Rat 132 met 2,5 liter dieselmotor Inruil auto's met Bovag-garantiebewijs AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER BV I Garage DE JAGER MIKKERS Wouters: tmm DEALER VOOR WALCHEREN AUTOBEDRIJF WOUTERS Feestelijke openings-show Donderdag vrijdag 30 november zaterdag 1- en maandag 3 december. nTTEfïïl Autobedrijf Wouters Kanaalstraat 75 Oost-Souburg. Tel. 01184-67658-61844. GROTE KARTSHOW IMPORTEUR VAN RIPKARTS DEZE WEEK STARTEN WIJ MET ONS NIEUW DEALERSCHAP VAN DATSUN IN VERBAND HIERMEE NODIGEN WIJ U UIT OP ONZE WIJ PRESENTEREN U: UIT VOORRAAD LEVERBAAR! Vormgeving en uitvoering Simca 1100 GLX automaat 1977 33.000 km Simca 1100 Special 1977 58.000 km. Simca 1100 LE 1977 47.000 km Simca Horizon 1.3 GLS 1978 61.000 km Simca 1301 Special 1976 51.000 km Simca 1307 GLS 1975 60.000 km Simca 1308 S 1978 55.000 km Simca 1308 S LPG 1977 55.000 km Simca 1308 GT 1978 22.000 km Simca 1308 GLS 1978 24.000 km Plymouth Volaré 1977 33.000 km Chrysler 180 1976 48.000 km Chrysler 2 liter 1976 36.000 km Peugeot 104 GL 1977 50.000 km Peugeot 204 GL 1973 83.000 km Peugeot 504 L J975 62.000 km Peugeot 504 GL1977 60.000 km Peugeot 504 GL1977 61.000 km Ford Escort1973 56.000 km Mazda 818 1976 62.000 km Volvo 264 GL div. acc. 1976 80.000 km Princess 1800 HL1978 29.000 km Ope'Ascona 1.9SVoyage 1975 87.000km BM /V 320 Injectie1977 33.000 km Renault R16 TX 1978 15.000 km Alfa Romeo Super 1978 35.000 km Toyota 1600 GSL sportswa- gon 1976 31.000 km Pres. Rooseveltl. 745, VLISSINGEN 12008/b.g.g. 64933 houdt VAN NIEUWE EN GEBRUIKTE KARTS Deze wordt gehouden op donderdag 29, vrijdag 30 november, zaterdag 1 en maandag 3 december in de bovenzaal van Datsundealer Kanaalstraat 75 0. Souburg Tel. 01184-67658 DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 NOVEMBER 1979 Nadat Fiat lange tijd geen per sonenwagen met dieselmotor heeft geproduceerd, is dit grote Italiaanse concern vorig jaar ver schenen met een tweetal geheel nieuw ontworpen vlercilinder die selmotoren met een inhoud van respectievelijk twee liter en twee ënhalve liter. Deze motoren zijn niet afgeleid van een bestaande benzinemotor, zoals dat tegen woordig bij veel dieselmotoren voor personenwagens het geval is, maar het zijn echt als diesels ontwikkelde machines. Zeer zwaar geconstrueerde motoren,die een grote reserve in zich lijken te heb- ben. De zware viercilinder diesel motor met een inhoud van 2445 cm3 levert bij 4200 toeren zijn maximum vermogen 53kW (72pk). Boring en slag van deze met een door een getande riem aangedre ven bovenliggende nokkenas uit geruste motor bedragen 93 mm en 90 mm, zodat de motor iets over- vierkant is. Er is een roterende j brandstof pomp gemonteerd. Het maximum koppel van de Fiat diesel is 147 Nm (15 mkg) bij slechts 2400 toeren per minuut van de krukas. De motor heeft dus een flinke trekkracht bij lage toe ren. De Fiat 132 D 2500 heeft een topsnelheid van 145 km/uur, het geen heel behoorlijk Is voor een dergelijke wagen, maar wat te genwoordig al niet meer het beste is wat in de dieselklasse Is te vin den. De acceleratie blijft zelfs wat onder die van andere moderne diesels: de 132 heeft 14,2 secon den nodig voor de acceleratie van 0 tot 80 en 23 seconden voor de acceleratie van 0 tot 100. Vooral dat laatste cijfer is aan de trage kant. Een aantal diesels blijft te genwoordig ruim binnen de 20 se conden bij het trekken vanuit stil stand naar 100 km/uur. Het brandstofverbruik van de 132 diesel is uitermate gunstig tot snel heden van ongeveer 100 km/uur. Daar boven neemt het verbruik snel toe. Enkele cijfers: bij constant 80 km/uur loopt de 132 D één op 16,8, bij 100 km/uur nog één op 13,5 en bij 120 km/uur één op 10,2. Bij 140 km/ uur stijgt het verbruik tot één op 7,9, hetgeen duidelijk maakt dat een die selmotor onzuinig wordt wanneer hij dicht tegen zijn top wordt aangere den. Datzelfde geldt uiteraard ook voor een benzinemotor, maar me; nigeen denkt dat een diesel zuinig olijft. Vroegere Fiats 132 vertoonden sen neiging tot rollen rond de lengte- is Dat heeft Fiat bij latere modellen volledig weten te onderdrukken, maar zie hier, bij de diesel is het weer terug. De verklaring hiervoor kan zijn gelegen in het feit dat de dieselmotor veel zwaarder is dan de benzinemo tor die normaal voorin de 132 staat. De vering van de wagen is uitermate soepel, hetgeen het comfort ten goe de komt. maar de weg-eigenschap- pen minder gunstig beïnvloedt. De schokdemperwerking is niet opti maal. Gevolg van één en ander is dat de wagen in snel genomen bochten nadrukkelijk over gaat hellen en dat het eerder genoemde rollen in de hand wordt gewerkt. Dit alles, on danks het feit dat ons testexemplaar op de uitstekende Pirelli P6 radiaal- banden stond. De besturing is vrij vaag en indirect. De draaicirkel is - zeker voor een achterwielaandrijver - met 11,5 meter erg groot. Ook voor die.bestu ring geldt dus weer dat hij prima is op de lange afstand en zich minder leent voor snel bochtenwerk op een dijkje in de Betuwe. In de stad is de bestu ring prettig licht. Dat geldt trouwens voor de gehele bediening, die moei teloos verloopt. De Fiat 132 D 2500 heeft vóór schijfremmen en achter trommels. De remmen zijn bekrach tigd en in het circuit naar de achter wielen is een begrenzer opgenomen. De bereikbare vertraging is zeer hoog en blokkeerverschijnselen doen zich goed als niet voor. De handrem werkt naar behoren. Dat de Fiat 132 D 2500 in de eer ste plaats is bedoeld voor de man die kilometers maakt, blijkt vooral uit de uivoering van de wagen. Het interieur is zeer luxueus uitge voerd en geheel op comfort inge steld. Voorin staan royale stoelen met geheel verstelbare rugleunin gen en eveneens verstelbare hoofdsteunen. De bestuurder wordt extra verwend met een fijn - ook al is het nogal groot - stuur dat in de hoogte verstelbaar is, zodat een ieder nauwkeurig de juiste rij- positie kan instellen wat weer erg belangrijk ia in verband met het voorkomen van vermoeidheid. Achterin biedt de wagen net als voorin ruim voldoende been- en hoofdruimte. Het dashboard is goed overzichterlijk, fraai gesty- leerd en vooral compleet. Opval lend is de afwijkende vorm van de snelheidsmeter: de schaal beslaat een kwart cirkel. Een minpunt is, dat de contactsleutel bij het voorgloeien nog moet worden vastgehouden in de gloeistand. Dat hoeft bij vele diesels al niet meer. Op het dashboard is af te lezen wanneer lang genoeg is voorgegloeid. Bijzonder fraai is de oplossing die Fiat heeft gevonden voor de zonne- kleppen. Dat zijn in het geval van de 132 donkergekleurde kunststof klep pen die vanuit de hemelbekleding voor de ruit worden geschoven. Ook bij de zijruiten in de voorportieren zijn dergelijke kleppen aangebracht, zo dat de laag van opzij invallende zon ook effectief kan worden geweerd. De zijruiten voorin worden standaard elektrisch bediend en in de hemel bo ven de passagiersstoel is een fraaie make-up spiegel opgeborgendie net als de zonnekleppen kan worden uit geschoven. Het gehele interieur is bijzonder smaakvol en netjes afge werkt. Op de vloer een dik tapijt, een fraaie stoffen bekleding op stoelen en bank en getint glas rondom zorgen ervoor dat deze auto een erg luxe indruk maakt. En ook luxe is. Met zijn lengte van 4,39 m, breedte van 1,64 m en hoogte van 1.44m is de 132 geen kleine wagen. De wielbasis is relatief lang: 2,56 m wat al een indi catie geeft van de beschikbare (gro te) ruimte in het interieur. De koffer ruimte meet globaal 100x 100x 50 cm3, zodat daar een forse vakantie bagage in kan worden gestouwd. Bij het inladen moet wel een vrij hoge drempel worden overwonnen. Het totaalgewicht van de 132 diesel be draagt 1286 kg, zodat de wagen geen goedkope is in de motorrijtuigenbe lasting. Daarvoor dient jaarlijks een kleine 1000 gulden te worden afge dragen. Hetzelfde bedrag overigens als voor concurrenten als de Rekord diesel, de 504 diesel en de Granada diesel. Nog twee maten: de spoor breedte voor en achter is met 132 respectievelijk 133 cm aan de krappe kant, hetgeen ook alweer te makan kan hebben met de rolneiging. De Fiat 132 is als uitvoering met benzinemotor alweer een aantal jaartjes op de markt, zodat het model bekend mag worden geacht. Wel heeft Fiat door verfijningen aan te brengen ervoor gezorgd dat het mo del up-to-date is gebleven. Met na me de grote om de hoeken grijpende bumpers en de rubber stootlijsten langs de flanken ontbraken bij de eerst Fiats van dit type. Conclude rend kan worden gesteld dat de Fiat 132 D 2500 voor een prijs van rond de 25 mille een scherp geprijsde diesel is die als reiswagen op de lange afstand zonder meer voldoet. De wagen is mede door de vijfde versnelling voor een diesel tot snel heden van pakweg 30 km/uur op vallend stil, hij verbruikt weinig brandstof, is comfortabel en is zeer compleet en luxueus uitgevoerd. Voor wie het als nadeel beschouwt nog de opmerking dat de auto zich minder leent voor snel bochtenwerk en het rijden op bochtige binnen weggetjes met hoge snelheden. Een auto voor kilometervreters dus, ook al omdat diesels nu eenmaal pas bij behoorlijke kilometrages economi sche goed uit de verf komen. aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiffl Dealer voor: Vauxhall-Bedford-Ranger-Saab Diverse goede gebruikte auto's waaronder SAAB 99 Turbo1978 SAAB 99 div modellen1972-1979 E Diverse modellen VAUXHALL VIVA - CHEVETTE-VX i VAUXHALL CAVALIER 4-drs1977 E PEUGEOT 304 1973 PEUGEOT 504 Tl 1978 E VOLVO 244 GLE automaat 1977 OLDSMOBILE Delta 88 diesel1978 GOLF LD (diesel)1978 MINI SPECIAL 1978 i FORD ESCORT1975 RENAULT R 4.....1976 E FORD ESCORT bestelwagen 1976 Alles onder BOVAG-garantie Ringbaan West 24 - GOES Tel. 01100-15092 b.g.g. 01104-319 3lllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllimilllllll Sunny Coupé 1400 f 15.495,- Cherry Coupé t 14.995, Laurel 2400 f 22.590- automaat i 23.950, Sunny Traveller 1400 f15.290.- Vioiet 1600 4-deurs f 1 5-650,

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1979 | | pagina 14