VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
TOYOTA ONTWIKKELT
NIEUWE DIESELMOTOR
AUT08IANCHI MET VUF-BAK
occasions
WEET U WAT EEN MITSUBISHI IS? NEE?
DAN EVEN LANGSKOMEN OM TE KIJKEN Mitsubishi Lancer
Autobedrijf
wmmrn*
DE TOEKOMST"
AUTOBEDRIJF WOUTERS
SHOWROOM Oostperkweg 25 - Tel. 01180-1 5370
Celeste
Ze staan allemaal voor u klaar. Nu extra hoge inruilprijzen. Galant
Colt
209
Autoverzekering
Ford Fiësta 1100S17.000 km 1978
Ford Fiësta 1100L 14.000 km 1977
Ford Escort 1300 19.000 km 1976
Ford Escort 1100 34.500 km 1977
Ford Taunus 2000GL 6 cyl 37.600 km 1976
Ford Taunus 2000GL43.000 km 1976
Consul 1700 L combi 76.000 km 1974
Renault 5TL28.000 km 1977
Toyota Corolla 30 de Luxe 65.000 km 1975
Fiat 128 29.000 km 1977
Ford Fiësta 1100 Luxe23.000 km 1978
Ford Escort 1600 Sport22.000 km 1978
Ford Fiësta 1100 Sport23.000 km 1977
Ford Escort 1300 Luxe 44.600 km 1976
Ford Escort 1100 Luxe 22.000 km 1976
Ford Taunus 1600 Luxe 53.000 km 1974
Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs27.000 km 1977
Ford Taunus 1600L, 2-deurs27.000 km 1977
Ford Taunus 1600 Luxe 4-deurs42.000 km 1976
Ford Taunus 1600 Luxe 28.500 km 1977
Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs18.000 km 1977
Ford Capri 1600 GTR53.000 km 1975
Ford Capri 1600 Sport59.000 km 1977
Ford Granada 2300 Luxe met LPG-installatie 79.000 km 1975
Toyota Corolla 30 de Luxe 29.000 km 1975
VW Passat TS 70.000 km 1976
Austin Allegro 1300 S, 2-deurs48.600 km 1975
Ford Taunus 1600 L, 2-deurs, radio 71.000 km 1972
Ford Taunus 1600 L Coupé, rood84.000 km 1972
Ford Taunus 1600 L, 4-deurs, groen50.000 km 1973
Peugeot 104 GL 4-deurs, rood 1974
Simca 1100 LS, geel 34.000 km 1975
SHOWROOM
M. de Dreu Co b.v.
V S&RpbfO
V
Toyota heeft een geheel
nieuwe dieselmotor op de
markt gebracht die voorlopig
alleen in een vijftal verschil
lende uitvoeringen van de Hi
Ace bestelwagen zal worden
gemonteerd, maar die later in
het jaar ook in de grote Toyota
Crown wordt gezet. Het gaat
om een zeer moderne vierci-
lindermachine met een inhoud
van 2188 cm3. Het maximum
vermogen van de machine be
draagt 47,1 kW (64 pk) bij 4200
toeren en het maximum koppel
van.liefst 121 Nm komt reeds
vrij bij 2400 toeren. Bovendien
is het verloop van de koppel-
kromme zo vlak dat al vanaf
iets meer dan 1000 toeren een
indrukwekkende trekkracht
beschikbaar is. Iets dat zich op
de weg uit in een soepele gang
en het ontbreken van de nood
zaak om veel te schakelen.
De Toyota Dieselmotor is een
geheel nieuw ontwikkelde
krachtbron, die dus niet is afge
leid van voorgaande diesef-
danwel benzinemotoren. Een
aantal moderne constructies
maakt van de motor een tech
nisch juweeltje waarvan niet al
leen behoorlijke prestaties-voor
een diesel althans - mogen wor
den verwacht, maar waarvan ook
de levensduur lang zal zijn als de
voortekenen niet bedriegen. In
ieder geval heeft Toyota zelf daar
alle vertrouwen in want op het
dashboard van de Hi Ace zit on
der meer een waarschuwings
lichtje dat na 100.000 km gaat
branden om aan te geven dat de
getande riem waarmee de bo
venliggende nokkenas wordt
aangedreven aan vervanging toe
is. Een bovenliggende nokkenas
met een in een gesloten huis lo
pende getande riem, een cross-
flow cilinderkop, een door Nippon
Denso in licentie vervaardigde
Bosch roterende brandstofpomp
het zijn stuk voor stuk zaken die
bewijzen dat Toyota zijn best
heeft gedaan een moderne mo
tor te bouwen.
Maar er zijn meer fraaie vond
sten te noteren. Zo is de oliekoe-
Ier in het motorblok ingebouwd,
waardoor de olie op de gewenste
temperatuur komt en nauwkeuri
ger op die temperatuur wordt ge
houden, terwijl slangen - toch al
tijd kwetsbaar - geheel ontbre
ken. Er is een speciaal water
scheidingsfilter met waarschu-
wingslicht op het dashboard dat
aangeeft wanneer dat filter „vol''
is ofwel 200 cm3 water heeft ver
zameld. Dat water kan eenvou
dig door middel van een op het
filter gemonteerd pompje worden
weggepompt. Het filter hoeft dus
niet bij servicebeurten uit elkaar
te worden gehaald, nee je pompt
het leeg als het lichtje dat be
veelt.
Het voorgloeien wordt elektro
nisch geregeld. Dat wil zeggen
de duur van het voorgloeien want
die hangt immers af van de tem
peratuur van de motor. Vergeet
je onverhoopt, na de contact
sleutel te hebben omgedraaid en
na het verstrijken van de
voorgloeitijd, om de motor te
starten dan wordt elektronisch
het voorgloeien stopgezet om
overbelasting van de accu en de
gloeibougies te vermijden. Nog
een fraaie vondst is het bimetaal-
tje op de zelfdenkende ventilator.
Dat bimetaaltje zorgt ervoor dat
de ventilator - zo die aanslaat -
met 3000 toeren gaat draaien in
plaats van met 2000 wanneer het
buiten erg warm is.
Voorlopig wordt de nieuwe
Toyota dieselmotor geleverd in
een vijftal uitvoeringen van de Hi
Ace bestelwagen. Dat zijn de
Commercial en Commercial
Lang, de Truck en Pick Up en de
kale Chassis/cabine waarop dus
alle mogelijke opbouwen kunnen
worden geplaatst, zoals bijvoor
beeld een vuilstortcontainer, een
zoutstrooier of een kipper. Ten
opzichte van de vergelijkbare Hi
Ace met benzinemotor kost de
dieselversie exclusief BTW 2600
gulden meer. Als we zo'n zelfde
prijsverschil straks bij de Crown
(in september naar verwachting)
tegemoet kunnen zien, dan gaat
de eenvoudigste Crown Diesel
wellicht zo'n 27.500 gulden kos
ten. Nog even afwachten maar.
Autobianchi heeft de A
112-serie uitgebreid met een
nieuw topmodel, de A 112
Abarth met vijfversnellings
bak. Dit model komt boven de
Abarth met vierbak die nor
maal in produktie blijft. De
nieuwe versie van de Abarth
kost f 14.555,-, hetgeen bij
na 600 gulden meer is dan de
prijs van de gewone A 112
Abarth (f 13.957,-). Voor die
600 gulden meer kan de
Abarth vijf bak rijder een on
geveer 5% geringer brand
stofverbruik tegemoet zien,
terwijl het pittige wagentje
(topsnelheid 150 km/uur) op
de grote weg aanzienlijk stil
ler en daardoor comfortabe
ler is geworden. Zo is bij
voorbeeld bij een snelheid
van 100 km/uur het toerental
van de motor in de vierde
versnelling 4300 terwijl het in
vijf daalt tot 3700 toeren. En
dat is natuurlijk niet alleen
economisch, maar ook pret
tig. Volgens de Italiaanse
CUNA-normen is het brand
stofverbruik van de A 112
Abarth met vijfbak 5% gun
stiger dan dat met vierbak.
Het verbruik ligt volgens deze
normen nu gemiddeld op één
op 13,5.
5 J
Uw Renault-dealer
Seisplein 5
Telefoon (01180) 28003 Middelburg
ANWB-technokeuring aanwezig
Renault 4 E, rood
1975
5.000,-
Renault 4 L, groen
1976
5.750,-
Renault 4 TL, rood
1977
7.500,-
Renault 5 TL, geel
1975
6.750,-
Renault 6 TL, blauw
1977
8.750,-
Renault 6 L, rood
1976
6.950,-
Renault 12 TL, rood
1978
11.750,-
Renault 12 TS, blauw
1977
9.750,-
Renault 14 TL, geel
1977
11.250,-
Renault 16 TL, bruin
1975
5.500,-
Renault 16 TL, blauw
1976
8.500,-
Renault 16 TL, wit
1976
9.000,-
Renault 16 TL, bruin
1977
12.500,-
Renault 30 TS, blauw
1976
14.500,-
Citroen GS 1220 Club
1977
8.750,-
Triumph Dolomite
1975
4.750,-
Renault 5 TL
1973
1.250,-
Renault 16 TL
1972
2.500,-
Renault 17 TL
1972
2.000,-
Daf 66 Marathon
1972
1.250,-
Is uw auto jonger dan 3
jaar en u bent ouder dan
23, dan gelden deze pre
mies na 5 of meer scha-
vrije jaren.
Cat.waarde WA All.r.
8.000 191 422
10.000 207 474
12.000 226 541
14.000 238 595
16.000 265 671
18.000 273 721
Voldoet u niet aan boven
staande voorwaarden,
bel dan toch voor gun
stige premie-opgaaf.
DtCK SCHINKEL
ASSURANTIËN
Paspoortstraat 14-16
Oost-Souburg
01184-64455
Skoda coupé1975
Skoda 100L1974
Skoda 100S1977
Ford Fiësta 1100L 1977
Toyota Carina 1600 Luxe1977
Morris Marina Coupé1976
Renault 4TL1977
Fiat 125P1976
Subaru 1400DL1977
Vauxhall Chevette 3-drs1976
VW Polo S1977
Mazda 323 1978
Fiat 128 3-drs1975
Daf 46 stat1970
Opel Kadett1975
Simca 1100 1974
Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia
Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658
Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844
OOST-SOUBURG
Service, Zusterstraat 34, Middelburg, Tel. 01180-12972
Off. Ford dealer voor Middelburg en omgeving
P A AU WEN BU RG Vlissin9en
i