Lancia Delta: exclusiviteit moet wel betaald worden 2ÈL GOEDKOPE AUTO S AUTOBEDRIJF Happy Glider ZEEUWS CARAVAN CENTRUM CONSTRUCTAM l.l. CARAVANS NORMAAL SUPER Datsun rijders pakken altijd de linker slang. A PAAUWENBURG B.V. VEERSEWEG 104 MIDDELBURG Automobielbedrijven walker VOUWWAGENS r Tr "i 18.595. °SN Reken op Datsun. Gebruikte auto's, ongebruikelijk goed. INDUSTRIEWEG 35 VLISSINGEN Zeeuws Caravan Centrum Een Honda heeft alle techniek die een moderne klassewagen moét hebben, maar een Honda is bovenal.,.. w ZEILPLANKEN WOUTERS 2CV6 39.000 km 1978 Exclusief bij: I „DE TOEKOMST" C Alleen met een proefrit kunnen we bewijzen dat achter het mooie uiterlijk een gave techniek schuil gaat. De Honda's staan bij ons klaar voor uw proefrit. Dé proefrit. De Accord Sedan 1980 geheel rijklaar Audi 100 LS1977 Toyota Carina 16001978 VW Scirocco TS 1975 Audi 80 LS 2-deurs 1978 Mini 1100 Special 1979 Honda Civic L, 3-deurs 1977 Honda Accord L, 3-deurs 1979-1978-1977 Mazda 616, 4-deurs met gas 1976 Datsun Laurel 1978 Audi 80 LS, 2-drs1972 Inruil - financiering - garantie Gildeweg 15-21 Vlissingen, tel. 01184-13995 ZEEUWS CARAVAN CENTRUM Ql Q 5 Q d Q 9, UTRRS Datsuns zijn super maar gebruiken normale benzine.* Dat scheelt mooi 3,4 cent per liter. Een Datsun is trouwens over de hele linie veel voordeliger: slechts om de 20.000 km een grote beurt Da's gemiddeld één keer per jaar. Kom vandaag nog naar onze showroom voor een proefrit En ontdek^ dat ook de aanschafprijs een welkome meevaller is. DATSUN ABC-OCCASIONS Ford Capri 1600 GL1977 Opel Kadett Coupé 1978 Sigma 2000 GLX1978 Lancer 1200 1977 Mazda 8161976 Mini Ebony1979 Austin Allegro1978 GERBRANDYSTRAAT 4 VLISSINGEN TEL. 01184-65496 Vert. H. Maljers 01189-1780 VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG 01180-29955 INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 JULI 1980 208 Het heeft lang geduurd, maar de al eind '79tot auto van het jaar 1980 uitgeroepen Lan-, cia Delta mag sinds 1 juni dan eindelijk ook z'n entree maken op de Nederlandse markt. Drie typen Deltas kondigde de fabriek aan met een prijsindicatie, die in april van dit jaar nog gesteld werd op 18.500,-- tot' ƒ22.000,--. Twee maanden la ter - zonder dat regerings maatregelen daarop van in vloed zijn geweest - worden de echte prijzen bekend gemaakt: ƒ21.948,-- voor de goedkoop ste versie met de 1300 motor en de vier versnellingsbak, ƒ23.942,-- voor de meest aan trekkelijke Delta 1500 met de vijfbak. Bij de ontwikkeling van de Delta hebben de Lancia inge nieurs dan ook bewust gebruik gemaakt van de beschikbaarheid van de 1.3 en 1.5 liter Ritmo mo toren en van het feit, dat Fiat voor de vóórwielaangedreven Ritmo een voortreffelijke vóórtrein had ontwikkeld. En daarmee houdt in feite iedere overeenkomst of vergelijking met de Ritmo op, want de Delta is verder een ge heel eigen concept. Om te be ginnen is de carrosserie een to taal nieuw ontwerp van de be faamde Italiaanse ontwerper Giorgetti Giugiaro, de grote man achter Ital—design, die al vele koetswerken op zijn naam heeft staan. Nu is het bij de huidige carrosserie-lijnen wel zo, dat het woord „nieuw" maar een betrek kelijke waarde heeft, omdat tel kens opnieuw de modelijn van Golf, Horizon, Fiesta te bespeu ren valt, maar dat wil niet zeggen, dat Giugiaro van de Delta geen aantrekkelijke wagen heeft ge maakt. Een moderne, vlot ogen de, vierdeurs auto mèt de tradi tionele wijd openslaande ach terklep. Lancia heeft bij de Delta duide lijk alle voordelen benut van een dwars vóórin gebouwde motor en het aloude mini-concept van vier wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie. Het betekent voor de inzittenden van de Ritmo zo wel vóór als achterin opvallend veel beenruimte voor een auto in deze klasse van afmetingen. Wat minder is de hoofdruimte, omdat de voorstoelen en de achterbank tamelijk hoog geplaatst zijn. Het uitzicht naar voren en opzij is uitstekend door het grote glas oppervlak, helaas kan dat niet gezegd worden van het zicht naar achteren. De nogal forse stijlen aan de achterzijde veroor zaken een flinke dode hoek en dat is niet alleen hinderlijk bij het parkeren, ook op de weg kan een inhalende auto soms net uit het zicht zijn. Zelfs de van binnenuit goed verstelbare buitenspiegel kan hierbij weinig assistentie verlenen. kW (85 pk) bij 5800 t/m (t.o. 55 kW= 75 pk bij de Ritmo) en een maximum koppel van 123 Nm bij 3500 t/m tegenover 118 Nm bij 3000 toeren zoals dat in de Fiat 75 CL bereikt wordt. Met die ingrepen en specifica ties hebben de Lancia technici een prestatievol, maar ook bij zonder mooi lopend motortje aan de Delta 1500 meegegeven. Een krachtbron die in staat is het toch bepaald niet lichte wagentje van 950 kg in 11,7 sec. van stilstand tot 100 km/uur te laten accele reren en een topsnelheid te ge ven van ruim 160 echte km/uur. Daarbij springt die motor ook nog tot uitbreken, ook niet in extreme situaties. Het stuurkarakter is voor een vóórwielaangedreven wagen bijzonder neutraal, het comfort staat dankzij de goed afgestemde vering en de uitste kend werkende schokdemping op hoog peil. Wat minder te spreken zijn we over de souplesse van de vijf versnellingsbak, waarvan de vijfde gang in de 1500 uitvoering van de Delta géén overdrive is, maar eerder een prise direct met een reductie van 0,959 op 1. De bak schakelt wat stug en traag, vooral wanneer er vraag naar snelle acceleratie en prestaties In het Delta modellen pro gramma zijn drie uitvoeringen le verbaar, doch slechts twee mo toren beschikbaar: een 1,3 liter en een 1,5 liter. De extra (derde) variatie omvat een vijf-versnel lingsbak i.p.v. een vierbak in de 1300 versie. Onze testwagen was het topmodel van de serie, de 1500, uitgerust met de 1498 cm3 vier cilinder lijnmotor die ook in de Ritmo 75 zit. Dat wil zeggen, de Lancia-ingenieurs hebben die motor wel degelijk naar eigen in zicht en goeddunken onder han den genomen en er meer vermo gen en souplesse uitgehaald. Zo werd het in- en uitlaatspruitstuk gewijzigd, electronische ontste king toegepast en gebruik ge maakt van een dubbele Weber valstroomcarburateur. Met als resultaat een vermogen van 63 uiterst zuinig met de brandstof om, want we noteerden bij 100 km/uur 1 op 12,4, bij 120 km/uur 1 op 10,8 en bij 140 km/uur nog altijd 1op 8,9. Bepaald geen slechte cijfers, zelfs niet in het stadsverkeer, waar we gemid deld een 1 op 9,2 konden opme ten. De motor is - ook op hogere snelheden - toch wel behoorlijk stil en geeft zeker niet de indruk dat men met een opgevoerde, sportieve versie te maken heeft. De totale indruk van weg-, bochten- en veringsgedrag van de Delta is bijzonder positief. De wagen stuurt zeer nauwkeurig, is goed handelbaar en beschikt over een prima wegligging. De carrosserie heltin snel genomen bochten nauwelijks over en de auto toont geen enkele neiging is. Vermoedelijk heeft die bak een langere inloopperiode nodig dan de motor. De nieuwe Lancia Delta beschikt verder over een stel voortreffelijke remmen, een diagonaal gescheiden systeem met schijven aan de voorzijde en trommels achter. Het geheel is voorzien van een servo-rembe- krachtiger, die de pedaaldruk licht, maar goed doseerbaar maakt. In z'n totaliteit laat deze nieuwe Delta een zeer positieve indruk achter wat betreft techniek, rij- eigenschappen, prestaties, de gelijkheid en afwerking. Een do sis exclusiviteit en een zekere klasse-identificatie zijn deze nieuwe auto niet te ontveinzen, maar die eigenschappen woe den wel duur betaald. Voltaweg 10 - Vlissingen Uw Renault-dealer f Seisplein 5 Telefoon (01180) 28003 Middelburg ANWB-technokeuring aanwezig Renault 4 1100 bestel 8-77 5950.- Renault 4 TL 3-77 6750.- Renault 5L 10-77 8500.- Renault 6L 2-76 4500.- Renault 12TL LPG 2-79 11000.- Renault 14TL 4-77 7950.- Renault 14TL 4-77 8500.- Renault 18GTL 2-79 14950.- 7-77 10250.- Renault 20TS 9-77 14500.- Citroen G Special 1-77 8250.- Handa Civic 1500 aut. 10-77 7950.- Peugeot 304 GL Break 1-77 7950.- Saab 900 GLS 12-78 21950.- Simca 1100ES 3-77 5750.- Volkswagen Golf L 3-77 9500.- Renault 5L 1973 2950. Renault 12TL1974 2500. Renault 16TL 1974 2500. Simca 1100LE1976 2500. Toyota Corolla1973 1500. r Een stille gedistingeerde reiswagen, vier deuren en een vijfversnellingsbak. Omdat komfort voorop stond. En dat is hij ook: komfortabel (en nog veel meer). Vanaf BERBO Inruil - Financiering - Garantie Voltaweg 10, Vlissingen Voor en Uw adres Voltaweg 10 - Vlissingen - Telefoon 65965 bedrag/ 0 0 0°° l,TERS 0 0 Q 9, RHUS HtH HALVE LITER 2 9 2L ti 6.MusHAt-VEt|TE» M«rrW*MOGt*Hm •Uitgezonderd inspuiimoiorcn. Renault 5Lokt. 1978 8.950.- Fiat 127 3-drs1977 6.950.- VW Derby S 1978 9.950.- Mini 1000 Spec1978 6.950.- Mazda 6261979 13.250.- Fiat 128 4-drs1978 8.500.- PancVa èe%a^ó'upé.vërschijnl,9zi oo^e.oóo Lancia Betta Coupé 60.000 km 1975 7.950 Audi 80 i.z.g.st1973 Opel Kadett 1974 B0VAG- EN DATSUN ABC GARANTIE ANWB-KEURING MOGELIJK INRUIL, FINANCIERING EN LEASING AUTOBEDRIJF KANAALSTRAAT 75 - TEL. 67658 61844 OOST-SOUBURG RUIME KEUZE ANWB GEKEURDE OCCASIONS CITROËN CX 2400 PALLAS 5-bak, 10-77 Veel accessoires, trekhaak, elektr. buitenspiegels, 52.500 km CITROËN CX 2000 SUPER met gas-inst., beige metallic CITROËN G Club CITROËN G Special CITROËN GS Special CITROËN GS Club CITROËN GS Club Break 1976-1977- DATSUN 180 B 4-deurs DATSUN 120 Y 4-deurs MINI 1000 PEUGEOT 304 S PEUGEOT 304 GL SIMCA 1100 LE SIMCA 1100 LS maart 1976 1978 1975 1978 1978 1978 1976 1976 1974 1976 1977 1974 1977 6750.- 8.900, 3.250, 9.250. 12.250. 5.900. 4.250. 1.750. 5.900. 5.900. 2.000. CITROËN 2 CV 4 Spec 1976 3.250.- CITROËN AMI Super Break1976 4.900.- CITROËN G Spec1975 4,900.- CITROËN GS Club1976 6.700.- CITROËN GS Club Break1976 6.900.- CITROËN GS Club1977 8.500.- CITROËN G Special1978 8.900.- CITROËN CX 2400 Super1977 14.500.- OPEL REKORD 1700 Combi 1974 4.250.- FORD TRANSIT gesloten bestel 1974 t.e.a.b. VW POLO LS 19.000 km 1978 9.900.- AUSTIN ALLEGRO 1.3 sup. 57.000 km1976 BMW 525 6 Cil. 94.000 km1974 FIAT 127 75.000 km1973 MINI CLUBMAN ESTATE 65.000 km 1975 MINI CLUBMAN 25.000 km1977 OPEL KADETT 127.000 km 1972 CITROËN CX 2000 super 47.000 blauw 1977 DATSUN SUNNY 140Y GL 2-drs. okt. 1978 35000 km 8900.- DATSUN 180B 4-drs1978 11.500 Voor auto's boven 4.000.- geldt: 3 of 6 maanden volledige garantie ANWB gekeurd Volle tank benzine DIJKWEL B.V

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 6