i
Met
kop schouders
LADA
8.999,-
autobedrijf
PAUL KRUGER
OCCASIONCENTRUM
DELTA
A
occasions
autoccasion
NIET GOED
AUTO TERUG
SCHIPPER-
ffftfjfl NOORD B.V.
GARAGE
CENTRUM
NU DE PRELUDE BIJ ONS TE ZIEN
EN TE LEVEREN
r:
99
99
PAAUWENBURG B.V.
SEffV. STATION TEXACO
„DE TOEKOMST"
FIAT INRUILAUTO'S
te koop met Bovag-garantie
Vormgeving
uitvoering
en
Motor en prestaties
rij-Eigenschappen
■fe
1
Eu U
Dampoortstraat 12 Middelburg Tel. 36815
Inruilauto's tot 9.000,-
WEGENS
INRUIL
MET
B0VAG-
GARANTIE
AUTOBEDRIJF
AUTOBEDRIJF NEUFÉGLISE
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag-garantiebewijs
2. Fiat dealer-garantie
3. 6 maanden omruilgarantie
FIAT-SPECIALISTEN met aandacht voor U
Gildeweg 15-21
Vlissingen, tel. 01184-13995
HONDA CIVIC 3-deurs1979
HONDA ACCORD, 4-deurs L 1978
HONDA ACCORD, 3-deurs L 1978
HONDA ACCORD, 3-deurs automaat 1977 - 1978
HONDA CIVIC, 3-deurs L 1977
HONDA CIVIC, 3-deurs 1974
HONDA ACCORD, 3-deurs 2x 1977
Honda dealer voor Walcheren
Te koop door inruil:
CITROËN GS SPECIAAL inclusief gastinst. 1978
FIAT 128 1974
AUDI 50 LS 1975
FIAT 127, 2-deurs 1976
MINI 1000 AUTOMAAT 1976
CITROËN 2 CV 6 1976
TOYOTA SP0RTSWAG0N 1600 1977
Nieuwe Honda's uit voorraad leverbaar: Civic - Accord, 3-deurs - Accord, 4-deurs
OPEL ASC0NA 19 SR 1977
MAZDA 323 1300, 3-deurs 1977
MAZDA 929 H met gas 1978
MAZDA 929 AUTOMAAT 1976
SIMCA 1100 BESTEL 1976
MAZDA 616 AUTOMAAT, 4-deurs 1977
MAZDA 121 c 1976
Inruil - Financiering - Garantie
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 JUNI 1979
218
Mazda is enkele jaren geleden
■met de introductie van de in
middels zeer populaire 323 de
goede weg ingeslagen. Vóór
die 323 entte Mazda zijn mo
dellen erg sterk op de Ameri
kaanse markt, terwijl nu veel
meer wordt gekeken naar Eu
ropa.
Dat is heel erg goed te zien
aan de Mazda 626 die de 616
heeft opgevolgd. De 626 is qua
uiterlijk onmiskenbaar een
Europeaan, terwijl hij toch echt
in het land van de rijzende zon
wordt gebouwd. De strakke
vormgeving, plus een groot
aantal verbeteringen aan het
onderstel maken de 626 tot een
harde concurrent voor in Eu
ropa gebouwde vergelijkbare
wagens.
Zoals gezegd doet de Mazda
626 uiterlijk erg Europees aan.
Ten opzichte van de vroegere
616 is de 626 qua lengte maar
iets groter, terwijl de breedte
liefst 8 cm is toegenomen. Daar
door zijn de verhoudingen van de
koets veel zuiverder geworden.
Voeg daar aan toe de strakke
vormgeving en het ontbreken
van overbodige opsmuk en suc
ces lijkt welhaast verzekerd.
Mazda heeft er ook naar ge
streefd de luchtweerstand laag te
houden. Onder meer de sterk
aflopende motorkap is hier een
bewijs van. Die lage motorkap
plus het grote glasoppervlak
zorgt er verder voor dat het uit
licht rondom goed is. Alleen de
achterzijde van de wagen is niet
te overzien en ontbreekt juist
dnor die schuine motorkap, de
markering vóór. Even wennen
dus aan de afmetingen van de
auto voordat perfect in een klein
gaatje kan worden geparkeerd.
Het interieur van de 626 is
luxueus uitgevoerd en zeer com
pleet. Neem bijvoorbeeld de be-
stuurderstoel die kan worden ge
kanteld, die een verstelbare len-
desteun heeft, een verstelbare
rugleuning die niet alleen achter
over kan maar ook onder ver
schillende hoeken kan worden
gezet (verstelling onderzijde) en
instelbare hoofdsteunen. Kort
om, een ieder'kan het zich op
deze stoel naar de zin maken.
Achterin is voldoende ruimte
aanwezig - de hoofdruimte is
voor lange mensen achterin aan
de krappe kant - voor twee vol-
wassnen of drie kinderen. Prettig
is dat de rugleuning van de ach
terbank wat omhoog is doorge
trokken.
Het dashboard van de 626 is
modern van vormgeving, goed
afleesbaar en zeer compleet.
Recht voor de bestuurder zijn de
belangrijkste instrumenten en
waarschuwingslichten onder een
overkapping aangebracht. De
wagen is voorzien van snel
heidsmeter, met dag- en totaal
teller, een brandstofmeter met
apart waarschuwingslicht, een
temperatuurmeter en een toe-
renteller. Voorst is een reeks
waarschuwingslichten aange
bracht waaronder lichtjes voor de
controle van de rem- en achter
lichten! Verder in het midden van
het dashbord een digitaal klokje
en een zeer uitgebreid kachel- en
ventilatiesysteem. Aan het pla
fond hangt een lichtunit met on
der meer twee ingebouwde
kaartleeslampjes, er is een voor
treffelijke elektrische verstelbare
buitenspiegel en een soort bel
die gaat luiden wanneer de deur
van de wagen wordt opengedaan
terwijl het licht nog brandt. Kort
om, aan de afwerking en uitvoe
ring van deze auto hoeft geen
seconde te worden getwijfeld.
Qua motor heeft Mazda de 626
bij het oude kunnen laten. De
testwagen, uitgevoerd met twee
liter viercilinder met vijfbak, be
schikt over een maximum ver
mogen van 66,2 kW (90 pk) bij
slecht 4800 toeren per minuut
van de krukas. Het maximum
koppel van de lange slag motor
(boring 80 mm, slag 98 mm) be
loopt 156 Nm bij slechts 2500
toeren. Hieruit valt reeds af te lei
den wat in de praktijk direct blijkt,
namelijk dat deze soepele
krachtbon ook schakellui kan
worden bereden en dat het ver in
de toeren doortrekken weinig
effect sorteert. Het is echt een
goedmoedige motor waarvan
moet worden verwacht dat hij
lang mee moet kunnen. Eén na
deel kleeft er echter aan deze
machine en dat is de geluidspro-
duktie bij snel accelereren. De
motor doet dan rauw aan en
maakt veel lawaai.
Met de perfect schakelende
vijfversnellingsbak die een
eindoverbrenging heeft van
0,86 1 - duidelijk overdrive
effect - daalt het motortoeren
tal bij 100 km/uur onder de
3000 toeren, hetgeen de wagen
plezierig rustig maakt wat be
treft het motorgeluid bij con
stante snelheid. Anders is het
gesteld met het windgeruis dat
op hogere snelheid een duide
lijke rol gaat spelen. De top
snelheid van de Mazda 626 na
dert dicht de 170 km/uur. Voor
de Hardtop komt daar op
grond van een geringere
luchtweerstand nog eens 5
km/uur bij. De acceleratie van
0 tot 100 verloopt in 11,2 se
conden. Het brandstofverbruik
is, gemeten volgens DIN-nor-
men één op 11. Dit is bij een
constante snelheid van 110
km/uur. Over de gehele test
periode kwam er voor de pitti
ge bereden tweeliter een alles
zins bevredigde één op 8,9 uit
de bus. Wie veelal op de lange
afstand zit en er niet te hard
aantrekt zal - mede dank zij die
vijfde versnelling - zeker tot
één op tien kunnen komen.
Qua rij-eigenschappen is de
Mazda 626 duidelijk beter dan
zijn voorganger. Vóór is de wa
gen voorzien van onafhankelijk
opgehangen wielen, achter is
een starre as gemonteerd die
echter goed is gelokaliseerd en
die wordt afgeveerd door
schroefveren. De brede 70-serie
radiaalbanden dragen voorts ook
bij tot het totale rijgedrag. Op de
rechte weg vertoont de Mazda
626 een zeer positieve koers
vastheid. Dat is dan meteen de
verklaring voor het feit dat weinig
hinder wordt ondervonden van
de in de middenstand wat vage
besturing. Zijwind en oneffenhe
den in het wegdek oefenen
slechts weinig invloed uit op de
koers van de wagen. De lichte
besturing is in stadsverkeer en bij
parkeermanouvres een prettige
zaak, hoewel het af en toe wel
flink werken (draaien) inhoudt.
De vering van de 626 is voldoen
de soepel en comfortabel en ook
de schokdempers kunnen er
mee door. Dit, samen met de ge
noemde kwaliteiten vSn het inte
rieur en de ruimte daarin bezor
gen de 626 een vrij hoog cijfer
voor comfort. Eigenlijk wordt dat
cijfer alleen nadelig beiïnvloed
door de luidruchtige motor bij ac
celereren en door het windgeruis
bij hogere snelheden. Tenslotte
nog een sterk en belangrijk punt,
de remmen. De Mazda - die qua
constructie uiteraard aan de mo
derne veiligheidsnormen voldoet
- beschikt over een stel uitste
kende remmen. Vór zijn dat
schijven en achter trommels. De
bereikbare remvertraging is
hoog, de benodigde pedaaldruk
gering en scheef uitbreken is er
niet bij. Wel vertonen de voor-
remmen een sterke neiging tot
blokkeren, zodat de dosering
enige aandacht vergt. Overigens
breekt de wagen ook met
geblokkeerde voorremmen niet
uit. De Mazda 626 sedan met
handgeschakelde vijfbak en
tweeliter motor is een goed
ogende moderne auto met veel
ruimte, goede gezinseigen
schappen en een grote reeks ex
tra's. De afwerking van de wagen
staat op een hoog peil. De uit
voering is compleet, al ontbreekt
- hoe is het mogelijk - in stan
daarduitvoering een mistachter-
licht.
steekt de Lada Economie met zitkomfort voor 5, vier deuren en
oersterke motor van 44 kw (60 din pk), 750 kg karavantrekkracht
boven z'n konkurrenten uit.
Alleen in de prijs blijft hij ver achter:
f 8.999,- inkl. btw. En dat voor een tijdloze, fraaie karrosserie
(veiligheidskooi-konstruktie) uit 1e klas Nederlands staal.
Bijna 5 miljoen verkochte Lada's zegt genoeg.
In onze showroom te bekijken, te beproeven, te bepraten.
inkt*.*"-
at imPor*
NET EVEN STERKER!
t. -
W
Slmca 1100 LE1975 1977
Simca 1100 GLX L.P.61977
GLS1975
Slmca 1100 S 1975
Simca 1100 Tl1974
Simca 1100 LX 1975
Simca 1100 Tourist1977
Slmca 1301 1976
Simca 1307 GLS 1976
Simca 1308 GT 1975
Chrysler 160 1975
Chrysler 180 1975
Chrysler 2L1976
Sunbeam 1600 GLS1975
Ford Fiesta1976
Citroen Ami Break1978
Flat 128 CL1978
Flat 131 1976
Toyota 1000 Combi1977
Toyota Corolla1975
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN 01184-12008
BMW 320 groen met
sch.dak getint glas1977
Ford Escort 1300 GL1975
Peugeot 204 wit 1973
Toyota Corolla 30 de Luxe brons1977
Opel Manta 16 oranje1976
Mercedes 230 met veel acc. wit1977
Simca 1100 Fourgonette geel 1977
Opel Rekord goud met. 4-drs1975
Citroen 2 CV 6 groen 1977
Fiat 125 P Combi crème1978
Opel Kadett Car. blauw1976
Volvo 66 GL combi groen1976
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur nennend
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
SS Gerbrandystraat 4 - Telefoon 01184-65496
Vertegenwoordiger: H. Maljers - Vlissingen - Telefoon 01189-1780
Mitsubishi Sigma1977 Lancer 1200 1977
Mitsubishi Celeste1977 Lancer 1400 GL1977
Vauxhall Chevette L 1977 Ford Fiësta 1977
Vauxhall Chevettev 1976 Toyota Corolla1976
Toyota Carina 1977
INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE
Vrijdagavond kijk- en koopavond
Voor een goede gebruikte auto naar
BMW 2800 L1975
Matra Bagheera S 1977
Peugeot 504 stationwagen1976
Renault 61975
Mazda 929 1975
Volvo 244 DL1976
Vauxhall Viva1974
Fiat 1311977
Mazda 1300 1975
Mazda 8181976
Austin Mini 1100 Speciaal1977
Austin Allegro 1100 1975
Mazda 323 1977
Alfa GTV 2000 kl. zwartnov. 1977
Chevrolet Caprice Classic coupé1977
BMW 2800 L 1977
Fiat 1281977
Datsun 100 A Station1977
Motorfiets Honda 7501977
BMW 528 1976
Ford 17 M1971
Beach Buggy1976
Opel Commodore G.S.E. coupé1974
Garantie - inruil - financiering
Scheldestraat 45 - Vlissingen
Tel. 01184-14831
Uw Renault-dealer
Seisplein 5
Telefoon (01180) 28003 Middelburg
ANWB-technokeuring aanwezig
Renault 4 TL rood 1977 7.500.
Renault 5 TL geel 1976 7.500.
Renault 5 TL geel 1975 7.500.
Renault 6 TL blauw 1977 8.750.
Renault 6 L groen 1976 6.950.
Renault 12 TL Break 1976 8.750.
Renault 12 TS blauw 1977 9.750.
Renault 14 TL geel 1977 11.250.
Renault 16 TL rood 1975 8.000.-
Renault 16 TL crème 1972 2.500.-
Renault 16 TL wit 1976 9.000.-
Renault 16 TL bruin 1977 12.500.-
Renault 30 TS blauw 1976 14.500.-
Citroën GS 1220 Club 1977 8.750.-
Triumph Dolomite 1975 4.750.-
Peugeot 504 D wit 1974 5.500.-
Renault 17 TL 1972 2.000.-
Dat 66 Marathon 1972 1.250.-
Enkele zeer mooie Fiat 127 inruilauto's
1x Fiat 127 1050 CL do. rood 1978 17.000 km
1x Fiat 127 900 L 2D rood1978 18.000 km
1x Fiat 127 S 3-drs. geel dec. 1977 36.000 km
1x Fiat 127 3-drs. geel 1977 30.000 km
1x Fiat 127 Spec. 2-drs. met. bruin 1976 28.500 km
1x Fiat 127 2-drs. rood 197 6 30.000 km
1x Fiat 127 3-drs. rood 1975 57.000 km
Aanbieding v. d. week
Fiat 127 I. blauw1976
Kenteken: 03-JN-19
Km. stand 28.350 km
A.N.W.B.-gekeurd
Prijs nu 4.600.-
Bent U op zoek naar een mooie jonge auto
Dan hebben wij voor U staan
Fiat 1281100 CL 4-drs. metschuifdak met. blauw1976
Fiat 128 1300 CL 2-drs. rood 25.000 km 1978
Fiat 128 1100 CL 2-drs. met. blauw 40.000 km 1976
Fiat 128 1100 N 2-drs. rood 50.000 km 1975
Fiat 128 1100 2-drs. geel 64.000 km 1973
Fiat 131 1300 4-drs. groen34.000 km 1975
Fiat 131 1300 4-drs. met sportvelgen 1975
Fiat 131 1600 CL 4-drs24.000 km 1978
Fiat 131 1600 CL 4-drs24.000 km 1978
Fiat 131 1600 Spec. 4-drs. met 5-versnellingsbak,
toerenteiler, mistlampen, slechts 37.000 km, kleur:
metallic blauw bouwjaar1977
Fiat 131 Racing 2 liter metallic grijs, demonstratie
Ver beneden nieuwprijs
Wij hebben voor U staan verschillende Fiats 132
van 1976 en 1977 stuk voor stuk hele mooie auto's
Deze auto's worden verkocht met dé 1 -2-3-garan-
tie en A.N.W.B.-keuring.
Unieke sportwagenaanbiedingen:
Fiat X 1/9 Spec. 1977 slechts 30.000 km
Kleur met. groen.
Lancia Beta 2000 Sport Coupé van 1976
Nw. prijs 28.500.-
Nu voor: 14.500.-
Speciale aanbiedingen andere merken:
Ford Taunus 1600 L kleur met. groen1977
Renault R 6 TL kleur groen1977
Peugeot 504 TL kleur wit 1975
Alfa Alfetta 1,6 kleur rood1976
Groot nieuws
Nu onze gebruikte auto's boven 4.000.- met
A.N.W.B.-keuring
Enkele goedkope aanbiedingen:
Renault R 6, Citroën Ami Break, Fiat 127 en 128
De nieuwe Ritmo is in onze
showroom
I Troelstra laan. Goes
Tel. 01100-14130
Goese Polder (achter t.v.-toren)
SOM Vertegenw.
Jobse 01180-11611
OPEL MANTA 1971
OPEL MANTA 1978
VOLVO 244 DL aut1977
OPEL KADETT 1975
OPEL KADETT .-1974
OPEL KADETT1973
OPEL KADETT 1971
FORD ESCORT 1300 1973
OPEL KADETT 1977
CITROËN 2 CV1973
HONDA 250 CC twin 1978
VLASMARKT 40
MIDDELBURG
TEL. 01180-13304
Bnnenkort verhuizen
wij naar WALENSINGEL 19
AUTOBEDRIJF BERBO
TTT