.casWJJS,
AUTOSCHADE
onna
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
DELTA
VEERSEWEG 104
MIDDELBURG
INDUSTRIEWEG 35
VLISSINGEN
Automobielbedrijven
0IJKWEL B.V.
9
DE MUYNCK
NIET GOED?
AUTOTERUG!
WITTE POMPEN
Onze Top-autowasmachine al geprobeerd
onan
LET OP!!
99
de heer A. Jorritsma
MERCEDES 300D
Superbenzine
Diesel
„DE TOEKOMST"
U komt toch ook even kijken
zaterdag 1 maart
autoshow bij Renault
k AUTO RENAULT DIJKWEL
VLISSINGS
AUTOSCHADE BEDRIJF B.V.
V/H VAN DER BILT
550.- korting
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
wij beschikken over de modernste
gereedschappen en spuit-droogcabine
U krijgt volledige garantie op
reparatie- en spuitwerk
OP ALLE NIEUWE RITMO'S
t/m 21-2-1980
welkom bij
Industrieweg 19 - Vlissingen
01184-17736
WEGENS
INRUIL
MET
B0VAG-
GARANTIE\!
Afscheidsreceptie
SPECIALE AANBIEDING
VEERSEWEG 104 - MIDDELBURG
01180-29955
INDUSTRIEWEG 35 - VLISSINGEN
01184-19810
z
7 cent goedkoper
2 cent goedkoper
1978: Datsun 120 Y Coupé Fll 9.750.-
Opel Kadett City 9.750.-
Ford Granada 2.0 L 18.000
Renault 16 TL 11.500.-
Oldsmobile 18.000.-
1977: Ford 1600 GL 4-drs 11.500.-
Toyota Corolla 30 7.500.-
Mini Clubman 1100 20.000 km 5.900.-
Chrysler 1307 GLS 30.000 km 7.750
Audi 100 LS13.000.-
Suzuki GS 750 3.250.-
Lada 1200 4.750.-
Mercedes 300 D 27.500.-
Fiat Mirafiori 131 7.900.-
AlfaSud10.250.-
Renault 14 TL9.500.-
Alfetta 2.0 L 11.000.-
Ford Taunus 1.3 2-drs7.500.-
1976:
Mini 1000 4.500.-
Peugeot 504 L 7.750.-
Opel Rekord Caravan 7.500.-
1975:
Ford Taunus 1.6 5.750.-
Simca 1301 Special 2.500.-
Toyota Carina 1600 4.750.-
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S
Ford Taunus 1.6 1973 2250.-
Opel Rekord Coupé 1974 3750.-
Subaru 1400 1974 2000.-
Morris Marina 1.8 Coupé 1973 2.500.-
Chevrolet Malibu 1974 6.600.-
Peugeot 204 Diesel break 1973 2.250.-
Audi 100 LS 1973 3.750.-
SHOWROOM PAUL KRUGERSTRAAT 237- VLISSINGEN 01184-19010 Auto's boven de f 4.000.- met BOVAG-garantie ANWB-gekeurd
k
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 FEBRUARI 1980
211
Nieuwe topmodellen van
Audi: 200 E en 200 T
Het is merkwaardig dat in
een tijd van energie-besparing
en economische bezuinigin
gen automobielfabrieken zon
der schroom nog steeds nieu
we prestige-modellen op de
markt brengen. Mercedes en
BMW lanceerden verleden jaar
hun vernieuwde „S" en „7"
klassen, Opel had daarvoor al
een nieuw offensief geopend
in de klasse top-modellen met
de Senator en de Monza en
vW/Audi (tegenwoordig VAG
genaamd) introduceerde eind
verleden jaar als nieuwe eigen
inbreng in die prestigeklasse
de nieuwe serie Audi 200.
Kennelijk is er dus een duide
lijke behoefte aan prestige-
auto's bij de grote groep nota
belen en industriëlen, die zich
natuurlijk met name in Duits
land manifesteren en voor wie
de autokosten zonder meer als
onkosten kunnen worden ge
zien. Een andere verklaring is
nauwelijks denkbaar, gezien
de agressieve manier, waarop
steeds meer automobielfa
brieken een graantje van die
exclusieve Mercedes-markt
proberen in te pikken.
Recentelijk hebben we wat uit
voeriger met de nieuwe topmo
dellen van Audi, de 200E en 200
Turbo kunnen kennismaken.
Wagens, die als een direct ant
woord gezien moeten worden op
de Opel Senators en de BMW
7-series en zich ook uiterlijk als
zodanig presenteren. Opmerke
lijk is, dat evenals bij BMW met
de jongste 7-serie, Mercedes
met z'n nieuwe ,,S" klasse en
Opel met de Senator/Monza, ook
de Audi mensen bij de presenta
tie aan de pers nadrukkelijk het
accent legden op de bijzondere
zuinigheid van de motoren van
deze nieuwe wagens. Enerzijds
het gevolg van een uitgekiende
motorconstructie met brandsto
finspuiting, anderzijds door de
doordachte aërodynamische
vormgeving van de nieuwe car
rosserieën.
Wat de nieuwe 200 E betreft
mogen de technici van Audi niet
eens klagen over het behaalde
resultaat. De nieuwe 2144 cm3
vijfcilinder lijnmotor, voorzien van
een brandstof-injectie systeem
en goed voor een vermogen van
100 KW (136 PK) bij 5700 t/m
haalt bij 100 km/uur, constante
snelheid, 1 op 13 en even rustig
rijdend, dankzij de 5e overdrive
versnelling, bij 120 km/uur 1 op
11Maar in stadsverkeer consu
meert diezelfde injectiemotor
toch nog altijd een 1 op 6,9 en bij
140 km/uur - en dat is een mini
mum uitnodigende snelheid voor
zo'n auto - 1 op 8,5. Waardoor
het gemiddeld verbruik toch weer
op zo'n 1 op 8 9 komt te liggen.
Maar welke eigenaar van de
nieuwe Audi 200 E zal over die
verbruikscijfers wakker liggen,
wanneer hij al een investering
van f 49.973,- heeft moeten doen
om de wagen aan te schaffen.
Bovendien lijkt ons die 200 E
voor Audi nauwelijks een inte
ressant wapen in de concurren
tiestrijd met b.v. Opel (Senator)
en BMW (7-serie), want de auto
toont wellicht aardig, maar beslist
niet anders dan de twee voor
noemde concurrenten, maar
biedt binnenin - en dan met na
me voor de achterpassagiers
bepaald minder been- en
hoofdruimte dan de, alleen al in
prijs, vergelijkbare modellen van
de andere fabrikanten.
Met de nieuwe 200 Turbo heeft
Audi o.i. een veel sterkere troef in
handen, want die auto biedt te
genover de concurrenten ten
minste nog als exclusiviteit en
verkoopsargument een tech
nisch bijzonder interessante tur
bo-motor. Een krachtbron, die
als basis gelkjk is aan de 2144
m3 vijf cilinder motor van de 200
E, maar die in deze uitvoering
voorzien is van een injectie-sys
teem met een turbo-bekrachti
ger, waardoor het vermogen
groeide naar 125 Kw (170 PK) bij
slechts 5300 t/m hetgeen veel
prestaties aan een grote mate
van betrouwbaarheid koppelt.
Die 200 Turbo met een accelera
tie van 0-100 km/uur in 8,7 sec.
en een top van 200 km/uur mag
er best zijn, het is een bijzonder
prettige wagen om in te rijden,
veilig door z'n extra vermogen,
ook op lage snelheden en snel en
rustig op de lange afstanden.
De klant moet voor die 200 T
echter wel wat dieper in de buidel
tasten, want hij wordt in ons land
voor een catalogus-prijs van f
54.575,- op de markt gebracht en
dat is helaas wel een pietsie
meer dan in het thuisland Duits
land, waar het rijke .wirtschafts-
wunder" slechts DM 32.000 voor
dit nieuwe topmodel hoeft neer te
tellen. Geen wonder dan ook, dat
onze oosterburen heel wat min
der problemen hebben met het
aanzienlijk hogere brandstofver
bruik van die turbo, die bij 100
km/uur gemiddeld 1 op 11,5 ge
bruikt, bij 120 km/uur 1 op 9 en bij
140 km/u 1 op 7,8, terwijl het ver
bruik in de stad op rond de 1 op 6
ligt.
Evenals alle modellen in het
Audi-programma is ook de 200
een voorwiel-aandrijver. Knap in
de gehele constructie van het
onderstel is, dat de wagen - be
halve een uitstekende weg lig
ging en een bijzonder goed ver-
ingscomfort - een prettige,
exacte besturing heeft zonder
enig merkbare reactie in het
stuurwiel van het grote vermo
gen, dat door de motor op de
voorwielen wordt overgebracht.
Belangrijk hiervoor is onder
meer de geleidelijkheid waar
mee de turbo z'n bijstand ver
leent. Gen plotselinge extra ver
mogenswinst bij b.v. 3000 tot
3500 toeren, maar reeds een as
sistentie die aanvangt bij zo'n
1250 omwentelingen per minuut.
Een weldoordachte, zeer posi
tieve technische ontwikkeling
van de nieuwe motor, waarin de
ze zich ook van andere turbo's
onderscheidt.
Als echte prestige-auto is de
nieuwe 200, van Audi uiteraard
luxueus van uitvoering en afwer
king. Uiterlijk valt de wagen op
door z'n lichtmetalen velgen met
brede 205/60 HR 15 banden, die
door de brede zwarte kunststof
bumpers en stootraden op de
flanken, de twee forse elektrisch
instelbare buitenspiegels en het
rondom getinte glas. In de wagen
omvat de basis-uitrusting onder
meer: een velours bekleding, een
gestileerde he mei bekleding met
verzonken zonnekleppen, een
digitaalklokje tussen de zonne
kleppen, leeslampjes in de
raamstijlen, elektrisch te bedie
nen ramen, centrale deurver
grendeling en een in de hoogte
verstelbare bestuurdersstoel. In
de basis-uitvoeringen behoren
een vijf versnellingsbak met
overdrive in de 200 E en een vijf-
bak met een „power" hoogtever
snelling in de 200 T tot de stan
daarduitrusting. Een automaat is
als optional extra verkrijgbaar,
evenals nog een heel stel acces
soires naar wens, zoals ver
warmde stoelen en achterbank,
een speedcontrol (tempomaat),
airconditioning, een elektrisch te
bedienen schuifdak en als be
langrijkste het-ook bij Mercedes
en BMW thans verkrijgbare ABS-
remsysteem, het Anti Blokkeer
Systeem. Een complete auto.
met een compleet aanbod van
extra's, die nieuwe Audi 200,
maar op de turbo na nauwelijks
revolutionair in de klasse super
mobielen.
Uw Renault-dealer
I
I
Seisplein 5
Telefoon (01180) 28003 Middelburg
ANWB-technokeuring aanwezig
Renault 4L
1976
5250,-
Renault 4 TL
1976
5250,-
Renault 4 TL
1978
8950,-
Renault 5 L
1976
6500,-
Renault 5 TS
1978
11500,-
Renault14 TL
1977
8950,-
Ftenaultl 4 GTL
1978
13500,-
Renault 12 TL
1976
7000,-
Renault 12 TL
1978
8950,-
Renault 12 TS break
1977
10750,-
Renault 12 TS
1978
11000,-
Renault 16 TL
1977
8950,-
Renault 16 TL
1977
9950,-
Citroen LNA
1978
7950,-
Volkswagen Polo
1977
8250,-
Mazda 818 S break
1976
5500,-
Peugeot 304 SLS
1977
7950,-
Gildeweg 16
Vlissingen
Ervaren vakmensen maken uw auto als nieuw,
ongeacht welk merk.
U heeft uw auto daarom zo snel mogelijk weer
beschikbaar.
Natuurlijk regelen wij uw schade met de verzeke
ring.
Edisonweg 35 4382 NV Vlissingen
Tel. 01184-65959
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3.6 maanden omruil-garantie.
volgens voorwaarden omruil-garantie
Fiat 128 1100 CL 1978
Fiat 127 3-drs1979
Fiat 128 1100 4-drs78-77-76
Fiat 131 1600 Spec1978
Fiat 131 1300 Spec1975
Fiat 128 Familiale 1974
Fiat 127 Sport 70 HP1978
Fiat 128 1300 Spec. 4-drs1978
1 Peugeot 504 1974
Honda Accord 3-drs1978
1 Mazda 6161975
1 Lancia Fulvia coupé 1.31976
1 Honda Civic 4-drs. 1500 1976
1 Volvo 244 DL1976
1 Volvo 66 GG GL Stat1977
1 Simca 1100 1972
1 Simca 1000 SR 1976
Ford 1600 L aut. 4-drs. rood met1978
Opel Kadett stat.car, geel1978
Ford 1600 L combi blauwmet1975
VW Combi beige1975
Mercedes 230 met veel acc., wit1977
Ford Taunus 2.0 L zilver1976
Ford 1300 L 4-drs. bruin met1975
BMW 2002, beige1974
Datsun Cherry 100A de luxe geel1977
Ford Escort 1100, bruin1972
Inruil en financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
AUTOMOBIELBEDRIJF
9»
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
directeur Prins Willem-Alexanderschool voor Christelijk M.A.V.O.
Vlissingen.
Vrijdag 29 februari 1980 zal de heer A. Jorritsma, wegens het berei
ken van de pensioengerechtigde leeftijd, zijn functie als directeur van
de Prins Willem-Alexanderschool voor Christelijk M.A.V.O. Vlissin
gen beëindigen.
Op bovengenoemde datum zal hem door het bestuur van de Vereni
ging voor Christelijk M.AV.O. te Vlissingen een afscheidsreceptie
worden aangeboden, welke wordt gehouden in hotel „Britannia",
Boulevard Evertsen te Vlissingen van 16.00 tot 18.00 uur. (Ingang
Kenau Hasselaarstraat).
leder, die het op prijs stelt persoonlijk afscheid te nemen van de heer
Jorritsma, als directeur van de Prins Willem-Alexanderschool voor
Christelijk M.A.V.O. Vlissingen, is tijdens deze receptie hartelijk wel
kom.
RUIME KEUZE
ANWB A
GEKEURDE
OCCASIONS
CITROËN CX 2500 D Pallas
met sch. dak 5 versn. stuurbekr1979 29.500.-
CITR0ËN CX 2000 Super 1978 22.900.-
CITROËN CX 2200 Pallas C matic
met gasinstall1976 12.500.-
AUDI 100 1974 2.250.-
AUSTIN Allegro1978 7.500.-
M0RRIS Marina 1.8 1975 1.900.-
CITR0ËN 2CV 4 1976 3.700.-
CITR0ËN GS Pallas1975 3.750.-
CITR0ËN G Club1976 6.750.-
CITR0ËN G Special1977 8.400.-
CITR0ËN G Special1978 8.900.-
CITR0ËN GS Club1974 3.250.-
ALFA Romeo Altetta GT1976 10.900.-
ALFA Sud L1975 3.250.-
AUSTIN Allegro1975 2.900.-
DATSUN 120 Y 4-deurs 1976 5.900.-
DATSUN 120 Y Combi 1976 7.500.-
DATSUN 180 B SSS 1977 11.250.-
F0RD Taunus 1.6 L 1977 11.700.-
FIAT 600 1975 1.900.-
FIAT Polski 1977 5.750.-
bj. 8-1978 km.st. 59.500, kleur groen
o.a. elektr. schuifdak, stereo radio/cass.
trekhaak
PEUGEOT 304 S 1974 2.400.-
PEUGE0T 304 GL 1976 6.900.-
PEUGE0T 504 m. gasinst1973 1.750.-
PEUGE0T 504 GLD Break1978 22.500.-
SIMCA 1100 LE1977
SIMCA 1100 LS 5-deurs1975
SIMCA 1100 LS1974
SIMCA 1501 Combi1974
TOYOTA Corolla Sportswagon 1.6 1978 10.750
VW Polo L1977 7.950
6.900.
4.900.
2.000.
1.900.
CITR0ËN CX 2400 Super
1977 14.500.-
CITROËN G Special Break
1977
9.900.-
CITROËN GS Club aut.
1978
12.500.-
CITROËN G Special
1978
9.900.-
CITROËN GS Club schuitdak
1977
9.900.-
CITROËN GS Club
1976
7.700.-
CITROËN G Special
1975
5.900.-
CITROËN G Special
1977
8.900.-.
CITROEN 2CV Spécial
1976
3.250.-
CITROËN Ami super break
1976
4.900.-
FIAT 127
1973
900.-
MAZDA 616
1974
2.900.-
OPEL Rekord 1700 station
1974
4.250.-
SIMCA 1100 LS
1974
2.900.-
SIMCA 1501 Special
1974
2.900.-
TOYOTA Corolla
1976
6.500.-
VW Passat LS
1974
4.250.-
VW personenbus
1970
t.e.a.b.
Voor auto's boven 4000.- geldt:
ANWB gekeurd
3 of 6 maanden volledige garantie volle tank benzine
enkele nieuwe CITR0ËNS GSA in diverse kleuren.
O
cc
D
LU
LU
m
5
4
4