Austin ISOO HL moet Allegro doen vergeten
INRUIL-AUTO'S MET
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V
SCHIPPER
PAAUWENBURG
B.V.
A
VW-AUDI-
PAASSH0W
DELTA"
De auto magspeels zijn,
de service is serieus.
VOUWWAGENS
Gebruikte auto's,
ongebruikelijk goed.
Autobedrijf Paul Kruger B.V.
AUTO S ROESTEN SNELLER!
Zeeuws Caravan Centrum
OCCASIONS
Peugeot 104. L'enfant terrible.
GARANTIE-OVERNAME:
99
Rij-eigenschappen
Motor en prestaties
Pres. Rooseveltl. 745 - VLISSINGEN - 12008/b.g.g. 64933
ROEST KRIJGT DAN SNELLER EEN KANS
UW MERCASOL-DEALER:
Exclusief bij:
LANCER
Sigma 2000 GLX78
Celeste 2000 GT77
Celeste 1600 ST77
Lancer 1200 S77
Lancer 1200 77
GERBRANDYSTRAAT 4
VLISSINGEN
TEL. 01184-65496
Vert. H. Maljers 01189-1780
Bezoek
WEGENS
INRUIL
MET
B0VAG-
GARANTIE
Wat u met uw Peugeot 104 doet, mag u
helemaal zelf weten.Racestrepen,draken,vlammen...
allemaal prachtig!
Past heel goed bij onze kleine bolide. Maar
één ding blijft 'n ernstige zaak: de service.
Niet te vaak (olie verversen om de 7500 km,
grote beurt om de 15.000 km). Maar wél goed!
Dus in onze ultramodern geoutilleerde
Peugeot werkplaats.
Waar we 'm vertroetelen temidden van z'n
grote broers. Nieuwe 104 modellen staan bij ons
klaar voor een enerverende proefrit. Vanaf f 13.275,-
wordt u vijf deuren en vijf zitplaatsen rijker.
Voor liefhebbers is er deze extra sportieve
driedeurs ZS-uitvoering. Vanaf f 18.175,-.
President Rooseveltlaan 745 Vlissingen Tel. 01184-12008
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 APRIL 1980
«f
Begin van dit jaar heeft Austin
tijdens de autotentoonstelling van
Brussel de Austin series 3 geïn
troduceerd. Een auto waarop
achter nog wel de naam Allegro
staat vermeld en die ook qua uiter
lijk onmiskenbaar een Allegro is
maar waarvan British Leyland toch
graag ziet dat er niet te veel ver
band tussen deze nieuwe Series 3
en de oude Allegro wordt gelegd.
Hoewel de Allegro alweer de no
dige jaartjes meeloopt en de wa
gen een type koetswerk heeft -
schuine achterzijde - dat in deze
klasse veel wordt toegepast, moet
toch worden gesteld dat de Austin
een duidelijk eigen gezicht heeft.
De wagen valt vooral op door de
rondingen van de koets. Rondin
gen op plaatsen waar tegenwoor
dig veeal vrij scherpe hoeken wor
den toegepast. Rondingen ook,
zoals bij de deuren bijvoorbeeld,
waar elders veelal vlak plaatwerk
wordt gebruikt. Je zou dus kunnen
zeggen dat de Allegro wat eigen
gereid is, hetgeen zijn makers
maar al te graag willen.
Aan de neus van de nieuwe Allegro
is een aantal veranderingen te con
stateren waaraan is te zien dat er de
gelijk is nagedacht voor de Series 3
op de markt is gebracht. Op de
zwarte bumpers zijn rubber hoek
stukken aangebracht die een betere
bescherming bij parkeren bieden.
In het interieur valt het nieuwe
dashboard op dat compleet en over
zichtelijk mag worden genoemd. Di
rect achter het stuur is onder en
reflectie tegengaande overkapping
een uitgebreid instrumententarium
aangebracht. Standaard heeft de HL
onder meer een kwarts klokje en
toerenteller. Tussen de grote snel
heidsmeter met dag- en totaalteller
en de toerenteller is een serie waar
schuwingslichtjes gemonteerd. In hel
midden van het dashboard zijn de
bedieningshendels voor het kachel
en ventilatiesysteem ondergebracht.
Ook is daar plaats voor de radio en
wat minder belangrijke sohakelaars.
De belangrijkste organen worden
moeiteloos vanaf het stuur bedienc
middels een tweetal hendels links en
rechts op de stuurkolom. De korte
vloerpook staat goed onder hand
bereik en de pedalen zitten ook op de
juiste plaats. Daarom valt het des te
meer op dat het stuur in de Allegro ter
opzichte van de bestuurdersstoel
scheef staat, hetgeen de nodige ge
wenning vraagt en eigenlijk niet juist
is. Het moet toch wekelijk mogelijk
zijn ook in deze auto het stuurwiel
gewoon recht voor de bestuurder te
plaatsen.
Zonder meer luxueus is de uitvoe
ring van het topmodel van de Allegro
3-reeks, de 1.5 HL. Deze wagen be
schikt onder meer over een fraai
soort vloerbedekking, goed verstel
bare voorstoelen met opgebouwde
hoofdsteunen (ook verstelbaar). Eer
behoorlijke geluidsisolatie houdt hel
ergste rumoer tegen. Bij hoge snel
heden is de wagen desondanks toch
vrij lawaaierig. Stoelen en achter
bank bieden een goede comfortabele
zitplaats en een behoorlijke hoofd- er
beenruimte vóór en voldoende ruimte
voor twee volwassenen achter.
Ook de Allegro 3 heeft, net als zijn
voorgangers, het nog immer unieke
hydragas veersysteem dat bestaat
uit veerelementen die zijn gevuld met
gas en vloeistof en die voor en achter
in verbinding staan met elkaar. Veert
een voorwiel krachtig in, dat geeft het
veerelement van dat voorwiel de druk
door aan het veerelement van het
achterwiel opdat de wagen zoveel
mogelijk horizontaal blijft. De vering
door middeld van gas en vloeistof
verloopt soepel zonder dat er sprake
is van deinen.
Ook op slechtere wegdekken kan
de unieke onafhankelijke vering var
de Allegro het allemaal de baas. zo
dat het rijcomfort van deze 3,9 meter
lange. 1.61 meter brede en 1,39 me
ter hoge wagen zonder meer op een
voldoende hoog niveau staat.
De ver op de hoeken geplaatste
wielen met 155 SR 13 radiaalbanden
geven volgens origineel mini-recept
de Allegro een goede wegligging. Als
voorwielaandrijver met de dwarsge-
plaatste motor en versnellingsbak zo
ongeveer boven de voorwielen en
dus een gewichtsverdeling over vooi
en achter die rond de 60/40 zal lig
gen, is de Allegro tamelijk onder-
stuurd. Dat wil zeggen dat de wagen
van nature liever rechtuit gaat dan de
bocht om. Last van zijwind heeft deze
koersvaste Brit dan ook hoegenaamd
niet.
Besturing en remmen van de Alle
gro zijn zonder meer zoals je dat ver
wacht bij een auto uit deze klasse. De
draaicirkel is met 10 meter aan de
grote kant, hetgeen ook al voor reke
ning van de voorwielaandrijving
komt. Wat een beetje tegenvalt is het
rumoer op hogere snelheden. Vooral
van de 1.5 HL zou je op dit punt iets
meer (of liever gezegd wat minder)
verwachten.
De Allegro 1500 HL heeft een ver
beterde 1500 motor die in combinatie
met de vijfversnellingsbak (de auto
maat is niet langer leverbaar) tot
goede prestaties en een gunstig
brandstofverbruik komt.
De motor
perst uit zijn exacte inhoud van 1485
cm3 58,1 kw (78 pk) bij slechts 5400
toeren per minuut van de krukas. Het
maximum koppel bedraagt 116,7 Nm
bij 3250 toeren. De motor is van het
lange slag type, wat gewoonlijk wil
zeggen dat het om een soepele wer
ker gaat die gewoonlijk minder heil
ziet in geweldig hoge toerentallen.
In
combinatie met de vijfversnellings
bak die prettig schakelt en het redelij
ke gewicht (900 kg) van de Allegro
1500 HL brengt de 1,5 liter vierpitter
het tot zeer behoorlijke prestaties, de
topsnelheid bedraagt 149 echte km/
uur en de acceleratie van 0 tot 100
vergt ruim 14 seconden.
En dat zijn
cijfers waarmee deze wagen in zijn
klasse heel goed kan meekomen.
Wat het verbruik betreft, kan worden
gesteld dat de verbeteringen inder
daad op de buitenweg effect sorte
ren. Bij een constante snelheid van
120 km/uur verbruikt de Allegro 1 op
11,7 en bij constant 90 km/uur is het
verbruik 1 op 15,4.
Het verschil in
stadsverbruik is te verwaarlozen,
hetgeen ook logisch is, want de winst
wordt voor een belangrijk deel ge
boekt door een betere stroomlijn en
die speelt pas op snelheid een rol.
Eén op 10 in de stad is overigens niet
slecht.
Uiteraard is de vijfde versnelling
van g rote invloed op het verbruik.
Wie
rustig rijdt en zodra het mogelijk is de
vijf inschakelt, zal bemerken dat hel
verbruik danig zakt.
In de vijfde ver
snelling loopt de Allegro per 1000
motortoeren 32,4 km/uur tegen 28,2
km/uur per 1000 toeren in de vierde
versnelling.
Een flink verschil derhal
ve. Noteren we tenslotte als gemid
deld verbruik over de gehel testpe
riode 1 op 11,8 dan komen we met
een tankinhoud van 48 liter liefst 566
km ver.
PEUGEOT 104 GL 80.000 Km1975
PEUGEOT 304 GLS 46.000 km 1977
PEUGEOT 504 diesel 35.000 km1979
PEUGEOT 504 Tl automaat 65.000 km1978
PEUGEOT 504 GL 60.000 km1977
PEUGEOT 504 GL 98.000 km1976
PEUGEOT 504 L 68.000 km1977
PEUGEOT 504 GL 62.000 km automaat1975
PEUGEOT 504 GL 55.000 km1978
PEUGEOT 604 Tl aut. 9.000 km 1979
PEUGEOT 604 SL 110.000 km automaat 1977
CHRYSLER SIMCA 1610 40.000 km1978
CHRYSLER SIMCA 1609 86.000 km1977
PLYMOUTH VOLARE wagon automaat 25.000 km 1978
PLYMOUTH VOLARE Premier automaat 34.000 km1977
SIMCA 1006 SR 30.000 km1977
SIMCA 1000 GLS dak 75.000 km1975
SIMCA 1100 LE 62.000 km1975
SIMCA 1100 GLX automaat 34.000 km 1977
SIMCA 1100 LE Tourist 50.000 km1977
SIMCA 1307 GLS 36.000 km1976
f
SIMCA 1308 S 60.000 km1978
SIMCA 1308 S 58.000 km1977
SIMCA 1307 GLS 25.000 km1978
TRIUMPH Dolomite DL 64.000 km wit1976
AUSTIN ALLEGRO Estate 33.000 km bruin1977
CITR0ËN G Special 71.000 km geel1976
FORD TAUNUS Coupé 133.000 km oranje1974
MAZDA 818 62.000 km grijs1976
MAZDA 929 automaat 26.000 km beige1977
RENAULT R 16 TL 68.000 km rood1975
RENAULT R 16 TL 47.000 km bruin1977
OPEL REK0RD automaat LPG 106.000 km oranje 1977
TOYOTA COROLLA 30 de Luxe 31.000 km rood 1977
TOYOTA CORONA stationcar 50.000 km blauw1977
MATRA SIMCA RANCHO met LPG rood 1978
AANTREKKELIJKE KORTINGEN ZONDER INRUIL
10.000 KM-BEURT VOOR AFLEVERING
DEGELIJKE GARANTIE op alle mogelijke
GEBREKEN, zonder enige bijbetaling
na 1.000 km GRATIS CONTROLEBEURT
RUIME FINANCIERINGSMOGELIJKHEDEN
We stellen de zaken maar even zoals ze zijn: als
bij anti-roest-behandeling van Uw auto, de PRIJS
belangrijker is dan de kwaliteit dan vertrouwt
U op een bescherming die er niet is
Gildeweg 13, Vlissingen (t.o. Miro)
Tel.
12916
COMPLEET: 260.- excl. B.T.W. 1
INWENDIG: 140.- excl. B.T.W. 2
CONTROLE: 60r excl. B.T.W. 3
1 schoonstomen onderzijde compleet
behandelen
2 alles inwendig, alleen géén „zwartma
ken" onderkant. Uw auto is dan volledig
beschermd van binnen (b.v. kokerbal-
ken, portieren)
3 het meeste gebeurt inwendig. Bescha
digingen, b.v. steenslag worden bijgewerkt.
onze (5+ Mercasol) garantie voor auto's die
niet eerder bij ons zijn behandeld
Voltaweg 10 - Vlissingen
DEMONSTRATIEWAGEN
1979
as
D
Wijst U de weg
naar HAAR uitstekende
te kijk en te koop
in HAAR ruime showroom
en HAAR goede service
in een modern uitgeruste werkplaats
beide gelegen aan de
Gildeweg 20 te Vlissingen
Telefoon 01184-19420
Autobedrijf JOOSSE verkoopt trouwens ook nieuwe
automobielen
Peugeot 304 1975-1976
Escort 1300L1977
Escort RS 2000 1976
Ford Fiësta 1100 1978
Ford Escort 1100 1976
Ford Escort 1300 L autom1976
Ford Escort 1300 L1978
Ford Taunus 1600 L, 2000 L, 2000 Ghia 1977
Ford Taunus 1600 L, 2000, 2000 Ghia1978
Ford Taunus 1600 L Combi1979
Opel Ascona 16 N1978
Opel Ascona 16 S 4-drs1977
Peugeot 304 stationcar1977
Peugeot 304 stationcar diesel1977
Peugeot 504 stationcar1975
Peugeot 504 GL1974 -1976
V.W. Scirocco1979
Daf 441975
Simca 1308 S1977
Mercedes Benz 230-61971
Goede vrijdag 4 apr. van 14.00-21.00 uur
Paaszaterdag 5 apr. van 10.00-17.00 uur
3e paasdag dinsdag 8 apr. v. 10.00-17.00
uur.
AUTO P0PPE WALCHEREN BV.
Vlissingen Gildeweg
Ford Escort 1300 stat. groen met1977
Ford Escort Ghia 1300 rood met1977
Opel Ascona 1.6 blauw1976
Opel Manta 16S de Luxe oker1972
Subaru 1400 DL Coupé bruin 1977
Opel Kadett 16S 4-drs. goud met1978
Opel Ascona 19 SR blauw1974
Datsun 120A Fll de Luxe Coupé zilv. grijs 1978
V.W. Combi beige 1975
Mercedes 230 met veel acc. wit1977
Ford Taunus 2.0 L zilver1977
Ford Escort 1100 bruin1972
Inruil en financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467