CITROEN CSA, AIS HERBOREN
Uitnodiging
X
A
PAAUWENBURG
B.V.
autobedrijf
nCATAA
INRUILAUTO'S
TOT 4000.-
AUT0BEDRIJF
PAUL KRUGER B.V
DIVERSE
GOEDKOPE
AUTO'S
TEGEN
MEENEEM-
PRIJZEN
AUTOBEDRIJF
CEVAAL
aufoccasion
NIET GOED?
AUTOTERUG!
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
46,3
DE MUYNCK
Onze Top-autowasmachine al geprobeerd
Gebruikte auto's,
ongebruikelijk goed.
OKIES EN KEURH
MAAR
BIJ DE LADA
DEALER!
BOOB
WITTE POMPEN
Autobedrijf
Paul
Kruger b.v.
AUTOGAS
:s
12 maanden
FIRST CLASS GARANTIE
ONDERSTAANDE OCCASIONS
3 MAANDEN
BOVAG-GARANTIE
2. Fiat dealer-garantie.
Super benzine I Diesel
ct. per Itr.
door: fred v.d. vlugt
22 november t/m 1 december
De spotlights staan bij ons gericht
op de GSA: een nieuw gezicht
22 november is onze primeur
een type met een vijfde deur
Wij zijn blij hem U te kunnen tonen
en hopen U te mogen verwelkomen
Wilt U een proefrit? Dat is geen probleem
Ook daarvoor hebben wij er een
Koopt U een GSA op onze show
dan krijgt U van ons een verrassing cadeau
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL B.V.
Autoverzekering
GERBRANDYSTRAAT 4
VLISSINGEN
TEL. 01184-65496
Vert. H. Maljers 01189-1780
Test
Peugeot 104 GL
1976
Audi 80
1974
Ford Escort
1973
Vauxhall Viva
1973
Citroën Club Break
1974
Simca 1000 LS
1975
Simca 1100 Tourist
1973
Simca 1100 Special
1974
Simca 1301 S
1974
Pres. Rooseveltlaan 745
Vlissingen, tel. 12008/64933
Toyota Celica ST Coupé1978
Toyota Corolla 301978
Toyota Corolla 30 Coupé1977
Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1977
Toyota Corolla 20 1977
Toyota Corona Mark II 1977
Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1976
DEMONSTRATIEWAGEN:
Toyota Carina 2-drs. de Luxe 1979
12.000 km., kleur goudmetallic
Honda Civic 3-drs. de Luxe
Vauxhall Viva 2-drs. de Luxe
Ford Escort 1.1 L
Ford Taunus 1600 de Luxe
Toyota Corolla 30 de Luxe
Toyota Corolla 20 de Luxe
1977
1976
1975
1975
1975
1974
Mercedes 220D 1975 122.000 km
in prima conditie
Simca 1100 ES 2-drs. 1975 2.650.-
Ford Taunus 1300 L 1973 850.-
Datsun Cherry 1973 950.-
Toyota MK II Coupé 1974 3.650.-
Mazda 616 Coupé 1973 2.850.-
Opel Ascona 1.61974 2.750.-
met LPG-installatie
Ford Escort 1100L250.-
Renault R5 LS1975 3.950.-
KLEIN VLAANDEREN 97
MIDDELBURG - TEL. 01180-12885
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
3. 6 maanden omruil-garantie.
Industrieweg 19 - Vlissingen
01184-17736
7 Cent goedkoper 2 CCnt goedkoper
Showroom Paul Krugerstraat237
Vlissingen 01184-19010
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2. NOVEMBER 1979
214
Negen jaar geleden ver
scheen Citroën met de toen
hoogst moderne GS op de
markt. Een wagen die niet
alleen vanwege zijn uiterlijk
opviel, maar ook doordat hij
het unieke veersysteem
van Citroën heeft, waarmee
hij de enige wagen met
luchtvering in zijn klasse is.
Het een en ander resulteer
de in 1970 in de verkiezing
tot „auto van het jaar".
Wat toentertijd ook opviel
aan de GS is, dat deze wa
gen weliswaar een schuin
aflopende achterzijde heeft,
maar geen achterdeur en
wegklapbare achterbank.
Het laatste is in 1977 inge
voerd, maar tot de achter
deur heeft de GS moeten
wachten tot de autotentoon
stelling van Frankfort in sep
tember van dit jaar. Gelijktij
dig voerde Citroën nog een
aantal verbeteringen door,
zodat een enigszins veran
derde naam, GSA, volledig is
gerechtvaardigd.
Uiterlijk wijkt de GS A van
de GS onder meer af door de
veranderde kunststof bum
pers die probleemloos een
parkeerstootje kunnen op
vangen. De grille is eveneens
vernieuwd en er zijn be-
schermstrips op de zijkanten
bijgekomen. Aan de achter
zijde valt de grote achterdeur
op die toegang geeft tot de
variabele kofferruimte. Met
de achterbank naar beneden
is een ruimte beschikbaar
van 1400 liter.
De achterruit is groter ge
worden en er zijn nieuwe
achterlichten gemonteerd
met ingebouwde achteruitrij-
lampen en mistachterlichten.
Chroom is vrijwel helemaal
vermeden. Ook het interieur
is flink onder handen geno
men. De voorstoelen zijn ver
beterd en daardoor nog
comfortabeler en er is een
conpleet nieuw dashboard
gemonteerd met enkele in het
oog springende kenmerken.
Op het instrumentenpaneel is
een afbeelding van de GSA in
doorsnede aangebracht met
daarbij de nodige waarschu-
wingslichten en pijlen die
aangeven wat mis en waar
dat mis is. Voorts heeft de
GSA links en rechts van het
stuurwiel een zogenaamde
satelliet zoals die ook is toe
gepast in de vorig jaar ver
schenen Visa. De satellieten
bevatten allerlei schakelaars
waarmee de lichten etc. kun
nen worden bediend. Ook de
kijkglazen zijn weer in de GSA
te vinden. Eén geeft de snel
heid aan en de andere het
toerental. Leuke instrumen
ten, maar moeilijk af te lezen.
Normale meters zijn zonder
meer duidelijker.
Voorin staat een 1,31 liter
versie van de bekende vierci-
linder luchtgekoelde boxer
motor. Deze versie was al be
kend in de X3. Nu wordt hij in
alle typen GSA gebruikt. De
twee nog resterende GS-mo-
dellen houden de oude motor
(1130 cm3).
De GSA X3 wordt stan
daard uitgerust met een vijf
versnellingsbak, die op de
andere modellen als extra le
verbaar is. De eindoverbren-
ging van de X3 is wat korter
dan die van de overige typen.
Bij de X3 ligt het accent der
halve meer op de acceleratie
dan op de topsnelheid. Wat
niet zo gek is, gezien het feit
dat de X3 de sportieve GSA
is.
Bij de andere modellen is
de 1,3 liter vierpitter gekop
peld aan een handgescha-
kelde vierbak danwel een
semi-automaat. De over
brengingsverhoudingen zijn
zodanig gewijzigd, dat de
snelheid in de vierde versnel
ling per 1000 motortoeren
hoger ligt dan bij de GS. In de
vijfde versnelling ligt die snel
heid per 1000 toeren in de
vierde versnelling zelfs een
procent of twintig hoger. Een
spaarversnelling derhalve.
Bij de X3 is de eindover-
brenring eodanig kort gehou
den dat de vijfde versnelling
veel minder een overdrive is
dan bij de andere typen. Ook
,hier is de keus in het geval
van de X3 weer duidelijk voor
sportief rijden, terwijl bij de
andere typen de economie en
de geruisloosheid (het com
fort) prevaleren.
In de praktijk blijkt de GSA
inderdaad opmerkelijk stil.
Zeker wanneer je realiseeert
dat voorin een luchtgekoelde
motor staat die per definitie
meer lawaaiig is dan een wa-
tergekoeid exemplaar. Het
verbruik is volgens fabrieks-
opgave overigens met de vijf-
bak eigenlijk niet gunstiger
dan met de vierbak. Dit is een
gevolg van het feit dat bij de
snelheden die bij de meting
zijn aangehouden (maximaal
120 km/uur) de vijfbak nog
niet volledig tot zijn recht
komt. De motor draait dan
nog niet in het gebied waar hij
zijn hoogste rendement heeft.
A
Middelburg
Veerseweg 104
tel. (01180) 29955
Vlissingen
Industrieweg 35
tel. (01184) 19810
Is uw auto jonger dan 3
jaar en u bent ouder dan
23, dan gelden deze pre
mies na 5 of meer scha-
vrije jaren.
Cat.waarde WA All.r.
8.000 191 422
10.000 207 474
12.000 226 541
14.000 238 595
16.000 265 671
18.000 273 721
Voldoet u niet aan boven
staande voorwaarden,
bel dan toch voor gun
stige premie-opgaaf.
DICK SCHINKEL
ASSURANTIËN
Paspoortstraat 18.
Oost-Souburg
01184-64455
<r>
r*-
CD E
j*
to O
T~ cb
CD
C/D
Celeste 2000 1977
Celeste 1600 1978
Renault 5 TL 1977
Audi 80 LS1976
Lancer 1976/77
Sigma 2000 GLX1978
Toyota Carina 1976/1977
Datsun 120Y1977
Opel City1976
Renault 5 GTL 1978
Lada- en Zastava-dealer
voor Walcheren
Dampoortstraat 12 Middelburg Tel. 36815
op
volgens voorwaarden omruil-garantie
Diverse Fiat 127 2- of 3-deurs. Normale of
speciaal uitvoering in diverse prijzen.
Fiat 128 1100-1300 in 2-deurs 4-deurs of
Panorama-uitvoering in Lusso of comfort
Lusso uitvoering, bouwjaar van 1974 tot
1978. Prijzen van 2000 t/m 8950
Fiat 131 Mirafiori in 2 en 4-deurs uitvoe
ring, ook in 1600 cl Panorama. Bouwjaar
van 1975 t/m 1978. Prijzen van 4900 t/m
11.750.-
DEZE WEEK
KRIJGEN WIJ NOG BINNEN
Diverse typen Fiat 127 in 2-
en 3-deurs
Fiat 128 2- en 4-deurs
73 78
Fiat 128 1300 Fam
1974
Fiat 131 2- en 4-deurs
1975 1978
Fiat 132 1800 GLS
1975
Daf 66
1973
Daf 66 GL stationcar
1977
Zastava 750 S 5800 km
1979
Mazda 616 4-deurs
1975
Mazda 818 stationcar
1976
Citroën 2CV4
1975
Renault R 16 TL
1975
Austin Allegro 1300
1977
1975
Chrysler 2000 Aut
1973
Sunbeam 1500 TC
1974
Simca 1000 Rally
1974
Toyota 1000
1973
FIAT
Specialisten met aandacht voor U.
1978:
OPEL KADETT SPECIAL COMBI10.500.-
HONDA ACCORD 30.000 KM 13-500.-
YAMAHA 500 CC 4.000.-
RENAULT 16 TL11.500.-
1977:
FIAT 128 20.000 km6.900.-
FORD TAUNUS 1.6 4-DRS 11.500.-
VW PASSAT LS 11.500.-
MINI CLUBMAN 1100 20.000 km6.900.-
OPEL REKORD 1700 BESTEL 5.650.-
ALFA SUD11.500.-
SIMCA FOURGENETTE 3.900.-
RENAULT 14 TL9.500.-
ALFETTA 2.0L11.000.-
FORD TAUNUS 1.3 2-drs7.500.-
1976:
MAZDA 1300 COMBI3.750.-
CITROËN GS SPECIAL 60.000 KM 6.750.-
FORD TAUNUS 1600 L COMBI8.900.-
OPEL KADETT 6.900.-
HONDA CIVIC6.500.-
ALFA SUD Tl7.500.-
PEUGEOT 504 GL 7.750.-
1975:
FORD TAUNUS 1.6 5 750-
BMW2002 TI11.000!-
Simca 11003.500,-
Simca 1301 special3.500,-
aanhangwagens
vanaf 1.650.- excl. B.T.W.
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S
Renault 1973 2 000-
CHRYSLER 160 1974 2.000-
PEUGEOT 504 STATIONCAR 1973 5 000 -
PEUGEOT 304 S 19732.750.-
1972
AUDI 100L 2.000.-
Auto's boven de f 4.000.- met BOVAG-garantie ANWB-gekeurd