Polonez: veel auto voor concurrerende prijs
A
NIET GOED?
AUTO TERUG!
M0T0R-
SPRINT-
RECORDDAG
te Vlissingen
TE KOOP DOOR INRUIL ENKELE
GUNSTIG GEPRIJSDE AUTOMOBIELEN
AUTOBEDRIJF WOUTERS
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
MITSUBISHI r
PAAUWENBURG B.V.
SEHV. STATION TEXACO
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
Zondag 22 juli 1979
Gebruikte Wagens
M. de Dreu Co b.v.
SHOWROOM Oostperkweg 25-
Tel. 01180-15370
Kanaalstraat 75 - tel. 67658-61844 OOST-SOUBURG
Dealer van: SUBARU SKODA POLONEZ FSO
RONDVAART PER LUXE SALONBOOT
„MADELEINE"
AUTOBEDRIJF
VOOR EEN GOEDE
GEBRUIKTE AUTO NAAR
AUTOBEDRIJF NEUFÊGLISE
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
Industrieweg 19 - Vlissingen
01184-17736
FIRST CLASS OCCASIONS BIJ UW T0Y0TA-0FALER
SPECIALE AANBIEDING
OPEL KADETT SPEC. 16 S
georganiseerd door M.S.V. „De Uit
laat" en A.M.S.C. „Expliosion" on
der auspiciën van de K.N.M.V.
Aanvang training: 10.00 uur
Aanvang wedstrijd: 13.00 uur
Ford Granada 2000 L automatic 57000 km 1975 8750.-
Ford Capri 2300 Ghia wit 35000 km 1977 16750.-
Ford Escort RS 2000 16500 km 1977 15900.-
Ford Fiesta 1100 S17000 km 1978 11900.-
Ford Escort 130019000 km 1976 7750.-
Ford Taunus 2000 GL 6 cil37600 km 1976 12900.-
Ford Taunus 2000 GL 4 cil43000 km 1976 12500.-
Consul 1700 L combi76000 km 1974 6750.-
Ford Fiesta 1100 Sport48.000 km 1977 9500.-
Ford Capri 2300 Sport31.000 km dec. 1976 13.500.-
Ford Escort 1600 Sport 22000 km 1978 12900.-
Ford Fiesta 1100 Sport 23000 km 1978 11900.-
Ford Escort 1100 Luxe22000 km 1976 7500.-
Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs27000 km 1977 14250.-
Ford Taunus 1600 L 2-deurs 27000 km 1977 12250.-
Ford Taunus 1600 Luxe28500 km 1977 10250.-
Ford Capri 1600 Sport59000 km 1977 14850.-
Ford Granada 2300 Luxe met LPG-installatie 79000 km 1975 7850.-
Toyota Corolla 30 de Luxe 29000 km 1975
Ford Taunus 1600 L 2-deurs, radio71000 km 1972
Ford Taunus 1600 L Coupé rood84000 km 1972
Ford Taunus 1600 L 4-deurs groen50000 km 1973
Peugeot 104 GL 4-deurs, rood.1974
Simca 1100 LS geel34000 km 1975
Simca 1100 LE groen 4-deurs57.000 km 1976
VW Passat TS 5-deurs 70000 km 1976
Ford Fiësta 950 L-52000 km 1977
VW Golf LS 4-drs. blauw47000 km 1976
VW Scirocco GTI49.000 km 1976 11.500.-
Ford Granada 2000 L 4-deurs1975 .6000.-
Opel Kadett 1200 special52.000 km 1976 7500.-
5900.-
3000.-
3000.-
4500.-
3500,-
4250.-
3650.-
8350.-
8900,-
8900.-
Service, Zusterstraat 34, Middelburg, Tel. 01180-12972
Off. Ford dealer voor Middelburg en omgeving
FIAT 128 3 P
6.850.-
LADA 1200
3.250.-
FORD FIESTA
1100
8.500.-
SUBARU
1400 DL
8.250.-
FIAT
125 P
4.500.-
RENAULT
T0Y0TA
SK0DA
CITROEN
NSU
4 TL
CARINA 1600 L
S 100
DYANE4
1200
7.400.-
10.400.-
4.000.-
1.950.-
350.-
VW
POLOL
6.650.-
VAUXHALL
CHEVETTE L
6.750.-
OPEL
KADETT SPECIAL
6.250.-
MAZDA
616 AUTOMATIC
8.400.-
TOYOTA COROLLA
1800
900.-
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 JULI 1979
213
Wie de Polonez aanschouwt
zal ongetwijfeld verrast zijn,
dat zo'n fraaie, sierlijk gelijnde
wagen met een zekere distinc
tie uiteen land komt, waar men
zovele jaren conventionele
modellen heeft gebouwd. Ui
terlijk toont die Polonez beslist
een eigen gezicht. Een vorm
geving die modern is, een ze
kere aërodynamische lijn bezit
met wellicht een iets te hoge
achtersteven, opvallend veel
glasoppervlak heeft en een
duidelijke herkenbaarheid
door de dominerende, mat-
zwarte, schokabsorberende
kunststofbumpers en de
flankstrips die voor extra be
scherming van de carrosserie
moeten zorgen. Met een lengte
van 4m27 maakt die Polonez
beslist een volwassen indruk.
Voorlopig biedt men de koper
voor een uiterst concurreren
de prijs 14.495,-!) een fraai
gestyleerde en bovenal zeer
ruime auto aan. Binnen in de
wagen, waar vóór alles ook de
keurige afwerking opvalt, vin
den voor- en achterpassagiers
meer dan voldoende been- en
hoofdruimte. Bestuurder en
bijrijder hebben de beschik
king over comfortabele, brede
fauteuils met een goede zijde
lingse steun en uitstekend
verstelbare rugleuningen, die
traploos tot in de slaapstand
kunnen worden neergeklapt.
Ook de achterbank is zeer
comfortabel, medereizigers
kunnen diep in de - met ve
lours beklede - zittingen weg-
zekken. Alleen de voor export
extra gemonteerde, met zwart
kunstleer overtrokken, hoofd
steunen doen wat kil en goed
koop aan en verstoren in feite
de aanblik van het zo verfijnd
afgewerkte interieur.
De Polonez is in feite - zeker
gezien z'n aantrekkelijke prijs -
bijzonder compleet uitgerust. Zo
vindt men bijvoorbeeld stan
daard halogeen mistlampen
vóór, zijn zowel dashboardkastje
als kofferruimte van een lampje
voorzien, is de voorruit van ge
laagd glas, kan de stuurkolom in
de hoogte worden versteld, zijn
de vier portieren bij het openen
voorzien van lichtgevende rode
reflectoren, is de tankdop afsluit
baar en werkt de lichtschakelaar
automatisch via het contactslot,
zodat de auto nooit met de lichten
aan alleen geparkeerd ach
terblijft. Sinds we, ruim een jaar
geleden, met de eerste prototy
pen van de Polonez kennis
maakten, is door de fabriek een
groot aantal veranderingen
doorgevoerd, veelal als gevolg
van wensen, kenbaar gemaakt
door autojournalisten uit de
Westeuropese autowereld. He
laas heeft men aan twee verlan
gens nog geen gehoor gegeven:
montage van grotere ruitenwis-
serbladen - zeker noodzakelijk -
en een grotere buitenspiegel, die
in verband met een tamelijk bre
de „dode" hoek bij de nogal forse
achterspijlen in feite onmisbaar
is.
Het is vaak erg moeilijk om
achter de filosofie van een nieuw
model auto te komen. Uit de
voorgaande beschrijving van
vormgeving en uitvoering moet
namelijk duidelijk geworden zijn
dat de Polen kosten noch moeite
gespaard hebben om de nieuwe
Polonez aan een modern koets
werk te helpen. Natuurlijk spelen
financiële achtergronden een
belangrijke rol bij een beslissing
om al dan niet op een nieuwe
auto ook het onderstel aan te
passen, maar we vinden het per
soonlijk niet het allerverstandig
ste •besluit om die Polonez -
naast de acceptabele voorwiel-
ophangingsconstructie - de
langzamerhand toch wel klassie
ke starre achteras met de half-el
liptische bladveren uit de 125 P
zonder meer over te nemen.
Dit beïnvloedt namelijk het
weggedrag van de nieuwe Polo
nez. In snel genomen bochten
helt de carrosserie flink over en
de achteras is zeker niet vrij van
dribbelverschijnselen. Een euvel
dat zich ook voordoet op wego-
neffenheden, bij kleine duidelij
ker dan bij grote. De vering en
daarmede het comfort is onder
normale rij-omstandigheden re
delijk, de schokdemping zou ons
inziens wat beter en minder stug
dienen te worden afgesteld.
De nieuwe Polonez is voorlo
pig uitgerust met de 1481 cm^
viercilinder-lijnmotor uit de Polski
125 D. Die krachtbron is op en-
kele punten gewijzigd, zoals een
kleine verandering van de ver
brandingskamers en wijzigingen
aan de 2-traps valstroom We
bercarburateur. Het vermogen
veranderde niet door deze in
greep: 55,9 kW (76 pk) bij 5250
omw/min. In de komende jaren
zullen een nieuwe 1600 cm3,
1800 cm3 en een 2-liter voor de
Polonez-serie in produktie wor
den genomen. Een dieselmotor
is echter vóór 1983 niet te ver
wachten. De huidige krachtbron
is in de 1140 kg zware wagen
geen hoogvlieger, maar de
prestaties staan voor een niet
meer supermoderne motor op
een redelijk niveau. We noteer
den bijvoorbeeld een acceleratie
van stilstand tot 80 km/uur in
11,5 sec. en tot 100 km/uur in
18,7 sec. De topsnelheid ligt
dicht tegen de 155 echte km/uur,
waarbij opgemerkt dat de snel
heidsmeter zeer nauwkeurig
aanwijst. Die prestaties worden
echter niet op de meest soepele
wijze behaald. De motor mist
duidelijk de verfijning van een
moderne kopklepper met boven
liggende nokkenas en een car-
buratie met uitgekiende
sproeiers. Het brandstofverbruik
ligt, gezien in het licht van die
prestaties niet eens zo zuinig.
Goed, op lagere snelheden kan
men bij een uiterst rustige rijstijl
bij een constante snelheid van 80
km/uur wel 1 op 12,5 halen, bij
'100 km 1 op 10,9 maar het ge
middelde testverbruik lag toch
aanzienlijk hoger dan we ver
wacht hadden, hoofdzakelijk
omdat de auto boven de 100 km/
uur nogal progressief consu
meert.
□□cciölfe"It i
nnaa npgjD nn|ODogj
nnnnn* J
naar het Veerse meer. Afvaarten Middelburg tegenover
het station iedere dag tot 23 sept. 's morgens 9.30 uur
's middags 14.00 uur, duur v/d tocht ruim 3 uur (za
terdag en zondag geen morgentocht). Kaarten ver-,
krijgbaar aan boord M.S. Madeleine „plaatselijke
V.V.V.'s en Reisburo's op Walcheren.
Inlichtingen:
PASSAGIERSDIENST DIJKHUIZEN B.V.
Bout. Evertsen 42 Vlissingen tel. 01184 14790-
12981
MOTORS CORPORATION Gerbrandystraat 4 - Telefoon 01184-65496
Vertegenwoordiger: H. Maljers - Vlissingen - Telefoon 01189-1780
Mitsubishi Celeste1977 Lancer 1400 GL1977
Vauxhall Chevette L1977
Vauxhall Chevette 1976
Toyota Carina1977
Lancer 1200 1977
Toyota Corolla 30 Luxe 1977
Ford Taunus 1.6 L 1976
Ford Fiesta1977
Toyota Corolla1976
Ford Fiesta1977
Lancer 1200 S1978
Peugeot 104 [.1973
Peugeot 304 S 1973
INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE
Vrijdagavond kijk- en koopavond
Buick Century met gastinst1976
Chevrolet Caprice1977
B.M.W. 2800 L 1975
B.M.W. 2800 L 1977
B.M.W. 518 1976
Mazda 13001975
Volvo 244 DL1976
Renault 12 T.L1977
Renault 1975
Vauxhall Viva'1974
Fiat 131 1977
Peugeot 504 stationwagen1976
Austin Mini 1100 Special1977
Peugeot 204 Diesel1975
Motorfiets Honda
Garantie - inruil - financiering
Scheldestraat 45 - Vlissingen
Tel. 01184-14831
volgens voorwaarden omruil-garantie
Div. Fiat 131 - 1300- 1600 2- en
4-drs1975-1977
2 Fiat 131 Familiale 1976-1977
Div. Fiat 128 1100 - 1300 1974-1977
Fiat 128 Panorama 1974-1977
Div. Fiat 127 2 en 3-drs1973-1978
1 Opel Rekord 2000 4-deurs1977
1 Peugeot 3041977
1 Ford Escort automatic 16.000 km1976
1 Ford Escort slechts 6 mnd. oud1979
1 Datsun Cherry1976
Div. type's Ritmo's 131 - 132 diesel v.t
voorraad leverbaar.
SPEC. AANBIEDING
Lamcia H.P.E. nieuw met aantrekkelijke
korting
FIAT
Specialisten met aandacht voor U.
12 MAANDEN GARANTIE
Toyota Corolla 30 2 drs. de Luxe 1978
Toyota Corolla 30 4 drs. de Luxe 1977
Toyota Corolla 30 2 drs. de Luxe 1975-1976-1977
Toyota Corona Mark II 1977
Toyota Carina 1600 de Luxe 2 drs1976-1977
Toyota Corolla 20 de Luxe 1977
Toyota-Corolla 30 Hardtop Coupé 1977
Toyota 1000 Spec, de Luxe 1975-1976
Toyota 1600 Sp'ortswagon de Luxe 1977
3 MAANDEN GARANTIE
Horrda Accord 3-drs sept. 1978
Opel Kadett Coupé 1977^
Honda Civic 3 drs1977"
Mitsubishi Celeste ST 1600 3 drs1976
Vauxhall Viva 2 drs. 1976
Ford Taunus 1600 L 2 drs1975
Ford Escort 1.1 L 1975
Datsun Cherry 100 A de Luxe dec. 1974
Austin Allegro 1300 S met schuifdak 1974
Datsun Cherry 100 A de Luxe 1973*
Fiat 128 S Coupé 1972
Ford Escort 1300 L 1972
april 1979 slechts 4000 km, kleur: goud - metallic
Klein Vlaanderen 97, Middelburg INRUIL- FINANCIERING. Tel. 01180-12865
INRUIL - FINANCIERING - LEASING
Klein Vlaanderen 97, Middelburg, tel. 01180-12865
donderdag koopavond
Alle bekende sprinters aanwezig.
Circuit: Vlissingen-Oost
Europaweg Zuid nabij Hoechst
Borden volgen „Van Cittershaven"
Toegangsprijs 7.50 incl. programma; kinderen 2.50
GEVRAAGD VOOR INRUIL:
Toyota Corolla 20
1973 - 1974 - 1975
Het gaat hierbij om gebruikte
Toyota's tot max. 4 jaar vanaf
5.000,- die minder dan 50.000
kilorAeter gelopen hebben.
km 37.000
1975
km 60.000
1975
km 29.000
1977
km 22.000 - 1977
km 36.000 - 1976
km 28.000- 1977
km 23.000
km 19.000
goed rijdend
1977
1977
1974
1971
km 48.000
1975
km 40.000
1976
km 76.000
1975
in staat van nieuw
km 57.000
1976
in goede staat verkerend
1971