Na 30 Jaar uit prodaktie: de laatste Saab-96
AUTO RENAULT
DIJKWEL
AUTO RENAULT DIJKWEL B.v
INRUIL AUTO'S MET
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER BV
OPEL
O
superaanbieding
Garage Van Strien
Ie klas occasions tan Uw Renault-dealer
(fy goede gegarandeerde auto's
DIVERSE KOOPJES ZOALS:
FIAT 128 - TOYOTA COROLLA - VW K70
RENAULT 4-5-16 - CITROEN DYANE - AMI 8
OPEL KADETT - SIMCA 1308 GT
Auto boven 4.000.-
JANSSENS VLISSINGEN
TE KOOP
GOEDE
INRUILWAGENS
VAN 0EVEREN B.V.
Nieuwe auto's roesten sneller
Div. NIEUWE OPELS nog voor de
oude prijs dus ZONDER B.V.B.
VERHOGING
GOLF GTI no pK
v.d. Spiegelstraat 92.4466 LN Goes. Tel. 01100-14840
Damstraat 85 4401 AT Yerseke. Tel. 01131-1609
RENAULT 4 TL beige 1977 7.900,-
RENAULT 6 TL groen1977 9.200.-
RENAULT 12 TL oranje1977 9.250,-
RENAULT 14 TL grijs metall1977 10.500,-
RENAULT 16 TL groen1977 9.250,-
RENAULT 20 TL autom. groen1976 12.900,-
RENAULT 30 TS groen1978 18.900,-
RENAULT 14 L geel 1977 9.900.-*
FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. blauw1977 11.500,-
PEUÓEOT 304 SLS beige1977 9.900,-
PEUGEOT 104 ZS Coupé rood1976 7.500,-
TOYOTA COROLLA 30 de Luxe blauw1977 8.500,-
TOYOTA CORONA 2000 geel.1976 8.250,-
SIMCA 1100 GLX 5drs. bruin metall1977 7.500,-
VW GOLF L Diesel grijs met1977 10.700,-
PEUGEOT 504 aut. beige1978 15.500.-
DATSUN LAUREL beige met.1978 13.900.-
DATSUN 180 B grijs1978 13.000,-
DATSUN 120 Y wit1977 7.900,-
DATSUN 1400 geel1977 8.000,-
OPELJ KADETT Spec, groen 1974 4.900,-
VW dOLF grijs metall1976 7.500,-
SUBARU 1400 DL oranje 1978 7.500,-
ANWB GEKEURD
GECLEANED EN GEPOETST
VOLLE TANK BENZINE
3 OF 6 MAANDEN GARANTIE
NIET GOED GELD TERUG
GILDE WEG 16, VLISSINGEN
-K*
Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933
Zweeds ML-Station
Schipper
REK0RD 1900 1978 13.250.-
REKORD DIESEL1976 9.250.-
C0MM0D0RE AUT1975 8.500.-
MANTA BERLINETTA1976 12.950.-
MANTA 1600 1976 9.450.-
ASCONA 1900 4-drs1978 13.750.-
ASCONA 1600 4-drs1977 12.500.-
ASC0NA 1600 3x vanaf1976 9.500.-
Ascona Stationcar1973 3.250.-
KADETT SPECIAL1977 9.250.-
KADETT COUPÉ1977 8.750.-
KADETT COUPÉ1976 7.950.-
KADETT CARAVAN1977 10.500.-
KADETT CITY SPECIAL1978 9.750.-
Andere merken inruilauto's
RENAULT 18 TL1979 14.250.-
FIAT 127 1974 2.250.-
TOYOTA COROLLA 30 1977 7.450.-
PEUGE0T 504 GLD
Diesel ;1976 9.450.-
TOYOTA CARINA1978 11.400.-
VW PASSAT 4-drs1976 7.950.-
FIAT 131 1975 6.250.-
SIMCA 1301 1975 1.500.-
M0RRIS MARINA 1978 7.450.-
RENAULT 12 TL1975 4.450.-
FORD ESCORT 1300 Ghiabijna 1978 9.250.-
Gevraagd voor inruil
Kadett ,,74, '75 en Stationcars
Manta '72, '73, '74, '75
Ascona '73, '74, '75. Voor deze types is
een ruime belangstelling.
Uw OPEL DEALER:
Mercedes 240 D 3.01975
Mercedes 220 D1978
Mercedes 200 D1978
Mercedes 300 D1977
MERCEDES-DEALER
NIEUWPRIJS 23.900.- NU 18.5
A
Onlangs is in de Saabfa-
briek in Finland de laatste
96 gebouwd. Daarmee is
een stuk geschiedenis van
meer dan 30 jaar afgesloten
voor de Zweedse autofabri
kant. De 96 is niet de enige
wagen die al kan terugkij
ken op een lange produk-
tietijd. Het bijzondere van
de 96 is echter - buiten de
zeer speciale plaats die de
ze auto al vele jaren in
neemt - dat het in feite het
model is waarmee Saab in
dertijd startte als fabrikant
van auto's.
Als autofabriek is Saab nog
maar jong. Oorspronkelijk
maakte deze firma uitsluitend
vliegtuigen (nog steeds is
Saab fabrikant van
straalvliegtuigen), maar te-"
gen het einde van de oorlog
vreesde de directie dat er
werkloosheid zou gaan ont
staan als gevolg van een af
nemende vraag naar vliegtui
gen. Er is toen gezocht naar
een mogelijkheid tot het pro
duceren van andere produk-
ten. Daarbij is de keus geval
len op auto's omdat dan op
ruime schaal gebruik zou
kunnen worden gemaakt van
de know how binnen het be
drijf. Immers, er bestaat de
nodige overeenkomst tussen
het bouwen van vliegtuigen
en auto's.
Het behoeft geen verwon
dering te wekken dat de
vliegtuigbouwers bij het ver
vaardigen van hun eerste
prototype auto uit de bus
kwamen met een model dat
een uitermate gunstige
luchtweerstandscoëfficiënt
bezat. Die eerste Saab, de
92, is de regelrechte voor
ganger van de huidige 96. De
92 bezat een ver voorin ge
plaatste tweecilinder twee-
taktmotor. Later verscheep
voorin een driecilinder twee-
takt.
De 92 - deze typeaandui
ding volgde logisch op de
aanduidingen 90 en 91 die
beide voor vliegtuigen wer
den gebruikt bij Saab - heeft
een geweldige rallyhistorie.
Er zijn weinig auto's die zo
lang aan de top hebben ge
staan in de harde rallywereld
als juist de kleine Saab met
zijn schuine achterkantje. Met
name de beroemde Zweed
Erik Carlsson behaalde met
dit type auto - de aanduiding
was inmiddels van 92 tot 93
en 95 opgeklommen naar 96,
De Saab 92 uit 1950, het begin van een tijdperk.
De laatste 96! In dertig jaar werden er ruim 730.000 Saab 92's,
93's, 95's en 96's gebouwd. Na drie decennia afscheid van een
historisch model!
maar het ging in feite nog
steeds om hetzelfde wagentje
- enorme successen. Grote
indruk maakte Carlsson door
in 1962 en 1963 als overall
winnaar uit de Rally van
Monte Carlo te stappen.
Met zijn nietige tweetakt
reed hij alle grote kanonnen
zoek! Ook won hij in '61, '62
en '63 de zware Engelse
RAC-rally. In de zwaarste
rally van de wereld, de East
African Safari, startte in 1962
vier Saabjes, die alle de finale
haalden. Pat Moss - zus van
de beroemde coureur Stirling
Mos en later mevrouw Carls
son (nog steeds!) - werd
tweede en Erik Carlsson
klasseerde zich als vierde
achter zijn toekomstige
vrouw. De tijd van de twee-
taktmotor was voorbij en
Saab keek om naar een goe
de machine voor de 96. De
keus viel, na aanvankelijk ook
een Lancia V4 te hebben ge
probeerd, op de V4-motor
van de toenmalige voorwiel-
aangedreven Ford Taunus.
Deze oerdegelijke viertakt-
motor is Saab tot de laatste 96
trouw gebleven.
Wie een plaatje van de eer
ste 92 naast de laatste 96
legt, zal ontdekken dat de
grondvorm nog altijd hetzelf
de is, maar dat de wagen in de
loop van de rond dertig jaar
dat hij is geproduceerd, toch
in alle opzichten is veranderd.
Langzaam maar zeker voeg
de Saab nieuwe constructies
toe aan het als basis uitste
kende model. Er kwamen
vele speciale veiligheids-
kenmerken zoals koplamp-
wissers, de aangebouwde
hoofdsteunen, de verwarmde
bestuursstoel en de veilig
heidsbumpers. Behouden
bleef de degelijke carrosse
rie, de gunstige luchtweer-
stand en de wegklapbare
achterbank. Behouden bleef
ook de hechte constructie
waardoor de 96 zich een
grote naam op het gebied van
veiligheid en duurzaamheid
heeft verworven.
De Saab 96 is- niet meer.
Ondanks het feit dat de ver
koop van deze wagen ge
staag doorging zonder dat er
ooit nog voor werd geadver
teerd (en dat terwijl de prijs zo
langzamerhand erg hoog lag)
moest er een einde aan het
96-tijdperk komen. Want de
produktieaantallen werden te
klein en de wagen was te ar
beidsintensief om nog con
currerend op de markt te kun
nen worden gebracht. Bo
vendien eist de toenemende
vraag naar de andere Saab-
modellen extra, produktieca-
paciteit. Kortom, het einde
was onvermijdelijk. Velen
zullen er nog lang om treuren.
BODE VAN WOENSDAG 30 JANUARI 1980
211
PEUGEOT 104 GL 50.000 km groen1977
PEUGEOT 104 GL 80.000 km groen1975
PEUGEOT 204 GL 83.000 km rood1973
PEUGEOT 504 L 62.000 km wit1975
PEUGEOT 504 L 68.000 km rood1977
PEUGEOT 504 GL 61.000 km wit1977
PEUGEOT 504 GL 130.000 km wit1975
PEUGEOT 604 SL Automaat 106.000 km met. grijs 1976
PEUGEOT 604 SL 110.000 km met. beige1977
PLYMOUTH V0LARE PREMIER 33.000 km
met. bruin 1977
PLYMOUTH V0LARE WAGON 25.000 km
met. groen1978
CHRYSLER 160 38.000 km rood 1975
CHRYSLER 180 48.000 km rood 1976
CHRYSLER 1610 40.000 km met. brons1978
CHRYSLER 2-litres automaat 63.000 km blauw 1977
DATSUN 100 A Fll 33.000 km blauw1978
MAZDA 818 62.000 km met. grijs1976
MAZDA 929 automaat 26.000 km met. beige 1977
MAZDA 929 HARDTOP 75.000 km met. blauw 1977
TOYOTA CORONA COMBI 50.000 km met. blauw 1977
VOLVO 264 GL incl. I.P.G. 80.000 km met. grijs 1976
PRINCESS 1800 HL open dak 27.000 km rood 1978
SIMCA 1308 S 22.0000 km groen met. 1977
BMW 520 31.000 km schuifdak1979
CITR0ËN G SPECIAL 71.000 km1976
TRIUMPH DOLOMITE DL
64.000 km, wit 1976
BMW 320 Injectie
36.000 km, met. grijs1977
CITROEN GS BREAK
75.000 km, oranje1974
RENAULT R 16 TL
48.000 km, met. blauw 1977
TOYOTA 30 LUXE, 31.000 km, rood 1977
AUSTIN ALLEGRO ESTATE
33.000 km, bruin1977
SIMCA 1006 SR, 24.000 km, met. brons 1977
SIMCA 1006 SR, 29.000 km, met. beige 1976
SIMCA 1100 GLX, 50.000 km, LPG, rood1977
SIMCA 1100 LX, 64.000 km, oranje 1975
SIMCA 1100 GLX
33.000 km, automaat, blauw1977
SIMCA 1100 LE, 74.000 km, geel1977
SIMCA HORIZON 1.1 LS, 27.000 km., groen 1978
SIMCA 1301 S, 51.000 km, groen1976
SIMCA 1501 TOURIST
110.000 km, blauw1975
SIMCA 1307 GLS, 25.000 km, brons1978
SIMCA 1308 S, 50.000 km LPG, blauw met. 1978
SIMCA 1308 GT, 22.000 km, rood1978
SIMCA 1307 GLS, 40.000 km, brons1977
SIMCA 1308 GLS, 55.000 km, beige1978
PEUGEOT 604 SL 25.000 km1979
VW GOLF LS 55.000 km1976
RENAULT 16TL 68.000 km1975
We stellen de zaken maar
even zoals ze zijn. Als bij
de anti-roestbehandeling van
uw auto de prijs belangrijker
is dan de kwaliteit,
vertrouwt u op een bescherming
die er niet is
Roest krijgt dan veel
sneller een kans.
Daarom: Als u een nieuwe
of gebruikte auto koopt,
vraag dan aan uw dealer om de Gildeweg 13, Vlissingen
enige Zweedse ML-methode Telefoon 01184-12916
met de unieke Top-5-Garantte.
De echte weer-en-winterjas
voor uw auto.
U kunt natuurlijk ook zelf
een afspraak maken. Uw auto
wordt gratis gehaald en gebracht.
"'.mi'6
NRÜUMVGENS
c
c
A
S
S
Informeer snel bij onze .verkoop afdeling en bespaar
honderden guldens
ANWB-gekeurd
BOVAG-garantie'
Couwervestr. 51 - Goes - Tel. 01100-16100
Pres. Rooseveltlaan 72
Tel. 01184-17100
occasions
Scirocco GL dolomitengrijs metallic40.000 km 1978 18.500.-
Passat LS autom. 2-drs. blauw met42.000 km 1977 11.500.-
Passat LS 2-drs. groen43.000 km 1978 14.500.-
Golf LD 5-drs. zilver metallic 54.000 km 1978 15.500.-
Golf D 3-drs. groen metallic95.000 km 1978 10.950.-
Golf LD 3-drs. bruin 77.000 km 1977 11,500.-
Golf LS 3-drs. bruin42.000 km 1978 12.500.-
Golf LS 3-drs. geel85.000 km 1974 6.500.-
DerbyS beige 43.000 km 1977 8.950.-
Audi 100 GL 5E koper metallic 61.000 km 1978 19.900.-
Audi 100 LS groen75.000 km 1977 14.500.-
Audi 80 L 2-drs. bruin 53.000 km 1977 10.500.-
Audi 80 LS 4-drs. beige64.000 km 1975 6.500.-
Opel Kadett 2-drs. blauw metallic33.000 km 1977 9.500.-
Opel Manta 1.6 S de Luxe blauw 79.000 km 1976 9.250.-
Ford Taunus 1.6 GL 2-drs. groen metallic 64.000 km 1979 12.950.-
Ford Taunus 1.6 L stat., rood49.000 km 1976 8.950.-
Ford Capri 1.6 GL oranje 74.000 km 1976 8.500.-
BMW 525 groen136.000 km 1975 10.500.-
Renault R 6 TL groen33.000 km 1977 8.250.-
Citroën G Special beige47.000 km 1977 6.950.-
Peugeot 305 SR schuifdak beige met. 14.000 km 1979 16.950.-
Bouwlaar .ebruar. 1979, slechts
Kleur dlamantzilvermetalllc, 1 e e.genaa