Motors personen auto rai British Leyiand Er rijt een oto over straad. Of: de spellingsproblematiek RAI-INF0 Hoe sterk is de eenzame fietser? Zomerkalender KNAU-Zeeland uit Zeeland weten spelregels ASCONA DIESEL VAUXHALL PRIMEURS „PRELUDE": EUROPESE PRIMEUR Serie benefiet concerten Open Service VOLVO: EERSTE ZESCILINDER DIESEL Belanggroepen Vereenvoudi ging 8 tm 18 FEBRUARI Prijs UC oUHbLÜhÖODE VAN WOENSDAG 7 FEBRUARI 1979 214 Op de RAI automobielten toonstelling zal General Mo tors op stand no. 211 een vijf tigtal modellen tonen uit het leveringsprogramma van Opel, Vauxhall, Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile, Cadillac en Bedford. Opel, reeds tien jaar lang het meest gekochte merk in Nederland wordt vertegen woordigd door diverse uit voeringen van de Kadett, As- cona. Manta, Rekord, Com modore, Senator en Monza. Voor het eerst wordt in ons land de Ascona met een 2 liter dieselmotor getoond en ge heel nieuw is een Ascona uit gerust met een 16 kleppen motor, speciaal ontwikkeld voor deelnermers aan auto sportevenementen, een ver sie die in een beperkt aantal zal worden geproduceerd. Vauxhall toont voor de eer- ste maal op het vaste land de Carlton en Royale. Verder wordt de uitgebreide Che- vette en Cavalier serie ten toongesteld. Van de Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile en Cadillac 1979 modellen worden diver- - se uitvoeringen geëxposeerd zoals de Oldsmobile Cutlass i. met een geheel nieuwe ont worpen dieselmotor en de Buick Riviera. Voor het eerst zal op de Rai de Opel Ascona 2.0 Itr. diesel uitvoering getoond worden. Deze krachtbron levert 43 Kw (58 pk) bi 4200 tpm. Het maximum koppel bedraagt 115 Nm (11,7 kgm) bij 2400 tpm. Acceleratie van 0 tot 100 neemt 21 seconden en de topsnelheid bedraagt 137 km/uur. De Ascona diesel wordt geleverd in een standaard, een Deluxe en een Berlina uitvoering. Tevens werd on langs voor de Ascona een twee liter ,,N" motor leverbaar die 66 Kw (90 pk) bij 5200 tpm levert en waarvan het koppel 145 Nm (14.5 kgm) bij 3800 tpm bedraagt. Vauxhall toont op de Rai twee primeurs voor het Euro pese continent, namelijk de Carlton en Royale. De Vauxhall Carlton is le verbaar in een Sedan en een 5-deurs Estate uitvoering. De twee liter ,,S" motor levert 74 Kw (100pk) bij 5200 tpm. Ui teraard behoren zaken als ruitesproeiers met interval- schakeling, hoofdsteunen, gelaagde voorruit en voor de Estate een ruitewisser met sproeier op de achterruit etc. tot de de basisuitrusting. De Carlton zal vanaf maart in ons land leverbaar zijn. Het vlaggeschip van de Vauxhall modellen is de Royale. Sedan, een ruime comfortabele vijfpersoons automobiel met een zeer complete basisuitrusting. De ze Vauxhall Royale wordt geleverd met een 2.8 liter 6 cilinder motor die 103 Kw (140 pk) bij 5200 tpm levert. Tot de basisuitrusting behoort ondermeer getint glas, elek trische zijruit bediening, in hoogte verstelbare bestuur- derstoel, van binnenuit ver stelbare buitenspiegels, hoofdsteunen op de voor- stoelen en de achterbank, verstelbaar stuurwiel en de GM Automatische transmis sie. De Royale is eveneens leverbaar in een elegante coupé uitvoering die met de zelfde specificaties geleverd wordt. •De Honda Prelude". Renault Naast de enkele maanden geleden geïntroduceerde Renault 18 en Renault 14 TS zijn er drie voor Nederland nieuwe modellen: de Renault 5 ,,Le Car" de Renault 20 TS met 5-versnellingsbak de Renault 30 TX Honda •De Opel Ascona Diesel. Na een succesvolle intro- duktie van de Honda Prelbde in Japan en de Verenigde Staten vindt nu de Europese introduktie plaats op de per- sonenauto-Rai. Een niet on belangrijke uitbreiding van het Honda-autoprogramma. De sportieve 2-deurs cou pé zal in Nederland geleverd worden met de reeds.beken- de Honda vijfversnellingsbak en in de Hondamatic versie. Bij de vormgeving hebben aerodynamica-principes een belangrijke rol gespeeld. Het resultaat is een fraai gelijnde coupé met lage daklijn en zeer sportieve allure. De Honda Prelude heeft een 1,6 liter motor met een maximum vermogen van 59 Kw (bij 5300 toeren per mi nuut) welke voortreffelijke prestaties levert terwijl het benzineverbruik toch gunstig te noemen is. Bij het ontwerp van deze coupé is veel aandacht be steed aan het comfort van be stuurder en passagiers. De naar het lichaam ge vormde stoelen zorgen voor een goede zit met meer dan voldoende beenruimte. De voorstoelen zijn voorzien van hoofdsteunen. Deze zijn zo wel in de hoogte als voor en achterwaarts te verstellen. De passagiersstoel naast de be stuurder is voorzien van een extra pedaaltje waardoor de achterin zittende passagiers de rugleuning gemakkelijk naar voren kan klappen. De Prelude is een uiter mate stille wagen. Er is ge bruik gemaakt van een dub belwandige geluidsisolatie tussen motorcompartiment en interieur. De dakconstruc tie kreeg zodanige vorm dat de wervelingen van de wind. en daarmee het bekende sui zen zo weinig mogelijk kans krijgt. Ook nieuw is de contact- puntloze, volledig getransis- toriseerde ontsteking. On derhoud is onnodig, terwijl onder alle omstandigheden optimaal gestart kan worden. Op de RAI zullen de mede werkers van Honda u graag uitgebreid vertellen over de talloze extra's die op en in de ze primeur te vinden zijn. De Renault 30 TX is het nieuwe topmodel van Re nault. Renault 30 TX welke is uitgerust met een V-6 motor met brandstofinjectie heeft standaard een 5-versnel lingsbak. Daarnaast is de Re nault 30 TX uitgerust met stuurbekrachtiging, centrale elektromagnetische portier vergrendeling (incl. 5e deur en tankdop), elektrisch be diende zijruiten vóór, licht metalen velgen en elektroni sche ontsteking. In een beperkt aantal (750 stuks) zal deze Europese uit voering van de Amerikaanse Renault 5 ,,Le Car" in ons land leverbaar zijn. Mecha nisch is deze „Te Car" iden tiek aan de Renault 5 TS. Vanzelfsprekend neemt de ..miljoenste" Ford Fiësta een zeer belangrijke plaats in in de Ford-stand en naar ver wacht mag worden zal Ford's kleinste auto, die in acht ver schillende modellen wordt tentoongesteld, weer een grote trekpleister worden. Verder zijn er acht model len Escort: tien modellen uit de uitgebreide Taunus serie, waarvan er één in politie-uit- voering; vier Caprïs; negen Ford Granada's, w^rvan er één in taxi-uitvoering; een 9- persoons Transit Kombi met banken en dieselmotor en een eveneens 9-persoons luxe Transitbus met benzi nemotor. Als noviteiten op de Perso nenauto RAI 1979 brengt BL Nederland: - een voor Nederland ge heel nieuwe Innocenti-serie eutomobielenn in Bertone- carrosserieën gestoken at tractieve Italiaanse wagens in de kleine klasse: de 90L, 120L en De Tomaso. De laat ste twee met flitsende acce- leratiecijfers. Fraaie combi naties van Britse techniek en Italiaans raffinement in stijl, afwerking en uitrusting. - een vernieuwde Marina- serNiet alleen heeft de 1800 plaats gemaakt voor del U00 met nieuwe O-serie motor, BREDA - Sinds een tijd krijg je de indruk dat iedereen er zo'n beetje zijn eigen spellingssysteem op na houdt. Het probleem daarbij is een toenemende onzekerheid bij het grote publiek dat zich zo langzamerhand af begint te vragen hoe het nou allemaal moet. Bij dat grote publiek is de groep mensen die moeten leren spellen (voornamelijk leerlingen aan het basisonderwijs) op zijn zachtst gezegd niet de minst belangrijke subgroep. Die verschillende spellingswijzen zijn een uitvloeisel van een discussie die al een hele tijd Een tweede belangrijk punt speelt, nl. de discussie over de is de vraag: „wat is een een- vraag of de spelling vereen voudigd moet worden. Ik heb niet de pretentie om vanachter de schrijftafel een pasklare oplossing aan te bieden, maar aan de hand van wat cijfers en vakliteratuur is het misschien mogelijk een bescheiden orde in de chaos te scheppen. Allereerst is het van belang om duidelijk de verschillende belanggroepen te onderschei den die zich opwerpen. Zo zijn daar: de mensen uit het on-, derwijs (voornamelijk onder wijzers aan de basisschool), die de kinderen correct moeten leren spellen en aan de andere kant vinden we de zg. schrifte lijke volwassenen, die bij een eventuele wijziging aan een nieuwe spelling zullen moeten wennen. Vertegenwoordigers van die laaste groep, die zich gemeen lijk het felst weren zijn letter kundigen en journalisten. De argumenten van de eerste groep komen erop neer, dat de huidige spelling vereenvou digd moet worden ten behoeve van het schoolgaande kind en de tegenpartij maakt duidelijk dat een spellingswijziging grote moeilijkheden metzich meebrengt voor de mensen die dit systeem beheersen. In hun brochure „Spellen is "spellen is spellen" formuleren Cohen en Kraak het probleem: „De waarheid die in het mid den ligt, zou kunnen zijn dat een spelling die kinderen ge makkelijk kunnen leren niet zo geschikt is voor een redelijk niveau van schriftelijk taalge bruik en dat, omgekeerd een spelling die zich op dat niveau redelijk goed laat schrijven en lezen, voor kinderen te moei lijk is. „Als dat inderdaad zo is, 2ou volgens de auteurs de op lossing in een herinrichting van het spellingsonderwijs ge- voudige(r) spelling? Het blijkt dat niemand een duidelijk om lijnd beeld heeft van zo'n spel ling. Een veel gehoorde kreet is de „fonologische spelling", die bijv. eenzelfde spelling voor schrijft voor „hout" en „houwt". Ten behoeve van de ze spellingswijze is er veel te weinig onderzoek gedaan, zo dat niet duidelijk gesteld kan worden waar een „fonologi sche spelling" voor het Ne derlands op neer zou komen. Afgezien daarvan blijft de vraag of zo'n spelling in vol wassen gebruik zou voldoen. Vervolgens moeten we nog een argument onder de loep nemen van voorstanders van vereenvoudiging, nl. „dat we meer moeten schrijven zoals we spreken". Een bezwaar daarbij is echter dat niemand schrijft zoals hij spreekt. Dat heeft niet zozeer te maken met spelling als wel met woordkeus en zinsbouw. Als we dat tot in het extreme doorvoeren komen we terecht bij het systeem van Kenneth L. Pike, waarin de „t" weergegeven zou moeten wor den als „MalIDeCVvelCAP- paatdtltnransfsSiFSs". Een grote moeilijkheid als derge lijke systemen is natuurlijk de terugleesbaarheid. Hoe is de spelling nu in feite geregeld? We laten nog even Cohen en Kraak aan het woord: „In de ontwikkelings geschiedenis van de eenheids taal, nu vaak Algemeen Be schaafd Nederlands of ABN genoemd, is een duidelijk aanwijsbare faktor het streven naar vastbelegging en stan daardisering van de spelling". In het kort komt dat erop neer, dat het voor iedereen natuur lijk het makkelijkst is, als er ■'oor iedereen hetzelfde ge- Het belangrijkste moment in die beregeling is geweest de publikatie in 1863 van „De grondbeginselen der Neder landse Spelling" van de Vries en Te Winkel. Daarin worden 4 regels genoemd waaraan die spelling moet voldoen: (1) De regel van de beschaafde uitspraak: We stellen de spel ling vast op basis van de uit spraak van woorden door „beschaafde lieden". (2) De regel van de gelijkvor migheid, die zegt dat bijv. de voor- en achtervoegsels („ge" en ,,be"), woorden en woord stammen altijd op dezelfde manier geschreven moeten worden. (3) De regel van de analogie: woorden die op dezelfde ma nier zijn samengesteld moeten op dezelfde manier worden beschreven. (4) De regel van de afleiding of de etymologie: in die gevallen waar de andere regels geen uitkomst bieden, beslist de historische spelling. Cohen en Kraak geven als voorbeelden de spellingen met au/ou en ei/ij en voordat ze in 1934 door het onderwijs ver eenvoudigd werden, de e/ee en o/oo spellingen. Welke problemen levert de spelling blijkens onderzoekin gen op? We komen fouten te gen in leenwoorden", fouten veroorzaakt door een gebrek kige woordkennis, fouten die komen door een tekortschie tende syntaktische kennis (werkwoordsvormen) en fou ten die komen door het dialekt van de leerling. Verder wordt er regelmatig gezondigd tegen de regels van gelijkvormigheid en de analogie. Stoffelijke bij- voegelijke naamwoorden le veren moeilijkheden op („gou- de", i.p.v. „gouden") en de ver dubbeling van klinkers in let tergrepen die op een klinker eindigen („leeverbaar" in plaats van „leverbaar") willen ook nog wel eens voor de nodi ge haken en ogen zorgen. Wat voor mogelijkheden biedt een verandering van het taal onderwijs? Een foutloos leren spellen is volgens F.Balk on haalbaar voor wat betreft kin deren die van de lagere school afkomen. Wat wel kan is vol gen Van Pernis (1976) het aan leren van een correcte spelling „..j dan vooral aan kinderen ouder dan tien jaar. Balk concludeert: (zijn stu die zal binnenkort onder de ti tel „Spelling" verschijnen in de Aula-reeks").... dan is het niet onredelijk te veronder stellen dat alle spellingsregels op enige leeftijd met redelijk succes zijn aan te leren. Welke leeftijd het meest geschikt is om bepaalde problemen te le ren zal moeten blijken uit een uitgebreider onderzoek *an dat van ons. Nagegaan zal moeten worden welke fouten op welke leeftijd beginnen te verdwijnen". Als'verder blijkt dat bij een „vereenvoudige spelling" de zelfde problemen zouden blij ven bestaan, die een oplossing vragen die gezocht kan worden in het onderwijs, dan lijkt het toch op zijn minst de moeite waard om een in die richting verkenningen te verrichten. Over het algemeen komt men in de door mij gebruikte lite ratuur met deze concl vren, alsmede ddddat er nog onvoldoende argumenten en onderzoekingen geweest zijn om de spelling te wijzigen. FRANK VAN DIXHOORN AMIDDELBURG - Aanstaan de zaterdag zijn er in het open jongerencentrum De Beuk in Middelburg weer een aantal benefietconcerten te horen. In het kader van de actie „Help, de Beuk verzuipt" treden drie Zeeuwse groepen gratis op. Het zijn Neighbour, Monroe en The Shades. De concerten beginnen om negen uur. Leden mogen gratis naar binnen, niet-leden beta len tweeguldenvijftig. Zondag 11 februari volgt weer een benefietconcert. The Flyin' Spiderz zullen dan op treden. Deze groep had eigenlijk al eerder een concert moeten ge ven. Dit is echter in verband met het slechte weer niet door gegaan. Aanvang negen uur, znnl hnlfacht. alle typen hebben aanzienlij ke verbeteringen ondergaan in uitrusting. - als speciaal RAI-aanbod geldt de Mini Ebony, een zwart/rode beauty die in een zeer beperkte oplage wordt gebouwd en de kopers een zeer exclusieve Mini geeft met veel extra uitrusting (on der meer een houten dash board) tegen een uiterst ge ringe meerprijs. - de TR7, de opvallende wigvormige sportwagen, af komstig uit een nieuwe fa briek, nu met vijfversnellings bak waardoor de acceleratie- cijfers verbeterd zijn. Een zwaardere achteras en bre dere banden behoren tot de overige belangrijke wijzigin gen. Maar ook overigens zijn de meeste produkten uit de Bri tish Leyiand fabrieken in de 1979-uitvoeringen aanzienlijk vernieuwd. Men denke slechts aan de Princess 2 se rie en de nieuwe Rover 2600, voor het eerst op een RAI- tentoonstelling. Innocenti De Tomaso AMSTERDAM rai De openingsuren zijn: op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur; op de overige dagen van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. De toegangsprijs is 7,-. Jeugd tot 14 jaar, houders van een pas 65 en aange meld groepsbezoek/ 4,50. Tijdens de tentoonstelling zullen bussen rijden van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het RAI- gebouw. Het vervoer met deze bussen is gratis voor de bezoekers van de ten toonstelling. Sedert de introductie op 3 september 1976 werden er in Europa reeds meer dan een miljoen Fiësta's verkocht. Wel een bewijs dat Ford's kleinste auto goed bij het publiek is aangeslagen. De Ford Fiësta is in vier modellen verkrijgbaar (Fiesta Custom, Fiësta L, Fiësta S en Fiësta Ghia). De Fiësta heeft veel techni sche snufjes, die leiden tot buitengewoon zuinig rijden: een speciale carburateur, een soepel werkende 4-versnel- lingsbak, een spoiler op het dak en vóór onder de bumper, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd en staal- gordel radiaalbanden. Het heeft de aandacht ge trokken, dat speciaal het on derhoud van de Fiësta be sparingen kan opleveren. En kele voorbeelden: - Bij de eerste service- beurt (2500 km) zijn geen smeermiddelen of filter nodig. Deze onderhoudsbeurt is gratis. Daarna slechts onder houdsbeurten om de 10.000 km. Zelfstellende koppeling vereist geen onderhoud, au tomatisch bijstellende voe- trem en handrem, onder houdsvrije wiellagers vóór en achter, alle lampjes kunnen zonder gereedschap worden verwisseld, het aantal elektri sche verbindingen is met 40% verminderd vergeleken met de traditionele uitvoering, 75 van de 100 meest voorko mende onderhoudswerk zaamheden nemen minder dan één man-uur in beslag. De Volvo 244GL nu ook met dieselmotor Volvo introduceert mo menteel zijp nieuwe zescilin- derdiesel voor personenwa gens in Europa. Met deze nieuwe motor is Volvo de eer ste autofabrikant die een zes cilinder diesel in zijn perso nenwagenprogramma heeft. De dieselmotor is verkrijg baar in de Volvo 244GL en de Volvo 245GL modellen die de extra aanduiding D6 krijgen. Volvo hoopt in 1979 ongeveer 15.000 wagens met diesel motor te produceren. Volvo heeft zich veei moeite getroost om de nieu we diesel zo comfortabel mo gelijk te maken - een diesel die een goed acceleratiever mogen en ruime krachtreser ves paart aan rustig soepel lopen. Volvo koos voor het zes- cilinderconcept vanwege het hogere comfort. Een zescilin der motor loopt veel soepeler dank zij een betere balans en is bovendien aanzienlijk ge ruislozer dan een viercilinder. Een andere eis tijdens de ontwikkeling van de nieuwe motor was het leveren van hoge prestaties. Dit heeft ge leid tot het relatief hoge ver mogen van 60 kW DIN bij 80 omw/sec. (82 PK DIN bij 4800 omw/min.). De cilinderinhoud is 2383 cm3. Het koppel be draagt 140 Nm DIN bij 47 omw/sec. (14.3 mkg DIN bij 2800 omw/min.). Accelera- tietijd van 0-100 km/u is 17.5 sec. (244GL). Topsnelheid 148 km/u. (244GL). Het antwoord op de vraag hoe sterk de eenzame fietser is zullen we in maart weten. Dan begint het nieuwe wie- Ierseizoen met de YVestbra- bantse kampioenschappen, die in Zegge verreden zullen worden. Op zondag 4 maart a.s.. De pedaalduwers zijn gewend om begin januari weer op hun fietsen te klim men om trainingstochten van tientallen kilometers te ma ken; in februari wordt de trainingsafstand per rit zelfs opgevoerd tot boven de hon derd kilometer. De voorbereiding op het nieuwe seizoen is dit jaar tot nu toe een uiterst grillige toestand geweest, omdat sneeuw, ijzel en kou een se rieuze aanpak onmogelijk maakten. En als de Enkhui- zer Almanak en weersvoor- speller Pelleboer gelijk heb ben kunnen in februari nog aardig wat vrieskou ver wachten. Het blijft dus behelpen voor de mannen, die in maart van het wielerpeloton deel uit willen maken. Problema tisch zijn ook de klassiekers, die veel langer zijn dan de criteria en ook meer trai- ningsarbeid noodzakelijk maken. Bondscoach Riny Wagtmans zou het liefst zien dat de afstanden van deze stad tot stadwedstrijden wat werden aangepast aan de slechte preparatie van de renners. De meeste van onze krom- stuur-artiesten kijken dan ook angstig vooruit. Sommi gen zien het zelfs niet meer zitten. Ep Boudewijn de Groot vraagt zich af: „Hoe sterk is de eenzame fietser?" De voorlopige zomerka lender van de KNAUafdeling Zeeland ziet er als volgt uit: 28 april: Dualmeet Duffel- AV '56 (organisatie Duffel); 10 april: Propagandawed- strijden Goes (AV '56), 16 april: Paaseiwedstrijden on derling Vlissingen (Zeeland Sport), 21 april: baanwed- strijden senioren A, B,CenD jeugd Zierikzee (Delta Sport), 22 april: Sparta - Zeeland in Den Haag, 22 of 29 april: Testwedstrijden onderling Vlissingen (Ma rathon), 5 mei: le wedstrijd pup.competitie Goes (AV '56), 20 mei: baanwedstrijd senioren en A en B jeugd Vlissingen (Zeeland Sport), 24 mei: baanwedstrijd Ter- neuzen B C en D junioren (Schelde Sport), 26 mei: baanwedstrijd senioren en A, B, C en D jeugd Goes (AV '56), 26 mei: 2e pup. wedstrijd Hulst (RKHAV), 2 juni: 10 EM uurloop Vlissingen (Zeeland Sport), 2 juni: ZK Meerkamp CD junioren Ter- neuzen (Schelde Sport), 4 ju ni: nationale baanwedstrij- (jon trvioren A m B ieund Hulst (RKHAV), 9 juni: 10 EM wegwedstrijd Middel burg (Dynamo), 9 juni: ZK individueel C en D junioren Zierikzee (Delta Sport), 16 juni: NIS wedstrijden baan Goes (AV '56), 16 juni: Vlis singen - Neunkirchen (Ma rathon en Zeeland Sport), 20 juni: instuifwedstrijd Zierik zee (Delta Sport), 23 juni: Gouda - Zeeland - Dor drecht; 27 juni: enkele num mers ZK voor senioren en A en B junioren Hulst (RKHAV), 28 juni: instuif wedstrijd Goes (AV '56), 30 juni: 3e wedstrijd pupcom- pet. Vlissingen (Zeeland Sport), 1 juli: jubileumwed strijd Vlissingen (Marathon), 5 juli: instuif Goes (AV'56), 7 juli: ZK individueel senioren en A en B jeugd Middelburg '(Dynamo), 10 juli: Singelloop Zierikzee (Delta Sport), 18 juli: Instuif wedstrijden Vlis singen (Marathon), in juli/ augustus: twee instuifwed- strijden Vlissingen (Zeeland Sport); 4 augustus halve ma rathon Goes (AV '56), 16 au gustus: Instuif Goes (AV '56), tp-niinvvrns' Instuif Vlissin gen (Marathon) 24 augustus: halve marathon Hulst (RKHAV), 25 augustus: 4e wedstrijd pup.competitie Temeuzen (Schelde Sport), 1 en 2 september: 5/10 Meer kamp senioren en A en B jeugd, ZK en districtskam pioenschap Vlissingen (Zee land Sport), 5 september: Uurloop baan Hulst (RKHAV), 8 september: Dualmeet Delta Sport - Dio- medon CD jeugd en pupillen Zierikzee (Delta Sport), 8 of 9 september: Zeeland - Olse Merksem Middelburg (Dy namo), 15 september: 5e wedstrijd pupcompet. Vlis singen (Marathon), 22 sep tember: clubkampioen schappen Delta Sport, RKHAV, AV '56 en Schelde Sport op 29 september, 6 ok tober: Olse Merksem - Zee land jeugd in Antwerpen. HOEVEN - De scheids rechte rsvereniging Noord- en Zuid-Beveland manifesteerde zich zaterdag in Hoeven door als derde te eindigen tijdens spelregelwedstrijden, waar aan werd deelgenomen door zeven districten. In deze voorronde, voor de finalewedstrijden van district Zuid 1, die op 30 maart in Val- kenswaard worden gehouden klasseerden zich drie vereni gingen, waaronder het team van Noord- en Zuid-Beveland. Dat bestond uit: Anton Koens, Cees Traas en Ko de Winter. Na de eerste schriftelijke vragen incasseerden de Beve landers 140 van de maximaal 150 bereikbare punten. De eindstand luidt: 1. Breda 379 punten, 2. Tilburg 355, 3. Noord- en Zuid-Beveland 347, 4. Walcheren 328, 5. Roosen daal 308, 6. Zeeuwsch-Vlaan deren 303, 7. Bergen op Zoom 209.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1979 | | pagina 7