VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
AAN EEN 4S-0CCASI0N
BETAALT U NOOIT
MEER DANTN PRIJS.
DAT IS SAFE.
Autobedrijf Paul Kruger B.V.
x Autobedrijf Zeeland B.V.
TOVOTA'S KLEINSTE: DE STARLET
A
autobedrijf
Omdat de 4S-garantie alle onkosten dekt.
OCCASION
anno
KOOP WAT MOOIS TRAKTEER U ZELF
CENTRUM
BAKKERIJ BROKKING
vftN cElESTE
HONDA ACCORD 3-drs. L1977
HONDA CIVIC 3-drs. E 1976
HONDA CIVIC 3-drs. L 2x1976
OPEL ASCONA 16 S luxe1977
VOLVO 244 DL gas1975
AUDI 50 LS1975
CITROËN GS 1220 1973
MAZDA 929 automaat 2x 1976
MAZDA 616 LN 4-drs1975-1976
MAZDA 616 coupé 1974
DATSUN 120 YL 1975
DATSUN CHERRY F11 120 C1976
DATSUN CHERRY F1977
1. Bovag-garantie
2. Fiat-agenten
garantie
3. Omruil-garan-
tie
NIET GOED?
AUTO TERUG!
Fiat 127 div.
Fiat 128
74 t/m 78
Fiat 131 1975
Fiat 132
76-77
Fiat 128
Sportcoupe 1978
Opel Kadett
Coupé 1977
Opel Manta
19 S Berl. 1978
Opel Ascona
1977
Simca 1005
1976
Simca 1100
3-drs 1976
Datsun Sherry
1976
Toyota Corolla
1976
Princess 1800
1977
Mazda 616
Coupé 1976
Audi 80S 1974
BMW 1602 1972
Renault R6 1974
Autobedrijf
Britannia B.V.
MITSUBISHI
Autobedrijf motors corporation
„Paauwenburg" B.V.
PIET VOSKAMP
IIIIIIIIHHIIIIZIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITITIIITITTITTIIIITTTTTTTTMIÏÏTTÏIIITI
Honda dealer
voor Walcheren
Te koop door inruil
Inruil - Financiering - Garantie
Nieuwe Honda's uit voorraad leverbaar: Civic - Accord 3-drs. - Accord 4-drs.
XXXXXXXXXXXXX
Gildeweg 15-21
Vlissingen, tel. 01184-13995.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1979
210
V
De 4S-garantie. Er is een
volkomen veilige manier om een
goede gebruikte auto te kopen.
U stapt bij ons binnen en u vraagt
naar occasions met de 4S-garantie.
Dat zijn onze beste occasions.
Met de meest volledige garantie.
Alle onkosten.
De 4S-garantie geeft u gedurende
4 maanden of 10.000 km recht op
gratis reparatie van alle eventuele
mankementen.Onderdelen èn
arbeidsloon inbegrepen.
Dus u betaalt nooit meer
dan de prijs van 'n 4S-
occasion.
4 maanden safe.
Alleen de beste occasions
komen in aanmerking
voor de 4S-garantie.
GARANTIE
Ze zijn zorgvuldig getest. En alle
noodzakelijke reparaties zijn uitge
voerd. Mochten er toch nog man
kementen zijn, dan komen die vol
gens onze ervaring binnen 4 maan
den of 10.000 km aan het licht.
En die herstellen wij dan gratis.
Service in heel Nederland.
Als u met een 4S-auto onverhoopt
pech krijgt, dan helpt elke
Chrysler 4S-dealer u uit de nood.
Waar u ook bent. Wij hebben
vele collega's in heel
Nederland. Dus hulp is
altijd bij de hand.
Tot 3.000.
Peugeot 304 GL 1972
Simca 1000 Rl.1973
Simca 1100 1971,1973
Simca 1301 1972
Chrysler 1601972
Ford Escort1973
x Simca 11001972
x Simca 1301 1972
x Audi 60 1972
x Austin Mini 1972
x Fiat 128 1971
x Mazda 1300 1973
x Opel Kadett1972
x Renault R12 TL1972
Renault R6 TL1972
x Chrysler 180 1971
x Renault R16 1973
x Citroen DS 1970
x Sunbeam 1500 TC 1973
x Fiat 128 1974
x Renault R6 TL1974
x VW k 70 1972
X Toyota 1000S1974
6.000.--/ 9.000.-
Citroën Dyana 61977
Renault R4 TL1976
Ford Escort1976
Simca 1100 1974-1977
Simca 1301S 1976
Simca 1501 Tourist1975
Chrysler 160 1975
x Simca 1100 1975-1976
x Austin Allegro1975
x Citroën GS Break 1974
x Citroën GS Club 1975
x Datsun 100Aluxe1975-1976
x Renault R6 1975
x Toyota Corolla1975
x Simca 1100 Tourist1977
9.000.- en hoger
Simca 1307S 1976
Simca 1307GLS 1975-1977
Simca 1308 GT1976
Chrysler 1609 1977*
Chrysler 2L automaat1977-1976
Opel City1976
Renault R5 TL1977
Simca 1100LX 1977
x Simca 1308S 1976
x Ford Taunus 1600L1976
x Toyota Corolla 30 Luxe 1977
x Toyota Corolla Stationcar 1977
Toyota Corolla 30 de Luxe 11.000 km1978
Mitsubishi Celeste ST1976
Al deze wagens zijn door ons gekeurd. Wagens boven 4.000.- worden afgeleverd met het Bovag Garantie Certificaat
of 4S garantie.
Vrijdagavond koopavond van 19.00-21.00 uur
Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen, tel. 01184-12008
Rotterdamse Kaai 61-63, Middelburg, tel. 01180-26355
3.000.--/ 6.000.-
Simca 1000 1972-1975
Simca 1100 1973-1975
Simca 1100 Automaat 1973
Sunbeam 13001975
Audi 80L 1973
Austin Allegro1974-1975
Morris Manna1974
Mazda 1300 24.000 km1973
Renault R12 TL19/4
x Simca 1100 1973-1975
x Simca 1301 1973
Industrieweg 19
VLISSINGEN
Tel. 01184-17736
Begin vorig jaar lanceerde
Toyota in Japan een splinter
nieuwe kleine auto: de Starlet.
De wagen werd - in tegenstel
ling tot andere modellen die
altijd eerst een jaar op de
thuismarkt hun kwaliteiten
moesten tonen - al direct voor
export vrijgegeven en Europa
beleefde al in maart op de au
totentoonstelling in Genève de
première.
Een logisch gevolg van de
gedachtengang achter die
nieuwe Starlet: net zo als de
Mazda 323 en de Mitsubishi
Colt volgend jaar was dit mo
del geheel afgestemd op de
smaak van het Europese
publiek en ook bedoeld voor
een verdere vergroting van het
Japanse marktaandeel in die
belangrijke Westerse export
wereld.
De nieuwe Starlet is geïn
troduceerd in diverse uitvoe
ringen, van standaard tot Su
per de Luxe, in drie- of vijf-
detxrs .versie (dus met een
openslaande achterklep) maar
met slechts één motor, een
1.000 cm3. Die krachtbron is
een oude bekende, want hij zat
vroeger in de kleinste auto van
het Toyota modellenpro-
grarrima, de ,,1000-Special"
een wagen die nooit een groot
publiek heeft getrokken, zeker
niet nadat het Corolla-gamma
zo'n rijke keuze bood en zo.
aansloeg.
In de slechts 750 kg. wegen
de Starlet (leeggewicht plus
volle tank) komt die 993 cm3
motor echter best tot zijn
recht. Met een maximaal DIN-
vermogen van 34 kW (47 pk) bij
5.800 omwentelingen per mi
nuut is die één-liter krachtig
genoeg om Toyota's nieuwe
ling tot redelijke prestaties te
brengen. Een topsnelheid van
136 echte km/uur valt alleszins
mee voor zo'n kleine wagen, te
meer omdat de Starlet door een
vlotte acceleratie tot een snel
heid van zo'n 115 km/uur, de
indruk wekt een erg pittig au
tootje te zijn. We noteerden
bijvoorbeeld van stilstand tot
80 km een tijd van 10,8 secon
den en tot 100 km/uur 17,9 se
conden, prestaties die doori
heel wat concurrenten in de-!
zelfde oriis- en cilinderin
houdklasse bepaald niet ge
haald worden. Dat de wagen
boven de 115 km/uur wat tra
ger wordt en de topsnelheid
wat moeizaam wordt bereikt,
moet de koper van zo'n 1.000 cc
gewoon aanvaarden. Want te
genover wat geringere presta
ties staat meestal een gunstig
brandstofverbruik, zoals ook
de Starlet toont: bij 80 km/uur
gebruikte de wagen 1 op 17,6
en ook bij 100 km/uur konden
we nog een zeer zuinig ver
bruik van 1 op 14,3 noteren. Bij
120 km/uur kwamen we op 1
op 10,9. zodat de Starlet-rijder
in de praktijk erop mag reke
nen, dat het gemiddeld brand
stofverbruik - stadsritten in
begrepen - zal liggen tussen de
rl op 10 en 1 op 12.
De wagen heeft over het al
gemeen een zeer neutraal
stuurkarakter en slechts in
snel genomen korte bochten
treedt een lichte neiging tot
onderstuur op, iets dat men ei
genlijk niet zou verwachten.
De besturing is licht en direct,
de wagen uitermate handel
baar en gerelateerd aan de be
trekkelijk geringe snelheden
zijn de rijeigenschappen zon
der meer veilig en probleem
loos te noemen.
Vering en schokdemping
zijn uitstekend, alleen heeft de
achteras bij grote wegoneffen-
heden de neiging iets te gaan
dribbelen. Wellicht een gevolg
van de - naar onze smaak -
toch nog altijd wat harde en
weinig flexibele Japanse ban
den, die er ons inziens ook wel
voor verantwoordelijk zijn,
dat die Starlet op de natte weg
wat snel uitbreekt.
Voor zo'n kleine, lichte wa
gen heeft de Starlet een meer
dan volwassen remsysteem.
Met aan de voorzijde schijven,
achteraan trommels, een rem-
druk-begrenzer in het circuit
van de achterwielen en - toch
wel bijzonder op een wagen in
deze klasse - een servo-rembe-
krachtiger, beschikt deze auto
over een voortreffelijk rem
systeem, dat zorg draagt voor
een korte, voortdurend kaars
rechte remweg. De pedaaldruk
is licht, natuurlijk dank zij die
bekrachtiging, en de remmen
zijn zeer goed doseerbaar.
Mag de vormgeving van de
nieuwe Starlet voor Japanse
begrippen wellicht een beetje
revolutionair zijn, voor ons
Europeanen is het een auto die
weinig in het oog springt. Een
doorsnee- drie-/vijf deurswa
gen met die openslaande ach
terdeur, die op zoveel modellen
in deze klasse te vinden is. En
daarmee wordt dan ook de be
doeling van die Starlet duide
lijk onderschreven: een directe
- op Europese smaak geënte -
tegenhanger van de produkten
van merendeels Europese en
enkele Japanse fabrieken.
Hoewel de Starlet bescheiden
is van buitenafmetingen - 3 m.
68 lang, 1 m. 52 breed en 1 m.
38 hoog - is de wagen toch wel
opmerkelijk ruim van binnen.
Voorpassagiers vinden een
goede, ruime zit, op vrij brede
stoelen; achterin meereizen-
den komen er wat dat betreft
een stuk slechter af, want veel
beenruimte wordt volassenen
niet aangeboden. De rugleur
ning van de achterbank is in
twee delen neerklapbaar zodat
naar wens een hele of halve
laadvloer beschikbaar komt.
Vooral als boodschappen-auto
voldoet die Starlet uitstekend,
omdat door die achterbank
constructie altijd nog een kind
achterin plaats kan vinden.
Het vergroten van die baga
geruimte is in feite wel een bij
na noodzakelijke bijkomstig
heid, want de normale koffer
ruimte is zeker niet overbe-
meten.
Waar de Japanners nog al
tijd zeer sterk in zijn is de vol
ledigheid aan accessoires
waarmee hun produkten zijn
uitgerust. Zelfs zo'n kleine-en
zeker gunstig geprijsde Starlet
- biedt z'n eigenaar een rijke
hoeveelheid extra's, zoals
achteruitrijlampen, een ach
terruitverwarming, een af
sluitbare tankdop, geheel ver-'
stelbare rugleuningen van de
voorstoelen, die bovendien
standaard voorzien zijn van
hoofdsteunen, 3-punt oprol-
gordels, een temperatuurmeter
in plaats van een lampje, een
controlelichtje voor niet goed
gesloten portieren, een elek
trische ruitensproeier, een
klokje, een voortreffelijk wer
kend verwarmings- en venti
latiesysteem met een aanjager
op drie snelheden en een apart
recirculatiesysteem om in
staat te zijn bij verontreinigde
buitenlucht of in files de toe
voer van buiten af te sluiten en
gebruik te maken van in de ca
bine aanwezige lucht.
En verder standaard een
moquette vloerbedekkig en
een radio. Zulke dingen maken
een wagen in deze klasse z'n
prijs waard, zeker als die
prijsstelling verrassend laag
ligt. De Super de Luxe-uit
voering, als door ons getest,
kost helemaal compleet
12.350,- en zal ons inziens
wel het memerkochtme model
worden; tezamen met de 5-
deurs uitvoering, di 100 gulden
goedkoper is, maar daarvoor
dan als luxe de radio en het
klokje moet missen. Al met al
een erg goede nieuwkomer op
de Nederlandse markt.
Gerbrandystraat 4 - Vlissingen
01184-65496
Vertegenwoordiger:
H. Maljers, tel. 01189-1780
Inruil - Financiering - Garantie
Mitsubishi Sigma 2x 1977
Mitsubishi Celeste 1600 1977
Mitsubishi Celeste 2000 1977
Mitsubishi Lancer 1400 1975
Mitsubishi Lancer 1200 1977
Mitsubishi Galant 1600 1977
Datsun 120Y1977
Toyota Corolla1976
Toyota Corolla 1200E1975
Toyota Carina1976
Honda Civic aut1976
Daf 46 1975
Ford Escort1972
Nog diverse andere merken
Zaterdags gehele dag open
WEG
WIJZER
Voor
GAZELLE FIETSEN
Natuurlijk
middelburg
het adres voor
Tel. 011 80-13187 YAMAHA-ONDERDELEN Tel. 01180-13187
Wij hebben dagelijks heerlijke verse bolussen voor u
Nieuwendijk 53, Vlissingen. Tel. 12478
Kosten 17,50
4% B.T.W. 18,20
Inlichtingen
over voorwaarden
voor plaatsing in deze
rubriek, worden u gaarne
verstrekt op het kantoor
van De Scheldebode
Torenstraat 5
Vlissingen
tel. 01184-19910
of door onze
vertegenwoordigers
BERBO
1HONUA
N
M
M
H
H