TEST VAN FIAT Happy Glider NIETG0ED? Bunn AUTO TERUG! anno- C. POPPE 12.595.- AUTOBEDRIJF UNIEKE VERZAMELING INRUILAUTO'S WALCHERSE AUTOBEDRIJVEN GROTE ZEKERHEID VRIJDAG 6 JUNI ZATERDAG 7 JUNI MIRO-TERREIN VLISSINGEN ZEEUWS CARAVAN CENTRUM VOUWWAGENS AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Zeeuws Caravan Centrum Zeeuws Caravan Centrum i r Y Y h r Vormgeving en uitvoering Motor en prestaties Rij-eigenschappen ZEILPLANKEN AUTOHANDEL Een Honda heeft alle techniek die een moderne klassewagen moét hebben, maar een Hondais bovenal.... C_J van alle merken U aangeboden door een aantal - Diverse aanbiedingen - Bij aankoop 200 liter benzine kado Voltaweg 10 (bij P.Z.E.M.-centrale) Vlissingen - Tel. 01184-65965 Exclusief bij: LET OP RITMO DIESEL 1714 CC .55 PK 5-versnellïngsbak. Zeer compleet v.a16.995.- welkom bij Industrieweg 19 - Vlissingen 01184-17736 '5273 2M0- 1™- Alleen met een proefrit kunnen we bewijzen dat achter het mooie uiterlijk een gave techniek schuil gaat. De Honda's staan bij ons klaar voor uw proefrit. Dé proefrit. De Civic geheel rijklaar Toyota Starlet1979 Audi 80 LS 2-d1978 Mini 1100 Special1979 Honda Civic 3-d. L1979-78-77-76 Honda Accord 3-d. L1978-77 Subaru 4-d1978 Mazda 616 4-d. met gas1976 Opel Kadett 1975 Datsun Laurel1978 Gildeweg 15-21 Vlissingen, tel. 01184-13995 10.000 km.-beurt voor aflevering half jaar volledige garantie op on derdelen en arbeidsloon prijzen op basis ANWB/BOVAG- koerslijst 10.00-21.00 uur 10.00-17.00 uur DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 JUNI 1980 204 De Fiat Ritmo Diesel is zonder enige twijfel de eerste echt se rieuze concurrent van Volkswa gen's enorm succesvolle Golf met dieselmotor. Daarbij staat echter geenszins vast of die Rit mo het succes van de Golf zal kunnen benaderen of zelfs over treffen. Daarvoor immers, moet je van zeer goeden huize komen. Toen Fiat de moderne Ritmo in 1978 op de markt bracht, stond reeds vast dat die auto vroeg of laat ook zou worden uitgerust met een dieselmotor. Het is dus laat geworden, want de intro ductiedatum nu begin mei '80 houdt automatisch een voor sprong van de Golf in van rond vier jaar en dat is niet gering. Reden voorde vertraagde komst is overigens niet de dieselmotor zelf, maar het gebrek aan pro- ductiekapaciteit van de Ritmo die zo goed is verkocht dat de 1000 stuks per dag die Fiat er van maakte maar nauwelijks toereikend waren. Inmiddels is die capaciteit voldoende opge voerd om de diesel uit te bren gen. De Ritmo Diesel verschijnt met een in een drietal varianten op de markt. De meest kale uitvoering, de driedeurs ,,N" komt op een bedrag van 16.995,-- inclusief BTW. Daarnaast zijn dan een ,,L" en een „CL" versie verkrijgbaar, 'in drie- en in vijfdeurs uitvoering. De prijzen van deze wagens lo pen uiteen van 17.595,-- tot 19.595,--. Prijzen die bedui dend onder die van de vergelijk bare Golfs met dieselmotor lig gen. Het uitzicht in oe Ritmo, gezeten achter het stuur, is naar voren en opzij zon der meer uitstekend. Door de brede raamstijlen aan de achter zijde ontneemt een dode hoek echter wel enigszins het uitzicht naar achteren. Met een totale lengte van 3,94 meter, een breedte van 1,65 meter en een wielbasis van 2,45 meter biedt de Ritmo ruim plaats aan vier vol wassenen. Doordat de wagen tamelijk hoog is gehouden, zon der dat dit overigens stoort, is ook de hoofdruimte heel behoorlijk. Bovendien is de instap - de test wagen was een vijfdeurs CL - uit stekend. Zowel voorin als ach terin. De kofferruimte past qua afmetingen prachtig bij de capa citeiten van het interieur. Staat de achterbank in zijn normale stand dan is een laadruimte beschik baar van 370 liter, gemakkelqk bereikbaar via de wijd opens laande achterdeur. Fiat ontwikkelde voor de Rit mo Diesel een motor uit de 1,8 liter benzine-versie motor. De in houd van die machine werd te ruggebracht tot 1714 cm3 door de slag te verkleinen tot 79,2 mm bij een gelijk gebleven boring van 83 mm. Uit de 1,7 liter motor met lichtmetalen kop perst Fiat 40,5 kW ofwel 55 pk. Dat is 5 pk meer dan de Golf dieselmotor. De Ritmo heeft die extra's ook hard nodig ten einde de aan zienlijk lichtere VW Golf bij te be nen. Iets dat net niet helemaal lukt, ook al ontlopen béide wa gens elkaar maar weinig. De Ritmo is uitgerust met een hand- geschakelde vijfversnellingsbak waarvan de vijfde versnelling geen typische overdrive is, maar een echte prise directe. Dat be tekent welhaast meteen dat Fiat bewust een versnelling extra heeft ingebouwd ten einde het gemis aan trekkracht wat te ver doezelen. Met volledige ge bruikmaking van de voortreffelijk schakelende vijfbak brengt de Ritmo Diesel een acceleratie-tijd op de klokken van 19,1 secon den voor het trekken vanuit stil stand naar 100 echte km/h. Dat is 1 sec. minder snel dan de Golf Diesel die het voordeel van 200 kg minder gewicht duidelijk uit buit. Immers de Golf Diesel weegt al minder dan de Ritmo benzine en deze laatste is op zijn beurt weer 100 kg lichter dan de Diesel. Interessant is het overi gens te berekenen dat die 100 kg meerge wicht voor bijna 50% voor rekening komen voor ge luiddempend materiaal ten ein de de Ritmo Diesel zo stil moge lijk te krijgen. Dat laatste is echter maar ten dele gelukt. Bij stationair draaien is de Ritmo-dieselmotor uitge sproken rumoerig en dringt het grommende dieselgeluid tot diep in het interieur door. Is de auto eenmaal wat op snelhied en wordt de vijf ingeschakeld dan is het geluid voor een belangrijk deel weg. Op de grote weg kan dan ook met recht wo'den ge steld dat de Ritmo Diesel een betrekkelijk stille wagen is. In stadsverkeer en op de buitenw- weg dient veel te worden ge schakeld om behoorlijke presta ties op de plank te brengen. Op de grote weg blijkt de wagen - als hij even de tijd krijgt - naar een vlotte 142 km/uur te lopen zodat de prestaties van deze auto uit eindelijk helemaal niet zover achterblijven bij die van een klei ne benzinewagen. Wel is natuur lijk het karakter van de Ritmo Diesel geheel anders. Het is een op zijn gemak trekkende rustige auto waaraan iedere sportiviteit vreemd is. Met zijn maximum koppel van 98 Nm bij 3000 toeren is de Ritmo Dieselmotor een sterke machine die zijn werk ge makkelijk afkan. Dat is ook de re den geweest van Fiat om een unieke garantie op de Ritmo-ma- chinerie te geven. Op het draai end gedeelte geldt een garantie van 200.000 km of twee jaar. Dat de vrij forse dieselmotor het in de Ritmo goed naar zijn zin heeft, blijkt ook wel uit de verbruikscij fers die tamelijk laag liggen. Bij een constante snelheid van 120 km/uur loopt de wagen één op 12,7 en in het stadsverkeer is één op 12,8 haalbaar. Overigens getallen die door de Golf ruim schoots worden geklopt, maar goed die wagen is niet alleen lichter maar heeft ook een kleiner frontaal oppervlak, zodat de luchtweerstand bij hogere snel heden geringer wordt. Die lucht- weerstandscoëfficiënt is trou wens niet de gunstigste eigen schap van de Ritmo. Gaan we even uit van een gemiddeld ver bruik over alles van 1 op 12,5 en een literprijs van dieselolie van een gulden, dan komt de Ritmo Diesel op acht cent per kilometer aan brandstofkosten. Bij de hui dige brandstofprijzen kom je dan bij een benzinewagen op een verbruik van 1 op 19 om hetzelf de te bereiken. Geen haalbare kaart dus. Bij diesel speelt echter meer mee dan alleen de brand stofprijs. Ook al is die in drie jaar tijds verdubbeld. Waar het ook om gaat, is dat de motorrijtuigen belasting voor diesels nog altijd onevenredig hoog uitpakt en de Ritmo Diessel is met zijn 1005 kg geen lichtgewicht. De dwars voorin geplaatste dieselmotor die de voorwielen aandrijft, zorgt voor wat andere rij-eigenschappen van de nieuw ste Ritmo versie. Niet alleen door de gewijzigde gewichtsverdeling maar vooral ook vanwege het andere karakter van de auto. Dat hogere gewicht voor heeft tot ge volg dat op gladde wegen wat meer onderstuur uit de bus komt. Verder is de Ritmo zeer neutraal, gemakkelijk te rijden en prettig te besturen. De bekrachtigde rem men zijn volledig op hun taak berekend. Op de rechte weg vertoont de diesel Ritmo een voortreffelijke koersstabiliteit. Beter nog dan die van de benzine Ritmo's. Concluderend kan worden gesteld dat de Ritmo Diesel zowel technisch als qua rij-ei genschappen een welkome aanvulling is in de onderste la gen van de dieselmarkt. Een auto die gunstig is geprijsd maar waaraan toch ook schoonheidsfoutjes kleven. Met name zou het interieur aanzienlijk fraaier kunnen wanneer niet was gekozen voor vreemde schakelaars en voor zoveel dominerend kunststof in het interieur, hoe modern deze bouwwijze van daag aan de dag ook is. Be langrijk bij de aanschaf van een dieselauto is een terdege kilometer kostprijs calculatie te maken. Want niet alleen de extra motorrijtuigenbelasting, maar ook de flinke meerprijs bij de aanschaf voor ons nog altijd een tó groot verschil moeten wel degelijk afgewo gen worden tegenover de goedkopere dieselolie prijs en het geringere brandstofver bruik. DOOR INRUIL OP CONSTRUCTAM EN I.T. CARAVANS VERKREGEN 1 Alpenkreuzer1974 1 Gösser Tandemas 580 m1974 1 Kip 4701977 1 Kip 3201970 1 Knaus 325 1975 1 Messager vouw (met vaste wanden)1978 1 Constructam Coral 1972-1978 1 Constructam Cornet 51978 Erkend lid van Boneca en Bovag Voltaweg 10, Vlissingen i Voltaweg 10 - Vlissingen I I I I ,1 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. 2. Fiat dealer-garantie. 3.6 maanden omruil-garantfë" ■JVMJvAa# JLJV volgens voorwaarden omruil-garantie Fiat 1272-3-deurs Fiat 128 2-4-deurs Fiat 127 Sport 70 HP 1978 Peugeot 504 1975 Mini Clubman 1972 Simcaflally II 1974 Sunbeam 1600 1974 Fiat 131 2-4-deurs Saab 99 1975 Austin Allegro 1974 Mazda 323 1.3 1978 Fiat 128 Panorama 1976 Fiat 127 1973 Ford Escort 1300 GL 1979 Ford Escort 1600 Sport 1979 Renault R16 1975 Sunbeam 1500TL 1974 BIEDT TE KOOP AAN Honda CMc 79 3 960 - 70 3.780.- Ford Eaoort 1100 79 2.960- Ford 1900L 74 2.780,'- °P*l Kadett73 1 990 CitroOn 2CV4 7. CHroén GS Club 72 1.450.. DIVERSE GOEDE INRUILERS Flot 128 71 490 RenauK R18 TS 70 700'. 72 Z.. AMX Pacer Qremln72 Ook avonds tot 8 uur. INRUIL - FINANCIERING MOGELIJK Singel - Tel. 01184-12462 t.o. Prins Glas Een succesnummer. De volwassen familie wagen met alle techniek. Informeer naar z'n zuinigheid, komfort, techniek en veiligheid. We zijn er trots op. Met al z'n moois hebt u al 'n Honda Civic vanaf Inruil - financiering - garantie BERBO Inruil - Financiering - Garantie ÓÜJVÜJ tuLU CGjeuecüü 8?

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 6