Subaru 1600 GLF verbeterd
DIJKWEL B.V.
Zit dat zus-of-zo
bij de Nationale Datsun Kwis. jfl
Kom op 4,5 of 6 september naar onse showroom.
Doe mee aan de Nationale Datsun Kwis.
En win één van de730 prijzen!
A
PAAUWENBURG
B.V.
DE MUYNCK
6.50
Gebruikte auto's,
ongebruikelijk goed.
AUTO
WALCHEREN b.v.
Reken op Datsun.
HET NIEUWS IS GROOT!!
DE RENAULT
in onze showroom
AUTO RENAULT DIJKWEL
WITTE POMPEN
MARFREHAR
1e KLAS OCCASIONS
AUTO RENAULT
DATSUN
ABC-OCCASIONS
NU
Superbenzine I Diesel
LPG
NU UW AUTO SNEL SCHOON
NIEUWE BORSTELMACHINE
auto
materialen
plaatwerk
verlichtings-
üelen
uitlaten
SHOWROOM PAUL KRUGERSTRAAT 237-VLISSINGEN 01184-19010
door: fred v.d. vlugt
Mitsubishi Sigma 1600 GL 1978
Mitsubishi Lancer 1200 EL 1977
Austin Allegro 1300 L 1978
Opel Manta 1900 cc met gas 1978
Opel Kadett coupé1978
Ford Capri 1600 GL1977
Mini Ebony 1979
Mazda 816 1976
bij Uw RENAULT-DEALER
ANWB gekeurd
DOOR GOEDE VERKOOP VAN VW AUDI KUNNEN WIJ U AANBIEDEN DE EERSTE
1. PEUGEOT 104 SL apr. '79 kl. beige km 33.000 nieuwpr. 14.980.- NU 11.480.
2. SIMCA HORIZON GLapr. '78 kl. bruin, km 43.000, nieuwpr. 14.450.- NU9.880.
3. PEUGEOT 504 GL juni '76, kl. crème, km 79.000, nieuwpr. 21.800.- NU 5.950.
4. AUDI 100 LS (nieuw type) nov. '77, kl. rood, km 45.000, nieuwpr. 29.600.- NU 13.600.
5. PASSAT LS (klep) 1600 CC juli '78, kl. zilver, km 56.000, nieuwprijs 21.800.-NU 12.800.
6. GOLF EXTRA 1100 CC aug. '75, kl. rood, km 74.000, nieuwprijs 15.560.- NU 5.560.
7. GOLF DIESEL 1500 CC mrt. '77, kl. met bruin, km 54.000, nieuwpr. 18.950.- NU 11.250.
8. GOLF LS 1600 CC aug. '78, kl. inari zilver, km 32.000, nieuwprijs 18.200.- NU 12.950.
9. DERBY GLS 1300 CC aug. '79, kl. zilver, km 6700, nieuwprijs 17.800.- NU 13.350.
10. POLO EXTRA jan. '76, kl. rood, km 72.000, nieuwprijs 14.120.- NU5.950.
ONZE VERKOPERS: C. GEBUIJS 01184-12236 V*A*G
J. V. AS 01186-1943 s-
G. P0PPE 01181-535
G. DE JONGE 01184-67553
staan voor u klaar!
VLISSINGEN - GILDEWEG - TEL. 01184-19610
-tri
AUTOBEDRIJF
WOUTERS
GERBRANDYSTRAAT 4
VLISSINGEN
TEL. 01184-65496
Vert. H. Maljers 01189-1780.
GILDEWEG 16. VLISSINGEN
01184-17130
7 cent goedkoper 13 CBlltgoedkoper
4 cent
goedkoper
1977:
Diverse goedkopere auto's:
met onze
210
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1980
Subaru is één van de kleinere Ja
panse automerken, die niet regel
matig aan de weg timmeren met op
zienbarende modewisselingen,
maar die toch al heel wat jaren met
een bescheiden produktiepro-
gramma een vast deel van de markt
bezetten. De Nederlandse historie
van dit sympathieke merk heeft on
getwijfeld te lijden gehad van een
weinig constante vertegenwoordi
ging. Sinds een aantal jaren wordt
Subaru nu geïmporteerd door de
Hoofddorpse verstiging van Misuca
Europa SA een organisatie die met
ruim veertig Nederlandse dealers ui-
zicht biedt op voldoende ontplooi
ingsmogelijkheden. Onderwerp van
deze test is de 1600 GLF, één van de
acht verkrijgbare, voorwielaange-
dreven modellen, die met uitzonde
ring van een type met automatische
versnellingsbak allemaal met een
1600-cc motor zijn uitgerust. De
1600 GLF is een redelijk geprijsde
(f 17.200,-) vierdeurs gezinswa
gen, die representatief is voor een
aantal vernieuwingen die de fabriek
onlangs heeft doorgevoerd. Zo is de
vroeger algemene 1400-motor voor
nagenoeg alle modellen vervangen
door een 1600-versie en heeft de
hele^iroduktielijn voor wat interieur
en uiterlijk betreft een aantal ingrij
pende wijzigingen ondergaan.
Daarbij zijn de afmetingen vergroot
en is ook het onderstel merkbaar
aemoderniseerd.
Subaru houdt nog steeds vast aan
een vierci Under boxermotor; een type
dat voordelen biedt door de vlakke
bouwwijze en het daarmee samen
hangende lage zwaartepunt. De
motor is weldadig soepel over het
hele toerengebied. maar blinkt niet uit
door topprestaties. Verder maakt hij
een nogal rauwige indruk bij flink op
trekken en bij hogere toerentallen. Én
ondanks zijn isolerende watermantel
en ongetwijfeld nauwere toleranties
is de motor bepaald niet stil te noe
men. Een voordeel in deze dure tij
den is weer, dat deze boxer genoe
gen neemt met normale benzine en
dat hij-mede door de aanwezigheid
van een erg ,,hoge" vijfde versnelling
- bescheiden is in in zijn brandstof
verbruik.
Cruquiusstraat 27
VLISSINGEN
Tfil. 15273
Als vermogen voor de vlakke vier-
cilinder wordt een waarde van 52 kw
(71 pk) bij 5200 toeren opgegeven,
hetgeen voor een cilinderinhoud van
1,6 liter niet kwaad is. De prestaties
op de weg doen echter enige twijfel
rijzen aan de objectiviteit van deze
opgave, want met name de topsnel
heid van ruim 145 km/u is daar niet
mee in overeenstemming. Overigens
kan die top alleen worden gehaald in
de vierde versnelling, want de „vijf"
reikt door zijn uitgesproken overdri
ve-karakter niet veel verder dan 140
km/u. Voor het accelereren van stil
stand tot 100 km/u noteerden wij een
tijd van 14,3 sec.
In de stad en op bochtige provin
ciale trajecten maakt de Subaru een
levendige indruk, hetgeen te danken
is aan een combinatie van de soepele
motorkarakteristiek en de vrij lage
overbrengingskeuze voor de eerste
t/m de derde versnelling. In de vierde
versnelling is de fut er een beetje uit
en de vijfde versneling is duidelijk
bedoeld om een in "3" of „4" opge
bouwde snelheid te handhaven. Voor
vlot inhalen op de grote weg moet
dan ook altijd worden teruggescha
keld: boven de 100 terug naar de
vierde versneling en onder die snel
heid beslist naar drie. Voor het Euro
pese verkeer zou een andere keuze
van de versnellingsverhoudingen de
motor méér recht doen.
Het brandstofverbruik ziet er mede
dank zij het al besproken overdrive
karakter van de vijfde versnelling
gunstig uit: zelfs bij een lange- gefor-
ceerd-snele rit was de consumptie
beter dan 1 10. Die zuinigheid is
overigens niet helemaal zonder con
sequenties, want door een kennelijk
krappe carburateurafstelling wil de
motor bij plotseling optrekken wei
eens „hikken" en met name in snele
rechterbochten kan plotseling het
vermogen even wegvallen als gevolg
van een laag afgesteld vlotterniveau.
In vergelijking met de vorige Sub-
aru-edities is er aan de nieuwe mo-
dellenreeks duidelijk veel verbeterd.
Het uitgesproken voorwielaandrij-
verskarakter en de nogal gepronon
ceerde stuurreacties zijn grotendeels
weg-geconstrueerd, het rijcomfort is
zeer bevredigend en de koersstabi-
liteit op hogere snelheden laat nau
welijks iets te wensen over. De vier
onafhankelijk opgehangen wielen
(vóór McPhersonpoten, achter met
een goede localisatie in dwars- en
langstichting) zorgen in samenhang
met een voldoende schokdemper
werking voor een prima wegcontact,
dat slechts in grenssituaties tot een
geleidelijk uitbreken van de voorwie
len, dus tot een grotere bochtstraal
leidt
Nog niet helemaal verdwenen is het
zo lang voor Japanse auto's kenmer
kende vage stuurgevoel op hoge
snelheden. Dank zij de goede recht-
uit-stabiliteit is dit niet alarmerend,
maar een beetje meer gevoeligheid
zou wel aan het rijplezier bijdragen.
De besturing loopt overigens mooi
licht, hetgeen bij voorbeeld-manoeu
vreren en parkeren erg vergemakke
lijkt.
De nieuwe Subaru wijkt vol
doende af van de „gemiddelde"
Japanner om in het verkeer ruim
schoots de aandacht van mede
weggebruikers te trekken. Ook al
door de nog geringe naambe
kendheid wordt de Subaru-rijder
bij een stoplicht of tijdens het pas
seren nogal eens geconfronteerd
met vragend opgetrokken wenk
brauwen. En het moet gezegd
worden: de 1600 GLF ziet er met
zijn iets terugwijkende neusje, de
doorgetrokken bumpers en de
brede stootranden opzij robuust
en zeker niet onelegant uit. De hele
auto maakt een goed afgewerkte
indruk, al moet gezegd wroden dat
de testwagen door de importeur
kennelijk niet met zorg was nage
lopen. Zo sloten de sponninglors
portierruiten onvoldoende af,
waardoor een ontoelaatbaar
windgedruis optrad. Verder was
het koppelingspedaal veel te laag
afgesteld, zodat afbreuk werd ge
daan aan het bepaald niet onple
zierige schakelmechanisme, en
ten slotte zaten de wat onderbe
meten zonnenkleppen zo losjes
gemonteerd, dat zij tijdens krach
tig remmen nogal hinderlijk, ja
zelfs gevaarlijk in het gezichtsveld
van bestuurder en- passagier
schoven.
Renault 4 L 1977 6.500.-
Renautt 5 1977 8.500.-
Renault 5 TL 1977 8.900.-
Renault 12 TL 1978 17.900.-
Renault 16 TL 1977 8.900.-
Renault 20 TL 1979'17.900.-
Honda Civic 1979'10.400.-
Audi 100 LS 197815.900.-
Subaru 1978 6.500.-
Saab 96 V4 1977 14.500.-
Datsun Violet 1978 8.900.-
GILDEWEG 16 VLISSINGEN
01184-17130
TOP 10,SEPTEMBER
t
POPPE
/i
Een kwis zonder koopverplichting. Een kwis
zonder proefrit. Een kwis met 6 vragen over
Datsun, waarop de antwoorden voor het grijpen
liggen in onze showroom. Een kwis met
honderdduizend gulden aan prijzen:
5 x f2.500,-, 25 x f 1.000,-, 50 x f500,-,
100 x f 100,- en 550 x f 50,-. (in benzine of
contant). Dat is de Nationale Datsun Kwis.
U komt toch ook meedoen!
Mazda 626 4-drs1979
Triumph Spitfire 1500 hardtop 1978
Mitsubishi Galant stat. LPG
nov1978
Fiat Ritmo 75 cl. dec1978
Datsun Cherry Fll 1978
Vauxhall Chevette 4 drs1979
Mini 1000 spec1978
Subaru 4 drs. automatic1978
Citroën 2CV61978
Volkswagen Derby S 1978
Lancia Beta coupé 1800
Zeer exclusief, met schuifdak,
alum, wielen 5 speed.
KANAALSTRAAT 75 - TEL. 67658-61844
OOST-SOUBURG
Demonstratie
Celeste 1600 ST
Laneer 1400 SLX
ysoccccoccoooooocoaso&ccoosogooeooocoooooooooooooooooeooocqoooooooooogcccoccogocogccogooccoooooooecQoofi
wF 9. w u a i
-fay
^OCCOCCiOOOOOOOOOOCQOeeOOOCOCCOSOCOCOOOOCOOOOqOSCOOOCCOOOCOOOOOQ'gOCOCOCOqOCOOOOOCOOOOOGCOOOOCOOOOOCOOOCOCOOCOOOOOOOCOCCOOOOOOOOOSO&Ot.
1979:
Opel Ascona 2.0 Diesl 17.500,-
1978:
Renault 16 TL 10.500,-
Volkswagen Golf D 11.500,-
Ford Taunus 1600 L Combi 9.750,-
Citroën LN 6.900,-
Morres Marina 1.3 coupé 6.500,-
Mini 1100 Special 7.500,-
Ford Fiësta 1300 Ghia 10.750,-
Opel Kadett Combi 1.6 S 9.500,-
Bij ons verkrijgbaar kadobonnen
voor brandstof en/of wasbeurt
Alfetta 2.0 L 11.000,-
Fiat 131 Mirafiori 6.750,-
Simca1100GLX 7.25oi-
Ford Capri 1600 GL 9.75oi-
Honda 750, 9.000 km motor 4.000 -
1976:
Citroën 2CV4 3.250,-
Austin Allegro 1300 4 900 -
1975:
Ford Taunus Combi 4.900,-
BMW 2500 Autom11.500,-
Ford Escort 1100 3.750,-
Citroën GS 3.00oi-
Simca 1100TI 3.750,-
Diverse goedkopere auto's:
Peugeot 304 gl 1972 1.000,-
Ford Taunus 1.3 1973 3.250,-
Peugeot 304 1973 1.900,-
Subaru 1400 1974 1.500,-
Chevrolet Malibu 1974 5.600,-
Audi 100 1973 3.750,-
Volkswagen 1300 Kever 1972 3.500,-
Ford Taunus 1600 XL 4 drs 1974 3.750,-
Ford Escort bestel 1974 2.900,-
Yamaha XT 500 1980 4.500,-
Vauxhall Viva 1973 1.750,-
Mazda 1000 1974 2.000,-
Motorkruiser trailer Pilot 520, met 40 pk Johnson
buitenboordmotor 10.500,-
Auto's boven de f 4.000.- met BOVAG-garantie ANWB-gekeurd
Deze shamponeert, zet in de was
en blaast droog
voor