Toyota Corolla, ml auto mt scherpe prijs
AUTO RENAULT
DIJKWEL
AUTO RENAULT DIJKWEL b.V
GROTE INTRODUKTIESHOW
HE-LE-MAAL
NIEUWE TOYOTA COROLLA
AUTOBEDRIJF CEVAAL
DONDERDAG KOOPAVOND
INRUIL AUTO'S MET
BOVAG-GARANTIEBEWIJS
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER RV
AUTOBEDRIJF
CEVAAL
DIVERSE
GOEDKOPE
AUTO'S
TEGEN
MEENEEM-
PRIJZEN
Ie klas occasions van Uw Renault-dealer
DIVERSE KOOPJES ZOALS:
FIAT 128 - TOYOTA COROLLA - VW K70
RENAULT 4-5-16 - CITROËN OYANE - AMI 8
SIMCA 1308 GT
Auto boven 4.000.-
12 maanden
FIRST CLASS GARANTIE
Rij-eigen-
schappen
ONDERSTAANDE OCCASIONS
SPECIALE AANBIEDING
211
RENAULT 4 TL beige 11977 7.900,-
RENAULT 4 Combi rood..1976 5.750,-
RENAULT 12 TL oranje1977 9.250,-
RENAULT 14 TL grijs metall1977 10.500,-
RENAULT 16 TL groen1977 9.250,-
RENAULT 20 TL autom. groen1976 12.900,-
RENAULT 30 TS groen 1978 18.900,-
FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. blauw1977 11.500,-
FORD TAUNUS 1.6 L 4-drs. groen1976 8.900,-
PEUGEOT 304 SLS beige1977 9.900,-
PEUGEOT 104 ZS Coupé rood1976 7.500,-
TOYOTA COROLLA 30 de Luxe blauw1977 8.500,
TOYOTA CORONA 2000 geel1976 8.250,-
SIMCA 1100 GLX 5drs. bruin metall1977 7.500,-
FIAT POLSKI beige1976 2.500,-
FIAT RITMO 65 CL 5-drs. oranje 1979 13.500,-
VW GOLF L Diesel rood 1977 9.900,-
DATSUN 180 B grijs1978 13.000,-
DATSUN 120 Y wit1977 7.900,-
DATSUN 1400 geel1977 8.000,-
OPEL KADETT Spec, groen 1974 4.900,-
VW ÖOLF grijs metall1976 7.500,-
SUBARU 1400 DL oranje1978 7.500,-
SIMCA 1000 groen metall1976 3.500,-
ANWB GEKEURD
GECLEANED EN GEPOETST
VOLLE TANK BENZINE
3 OF 6 MAANDEN GARANTIE
NIET GOED GELD TERUG
GILDEWEG 16, VLISSINGEN
Autoverzekering
VAN DE
OP
donderdag
vrijdag
zaterdag
maandag
24 jan. a.s. 10-21 uur
25 jan. a.s. 10-18 uur
26 jan. a.s. 10-17 uur
28 jan. a.s. 10-18 uur
BIJ
KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG
TEL. 01180-12865
PEUGEOT 104 GL 50.000 km groen1977
PEUGEOT 104 GL 80.000 km groen 1975
PEUGEOT 204 GL 83.000 km rood1973
PEUGEOT 504 L 62.000 km wit1975
PEUGEOT 504 L 68.000 km rood1977
PEUGEOT 504 GL 61.000 km wit1977
PEUGEOT 504 GL 130.000 km wit1975
PEUGEOT 604 SL Automaat 106.000 km met. grijs 1976
PEUGEOT 604 SL 110.000 km met. beige1977
PLYMOUTH V0LARE PREMIER 33.000 km
met. bruin 1977
PLYMOUTH V0LARE WAGON 25.000 km
met. groen1978
CHRYSLER 160 38.000 km rood 1975
CHRYSLER 180 48.000 km rood 1976
CHRYSLER 1610 40.000 km met. brons1978
CHRYSLER 2-litres automaat 63.000 km blauw 1977
DATSUN 100 A Fll 33.000 km blauw1978
MAZDA 818 62.000 km met. grijs1976
MAZDA 929 automaat 26.000 km met. beige 1977
MAZDA 929 HARDTOP 75.000 km met. blauw 1977
TOYOTA CORONA COMBI 50.000 km met. blauw 1977
VOLVO 264 GL incl. I.P.G. 80.000 km met. grijs 1976
PRINCESS 1800 HL open dak 27.000 km rood 1978
TRIUMPH DOLOMITE DL
64.000 km, wit 1976
BMW 320 Injectie
36.000 km, met. grijs1977
CITROËN GS BREAK
75.000 km, oranje1974
RENAULT R 16 TL
48.000 km, met. blauw 1977
TOYOTA 30 LUXE, 31.000 km, rood 1977
AUSTIN ALLEGRO ESTATE
33.000 km, bruin1977
SIMCA 1006 SR, 24.000 km, met. brons 1977
SIMCA 1006 SR, 29.000 km, met. beige 1976
SIMCA 1100 GLX, 50.000 km, LPG, rood1977
SIMCA 1100 LX, 64.000 km, oranje 1975
SIMCA 1100 GLX
33.000 km, automaat, blauw1977
SIMCA 1100 LE, 74.000 km, geel1977
SIMCA HORIZON 1.1 LS, 27.000 km., groen 1978
SIMCA 1301 S, 51.000 km, groen1976
SIMCA 1501 TOURIST
110.000 km, blauw1975
SIMCA 1307 GLS, 25.000 km, brons1978
SIMCA 1308 S, 50.000 km, LPG, blauw1978
SIMCA 1308 GT, 22.000 km, rood1978
SIMCA 1307 GLS, 40.000 km, brons1977
SIMCA 1308 GLS, 55.000 km, beige1978
PEUGEOT 604 SL 25.000 km."1979
VW GOLF LS 55.000 km1976
RENAULT 16TL 68.000 km1975
Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933
Toyota Starlet 3-drs. SL1978
Toyota Celica ST Coupé
Toyota Corolla 3d 1978
Toyota Corolla 30 Coupé 1977
Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1977
Toyota Corolla 20 1977
Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1976
Toyota Celica ST Coupé
1978 45.000 km kleur rood
Toyota Carina 2-drs. Luxe
Toyota Corolla 30 de Luxe1975
Toyota Corolla 20 de Luxe 1975
Austin Allegro i.z.g.st1976
Volvo 66 DL1977
Mini 1100 Spec1976
Mercedes 220D 1975 122.000 km
in prima conditie
Toyota Cressida 2000 Sedan
1977 zeer mooie wagen,ruime koffer
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
Citroën GS 1220 1974
Vauxhall Viva 2-drs. de Luxe 1976
Ford Escort 1.1 L1975
Ford Taunus 1600 de Luxe 1975
KLEIN VLAANDEREN 97
MIDDELBURG - TEL. 01180-12865
Toyota Corolla 1971 850.
Simca 1100 ES 2-drs 1975 2.650.
Ford Taunus 1300 L 1973 850.
Datsun Cherry1973 950.
Toyota MK II Coupé 1974 3.650.
Renault R5 LS1975 3.950.
Austin Maxi 1975 2.650.
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 JANUARI 1980
In een ruime keuze aan ver- dat de basis voor deze 4-cilinder
schillende modellen heeft
Toyota de nieuwe Corolla voor
1980 op de markt aebracht.
Wij kozen
voor onze test de 4-deurs se
danversie met de 1.3 liter mo
tor.
Met deze Corolla is Toyota dan
ook definitief afgestapt van de ty
pische Japanse vormgeving met
de ronde lijnen en de hoge taille
en heeft men bewust gekozen
voor de „Europese look" voor de
jaren '80. Ook in de minder
luxueuze „Special" is de afwer
king zeer compleet. Goed zitten
de. uitstekend verstelbare voor-
stoelen, met een rugleuning die
tot in de slaapstand kan worden
neergeklapt, hoofdsteunenstan
daard, een tapijtvloerbedekking,
asbakjes vóór- en achterin, kin-
dersloten op de achterportieren.
Het dashboardpaneel is voor Ja-;
panse begrippen eigenlijk wat
sober uitgevallen, maar het in
strumentarium is compleet met
de klokken en meters goed af-'
leesbaar recht voor de bestuur
der geplaatst en de belangrijkste
bedieninghandles rondom de
stuurkolom. Het betekent in de
„Special"-uitvoering geen dag
teller en géén quartzklokje en ra
diostandaard, maar wél een rui-'
tewisser met twee snelheden en
een intervalschakelaar, alsmede
een elektrische ruitesproeier.
Standaard op alle nieuwe Corol
la's is ook een geheel nieuw, uit
stekend werkend verwarmings-
en ventilatiesysteem met een
krachtige aanjager en een apart
recyclingcircuit voor de lucht-
aanvoer. De totaalindruk: com
pleet, netjes maar eenvoudig. En
dan, wat de uitrusting betreft, nog
een apart woord van waardering
voor het feit dat Toyota voor de
Corolla maar één sleuteltje heeft
bedacht en dat in de zeer ruime
koffer een bijzonder keurig ge
reedschapsetje is te vinden,
waarmee eventuele kleine
pechjes onderweg zelf kunnen
worden verholpen. Een aardig
extra in een tijd, dat de meeste
fabrikanten nog slechts een krik
en wielsleutel als hoogst nood
zakelijk gereedschap bijleveren.
Wanneer we schrijven, dat de
Corolla is uitgerust met een
nieuwe 1.3 liter motor dan ge
biedt de eerlijkheid te vermelden,
met een inhoud van exact 1290
cm3 in feite de reeds jaren bij
Toyota in gebruik zijnde
«"-motor is, waarvan er al meer
dan 8 miljoen zijn gebouwd.
Technisch gezien is die nieuwe
1,3 dan ook een doorontwikke
ling van de oude 1166 cm3
Toyota krachtbron, die onder
meer ook in de vorige Corolla
dienst deed. Maar als 1,3 liter is
de motor nieuw in het produktie-
programma. De vergroting van
de cilinderinhoud werd gereali
seerd door de slag van 66 mm op
73 mm te brengen, terwijl de bo
ring gelijk bleef op 75 mm. Een
bijna vierkante motor dus voorde
nieuwe 1.3 Corolla, met duidelijk
het accent op robuustheid en
lange levensduur.
De winst van de nieuwe Co-
rolla-motor zit 'm dan ook
vooral in de grotere souplesse
van die 1,3 liter, het geringere
brandstofverbruik en {iet la
gere geluidsniveau. Mede
dank zij een thans ook gunsti
ger koppel van 93,16 Nm (9,5
mkg) bij 3600 omwentelingen
per minuut aan de krukas is
duidelijk een grotere souples
se en trekkracht door de ver
snellingen heen merkbaar,
hetgeen weer resulteert in be
tere prestaties. In de jongste
versie laat de 1.3 Corolla bij
voorbeeld een acceleratietijd
van 0 tot 100 km/uur in 15,4
-seconden noteren, tegenover
16,6 in de oude Corolla. En de
topsnelheid ligt met 148 echte
km/uur toch ook weer zo'n 4
km boven die van het vorige
model.
Zonder meer draagt ook de
verbeterde aërodynamische
vormgeving van de nieuwste
Corolla z'n steentje bij tot deze
hogere prestaties, die voor een
auto in deze klasse zeker niet
slecht zijn. Wellicht ook dat die
extra souplesse, die de motor nu
meebrengt, te zamen met de
voortreffelijk schakelende vier-
versnellingsbak een vlottere rij
stijl bevorderen en daarmee ook
de gemiddelde prestaties ver
beteren. Daarnaast konden we-
duidelijk een veel gunstiger
brandstofverbuik bij de nieuwe
1,3 liter constateren. Bij een con
stante snelheid van 90 km/uur
noteerden we een gebruik van 1
op 15,2; bij 120 km/uur van 1 op
11,4. Cijfers die zo'n 10% gun
stiger liggen dan bij de oude Co
rolla. Het gemiddeld brandstof
verbruik tijdens de gehele test
periode bedroeg 1 op 11,2, het
geen (naast de duurzaamheid)
zeker ook een indicatie geeft van
de andere economische zijde
van de nieuwe 1290 cm3 Corol-
la-motor. Reeds zijdeling ge
noemd, maar toch nog wel een
extra vermelding waard is de
opmerkelijke geruisloosheid van
deze motor, speciaal omdat in
auto's in deze klasse nu niet
overdadig met geluiddichtend
materiaal kan worden gewerkt.
Hoewel Toyota verleden jaar
experimenteerde met de nieuwe
voorwielaangedreven Tercel,
blijkt dit geen indicatie te zijn ge
weest, dat men bij de fabriek in
Japna het roer net zo radicaal
zou gaan omgooien als bijvoor
beeld General Motors/Opel dat
thans gaat doen. De Toyota Ter
cel blijft voorlopig een eenling in
het modellengamma en de nieu
we Corolla is dan ook weer con
ventioneel van opbouw, dat wil
zeggen, motor in de lengterich
ting vóórin, aandrijving op de
achterwielen.
Rijdend met de nieuwe Corolla
is duidelijk merkbaar, dat dank
zij de nieuwe onderstelcon
structie niet alleen de achteras
goed is gelokaliseerd, maar
dat de wagen over een uitste-
kende koersvastheid beschikt.
De besturing is licht en tame
lijk direct, maar de Corolla is
uitstekend te manoeuvreren
met op zich een redelijk neu
traal stuurkarakter.
Alleen in extreme situaties,
wanneer erg snel door korte
bochten wordt gereden is de
normale mate van overstuur, die
zo'n achterwielaangedreven
auto meebrengt merkbaar. Dank
zij de directe besturing is correc
tie echter niet moeilijk, waarbij we
als enige kritiek willen opmerken,
dat het stuurwiel wel wat erg iel is
uitgevoerd en te weinig greep
biedt. De langere wielbasis heeft
beslist geen afbreuk gedaan aan
het veercomfort. Integendeel,
vering en schokdemping werken
uitstekend en dragen veel bij tot
een naar onze smaak bijzonder
goed comfort voor bestuurder en
inzittenden in de wagen. Het
remsysteem van de Corolla is
gescheiden in vóór- en achtercir
cuit en dat vinden we enigszins
opmerkelijk, omdat bij de nieuw
ste modellen voor de jaren '80
steeds meer het kruislings ge
scheiden circuit wordt toegepast.
Resumerend kunnen we
zeggen, dat Toyota met de nieu
we Corolla een heel sterke troef
in handen heeft voor de jaren '80.
Een robuuste, betrouwbare wa
gen, die zeker economisch in het
gebruik is en daarnaast een aan
trekkelijke carrosserie met veel
ruimte biedt voor een uiterst con
currerende prijs. Met die eigen
schappen zal de Corolla dan
voorlopig ook nog wel bestseller
blijven.
Is uw auto jonger dan 3
jaar en u bent ouder dan
23, dan gelden deze pre
mies na 5 of meer scha-
vrije jaren.
Cat.waarde
8.000
10.000
12.000
14.000
16.000
18.000
WA
191
207
226
238
265
273
All r.
422
474
541
595
671
721
Voldoet u niet aan boven
staande voorwaarden,
bel dan toch voor gun
stige premie-opgaaf.
DICK SCHINKEL
ASSURANTIËN
Paspoortstraat 18.
Oost-Souburg
01184-64455
op
vorige model1978
nieuw model 197o