0RENAULT
Auto Renault DIJKWEL B.V
autoccasion
NIET GOED?
AUTOTERUG!
autobedrijf
Tijdens uw vakantie in een
AUTOBEDRIJF
BERBO
NIEUWE HONDA rijden?
DAT KAN!
Renault 30 TX: meer luxe, hogere prestaties
DUKWEL
BUESn -
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
Van een onzer relaties
bieden wij te koop aan;
MIlfuBISHI PAAUWENBURG B.V.
Uw Renault dealer:
Gildeweg 16
VLISSINGEN 01184-17130
SERV. STATION TEXACO
G.P.M. JANSSENS
AUTOMOBIELBEDRIJF
VLISSINGEN N.V.
VOOR EEN GOEDE
GEBRUIKTE AUTO NAAR
AUTOBEDRIJF NEUFËGLISE
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
2. Fiat dealer-garantie.
3. 6 maanden omruil-garantie.
Industrieweg 19 - Vlissingen
01184-17736
1 Chevrolet Impala
Dampoortstraat 12 Middelburg Tel. 36815
COMMODORE
BERLINA AUT.
Nu 27.000.-
INNOCENTI 90 L
Nu 10.500.-
AUTOBEDRIJF
Nu uit voorraad te leveren.
Honda Civic 3 drs. E luxe en automaat Honda Accord 3 of 4 drs. L of Automaat Honda Prelude 2 drs. L of aut.
GILDEWEG 15 VLISSINGEN
TEL. 01184-13995
Tevens 15 jonge gebruikte
Honda's
3CHELDEB0DE VAN WOENSDAG 4 JULI 1979
210
Sinds begin dit jaar heeft Re
nault een nieuw vlaggeschip: de
30 TX, een inspuitversie van de
30 TS met een standaarduitvoe
ring, behalve de wat meer pres
taties leverende motor, een
aantal extra voorzieningen, die
vooral het comfort voor bestuur
der en passagiers dienen te ver
hogen: een verbeterd verwar-
mi ngs- en ventilatiesysteem,
luxere bekleding, extra opberg-
vakken in de rugleuningen van
de voorstoelen, een centrale
vergrendeling tevens voor de
tankdop en achterklep en een
met leer bekleed stuurwiel. Van
de 30 TS onderscheidt de
nieuwste prestigewagen van
Renault zich verder door licht
metalen wielen, een vijf-versnel
lingsbak standaard en de niet
geringe méérprijs van 4.305.
Wanneer we de prestaties
van de 30 TS en de 30 TX naast
elkaar zetten, dan zien we een
wat snellere acceleratie van 0
tot 100 km/uur, 10,4 sec., te
gen 11,1 sec.; een topsnelheid
die nu op 185,5 km/uur ligt en
een brandstofverbruik dat van
1 op 7 gemiddeld bij de TS
stijgt tot 1 op 7,9 bij de TX.
Vooral de standaard 5e ver
snelling, die als overdrive fun
geert (0,821draagt zeker bij
tot het gunstiger verbruik, ter
wijl ook de meer geruisloos
heid op rekening geschreven
kan worden van die vijfde ver
snelling, die men in de TX-uit
voering gerust ook al op lagere
snelheden kan gebruiken. Het
maximum koppel bedraagt 214
Nm (21,8 mkg) en wordt bij
3000 omw./min. al bereikt,
waardoor onder meer de
hoogste versnelling al vroeg
kan worden ingeschakeld. We
noteerden zelfs een tijd van 36
sec. om in de vijfde van 40 tot
140 km/uur op te trekken.
Natuurlijk is een TX met een
brandstofverbruik van 1 op 8
geen uitgesproken zuinige wa
gen, maar het cijfer ligt alleszins
redelijk in het totaal beeld dat de
6 cilinder klasse toont. Wie erg
voorzichtig rijdt, kan trouwens bij
1 CO km/uur zeker een gemiddeld
verbruik van 1 op 9,8 halen, bij
120 km kruissnelheid nog wel 1
op 8,5.
Over het comfort in de wagen
is al zijdelings gesproken. De
vering is toch nog soepel, de
werking van de schokdempers
zonder meer uitstekend en grote
en kleine wegoneffenheden wor
den goed verwerkt. Van een auto
in deze klasse mag in feite ook
niets anders verwacht worden.
Een bijdrage tot het comfort is
ook de grote geruisloosheid van
de motor wat echter weer tot ge
volg heeft, dat de niet zo heel erg
aërodynamische carrosserie op
hoge snelheden wel windgeruis
laat horen.
Zijn de goede rij-eigenschap-
pen al een daadwerkelijke bij
drage tot grotere veiligheid, op
het lijstje actieve veiligheids
voorzieningen staan uiteraard
ook de remmen en Renault zou
Renault niet zijn, wanneer ook
niet op de zo vermogensvolle 30
TX een stel uitstekende remmen
zouden zijn gemonteerd. Rond
om heeft de wagen schijfrem
men met natuurlijk een servo-
rembekrachtiging en een belas-
tingafhankelijke remkrachtbe-
grenzer op de achterwielen. De
schijven aan de voorzijde zijn
bovendien voorzien van extra
ventilatiespleten voor koeling.
De bereikbare remvertraging is
zeer hoog, de pedaaldruk licht
en goed doseerbaar en ook na
veelvuldig remmen blijft de wa
gen een kaarsrechte remweg
houden.
Over het uiterlijk van de wagen
hoeft nauwelijks nog wat gezegd
te worden. De carrosserie is strak
gelijnd zonder opvallende ken
merken en zo langzamerhand
genoegzaam bekend. De TX on
derscheidt zich van de TS door
de lichtmetalen wielen en door
het typeplaatje achterop, andere
uiterlijke verschillen zijn niet
aanwezig.
Binnen in de wagen zijn de
verschillen tussen de twee uit
voeringen iets duidelijker aan
wezig. zoals reeds in de inleiding
vermeld. Het interieur van de TX
is niet alleen luxueus, het is ook
zeer royaal met de - als altijd—
voortreffelijk zittende voorfau
teuils en een zeer comfortabele
achterbank waar medereizigers
over voldoende been- en hoofd
ruimte kunnen beschikken. De
voorstoelen zijn verstelbaar, de
rugleuningen zijn geheel traploos
neerklapbaar en ook de hoofd
steunen zijn instelbaar. Voor de
achterpassagiers zijn de hoofd
steunen in de rugleuning inge
bouwd.
Samenvattend kunnen we
zeggen dat Renault met de 30
TX een zeer comfortabele, ui
terst plezierig rijdende auto
aan het topmodellenpro-
gramma heeft toegevoegd. De
vele extra's, zoals de centrale
elektrische vergrendeling, de
van binnenuit elektrisch ver
stelbare buitenspiegel, de ver
stelbaarheid van de koplam
pen, het getinte glas rondom,
de elektrisch te bedienen zij
ruiten voorin, de keurige af
werking van bekleding en
vloerbedekking, om maar en
kele standaardaccessoires te
noemen, geven bij elkaar een
extra dimensie aan deze wa
gen. Men moet daar dan echter
wel 33.300 voor neertellen,
plus 2.400 indien gewenst
voor een automaat, of 2.885
voor kunstleren bekleding,
585 voor een metallic kleur
en/ 1.380 voor een schuifdak.
De klant is koning en mag het
zelf bepalen.
De wagen toont een duidelijk
onderstuur karakter, dat wil zeg
gen dat de neus van de auto bij
het bochtenwerk wel rechtuit wil
en dat dus de bestuurder duide
lijk moet insturen. Ons inziens
nog altijd een zeer veilige stuur-
karakteristiek, omdat in extreme
situaties, wanneer te snel een
bocht genomen wordt en te ver
wordt ingestuurd de automati
sche reactie van ,,gas loslaten"
al voldoende is om de wagen
weer in het gareel te krijgen.
Buick Century met gastinst1976
Chevrolet Caprice1977
B.M.W. 2800 L 1975
B.M.W. 2800 L 1977
B.M.W. 518 1976
Mazda 929 Coupé 1976
Mazda 323 1977
Mazda 1300 1975
Volvo 244 DL1976
Renault 12 T.L1977
Renault 61975
Audi 80 L1975
Vauxhall Viva1974
Fiat 131 1977
Fiat 128 1977
Peugeot 504 stationwagen1976
Matra Bagheera S1977
Austin Mini 1100 Special1977
Peugeot 504 GL1974
Peugeot 204 Diesel1975
Jeep Wagoneer 33.000 km. gelop.
4 wielaandrijving elektr. lier 1978
Motorfiets Honda
Garantie - inruil - financiering
Scheldestraat 45 - Vlissingen
Tel. 01184-14831
volgens voorwaarden omruil-garantie
2 Fiat 1 24 1 977
1 Fiat 132-2000 1977
1 Fiat 131-1300 Spec. 4-d1977
1 Fiat 131-1300 Spec1975-1976
Div. Fiats 128-1100-1300
2d.-4d1975-1977
2 Fiat 128 Panorama1974-1977
Div. Fiats 127 2d.-3 deurs
1050 L 3d1972-1978
Peugeot 304 1977
Ford Escort automatic 16.000 km1976
Ford Escort 1300 L 6500 km1979
2 Sunbeam 1600 GLS 1300 1974
Mazda 616 coupé1976
1 Opel Rekord 2000 3000 km 1977
1 Datsun Cherry1976
FIAT
Specialisten met aandacht voor U.
zachtgroen met donkergroene vinylkap. Kenteken:
febr. 1978. Stand: 48.000. Met gasinstallatie,
A.N.W.B.-gekeurd. Zéér speciale prijs.
tYTV M
OK-inruilwagens verkeren stuk
voor stuk in perfekte konditie.
Tenslotte noemen we ze niet voor niets
OK- inruilwagens. Bovendien krijgt u
ook nog 3 maanden of 10.000 km
volledige garantie op onderdelen en
arbeidsloon.
Daarnaast kunt u een OK-
inruilwagen twee weken
lang testen tot een max.
van 1500 km.
Bevalt hij niet,
dan kunt u hem inruilen.
Vandaar dat een
OK-inruilwagen net zo
zeker is als een nieuwe.
Spec. aanb.
Slechts 6000 km, kleur Royal
Red met velours bekleding. 1978
Nieuwprijs extra's 32.000.-
Werkelijk nieuw!!
600 km 1978. Zeer spec, model
grijs metallic
Commodore Berlina coupé '76blauw 12.500.-
Rekord 2-drs. 1700 '75okergeel 7.950.-
Manta sportcoupé 1600 '77 blauw m. 13.450.-
Ascona 4-drs. 1600 '78oranje 12.950.-
Ascona 19SR de Luxe '76oranje 12.950.-
Ascona 1600 '77rood 11.750.-
Ascona 1600 '76groen m10.750.-
Kadett coupé Grand luxe '77wit 10.950.-
Kadett City special '76beige 8.950.-
Kadett Caravan '77blauw 10.500.-
Kadett Special '75 bruin 6.750.-
Kadett normaal '75rood 6.350.-
Kadett coupé G.L. '75geel/zw. vinyl 8.450.-
VW Golf Extra nieuw uitv.'77 zilvergrijs 10.950.-
VW Polo extra '76blauw 7.950.-
Vauxhall Viva special '75oranje 3.950.-
Fiat 131 speciale uitvoering '75oranje 7.950.-
Datsun stationcar 120Y '77beige 9.450.-
Peugeot 504 stationcar diesel '75blauw 10.950.-
Renault 5 LS '75groen/ 6.750.-
Mazda 818 coupé '78 bruin 10.250.-
Simca1301 special'74 beige 3.950.-
Simca 1100 Tl '74 blauw 3.250-
Citroën G S. '74oranje 4.250.-
Ford Escort '72groen 1.950.-
Simca 1308 GT '76geel pracht auto.
P'-es Roósevel'iaon 772, Vlissingen
*e 0"S4 7 VOO Vert 01183-6 26 93. 0H92- 16.60 KgJ.GM I
P„ime fino^cienngsmogelitkheden-aanwezig- l!s^==L=__J
MOTORS CORPORATION Gerbrandystraat 4 - Telefoon 01184-65496
Vertegenwoordiger: H. Maljers - Vlissingen - Telefoon 01189-1780
Mitsubishi Celeste1977 Lancer 1400 GL1977
Vauxhall Chevette L1977
Vauxhall Chevette 1976
Toyota Carina1977
Lancer 1200 1977
Toyota Corolla 30 Luxe 1977
Ford Taunus 1.6 L 1976
Ford Fiesta1977
Toyota Corolla1975
Ford Fiesta1977
Lancer 1200 S1978
Peugeot 104 .1973
Peugeot 304 S 1973
INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE
Vrijdagavond kijk- en koopavond
1 HOM DA
HOIV P/V