VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
r
os mows POOLSS POIOHSZ
TOP SPORTWAGEN
VAN BMW: DE Ml
A
Kokos of nylon
AUTOMATTEN
OCCASIONS
RENAULT DEALER
DE TOEKOMST
Maak nu een proefrit
in de Volvo 66
autobedrijf
AUTOMOBIELBEDRIJF
CEVAAL
onna
V
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF WOUTERS
ZOEKTU EEN
BETROUWBARE WAREN?
occasions
l
HONDA ACCORD 3-drs. L1977
HONDA ACCORD 4-drs L (met schade) 1978
HONDA CIVIC 3-drs. E 1976
HONDA CIVIC 3-drs. L 2x1976
OPEL ASCONA 16 S luxe1977
FORD TAUNUS 16 luxe.'1977
VOLVO 244 DL gas1975
AUDI 50 LS1975
RENAULT 4 TL1976
CITR0ËN GS 1220 1973
MAZDA 929 automaat 2x1976
MAZDA 616 LN 4-drs1975-1976
MAZDA 616 coupé 1974
DATSUN 120 YL 1975
DATSUN CHERRY F11 120 C1976
DATSUN CHERRY F1977
V H
MITSUBISHI
Autobedrijf '«otors corporation
„Paauwenburg" B.V.
ARFREHAR
Peugeot 204 2x 1974-1975
Peugeot 504 L1974
Peugeot 104 1976
Peugeot 104 ZS Coupé 1977"
Peugeot 304 GL1974-1975-1976
Peugeot 304 SLS1977
Peugeot 504 L diesel1977
Peugeot'504 Fam. 3 banken 1975
Peugeot 504 GL1975-1976-1977
Peugeot 604 SL automaat 1976
Peugeot 604 SL 1978
MB 200 D 1975
Renault 16 TL 1974-1977
Toyota Corolla1975
Citroen GS Pallas 1976
Simca 1100 Tourist1975-1976
Mitsubishi Galant DL Combi1975
Mazda 616 4-drs1976
Austin Allegro 1300 1976
Fiat 124 1976
Mini 1000 1974
Triumph Dolomite 1974
PEUGEOT 504 FAMILIALE
3 banken metallic
bj. 1977
NU 12 MAANDEN GARANTIE
OP DE VOLGENDE OCCASIONS
Op onderstaande occasions
3 maanden first class Bovaggarantie
BEDRIJFSWAGENS:
autoccasion
1. Bovag-garantle
2. Fiat-agenten
garantie
3. Omruil-garan-
tie
NIET GOED?
AUTO TERUG!
Fiat 127 div.
Fiat 128
74 t/m 78
Fiat 131 1975
Fiat 132
75-76-77
Fiat 128
Sportcoupe 1978
Opel Kadett
Coupé 1977
Opel Manta
19 S Berl. 1978
Opel Ascona
1977
Simca 1005
1976
Simca 1100
3-drs 1976
Datsun Sherry
1976
Toyota Corolla
1976
Princess 1800
1977
Mazda 616
Coupé 1976
Audi 80S 1974
BMW 1602 1972
Renault R6 1974
Autobedrijf
Britannia B.V.
IIIIIIIiniIZmiIIIIIIIIimiIIIIITIIITTmiIITTÏTtTTTITTÏITTTIIIÏIITITinMUTITïITIITIITi
Honda dealer
voor Walcheren
Te koop door inruil
Gildeweg 15-21
Vlissingen, tel. 01184-13995.
Inruil - Financiering - Garantie
Nieuwe Honda's uit voorraad leverbaar: Civic - Accord 3-drs. - Accord 4-drs.
IHIIIlXIIIIIIIlIIIIIlilIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITIIITITTTTTTTITTIIITITTITITTTTTTTITTIIIIX
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 JANUARI 1979
Op de komende RAI-autoten-
toonstelling, die op 8 februari '79
in Amsterdam begint, zal het Ne
derlandse publiek voor het eerst
kennis kunnen maken met een
nieuw model van de Poolse auto
mobielfabriek FSO, de Polonez.
FSO - voluit Fabryka Samocho-
dow Osobowrych - is een Staats-
autofabriek, die al vlak vóór de
Tweede Wereldoorlog op be
scheiden schaal auto's as
sembleerde maar waar men pas in
1951 daadwerkelijk begon met de
bouw van personenautomobielen.
Sinds 1968 komen er in licentie
Fiats van de lopende band: mede
voor de export de al jarenlang be
kende Polski 125 P en voor de
thuismarkt de kleine Fiat 126. De
nieuwe Polonez, waarvan de pro
ductie in mei 1978 is gestart en die
z'n West-Europese primeur be
leefde op de autotentoonstelling in
Parijs in oktober '78, is een soort
prestige object van de Poolse au
toindustrie.
Reeds lange tijd had men er be
hoefte aan met een geheel eigen
model op de markt te komen in plaats
van uitsluitend auto's in licentie te
vervaardigen, die in feite een visite
kaartje van een ander waren.
In overleg en in nauwe samenwer
king met de Italiaanse Fiat fabrieken
werd derhalve de nieuwe Polonez
ontworpen. Een euto die wel iswaar
als basis nog altijd het onderstel van
de Fiat 125 heeft, maar waarvoor het
carTosserie-ontwerp exclusief voor
de Polen van de Italiaanse tekenta
fels kwam.
Het resultaat mag er zonder meer
zijn: wie de nieuwe Polonez aan
schouwt zal ongetwijfeld verrast zijn,
dat zo'n fraaie, sierlijk gelijnde wagen
met een zekere distinctie uit een land
komt, waar men zovele lange jaren
conventionele modellen heeft ge
bouwd.
Uiterlijk toont die Polonez beslist
een eigen gezicht. Een vormgeving
die modem is, een zekere aërody
namische lijn met misschien een wat
al te hoog achtersteven, opvallend
veel glasoppervlak en een duidelijke
herkenbaarheid door dominerende
matzwarte kunststof bum pers en
flankstrips die voor extra bescher-
j» ming van de carosserie moeten zor
gen. Met een lengte van 4,27 m
maakt de Polonez een volwassen in-
druk.
Uit alles valt op te maken, dat de
Polen zeer veel zorg aan de carros-
seriebouw hebben gegeven, die
overigens in een zeer moderne en
volledig geautomatiseerde nieuwe
fabriek in Warschau plaats vindt.
Veelbetekenend voor het vertrouwen
dat de mensen van FSO in deze
nieuwe wagen hebben is ook de gi
gantische investering in Westers geld
die men gestoken heeft in het Frans,
Duitse en Japanse machinepark. In
dit licht gezien is het dan ook wat
merkwaardig, dat men voor deze
nieuwe wagen toch gekozen heeft
voor het onderstel van de oude 125
P, dat hoewel technisch verbeterd
nog altijd gebaseerd is op een starre
achteras met half elliptische bladve
ren, alsmede op de oude 1500 cc
motor van diezelfde 125p.
Wat die motor betreft is het overi
gens interessant te weten, dat de fa
briek bezig is aan de ontwikkeling van
een 1600 cm3, een 1800 cm3 en een
2 liter motor, die in de komende jaren
voor de Polonez beschikbaar zullen
komen. Zowel voor het huidige 5-
deurs sedan model als voor een
nieuw te verwachten Coupé. Overi
gens heeft men wel het vermogen
van de 1,5 liter motor opgevoerd tot
82 PK (60,3 kW( om deze beter tot
zijn recht te laten komen in de 1140
kg wegende Polonez. Echte top
prestaties levert die motor natuurlijk
niet, maar een maximum snelheid
van rond de 155 km/uur is alleszins
voldoende in het huidige verkeer.
De toekomstige Polonez rijder zal
zich waarschijnlijk ook het meest tot
het verhoogde comfort en de volledi
ge uitrusting van deze wagen aange
trokken voelen. Ook binnenin maakt
de wagen namelijk een zeer verzorg
de, volwassen indruk. Keurig afge
werkt met velours op de zittingen, in
gebouwde driepunts oprolgordels,
een vlot instrumenten paneel, een
standaard radio en bovenal een zee
van ruimte. Daarnaast de practische
mogelijkheid van een gemakkelijk
bereikbaar bagagecompartiment via
de wijdopenslaande achterklep en de
veelheid aan nuttige laadruimte.
Meest interessante aspect van de
nieuwe Polonez - die qua presentatie
en uiterlijk zonder meer thuis hoort in
de hogere middenklasse - is de prijs
stelling. De Nederlandse importeur
H. EnglebertN.V. te Voorschoten kan
de Polonez op de Nederlandse markt
brengen voor 14.495,- en dat is
bijzonder aantrekkelijk èn concurre
rend!
BMW heeft tijdens de autoten
toonstelling van Parijs officieel de
langverwachte BMW M1 uitge
bracht. Deze wagen, een ultra-
platte tweezitter met een voor de
achteras geplaatste zescilinder
lijnmotor met een inhoud van 3,5
liter, komt zowel in een uitvoering
voor de gewone weg als in een
speciale wedstrijdversie. De laat
ste heeft een vermogen van bijna
500 pk! Daarmee is de BMW M1
overigens nog niet aan zijn eind,
want er is een uitvoering in ont
wikkeling met 850 pk. Deze versie
krijgt een uitlaatgascompressor.
De normale stratenuitvoering, uit
gerust met een vermogen van
204KW (277 pk) heeft reeds een
topsnelheid van meer dan 260 km/
uur. Deze versie accelereert in 5,6
seconden van stilstand naar 100
km/uur.. Van 0 tot 22 km/uur vergt
ruim 20 seconden, hetgeen de tijd
is waarin een doorsnee mid-
denklassertje net de 100 km/uur
haalt! De BMW M1 meet 4,36 me
ter, is liefst 1,82 meter breed en
slechts 1,14 meter hoog. De wagen
ligt zeer plat op de straat: de bodem
vrijheid is slechts 12,5 cm. De wielen
van de M1 staan ver naar buiten.
Voor en achter bedraagt de spoor
breedte meer dan 1.55 meter en de
wielbasis is met 2,56 meter ook ta
melijk groot gezien de totale lengte
van de 1300 kg zware sportwagen.
Die wielen zijn op zich al heel bijzon
der. Het gaat namelijk om lichtmeta
len velgen met een exceptionele
diameter van 16 inch waar omheen
Pirelli P7 radiaal banden (50-serie
banden die zeer plat zijn) liggen. Vóór
205/55VR16 en achter gigantisch
brede 225/50VR16. De velgbreedte
bedraagt vóór 7 inch en achter 8 inch.
Erg veel stuuruitslag blijft er door die
brede voorbanden niet over, hetgeen
blijkt uit de diameter van de draaicir-
kel die liefst 13 meter bedraagt.
De zescilinder lijnmotor van de
BMW M1 is afgeleid van de motor uit
BMW's topmodel de 635 CSI. De M1
heeft een mechanische brandstofin
spuiting en een contactloze transis
torontsteking. In de competitie-uit
voering heeft de wagen vier kleppen
per cilinder. Om te voorkomen dat in
de bochten die met hoge snelheid
worden genomen de motorolie door
de middelpuntvliedende kracht tegen
de zijwand van het carter wordt ge
stuwd, waardoor de motor tijdelijk
geen smering zou krijgen, heeft de
M1 -motor een zogenaamde dry-
sump smering. Hierbij wordt de mo
torolie opgeslagen in een apart vat
van waaruit de olie door de motor
wordt gepompt om vervolgens weer
te worden afgevoerd naar de voor-
raadtank. Over de prijs van de M1 valt
momenteel nog weinig te zeggen,
maar zeker lijkt dat de auto meer dan
150.000 gulden gaat kosten. Mis
schien wel veel meer...
Gerbrandystraat 4 - Vlissingen
Vertegenwoordiger:
H. Maljers, tel. 01189-1780
Inruil - Financiering - Garantie
Mitsubishi Sigma 2x 1977
Mitsubishi Celeste 1600 1977
Mitsubishi Celeste 2000 1977
Mitsubishi Lancer 1400 1975
Mitsubishi Lancer 1200 1977
Mitsubishi Galant 1600 1977
Datsun 120Y1977
Toyota Corolla1976
Toyota Corolla 1200E1975
Toyota Carina".1976
Honda Civic autr1976
•Daf 46 1975
Ford Escort1972
Nog diverse andere merken
Zaterdags gehele dag open
Geopend:
ma. t/m vrijdag 8.30-12.30 en
13.15-18.00 uur
zaterdags 8.30 - 15.00 uur
uit voorraad leverbaar
Automaterialen - Plaatwerk - Uitlaten
Cruquiusstraat 27 - 4382 KK Vlissingon
Telefoon 01184 - 15273
Vlissingen: Gildeweg 20, tel. 01184-19420
Vert W.A. van Schalk, tel. 01180-26372
Vert. F.H.J. Röss, tel. 01184-65061
Vert. J.C.J. Brekelmans, tel. 01180-29060
PEUGEOT
Geopend van
09.00-18.00 uur
Zaterdag van
10.00-17.Q0 uur, merceoes
benz j
1977 Datsun Cherry8750
1976 Opel Ascona 16S 4-drs 10250
1976 Fiat 125 5250
1976 Citroen GS 7500.-
1976 VW Golf diesel7.. 13000
1976 Subaru 1400DL 6500
1975 Opel Kadett aut6250
1973 Ford escort aut3000
1974 Skoda 1000 1500
MET BOVAGGARANTIE
Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia
Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658
Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844
OOST-SOUBURG
Het gaat hierbij om gebruikte
Toyota's tot max. 4 jaar vanaf
5.000.- die minder dan 50.000
kilometer gelopen hebben.
o x a cy*\y[to,
Toyota Corona Mark II als nieuw1977
Toyota Carina 1600 de luxe1976
Toyota Corolla 30 de luxe 4-drs1977
Toyota Corolla 30 de luxe1976-1977
Toyota Corolla 30 E1975
Toyota Corolla automaat als nieuw 1975
Toyota 1000 de luxe1976
Toyota Corolla 30 automaat1975
Toyota Crolla 1200 de luxe1973-1975
Toyota Corona Mark II 1973
Citroen GS1974
Austin Allegro1976
VW Passat S1976
Ford Taunus 1600 L71976
Opel Kadett1975
Fiat 128 1972
Hanomag F30 diesel (gesloten bestel) 1973
VW bestel met ruiten1970
Klein Vlaanderen 97, Middelburg
v/h Gebr. Blanker Tel. 01180-12865
INRUIL-FINANCIERING
van de
r
Al onze occasions v.a. 4.000.- zijn ANWB-
gekeurd en u krijgt 3 mnd. of 10.000 km BOVAG-
garantie.
Renault 4 TL 1976 7500.-
Renault 4 TL 1977 8500.-
Renault 4 E 1973 3500.-
Renault 4 Bestel 1975 4500.-
Renault 6 TL 1974 4500.-
Renault 12 TS aut. 1977 12500.-
Renault 12 TL 1975 7250.-
Renault 12 TL 1976 9000.-
■Renault 16 TL 1977 14000.-
Renault 16 TL 1976 9750.-
Renault 16 TX 1977 10000.-
Renault 20 TL 1977 15500.-
Fiat 128 S 19767000.-
Simca 1000 GLS Va aut. 1976 5000.-
Triumph Dolomite 1975 4750.-
Citroën 2CV4 1977 5250.-
Ford Escort 1.1 1977 9750.-
Daf 46 1975 4500.-
Seisplein 13 - Middelburg
Tel. 01180-28003 x
Dr. Stavermanstraat 33 Vlissingen
Tel. 01184-13908
AV103
Automobielbedrijf
Van hfaaèséri B.V.
Servicepunten te Vlissingen en
Middelburg,
Showroom: Pres.Rooseveltlaan 768,
Vlissingen, tel. 01184-16679,
b.g.g. 01184-67481.
Industrieweg 19
VLISSINGEN
Tel. 01184-17736
BERBO
Ir