Lancia Delta: exclusiviteit moet wel betaald worden
2ÈL
GOEDKOPE AUTO S
AUTOBEDRIJF
Happy Glider
ZEEUWS
CARAVAN CENTRUM
CONSTRUCTAM
l.l. CARAVANS
NORMAAL
SUPER
Datsun rijders
pakken altijd
de linker slang.
A
PAAUWENBURG
B.V.
VEERSEWEG 104
MIDDELBURG
Automobielbedrijven
walker
VOUWWAGENS
r Tr "i
18.595.
°SN Reken op Datsun.
Gebruikte auto's,
ongebruikelijk goed.
INDUSTRIEWEG 35 VLISSINGEN
Zeeuws Caravan Centrum
Een Honda heeft alle techniek die een
moderne klassewagen moét hebben,
maar een Honda is bovenal.,.. w
ZEILPLANKEN
WOUTERS
2CV6 39.000 km 1978
Exclusief bij:
I
„DE TOEKOMST"
C
Alleen met een proefrit kunnen we bewijzen dat
achter het mooie uiterlijk een gave techniek schuil gaat.
De Honda's staan bij ons klaar voor uw
proefrit. Dé proefrit.
De Accord Sedan 1980
geheel rijklaar
Audi 100 LS1977
Toyota Carina 16001978
VW Scirocco TS 1975
Audi 80 LS 2-deurs 1978
Mini 1100 Special 1979
Honda Civic L, 3-deurs 1977
Honda Accord L, 3-deurs 1979-1978-1977
Mazda 616, 4-deurs met gas 1976
Datsun Laurel 1978
Audi 80 LS, 2-drs1972
Inruil - financiering - garantie
Gildeweg 15-21
Vlissingen, tel. 01184-13995
ZEEUWS
CARAVAN CENTRUM
Ql Q 5
Q d Q 9, UTRRS
Datsuns zijn super maar gebruiken
normale benzine.* Dat scheelt mooi
3,4 cent per liter.
Een Datsun is trouwens over de hele
linie veel voordeliger: slechts om de
20.000 km een grote beurt
Da's gemiddeld één keer per jaar.
Kom vandaag nog naar onze showroom
voor een proefrit En ontdek^
dat ook de aanschafprijs
een welkome meevaller is.
DATSUN
ABC-OCCASIONS
Ford Capri 1600 GL1977
Opel Kadett Coupé 1978
Sigma 2000 GLX1978
Lancer 1200 1977
Mazda 8161976
Mini Ebony1979
Austin Allegro1978
GERBRANDYSTRAAT 4
VLISSINGEN
TEL. 01184-65496
Vert. H. Maljers 01189-1780
VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG
01180-29955
INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 JULI 1980
208
Het heeft lang geduurd,
maar de al eind '79tot auto van
het jaar 1980 uitgeroepen Lan-,
cia Delta mag sinds 1 juni dan
eindelijk ook z'n entree maken
op de Nederlandse markt.
Drie typen
Deltas kondigde de fabriek aan
met een prijsindicatie, die in
april van dit jaar nog gesteld
werd op 18.500,-- tot'
ƒ22.000,--. Twee maanden la
ter - zonder dat regerings
maatregelen daarop van in
vloed zijn geweest - worden de
echte prijzen bekend gemaakt:
ƒ21.948,-- voor de goedkoop
ste versie met de 1300 motor
en de vier versnellingsbak,
ƒ23.942,-- voor de meest aan
trekkelijke Delta 1500 met de
vijfbak.
Bij de ontwikkeling van de
Delta hebben de Lancia inge
nieurs dan ook bewust gebruik
gemaakt van de beschikbaarheid
van de 1.3 en 1.5 liter Ritmo mo
toren en van het feit, dat Fiat voor
de vóórwielaangedreven Ritmo
een voortreffelijke vóórtrein had
ontwikkeld. En daarmee houdt in
feite iedere overeenkomst of
vergelijking met de Ritmo op,
want de Delta is verder een ge
heel eigen concept. Om te be
ginnen is de carrosserie een to
taal nieuw ontwerp van de be
faamde Italiaanse ontwerper
Giorgetti Giugiaro, de grote man
achter Ital—design, die al vele
koetswerken op zijn naam heeft
staan. Nu is het bij de huidige
carrosserie-lijnen wel zo, dat het
woord „nieuw" maar een betrek
kelijke waarde heeft, omdat tel
kens opnieuw de modelijn van
Golf, Horizon, Fiesta te bespeu
ren valt, maar dat wil niet zeggen,
dat Giugiaro van de Delta geen
aantrekkelijke wagen heeft ge
maakt. Een moderne, vlot ogen
de, vierdeurs auto mèt de tradi
tionele wijd openslaande ach
terklep.
Lancia heeft bij de Delta duide
lijk alle voordelen benut van een
dwars vóórin gebouwde motor en
het aloude mini-concept van vier
wielen op de uiterste hoeken van
de carrosserie. Het betekent voor
de inzittenden van de Ritmo zo
wel vóór als achterin opvallend
veel beenruimte voor een auto in
deze klasse van afmetingen. Wat
minder is de hoofdruimte, omdat
de voorstoelen en de achterbank
tamelijk hoog geplaatst zijn.
Het uitzicht naar voren en opzij is
uitstekend door het grote glas
oppervlak, helaas kan dat niet
gezegd worden van het zicht
naar achteren. De nogal forse
stijlen aan de achterzijde veroor
zaken een flinke dode hoek en
dat is niet alleen hinderlijk bij het
parkeren, ook op de weg kan een
inhalende auto soms net uit het
zicht zijn. Zelfs de van binnenuit
goed verstelbare buitenspiegel
kan hierbij weinig assistentie
verlenen.
kW (85 pk) bij 5800 t/m (t.o. 55
kW= 75 pk bij de Ritmo) en een
maximum koppel van 123 Nm bij
3500 t/m tegenover 118 Nm bij
3000 toeren zoals dat in de Fiat
75 CL bereikt wordt.
Met die ingrepen en specifica
ties hebben de Lancia technici
een prestatievol, maar ook bij
zonder mooi lopend motortje aan
de Delta 1500 meegegeven. Een
krachtbron die in staat is het toch
bepaald niet lichte wagentje van
950 kg in 11,7 sec. van stilstand
tot 100 km/uur te laten accele
reren en een topsnelheid te ge
ven van ruim 160 echte km/uur.
Daarbij springt die motor ook nog
tot uitbreken, ook niet in extreme
situaties. Het stuurkarakter is
voor een vóórwielaangedreven
wagen bijzonder neutraal, het
comfort staat dankzij de goed
afgestemde vering en de uitste
kend werkende schokdemping
op hoog peil.
Wat minder te spreken zijn we
over de souplesse van de vijf
versnellingsbak, waarvan de
vijfde gang in de 1500 uitvoering
van de Delta géén overdrive is,
maar eerder een prise direct met
een reductie van 0,959 op 1. De
bak schakelt wat stug en traag,
vooral wanneer er vraag naar
snelle acceleratie en prestaties
In het Delta modellen pro
gramma zijn drie uitvoeringen le
verbaar, doch slechts twee mo
toren beschikbaar: een 1,3 liter
en een 1,5 liter. De extra (derde)
variatie omvat een vijf-versnel
lingsbak i.p.v. een vierbak in de
1300 versie. Onze testwagen
was het topmodel van de serie,
de 1500, uitgerust met de 1498
cm3 vier cilinder lijnmotor die ook
in de Ritmo 75 zit. Dat wil zeggen,
de Lancia-ingenieurs hebben die
motor wel degelijk naar eigen in
zicht en goeddunken onder han
den genomen en er meer vermo
gen en souplesse uitgehaald. Zo
werd het in- en uitlaatspruitstuk
gewijzigd, electronische ontste
king toegepast en gebruik ge
maakt van een dubbele Weber
valstroomcarburateur. Met als
resultaat een vermogen van 63
uiterst zuinig met de brandstof
om, want we noteerden bij 100
km/uur 1 op 12,4, bij 120 km/uur
1 op 10,8 en bij 140 km/uur nog
altijd 1op 8,9. Bepaald geen
slechte cijfers, zelfs niet in het
stadsverkeer, waar we gemid
deld een 1 op 9,2 konden opme
ten. De motor is - ook op hogere
snelheden - toch wel behoorlijk
stil en geeft zeker niet de indruk
dat men met een opgevoerde,
sportieve versie te maken heeft.
De totale indruk van weg-,
bochten- en veringsgedrag van
de Delta is bijzonder positief. De
wagen stuurt zeer nauwkeurig,
is goed handelbaar en beschikt
over een prima wegligging. De
carrosserie heltin snel genomen
bochten nauwelijks over en de
auto toont geen enkele neiging
is. Vermoedelijk heeft die bak
een langere inloopperiode nodig
dan de motor. De nieuwe Lancia
Delta beschikt verder over een
stel voortreffelijke remmen, een
diagonaal gescheiden systeem
met schijven aan de voorzijde en
trommels achter. Het geheel is
voorzien van een servo-rembe-
krachtiger, die de pedaaldruk
licht, maar goed doseerbaar
maakt.
In z'n totaliteit laat deze nieuwe
Delta een zeer positieve indruk
achter wat betreft techniek, rij-
eigenschappen, prestaties, de
gelijkheid en afwerking. Een do
sis exclusiviteit en een zekere
klasse-identificatie zijn deze
nieuwe auto niet te ontveinzen,
maar die eigenschappen woe
den wel duur betaald.
Voltaweg 10 - Vlissingen
Uw Renault-dealer
f Seisplein 5
Telefoon (01180) 28003 Middelburg
ANWB-technokeuring aanwezig
Renault 4 1100 bestel
8-77
5950.-
Renault 4 TL
3-77
6750.-
Renault 5L
10-77
8500.-
Renault 6L
2-76
4500.-
Renault 12TL LPG
2-79
11000.-
Renault 14TL
4-77
7950.-
Renault 14TL
4-77
8500.-
Renault 18GTL
2-79
14950.-
7-77
10250.-
Renault 20TS
9-77
14500.-
Citroen G Special
1-77
8250.-
Handa Civic 1500 aut.
10-77
7950.-
Peugeot 304 GL Break
1-77
7950.-
Saab 900 GLS
12-78
21950.-
Simca 1100ES
3-77
5750.-
Volkswagen Golf L
3-77
9500.-
Renault 5L 1973 2950.
Renault 12TL1974 2500.
Renault 16TL 1974 2500.
Simca 1100LE1976 2500.
Toyota Corolla1973 1500.
r
Een stille gedistingeerde reiswagen, vier
deuren en een vijfversnellingsbak.
Omdat komfort voorop stond. En dat is
hij ook: komfortabel (en nog veel
meer). Vanaf
BERBO
Inruil - Financiering - Garantie
Voltaweg 10, Vlissingen
Voor
en
Uw adres
Voltaweg 10 - Vlissingen - Telefoon 65965
bedrag/ 0 0 0°°
l,TERS 0 0 Q 9,
RHUS HtH HALVE LITER 2 9
2L ti 6.MusHAt-VEt|TE»
M«rrW*MOGt*Hm
•Uitgezonderd inspuiimoiorcn.
Renault 5Lokt. 1978 8.950.-
Fiat 127 3-drs1977 6.950.-
VW Derby S 1978 9.950.-
Mini 1000 Spec1978 6.950.-
Mazda 6261979 13.250.-
Fiat 128 4-drs1978 8.500.-
PancVa èe%a^ó'upé.vërschijnl,9zi oo^e.oóo
Lancia Betta Coupé
60.000 km 1975 7.950
Audi 80 i.z.g.st1973
Opel Kadett 1974
B0VAG- EN DATSUN ABC
GARANTIE
ANWB-KEURING MOGELIJK
INRUIL, FINANCIERING EN LEASING
AUTOBEDRIJF
KANAALSTRAAT 75 - TEL. 67658
61844 OOST-SOUBURG
RUIME
KEUZE
ANWB
GEKEURDE
OCCASIONS
CITROËN CX 2400 PALLAS 5-bak, 10-77
Veel accessoires, trekhaak, elektr. buitenspiegels, 52.500 km
CITROËN CX 2000 SUPER
met gas-inst., beige metallic
CITROËN G Club
CITROËN G Special
CITROËN GS Special
CITROËN GS Club
CITROËN GS Club Break 1976-1977-
DATSUN 180 B 4-deurs
DATSUN 120 Y 4-deurs
MINI 1000
PEUGEOT 304 S
PEUGEOT 304 GL
SIMCA 1100 LE
SIMCA 1100 LS
maart
1976
1978
1975
1978
1978
1978
1976
1976
1974
1976
1977
1974
1977
6750.-
8.900,
3.250,
9.250.
12.250.
5.900.
4.250.
1.750.
5.900.
5.900.
2.000.
CITROËN 2 CV 4 Spec 1976 3.250.-
CITROËN AMI Super Break1976 4.900.-
CITROËN G Spec1975 4,900.-
CITROËN GS Club1976 6.700.-
CITROËN GS Club Break1976 6.900.-
CITROËN GS Club1977 8.500.-
CITROËN G Special1978 8.900.-
CITROËN CX 2400 Super1977 14.500.-
OPEL REKORD 1700 Combi 1974 4.250.-
FORD TRANSIT gesloten bestel 1974 t.e.a.b.
VW POLO LS 19.000 km 1978 9.900.-
AUSTIN ALLEGRO 1.3 sup. 57.000 km1976
BMW 525 6 Cil. 94.000 km1974
FIAT 127 75.000 km1973
MINI CLUBMAN ESTATE 65.000 km 1975
MINI CLUBMAN 25.000 km1977
OPEL KADETT 127.000 km 1972
CITROËN CX 2000 super 47.000 blauw 1977
DATSUN SUNNY 140Y GL 2-drs. okt. 1978
35000 km 8900.-
DATSUN 180B 4-drs1978 11.500
Voor auto's boven 4.000.- geldt:
3 of 6 maanden volledige garantie
ANWB gekeurd
Volle tank benzine
DIJKWEL B.V