Rat 132 met 2,5 liter dieselmotor
Inruil auto's met Bovag-garantiebewijs
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER BV
I Garage DE JAGER
MIKKERS
Wouters:
tmm
DEALER VOOR WALCHEREN
AUTOBEDRIJF WOUTERS
Feestelijke openings-show Donderdag vrijdag 30 november
zaterdag 1- en maandag 3 december.
nTTEfïïl
Autobedrijf Wouters Kanaalstraat 75
Oost-Souburg. Tel. 01184-67658-61844.
GROTE KARTSHOW
IMPORTEUR VAN RIPKARTS
DEZE WEEK STARTEN WIJ MET ONS NIEUW DEALERSCHAP VAN DATSUN
IN VERBAND HIERMEE NODIGEN WIJ U UIT OP ONZE
WIJ PRESENTEREN U:
UIT VOORRAAD LEVERBAAR!
Vormgeving en
uitvoering
Simca 1100 GLX automaat
1977
33.000 km
Simca 1100 Special
1977
58.000 km.
Simca 1100 LE
1977
47.000
km
Simca Horizon 1.3 GLS
1978
61.000
km
Simca 1301 Special
1976
51.000
km
Simca 1307 GLS
1975
60.000
km
Simca 1308 S
1978
55.000
km
Simca 1308 S LPG
1977
55.000
km
Simca 1308 GT
1978
22.000
km
Simca 1308 GLS
1978
24.000
km
Plymouth Volaré
1977
33.000
km
Chrysler 180
1976
48.000
km
Chrysler 2 liter
1976
36.000
km
Peugeot 104 GL
1977
50.000
km
Peugeot 204 GL
1973
83.000
km
Peugeot 504 L J975 62.000 km
Peugeot 504 GL1977 60.000 km
Peugeot 504 GL1977 61.000 km
Ford Escort1973 56.000 km
Mazda 818 1976 62.000 km
Volvo 264 GL div. acc. 1976 80.000 km
Princess 1800 HL1978 29.000 km
Ope'Ascona 1.9SVoyage 1975 87.000km
BM /V 320 Injectie1977 33.000 km
Renault R16 TX 1978 15.000 km
Alfa Romeo Super 1978 35.000 km
Toyota 1600 GSL sportswa-
gon 1976 31.000 km
Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933
houdt
VAN NIEUWE
EN GEBRUIKTE KARTS
Deze wordt gehouden op donderdag 29, vrijdag 30
november, zaterdag 1 en maandag 3 december in de
bovenzaal van Datsundealer
Kanaalstraat 75
0. Souburg
Tel. 01184-67658
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 NOVEMBER 1979
Nadat Fiat lange tijd geen per
sonenwagen met dieselmotor
heeft geproduceerd, is dit grote
Italiaanse concern vorig jaar ver
schenen met een tweetal geheel
nieuw ontworpen vlercilinder die
selmotoren met een inhoud van
respectievelijk twee liter en twee
ënhalve liter. Deze motoren zijn
niet afgeleid van een bestaande
benzinemotor, zoals dat tegen
woordig bij veel dieselmotoren
voor personenwagens het geval
is, maar het zijn echt als diesels
ontwikkelde machines. Zeer zwaar
geconstrueerde motoren,die een
grote reserve in zich lijken te heb-
ben.
De zware viercilinder diesel
motor met een inhoud van 2445
cm3 levert bij 4200 toeren zijn
maximum vermogen 53kW (72pk).
Boring en slag van deze met een
door een getande riem aangedre
ven bovenliggende nokkenas uit
geruste motor bedragen 93 mm en
90 mm, zodat de motor iets over-
vierkant is. Er is een roterende
j brandstof pomp gemonteerd.
Het maximum koppel van de Fiat
diesel is 147 Nm (15 mkg) bij
slechts 2400 toeren per minuut
van de krukas. De motor heeft dus
een flinke trekkracht bij lage toe
ren. De Fiat 132 D 2500 heeft een
topsnelheid van 145 km/uur, het
geen heel behoorlijk Is voor een
dergelijke wagen, maar wat te
genwoordig al niet meer het beste
is wat in de dieselklasse Is te vin
den. De acceleratie blijft zelfs wat
onder die van andere moderne
diesels: de 132 heeft 14,2 secon
den nodig voor de acceleratie van
0 tot 80 en 23 seconden voor de
acceleratie van 0 tot 100. Vooral
dat laatste cijfer is aan de trage
kant. Een aantal diesels blijft te
genwoordig ruim binnen de 20 se
conden bij het trekken vanuit stil
stand naar 100 km/uur.
Het brandstofverbruik van de 132
diesel is uitermate gunstig tot snel
heden van ongeveer 100 km/uur.
Daar boven neemt het verbruik snel
toe. Enkele cijfers: bij constant 80
km/uur loopt de 132 D één op 16,8,
bij 100 km/uur nog één op 13,5 en bij
120 km/uur één op 10,2. Bij 140 km/
uur stijgt het verbruik tot één op 7,9,
hetgeen duidelijk maakt dat een die
selmotor onzuinig wordt wanneer hij
dicht tegen zijn top wordt aangere
den. Datzelfde geldt uiteraard ook
voor een benzinemotor, maar me;
nigeen denkt dat een diesel zuinig
olijft.
Vroegere Fiats 132 vertoonden
sen neiging tot rollen rond de lengte-
is Dat heeft Fiat bij latere modellen
volledig weten te onderdrukken,
maar zie hier, bij de diesel is het weer
terug. De verklaring hiervoor kan zijn
gelegen in het feit dat de dieselmotor
veel zwaarder is dan de benzinemo
tor die normaal voorin de 132 staat.
De vering van de wagen is uitermate
soepel, hetgeen het comfort ten goe
de komt. maar de weg-eigenschap-
pen minder gunstig beïnvloedt. De
schokdemperwerking is niet opti
maal. Gevolg van één en ander is dat
de wagen in snel genomen bochten
nadrukkelijk over gaat hellen en dat
het eerder genoemde rollen in de
hand wordt gewerkt. Dit alles, on
danks het feit dat ons testexemplaar
op de uitstekende Pirelli P6 radiaal-
banden stond.
De besturing is vrij vaag en
indirect. De draaicirkel is - zeker voor
een achterwielaandrijver - met 11,5
meter erg groot. Ook voor die.bestu
ring geldt dus weer dat hij prima is op
de lange afstand en zich minder leent
voor snel bochtenwerk op een dijkje
in de Betuwe. In de stad is de bestu
ring prettig licht. Dat geldt trouwens
voor de gehele bediening, die moei
teloos verloopt. De Fiat 132 D 2500
heeft vóór schijfremmen en achter
trommels. De remmen zijn bekrach
tigd en in het circuit naar de achter
wielen is een begrenzer opgenomen.
De bereikbare vertraging is zeer
hoog en blokkeerverschijnselen
doen zich goed als niet voor. De
handrem werkt naar behoren.
Dat de Fiat 132 D 2500 in de eer
ste plaats is bedoeld voor de man
die kilometers maakt, blijkt vooral
uit de uivoering van de wagen. Het
interieur is zeer luxueus uitge
voerd en geheel op comfort inge
steld. Voorin staan royale stoelen
met geheel verstelbare rugleunin
gen en eveneens verstelbare
hoofdsteunen. De bestuurder
wordt extra verwend met een fijn -
ook al is het nogal groot - stuur dat
in de hoogte verstelbaar is, zodat
een ieder nauwkeurig de juiste rij-
positie kan instellen wat weer erg
belangrijk ia in verband met het
voorkomen van vermoeidheid.
Achterin biedt de wagen net als
voorin ruim voldoende been- en
hoofdruimte. Het dashboard is
goed overzichterlijk, fraai gesty-
leerd en vooral compleet. Opval
lend is de afwijkende vorm van de
snelheidsmeter: de schaal beslaat
een kwart cirkel. Een minpunt is,
dat de contactsleutel bij het
voorgloeien nog moet worden
vastgehouden in de gloeistand.
Dat hoeft bij vele diesels al niet
meer. Op het dashboard is af te
lezen wanneer lang genoeg is
voorgegloeid.
Bijzonder fraai is de oplossing die
Fiat heeft gevonden voor de zonne-
kleppen. Dat zijn in het geval van de
132 donkergekleurde kunststof klep
pen die vanuit de hemelbekleding
voor de ruit worden geschoven. Ook
bij de zijruiten in de voorportieren zijn
dergelijke kleppen aangebracht, zo
dat de laag van opzij invallende zon
ook effectief kan worden geweerd.
De zijruiten voorin worden standaard
elektrisch bediend en in de hemel bo
ven de passagiersstoel is een fraaie
make-up spiegel opgeborgendie net
als de zonnekleppen kan worden uit
geschoven. Het gehele interieur is
bijzonder smaakvol en netjes afge
werkt. Op de vloer een dik tapijt, een
fraaie stoffen bekleding op stoelen en
bank en getint glas rondom zorgen
ervoor dat deze auto een erg luxe
indruk maakt. En ook luxe is. Met zijn
lengte van 4,39 m, breedte van 1,64
m en hoogte van 1.44m is de 132
geen kleine wagen. De wielbasis is
relatief lang: 2,56 m wat al een indi
catie geeft van de beschikbare (gro
te) ruimte in het interieur. De koffer
ruimte meet globaal 100x 100x 50
cm3, zodat daar een forse vakantie
bagage in kan worden gestouwd. Bij
het inladen moet wel een vrij hoge
drempel worden overwonnen. Het
totaalgewicht van de 132 diesel be
draagt 1286 kg, zodat de wagen geen
goedkope is in de motorrijtuigenbe
lasting. Daarvoor dient jaarlijks een
kleine 1000 gulden te worden afge
dragen. Hetzelfde bedrag overigens
als voor concurrenten als de Rekord
diesel, de 504 diesel en de Granada
diesel. Nog twee maten: de spoor
breedte voor en achter is met 132
respectievelijk 133 cm aan de krappe
kant, hetgeen ook alweer te makan
kan hebben met de rolneiging.
De Fiat 132 is als uitvoering met
benzinemotor alweer een aantal
jaartjes op de markt, zodat het model
bekend mag worden geacht. Wel
heeft Fiat door verfijningen aan te
brengen ervoor gezorgd dat het mo
del up-to-date is gebleven. Met na
me de grote om de hoeken grijpende
bumpers en de rubber stootlijsten
langs de flanken ontbraken bij de
eerst Fiats van dit type. Conclude
rend kan worden gesteld dat de Fiat
132 D 2500 voor een prijs van rond
de 25 mille een scherp geprijsde
diesel is die als reiswagen op de
lange afstand zonder meer voldoet.
De wagen is mede door de vijfde
versnelling voor een diesel tot snel
heden van pakweg 30 km/uur op
vallend stil, hij verbruikt weinig
brandstof, is comfortabel en is zeer
compleet en luxueus uitgevoerd.
Voor wie het als nadeel beschouwt
nog de opmerking dat de auto zich
minder leent voor snel bochtenwerk
en het rijden op bochtige binnen
weggetjes met hoge snelheden. Een
auto voor kilometervreters dus, ook
al omdat diesels nu eenmaal pas bij
behoorlijke kilometrages economi
sche goed uit de verf komen.
aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiffl
Dealer voor: Vauxhall-Bedford-Ranger-Saab
Diverse goede gebruikte auto's waaronder
SAAB 99 Turbo1978
SAAB 99 div modellen1972-1979
E Diverse modellen VAUXHALL VIVA -
CHEVETTE-VX
i VAUXHALL CAVALIER 4-drs1977
E PEUGEOT 304 1973
PEUGEOT 504 Tl 1978
E VOLVO 244 GLE automaat 1977
OLDSMOBILE Delta 88 diesel1978
GOLF LD (diesel)1978
MINI SPECIAL 1978
i FORD ESCORT1975
RENAULT R 4.....1976
E FORD ESCORT bestelwagen 1976
Alles onder BOVAG-garantie
Ringbaan West 24 - GOES
Tel. 01100-15092 b.g.g. 01104-319
3lllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllimilllllll
Sunny Coupé 1400
f 15.495,-
Cherry Coupé
t 14.995,
Laurel 2400
f 22.590- automaat i 23.950,
Sunny Traveller 1400
f15.290.-
Vioiet 1600 4-deurs
f 1 5-650,