TEST VAN FIAT
Happy Glider
NIETG0ED?
Bunn AUTO TERUG!
anno-
C. POPPE
12.595.-
AUTOBEDRIJF
UNIEKE
VERZAMELING
INRUILAUTO'S
WALCHERSE
AUTOBEDRIJVEN
GROTE ZEKERHEID
VRIJDAG 6
JUNI
ZATERDAG
7 JUNI
MIRO-TERREIN VLISSINGEN
ZEEUWS
CARAVAN CENTRUM
VOUWWAGENS
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
Zeeuws Caravan Centrum
Zeeuws Caravan Centrum i
r Y Y h
r
Vormgeving en uitvoering
Motor en prestaties
Rij-eigenschappen
ZEILPLANKEN
AUTOHANDEL
Een Honda heeft alle techniek die een
moderne klassewagen moét hebben,
maar een Hondais bovenal.... C_J
van alle merken U aangeboden
door een aantal
- Diverse aanbiedingen
- Bij aankoop 200 liter
benzine kado
Voltaweg 10 (bij P.Z.E.M.-centrale)
Vlissingen - Tel. 01184-65965
Exclusief bij:
LET OP
RITMO DIESEL
1714 CC .55 PK
5-versnellïngsbak. Zeer
compleet v.a16.995.-
welkom bij
Industrieweg 19 - Vlissingen
01184-17736
'5273 2M0-
1™-
Alleen met een proefrit kunnen we bewijzen dat
achter het mooie uiterlijk een gave techniek schuil gaat.
De Honda's staan bij ons klaar voor uw
proefrit. Dé proefrit.
De Civic
geheel rijklaar
Toyota Starlet1979
Audi 80 LS 2-d1978
Mini 1100 Special1979
Honda Civic 3-d. L1979-78-77-76
Honda Accord 3-d. L1978-77
Subaru 4-d1978
Mazda 616 4-d. met gas1976
Opel Kadett 1975
Datsun Laurel1978
Gildeweg 15-21
Vlissingen, tel. 01184-13995
10.000 km.-beurt voor aflevering
half jaar volledige garantie op on
derdelen en arbeidsloon
prijzen op basis ANWB/BOVAG-
koerslijst
10.00-21.00 uur
10.00-17.00 uur
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 JUNI 1980
204
De Fiat Ritmo Diesel is zonder
enige twijfel de eerste echt se
rieuze concurrent van Volkswa
gen's enorm succesvolle Golf
met dieselmotor. Daarbij staat
echter geenszins vast of die Rit
mo het succes van de Golf zal
kunnen benaderen of zelfs over
treffen. Daarvoor immers, moet
je van zeer goeden huize komen.
Toen Fiat de moderne Ritmo in
1978 op de markt bracht, stond
reeds vast dat die auto vroeg of
laat ook zou worden uitgerust
met een dieselmotor. Het is dus
laat geworden, want de intro
ductiedatum nu begin mei '80
houdt automatisch een voor
sprong van de Golf in van rond
vier jaar en dat is niet gering.
Reden voorde vertraagde komst
is overigens niet de dieselmotor
zelf, maar het gebrek aan pro-
ductiekapaciteit van de Ritmo
die zo goed is verkocht dat de
1000 stuks per dag die Fiat er
van maakte maar nauwelijks
toereikend waren. Inmiddels is
die capaciteit voldoende opge
voerd om de diesel uit te bren
gen.
De Ritmo Diesel verschijnt met
een in een drietal varianten op de
markt. De meest kale uitvoering,
de driedeurs ,,N" komt op een
bedrag van 16.995,-- inclusief
BTW. Daarnaast zijn dan een ,,L"
en een „CL" versie verkrijgbaar,
'in drie- en in vijfdeurs uitvoering.
De prijzen van deze wagens lo
pen uiteen van 17.595,-- tot
19.595,--. Prijzen die bedui
dend onder die van de vergelijk
bare Golfs met dieselmotor lig
gen. Het uitzicht in
oe Ritmo, gezeten achter het
stuur, is naar voren en opzij zon
der meer uitstekend. Door de
brede raamstijlen aan de achter
zijde ontneemt een dode hoek
echter wel enigszins het uitzicht
naar achteren. Met een totale
lengte van 3,94 meter, een
breedte van 1,65 meter en een
wielbasis van 2,45 meter biedt de
Ritmo ruim plaats aan vier vol
wassenen. Doordat de wagen
tamelijk hoog is gehouden, zon
der dat dit overigens stoort, is ook
de hoofdruimte heel behoorlijk.
Bovendien is de instap - de test
wagen was een vijfdeurs CL - uit
stekend. Zowel voorin als ach
terin. De kofferruimte past qua
afmetingen prachtig bij de capa
citeiten van het interieur. Staat de
achterbank in zijn normale stand
dan is een laadruimte beschik
baar van 370 liter, gemakkelqk
bereikbaar via de wijd opens
laande achterdeur.
Fiat ontwikkelde voor de Rit
mo Diesel een motor uit de 1,8
liter benzine-versie motor. De in
houd van die machine werd te
ruggebracht tot 1714 cm3 door
de slag te verkleinen tot 79,2 mm
bij een gelijk gebleven boring
van 83 mm. Uit de 1,7 liter motor
met lichtmetalen kop perst Fiat
40,5 kW ofwel 55 pk. Dat is 5 pk
meer dan de Golf dieselmotor.
De Ritmo heeft die extra's ook
hard nodig ten einde de aan
zienlijk lichtere VW Golf bij te be
nen. Iets dat net niet helemaal
lukt, ook al ontlopen béide wa
gens elkaar maar weinig. De
Ritmo is uitgerust met een hand-
geschakelde vijfversnellingsbak
waarvan de vijfde versnelling
geen typische overdrive is, maar
een echte prise directe. Dat be
tekent welhaast meteen dat Fiat
bewust een versnelling extra
heeft ingebouwd ten einde het
gemis aan trekkracht wat te ver
doezelen. Met volledige ge
bruikmaking van de voortreffelijk
schakelende vijfbak brengt de
Ritmo Diesel een acceleratie-tijd
op de klokken van 19,1 secon
den voor het trekken vanuit stil
stand naar 100 echte km/h. Dat
is 1 sec. minder snel dan de Golf
Diesel die het voordeel van 200
kg minder gewicht duidelijk uit
buit. Immers de Golf Diesel
weegt al minder dan de Ritmo
benzine en deze laatste is op zijn
beurt weer 100 kg lichter dan de
Diesel. Interessant is het overi
gens te berekenen dat die 100
kg meerge wicht voor bijna 50%
voor rekening komen voor ge
luiddempend materiaal ten ein
de de Ritmo Diesel zo stil moge
lijk te krijgen.
Dat laatste is echter maar ten
dele gelukt. Bij stationair draaien
is de Ritmo-dieselmotor uitge
sproken rumoerig en dringt het
grommende dieselgeluid tot diep
in het interieur door. Is de auto
eenmaal wat op snelhied en
wordt de vijf ingeschakeld dan is
het geluid voor een belangrijk
deel weg. Op de grote weg kan
dan ook met recht wo'den ge
steld dat de Ritmo Diesel een
betrekkelijk stille wagen is. In
stadsverkeer en op de buitenw-
weg dient veel te worden ge
schakeld om behoorlijke presta
ties op de plank te brengen. Op
de grote weg blijkt de wagen - als
hij even de tijd krijgt - naar een
vlotte 142 km/uur te lopen zodat
de prestaties van deze auto uit
eindelijk helemaal niet zover
achterblijven bij die van een klei
ne benzinewagen. Wel is natuur
lijk het karakter van de Ritmo
Diesel geheel anders. Het is een
op zijn gemak trekkende rustige
auto waaraan iedere sportiviteit
vreemd is. Met zijn maximum
koppel van 98 Nm bij 3000 toeren
is de Ritmo Dieselmotor een
sterke machine die zijn werk ge
makkelijk afkan. Dat is ook de re
den geweest van Fiat om een
unieke garantie op de Ritmo-ma-
chinerie te geven. Op het draai
end gedeelte geldt een garantie
van 200.000 km of twee jaar. Dat
de vrij forse dieselmotor het in de
Ritmo goed naar zijn zin heeft,
blijkt ook wel uit de verbruikscij
fers die tamelijk laag liggen. Bij
een constante snelheid van 120
km/uur loopt de wagen één op
12,7 en in het stadsverkeer is één
op 12,8 haalbaar. Overigens
getallen die door de Golf ruim
schoots worden geklopt, maar
goed die wagen is niet alleen
lichter maar heeft ook een kleiner
frontaal oppervlak, zodat de
luchtweerstand bij hogere snel
heden geringer wordt. Die lucht-
weerstandscoëfficiënt is trou
wens niet de gunstigste eigen
schap van de Ritmo. Gaan we
even uit van een gemiddeld ver
bruik over alles van 1 op 12,5 en
een literprijs van dieselolie van
een gulden, dan komt de Ritmo
Diesel op acht cent per kilometer
aan brandstofkosten. Bij de hui
dige brandstofprijzen kom je dan
bij een benzinewagen op een
verbruik van 1 op 19 om hetzelf
de te bereiken. Geen haalbare
kaart dus. Bij diesel speelt echter
meer mee dan alleen de brand
stofprijs. Ook al is die in drie jaar
tijds verdubbeld. Waar het ook
om gaat, is dat de motorrijtuigen
belasting voor diesels nog altijd
onevenredig hoog uitpakt en de
Ritmo Diessel is met zijn 1005 kg
geen lichtgewicht.
De dwars voorin geplaatste
dieselmotor die de voorwielen
aandrijft, zorgt voor wat andere
rij-eigenschappen van de nieuw
ste Ritmo versie. Niet alleen door
de gewijzigde gewichtsverdeling
maar vooral ook vanwege het
andere karakter van de auto. Dat
hogere gewicht voor heeft tot ge
volg dat op gladde wegen wat
meer onderstuur uit de bus komt.
Verder is de Ritmo zeer neutraal,
gemakkelijk te rijden en prettig te
besturen. De bekrachtigde rem
men zijn volledig op hun taak
berekend. Op de rechte weg
vertoont de diesel Ritmo een
voortreffelijke koersstabiliteit.
Beter nog dan die van de benzine
Ritmo's.
Concluderend kan worden
gesteld dat de Ritmo Diesel
zowel technisch als qua rij-ei
genschappen een welkome
aanvulling is in de onderste la
gen van de dieselmarkt. Een
auto die gunstig is geprijsd
maar waaraan toch ook
schoonheidsfoutjes kleven.
Met name zou het interieur
aanzienlijk fraaier kunnen
wanneer niet was gekozen
voor vreemde schakelaars en
voor zoveel dominerend
kunststof in het interieur, hoe
modern deze bouwwijze van
daag aan de dag ook is. Be
langrijk bij de aanschaf van
een dieselauto is een terdege
kilometer kostprijs calculatie
te maken. Want niet alleen de
extra motorrijtuigenbelasting,
maar ook de flinke meerprijs
bij de aanschaf voor ons nog
altijd een tó groot verschil
moeten wel degelijk afgewo
gen worden tegenover de
goedkopere dieselolie prijs en
het geringere brandstofver
bruik.
DOOR INRUIL OP CONSTRUCTAM
EN I.T. CARAVANS VERKREGEN
1 Alpenkreuzer1974
1 Gösser Tandemas 580 m1974
1 Kip 4701977
1 Kip 3201970
1 Knaus 325 1975
1 Messager vouw (met vaste wanden)1978
1 Constructam Coral 1972-1978
1 Constructam Cornet 51978
Erkend lid van Boneca
en Bovag
Voltaweg 10, Vlissingen
i
Voltaweg 10 - Vlissingen
I
I
I
I
,1
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3.6 maanden omruil-garantfë"
■JVMJvAa# JLJV volgens voorwaarden omruil-garantie
Fiat 1272-3-deurs
Fiat 128 2-4-deurs
Fiat 127 Sport 70 HP 1978
Peugeot 504 1975
Mini Clubman 1972
Simcaflally II 1974
Sunbeam 1600 1974
Fiat 131 2-4-deurs
Saab 99 1975
Austin Allegro 1974
Mazda 323 1.3 1978
Fiat 128 Panorama 1976
Fiat 127 1973
Ford Escort 1300 GL 1979
Ford Escort 1600 Sport 1979
Renault R16 1975
Sunbeam 1500TL 1974
BIEDT TE KOOP AAN
Honda CMc 79 3 960 -
70 3.780.-
Ford Eaoort 1100 79 2.960-
Ford 1900L 74 2.780,'-
°P*l Kadett73 1 990
CitroOn 2CV4 7.
CHroén GS Club 72 1.450..
DIVERSE GOEDE INRUILERS
Flot 128 71 490
RenauK R18 TS 70 700'.
72 Z..
AMX Pacer Qremln72
Ook avonds tot 8 uur.
INRUIL - FINANCIERING MOGELIJK
Singel - Tel. 01184-12462 t.o. Prins Glas
Een succesnummer. De volwassen familie
wagen met alle techniek. Informeer
naar z'n zuinigheid, komfort,
techniek en veiligheid.
We zijn er trots op. Met al z'n
moois hebt u al 'n Honda Civic
vanaf
Inruil - financiering - garantie
BERBO
Inruil - Financiering - Garantie
ÓÜJVÜJ tuLU
CGjeuecüü
8?