteem en een verbeterde ver
sie van de aloude SU (voor een zuini
ger brandstofgebruik) zijn niet toege
past. Overigens stelt ook BL zelf, dat
gezien de grote investeringen in de
nieuwe carrosseriefabriek het onver
antwoord was ook nog eens een nieu
we motor te ontwikkelen.
Dus praten we over een krachtbron
met nog een onderliggende nokkenas
en door stoterstangen bediende klep
pen, over wel een flink verhoogde
compressie (van 8.3 op 1 tot 9.6 op 1
voor de 1.0 liter en 9.4 op 1 voor de
1.3 liter) maar nog geen elektronische
ontsteking teneinde een optimale ver
branding te verkrijgen. Hoewel de
1.275 cm3-motor op het gehoor de
Metro tot flinke prestaties lijkt aan te
sporen, blijkt uit de metingen, dat die
toch niet zo indrukwekkend zijn. Van
stilstand tot 80 km/uur noteerden we
een tijd van 10,2 sec., van 0 tot 100
km/uur kwamen we op16,0sec. rond
en als we die tijd vergelijken met b.v.
de nieuwe Escort (12,8 sec. voor de
1.3 liter) dan blijkt toch wel duidelijk
dat de A-Plus-motor in de Metro met
z'n leeggewicht van slechts 754 kg.
(769 kg. voor de HLS) geen uitgespro
ken raspaardje is. Ook een topsnel
heid van 146 km/u is in deze klasse
natuurlijk niet opzienbarend. Daar
staat tegenover, dat die getemde
krachtbron aardig spaarzaam met de
brandstof omspringt en dat is iets wat
vandaag aan de dag uiterst belangrijk
is.
PEUGEOT 504 GL DIESEL145.000 km 1979 13.900.
PEUGEOT 504 Tl AUTOMAATJ77.000 km 1978 13.900.
PEUGEOT 604 Tl AUTOMAAT47.000 km 1979 33.900.
PEUGEOT 504 L beige92.000 km 1976 6.400.
CHRYSLER 2 LITRES automaat32.000 km 1977 9.900.
SIMCA1307 GLSgroen40.000 km 1977 8.900.
SIMCA1307 S rood109.000 km 1976 3.900.
SIMCA1308 GT bruin55.000 km 1976 4.900.
SIMCA1308 GLS beige/bruin45.000 km 1978 9.900.
SIMCA1309 SX automaat22.000 km 1978 12.900.
AUSTIN ALLEGRO geel62.000 km 1975 3.900.
FIAT 131 S automaat62.000 km 1975 3.900.
CITROËN GS groen59.000 km 1977 8.600.
CITROËN GS blauw32.000 km 1979 10.900.
RENAULT 20 TL blauw34.000 km 1978 12.900.
VW PASSAT groen87.000 km 1979 10.900.
SUNBEAM 1.6 S groen40.000 km 1978 8.900.
CHRYSLER AVENGER 1.6 groen33.000 km 1979 10.900.
SIMCA 1100 GLX rood57.000 km 1977 6.900.
SIMCA 1100 LE rood60.000 km 1978 7.400.
SIMCA 1610 brons40.000 km 1978 9.900.
Opel City50.000 km 1976 5.900.
VOOR INRUIL GEVRAAGD:
PEUGEOT 104, 304, 305, 504 FAMILIAIRE BREAK
TALBOT HORIZON
Opel Senator 3.0Eaut1979
Opel Kadett.L!1976
Triumph Stag1975
Mercedes 280 Caut1978
Honda Civic 3-drs1978
Citroën2CV61976
Datsun 100A1977
Toyota Carina 4-drs1977
Ford Granada 2300L 4-drs1978
Mini 10001976
Toyota CelicaST1977
Datsun 120 AFII1978
Datsun 180 Hardtop SSS1977
Ford Capri II2000 aut kl. zwart1977
Mazda 929 Estate1976
Honda Accord1977
INDUSTRIEWEG 1-3 - VLISSINGEN
TELEFOON 01184-14831
Indien u uw auto gebruikt voor privé en/of woon/
werkverkeer hebben wij een speciaal tarief voor u.
Ook voor zakelijk gebruik gunstige tarieven.
Onze tarieven kunnen wij toepassen voor auto's met
een bouwjaar vanaf 1972 en eigenaars-bestuurders
in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Naereboutstraat 20, Goes. Telefoon 01100-15448.
ANWB-gekeurd
BOVAG-garantie
MERCEDES 200D10.000 km1980
MERCEDES 200D1979-1978
PEUGEOT 504 LD1978
PEUGEOT 504 GLD1978
MERCEDES 240 D 3.01975
OPEL REKORD1.9 op gas1979
A. Plesmanweg 2 - Goes - Tel. 01100-12730
Toyota Carina 2-drs. Luxe1979 12350.-
Toyota Carina 2-drs. Luxe1978 10950.-
Toyota Carina 4-drs. Luxe1978 9500,-
Toyota Corolla 30 Luxe1976 5250.-
Audi 80 LS 4-drs1977
[Toyota Corolla Sportswagon GSL 8300 km
5000.- beneden nieuwprijs 1979
T oyota Sportswagon 1600 Luxe1978
Volvo 66DL1977 6900 -
Simca 1308GT1978
Simca 1308S slechts 18000 km1977
Opel Ascona 16N1977
Renault 6TL1976
Austin Allegro1978
Renault 12TL.1977
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S
Ranger Coupé Gastinstall1973
Citroen GS1974 3750,-
Toyota Corolla coupé1977 4950.-
VauxhallViva1976 3900.-
Renault41974
Renault 161974 2500,-
Renaultö1974 2650.-
VauxhallViva1971 500,-
Toyota 1000 1975
Renault 15TS motor defect1972
Bedrijfswagens
VW Pick Up1975 3250.
I Speciale aanbieding
VW Golf Diesel okt. 1979 40.000 km
Klein Vlaanderen 97
Middelburg, tel. 01180-12865