VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN TOYOTA ONTWIKKELT NIEUWE DIESELMOTOR AUT08IANCHI MET VUF-BAK occasions WEET U WAT EEN MITSUBISHI IS? NEE? DAN EVEN LANGSKOMEN OM TE KIJKEN Mitsubishi Lancer Autobedrijf wmmrn* DE TOEKOMST" AUTOBEDRIJF WOUTERS SHOWROOM Oostperkweg 25 - Tel. 01180-1 5370 Celeste Ze staan allemaal voor u klaar. Nu extra hoge inruilprijzen. Galant Colt 209 Autoverzekering Ford Fiësta 1100S17.000 km 1978 Ford Fiësta 1100L 14.000 km 1977 Ford Escort 1300 19.000 km 1976 Ford Escort 1100 34.500 km 1977 Ford Taunus 2000GL 6 cyl 37.600 km 1976 Ford Taunus 2000GL43.000 km 1976 Consul 1700 L combi 76.000 km 1974 Renault 5TL28.000 km 1977 Toyota Corolla 30 de Luxe 65.000 km 1975 Fiat 128 29.000 km 1977 Ford Fiësta 1100 Luxe23.000 km 1978 Ford Escort 1600 Sport22.000 km 1978 Ford Fiësta 1100 Sport23.000 km 1977 Ford Escort 1300 Luxe 44.600 km 1976 Ford Escort 1100 Luxe 22.000 km 1976 Ford Taunus 1600 Luxe 53.000 km 1974 Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs27.000 km 1977 Ford Taunus 1600L, 2-deurs27.000 km 1977 Ford Taunus 1600 Luxe 4-deurs42.000 km 1976 Ford Taunus 1600 Luxe 28.500 km 1977 Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs18.000 km 1977 Ford Capri 1600 GTR53.000 km 1975 Ford Capri 1600 Sport59.000 km 1977 Ford Granada 2300 Luxe met LPG-installatie 79.000 km 1975 Toyota Corolla 30 de Luxe 29.000 km 1975 VW Passat TS 70.000 km 1976 Austin Allegro 1300 S, 2-deurs48.600 km 1975 Ford Taunus 1600 L, 2-deurs, radio 71.000 km 1972 Ford Taunus 1600 L Coupé, rood84.000 km 1972 Ford Taunus 1600 L, 4-deurs, groen50.000 km 1973 Peugeot 104 GL 4-deurs, rood 1974 Simca 1100 LS, geel 34.000 km 1975 SHOWROOM M. de Dreu Co b.v. V S&RpbfO V Toyota heeft een geheel nieuwe dieselmotor op de markt gebracht die voorlopig alleen in een vijftal verschil lende uitvoeringen van de Hi Ace bestelwagen zal worden gemonteerd, maar die later in het jaar ook in de grote Toyota Crown wordt gezet. Het gaat om een zeer moderne vierci- lindermachine met een inhoud van 2188 cm3. Het maximum vermogen van de machine be draagt 47,1 kW (64 pk) bij 4200 toeren en het maximum koppel van.liefst 121 Nm komt reeds vrij bij 2400 toeren. Bovendien is het verloop van de koppel- kromme zo vlak dat al vanaf iets meer dan 1000 toeren een indrukwekkende trekkracht beschikbaar is. Iets dat zich op de weg uit in een soepele gang en het ontbreken van de nood zaak om veel te schakelen. De Toyota Dieselmotor is een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron, die dus niet is afge leid van voorgaande diesef- danwel benzinemotoren. Een aantal moderne constructies maakt van de motor een tech nisch juweeltje waarvan niet al leen behoorlijke prestaties-voor een diesel althans - mogen wor den verwacht, maar waarvan ook de levensduur lang zal zijn als de voortekenen niet bedriegen. In ieder geval heeft Toyota zelf daar alle vertrouwen in want op het dashboard van de Hi Ace zit on der meer een waarschuwings lichtje dat na 100.000 km gaat branden om aan te geven dat de getande riem waarmee de bo venliggende nokkenas wordt aangedreven aan vervanging toe is. Een bovenliggende nokkenas met een in een gesloten huis lo pende getande riem, een cross- flow cilinderkop, een door Nippon Denso in licentie vervaardigde Bosch roterende brandstofpomp het zijn stuk voor stuk zaken die bewijzen dat Toyota zijn best heeft gedaan een moderne mo tor te bouwen. Maar er zijn meer fraaie vond sten te noteren. Zo is de oliekoe- Ier in het motorblok ingebouwd, waardoor de olie op de gewenste temperatuur komt en nauwkeuri ger op die temperatuur wordt ge houden, terwijl slangen - toch al tijd kwetsbaar - geheel ontbre ken. Er is een speciaal water scheidingsfilter met waarschu- wingslicht op het dashboard dat aangeeft wanneer dat filter „vol'' is ofwel 200 cm3 water heeft ver zameld. Dat water kan eenvou dig door middel van een op het filter gemonteerd pompje worden weggepompt. Het filter hoeft dus niet bij servicebeurten uit elkaar te worden gehaald, nee je pompt het leeg als het lichtje dat be veelt. Het voorgloeien wordt elektro nisch geregeld. Dat wil zeggen de duur van het voorgloeien want die hangt immers af van de tem peratuur van de motor. Vergeet je onverhoopt, na de contact sleutel te hebben omgedraaid en na het verstrijken van de voorgloeitijd, om de motor te starten dan wordt elektronisch het voorgloeien stopgezet om overbelasting van de accu en de gloeibougies te vermijden. Nog een fraaie vondst is het bimetaal- tje op de zelfdenkende ventilator. Dat bimetaaltje zorgt ervoor dat de ventilator - zo die aanslaat - met 3000 toeren gaat draaien in plaats van met 2000 wanneer het buiten erg warm is. Voorlopig wordt de nieuwe Toyota dieselmotor geleverd in een vijftal uitvoeringen van de Hi Ace bestelwagen. Dat zijn de Commercial en Commercial Lang, de Truck en Pick Up en de kale Chassis/cabine waarop dus alle mogelijke opbouwen kunnen worden geplaatst, zoals bijvoor beeld een vuilstortcontainer, een zoutstrooier of een kipper. Ten opzichte van de vergelijkbare Hi Ace met benzinemotor kost de dieselversie exclusief BTW 2600 gulden meer. Als we zo'n zelfde prijsverschil straks bij de Crown (in september naar verwachting) tegemoet kunnen zien, dan gaat de eenvoudigste Crown Diesel wellicht zo'n 27.500 gulden kos ten. Nog even afwachten maar. Autobianchi heeft de A 112-serie uitgebreid met een nieuw topmodel, de A 112 Abarth met vijfversnellings bak. Dit model komt boven de Abarth met vierbak die nor maal in produktie blijft. De nieuwe versie van de Abarth kost f 14.555,-, hetgeen bij na 600 gulden meer is dan de prijs van de gewone A 112 Abarth (f 13.957,-). Voor die 600 gulden meer kan de Abarth vijf bak rijder een on geveer 5% geringer brand stofverbruik tegemoet zien, terwijl het pittige wagentje (topsnelheid 150 km/uur) op de grote weg aanzienlijk stil ler en daardoor comfortabe ler is geworden. Zo is bij voorbeeld bij een snelheid van 100 km/uur het toerental van de motor in de vierde versnelling 4300 terwijl het in vijf daalt tot 3700 toeren. En dat is natuurlijk niet alleen economisch, maar ook pret tig. Volgens de Italiaanse CUNA-normen is het brand stofverbruik van de A 112 Abarth met vijfbak 5% gun stiger dan dat met vierbak. Het verbruik ligt volgens deze normen nu gemiddeld op één op 13,5. 5 J Uw Renault-dealer Seisplein 5 Telefoon (01180) 28003 Middelburg ANWB-technokeuring aanwezig Renault 4 E, rood 1975 5.000,- Renault 4 L, groen 1976 5.750,- Renault 4 TL, rood 1977 7.500,- Renault 5 TL, geel 1975 6.750,- Renault 6 TL, blauw 1977 8.750,- Renault 6 L, rood 1976 6.950,- Renault 12 TL, rood 1978 11.750,- Renault 12 TS, blauw 1977 9.750,- Renault 14 TL, geel 1977 11.250,- Renault 16 TL, bruin 1975 5.500,- Renault 16 TL, blauw 1976 8.500,- Renault 16 TL, wit 1976 9.000,- Renault 16 TL, bruin 1977 12.500,- Renault 30 TS, blauw 1976 14.500,- Citroen GS 1220 Club 1977 8.750,- Triumph Dolomite 1975 4.750,- Renault 5 TL 1973 1.250,- Renault 16 TL 1972 2.500,- Renault 17 TL 1972 2.000,- Daf 66 Marathon 1972 1.250,- Is uw auto jonger dan 3 jaar en u bent ouder dan 23, dan gelden deze pre mies na 5 of meer scha- vrije jaren. Cat.waarde WA All.r. 8.000 191 422 10.000 207 474 12.000 226 541 14.000 238 595 16.000 265 671 18.000 273 721 Voldoet u niet aan boven staande voorwaarden, bel dan toch voor gun stige premie-opgaaf. DtCK SCHINKEL ASSURANTIËN Paspoortstraat 14-16 Oost-Souburg 01184-64455 Skoda coupé1975 Skoda 100L1974 Skoda 100S1977 Ford Fiësta 1100L 1977 Toyota Carina 1600 Luxe1977 Morris Marina Coupé1976 Renault 4TL1977 Fiat 125P1976 Subaru 1400DL1977 Vauxhall Chevette 3-drs1976 VW Polo S1977 Mazda 323 1978 Fiat 128 3-drs1975 Daf 46 stat1970 Opel Kadett1975 Simca 1100 1974 Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658 Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844 OOST-SOUBURG Service, Zusterstraat 34, Middelburg, Tel. 01180-12972 Off. Ford dealer voor Middelburg en omgeving P A AU WEN BU RG Vlissin9en i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1979 | | pagina 9