VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
DATSUN MET DERDE GENERATIE CHERRY
RENAULT 18 NU 00K
ALS STATIONCAR
WITTE POM
m,z
DE MUYNCK
Onze Top-autowasmachine al geprobeerd
AUTOGAS
mSmvS
SHOWROOM
Oostperkweg 25 - Tel. 01180-15370
8 SUPER BENZINE
SHOWROOM
cent goedkoper Diesel W cent goedkoper
ct. per Itr.
Showroom Paul Krugerstraat 237
Vlissingen - 01184-19010
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 MAART 1979
206
f'
I'lJ&t.; T-y:
Service, Zusterstraat 34, Middelburg, Tel. 01180-12972
Off. Ford dealer voor Middelburg en omgeving
Met enig genoegen kon Dat-
sun Nederland op de jongste
RAI autotentoonstelling de
nieuwe Cherry introduceren.
Immers het was een wagen
waar al lang op gewacht werd
en de nieweling moest drin
gend het gat in het verkoop
programma, ontstaan door het
aflopen van de Cherry 2, qp-
vullen.
Met de eerste generatie
Cherry's veroverde Datsun in
1971 een plaats op>de Neder
landse markt. Het toen rijk van
accessoires voorziene wa
gentje bleek razend populair,
had goede prestaties en was
uiterst betrouwbaar. De Cherry
2, die in 1975 werd geïntrodu
ceerd haalde nooit de popula
riteit van z'n voorganger,
voornamelijk omdat het model
niet zo aansloeg als men wel
verwacht had. Thans kondigt
zich dan de derde generatie
van de Cherry zich aan en ge
zegd moet worden, dat de fa
briek zich bijzonder heeft in
gespannen om van deze auto
iets bijzonders te maken. In de
eerste plaats een vormgeving,
die zeker in de smaak zal vallen
bij het Europese publiek. Een
fraai gelijnd tweedeurs model
met een vlotte aflopende dak
lijn, een grote openslaande
achterklep en veel meer glas
oppervlak dan de voorgan
gers. Tegelijk met de normale
uitvoering is ook een erg leuke
Coupé van deze wagen op de
markt gekomen alsmede een
flinke 5-deurs stationcar.
Opvallend is de zorg die Dat
sun besteed heeft aan de uitvoe
ring van het interieur. Nieuwe zit
tingen met velours bekleding,
een fraai afgewerkt dashboard,
standaard voorzien van toeren-
teller, een klokje en een radio,
goed verstelbare voorstoelen
met rugleuningen die traploos tot
in de slaapstand kunnen worden
neergeklapt, ingebouwde hoofd
steunen en oprolveiligheidsgor-
dels in de kleur van het interieur
en dan tenslotte op de luxe mo
dellen nog een aantal extra
snufjes, zoals van binnenuit te
ontgrendelen kofferruimte en
tankdop, een bij het instappen
voor achterpassagiers automa
tisch naar voren glijdende pas
sagiersstoel en ruitewissers met
sproeiers op de kqplampen.
Motorisch heeft men bij de
nieuwe Cherry alles bij het oude
gelaten: er zijn twee versies be
schikbaar, een met de bekende
1000 cm3 krachtbron en een met
de 1200 cm3. Natuurlijk is ook de
nieuwste Cherry een voorwiel-,
aandrijver. Verrassend is de
prijsstelling van deze jongste
Datsun telf: 11.750,- voor de
standaard 1 liter custom-uitvoe-
ring, 13.890,- voor de 1200
GL, 14.995,- voor de Coupé
en 14.400,- voor de station
wagen. We zuilen van deze ver
rassende nieweling ongetwijfeld
binnenkort een uitvoerige test
brengen.
WmmM
3miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiifliiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiMii!iiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiH
in
Tijdens de Salon van Genè-
ve heeft Renault - bijna een
jaar na de introductie van de
Renault 18 - de stationcar op
basis van de 18 bekend ge
maakt. De Renault 18 Station
car zal worden geleverd in een
viertal uitvoeringen. De wagen
is in ons land verkrijgbaar
vanaf begin mei. Eerst dan
zullen de prijzen van de wa
gens bekend worden gemaakt.
Voor de TL Stationcar zal die
prijs naar verwachting rond de
17.250,- komen te liggen,
voor de 18 TL Stationcar 1000
gulden meer en voor dezelfde
wagen met automatische ver
snellingsbak komt daar nog
eens een kleine 2000 gulden
bij. De goedkoopste versie van
de 18 Stationcar - de wagen
heeft ook gewoon 18 Station
car-zal ruimschoots onder de
prijs van de TL Stationcar blij
ven en dus rond de 16 mille
gaan kosten.
Renault heeft kans gezien van
de 18 Stationcar een fraaie wa
gen te maken met een enorme
ruimte. De wagen beschikt over
een vloeroppervlak van maxi
maal twee vierkante meter en de
nuttige bagageruimte meet - af
hankelijk van de stand van de
achterbank - 475 liter dan wel
1560 liter. De 18 en 18 TL Sta
tioncar worden geleverd met de
1,4 liter viercilinder motor die
goed is voor 46 kW bij 5500 toe
ren wat dan weer voldoende is
voor een topsnelheid van 150
km/uur.
Het brandstofverbruik
van deze wagen, gemeten bij
een constante snelheid van 120
km/uur, bedraagt 1 op 11,4 het
geen zonder meer gunstig kan
worden genoemd. De 18 TL Sta
tioncar beschikt over de motor uit
de Renault 16. Die 1647 cm3
machine heeft een vermogen
van 57,4 kW, wat goed is voor
een topsnelheid van 160 km/uur.
Het verbruik van deze versie bij
constant 120 km/uur bedraagt 1
op 10,9. Beide uitvoeringen heb
ben een maximaal toelaatbaar
gewicht dat 450 kg hoger is dan
het leeggewicht. De wagens we
gen, afhankelijk van de uitvoe
ring, rond 1000 kg.
1977:
MITSUBISHI 1600 GL12.500.-
VW PASSAT LS12.500,-
MINI CLUBMAN 1100, 20.000 7.500,-
FIAT 128, 15.000 km8.500,-
MINI 1100 SPECIAL 28.000 km7.250,-
FORD ESCORT 1100 L, 40.000 km 8.900,-
FORD CAPRI 2000 S, 2Q.000 km 15.500,-
1976:
MINI 1000 5.900,-
CITROËN 2000 CX SUPER 12.750,-
OPEL REKORD 1900 COMBI9.500,-
RENAULT R 4 L6.750,-
OPEL KADETT 1200 S8.500,-
VW KLEINBUS9.990,-
CITROËN G SPECIAL, 60.000 km7.750,-
BMW 520, 80.000 km16.750,-
FORD TAUNUS 1300 L, 45.000 km 9.750,-
FORD TAUNUS 1600 L9.900,-
OPEL KADETT COUPÉ, 40.000 km 8.900,-
1975:
VOLVO 244 GL AUTOMAAT schuifdak 15.000,-
TRIUMPH DOLOMITE 6.750,-
MERCEDES 306 D BESTELWAGEN exclusief BTW8.750,-
1974:
FORD 1600 L3.950.-
FIAT 127 2.500,-
FIAT 128 3.000,-
AUSTIN ALLEGRO 2.900,-
1973:
VAUXHALL VIVA2.750.-
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
MERCEDES 220 D, 19715.500,-
HONDA 500 cc motorfiets, 1971 2.750,-
RENAULT 12 L, 1972 1.000,-
SIMCA 1301 Special 1971 1.750,-
CITROËN 2 CV, 1972 800,-
o>