Austin ISOO HL moet Allegro doen vergeten INRUIL-AUTO'S MET BOVAG-GARANTIEBEWIJS AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V SCHIPPER PAAUWENBURG B.V. A VW-AUDI- PAASSH0W DELTA" De auto magspeels zijn, de service is serieus. VOUWWAGENS Gebruikte auto's, ongebruikelijk goed. Autobedrijf Paul Kruger B.V. AUTO S ROESTEN SNELLER! Zeeuws Caravan Centrum OCCASIONS Peugeot 104. L'enfant terrible. GARANTIE-OVERNAME: 99 Rij-eigenschappen Motor en prestaties Pres. Rooseveltl. 745 - VLISSINGEN - 12008/b.g.g. 64933 ROEST KRIJGT DAN SNELLER EEN KANS UW MERCASOL-DEALER: Exclusief bij: LANCER Sigma 2000 GLX78 Celeste 2000 GT77 Celeste 1600 ST77 Lancer 1200 S77 Lancer 1200 77 GERBRANDYSTRAAT 4 VLISSINGEN TEL. 01184-65496 Vert. H. Maljers 01189-1780 Bezoek WEGENS INRUIL MET B0VAG- GARANTIE Wat u met uw Peugeot 104 doet, mag u helemaal zelf weten.Racestrepen,draken,vlammen... allemaal prachtig! Past heel goed bij onze kleine bolide. Maar één ding blijft 'n ernstige zaak: de service. Niet te vaak (olie verversen om de 7500 km, grote beurt om de 15.000 km). Maar wél goed! Dus in onze ultramodern geoutilleerde Peugeot werkplaats. Waar we 'm vertroetelen temidden van z'n grote broers. Nieuwe 104 modellen staan bij ons klaar voor een enerverende proefrit. Vanaf f 13.275,- wordt u vijf deuren en vijf zitplaatsen rijker. Voor liefhebbers is er deze extra sportieve driedeurs ZS-uitvoering. Vanaf f 18.175,-. President Rooseveltlaan 745 Vlissingen Tel. 01184-12008 DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 APRIL 1980 «f Begin van dit jaar heeft Austin tijdens de autotentoonstelling van Brussel de Austin series 3 geïn troduceerd. Een auto waarop achter nog wel de naam Allegro staat vermeld en die ook qua uiter lijk onmiskenbaar een Allegro is maar waarvan British Leyland toch graag ziet dat er niet te veel ver band tussen deze nieuwe Series 3 en de oude Allegro wordt gelegd. Hoewel de Allegro alweer de no dige jaartjes meeloopt en de wa gen een type koetswerk heeft - schuine achterzijde - dat in deze klasse veel wordt toegepast, moet toch worden gesteld dat de Austin een duidelijk eigen gezicht heeft. De wagen valt vooral op door de rondingen van de koets. Rondin gen op plaatsen waar tegenwoor dig veeal vrij scherpe hoeken wor den toegepast. Rondingen ook, zoals bij de deuren bijvoorbeeld, waar elders veelal vlak plaatwerk wordt gebruikt. Je zou dus kunnen zeggen dat de Allegro wat eigen gereid is, hetgeen zijn makers maar al te graag willen. Aan de neus van de nieuwe Allegro is een aantal veranderingen te con stateren waaraan is te zien dat er de gelijk is nagedacht voor de Series 3 op de markt is gebracht. Op de zwarte bumpers zijn rubber hoek stukken aangebracht die een betere bescherming bij parkeren bieden. In het interieur valt het nieuwe dashboard op dat compleet en over zichtelijk mag worden genoemd. Di rect achter het stuur is onder en reflectie tegengaande overkapping een uitgebreid instrumententarium aangebracht. Standaard heeft de HL onder meer een kwarts klokje en toerenteller. Tussen de grote snel heidsmeter met dag- en totaalteller en de toerenteller is een serie waar schuwingslichtjes gemonteerd. In hel midden van het dashboard zijn de bedieningshendels voor het kachel en ventilatiesysteem ondergebracht. Ook is daar plaats voor de radio en wat minder belangrijke sohakelaars. De belangrijkste organen worden moeiteloos vanaf het stuur bedienc middels een tweetal hendels links en rechts op de stuurkolom. De korte vloerpook staat goed onder hand bereik en de pedalen zitten ook op de juiste plaats. Daarom valt het des te meer op dat het stuur in de Allegro ter opzichte van de bestuurdersstoel scheef staat, hetgeen de nodige ge wenning vraagt en eigenlijk niet juist is. Het moet toch wekelijk mogelijk zijn ook in deze auto het stuurwiel gewoon recht voor de bestuurder te plaatsen. Zonder meer luxueus is de uitvoe ring van het topmodel van de Allegro 3-reeks, de 1.5 HL. Deze wagen be schikt onder meer over een fraai soort vloerbedekking, goed verstel bare voorstoelen met opgebouwde hoofdsteunen (ook verstelbaar). Eer behoorlijke geluidsisolatie houdt hel ergste rumoer tegen. Bij hoge snel heden is de wagen desondanks toch vrij lawaaierig. Stoelen en achter bank bieden een goede comfortabele zitplaats en een behoorlijke hoofd- er beenruimte vóór en voldoende ruimte voor twee volwassenen achter. Ook de Allegro 3 heeft, net als zijn voorgangers, het nog immer unieke hydragas veersysteem dat bestaat uit veerelementen die zijn gevuld met gas en vloeistof en die voor en achter in verbinding staan met elkaar. Veert een voorwiel krachtig in, dat geeft het veerelement van dat voorwiel de druk door aan het veerelement van het achterwiel opdat de wagen zoveel mogelijk horizontaal blijft. De vering door middeld van gas en vloeistof verloopt soepel zonder dat er sprake is van deinen. Ook op slechtere wegdekken kan de unieke onafhankelijke vering var de Allegro het allemaal de baas. zo dat het rijcomfort van deze 3,9 meter lange. 1.61 meter brede en 1,39 me ter hoge wagen zonder meer op een voldoende hoog niveau staat. De ver op de hoeken geplaatste wielen met 155 SR 13 radiaalbanden geven volgens origineel mini-recept de Allegro een goede wegligging. Als voorwielaandrijver met de dwarsge- plaatste motor en versnellingsbak zo ongeveer boven de voorwielen en dus een gewichtsverdeling over vooi en achter die rond de 60/40 zal lig gen, is de Allegro tamelijk onder- stuurd. Dat wil zeggen dat de wagen van nature liever rechtuit gaat dan de bocht om. Last van zijwind heeft deze koersvaste Brit dan ook hoegenaamd niet. Besturing en remmen van de Alle gro zijn zonder meer zoals je dat ver wacht bij een auto uit deze klasse. De draaicirkel is met 10 meter aan de grote kant, hetgeen ook al voor reke ning van de voorwielaandrijving komt. Wat een beetje tegenvalt is het rumoer op hogere snelheden. Vooral van de 1.5 HL zou je op dit punt iets meer (of liever gezegd wat minder) verwachten. De Allegro 1500 HL heeft een ver beterde 1500 motor die in combinatie met de vijfversnellingsbak (de auto maat is niet langer leverbaar) tot goede prestaties en een gunstig brandstofverbruik komt. De motor perst uit zijn exacte inhoud van 1485 cm3 58,1 kw (78 pk) bij slechts 5400 toeren per minuut van de krukas. Het maximum koppel bedraagt 116,7 Nm bij 3250 toeren. De motor is van het lange slag type, wat gewoonlijk wil zeggen dat het om een soepele wer ker gaat die gewoonlijk minder heil ziet in geweldig hoge toerentallen. In combinatie met de vijfversnellings bak die prettig schakelt en het redelij ke gewicht (900 kg) van de Allegro 1500 HL brengt de 1,5 liter vierpitter het tot zeer behoorlijke prestaties, de topsnelheid bedraagt 149 echte km/ uur en de acceleratie van 0 tot 100 vergt ruim 14 seconden. En dat zijn cijfers waarmee deze wagen in zijn klasse heel goed kan meekomen. Wat het verbruik betreft, kan worden gesteld dat de verbeteringen inder daad op de buitenweg effect sorte ren. Bij een constante snelheid van 120 km/uur verbruikt de Allegro 1 op 11,7 en bij constant 90 km/uur is het verbruik 1 op 15,4. Het verschil in stadsverbruik is te verwaarlozen, hetgeen ook logisch is, want de winst wordt voor een belangrijk deel ge boekt door een betere stroomlijn en die speelt pas op snelheid een rol. Eén op 10 in de stad is overigens niet slecht. Uiteraard is de vijfde versnelling van g rote invloed op het verbruik. Wie rustig rijdt en zodra het mogelijk is de vijf inschakelt, zal bemerken dat hel verbruik danig zakt. In de vijfde ver snelling loopt de Allegro per 1000 motortoeren 32,4 km/uur tegen 28,2 km/uur per 1000 toeren in de vierde versnelling. Een flink verschil derhal ve. Noteren we tenslotte als gemid deld verbruik over de gehel testpe riode 1 op 11,8 dan komen we met een tankinhoud van 48 liter liefst 566 km ver. PEUGEOT 104 GL 80.000 Km1975 PEUGEOT 304 GLS 46.000 km 1977 PEUGEOT 504 diesel 35.000 km1979 PEUGEOT 504 Tl automaat 65.000 km1978 PEUGEOT 504 GL 60.000 km1977 PEUGEOT 504 GL 98.000 km1976 PEUGEOT 504 L 68.000 km1977 PEUGEOT 504 GL 62.000 km automaat1975 PEUGEOT 504 GL 55.000 km1978 PEUGEOT 604 Tl aut. 9.000 km 1979 PEUGEOT 604 SL 110.000 km automaat 1977 CHRYSLER SIMCA 1610 40.000 km1978 CHRYSLER SIMCA 1609 86.000 km1977 PLYMOUTH VOLARE wagon automaat 25.000 km 1978 PLYMOUTH VOLARE Premier automaat 34.000 km1977 SIMCA 1006 SR 30.000 km1977 SIMCA 1000 GLS dak 75.000 km1975 SIMCA 1100 LE 62.000 km1975 SIMCA 1100 GLX automaat 34.000 km 1977 SIMCA 1100 LE Tourist 50.000 km1977 SIMCA 1307 GLS 36.000 km1976 f SIMCA 1308 S 60.000 km1978 SIMCA 1308 S 58.000 km1977 SIMCA 1307 GLS 25.000 km1978 TRIUMPH Dolomite DL 64.000 km wit1976 AUSTIN ALLEGRO Estate 33.000 km bruin1977 CITR0ËN G Special 71.000 km geel1976 FORD TAUNUS Coupé 133.000 km oranje1974 MAZDA 818 62.000 km grijs1976 MAZDA 929 automaat 26.000 km beige1977 RENAULT R 16 TL 68.000 km rood1975 RENAULT R 16 TL 47.000 km bruin1977 OPEL REK0RD automaat LPG 106.000 km oranje 1977 TOYOTA COROLLA 30 de Luxe 31.000 km rood 1977 TOYOTA CORONA stationcar 50.000 km blauw1977 MATRA SIMCA RANCHO met LPG rood 1978 AANTREKKELIJKE KORTINGEN ZONDER INRUIL 10.000 KM-BEURT VOOR AFLEVERING DEGELIJKE GARANTIE op alle mogelijke GEBREKEN, zonder enige bijbetaling na 1.000 km GRATIS CONTROLEBEURT RUIME FINANCIERINGSMOGELIJKHEDEN We stellen de zaken maar even zoals ze zijn: als bij anti-roest-behandeling van Uw auto, de PRIJS belangrijker is dan de kwaliteit dan vertrouwt U op een bescherming die er niet is Gildeweg 13, Vlissingen (t.o. Miro) Tel. 12916 COMPLEET: 260.- excl. B.T.W. 1 INWENDIG: 140.- excl. B.T.W. 2 CONTROLE: 60r excl. B.T.W. 3 1 schoonstomen onderzijde compleet behandelen 2 alles inwendig, alleen géén „zwartma ken" onderkant. Uw auto is dan volledig beschermd van binnen (b.v. kokerbal- ken, portieren) 3 het meeste gebeurt inwendig. Bescha digingen, b.v. steenslag worden bijgewerkt. onze (5+ Mercasol) garantie voor auto's die niet eerder bij ons zijn behandeld Voltaweg 10 - Vlissingen DEMONSTRATIEWAGEN 1979 as D Wijst U de weg naar HAAR uitstekende te kijk en te koop in HAAR ruime showroom en HAAR goede service in een modern uitgeruste werkplaats beide gelegen aan de Gildeweg 20 te Vlissingen Telefoon 01184-19420 Autobedrijf JOOSSE verkoopt trouwens ook nieuwe automobielen Peugeot 304 1975-1976 Escort 1300L1977 Escort RS 2000 1976 Ford Fiësta 1100 1978 Ford Escort 1100 1976 Ford Escort 1300 L autom1976 Ford Escort 1300 L1978 Ford Taunus 1600 L, 2000 L, 2000 Ghia 1977 Ford Taunus 1600 L, 2000, 2000 Ghia1978 Ford Taunus 1600 L Combi1979 Opel Ascona 16 N1978 Opel Ascona 16 S 4-drs1977 Peugeot 304 stationcar1977 Peugeot 304 stationcar diesel1977 Peugeot 504 stationcar1975 Peugeot 504 GL1974 -1976 V.W. Scirocco1979 Daf 441975 Simca 1308 S1977 Mercedes Benz 230-61971 Goede vrijdag 4 apr. van 14.00-21.00 uur Paaszaterdag 5 apr. van 10.00-17.00 uur 3e paasdag dinsdag 8 apr. v. 10.00-17.00 uur. AUTO P0PPE WALCHEREN BV. Vlissingen Gildeweg Ford Escort 1300 stat. groen met1977 Ford Escort Ghia 1300 rood met1977 Opel Ascona 1.6 blauw1976 Opel Manta 16S de Luxe oker1972 Subaru 1400 DL Coupé bruin 1977 Opel Kadett 16S 4-drs. goud met1978 Opel Ascona 19 SR blauw1974 Datsun 120A Fll de Luxe Coupé zilv. grijs 1978 V.W. Combi beige 1975 Mercedes 230 met veel acc. wit1977 Ford Taunus 2.0 L zilver1977 Ford Escort 1100 bruin1972 Inruil en financiering mogelijk. Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 12