Kinderfoto's in Miro tentoongesteld
Veilig Verkeer Vlissingen haakt
in op fotowedstrijd
Wekelijks bezoeken
20.000 mensen Miro
Miro wordt
fors verbouwd
Pentekeningen
van Ko de Jonge
Afwachtend
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 APRIL 1980
213
De Miro
VLISSINGEN - Nog tot
en met zaterdag zijn de
twee beste foto's van elk van
de honderd jeugdige Wal-
cherse fotografen te zien die
meegedaan hebben aan de
fotowedstrijd kind en het
verkeer". Van de tweehon
derd foto's is een tentoon
stelling ingericht in de Miro
in Vlissingen, organisator
van deze wedstrijd in Zee
land. Het negenjarige be
staan van de Miro is aanlei
ding geweest deze foto
wedstrijd te organiseren.
Alle Miro-vestigingen doen
eraan mee. Aanstaande za
terdag worden in elk filiaal
tien prijswinnaars aange
wezen; de beste krijgt een
jongens- of meisjesfiets, de
vijf erop volgenden een ca
mera en de vier laatsten een
vergroting van hun win
nende foto. De tien staat
nog een extra verrassing te
wachten. Wat dat precies
inhoudt, zal zaterdag blij
ken bij de prijsuitreiking
om twee uur 's middags in
de Miro.
In verband met het onder
werp van de fotowedstrijd
Veiliq Verkeer Vlissingen
heeft
de kot
De stand van Veilig Verkeer Vlissingen.
Rechts mevrouw van Tongeren.
zomende dagen een stand in
de Mivo. Daar kan iedereen
alles over verkeerszaken te
weten komen. Bovendien kan
men er desgewenst de ogen la
ten testen. Deze stand is open
op vrijdag 2 en zaterdag 3 mei.
De secretaresse van de Vlis-
singse afdeling, mevrouw van
Tongeren, zal ook de prijzen
aan de tien prijswinnars uit
reiken. Wat doet Veilig Ver
keer Vlissingen? Mevrouw van
Tongeren: „We hebben in
Vlissingen een erg aktieve af
deling van Veilig Verkeer. De
groep telt zo'n 380 leden. We
verzorgen ieder jaar de ver-
keersproeven voor het ver-
keersdiploma voor kinderen
uit de vijfde klassen van de la
gere scholen. Er bestaat voor
deze proef al jarenlang een
vaste route die begint in de
Rembrandtlaan. In deze route
zitten alle moeilijkheden die
een kind tegen kan komen, bij
voorbeeld voorrangskruisin
gen, stoplichten, voorsorteren
en dergelijke. De meeste kin
deren bereiden zich erg goed
voor op dit verkeersexamen.
Verkeersles is nu een verplicht
vak op de lagere scholen en dat
is natuurlijk erg noodzakelijk
want juist deze jonge kinderen
komen in heel wat gevaarlijke
verkeerssituaties terecht".
Ook voor ouderen die graag
hun kennis van de verkeersre
gels wat willen ophalen of zich
moeten voorbereiden voor het
rijbewijs, verzorgt Veilig Ver
keer cursussen. Deze cursus
sen vinden ieder jaar plaats in
Vlissingen en bestaan uit ne
gen lessen verkeer, twee lessen
e.h.b.o. en drie lessen help u
zelf bij pech onderweg. Me
vrouw van Tongeren: „Het is
ieder jaar weer een leuke en
thousiaste groep mensen, die
hier aan meedoet. De kosten
bedragen maar vijf gulden
voor de hele cursus. De leeftijd
van de deelnemers is heel ver
schillend; er zijn er vanaf
veertien tot ongeveer vijfenze
ventig jaar".
De leden van Veilig Verkeer
worden door middel van een
maandblad op de hoogte ge
houden van alle nieuwe ver-
keers regels en veiligheids
voorschriften zoals de ver
plichte reflectors. In dit
maandblad staan ook altijd
veel tips en wordt steeds een
bepaalde moeilijke verkeers
situatie besproken. De leden
kunnen ook altijd terecht bij
het bestuur als zij menen dat er
in hun woonplaats een gevaar
lijke verkeerssituatie bestaat.
„We hebben wat dit betreft
een erg goed contact met het
gemeentebestuur van Vlissin
gen en de politie. Er wordt echt
wel rekening met ons gehou
den", aldus mevrouw van Ton
geren. „Ik maak deel uit van de
adviescommissie voor verkeer
van de Vlissingse gemeente
raad. Waar we ons ook erg voor
Enkele van de tentoongestelde foto's.
inzetten dat zijn de gehandi
capte weggebruikers. Zo is er
nu in Vlissingen een over
steekplaats voor blinden ge
komen, waarbij de blinden er
door middel van rubbertegels
op attent wordt gemaakt, waar
de zebra begint. We hebben
ook testen gedaan met reflec
terende blindenstokken, die
voor het verkeer vooral 's
avonds beter opgemerkt wor
den. Ook bestaat in Vlissingen
nu de regel, dat alle trottoirs
die opnieuw gelegd moeten
worden, voorzien zijn van een
verlaagde stoepranden om het
ook voor de mensen in een rol
stoel mogelijk te maken zon-
dere hulp op de stoepen te ko
men".
Veilig verkeer is ook altijd te
vinden met een stand op de
braderie in Vlissingen en de
Expo in Goes. Voorlichting
wordt ook gegeven op ouder
avonden op kleuter en lagere
scholen. „Dit laatste is erg be
langrijk", zegt mevrouw van
Tongeren, „want juist de ou
ders moeten het goede voor
beeld geven, als ze bijvoor
beeld de kinderen naar de
kleuterschool brengen; recht
de straat over steken, niet door
het rode stoplicht rijden of lo
pen, zelfs niet als er toch niets
aankomt, niet fietsen waar het
eigenlijk niet mag en zo zijn er
nog zo veel meer van die din
gen.
Een kind neemt deze fou
ten zo snel over en komt daar
door juist in gevaarlijke situa
ties terecht".
De stand van Veilig Verkeer
Nederland in de Miro is ge
opend vrijdag vanaf 10.00 uur
tot 21.00 uur en zaterdag van
10.00 uur tot 17.00 uur.
Bedrijfsleider van Kuijk:
Mensen kopen voorzichtiger"
VLISSINGEN - Het idee van de Miro zelfbedienings
warenhuizen ontstond in een tijd dat de weidewinkels,
cash- and carry-zaken en andere kijk-grijpwinkels be
gonnen op te komen. Ahold, de houdstermaatschappij van
het A.H.-concern, wilde bij de ontwikkelingen niet ach
terblijven en bedacht de Miro-formule. Nadat in maart '71
aan de Gildeweg in Vlissingen de eerste Miro was geopend,
werd een snelle groei van dit soort zaken verwacht. Een
groeiende tegenstand stond dit echter in de weg. Die te
genstand was er ook in Vlissingen, vooral van de kant van
de winkeliers in de binnenstad.
J.W. van Kuijk.
VLISSINGEN - Het zelfbe
diening swarenhuis, zoals het
officieel heet, van de Miro in
Vlissingen was die, eerste die er
in Nederland werd gebouwd.
Dat was in 1971. Er werken nu
tweehonderdvijfentwintig
mensen, voornamelijk in de
verkoop, waarvan een aantal
in deeltijdbanen. Omgerekend
in hele banen van veertig uur
per week biedt de Miro werk
aan honderdtwintig mensen.
De winkeloppervlakte is 4.280
vierkante meter groot en daar
komt dan nog 2.000 vierkante
meter bij voor magazijnen en
kantoren. De koper kan er kie
zen uit ongeveer 5.000 ver
schillende soorten levensmid
delen en nog eens 18.000 ande
re artikelen, zoals kleding,
elektrische apparaten, gereed
schap, enzovoorts.
Deze arti
kelen zijn uitgestald op stel
lingen met een gezamenlijke
lengte van meer dan een kilo
meter, de tachtig meter koel-en
vriesruimten inbegrepen. Per
week wordt de Miro bezocht
doorgemiddeld 20.000 mensen
die dat zeven van de tien keer
met de auto doen. Het par
keerterrein kan dan ook 750
auto's bergen.
Bedrijfsleider J.W. van
Kuijk begrijpt ten dele waar
om de winkeliers bij de ope
ning van de Miro de zwarte
vlag uitstaken. „Wij trekken
de mensen uit het centrum weg
en ik denk dat de middenstan
ders in het centrum dan ook
met argusogen naar ons zullen
blijven kijken. Maar er staat
ook een en ander tegenover.
Met deze zaak hou je de men
sen binnen Vlissingen. Vlissin
gen kan zo wat tegenwicht
bieden aan Middelburg dat
met zijn fraaie binnenstad ge
makkelijk Vlissingers kan lok
ken. Die steden proberen el
kaar ten slotte toch de vliegen
af te vangen. Bovendien biedt
de Miro een groot aantal men
sen werk".
Hoewel de gemeenten wat
minder dan vroeger geneigd
zijn dergelijke warenhuizen
aan de rand van de stad toe te
laten, vertonen deze waren
huizen toch meer groei dan de
detailhandel. Van Kuijk meent
overigens dat deze twee elkaar
niet hoeven te bijten. „Ik denk
dat kleine zaken hun positie
kunnen verstevigen door zich
te specialiseren. Als zich bij
voorbeeld naast een zuivel-
winkel een supermarkt vestigt,
kan zo'n winkelier zich gaan
specialiseren in kaas. Hi] zal
wat duurder zijn dan de su
permarkt, maar hij heeft op
zijn gebied meer te bieden".
De mode om in intieme, ge
zellige boetieks brood, vlees en
kleding te kopen, haalt dat
mensen weg bij de Miro? „Dat
is nog niet te meten. Maar ie
dereen wil naar eigen smaak in
een bepaalde zaak kopen. Die
in een speciale boetiek, een an
der in een grote kledingzaak en
weer een ander gaat naar de
Miro. De Miro is natuurlijk
geen exclusieve zaak. We
moeten goedkoop zijn en dat
kan alleen door massaal arti
kelen in te kopen en te verko
pen. We zijn overigens wat ra
dio's en t.v.'s betreft in de boe
tieksfeer gaan werken met een
gespecialiseerde verkoper. Zo
wijk je natuurlijk wel van de
oorspronkelijke lijn af, maar
een bedrijf moet soepel zijn en
zich aan de tijd aanpassen. Het
oorspronkelijke idee van de
hypermarkt is: grote stapels
ruw neergezette artikelen. Zo
was het in het begin hier ook,
maar we zijn steeds meer aan
de presentatie gaan doen. Nu
liggen de artikelen netjes ge
rangschikt en geprijsd op de
stellingen", aldus Van Kuijk.
De jaarlijkse omzet van de
Miro is een geheim dat uit con-
currentieoverwegingen niet
wordt prijsgegeven. Of de
mensen door een teruglopend
inkomen de omzet van de Miro
nadelig beïnvloeden wil Van
Kuijk dan ook niet zeggen. Wel
dat de mensen afwachtender
zijn en voorzichtiger kopen.
„Met name dure artikelen
worden minder snel verkocht,
zoals radio-installaties, t.v.'s
en dergelijke.
Je merkt het ook
aan de vleesverkoop. De men
sen zijn meer geneigd de min
der dure vleessoorten te kopen
en de dure biefstukken maar te
laten liggen.
De klanten plan
nen het boodschappen doen
ook beter. Uit het gemiddelde
bedrag van de aankopen blijkt
dat men meer artikelen per
keer koopt.
Maar men komt
ook minder; veel mensen ko
men eens in de week voor alle
boodschappen", aldus Van
Kuijk.
VLISSINGEN - De Miro zal de komende zomer een forse
gedaanteverwisseling ondergaan. Ahold, de moeder
maatschappij van de elf Miro-vestigingen van Albert Heyn
in Nederland, past de winkels regelmatig aan de eisen des
tijds aan. Nu is dan de Vlissingse zaak weer aan de beurt.
Vier jaar geleden is deze vestiging ook al eens aangepast,
maar de komende verbouwing wordt veel ingrijpender.
De
winkeloppervlakte wordt met honderdtwintig vierkante
meter vergroot, de kantoren van de administratie worden
verbouwd, er komt een nieuwe ingang en de stellingen
waarop de artikelen liggen, moeten wijken voor andere.
De
bedoeling is ook om een aantal afdelingen overzichtelijker
te maken, zodat de klanten gemakkelijker het gewenste
artikel kunnen vinden.
De Miro zal voor deze verbouwing
waarschijnlijk niet gesloten hoeven worden, al zal er wel
enige overlast voor de mensen ontstaan.
In september/ok
tober dit jaar moet alles klaar zijn.
D
MIDDELBURG - De heer drs. P A. Wolters, burge
meester van Middelburg opent aanstaande zaterdag om
vier uur een tentoonstelling van pentekeningen van Ko de
Jonge in het Zeeuws Kunstenaarscentrum aan de Mol
straat te Middelburg. De expositie is tot 22 mei te bezichti
gen. In de pentekeningen die worden getoond, staat cen
traal: slot en sleutelopen en gesloten.