US I-Vfi ILLUSTRATIES GEVRAAGD DANSLES Financiële adoptie van kinderen uit derde wereld, Hoe gaat dat in z'n werk? DANSSCHOOL JANVIER PARKET Mijnwerkers Ziekelijk Staking m*. SÉpi k c r- w u m mmwm Welkomdienst met muziek Expositie in W oltershuis S.C.G. heeft nieuwe naam Disco -avond in Het Buut Aparte clubs voor: SCHOLIEREN JQTN JONGELUI DL# GEHUWDEN BEAT BALLET INSCHRIJVING GOES MIDDELBURG ZIERIKZEE fSU— CENTRAAL PARKETMAGAZIJN ^EEKBLAD VOOR WALCHEREN: EDITIE MIDDELBURG EDITIE VLISSINGEN TELEFOON (01184) 19910 POSTADRES: POSTBUS 350. 4380 AJ VLiSSlNGEN Landarbeiders vertellen hun eigen geschiedenis OVEZANDE - Wie heeft er foto's over het landarbei dersleven van vroeger? Dat is de vraag van de journalist Kees Slager uit Ovezande. Kees Slager stelt een boek sa men over het leven en werken van de landarbeiders in het Zuidwestelijk Zeekleigebeid, dat in het voorjaar zal ver schijnen. Een boek waarin landarbeiders uit West-Bra bant, de Zuidhollandse eilanden en Zeeland in hun eigen woorden vertellen hoe ze in de eerste helft van deze eeuw moesten zwoegen en ploeteren om in leven te blijven. Kees Slager: „Ik ben sinds een jaar landarbeiders aan het interviewen voor uitgeverij „Link" in Nijmegen, die een serie „Boeken van de Arbeid" uitbrengt. Uitgangspunt van die serie is dat de geschiedenis voornamelijk bestaat uit belevenissen van de hogere klassen. De arbeiders ne men hun geschiedenis mee in het graf. Wat weten wij nou van de arbeiders in de Gouden Eeuw? Niets toch. Wij vinden dat ook de belevenissen van de lagere klassen deel zijn van de geschiedenis". Het is een nieuwe vorm van geschiedenis schrijven die in het buitenland, vooral Amerika, Italië en Engeland al eni ge jaren in opmars is. De zogenoemde „Oral History", wat je het beste kunt vertalen met „gesproken geschiedenis". Voornaamste doel is om datgene wat het gewone volk beleefde vast te leggen in hun eigen woorden. Daarom wordt er ook met bandrecorders gewerkt om een zo zuiver mogelijk beeld te krijgen. Niet alleen van datgene waar mee ze bezig waren, maar ook om hun manier van praten, hun uitdrukkingen te behouden". Uigeverij Link is begonnen met het maken van boeken. Kees Slager: „Er is er een ver schenen over de mijnwerkers. In dat boek komen zo'n vijftig mijnwerkers aan het woord, die vertellen hoe ze hebben moeten werken. En dat zijn heel andere verhalen dan je in de officiële geschriften te lezen krijgt. Daar staat niet in dat ze een hele dag languit op hun rug in een gangetje van 60 centi meter doorsnee moesten liggen hakken, dat ze daar ook moes ten eten. En dat lees je in het boek „Mijnwerkers wèl". Mijnwerker is een beroep dat in Nederland niet meer bestaat. Het is verdwenen. En er zijn veel meer beroepen die uitsterven. Er zijn praktisch geen wevers meer, geen steen bakkers. Over al die verdwij nende beroepen komen boeken om te voorkomen dat later niemand meer zou weten hoe die mensen leefden. Kees Slager: „Landarbei ders zijn een typisch voor beeld. In het begin van deze eeuw vormden de landarbei ders de grootste beroepsgroep van het Zuidwestelijk Kleige bied. Nu is er nog een enkeling bij een loonbedrijf, maar dat werk kun je niet vergelijken met wat de landarbeiders vroeger deden". En wat opvallend is, is dat er inderdaad praktisch niets te rug te vinden is voor de be langrijke beroepsgroep in bij voorbeeld een provinciaal ar chief in Middelburg. Kees Sla ger: „Onder het kopje landar beiders vind je nauwelijks iets. De boerenorganisaties, de standsorganisaties zoals de ZLM hebben wel aan ge schiedschrijving gedaan. Maar die belichten vooral de kant van de boeren. Ruim honderd jaar geleden, in 1849, heeft de ZLM een onderzoek gedaan naar de toestand van de arbei ders. Er was toen een grote landbouwcrisis. De boeren hadden het slecht, maar de ar beiders nog veel slechter. Dat onderzode is gedaan zoals het heet „In het belang van de ar beidersklasse en in het belang van de rust en de veiligheid". Wat was het geval? Die mensen gingen roven om in leven te blijven. In feite waren ze ver geten tot ze een gevaar voor de samenleving vormden. Ze hebben het in dat rapport bij voorbeeld over „bleek uitzien de, zwakke en ziekelijke we zens". Maar verder vind je weinig of niets in het archief". Toen Kees Slager de kans kreeg om de geschiedenis van de landarbeiders vast te leggen heeft hij onmiddellijk ja ge zegd. „Het interesseerde me altijd al, omdat ik een vader heb die zelf tot zijn veertigste landarbeider is geweest". Hij heeft nu tientallen arbeiders en hun vrouwen (want die werkten net zo hard mee) geïnterviewd, in leeftijd va riërend van 60 tot 88 jaar. „Kijk, je hebt nü nog mensen die aan het begin van de eeuw in de landbouw werkten. Toen werd er eigenlijk nog hetzelfde gewerkt als in de eeuw daar voor. Alles met de hand: graan snijden, wieden, aardappels rooien enzovoorts. De hele ontwikkeling van de mecha nisatie en wat dat voor de ar beiders betekende heb ik nu ook van mensen die het zelf allemaal hebben meege maakt". Hij heeft met tientallen mensen gepraat omdat wat er in het boek komt ook histo risch verantwoord moet zijn. „Het verhaal van één arbeider kan gekleurd zijn. Maar ik heb gemerkt dat steeds dezelfde verhalen terugkomen. Er wor den dingen vastgelegd die an ders echt verloren zouden gaan. Wie weet bijvoorbeeld -«>•- -V-. i'y 8 b '"f 'v'// A*/ i t T"' - S >''i "S- 3»- v, >3 V-V*7 fcPs&'J I WH Wieden op het land. dat er in Nieuwvliet een sta king van de landarbeiders is geweest die maar liefst zeven maanden heeft geduurd? Wie weet dat er op Goeree-Over- flakkee een -staking is geweest waarbij de politie te paard met de blanke sabel op de stakende arbeiders insloeg? Wie weet nog het verschil tussen boe renknechten, vaste arbeiders en losse arbeiders? Hoe is het mogelijk dat in het zuidwesten de lonen het laagst waren van heel Nederland? Enzovoorts enzovoorts". De mensen vertellen er zelf over en om die verhalen te on dersteunen zijn foto's nodig. Die zijn er heel weinig. Omdat de landarbeiders zelf te arm waren om foto's te laten maken en op de boerderijen een foto toestel ook niet zo vaak te voorschijn kwam. Kees Slager: „Van mijnwerkers zijn er bij voorbeeld wel, omdat die bij bedrijven werkten die nog als eens een gedenkboek samen stelden of een bedrijfskrant hadden. Als er mensen zijn die nog foto's hebben dan zo\ik ze graag lenen, om de verhalen te versterken" Er is een aantal zaken die hij graag op de plaat zou willen hebben: - landarbeidershuisjes bij voorbeeld. De interieurs met de bedsteden, de worstestok enz.; - elke landarbeider had een -i r.-w- - - ind. MIDDELBURG - Zondag avond 6 januari is er om zeven uur een Welkomdienst voor ie dereen in de Ontmoetingskerk aan de Oosterscheldestraat in Middelburg. Ds. Hoogerwerf spreekt over het thema: „Het lijden vraagt om reaktie", en Ds. Borgers leidt de dienst. Om de samen zang te inspireren komt het J.N.V.C.-koor uit Dordrecht over. Riaan Rijken bespeelt het orgel en het Reveil-Combo neemt de begeleiding op zich. De dienst worden gehouden onder auspiciën van „Youth for Christ", „Leger des Heils", Gereformeerde Evangelisatie en de Hervormde gemeente. VLISSINGEN - Donderdag 3 januari is in het Woltershuis aan de Hogeweg in Vlissingen een expositie te zien van werk van de clubs en kursussen. Het gaat onder ander om potten bakken, batikken, tekenen en het kinderclubhuiswerk. Het Woltershuis is dan geopend van 10.00-18.00 uur. Ook be staat de mogelijkheid tot in schrijving voor een cursus of club. varken, er waren hele straten vr-v. va i mshokken zijn daar foto's van?, of van het slachten zelf op het slachtveld; - interieurs van boerderijen. In Zeeuwsch-Vlaan deren had je bijvoorbeeld de „kluis", het onderkomen van de vaste knechten boven en tussen de stallen; - de kinderarbeid; kinderen werkten al heel vroeg mee op het land of als koeiewachter; - foto's van het vlasbedrijf, de „zwingelkeet" waar het linnen uit het vlas werd gehaald; - foto's van hoe de boeren leefden, hoe ze erop uittrokken in hun koetsen; - delvers; in de winter moes ten de arbeiders vaak de sloten uitdelven; - de vrijetijdsbesteding van de arbeiders, er waren toneel verenigingen, in Zeeuwsch- Vlaanderen had men wedstrij den hoefijzers gooien enz. Iedereen die denkt foto's te hebben die de verhalen van de landarbeiders kan ondersteu nen, kan contact opnemen met Kees Slager, Nieuwstraat 2, Ovezande, telefoon 01195-328. En nog een laatste verzoek: Als er mensen op Walcheren zijn die denken dat ze nog kunnen vertellen over hoe het daar was als landarbeider, dan komt Kees Slager graag naar ze toe. „Op Walcheren heb ik nog met weinig mensen ge praat. En elk gebied heeft zijn eigen verhalen, zijn eigen werkmethoden. Soms verschilt de situatie zelfs van dorp tot dorp. Over Walcheren vooral zou ik graag nog wat meer ver halen en gebeurtenissen we ten". (ADVERTENTIE) VLISSINGEN-In het nieu we jaar start de Stichting Culturele Gemeenschap Vlis singen met een nieuwe naam. Vanaf nu is het: Culturele Raad Vlissingen. VLISSINGEN - Donderdag 3 januari wordt in Het Buut aan de Beatrixlaan in Vlissin gen een disco-avond gehou den. De avond is toegankelijk voor alle kinderen van negen tot en met veertien jaar en zal om kwart voor zeven beginnen en om halfnegen eindigen. Kosten een gulden per per soon.-' Aanvang nieuwe cursus in Middelburg donderdag 10 januari dagelijks van 14.00-17.00 uur per telefoon: 01100-20176, 's avonds i.v.m. lessen geen inschrijving. Jacob Valckeplein 2 - Goes - Tel. 01100-20176 aiÉSÉiNiit: v- (M ,,s ét Vlaswerkers. a voor snelle beslissers JA Nü beslissen t in 1980 laten komen in 1981 betalen (laatste deel) Dat kén bij Centraal Parket Magazijn. Dat betekent extra voordeel voor 0: in 1981 profiteren van prijzen die in 1979 golden Bovendien alles rechtstreeks geïmporteerd met uitschakeling van de tussenhandel. e eiken lamel 15 mm dik 'gQ 2 Wilt zélt leggen? Prima! Laat u het liever aan ons over dan krijgt u vakwerk tegen kostprijs. IMaak een afspraak -i en bezichtig liefst 300 m2 parket in I50 verschillende soorten Redenen genoeg om nü de hoorn van de telefoon te pakken en te draaien: (076) 139044 of 143421 (b.g.g). (van 9.00 tot 21.00 uur). Bezichtiging en adviezen altijd gratis en vrijblijvend, maar wel uitsluitend op afspraak. Wees geen dief van uw eigen portemonnee. BESTEL NU PARKET BETAAL LATER. Nieuwe Haagdijk 8 - Breda Financiële adoptie van kin deren is een populaire manier van hulpverlening aan de Der de Wereld aan 't worden. De Vereniging Wereldkinderen is een Nederlandse vereniging ter bevordering van hulp aan kin deren in nood. Het zijn een aa ntal vrijwilligers die zich via deze vereniging aktief bezig houden met hulp aan kinderen in de Derde Wereld, ongeacht hun geloof, ras of huidskleur. Wereldkinderen is opgericht in 1971 met toen als belangrijkste doelstelling; het uitoefenen van pressie op de overheid om te komen tot een minder afwij zende houding ten aanzien van interlandelijke adoptie. Sinds de oprichting zijn veel van de oorspronkelijke doelstellingen min of meer bereikt. Bezig zijn met interlandelijke adoptie betekent echter onvermijde lijk: geconfronteerd worden met het lot van de kinderen voor wie adoptie niet de aan gewezen manier van hulpver lening is. Daarom geeft We reldkinderen nu ook blijvende hulp aan bepaalde tehuizen. Want „adopteren-op-afstand van kinderen is zeker voor ou dere kinderen, die niet meer naar Nederland gehaald kun nen worden, de enige moge lijkheid om hulp te bieden. In de vereniging Wereldkinderen heet dit „sponsoren". Sinds 1975 worden er al kinderen ge sponsord. Als men een kind sponsort, moet men een bedrag van f 50,- per kwartaal over maken. Men kan op bescheiden schaal korresponderen met het kind om te laten merken dat er aandacht aan hem of haar wordt besteed. Met het geld krijgt het kind een betere ver zorging en opleiding. Wereldkinderen heeft goede kon fen op sponsorgebied in In s Philippijnen, Colum bia, ;.e Dominicaanse Re publiek, Thailand en Indone sië. Regelmatig worden de te huizen en instellingen bezocht en de relaties zijn goed. Het sponsorproject is binnen vier jaar gegroeid tot ruim 3000 kinderen, verdeeld over de ge noemde landen. Voor het kind betekent het sponsorschap erg veel. Het krijgt nu namelijk een kans in eigen omgeving. De leeftijd van een „sponsorkind" kan variëren van 0 tot 18 jaar. De besteding van het geld hangt ook af van de leeftijd, maar wordt vooral gebruikt voor kleding, voedsel en medica menten. Tevens geeft het een Kir d de kans om naar school te gaan, boeken te kopen en een schooluniform aan te schaffen. Voor ieder kind wordt ter plaatse door sponsorreferen ties. apart bekeken wat de spe cifieke behoeften zijn. Het sponsorschap is een stimulans voor de kinderen; ze weten nu dat er iemand is die aan hen denkt. Hoe men het kontakt met het sponsorkind opbouwt hangt af van het eigen enthou siasme. Voor iedere sponsor referentie in het buitenland is in Nederland een kontaktper- soon aangesteld. Ook in Zee land wonen drie van zulke kontaktpersonen. Eén ervan is mevrouw d'Hui, uit Vrouwen polder. „Mijn werk is eigen lijk", aldus mevrouw D'Huit, „de sponsorouders op de hoogte te houden van het wel en wee van hun sponsorkind, eventuele moeilijkheden met de taal oplossen en de corres pondentie verzorgen". Iemand die zich aanmeldt als sponsorouder krijgt binnen enkele weken een foto van het kind, met daarbij een beknopte beschrijving van zijn levens situatie. Geinterresseerden kunnen kontakt opnemen met Anneke en Peter Kuit, De Steenkamp 124, in Voorthui zen, tel. 03429-2338. Zij zijn lid van hét bestuur van de Vereni ging Wereldkinderen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1980 | | pagina 1