Kinderfoto's in Miro tentoongesteld Veilig Verkeer Vlissingen haakt in op fotowedstrijd Wekelijks bezoeken 20.000 mensen Miro Miro wordt fors verbouwd Pentekeningen van Ko de Jonge Afwachtend DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 APRIL 1980 213 De Miro VLISSINGEN - Nog tot en met zaterdag zijn de twee beste foto's van elk van de honderd jeugdige Wal- cherse fotografen te zien die meegedaan hebben aan de fotowedstrijd kind en het verkeer". Van de tweehon derd foto's is een tentoon stelling ingericht in de Miro in Vlissingen, organisator van deze wedstrijd in Zee land. Het negenjarige be staan van de Miro is aanlei ding geweest deze foto wedstrijd te organiseren. Alle Miro-vestigingen doen eraan mee. Aanstaande za terdag worden in elk filiaal tien prijswinnaars aange wezen; de beste krijgt een jongens- of meisjesfiets, de vijf erop volgenden een ca mera en de vier laatsten een vergroting van hun win nende foto. De tien staat nog een extra verrassing te wachten. Wat dat precies inhoudt, zal zaterdag blij ken bij de prijsuitreiking om twee uur 's middags in de Miro. In verband met het onder werp van de fotowedstrijd Veiliq Verkeer Vlissingen heeft de kot De stand van Veilig Verkeer Vlissingen. Rechts mevrouw van Tongeren. zomende dagen een stand in de Mivo. Daar kan iedereen alles over verkeerszaken te weten komen. Bovendien kan men er desgewenst de ogen la ten testen. Deze stand is open op vrijdag 2 en zaterdag 3 mei. De secretaresse van de Vlis- singse afdeling, mevrouw van Tongeren, zal ook de prijzen aan de tien prijswinnars uit reiken. Wat doet Veilig Ver keer Vlissingen? Mevrouw van Tongeren: „We hebben in Vlissingen een erg aktieve af deling van Veilig Verkeer. De groep telt zo'n 380 leden. We verzorgen ieder jaar de ver- keersproeven voor het ver- keersdiploma voor kinderen uit de vijfde klassen van de la gere scholen. Er bestaat voor deze proef al jarenlang een vaste route die begint in de Rembrandtlaan. In deze route zitten alle moeilijkheden die een kind tegen kan komen, bij voorbeeld voorrangskruisin gen, stoplichten, voorsorteren en dergelijke. De meeste kin deren bereiden zich erg goed voor op dit verkeersexamen. Verkeersles is nu een verplicht vak op de lagere scholen en dat is natuurlijk erg noodzakelijk want juist deze jonge kinderen komen in heel wat gevaarlijke verkeerssituaties terecht". Ook voor ouderen die graag hun kennis van de verkeersre gels wat willen ophalen of zich moeten voorbereiden voor het rijbewijs, verzorgt Veilig Ver keer cursussen. Deze cursus sen vinden ieder jaar plaats in Vlissingen en bestaan uit ne gen lessen verkeer, twee lessen e.h.b.o. en drie lessen help u zelf bij pech onderweg. Me vrouw van Tongeren: „Het is ieder jaar weer een leuke en thousiaste groep mensen, die hier aan meedoet. De kosten bedragen maar vijf gulden voor de hele cursus. De leeftijd van de deelnemers is heel ver schillend; er zijn er vanaf veertien tot ongeveer vijfenze ventig jaar". De leden van Veilig Verkeer worden door middel van een maandblad op de hoogte ge houden van alle nieuwe ver- keers regels en veiligheids voorschriften zoals de ver plichte reflectors. In dit maandblad staan ook altijd veel tips en wordt steeds een bepaalde moeilijke verkeers situatie besproken. De leden kunnen ook altijd terecht bij het bestuur als zij menen dat er in hun woonplaats een gevaar lijke verkeerssituatie bestaat. „We hebben wat dit betreft een erg goed contact met het gemeentebestuur van Vlissin gen en de politie. Er wordt echt wel rekening met ons gehou den", aldus mevrouw van Ton geren. „Ik maak deel uit van de adviescommissie voor verkeer van de Vlissingse gemeente raad. Waar we ons ook erg voor Enkele van de tentoongestelde foto's. inzetten dat zijn de gehandi capte weggebruikers. Zo is er nu in Vlissingen een over steekplaats voor blinden ge komen, waarbij de blinden er door middel van rubbertegels op attent wordt gemaakt, waar de zebra begint. We hebben ook testen gedaan met reflec terende blindenstokken, die voor het verkeer vooral 's avonds beter opgemerkt wor den. Ook bestaat in Vlissingen nu de regel, dat alle trottoirs die opnieuw gelegd moeten worden, voorzien zijn van een verlaagde stoepranden om het ook voor de mensen in een rol stoel mogelijk te maken zon- dere hulp op de stoepen te ko men". Veilig verkeer is ook altijd te vinden met een stand op de braderie in Vlissingen en de Expo in Goes. Voorlichting wordt ook gegeven op ouder avonden op kleuter en lagere scholen. „Dit laatste is erg be langrijk", zegt mevrouw van Tongeren, „want juist de ou ders moeten het goede voor beeld geven, als ze bijvoor beeld de kinderen naar de kleuterschool brengen; recht de straat over steken, niet door het rode stoplicht rijden of lo pen, zelfs niet als er toch niets aankomt, niet fietsen waar het eigenlijk niet mag en zo zijn er nog zo veel meer van die din gen. Een kind neemt deze fou ten zo snel over en komt daar door juist in gevaarlijke situa ties terecht". De stand van Veilig Verkeer Nederland in de Miro is ge opend vrijdag vanaf 10.00 uur tot 21.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Bedrijfsleider van Kuijk: Mensen kopen voorzichtiger" VLISSINGEN - Het idee van de Miro zelfbedienings warenhuizen ontstond in een tijd dat de weidewinkels, cash- and carry-zaken en andere kijk-grijpwinkels be gonnen op te komen. Ahold, de houdstermaatschappij van het A.H.-concern, wilde bij de ontwikkelingen niet ach terblijven en bedacht de Miro-formule. Nadat in maart '71 aan de Gildeweg in Vlissingen de eerste Miro was geopend, werd een snelle groei van dit soort zaken verwacht. Een groeiende tegenstand stond dit echter in de weg. Die te genstand was er ook in Vlissingen, vooral van de kant van de winkeliers in de binnenstad. J.W. van Kuijk. VLISSINGEN - Het zelfbe diening swarenhuis, zoals het officieel heet, van de Miro in Vlissingen was die, eerste die er in Nederland werd gebouwd. Dat was in 1971. Er werken nu tweehonderdvijfentwintig mensen, voornamelijk in de verkoop, waarvan een aantal in deeltijdbanen. Omgerekend in hele banen van veertig uur per week biedt de Miro werk aan honderdtwintig mensen. De winkeloppervlakte is 4.280 vierkante meter groot en daar komt dan nog 2.000 vierkante meter bij voor magazijnen en kantoren. De koper kan er kie zen uit ongeveer 5.000 ver schillende soorten levensmid delen en nog eens 18.000 ande re artikelen, zoals kleding, elektrische apparaten, gereed schap, enzovoorts. Deze arti kelen zijn uitgestald op stel lingen met een gezamenlijke lengte van meer dan een kilo meter, de tachtig meter koel-en vriesruimten inbegrepen. Per week wordt de Miro bezocht doorgemiddeld 20.000 mensen die dat zeven van de tien keer met de auto doen. Het par keerterrein kan dan ook 750 auto's bergen. Bedrijfsleider J.W. van Kuijk begrijpt ten dele waar om de winkeliers bij de ope ning van de Miro de zwarte vlag uitstaken. „Wij trekken de mensen uit het centrum weg en ik denk dat de middenstan ders in het centrum dan ook met argusogen naar ons zullen blijven kijken. Maar er staat ook een en ander tegenover. Met deze zaak hou je de men sen binnen Vlissingen. Vlissin gen kan zo wat tegenwicht bieden aan Middelburg dat met zijn fraaie binnenstad ge makkelijk Vlissingers kan lok ken. Die steden proberen el kaar ten slotte toch de vliegen af te vangen. Bovendien biedt de Miro een groot aantal men sen werk". Hoewel de gemeenten wat minder dan vroeger geneigd zijn dergelijke warenhuizen aan de rand van de stad toe te laten, vertonen deze waren huizen toch meer groei dan de detailhandel. Van Kuijk meent overigens dat deze twee elkaar niet hoeven te bijten. „Ik denk dat kleine zaken hun positie kunnen verstevigen door zich te specialiseren. Als zich bij voorbeeld naast een zuivel- winkel een supermarkt vestigt, kan zo'n winkelier zich gaan specialiseren in kaas. Hi] zal wat duurder zijn dan de su permarkt, maar hij heeft op zijn gebied meer te bieden". De mode om in intieme, ge zellige boetieks brood, vlees en kleding te kopen, haalt dat mensen weg bij de Miro? „Dat is nog niet te meten. Maar ie dereen wil naar eigen smaak in een bepaalde zaak kopen. Die in een speciale boetiek, een an der in een grote kledingzaak en weer een ander gaat naar de Miro. De Miro is natuurlijk geen exclusieve zaak. We moeten goedkoop zijn en dat kan alleen door massaal arti kelen in te kopen en te verko pen. We zijn overigens wat ra dio's en t.v.'s betreft in de boe tieksfeer gaan werken met een gespecialiseerde verkoper. Zo wijk je natuurlijk wel van de oorspronkelijke lijn af, maar een bedrijf moet soepel zijn en zich aan de tijd aanpassen. Het oorspronkelijke idee van de hypermarkt is: grote stapels ruw neergezette artikelen. Zo was het in het begin hier ook, maar we zijn steeds meer aan de presentatie gaan doen. Nu liggen de artikelen netjes ge rangschikt en geprijsd op de stellingen", aldus Van Kuijk. De jaarlijkse omzet van de Miro is een geheim dat uit con- currentieoverwegingen niet wordt prijsgegeven. Of de mensen door een teruglopend inkomen de omzet van de Miro nadelig beïnvloeden wil Van Kuijk dan ook niet zeggen. Wel dat de mensen afwachtender zijn en voorzichtiger kopen. „Met name dure artikelen worden minder snel verkocht, zoals radio-installaties, t.v.'s en dergelijke. Je merkt het ook aan de vleesverkoop. De men sen zijn meer geneigd de min der dure vleessoorten te kopen en de dure biefstukken maar te laten liggen. De klanten plan nen het boodschappen doen ook beter. Uit het gemiddelde bedrag van de aankopen blijkt dat men meer artikelen per keer koopt. Maar men komt ook minder; veel mensen ko men eens in de week voor alle boodschappen", aldus Van Kuijk. VLISSINGEN - De Miro zal de komende zomer een forse gedaanteverwisseling ondergaan. Ahold, de moeder maatschappij van de elf Miro-vestigingen van Albert Heyn in Nederland, past de winkels regelmatig aan de eisen des tijds aan. Nu is dan de Vlissingse zaak weer aan de beurt. Vier jaar geleden is deze vestiging ook al eens aangepast, maar de komende verbouwing wordt veel ingrijpender. De winkeloppervlakte wordt met honderdtwintig vierkante meter vergroot, de kantoren van de administratie worden verbouwd, er komt een nieuwe ingang en de stellingen waarop de artikelen liggen, moeten wijken voor andere. De bedoeling is ook om een aantal afdelingen overzichtelijker te maken, zodat de klanten gemakkelijker het gewenste artikel kunnen vinden. De Miro zal voor deze verbouwing waarschijnlijk niet gesloten hoeven worden, al zal er wel enige overlast voor de mensen ontstaan. In september/ok tober dit jaar moet alles klaar zijn. D MIDDELBURG - De heer drs. P A. Wolters, burge meester van Middelburg opent aanstaande zaterdag om vier uur een tentoonstelling van pentekeningen van Ko de Jonge in het Zeeuws Kunstenaarscentrum aan de Mol straat te Middelburg. De expositie is tot 22 mei te bezichti gen. In de pentekeningen die worden getoond, staat cen traal: slot en sleutelopen en gesloten.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 13