DE NIEUWE MINIMETRO Top Test Occasions gegarandeerd zeker heter bij AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. DATSUN SHOW VAN NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S AUTOBEDRIJF WOUTERS AUTOBEDRIJF PETER NEUFÉGUSE Toyota Lite ace VANAF A.S. ZATERDAG 20-DECEMBER T/M ZATERDAG 27 DECEMBER DATSUN CHERRY, SUNNY, BLUEBIRD VIOLET, SILVIA AUTOVERZEKERING VAN 0EVEREN B.V. AUTOBEDRIJF CEVAAL Tijdens onze show 800.- korting op de toch al voordelige Datsun Sunny; model '80 TOYOTA OCCASIONS ZUINIGE AUTO'S!! SPORTCOUPES TE KOOP GOEDE INRUILWAGENS DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 DECEMBER 1980 PEUGEOT TALBOT Ons bedrijf is Top Test Dealer, aangesloten bij de Nederlandse Peugeot-organisatie. Wij verkopen alle merken occasions. Die zijn eerst grondig geïnspecteerd - ze zijn technisch in een perfekte staat gebracht - nu zetten we ze te pronk. ZONDER Bovag garantiebewijs de 3 AARZELING MET Geen kilometerbeperking maanden Totale garantie op arbeids- Top Test loon en onderdelen Garantie Carnet met gratis 1000-km beurt Top Test Garantie krijgt u bij alle Nederlandse Peugeot-dealers. DEZE AUTO'S STAAN OP U TE WACHTEN FINANCIERING EN INRUIL VORMEN GEEN PROBLEEM Pres. Rooseveltl. 745 - VLISSINGEN - 12008/ b.g.g. 64933 EEN VAN DE 200 TOP TEST DEALERS IN NEDERLAND ZEKER-BETER Waar te zien is: Datsun Cherry nw. model1979 Datsun Cherry LPG1979 Fiat1284-drs1978 VW Passat 3-drs1975 VW Golf LPG1976 Subaru stat1977 Renault 16 TL LPG1978 Honda Civic1977 Morris Marina 4-drs1976 FiatRitmo1979 OpelKadet1974 Citroen GS1975-1976 Datsun Cherry 100A1977 Toyota 10001973 Volvo 66 automaat1979 Ford Capri 2.3 S 31.000 km1978 Datsun 260 Z 221978 Mitsubishi Celeste1977 Kanaalstraat 75 - Oost-Souburg - Telefoon 67658 61844 1e en 2e kerstdag gesloten BIEDT TE KOOP AAN: TEXACO SERVICE STATION MERCEDES-DEALER GESLOTEN BESTEL- EN PERSONENBUS Prijs af depot v.a10.950,- 209 KENNISMAKING met de nieuwe Me tro betekent in de eerste plaats de ontdekking, dat BL kosten noch moei te heeft gespaard om inderdaad met een model op de markt te komen dat op z'n minst gelijkwaardig is aan de directe concurrenten in de klasse. Die concurrentie heeft bij BL voor het eerst ook als voorbeeld mogen die nen, een haast historische zaak om dat men zich tot nu toe op het wat geïsoleerde Engelse eiland nauwe lijks aan anderen spiegelde. Bij dit alles heeft men zich primair gecon centreerd op het koetswerk van de wagen, dat méér binnenruimte moest bieden dan de directe concurrenten, maar ook kwalitatief beter diende te zijn dan ooit eerder bij BL bereikt. Om aan die laatste eis te voldoen inves teerde BL £275 miljoen (1.24 mil jard gulden) in een splinternieuwe carrosseriefabrlek in Longbridge, waar ultramoderne robots en vol automatische lasstraten het werk van 20.000 arbeiders overnamen. Een drastische ingreep dus, die juist in Engeland natuurlijk voorde nodige beroering zorgde maar die er tenslotte toch toe leidde dat de Metro-carrosserie als hoogwaar dig produkt thans van de assem blagelijn afkomt. De verbeterde af werking - die alleen al voor het imago van BL/Austin Morris nodig was - is dan ook duidelijk te onder kennen door de berijder van deze nieuweling. Een strak gelijnd driedeurs koets werk met een laag aflopende neus, forse kunststof bumpers, een. grote spoiler aan de voorzijde en vooral veel glasoppervlak. Een auto, die ondanks alle uniformiteit in de aërodynamische carrosseriebouw toch wel duidelijk een eigen gezicht toont, maar ook onmiskenbaar een Austin blijft. On danks de geforceerde „upsizing" blijft de Metro met een lengte van 3,40 m., een breedte van 1,55 m, en een hoogte van 1,36 m. een kleine auto, maar door het - 25 jaar geleden door Alec Issigonis bij de Mini geïntrodu ceerde - principe van wielen op de uiterste hoeken en motor compact dwars voorin, biedt de Metro opmer kelijk veel binnenruimte. De fabriek claimt zelf 60 mm méér schouder ruimte voor dan de Renault 5, 50 mm meer beenruimte achter dan de Fiësta en 0,07 m3 méér bagageruimte dan de Polo, waarbij wij slechts nuchter konden constateren, dat er ook voor lange mensen opvallend veel plaats voorin is op goed zittende en goed verstelbare stoelen, maar dat vooral de beenruimte achter voor volwasse nen nog altijd aan de krappe kant is. Ook over het rijgedrag van de Me tro kunnen we kort zijn. Er is weinig nieuws onder de zon, want een groot deel van onderstel en wielophanging is terug te vinden in Mini en Allegro. Rondom onafhankelijk geveerde wie len, waarbij uiteraard BL de hydra- gas-veerelementeri heeft gebruikt, die echter aan de voorzijde enkelwer kend als vering fungeren, met tele- scopische schokdempers ter onder steuning, terwijl achteraan het hydra gas-element weer als demper dienst doet en ondersteund wordt door een schroefveer. De voorwielaangedre- ven Metro beschikt in feite over de zelfde voortreffelijke wegliggingsei- genschappen als de Mini, maar de afvering vonden we op korte wego- neffenheden niet optimaal. Hinderlijk is ook, dat - evenals bij de Allegro en vroeger bij de Mini - er zoveel speling is in het aandrijfgedeelte, waardoor bij plotseling gasgeven altijd nog een schokeffect optreedt. Dat komt het comfort bij het rijden niet ten goede. De wagen stuurt overigens zeer ple zierig met een opvallend neutraal stuurkarakter, dat slechts in extreme omstandigheden in onderstuur over gaat, het bekende Mini weggedrag, dat zo eenvoudig bij gas loslaten corrigeert. Rest ons nog te vermel den, dat de Metro over een stel uitste kende remmen beschikt, vooraan zijn schijven gemonteerd, achteraan trommels, er is één remcircuit voor alle vier wielen en een gescheiden tweede circuit op de voorwielen. De 1.3 versies hebben een servo-rembe- krachtiger gemonteerd, op alle mo dellen is een remkrachtbegrenzer in het remcircuit op de achterwielen opgenomen. Resumerend kan ge steld worden, dat de Metro voor een grote groep mensen, die een kleine, zuinige wagen willen met veel ruimte een erg leuke nieuwe aanbieding is. Veel van het succes van deze nieuwe ling zal afhangen van de definitieve prijsstelling. De Metro wordt in vijf uitvoeringen geleverd, een standaardmodel, een L, een HLE (alle drie met een 1.0 liter motor), een HLS en een sportieve S, beide met een 1.3 liter motor. Wat prijs betreft loopt de voorlopige indicatie van net iets onder de 12.000,- tot rond de 15.500,- en het is begrijpe lijk dat daarbij het verschil voor een belangrijk deel wordt opgeëist door accessoires en extra's in de luxere modellen. Voor test konden wij in het vroege stadium slechts de beschik king krijgen over de 1.3 HLS, de duurste uitvoering die zich qua inte rieurafwerking, stoelbekleding, dash board en instrumentenpaneel niet eens zoveel onderscheidt van de ba sismodellen, maar b.v. een radio, een quartzklokje en rubber bescher mingsstrips op de flanken van de auto als extra meekrijgt. Het dashboardpa neel is keurig uitgevoerd met de me ters en controlelampjes goed over zichtelijk recht voor de bestuurder geplaatst. Naast de gebruikelijke waarschuwingslichtjes voor hand rem, veiligheidsgordels, choke en richtingaanwijzer biedt de Metro z'n eigenaar zelfs een controlelampje voor remblokjes-slijtage en remvloei stof, een weinig voorkomend extra in deze klasse. Links onder het dash board zittend, goed onder bereik de secundaire schakelaars, zoals die voor achterruitverwarming, mistach- terlicht en ruitenwisser/sproeier op de achterruit; in het midden bevinden zich de instel-handles voor een goed, zelfs wat overbemeten verwarmings- en ventilatiesysteem. Rondom de stuurkolom zijn de primaire schake laars geplaatst, het stuurwiel ligt pret tig in de hand, maar helaas is de stuurkolom-evenals bij de Mini en de Alleqro - weer enigszins schuin naar binnen geplaatst hetgeen toch weer de indruk geeft, dat de auto ietwat scheef bestuurt. De wijd openslaande achterdeur, licht te bedienen vanwe ge de assistentie van twee smalle telescopische schokdempers, geeft toegang tot een bijzonder groot baga gecompartiment. Een zeer praktische vondst is de verdeling van de rugleu ning van de achterbank in een smal en een breder gedeelte, die separaat van elkaar kunnen neerklappen. De nutti ge bagageruimte kan hierdoor naar behoefte worden aangepast, zodanig, dat bij het neerklappen van het kleine gedeelte nog zitruimte voldoende overblijft om twee kinderen achterin plaats te bieden. Bij totaal gebruik van het achtercompartiment als koffer ruimte is een laadcapaciteit van 1.3 m3 voorhanden, opmerkelijk groot voor zo'n kleine auto, zeker omdat ook het reservewiel nog achterin on der de laadvloer is opgeborgen. Zo nieuw en modern de uitvoering van het koetswerk is, zo conventio neel zijn motor en onderstel van de nieuwe Metro. Voor de aandrijving maakt BL in feite gebruik van exact dezelfde A-motor, waarmee men in de jaren '50 het Mini-project is begon nen Er is een keuze uit de bekende 998 rrP van de Mini 1000 en de 1.275 cm3die onder meer ook in de Allegro 1300 en de Morris Ital, ex Marina, wordt gebruikt. Weliswaar is die mo tor, waarvan er door de jaren heen zo'n 8 miljoen stuks zijn gebouwd, thans aan z'n A-plus status toe, maar grotere veranderingen dan een stel nieuwe zuigers, een nieuw in- en uitlaatsysteem en een verbeterde ver sie van de aloude SU (voor een zuini ger brandstofgebruik) zijn niet toege past. Overigens stelt ook BL zelf, dat gezien de grote investeringen in de nieuwe carrosseriefabriek het onver antwoord was ook nog eens een nieu we motor te ontwikkelen. Dus praten we over een krachtbron met nog een onderliggende nokkenas en door stoterstangen bediende klep pen, over wel een flink verhoogde compressie (van 8.3 op 1 tot 9.6 op 1 voor de 1.0 liter en 9.4 op 1 voor de 1.3 liter) maar nog geen elektronische ontsteking teneinde een optimale ver branding te verkrijgen. Hoewel de 1.275 cm3-motor op het gehoor de Metro tot flinke prestaties lijkt aan te sporen, blijkt uit de metingen, dat die toch niet zo indrukwekkend zijn. Van stilstand tot 80 km/uur noteerden we een tijd van 10,2 sec., van 0 tot 100 km/uur kwamen we op16,0sec. rond en als we die tijd vergelijken met b.v. de nieuwe Escort (12,8 sec. voor de 1.3 liter) dan blijkt toch wel duidelijk dat de A-Plus-motor in de Metro met z'n leeggewicht van slechts 754 kg. (769 kg. voor de HLS) geen uitgespro ken raspaardje is. Ook een topsnel heid van 146 km/u is in deze klasse natuurlijk niet opzienbarend. Daar staat tegenover, dat die getemde krachtbron aardig spaarzaam met de brandstof omspringt en dat is iets wat vandaag aan de dag uiterst belangrijk is. PEUGEOT 504 GL DIESEL145.000 km 1979 13.900. PEUGEOT 504 Tl AUTOMAATJ77.000 km 1978 13.900. PEUGEOT 604 Tl AUTOMAAT47.000 km 1979 33.900. PEUGEOT 504 L beige92.000 km 1976 6.400. CHRYSLER 2 LITRES automaat32.000 km 1977 9.900. SIMCA1307 GLSgroen40.000 km 1977 8.900. SIMCA1307 S rood109.000 km 1976 3.900. SIMCA1308 GT bruin55.000 km 1976 4.900. SIMCA1308 GLS beige/bruin45.000 km 1978 9.900. SIMCA1309 SX automaat22.000 km 1978 12.900. AUSTIN ALLEGRO geel62.000 km 1975 3.900. FIAT 131 S automaat62.000 km 1975 3.900. CITROËN GS groen59.000 km 1977 8.600. CITROËN GS blauw32.000 km 1979 10.900. RENAULT 20 TL blauw34.000 km 1978 12.900. VW PASSAT groen87.000 km 1979 10.900. SUNBEAM 1.6 S groen40.000 km 1978 8.900. CHRYSLER AVENGER 1.6 groen33.000 km 1979 10.900. SIMCA 1100 GLX rood57.000 km 1977 6.900. SIMCA 1100 LE rood60.000 km 1978 7.400. SIMCA 1610 brons40.000 km 1978 9.900. Opel City50.000 km 1976 5.900. VOOR INRUIL GEVRAAGD: PEUGEOT 104, 304, 305, 504 FAMILIAIRE BREAK TALBOT HORIZON Opel Senator 3.0Eaut1979 Opel Kadett.L!1976 Triumph Stag1975 Mercedes 280 Caut1978 Honda Civic 3-drs1978 Citroën2CV61976 Datsun 100A1977 Toyota Carina 4-drs1977 Ford Granada 2300L 4-drs1978 Mini 10001976 Toyota CelicaST1977 Datsun 120 AFII1978 Datsun 180 Hardtop SSS1977 Ford Capri II2000 aut kl. zwart1977 Mazda 929 Estate1976 Honda Accord1977 INDUSTRIEWEG 1-3 - VLISSINGEN TELEFOON 01184-14831 Indien u uw auto gebruikt voor privé en/of woon/ werkverkeer hebben wij een speciaal tarief voor u. Ook voor zakelijk gebruik gunstige tarieven. Onze tarieven kunnen wij toepassen voor auto's met een bouwjaar vanaf 1972 en eigenaars-bestuurders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Naereboutstraat 20, Goes. Telefoon 01100-15448. ANWB-gekeurd BOVAG-garantie MERCEDES 200D10.000 km1980 MERCEDES 200D1979-1978 PEUGEOT 504 LD1978 PEUGEOT 504 GLD1978 MERCEDES 240 D 3.01975 OPEL REKORD1.9 op gas1979 A. Plesmanweg 2 - Goes - Tel. 01100-12730 Toyota Carina 2-drs. Luxe1979 12350.- Toyota Carina 2-drs. Luxe1978 10950.- Toyota Carina 4-drs. Luxe1978 9500,- Toyota Corolla 30 Luxe1976 5250.- Audi 80 LS 4-drs1977 [Toyota Corolla Sportswagon GSL 8300 km 5000.- beneden nieuwprijs 1979 T oyota Sportswagon 1600 Luxe1978 Volvo 66DL1977 6900 - Simca 1308GT1978 Simca 1308S slechts 18000 km1977 Opel Ascona 16N1977 Renault 6TL1976 Austin Allegro1978 Renault 12TL.1977 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S Ranger Coupé Gastinstall1973 Citroen GS1974 3750,- Toyota Corolla coupé1977 4950.- VauxhallViva1976 3900.- Renault41974 Renault 161974 2500,- Renaultö1974 2650.- VauxhallViva1971 500,- Toyota 1000 1975 Renault 15TS motor defect1972 Bedrijfswagens VW Pick Up1975 3250. I Speciale aanbieding VW Golf Diesel okt. 1979 40.000 km Klein Vlaanderen 97 Middelburg, tel. 01180-12865

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 9