Toyota Corolla, ml auto mt scherpe prijs AUTO RENAULT DIJKWEL AUTO RENAULT DIJKWEL b.V GROTE INTRODUKTIESHOW HE-LE-MAAL NIEUWE TOYOTA COROLLA AUTOBEDRIJF CEVAAL DONDERDAG KOOPAVOND INRUIL AUTO'S MET BOVAG-GARANTIEBEWIJS AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER RV AUTOBEDRIJF CEVAAL DIVERSE GOEDKOPE AUTO'S TEGEN MEENEEM- PRIJZEN Ie klas occasions van Uw Renault-dealer DIVERSE KOOPJES ZOALS: FIAT 128 - TOYOTA COROLLA - VW K70 RENAULT 4-5-16 - CITROËN OYANE - AMI 8 SIMCA 1308 GT Auto boven 4.000.- 12 maanden FIRST CLASS GARANTIE Rij-eigen- schappen ONDERSTAANDE OCCASIONS SPECIALE AANBIEDING 211 RENAULT 4 TL beige 11977 7.900,- RENAULT 4 Combi rood..1976 5.750,- RENAULT 12 TL oranje1977 9.250,- RENAULT 14 TL grijs metall1977 10.500,- RENAULT 16 TL groen1977 9.250,- RENAULT 20 TL autom. groen1976 12.900,- RENAULT 30 TS groen 1978 18.900,- FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. blauw1977 11.500,- FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. groen1976 8.900,- PEUGEOT 304 SLS beige1977 9.900,- PEUGEOT 104 ZS Coupé rood1976 7.500,- TOYOTA COROLLA 30 de Luxe blauw1977 8.500, TOYOTA CORONA 2000 geel1976 8.250,- SIMCA 1100 GLX 5drs. bruin metall1977 7.500,- FIAT POLSKI beige1976 2.500,- FIAT RITMO 65 CL 5-drs. oranje 1979 13.500,- VW GOLF L Diesel rood 1977 9.900,- DATSUN 180 B grijs1978 13.000,- DATSUN 120 Y wit1977 7.900,- DATSUN 1400 geel1977 8.000,- OPEL KADETT Spec, groen 1974 4.900,- VW ÖOLF grijs metall1976 7.500,- SUBARU 1400 DL oranje1978 7.500,- SIMCA 1000 groen metall1976 3.500,- ANWB GEKEURD GECLEANED EN GEPOETST VOLLE TANK BENZINE 3 OF 6 MAANDEN GARANTIE NIET GOED GELD TERUG GILDEWEG 16, VLISSINGEN Autoverzekering VAN DE OP donderdag vrijdag zaterdag maandag 24 jan. a.s. 10-21 uur 25 jan. a.s. 10-18 uur 26 jan. a.s. 10-17 uur 28 jan. a.s. 10-18 uur BIJ KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG TEL. 01180-12865 PEUGEOT 104 GL 50.000 km groen1977 PEUGEOT 104 GL 80.000 km groen 1975 PEUGEOT 204 GL 83.000 km rood1973 PEUGEOT 504 L 62.000 km wit1975 PEUGEOT 504 L 68.000 km rood1977 PEUGEOT 504 GL 61.000 km wit1977 PEUGEOT 504 GL 130.000 km wit1975 PEUGEOT 604 SL Automaat 106.000 km met. grijs 1976 PEUGEOT 604 SL 110.000 km met. beige1977 PLYMOUTH V0LARE PREMIER 33.000 km met. bruin 1977 PLYMOUTH V0LARE WAGON 25.000 km met. groen1978 CHRYSLER 160 38.000 km rood 1975 CHRYSLER 180 48.000 km rood 1976 CHRYSLER 1610 40.000 km met. brons1978 CHRYSLER 2-litres automaat 63.000 km blauw 1977 DATSUN 100 A Fll 33.000 km blauw1978 MAZDA 818 62.000 km met. grijs1976 MAZDA 929 automaat 26.000 km met. beige 1977 MAZDA 929 HARDTOP 75.000 km met. blauw 1977 TOYOTA CORONA COMBI 50.000 km met. blauw 1977 VOLVO 264 GL incl. I.P.G. 80.000 km met. grijs 1976 PRINCESS 1800 HL open dak 27.000 km rood 1978 TRIUMPH DOLOMITE DL 64.000 km, wit 1976 BMW 320 Injectie 36.000 km, met. grijs1977 CITROËN GS BREAK 75.000 km, oranje1974 RENAULT R 16 TL 48.000 km, met. blauw 1977 TOYOTA 30 LUXE, 31.000 km, rood 1977 AUSTIN ALLEGRO ESTATE 33.000 km, bruin1977 SIMCA 1006 SR, 24.000 km, met. brons 1977 SIMCA 1006 SR, 29.000 km, met. beige 1976 SIMCA 1100 GLX, 50.000 km, LPG, rood1977 SIMCA 1100 LX, 64.000 km, oranje 1975 SIMCA 1100 GLX 33.000 km, automaat, blauw1977 SIMCA 1100 LE, 74.000 km, geel1977 SIMCA HORIZON 1.1 LS, 27.000 km., groen 1978 SIMCA 1301 S, 51.000 km, groen1976 SIMCA 1501 TOURIST 110.000 km, blauw1975 SIMCA 1307 GLS, 25.000 km, brons1978 SIMCA 1308 S, 50.000 km, LPG, blauw1978 SIMCA 1308 GT, 22.000 km, rood1978 SIMCA 1307 GLS, 40.000 km, brons1977 SIMCA 1308 GLS, 55.000 km, beige1978 PEUGEOT 604 SL 25.000 km."1979 VW GOLF LS 55.000 km1976 RENAULT 16TL 68.000 km1975 Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933 Toyota Starlet 3-drs. SL1978 Toyota Celica ST Coupé Toyota Corolla 3d 1978 Toyota Corolla 30 Coupé 1977 Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1977 Toyota Corolla 20 1977 Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1976 Toyota Celica ST Coupé 1978 45.000 km kleur rood Toyota Carina 2-drs. Luxe Toyota Corolla 30 de Luxe1975 Toyota Corolla 20 de Luxe 1975 Austin Allegro i.z.g.st1976 Volvo 66 DL1977 Mini 1100 Spec1976 Mercedes 220D 1975 122.000 km in prima conditie Toyota Cressida 2000 Sedan 1977 zeer mooie wagen,ruime koffer 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE Citroën GS 1220 1974 Vauxhall Viva 2-drs. de Luxe 1976 Ford Escort 1.1 L1975 Ford Taunus 1600 de Luxe 1975 KLEIN VLAANDEREN 97 MIDDELBURG - TEL. 01180-12865 Toyota Corolla 1971 850. Simca 1100 ES 2-drs 1975 2.650. Ford Taunus 1300 L 1973 850. Datsun Cherry1973 950. Toyota MK II Coupé 1974 3.650. Renault R5 LS1975 3.950. Austin Maxi 1975 2.650. DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 JANUARI 1980 In een ruime keuze aan ver- dat de basis voor deze 4-cilinder schillende modellen heeft Toyota de nieuwe Corolla voor 1980 op de markt aebracht. Wij kozen voor onze test de 4-deurs se danversie met de 1.3 liter mo tor. Met deze Corolla is Toyota dan ook definitief afgestapt van de ty pische Japanse vormgeving met de ronde lijnen en de hoge taille en heeft men bewust gekozen voor de „Europese look" voor de jaren '80. Ook in de minder luxueuze „Special" is de afwer king zeer compleet. Goed zitten de. uitstekend verstelbare voor- stoelen, met een rugleuning die tot in de slaapstand kan worden neergeklapt, hoofdsteunenstan daard, een tapijtvloerbedekking, asbakjes vóór- en achterin, kin- dersloten op de achterportieren. Het dashboardpaneel is voor Ja-; panse begrippen eigenlijk wat sober uitgevallen, maar het in strumentarium is compleet met de klokken en meters goed af-' leesbaar recht voor de bestuur der geplaatst en de belangrijkste bedieninghandles rondom de stuurkolom. Het betekent in de „Special"-uitvoering geen dag teller en géén quartzklokje en ra diostandaard, maar wél een rui-' tewisser met twee snelheden en een intervalschakelaar, alsmede een elektrische ruitesproeier. Standaard op alle nieuwe Corol la's is ook een geheel nieuw, uit stekend werkend verwarmings- en ventilatiesysteem met een krachtige aanjager en een apart recyclingcircuit voor de lucht- aanvoer. De totaalindruk: com pleet, netjes maar eenvoudig. En dan, wat de uitrusting betreft, nog een apart woord van waardering voor het feit dat Toyota voor de Corolla maar één sleuteltje heeft bedacht en dat in de zeer ruime koffer een bijzonder keurig ge reedschapsetje is te vinden, waarmee eventuele kleine pechjes onderweg zelf kunnen worden verholpen. Een aardig extra in een tijd, dat de meeste fabrikanten nog slechts een krik en wielsleutel als hoogst nood zakelijk gereedschap bijleveren. Wanneer we schrijven, dat de Corolla is uitgerust met een nieuwe 1.3 liter motor dan ge biedt de eerlijkheid te vermelden, met een inhoud van exact 1290 cm3 in feite de reeds jaren bij Toyota in gebruik zijnde «"-motor is, waarvan er al meer dan 8 miljoen zijn gebouwd. Technisch gezien is die nieuwe 1,3 dan ook een doorontwikke ling van de oude 1166 cm3 Toyota krachtbron, die onder meer ook in de vorige Corolla dienst deed. Maar als 1,3 liter is de motor nieuw in het produktie- programma. De vergroting van de cilinderinhoud werd gereali seerd door de slag van 66 mm op 73 mm te brengen, terwijl de bo ring gelijk bleef op 75 mm. Een bijna vierkante motor dus voorde nieuwe 1.3 Corolla, met duidelijk het accent op robuustheid en lange levensduur. De winst van de nieuwe Co- rolla-motor zit 'm dan ook vooral in de grotere souplesse van die 1,3 liter, het geringere brandstofverbruik en {iet la gere geluidsniveau. Mede dank zij een thans ook gunsti ger koppel van 93,16 Nm (9,5 mkg) bij 3600 omwentelingen per minuut aan de krukas is duidelijk een grotere souples se en trekkracht door de ver snellingen heen merkbaar, hetgeen weer resulteert in be tere prestaties. In de jongste versie laat de 1.3 Corolla bij voorbeeld een acceleratietijd van 0 tot 100 km/uur in 15,4 -seconden noteren, tegenover 16,6 in de oude Corolla. En de topsnelheid ligt met 148 echte km/uur toch ook weer zo'n 4 km boven die van het vorige model. Zonder meer draagt ook de verbeterde aërodynamische vormgeving van de nieuwste Corolla z'n steentje bij tot deze hogere prestaties, die voor een auto in deze klasse zeker niet slecht zijn. Wellicht ook dat die extra souplesse, die de motor nu meebrengt, te zamen met de voortreffelijk schakelende vier- versnellingsbak een vlottere rij stijl bevorderen en daarmee ook de gemiddelde prestaties ver beteren. Daarnaast konden we- duidelijk een veel gunstiger brandstofverbuik bij de nieuwe 1,3 liter constateren. Bij een con stante snelheid van 90 km/uur noteerden we een gebruik van 1 op 15,2; bij 120 km/uur van 1 op 11,4. Cijfers die zo'n 10% gun stiger liggen dan bij de oude Co rolla. Het gemiddeld brandstof verbruik tijdens de gehele test periode bedroeg 1 op 11,2, het geen (naast de duurzaamheid) zeker ook een indicatie geeft van de andere economische zijde van de nieuwe 1290 cm3 Corol- la-motor. Reeds zijdeling ge noemd, maar toch nog wel een extra vermelding waard is de opmerkelijke geruisloosheid van deze motor, speciaal omdat in auto's in deze klasse nu niet overdadig met geluiddichtend materiaal kan worden gewerkt. Hoewel Toyota verleden jaar experimenteerde met de nieuwe voorwielaangedreven Tercel, blijkt dit geen indicatie te zijn ge weest, dat men bij de fabriek in Japna het roer net zo radicaal zou gaan omgooien als bijvoor beeld General Motors/Opel dat thans gaat doen. De Toyota Ter cel blijft voorlopig een eenling in het modellengamma en de nieu we Corolla is dan ook weer con ventioneel van opbouw, dat wil zeggen, motor in de lengterich ting vóórin, aandrijving op de achterwielen. Rijdend met de nieuwe Corolla is duidelijk merkbaar, dat dank zij de nieuwe onderstelcon structie niet alleen de achteras goed is gelokaliseerd, maar dat de wagen over een uitste- kende koersvastheid beschikt. De besturing is licht en tame lijk direct, maar de Corolla is uitstekend te manoeuvreren met op zich een redelijk neu traal stuurkarakter. Alleen in extreme situaties, wanneer erg snel door korte bochten wordt gereden is de normale mate van overstuur, die zo'n achterwielaangedreven auto meebrengt merkbaar. Dank zij de directe besturing is correc tie echter niet moeilijk, waarbij we als enige kritiek willen opmerken, dat het stuurwiel wel wat erg iel is uitgevoerd en te weinig greep biedt. De langere wielbasis heeft beslist geen afbreuk gedaan aan het veercomfort. Integendeel, vering en schokdemping werken uitstekend en dragen veel bij tot een naar onze smaak bijzonder goed comfort voor bestuurder en inzittenden in de wagen. Het remsysteem van de Corolla is gescheiden in vóór- en achtercir cuit en dat vinden we enigszins opmerkelijk, omdat bij de nieuw ste modellen voor de jaren '80 steeds meer het kruislings ge scheiden circuit wordt toegepast. Resumerend kunnen we zeggen, dat Toyota met de nieu we Corolla een heel sterke troef in handen heeft voor de jaren '80. Een robuuste, betrouwbare wa gen, die zeker economisch in het gebruik is en daarnaast een aan trekkelijke carrosserie met veel ruimte biedt voor een uiterst con currerende prijs. Met die eigen schappen zal de Corolla dan voorlopig ook nog wel bestseller blijven. Is uw auto jonger dan 3 jaar en u bent ouder dan 23, dan gelden deze pre mies na 5 of meer scha- vrije jaren. Cat.waarde 8.000 10.000 12.000 14.000 16.000 18.000 WA 191 207 226 238 265 273 All r. 422 474 541 595 671 721 Voldoet u niet aan boven staande voorwaarden, bel dan toch voor gun stige premie-opgaaf. DICK SCHINKEL ASSURANTIËN Paspoortstraat 18. Oost-Souburg 01184-64455 op vorige model1978 nieuw model 197o

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 11