Na 30 Jaar uit prodaktie: de laatste Saab-96 AUTO RENAULT DIJKWEL AUTO RENAULT DIJKWEL B.v INRUIL AUTO'S MET BOVAG-GARANTIEBEWIJS AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER BV OPEL O superaanbieding Garage Van Strien Ie klas occasions tan Uw Renault-dealer (fy goede gegarandeerde auto's DIVERSE KOOPJES ZOALS: FIAT 128 - TOYOTA COROLLA - VW K70 RENAULT 4-5-16 - CITROEN DYANE - AMI 8 OPEL KADETT - SIMCA 1308 GT Auto boven 4.000.- JANSSENS VLISSINGEN TE KOOP GOEDE INRUILWAGENS VAN 0EVEREN B.V. Nieuwe auto's roesten sneller Div. NIEUWE OPELS nog voor de oude prijs dus ZONDER B.V.B. VERHOGING GOLF GTI no pK v.d. Spiegelstraat 92.4466 LN Goes. Tel. 01100-14840 Damstraat 85 4401 AT Yerseke. Tel. 01131-1609 RENAULT 4 TL beige 1977 7.900,- RENAULT 6 TL groen1977 9.200.- RENAULT 12 TL oranje1977 9.250,- RENAULT 14 TL grijs metall1977 10.500,- RENAULT 16 TL groen1977 9.250,- RENAULT 20 TL autom. groen1976 12.900,- RENAULT 30 TS groen1978 18.900,- RENAULT 14 L geel 1977 9.900.-* FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. blauw1977 11.500,- PEUÓEOT 304 SLS beige1977 9.900,- PEUGEOT 104 ZS Coupé rood1976 7.500,- TOYOTA COROLLA 30 de Luxe blauw1977 8.500,- TOYOTA CORONA 2000 geel.1976 8.250,- SIMCA 1100 GLX 5drs. bruin metall1977 7.500,- VW GOLF L Diesel grijs met1977 10.700,- PEUGEOT 504 aut. beige1978 15.500.- DATSUN LAUREL beige met.1978 13.900.- DATSUN 180 B grijs1978 13.000,- DATSUN 120 Y wit1977 7.900,- DATSUN 1400 geel1977 8.000,- OPELJ KADETT Spec, groen 1974 4.900,- VW dOLF grijs metall1976 7.500,- SUBARU 1400 DL oranje 1978 7.500,- ANWB GEKEURD GECLEANED EN GEPOETST VOLLE TANK BENZINE 3 OF 6 MAANDEN GARANTIE NIET GOED GELD TERUG GILDE WEG 16, VLISSINGEN -K* Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933 Zweeds ML-Station Schipper REK0RD 1900 1978 13.250.- REKORD DIESEL1976 9.250.- C0MM0D0RE AUT1975 8.500.- MANTA BERLINETTA1976 12.950.- MANTA 1600 1976 9.450.- ASCONA 1900 4-drs1978 13.750.- ASCONA 1600 4-drs1977 12.500.- ASC0NA 1600 3x vanaf1976 9.500.- Ascona Stationcar1973 3.250.- KADETT SPECIAL1977 9.250.- KADETT COUPÉ1977 8.750.- KADETT COUPÉ1976 7.950.- KADETT CARAVAN1977 10.500.- KADETT CITY SPECIAL1978 9.750.- Andere merken inruilauto's RENAULT 18 TL1979 14.250.- FIAT 127 1974 2.250.- TOYOTA COROLLA 30 1977 7.450.- PEUGE0T 504 GLD Diesel ;1976 9.450.- TOYOTA CARINA1978 11.400.- VW PASSAT 4-drs1976 7.950.- FIAT 131 1975 6.250.- SIMCA 1301 1975 1.500.- M0RRIS MARINA 1978 7.450.- RENAULT 12 TL1975 4.450.- FORD ESCORT 1300 Ghiabijna 1978 9.250.- Gevraagd voor inruil Kadett ,,74, '75 en Stationcars Manta '72, '73, '74, '75 Ascona '73, '74, '75. Voor deze types is een ruime belangstelling. Uw OPEL DEALER: Mercedes 240 D 3.01975 Mercedes 220 D1978 Mercedes 200 D1978 Mercedes 300 D1977 MERCEDES-DEALER NIEUWPRIJS 23.900.- NU 18.5 A Onlangs is in de Saabfa- briek in Finland de laatste 96 gebouwd. Daarmee is een stuk geschiedenis van meer dan 30 jaar afgesloten voor de Zweedse autofabri kant. De 96 is niet de enige wagen die al kan terugkij ken op een lange produk- tietijd. Het bijzondere van de 96 is echter - buiten de zeer speciale plaats die de ze auto al vele jaren in neemt - dat het in feite het model is waarmee Saab in dertijd startte als fabrikant van auto's. Als autofabriek is Saab nog maar jong. Oorspronkelijk maakte deze firma uitsluitend vliegtuigen (nog steeds is Saab fabrikant van straalvliegtuigen), maar te-" gen het einde van de oorlog vreesde de directie dat er werkloosheid zou gaan ont staan als gevolg van een af nemende vraag naar vliegtui gen. Er is toen gezocht naar een mogelijkheid tot het pro duceren van andere produk- ten. Daarbij is de keus geval len op auto's omdat dan op ruime schaal gebruik zou kunnen worden gemaakt van de know how binnen het be drijf. Immers, er bestaat de nodige overeenkomst tussen het bouwen van vliegtuigen en auto's. Het behoeft geen verwon dering te wekken dat de vliegtuigbouwers bij het ver vaardigen van hun eerste prototype auto uit de bus kwamen met een model dat een uitermate gunstige luchtweerstandscoëfficiënt bezat. Die eerste Saab, de 92, is de regelrechte voor ganger van de huidige 96. De 92 bezat een ver voorin ge plaatste tweecilinder twee- taktmotor. Later verscheep voorin een driecilinder twee- takt. De 92 - deze typeaandui ding volgde logisch op de aanduidingen 90 en 91 die beide voor vliegtuigen wer den gebruikt bij Saab - heeft een geweldige rallyhistorie. Er zijn weinig auto's die zo lang aan de top hebben ge staan in de harde rallywereld als juist de kleine Saab met zijn schuine achterkantje. Met name de beroemde Zweed Erik Carlsson behaalde met dit type auto - de aanduiding was inmiddels van 92 tot 93 en 95 opgeklommen naar 96, De Saab 92 uit 1950, het begin van een tijdperk. De laatste 96! In dertig jaar werden er ruim 730.000 Saab 92's, 93's, 95's en 96's gebouwd. Na drie decennia afscheid van een historisch model! maar het ging in feite nog steeds om hetzelfde wagentje - enorme successen. Grote indruk maakte Carlsson door in 1962 en 1963 als overall winnaar uit de Rally van Monte Carlo te stappen. Met zijn nietige tweetakt reed hij alle grote kanonnen zoek! Ook won hij in '61, '62 en '63 de zware Engelse RAC-rally. In de zwaarste rally van de wereld, de East African Safari, startte in 1962 vier Saabjes, die alle de finale haalden. Pat Moss - zus van de beroemde coureur Stirling Mos en later mevrouw Carls son (nog steeds!) - werd tweede en Erik Carlsson klasseerde zich als vierde achter zijn toekomstige vrouw. De tijd van de twee- taktmotor was voorbij en Saab keek om naar een goe de machine voor de 96. De keus viel, na aanvankelijk ook een Lancia V4 te hebben ge probeerd, op de V4-motor van de toenmalige voorwiel- aangedreven Ford Taunus. Deze oerdegelijke viertakt- motor is Saab tot de laatste 96 trouw gebleven. Wie een plaatje van de eer ste 92 naast de laatste 96 legt, zal ontdekken dat de grondvorm nog altijd hetzelf de is, maar dat de wagen in de loop van de rond dertig jaar dat hij is geproduceerd, toch in alle opzichten is veranderd. Langzaam maar zeker voeg de Saab nieuwe constructies toe aan het als basis uitste kende model. Er kwamen vele speciale veiligheids- kenmerken zoals koplamp- wissers, de aangebouwde hoofdsteunen, de verwarmde bestuursstoel en de veilig heidsbumpers. Behouden bleef de degelijke carrosse rie, de gunstige luchtweer- stand en de wegklapbare achterbank. Behouden bleef ook de hechte constructie waardoor de 96 zich een grote naam op het gebied van veiligheid en duurzaamheid heeft verworven. De Saab 96 is- niet meer. Ondanks het feit dat de ver koop van deze wagen ge staag doorging zonder dat er ooit nog voor werd geadver teerd (en dat terwijl de prijs zo langzamerhand erg hoog lag) moest er een einde aan het 96-tijdperk komen. Want de produktieaantallen werden te klein en de wagen was te ar beidsintensief om nog con currerend op de markt te kun nen worden gebracht. Bo vendien eist de toenemende vraag naar de andere Saab- modellen extra, produktieca- paciteit. Kortom, het einde was onvermijdelijk. Velen zullen er nog lang om treuren. BODE VAN WOENSDAG 30 JANUARI 1980 211 PEUGEOT 104 GL 50.000 km groen1977 PEUGEOT 104 GL 80.000 km groen1975 PEUGEOT 204 GL 83.000 km rood1973 PEUGEOT 504 L 62.000 km wit1975 PEUGEOT 504 L 68.000 km rood1977 PEUGEOT 504 GL 61.000 km wit1977 PEUGEOT 504 GL 130.000 km wit1975 PEUGEOT 604 SL Automaat 106.000 km met. grijs 1976 PEUGEOT 604 SL 110.000 km met. beige1977 PLYMOUTH V0LARE PREMIER 33.000 km met. bruin 1977 PLYMOUTH V0LARE WAGON 25.000 km met. groen1978 CHRYSLER 160 38.000 km rood 1975 CHRYSLER 180 48.000 km rood 1976 CHRYSLER 1610 40.000 km met. brons1978 CHRYSLER 2-litres automaat 63.000 km blauw 1977 DATSUN 100 A Fll 33.000 km blauw1978 MAZDA 818 62.000 km met. grijs1976 MAZDA 929 automaat 26.000 km met. beige 1977 MAZDA 929 HARDTOP 75.000 km met. blauw 1977 TOYOTA CORONA COMBI 50.000 km met. blauw 1977 VOLVO 264 GL incl. I.P.G. 80.000 km met. grijs 1976 PRINCESS 1800 HL open dak 27.000 km rood 1978 SIMCA 1308 S 22.0000 km groen met. 1977 BMW 520 31.000 km schuifdak1979 CITR0ËN G SPECIAL 71.000 km1976 TRIUMPH DOLOMITE DL 64.000 km, wit 1976 BMW 320 Injectie 36.000 km, met. grijs1977 CITROEN GS BREAK 75.000 km, oranje1974 RENAULT R 16 TL 48.000 km, met. blauw 1977 TOYOTA 30 LUXE, 31.000 km, rood 1977 AUSTIN ALLEGRO ESTATE 33.000 km, bruin1977 SIMCA 1006 SR, 24.000 km, met. brons 1977 SIMCA 1006 SR, 29.000 km, met. beige 1976 SIMCA 1100 GLX, 50.000 km, LPG, rood1977 SIMCA 1100 LX, 64.000 km, oranje 1975 SIMCA 1100 GLX 33.000 km, automaat, blauw1977 SIMCA 1100 LE, 74.000 km, geel1977 SIMCA HORIZON 1.1 LS, 27.000 km., groen 1978 SIMCA 1301 S, 51.000 km, groen1976 SIMCA 1501 TOURIST 110.000 km, blauw1975 SIMCA 1307 GLS, 25.000 km, brons1978 SIMCA 1308 S, 50.000 km LPG, blauw met. 1978 SIMCA 1308 GT, 22.000 km, rood1978 SIMCA 1307 GLS, 40.000 km, brons1977 SIMCA 1308 GLS, 55.000 km, beige1978 PEUGEOT 604 SL 25.000 km1979 VW GOLF LS 55.000 km1976 RENAULT 16TL 68.000 km1975 We stellen de zaken maar even zoals ze zijn. Als bij de anti-roestbehandeling van uw auto de prijs belangrijker is dan de kwaliteit, vertrouwt u op een bescherming die er niet is Roest krijgt dan veel sneller een kans. Daarom: Als u een nieuwe of gebruikte auto koopt, vraag dan aan uw dealer om de Gildeweg 13, Vlissingen enige Zweedse ML-methode Telefoon 01184-12916 met de unieke Top-5-Garantte. De echte weer-en-winterjas voor uw auto. U kunt natuurlijk ook zelf een afspraak maken. Uw auto wordt gratis gehaald en gebracht. "'.mi'6 NRÜUMVGENS c c A S S Informeer snel bij onze .verkoop afdeling en bespaar honderden guldens ANWB-gekeurd BOVAG-garantie' Couwervestr. 51 - Goes - Tel. 01100-16100 Pres. Rooseveltlaan 72 Tel. 01184-17100 occasions Scirocco GL dolomitengrijs metallic40.000 km 1978 18.500.- Passat LS autom. 2-drs. blauw met42.000 km 1977 11.500.- Passat LS 2-drs. groen43.000 km 1978 14.500.- Golf LD 5-drs. zilver metallic 54.000 km 1978 15.500.- Golf D 3-drs. groen metallic95.000 km 1978 10.950.- Golf LD 3-drs. bruin 77.000 km 1977 11,500.- Golf LS 3-drs. bruin42.000 km 1978 12.500.- Golf LS 3-drs. geel85.000 km 1974 6.500.- DerbyS beige 43.000 km 1977 8.950.- Audi 100 GL 5E koper metallic 61.000 km 1978 19.900.- Audi 100 LS groen75.000 km 1977 14.500.- Audi 80 L 2-drs. bruin 53.000 km 1977 10.500.- Audi 80 LS 4-drs. beige64.000 km 1975 6.500.- Opel Kadett 2-drs. blauw metallic33.000 km 1977 9.500.- Opel Manta 1.6 S de Luxe blauw 79.000 km 1976 9.250.- Ford Taunus 1.6 GL 2-drs. groen metallic 64.000 km 1979 12.950.- Ford Taunus 1.6 L stat., rood49.000 km 1976 8.950.- Ford Capri 1.6 GL oranje 74.000 km 1976 8.500.- BMW 525 groen136.000 km 1975 10.500.- Renault R 6 TL groen33.000 km 1977 8.250.- Citroën G Special beige47.000 km 1977 6.950.- Peugeot 305 SR schuifdak beige met. 14.000 km 1979 16.950.- Bouwlaar .ebruar. 1979, slechts Kleur dlamantzilvermetalllc, 1 e e.genaa

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 11