Subaru 1600 GLF verbeterd DIJKWEL B.V. Zit dat zus-of-zo bij de Nationale Datsun Kwis. jfl Kom op 4,5 of 6 september naar onse showroom. Doe mee aan de Nationale Datsun Kwis. En win één van de730 prijzen! A PAAUWENBURG B.V. DE MUYNCK 6.50 Gebruikte auto's, ongebruikelijk goed. AUTO WALCHEREN b.v. Reken op Datsun. HET NIEUWS IS GROOT!! DE RENAULT in onze showroom AUTO RENAULT DIJKWEL WITTE POMPEN MARFREHAR 1e KLAS OCCASIONS AUTO RENAULT DATSUN ABC-OCCASIONS NU Superbenzine I Diesel LPG NU UW AUTO SNEL SCHOON NIEUWE BORSTELMACHINE auto materialen plaatwerk verlichtings- üelen uitlaten SHOWROOM PAUL KRUGERSTRAAT 237-VLISSINGEN 01184-19010 door: fred v.d. vlugt Mitsubishi Sigma 1600 GL 1978 Mitsubishi Lancer 1200 EL 1977 Austin Allegro 1300 L 1978 Opel Manta 1900 cc met gas 1978 Opel Kadett coupé1978 Ford Capri 1600 GL1977 Mini Ebony 1979 Mazda 816 1976 bij Uw RENAULT-DEALER ANWB gekeurd DOOR GOEDE VERKOOP VAN VW AUDI KUNNEN WIJ U AANBIEDEN DE EERSTE 1. PEUGEOT 104 SL apr. '79 kl. beige km 33.000 nieuwpr. 14.980.- NU 11.480. 2. SIMCA HORIZON GLapr. '78 kl. bruin, km 43.000, nieuwpr. 14.450.- NU9.880. 3. PEUGEOT 504 GL juni '76, kl. crème, km 79.000, nieuwpr. 21.800.- NU 5.950. 4. AUDI 100 LS (nieuw type) nov. '77, kl. rood, km 45.000, nieuwpr. 29.600.- NU 13.600. 5. PASSAT LS (klep) 1600 CC juli '78, kl. zilver, km 56.000, nieuwprijs 21.800.-NU 12.800. 6. GOLF EXTRA 1100 CC aug. '75, kl. rood, km 74.000, nieuwprijs 15.560.- NU 5.560. 7. GOLF DIESEL 1500 CC mrt. '77, kl. met bruin, km 54.000, nieuwpr. 18.950.- NU 11.250. 8. GOLF LS 1600 CC aug. '78, kl. inari zilver, km 32.000, nieuwprijs 18.200.- NU 12.950. 9. DERBY GLS 1300 CC aug. '79, kl. zilver, km 6700, nieuwprijs 17.800.- NU 13.350. 10. POLO EXTRA jan. '76, kl. rood, km 72.000, nieuwprijs 14.120.- NU5.950. ONZE VERKOPERS: C. GEBUIJS 01184-12236 V*A*G J. V. AS 01186-1943 s- G. P0PPE 01181-535 G. DE JONGE 01184-67553 staan voor u klaar! VLISSINGEN - GILDEWEG - TEL. 01184-19610 -tri AUTOBEDRIJF WOUTERS GERBRANDYSTRAAT 4 VLISSINGEN TEL. 01184-65496 Vert. H. Maljers 01189-1780. GILDEWEG 16. VLISSINGEN 01184-17130 7 cent goedkoper 13 CBlltgoedkoper 4 cent goedkoper 1977: Diverse goedkopere auto's: met onze 210 DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1980 Subaru is één van de kleinere Ja panse automerken, die niet regel matig aan de weg timmeren met op zienbarende modewisselingen, maar die toch al heel wat jaren met een bescheiden produktiepro- gramma een vast deel van de markt bezetten. De Nederlandse historie van dit sympathieke merk heeft on getwijfeld te lijden gehad van een weinig constante vertegenwoordi ging. Sinds een aantal jaren wordt Subaru nu geïmporteerd door de Hoofddorpse verstiging van Misuca Europa SA een organisatie die met ruim veertig Nederlandse dealers ui- zicht biedt op voldoende ontplooi ingsmogelijkheden. Onderwerp van deze test is de 1600 GLF, één van de acht verkrijgbare, voorwielaange- dreven modellen, die met uitzonde ring van een type met automatische versnellingsbak allemaal met een 1600-cc motor zijn uitgerust. De 1600 GLF is een redelijk geprijsde (f 17.200,-) vierdeurs gezinswa gen, die representatief is voor een aantal vernieuwingen die de fabriek onlangs heeft doorgevoerd. Zo is de vroeger algemene 1400-motor voor nagenoeg alle modellen vervangen door een 1600-versie en heeft de hele^iroduktielijn voor wat interieur en uiterlijk betreft een aantal ingrij pende wijzigingen ondergaan. Daarbij zijn de afmetingen vergroot en is ook het onderstel merkbaar aemoderniseerd. Subaru houdt nog steeds vast aan een vierci Under boxermotor; een type dat voordelen biedt door de vlakke bouwwijze en het daarmee samen hangende lage zwaartepunt. De motor is weldadig soepel over het hele toerengebied. maar blinkt niet uit door topprestaties. Verder maakt hij een nogal rauwige indruk bij flink op trekken en bij hogere toerentallen. Én ondanks zijn isolerende watermantel en ongetwijfeld nauwere toleranties is de motor bepaald niet stil te noe men. Een voordeel in deze dure tij den is weer, dat deze boxer genoe gen neemt met normale benzine en dat hij-mede door de aanwezigheid van een erg ,,hoge" vijfde versnelling - bescheiden is in in zijn brandstof verbruik. Cruquiusstraat 27 VLISSINGEN Tfil. 15273 Als vermogen voor de vlakke vier- cilinder wordt een waarde van 52 kw (71 pk) bij 5200 toeren opgegeven, hetgeen voor een cilinderinhoud van 1,6 liter niet kwaad is. De prestaties op de weg doen echter enige twijfel rijzen aan de objectiviteit van deze opgave, want met name de topsnel heid van ruim 145 km/u is daar niet mee in overeenstemming. Overigens kan die top alleen worden gehaald in de vierde versnelling, want de „vijf" reikt door zijn uitgesproken overdri ve-karakter niet veel verder dan 140 km/u. Voor het accelereren van stil stand tot 100 km/u noteerden wij een tijd van 14,3 sec. In de stad en op bochtige provin ciale trajecten maakt de Subaru een levendige indruk, hetgeen te danken is aan een combinatie van de soepele motorkarakteristiek en de vrij lage overbrengingskeuze voor de eerste t/m de derde versnelling. In de vierde versnelling is de fut er een beetje uit en de vijfde versneling is duidelijk bedoeld om een in "3" of „4" opge bouwde snelheid te handhaven. Voor vlot inhalen op de grote weg moet dan ook altijd worden teruggescha keld: boven de 100 terug naar de vierde versneling en onder die snel heid beslist naar drie. Voor het Euro pese verkeer zou een andere keuze van de versnellingsverhoudingen de motor méér recht doen. Het brandstofverbruik ziet er mede dank zij het al besproken overdrive karakter van de vijfde versnelling gunstig uit: zelfs bij een lange- gefor- ceerd-snele rit was de consumptie beter dan 1 10. Die zuinigheid is overigens niet helemaal zonder con sequenties, want door een kennelijk krappe carburateurafstelling wil de motor bij plotseling optrekken wei eens „hikken" en met name in snele rechterbochten kan plotseling het vermogen even wegvallen als gevolg van een laag afgesteld vlotterniveau. In vergelijking met de vorige Sub- aru-edities is er aan de nieuwe mo- dellenreeks duidelijk veel verbeterd. Het uitgesproken voorwielaandrij- verskarakter en de nogal gepronon ceerde stuurreacties zijn grotendeels weg-geconstrueerd, het rijcomfort is zeer bevredigend en de koersstabi- liteit op hogere snelheden laat nau welijks iets te wensen over. De vier onafhankelijk opgehangen wielen (vóór McPhersonpoten, achter met een goede localisatie in dwars- en langstichting) zorgen in samenhang met een voldoende schokdemper werking voor een prima wegcontact, dat slechts in grenssituaties tot een geleidelijk uitbreken van de voorwie len, dus tot een grotere bochtstraal leidt Nog niet helemaal verdwenen is het zo lang voor Japanse auto's kenmer kende vage stuurgevoel op hoge snelheden. Dank zij de goede recht- uit-stabiliteit is dit niet alarmerend, maar een beetje meer gevoeligheid zou wel aan het rijplezier bijdragen. De besturing loopt overigens mooi licht, hetgeen bij voorbeeld-manoeu vreren en parkeren erg vergemakke lijkt. De nieuwe Subaru wijkt vol doende af van de „gemiddelde" Japanner om in het verkeer ruim schoots de aandacht van mede weggebruikers te trekken. Ook al door de nog geringe naambe kendheid wordt de Subaru-rijder bij een stoplicht of tijdens het pas seren nogal eens geconfronteerd met vragend opgetrokken wenk brauwen. En het moet gezegd worden: de 1600 GLF ziet er met zijn iets terugwijkende neusje, de doorgetrokken bumpers en de brede stootranden opzij robuust en zeker niet onelegant uit. De hele auto maakt een goed afgewerkte indruk, al moet gezegd wroden dat de testwagen door de importeur kennelijk niet met zorg was nage lopen. Zo sloten de sponninglors portierruiten onvoldoende af, waardoor een ontoelaatbaar windgedruis optrad. Verder was het koppelingspedaal veel te laag afgesteld, zodat afbreuk werd ge daan aan het bepaald niet onple zierige schakelmechanisme, en ten slotte zaten de wat onderbe meten zonnenkleppen zo losjes gemonteerd, dat zij tijdens krach tig remmen nogal hinderlijk, ja zelfs gevaarlijk in het gezichtsveld van bestuurder en- passagier schoven. Renault 4 L 1977 6.500.- Renautt 5 1977 8.500.- Renault 5 TL 1977 8.900.- Renault 12 TL 1978 17.900.- Renault 16 TL 1977 8.900.- Renault 20 TL 1979'17.900.- Honda Civic 1979'10.400.- Audi 100 LS 197815.900.- Subaru 1978 6.500.- Saab 96 V4 1977 14.500.- Datsun Violet 1978 8.900.- GILDEWEG 16 VLISSINGEN 01184-17130 TOP 10,SEPTEMBER t POPPE /i Een kwis zonder koopverplichting. Een kwis zonder proefrit. Een kwis met 6 vragen over Datsun, waarop de antwoorden voor het grijpen liggen in onze showroom. Een kwis met honderdduizend gulden aan prijzen: 5 x f2.500,-, 25 x f 1.000,-, 50 x f500,-, 100 x f 100,- en 550 x f 50,-. (in benzine of contant). Dat is de Nationale Datsun Kwis. U komt toch ook meedoen! Mazda 626 4-drs1979 Triumph Spitfire 1500 hardtop 1978 Mitsubishi Galant stat. LPG nov1978 Fiat Ritmo 75 cl. dec1978 Datsun Cherry Fll 1978 Vauxhall Chevette 4 drs1979 Mini 1000 spec1978 Subaru 4 drs. automatic1978 Citroën 2CV61978 Volkswagen Derby S 1978 Lancia Beta coupé 1800 Zeer exclusief, met schuifdak, alum, wielen 5 speed. KANAALSTRAAT 75 - TEL. 67658-61844 OOST-SOUBURG Demonstratie Celeste 1600 ST Laneer 1400 SLX ysoccccoccoooooocoaso&ccoosogooeooocoooooooooooooooooeooocqoooooooooogcccoccogocogccogooccoooooooecQoofi wF 9. w u a i -fay ^OCCOCCiOOOOOOOOOOCQOeeOOOCOCCOSOCOCOOOOCOOOOqOSCOOOCCOOOCOOOOOQ'gOCOCOCOqOCOOOOOCOOOOOGCOOOOCOOOOOCOOOCOCOOCOOOOOOOCOCCOOOOOOOOOSO&Ot. 1979: Opel Ascona 2.0 Diesl 17.500,- 1978: Renault 16 TL 10.500,- Volkswagen Golf D 11.500,- Ford Taunus 1600 L Combi 9.750,- Citroën LN 6.900,- Morres Marina 1.3 coupé 6.500,- Mini 1100 Special 7.500,- Ford Fiësta 1300 Ghia 10.750,- Opel Kadett Combi 1.6 S 9.500,- Bij ons verkrijgbaar kadobonnen voor brandstof en/of wasbeurt Alfetta 2.0 L 11.000,- Fiat 131 Mirafiori 6.750,- Simca1100GLX 7.25oi- Ford Capri 1600 GL 9.75oi- Honda 750, 9.000 km motor 4.000 - 1976: Citroën 2CV4 3.250,- Austin Allegro 1300 4 900 - 1975: Ford Taunus Combi 4.900,- BMW 2500 Autom11.500,- Ford Escort 1100 3.750,- Citroën GS 3.00oi- Simca 1100TI 3.750,- Diverse goedkopere auto's: Peugeot 304 gl 1972 1.000,- Ford Taunus 1.3 1973 3.250,- Peugeot 304 1973 1.900,- Subaru 1400 1974 1.500,- Chevrolet Malibu 1974 5.600,- Audi 100 1973 3.750,- Volkswagen 1300 Kever 1972 3.500,- Ford Taunus 1600 XL 4 drs 1974 3.750,- Ford Escort bestel 1974 2.900,- Yamaha XT 500 1980 4.500,- Vauxhall Viva 1973 1.750,- Mazda 1000 1974 2.000,- Motorkruiser trailer Pilot 520, met 40 pk Johnson buitenboordmotor 10.500,- Auto's boven de f 4.000.- met BOVAG-garantie ANWB-gekeurd Deze shamponeert, zet in de was en blaast droog voor

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 8