Carnavalsfeesten komend weekeind goed op gang Rode Kruis heeft geld nodig Plannenmakers op zoek naar geld Let L uit even van v. Jdoitk en MENU D'AMIS Terminus Laatste winter- wandeling Terminus Goes wil kunstbeleid (^en di acj arc^a SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 FEBRUARI 1979 Het Buut Prins Mijndert SCHRIJVENDE LEZERS Kledingactie voor Hongarije Mocht U iets te vieren hebben gewoon even (01100) 13132 bellen Stoepeschieters Kindercarnaval H uisvredebreuk Geld 211 VLISSINGEN/MIDDELBURG/SOUBURG/ZOUTE- LANDE - Aanstaand weekeind komen de carnavalsfesti viteiten op Walcheren pas goed op gang. Zaterdagmiddag zullen carnavalsoptochten door Middelburg, Vlissingen en Souburg trekken en voor zaterdagavond staan er heel wat carnavalsbals op het programma. De Vlissingse speeltuinver eniging De Oude Stad werkt al maanden aan wagens en kos tuums voor de jaarlijkse op tocht door de oude binnenstad. De stoet zal dit jaar nog langer VLISSINGEN - Onder de vlag van het Rode Kruis wor den in elke stad een hele serie activiteiten verricht. Ook de afdeling Vlissingen is op veel terreinen actief, maar soms ontbreekt het aan geld om dingen gedaan te krijgen. Voor zitter G. F. Karstan je van de afdeling Vlissingen: „Elk jaar kunnen wij mensen op vakantie laten gaan, maar we moe ten ook steeds mensen teleurstellen. Er willen meer men sen op vakantie dan er geld is". Het gaat dan om mensen die door hun ziekte of handicap helemaal niet op vakantie kunnen. Karstanje: „Er gaan bij voorbeeld elk jaar mensen uit Vlissingen mee met het hospitaalschip Henri Dunant. Voor zo'n vakantie zoeken huisartsen dan vrijwel alleen bedlegerige patiënten uit. An deren kunnen naar vakantie projecten voor zieken en ge handicapten, zoals de Valken berg op de Veluwe. Ze worden daar helemaal verzorgd en zonodig verpleegd". Maar het Rode Kruis in Vlissingen doet meer. Er is een afdeling vrijwillige welfare. Vrijwillig(st)ers van deze af deling bezoeken zieke en be jaarde mensen die niet meer van hun stoel kunnen komen. Ze geven dan een soort bezig heidstherapie: haken, breien, maken van plastieken en der gelijke. Het Rode Kruis betaalt het materiaal en verkoopt de gemaakte spullen. De afdeling Vlissingen moet ook bijdragen aan het wereldgebeuren van het Rode Kruis. „We hebben hier een we relddepot van verplegings- en verzorgingsmateriaal voor (geldig van 19 januari t/m 25 februari) Koninginnepasteitje Heldere ossestaartsoep Varkensoester met Zingara saus diverse groenten en aardappelen Coupe Belinda (ijs met perzik, kirsch en slagroom) 30.00 per persoon Maandag t/m vrijdag gehele dag geopend Zaterdag en zondag vanaf 16.00 uur HOTEL RESTAURANT CAFÉ t.o. station GOES - Tel. 01100- 27501 lid Holland Tourist Hotels slachtoffers van eventuele rampen"» zegt Karstanje. An dere activiteiten van de afde ling zijn het Jeugd Rode Kruis, de Jongerendienst (deze dienst staat in het seizoen op het strand voor eerste hulp) en de r.-k.-colonne. „De colonne komt in actie als er ernstige ongelukken ge beuren. De colonne komt on der leiding van dokter De Gre- ve, colonnecommandant, we kelijks bij elkaar, zodat zij goed voorbereid zijn. In de tijd van de watersnood heeft de colonne veel goed werk ver richt", aldus Karstanje. Waar komt het geld voor al deze activiteiten vandaan? Karstanje: „We hebben vaste inkomsten via contribu tie, maar we zouden in Vlissin gen veel meer leden kunnen hebben. Het aantal ligt veel la ger dan in andere plaatsen. Nu zijn het er ongeveer tweedui zend. We moeten gemakkelijk naar vierduizend kunnen groeien. Er zijn ook mensen die geld geven en geen lid wor den". Wie lid wil worden van deze hulpverleningsorganisatie kan zich opgeven bij H. L. A. Mer- tens, Mackaystraat 81 in Vlis singen. Geld is ook welkom. Dat kan gestort worden op postgironummer 3544522 of bij bankrekeningnummer 680514767 (Nederlandse Mid denstands Bank) ten name van G. F. Karstanje, Badhuisstraat 41, Vlissingen, met vermel ding: ten behoeve van Rode Kruis. VLISSINGEN - Aanstaande zaterdag kunnen liefhebbers meelopen in de laatste van de serie winterwandelingen die de Vlissingse wandelsportver eniging Willen Is Kunnen or ganiseert. Het vertrek voor beide af standen, tien en vijftien kilo meter, is om halftwee vanëf scholengemeenschap Schel- demond. Onderweg wacht de deelnemers iets warms. Dege nen die de tocht al twee of drie keer hebben meegelopen krij gen een herinnering aangebo den. worden dan vorige jaren, om dat meerdere verenigingen met eigengemaakte wagens mee zullen rijden. De majoretten- showgroep Vlissingen zal iets van haar kunnen laten zien en de muziek wordt verzorgd door de drumband Voorwaarts uit Koudekerke. Hoofdfiguur in de stoet is de jeugdprins en zijn raad van elf bestaande uit wijze kinderen. De optocht start om twee uur vanaf de speeltuin De Oude Stad aan de Paardestraat. Die avond is het bal. Om acht uur start in de feestzaal van de ver eniging het grote Molenwup- persbal. De Molenwuppers kunnen die avond kenns ma ken met prins Olaf de tweede en zijn raad van elf. Clubhuis Het Buut, Bea- trixlaan 2 in Vlissingen be waart de carnavalsfeesten tot maandag 26 februari. Vier- tot en met zevenjarigen kunnen dan van twee tot half- vier in het clubhuis terecht. Maandagavond is er een car navalsfestijn voor elf- tot veertienjarigen van zeven tot negen uur en dinsdagmiddag van twee tot vier voor de kin deren van acht tot tien. ledereen die mee wil feesten moet wel verkleed komen. De toegang is een gulden. De Wijkvereniging Zuid in Middelburg is al jaren actief op carnavalsgebied. Het gevolg is dan ook een uitgebreid pro- Vorige week plaatste u een stukje over de kledingactie voor Hongarije in uw blad. Wij zeggen u hiervoor heel harte lijk dank. Mevrouw Kaljouw mocht enige tientallen reacties ontvangen. We zijn nu weer in staat een flink aantal gezinnen met kleding te helpen. Mevcrouw Bos, Middelburg. (wij verzorgen Uw party op maat) Desgewenst komt onze hostess bij u aan huis voor een vrijblijvend advies! Maandag t/m vrijdag gehele dag geopend. Zaterdag en zondag vanaf 16.00 uur. HOTEL RESTAURANT CAFÉ t.o. station GOES- Tel. 01100-27501 l«d Holland Tourist Hotels gramma. Zaterdag om elf mi nuten over een komt prins Mijndert I met zijn raad van elf en hofjorettes op het Middel burgse station aan. Burge meester Wolters zal hem daar verwelkomen, waarna de stoet door Middelburg-Zuid naar de Rentmeesterlaan zal trekken. Om twee uur begint in de Zee- burchschool in Keurhove het carnavalsfeest voor kinderen van vier tot acht jaar. In het Zuiderbaken begint metteen na aankomst van de stoet het carnavalsfeest voor acht- tot twaalfjarigen. Zater dagavond om elf minuten over acht wordt tot slot het grote carnavalsbal gehouden. Twee orkesten werken aan dit bal mee. Voor alle activiteiten zijn kaarten verkrijgbaar aan de zaal. Burgemeester Westerhout overhandigt vrijdag om elf mi nuten over vijf de stadssleutel van de gemeente Vlissingen aan prins Canies I. Deze prins vertegenwoor digt de carnavalsvereniging De Stoepeschieters uit Sou burg. De sleutels worden hem in het stadhuis aangeboden. Dan kunnen ook in Souburg de festiviteiten beginnen. Die bestaan uit een grote optocht. Om elf minuten over twee aanstaande zaterdag tot vier uur zullen de Stoepeschieters door de Souburgse straten lo pen. De optocht begint in de Diezestraat en gaat naar de Kromwegesingel. In Zoutelande is het Disco Royal dat een groot kindercar naval organiseert. Zaterdag van een tot vijf kunnen kinde ren er terecht. Het leukst geklede kind kan op een verrassing rekenen. Samen met prins Jo den eer sten kunnen zij kijken naar het toneelstukje Koning Bol kan niet slapen, van kindertheater Deurtje open - Deurtje dicht. Vanaf acht uur die avond kunnen de ouderen er terecht voor het carnavalsfeest. GOES Het college van burgemeester en wethou ders heeft zijn principiële bereidheid uitgesproken om binnen de gemeente een gericht kunstbeleid te gaan voeren. Daarvoor wil men in het kader van de finan ciële mogelijkheden in de Bestedingsplanning voor 1980 geld uittrekken. Om dit beleidsuitgangspunt gestalte te geven zal de Cultu rele Raad Goes om nader ad vies gevraagd worden. Daar naast zal het college laten na gaan of de bekostiging van kunstwerken in bestemmings plannen tot de mogelijkheden behoort. Hiervoor zou dan een bedrag in de kostprijsbereke ning voor de gronden opgeno men moeten worden, zo nodig door vermindering van groen voorzieningen. De oorzaak van al dit onge rief verneem ik van de oor spronkelijke bewoners die hier dus geboren en getogen zijn en hier dus al heel wat langer wo nen, is, dat eertijds de weg waar het toch zo plezierig wo nen was tijdens de aanleg van riolering niet met zorg en des kundigheid gefundeerd is. Hierdoor mist het landelijke plaviesel onvoldoende stevige ondergrond. De losliggende klinkers, vooral bij de steeds verzakkende putten, veroor zaken trillingsgolven die zich onder en in de huizen voort zetten. Zelfs zo, dat men bij tijden het opwippen van de klinkers in bed kan voelen. De mensen klagen dan ook al ja ren bij diverse instanties maar helaas zonder resultaat. De weg werd af en toe wel wat bij gelapt, snelheidscontrole door de politie had geen durend ef fect, en zo duurt de ellende voort. Zo was het dan ook niet verwonderlijk dat op een dag in januari mijn buurman mij een advertentie kwam brengen waarin sprake was van een verkeersdag Middelburg geor ganiseerd door de gemeente. Mijn reactie was dan ook: dit is een gelegenheid om onze klachten naar voren te bren gen. Een buurtbijeenkomst werd belegd waar ook mensen van het smalle gedeelten aan het begin van de Noordweg zich aansloten en ontstond zo in een korte spanne tijds de Belangengroep „Noordweg- Noodweg". De smalle gedeel ten hebben niet alleen last van verkeershinder maar zijn ook uiterst gevaarlijk voor fietsers en kinderen. Verscheidenen mensen gaven zich spontaan op voor deelname aan ge spreksgroepen te houden tij dens de verkeersdag. Deze deelname kwam wel zeer op tijd want de Noordweg, deze idyllische landelijke weg was maar even weggevaagd van alle verkeerssituatiekaarten, voorkomende in de door de gemeente uitgegeven docu mentatiemap. Niets dan lof voor de organisatie en het gulle onthaal, de door de gemeente aangeboden maaltijden een culinair geslaagde pleister op de wonde. Was het maar waar dat die gulle maaltijden onze klachten ook had doen ver stommen. Kleine verbeterin gen zijn sindsdien geboekt. De chauffeurs van de Z. W.N. heb ben oog voor onze situatie en zij rijden voorzichtiger. Is het na een telefoongesprek dat ik afgelopen vrijdag met de voorlichtingsambtenaar van de gemeente had, dat er nu die zelfde middag nog tot onze grote vreugde snelheidsbeper- kende borden 30 km./uur „slecht wegdek" aan de uit einden van het smalle gedeelte Brigdamme gplaats zijn. Te voren hadden wij in een brief aan het College van B. en W. als voorlopige maatregel om deze borden gevraagd. Zal het ver keer zich hier aan houden? Het is te hopen en hangt af van een stuk gemeenschapszin en rij- fatsoen. Wel zouden wij graag zien dat ook het andere smalle gedeelte, te weten van tuin centrum het Noorden tot de Gerbrandylaan eveneens van deze borden wordt voorzien. Een schone taak voor onze ge meentebestuurderen de Noordweg zijn statig landelijk karakter, verplicht aan zijn histories verleden, duurzaam terug te geven. Het ontluiste- Marga van Holthen werd geboren in Assen. Ze woonde onder meer dertien jaar in Frankrijk met haar man die beeldend kunstenaar is. Vier jaar geleden kwamen zij naar Middelburg en vestigden zich op de Noordweg, een lande lijke straat met een weinig landelijk verkeerslawaai. Om het lawaai wat te temperen vormde Marga met enkele buurtbewoners pas geleden de „Belangengroep Noord- weg-Noodwcg". Sympathisanten kunnen zich bij haar (Noordweg 318) of bij van Leerzen (Noordweg 105) mel den. In bijgaand verhaal schrijft Marga van Holthen over wat haar steeds meer is gaan bezighouden. rende vrachtverkeer dat ten onrechte en misschien ook uit gewoonte de Noordweg als „doorstroomweg" misbruikt, te reguleren middels een streng selectief geregeld verkeer en wat betreft het zware busver- keer te doen vervangen door mini-bussen. Door deze maatregelen die serieus bestu dering en uitwerking in we derzijds overleg behoeven, zou het reeds als monumentenstad befaamde Middelburg zijn streven ook tot deze lange chamante woonstraat kunnen uitbreiden en hierdoor een verdere degeneratie van dit woongebied voorkomen kun nen worden. Een kepersgewij- ze bestrating op de smalle ge deelten, eertijds nog dorpsker nen, zou niet alleen het wegdek verstevigen maar ook het vi suele aspect verlevendigen. Kortom, vele mogelijkheden tot rehabilitatie zijn voorhan den. Degenene, die zich het hoofd hier over willen buigen zal het tot eer strekken een af doende, spoedige oplossing te vinden en de dank van de be woners, omdat er wederom een echt leefklimaat is ontstaan, deelachtig worden. Bij een groot aantal mensen aan de Noordweg bestaat er ongenoegen inzake de ver keerssituatie. Hiermee werd ik al gauw geconfronteerd toen ik vier jaar geleden aan deze weg kwam wonen. Als je hier zo voor de eerste keer binnen komt doet de Noordweg zich aan je oog voor als een vrien delijke landelijke weg, be staande uit een zeer gevarieerd geheel van huizen, van de sta tige villa naar de wat minder opvallende maar desondanks karaktervolle gemoderniseer de huizen, wat eertijds boe- renwoninkjes waren. Het pla veisel van de weg versterkt in hoge mate dit landelijke as pect. En zo ontstaat de indruk dat in deze lintbebouwing een grote verscheidenheid van mensen en de daarbij behoren de beroepen en levensovertui gingen schuilgaat. In de zomer als de bomen in het blad staan en als de tuinen dikwijls fan tasievol aangelegd en vol van bloemenrijkdom zijn, waant men zich ver van het overvolle drukke Westen van Nederland. De zon schijnt en het is één en al stralende glittering van het licht wiegelende gebladerte in de zachte zomerse zeebries. Bevinden we ons niet in het meridionale gedeelte van Ne derland, tien minuten van het de blonde stranden. Daarbij nog een getemperd klimaat en voelt men zich wel bevoor recht. Zo kwamen wj, mijn man en ik, vol illusies in de zo mer van 1975 te wonen aan de ze idylliese weg. Tussen illusie, droom en werkelijkheid ligt vaak een diepe kloof en kwamen we tot de ontdekking dat het hier niet allemaal zo lieflijk en rooskleurig was. Want, al spoedig en wel de eerste dag, leek het alsof een aardbeving over ons huis losbarstte, de balken zuchtten en kraakten de deur vloog uit het slot, het glas viel van de wastafel en verschrikt keken we elkaar aan en vroegen ons in paniek af waar dit onheil vandaan kwam. De grote boosdoener ontdekten wij, was het zware bus- en vrachtverkeer, ieder uur twee bussen en het vracht verkeer tijdens de spitsuren. Weg rust en idylle en moesten we de strijd aanbinden tegen dit wel zeer verstorende onge mak. En niemand had ons hiervoor gewaarschuwd, want zo gaat dat als je van buitenaf in een andere stad komt te wo nen. Om het leven in de nieuwe situatie aannemelijk te maken denkt men „het zal wel wen nen" want er wonen hier zo veel mensen aan de Noordweg en iedereen ziet er schijnbaar zo tevreden uit. De zorg waar mee nieuwe bewoners aan deze weg hun huizen verbouwen, opknappen en vertroetelen wekt de indruk dat wij de eni gen zijn die er last van hebben. Helaas, de wensdroom dat het wel zal wennen komt niet uit en wij raken geprikkeld en nerveus door deze dagelijkse niet te keren hinder. Gelukkig heeft de week vijf werkdagen en geven de zaterdag en zon dag de mensen en huizen wat soelaas want het vrachtver keer is dan verdwenen. In de loop van de tijd leer ik de mensen wat beter kennen, hoor dat ook zij zo'n vreselijke overlast hebben van het langs- denderende verkeer en bang zijn dat het dak van hun huizen in zal storten. De muren, scheuren, waterledingen springen, serviesgoed valt uit de kasten, grammofoonplaten krassen door opspringen van pick-upnaalden, televisietoe stellen raken defect door de trillingen enz. enz. Dit wat be treft het materiële gedeelte maar ook de geestelijke ge zondheid van de mensen krijgt een klap, ze worden nerveus en gespannen. Een wekker is niet nodig, want het verkeer zorgt er wel voor dat je wakker schrikt op gepaste en onge paste tijden. Dus gebrek aan voldoende nachtrust. Steeds maar in je eigen huis en omge ving overvallen te worden door het door trillingen binnen dringende verkeer, eigenlijk een overmachtige huisvrede breuk. Natuurmonumenten en ZLM willen „bedrijvig" landbouwmuseum GOES De Vereniging Tot Behoud Van Natuurmonu menten en de Zuidelijke Landbouwmaatschappij (ZLM) zijn samen aan het onderzoeken of het mogelijk is in de Zak van Zuid Beveland een landbouwmuseum op te rich ten. De bedoeling is om een boerderij aan te kopen, die weliswaar een beeld geeft van het „landleven" in Zeeland door de eeuwen heen, maar die tegelijkertijd ook nog in bedrijf zal zijn. In het verleden is al vaker geprobeerd om een dergelijk landbouwmusemn van de grond te krijgen, maar tot nu toe zijn de pogingen steeds ge strand. Het bijzondere van het nieuw initiatief is dat een na tuurbeschermingsinstantie én een landbouwmaatschappij, gezamenlijk willen proberen een dergelijk museum tot stand te brengen. Het plan voor de opzet van een dergelijk landbouwmu seum is al zo goed als rond. Probleem is nog de financiële kant. Dezer dagen is er dan ook een brief uitgegaan naar ver schillende organisaties, in stellingen en particulieren met de vraag of zij bereid zijn geld te steken in het landbouwmu seum dat als de plannen door gaan een uniek plekje kan worden. De bedoeling is een oude boerderij aan te kopen in de Zak van Zuid Beveland op een plaats die gemakkelijk te be reiken is, maar waar de natuur niet geschaad kan worden door de bezoekers die het museum ongetwijfeld zal trekken. De benaming landbouwmu seum dekt eigenlijk de lading niet. Want het is niet de bedoe ling van de boerderij een sta- tussymbool van het verleden te maken. Zo zou de boerderij bijvoorbeeld de thuisbasis kunnen worden voor een schaapskudde. De vereniging voor behoud van natuurmo numenten en Staatsbosbeheer zijn bezig met het uitwerken van een plan hiervoor. De schaapskudde zou namelijk ingezet kunnen worden voor het beheer van allerlei dijken. Zoals bekend heeft Natuurmo numenten de laatste jaren heel wat dijken aangekocht om ze te behouden voor het land schap. Wat de landbouw betreft moet de dijk een „dynamisch beeld scheppen voor de ont wikkeling van land- en tuin bouw door de tijd". De boer derij zal daarom in bedrijf moeten zijn. „In en op de boer derij zal de ontwikkeling van land- en tuinbouw getoond moeten worden tegen de ach tergrond van zijn natuurlijk kader: „het landschap", zoals ZLM en Natuurmonumenten in de brief schrijven. Het opzetten van het „land bouwmuseum" heeft een drie ledig doel: - Educatieve waarde: het scheppen van een beeld van de ontwikkeling van de landbouw en het landschap in Zuidwest Nederland. - Begrip: het kweken van begrip voor de standpunten van zowel natuurbescherming als de land- en tuinbouw. - Recreatie: dagbezoek voor toeristen. De boerderij kan volgens de plannenmakers bij dragen in de gewenste sprei ding in de recreatie en een uit wijkmogelijkheid zijn voor slecht weer. De bedoeling is de museum boerderij onder te brengen in een of meerdere stichtingen. De plannenmakers verwach ten dat „brede lagen van de be volking" het plan zullen steu nen. Maar daarmee is de finan ciële kant van de zaak nog niet opgelost. Vandaar de vraag aan iedereen die wat voor het idee voelt of men bereid is ook geld te steken in dit project. Wie daar wel voor voelt kan men aan de ZLM laten weten hoeveel men bereid is bij te dragen. Belangrijk voor het maken van een exploitatie-op- zet is dat men weet of de sym pathisanten een eenmalige of een jaarlijkse bijdrage willen geven. Wie wil reageren (Heft voor 1 april) kan dat doen bij de ZLM, Postbus 46, 4460 BA Goes. I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1979 | | pagina 11