Motors
personen
auto rai
British Leyiand
Er rijt een oto over straad.
Of: de spellingsproblematiek
RAI-INF0
Hoe sterk is
de eenzame
fietser?
Zomerkalender KNAU-Zeeland
uit Zeeland
weten spelregels
ASCONA DIESEL
VAUXHALL
PRIMEURS
„PRELUDE":
EUROPESE
PRIMEUR
Serie
benefiet
concerten
Open
Service
VOLVO: EERSTE
ZESCILINDER
DIESEL
Belanggroepen
Vereenvoudi
ging
8 tm 18 FEBRUARI
Prijs
UC oUHbLÜhÖODE VAN WOENSDAG 7 FEBRUARI 1979
214
Op de RAI automobielten
toonstelling zal General Mo
tors op stand no. 211 een vijf
tigtal modellen tonen uit het
leveringsprogramma van
Opel, Vauxhall, Chevrolet,
Pontiac, Buick, Oldsmobile,
Cadillac en Bedford.
Opel, reeds tien jaar lang
het meest gekochte merk in
Nederland wordt vertegen
woordigd door diverse uit
voeringen van de Kadett, As-
cona. Manta, Rekord, Com
modore, Senator en Monza.
Voor het eerst wordt in ons
land de Ascona met een 2 liter
dieselmotor getoond en ge
heel nieuw is een Ascona uit
gerust met een 16 kleppen
motor, speciaal ontwikkeld
voor deelnermers aan auto
sportevenementen, een ver
sie die in een beperkt aantal
zal worden geproduceerd.
Vauxhall toont voor de eer-
ste maal op het vaste land de
Carlton en Royale. Verder
wordt de uitgebreide Che-
vette en Cavalier serie ten
toongesteld.
Van de Chevrolet, Pontiac,
Buick, Oldsmobile en Cadillac
1979 modellen worden diver-
- se uitvoeringen geëxposeerd
zoals de Oldsmobile Cutlass
i. met een geheel nieuwe ont
worpen dieselmotor en de
Buick Riviera.
Voor het eerst zal op de Rai
de Opel Ascona 2.0 Itr. diesel
uitvoering getoond worden.
Deze krachtbron levert 43 Kw
(58 pk) bi 4200 tpm. Het
maximum koppel bedraagt
115 Nm (11,7 kgm) bij 2400
tpm. Acceleratie van 0 tot 100
neemt 21 seconden en de
topsnelheid bedraagt 137
km/uur.
De Ascona diesel wordt
geleverd in een standaard,
een Deluxe en een Berlina
uitvoering. Tevens werd on
langs voor de Ascona een
twee liter ,,N" motor leverbaar
die 66 Kw (90 pk) bij 5200 tpm
levert en waarvan het koppel
145 Nm (14.5 kgm) bij 3800
tpm bedraagt.
Vauxhall toont op de Rai
twee primeurs voor het Euro
pese continent, namelijk de
Carlton en Royale.
De Vauxhall Carlton is le
verbaar in een Sedan en een
5-deurs Estate uitvoering. De
twee liter ,,S" motor levert 74
Kw (100pk) bij 5200 tpm. Ui
teraard behoren zaken als
ruitesproeiers met interval-
schakeling, hoofdsteunen,
gelaagde voorruit en voor de
Estate een ruitewisser met
sproeier op de achterruit etc.
tot de de basisuitrusting. De
Carlton zal vanaf maart in ons
land leverbaar zijn.
Het vlaggeschip van de
Vauxhall modellen is de
Royale. Sedan, een ruime
comfortabele vijfpersoons
automobiel met een zeer
complete basisuitrusting. De
ze Vauxhall Royale wordt
geleverd met een 2.8 liter 6
cilinder motor die 103 Kw
(140 pk) bij 5200 tpm levert.
Tot de basisuitrusting behoort
ondermeer getint glas, elek
trische zijruit bediening, in
hoogte verstelbare bestuur-
derstoel, van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels,
hoofdsteunen op de voor-
stoelen en de achterbank,
verstelbaar stuurwiel en de
GM Automatische transmis
sie. De Royale is eveneens
leverbaar in een elegante
coupé uitvoering die met de
zelfde specificaties geleverd
wordt.
•De Honda Prelude".
Renault
Naast de enkele maanden
geleden geïntroduceerde
Renault 18 en Renault 14 TS
zijn er drie voor Nederland
nieuwe modellen:
de Renault 5 ,,Le Car"
de Renault 20 TS met
5-versnellingsbak
de Renault 30 TX
Honda
•De Opel Ascona Diesel.
Na een succesvolle intro-
duktie van de Honda Prelbde
in Japan en de Verenigde
Staten vindt nu de Europese
introduktie plaats op de per-
sonenauto-Rai. Een niet on
belangrijke uitbreiding van
het Honda-autoprogramma.
De sportieve 2-deurs cou
pé zal in Nederland geleverd
worden met de reeds.beken-
de Honda vijfversnellingsbak
en in de Hondamatic versie.
Bij de vormgeving hebben
aerodynamica-principes een
belangrijke rol gespeeld. Het
resultaat is een fraai gelijnde
coupé met lage daklijn en
zeer sportieve allure.
De Honda Prelude heeft
een 1,6 liter motor met een
maximum vermogen van 59
Kw (bij 5300 toeren per mi
nuut) welke voortreffelijke
prestaties levert terwijl het
benzineverbruik toch gunstig
te noemen is.
Bij het ontwerp van deze
coupé is veel aandacht be
steed aan het comfort van be
stuurder en passagiers.
De naar het lichaam ge
vormde stoelen zorgen voor
een goede zit met meer dan
voldoende beenruimte. De
voorstoelen zijn voorzien van
hoofdsteunen. Deze zijn zo
wel in de hoogte als voor en
achterwaarts te verstellen. De
passagiersstoel naast de be
stuurder is voorzien van een
extra pedaaltje waardoor de
achterin zittende passagiers
de rugleuning gemakkelijk
naar voren kan klappen.
De Prelude is een uiter
mate stille wagen. Er is ge
bruik gemaakt van een dub
belwandige geluidsisolatie
tussen motorcompartiment
en interieur. De dakconstruc
tie kreeg zodanige vorm dat
de wervelingen van de wind.
en daarmee het bekende sui
zen zo weinig mogelijk kans
krijgt.
Ook nieuw is de contact-
puntloze, volledig getransis-
toriseerde ontsteking. On
derhoud is onnodig, terwijl
onder alle omstandigheden
optimaal gestart kan worden.
Op de RAI zullen de mede
werkers van Honda u graag
uitgebreid vertellen over de
talloze extra's die op en in de
ze primeur te vinden zijn.
De Renault 30 TX is het
nieuwe topmodel van Re
nault. Renault 30 TX welke is
uitgerust met een V-6 motor
met brandstofinjectie heeft
standaard een 5-versnel
lingsbak. Daarnaast is de Re
nault 30 TX uitgerust met
stuurbekrachtiging, centrale
elektromagnetische portier
vergrendeling (incl. 5e deur
en tankdop), elektrisch be
diende zijruiten vóór, licht
metalen velgen en elektroni
sche ontsteking.
In een beperkt aantal (750
stuks) zal deze Europese uit
voering van de Amerikaanse
Renault 5 ,,Le Car" in ons
land leverbaar zijn. Mecha
nisch is deze „Te Car" iden
tiek aan de Renault 5 TS.
Vanzelfsprekend neemt de
..miljoenste" Ford Fiësta een
zeer belangrijke plaats in in
de Ford-stand en naar ver
wacht mag worden zal Ford's
kleinste auto, die in acht ver
schillende modellen wordt
tentoongesteld, weer een
grote trekpleister worden.
Verder zijn er acht model
len Escort: tien modellen uit
de uitgebreide Taunus serie,
waarvan er één in politie-uit-
voering; vier Caprïs; negen
Ford Granada's, w^rvan er
één in taxi-uitvoering; een 9-
persoons Transit Kombi met
banken en dieselmotor en
een eveneens 9-persoons
luxe Transitbus met benzi
nemotor.
Als noviteiten op de Perso
nenauto RAI 1979 brengt BL
Nederland:
- een voor Nederland ge
heel nieuwe Innocenti-serie
eutomobielenn in Bertone-
carrosserieën gestoken at
tractieve Italiaanse wagens in
de kleine klasse: de 90L,
120L en De Tomaso. De laat
ste twee met flitsende acce-
leratiecijfers. Fraaie combi
naties van Britse techniek en
Italiaans raffinement in stijl,
afwerking en uitrusting.
- een vernieuwde Marina-
serNiet alleen heeft de 1800
plaats gemaakt voor del U00
met nieuwe O-serie motor,
BREDA - Sinds een tijd krijg je de indruk dat iedereen er zo'n
beetje zijn eigen spellingssysteem op na houdt. Het probleem
daarbij is een toenemende onzekerheid bij het grote publiek dat
zich zo langzamerhand af begint te vragen hoe het nou allemaal
moet. Bij dat grote publiek is de groep mensen die moeten leren
spellen (voornamelijk leerlingen aan het basisonderwijs) op zijn
zachtst gezegd niet de minst belangrijke subgroep.
Die verschillende spellingswijzen zijn een uitvloeisel van een
discussie die al een hele tijd Een tweede belangrijk punt
speelt, nl. de discussie over de is de vraag: „wat is een een-
vraag of de spelling vereen
voudigd moet worden. Ik heb
niet de pretentie om vanachter
de schrijftafel een pasklare
oplossing aan te bieden, maar
aan de hand van wat cijfers en
vakliteratuur is het misschien
mogelijk een bescheiden orde
in de chaos te scheppen.
Allereerst is het van belang
om duidelijk de verschillende
belanggroepen te onderschei
den die zich opwerpen. Zo zijn
daar: de mensen uit het on-,
derwijs (voornamelijk onder
wijzers aan de basisschool), die
de kinderen correct moeten
leren spellen en aan de andere
kant vinden we de zg. schrifte
lijke volwassenen, die bij een
eventuele wijziging aan een
nieuwe spelling zullen moeten
wennen.
Vertegenwoordigers van die
laaste groep, die zich gemeen
lijk het felst weren zijn letter
kundigen en journalisten. De
argumenten van de eerste
groep komen erop neer, dat de
huidige spelling vereenvou
digd moet worden ten behoeve
van het schoolgaande kind en
de tegenpartij maakt duidelijk
dat een spellingswijziging
grote moeilijkheden metzich
meebrengt voor de mensen die
dit systeem beheersen.
In hun brochure „Spellen is
"spellen is spellen" formuleren
Cohen en Kraak het probleem:
„De waarheid die in het mid
den ligt, zou kunnen zijn dat
een spelling die kinderen ge
makkelijk kunnen leren niet zo
geschikt is voor een redelijk
niveau van schriftelijk taalge
bruik en dat, omgekeerd een
spelling die zich op dat niveau
redelijk goed laat schrijven en
lezen, voor kinderen te moei
lijk is. „Als dat inderdaad zo is,
2ou volgens de auteurs de op
lossing in een herinrichting
van het spellingsonderwijs ge-
voudige(r) spelling? Het blijkt
dat niemand een duidelijk om
lijnd beeld heeft van zo'n spel
ling. Een veel gehoorde kreet is
de „fonologische spelling", die
bijv. eenzelfde spelling voor
schrijft voor „hout" en
„houwt". Ten behoeve van de
ze spellingswijze is er veel te
weinig onderzoek gedaan, zo
dat niet duidelijk gesteld kan
worden waar een „fonologi
sche spelling" voor het Ne
derlands op neer zou komen.
Afgezien daarvan blijft de
vraag of zo'n spelling in vol
wassen gebruik zou voldoen.
Vervolgens moeten we nog
een argument onder de loep
nemen van voorstanders van
vereenvoudiging, nl. „dat we
meer moeten schrijven zoals
we spreken". Een bezwaar
daarbij is echter dat niemand
schrijft zoals hij spreekt. Dat
heeft niet zozeer te maken met
spelling als wel met woordkeus
en zinsbouw. Als we dat tot in
het extreme doorvoeren komen
we terecht bij het systeem van
Kenneth L. Pike, waarin de „t"
weergegeven zou moeten wor
den als „MalIDeCVvelCAP-
paatdtltnransfsSiFSs". Een
grote moeilijkheid als derge
lijke systemen is natuurlijk de
terugleesbaarheid.
Hoe is de spelling nu in feite
geregeld? We laten nog even
Cohen en Kraak aan het
woord: „In de ontwikkelings
geschiedenis van de eenheids
taal, nu vaak Algemeen Be
schaafd Nederlands of ABN
genoemd, is een duidelijk
aanwijsbare faktor het streven
naar vastbelegging en stan
daardisering van de spelling".
In het kort komt dat erop neer,
dat het voor iedereen natuur
lijk het makkelijkst is, als er
■'oor iedereen hetzelfde ge-
Het belangrijkste moment in
die beregeling is geweest de
publikatie in 1863 van „De
grondbeginselen der Neder
landse Spelling" van de Vries
en Te Winkel. Daarin worden 4
regels genoemd waaraan die
spelling moet voldoen:
(1) De regel van de beschaafde
uitspraak: We stellen de spel
ling vast op basis van de uit
spraak van woorden door
„beschaafde lieden".
(2) De regel van de gelijkvor
migheid, die zegt dat bijv. de
voor- en achtervoegsels („ge"
en ,,be"), woorden en woord
stammen altijd op dezelfde
manier geschreven moeten
worden.
(3) De regel van de analogie:
woorden die op dezelfde ma
nier zijn samengesteld moeten
op dezelfde manier worden
beschreven.
(4) De regel van de afleiding of
de etymologie: in die gevallen
waar de andere regels geen
uitkomst bieden, beslist de
historische spelling.
Cohen en Kraak geven als
voorbeelden de spellingen met
au/ou en ei/ij en voordat ze in
1934 door het onderwijs ver
eenvoudigd werden, de e/ee en
o/oo spellingen.
Welke problemen levert de
spelling blijkens onderzoekin
gen op? We komen fouten te
gen in leenwoorden", fouten
veroorzaakt door een gebrek
kige woordkennis, fouten die
komen door een tekortschie
tende syntaktische kennis
(werkwoordsvormen) en fou
ten die komen door het dialekt
van de leerling. Verder wordt
er regelmatig gezondigd tegen
de regels van gelijkvormigheid
en de analogie. Stoffelijke bij-
voegelijke naamwoorden le
veren moeilijkheden op („gou-
de", i.p.v. „gouden") en de ver
dubbeling van klinkers in let
tergrepen die op een klinker
eindigen („leeverbaar" in
plaats van „leverbaar") willen
ook nog wel eens voor de nodi
ge haken en ogen zorgen.
Wat voor mogelijkheden biedt
een verandering van het taal
onderwijs? Een foutloos leren
spellen is volgens F.Balk on
haalbaar voor wat betreft kin
deren die van de lagere school
afkomen. Wat wel kan is vol
gen Van Pernis (1976) het aan
leren van een correcte spelling
„..j
dan vooral aan kinderen ouder
dan tien jaar.
Balk concludeert: (zijn stu
die zal binnenkort onder de ti
tel „Spelling" verschijnen in
de Aula-reeks").... dan is het
niet onredelijk te veronder
stellen dat alle spellingsregels
op enige leeftijd met redelijk
succes zijn aan te leren. Welke
leeftijd het meest geschikt is
om bepaalde problemen te le
ren zal moeten blijken uit een
uitgebreider onderzoek *an
dat van ons. Nagegaan zal
moeten worden welke fouten
op welke leeftijd beginnen te
verdwijnen".
Als'verder blijkt dat bij een
„vereenvoudige spelling" de
zelfde problemen zouden blij
ven bestaan, die een oplossing
vragen die gezocht kan worden
in het onderwijs, dan lijkt het
toch op zijn minst de moeite
waard om een in die richting
verkenningen te verrichten.
Over het algemeen komt men
in de door mij gebruikte lite
ratuur met deze concl
vren, alsmede ddddat er nog
onvoldoende argumenten en
onderzoekingen geweest zijn
om de spelling te wijzigen.
FRANK VAN DIXHOORN
AMIDDELBURG - Aanstaan
de zaterdag zijn er in het open
jongerencentrum De Beuk in
Middelburg weer een aantal
benefietconcerten te horen. In
het kader van de actie „Help,
de Beuk verzuipt" treden drie
Zeeuwse groepen gratis op.
Het zijn Neighbour, Monroe en
The Shades.
De concerten beginnen om
negen uur. Leden mogen gratis
naar binnen, niet-leden beta
len tweeguldenvijftig.
Zondag 11 februari volgt
weer een benefietconcert. The
Flyin' Spiderz zullen dan op
treden.
Deze groep had eigenlijk al
eerder een concert moeten ge
ven. Dit is echter in verband
met het slechte weer niet door
gegaan. Aanvang negen uur,
znnl hnlfacht.
alle typen hebben aanzienlij
ke verbeteringen ondergaan
in uitrusting.
- als speciaal RAI-aanbod
geldt de Mini Ebony, een
zwart/rode beauty die in een
zeer beperkte oplage wordt
gebouwd en de kopers een
zeer exclusieve Mini geeft
met veel extra uitrusting (on
der meer een houten dash
board) tegen een uiterst ge
ringe meerprijs.
- de TR7, de opvallende
wigvormige sportwagen, af
komstig uit een nieuwe fa
briek, nu met vijfversnellings
bak waardoor de acceleratie-
cijfers verbeterd zijn. Een
zwaardere achteras en bre
dere banden behoren tot de
overige belangrijke wijzigin
gen.
Maar ook overigens zijn de
meeste produkten uit de Bri
tish Leyiand fabrieken in de
1979-uitvoeringen aanzienlijk
vernieuwd. Men denke
slechts aan de Princess 2 se
rie en de nieuwe Rover 2600,
voor het eerst op een RAI-
tentoonstelling.
Innocenti De Tomaso
AMSTERDAM rai
De openingsuren zijn: op
zaterdagen en zondagen
van 10 tot 17 uur; op de
overige dagen van 10 tot 17
uur en van 19 tot 22 uur.
De toegangsprijs is 7,-.
Jeugd tot 14 jaar, houders
van een pas 65 en aange
meld groepsbezoek/ 4,50.
Tijdens de tentoonstelling
zullen bussen rijden van en
naar de parkeerterreinen in
de omgeving van het RAI-
gebouw. Het vervoer met
deze bussen is gratis voor
de bezoekers van de ten
toonstelling.
Sedert de introductie op 3
september 1976 werden er in
Europa reeds meer dan een
miljoen Fiësta's verkocht. Wel
een bewijs dat Ford's kleinste
auto goed bij het publiek is
aangeslagen.
De Ford Fiësta is in vier
modellen verkrijgbaar (Fiesta
Custom, Fiësta L, Fiësta S en
Fiësta Ghia).
De Fiësta heeft veel techni
sche snufjes, die leiden tot
buitengewoon zuinig rijden:
een speciale carburateur, een
soepel werkende 4-versnel-
lingsbak, een spoiler op het
dak en vóór onder de bumper,
waardoor de luchtweerstand
wordt verminderd en staal-
gordel radiaalbanden.
Het heeft de aandacht ge
trokken, dat speciaal het on
derhoud van de Fiësta be
sparingen kan opleveren. En
kele voorbeelden:
- Bij de eerste service-
beurt (2500 km) zijn geen
smeermiddelen of filter nodig.
Deze onderhoudsbeurt is
gratis. Daarna slechts onder
houdsbeurten om de 10.000
km. Zelfstellende koppeling
vereist geen onderhoud, au
tomatisch bijstellende voe-
trem en handrem, onder
houdsvrije wiellagers vóór en
achter, alle lampjes kunnen
zonder gereedschap worden
verwisseld, het aantal elektri
sche verbindingen is met
40% verminderd vergeleken
met de traditionele uitvoering,
75 van de 100 meest voorko
mende onderhoudswerk
zaamheden nemen minder
dan één man-uur in beslag.
De Volvo 244GL nu
ook met dieselmotor
Volvo introduceert mo
menteel zijp nieuwe zescilin-
derdiesel voor personenwa
gens in Europa. Met deze
nieuwe motor is Volvo de eer
ste autofabrikant die een zes
cilinder diesel in zijn perso
nenwagenprogramma heeft.
De dieselmotor is verkrijg
baar in de Volvo 244GL en de
Volvo 245GL modellen die de
extra aanduiding D6 krijgen.
Volvo hoopt in 1979 ongeveer
15.000 wagens met diesel
motor te produceren.
Volvo heeft zich veei
moeite getroost om de nieu
we diesel zo comfortabel mo
gelijk te maken - een diesel
die een goed acceleratiever
mogen en ruime krachtreser
ves paart aan rustig soepel
lopen.
Volvo koos voor het zes-
cilinderconcept vanwege het
hogere comfort. Een zescilin
der motor loopt veel soepeler
dank zij een betere balans en
is bovendien aanzienlijk ge
ruislozer dan een viercilinder.
Een andere eis tijdens de
ontwikkeling van de nieuwe
motor was het leveren van
hoge prestaties. Dit heeft ge
leid tot het relatief hoge ver
mogen van 60 kW DIN bij 80
omw/sec. (82 PK DIN bij 4800
omw/min.). De cilinderinhoud
is 2383 cm3. Het koppel be
draagt 140 Nm DIN bij 47
omw/sec. (14.3 mkg DIN bij
2800 omw/min.). Accelera-
tietijd van 0-100 km/u is 17.5
sec. (244GL).
Topsnelheid 148 km/u.
(244GL).
Het antwoord op de vraag
hoe sterk de eenzame fietser
is zullen we in maart weten.
Dan begint het nieuwe wie-
Ierseizoen met de YVestbra-
bantse kampioenschappen,
die in Zegge verreden zullen
worden. Op zondag 4 maart
a.s.. De pedaalduwers zijn
gewend om begin januari
weer op hun fietsen te klim
men om trainingstochten van
tientallen kilometers te ma
ken; in februari wordt de
trainingsafstand per rit zelfs
opgevoerd tot boven de hon
derd kilometer.
De voorbereiding op het
nieuwe seizoen is dit jaar tot
nu toe een uiterst grillige
toestand geweest, omdat
sneeuw, ijzel en kou een se
rieuze aanpak onmogelijk
maakten. En als de Enkhui-
zer Almanak en weersvoor-
speller Pelleboer gelijk heb
ben kunnen in februari nog
aardig wat vrieskou ver
wachten.
Het blijft dus behelpen
voor de mannen, die in maart
van het wielerpeloton deel
uit willen maken. Problema
tisch zijn ook de klassiekers,
die veel langer zijn dan de
criteria en ook meer trai-
ningsarbeid noodzakelijk
maken. Bondscoach Riny
Wagtmans zou het liefst zien
dat de afstanden van deze
stad tot stadwedstrijden wat
werden aangepast aan de
slechte preparatie van de
renners.
De meeste van onze krom-
stuur-artiesten kijken dan
ook angstig vooruit. Sommi
gen zien het zelfs niet meer
zitten. Ep Boudewijn de
Groot vraagt zich af: „Hoe
sterk is de eenzame fietser?"
De voorlopige zomerka
lender van de KNAUafdeling
Zeeland ziet er als volgt uit:
28 april: Dualmeet Duffel-
AV '56 (organisatie Duffel);
10 april: Propagandawed-
strijden Goes (AV '56), 16
april: Paaseiwedstrijden on
derling Vlissingen (Zeeland
Sport), 21 april: baanwed-
strijden senioren A, B,CenD
jeugd Zierikzee (Delta
Sport), 22 april: Sparta -
Zeeland in Den Haag, 22 of
29 april: Testwedstrijden
onderling Vlissingen (Ma
rathon), 5 mei: le wedstrijd
pup.competitie Goes (AV
'56), 20 mei: baanwedstrijd
senioren en A en B jeugd
Vlissingen (Zeeland Sport),
24 mei: baanwedstrijd Ter-
neuzen B C en D junioren
(Schelde Sport), 26 mei:
baanwedstrijd senioren en A,
B, C en D jeugd Goes (AV
'56), 26 mei: 2e pup. wedstrijd
Hulst (RKHAV), 2 juni: 10
EM uurloop Vlissingen
(Zeeland Sport), 2 juni: ZK
Meerkamp CD junioren Ter-
neuzen (Schelde Sport), 4 ju
ni: nationale baanwedstrij-
(jon trvioren A m B ieund
Hulst (RKHAV), 9 juni: 10
EM wegwedstrijd Middel
burg (Dynamo), 9 juni: ZK
individueel C en D junioren
Zierikzee (Delta Sport), 16
juni: NIS wedstrijden baan
Goes (AV '56), 16 juni: Vlis
singen - Neunkirchen (Ma
rathon en Zeeland Sport), 20
juni: instuifwedstrijd Zierik
zee (Delta Sport), 23 juni:
Gouda - Zeeland - Dor
drecht; 27 juni: enkele num
mers ZK voor senioren en A
en B junioren Hulst
(RKHAV), 28 juni: instuif
wedstrijd Goes (AV '56), 30
juni: 3e wedstrijd pupcom-
pet. Vlissingen (Zeeland
Sport), 1 juli: jubileumwed
strijd Vlissingen (Marathon),
5 juli: instuif Goes (AV'56), 7
juli: ZK individueel senioren
en A en B jeugd Middelburg
'(Dynamo), 10 juli: Singelloop
Zierikzee (Delta Sport), 18
juli: Instuif wedstrijden Vlis
singen (Marathon), in juli/
augustus: twee instuifwed-
strijden Vlissingen (Zeeland
Sport); 4 augustus halve ma
rathon Goes (AV '56), 16 au
gustus: Instuif Goes (AV '56),
tp-niinvvrns' Instuif Vlissin
gen (Marathon) 24 augustus:
halve marathon Hulst
(RKHAV), 25 augustus: 4e
wedstrijd pup.competitie
Temeuzen (Schelde Sport), 1
en 2 september: 5/10 Meer
kamp senioren en A en B
jeugd, ZK en districtskam
pioenschap Vlissingen (Zee
land Sport), 5 september:
Uurloop baan Hulst
(RKHAV), 8 september:
Dualmeet Delta Sport - Dio-
medon CD jeugd en pupillen
Zierikzee (Delta Sport), 8 of 9
september: Zeeland - Olse
Merksem Middelburg (Dy
namo), 15 september: 5e
wedstrijd pupcompet. Vlis
singen (Marathon), 22 sep
tember: clubkampioen
schappen Delta Sport,
RKHAV, AV '56 en Schelde
Sport op 29 september, 6 ok
tober: Olse Merksem - Zee
land jeugd in Antwerpen.
HOEVEN - De scheids
rechte rsvereniging Noord- en
Zuid-Beveland manifesteerde
zich zaterdag in Hoeven door
als derde te eindigen tijdens
spelregelwedstrijden, waar
aan werd deelgenomen door
zeven districten.
In deze voorronde, voor de
finalewedstrijden van district
Zuid 1, die op 30 maart in Val-
kenswaard worden gehouden
klasseerden zich drie vereni
gingen, waaronder het team
van Noord- en Zuid-Beveland.
Dat bestond uit: Anton Koens,
Cees Traas en Ko de Winter.
Na de eerste schriftelijke
vragen incasseerden de Beve
landers 140 van de maximaal
150 bereikbare punten.
De eindstand luidt: 1. Breda
379 punten, 2. Tilburg 355, 3.
Noord- en Zuid-Beveland 347,
4. Walcheren 328, 5. Roosen
daal 308, 6. Zeeuwsch-Vlaan
deren 303, 7. Bergen op Zoom
209.