VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN r os mows POOLSS POIOHSZ TOP SPORTWAGEN VAN BMW: DE Ml A Kokos of nylon AUTOMATTEN OCCASIONS RENAULT DEALER DE TOEKOMST Maak nu een proefrit in de Volvo 66 autobedrijf AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL onna V Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF WOUTERS ZOEKTU EEN BETROUWBARE WAREN? occasions l HONDA ACCORD 3-drs. L1977 HONDA ACCORD 4-drs L (met schade) 1978 HONDA CIVIC 3-drs. E 1976 HONDA CIVIC 3-drs. L 2x1976 OPEL ASCONA 16 S luxe1977 FORD TAUNUS 16 luxe.'1977 VOLVO 244 DL gas1975 AUDI 50 LS1975 RENAULT 4 TL1976 CITR0ËN GS 1220 1973 MAZDA 929 automaat 2x1976 MAZDA 616 LN 4-drs1975-1976 MAZDA 616 coupé 1974 DATSUN 120 YL 1975 DATSUN CHERRY F11 120 C1976 DATSUN CHERRY F1977 V H MITSUBISHI Autobedrijf '«otors corporation „Paauwenburg" B.V. ARFREHAR Peugeot 204 2x 1974-1975 Peugeot 504 L1974 Peugeot 104 1976 Peugeot 104 ZS Coupé 1977" Peugeot 304 GL1974-1975-1976 Peugeot 304 SLS1977 Peugeot 504 L diesel1977 Peugeot'504 Fam. 3 banken 1975 Peugeot 504 GL1975-1976-1977 Peugeot 604 SL automaat 1976 Peugeot 604 SL 1978 MB 200 D 1975 Renault 16 TL 1974-1977 Toyota Corolla1975 Citroen GS Pallas 1976 Simca 1100 Tourist1975-1976 Mitsubishi Galant DL Combi1975 Mazda 616 4-drs1976 Austin Allegro 1300 1976 Fiat 124 1976 Mini 1000 1974 Triumph Dolomite 1974 PEUGEOT 504 FAMILIALE 3 banken metallic bj. 1977 NU 12 MAANDEN GARANTIE OP DE VOLGENDE OCCASIONS Op onderstaande occasions 3 maanden first class Bovaggarantie BEDRIJFSWAGENS: autoccasion 1. Bovag-garantle 2. Fiat-agenten garantie 3. Omruil-garan- tie NIET GOED? AUTO TERUG! Fiat 127 div. Fiat 128 74 t/m 78 Fiat 131 1975 Fiat 132 75-76-77 Fiat 128 Sportcoupe 1978 Opel Kadett Coupé 1977 Opel Manta 19 S Berl. 1978 Opel Ascona 1977 Simca 1005 1976 Simca 1100 3-drs 1976 Datsun Sherry 1976 Toyota Corolla 1976 Princess 1800 1977 Mazda 616 Coupé 1976 Audi 80S 1974 BMW 1602 1972 Renault R6 1974 Autobedrijf Britannia B.V. IIIIIIIiniIZmiIIIIIIIIimiIIIIITIIITTmiIITTÏTtTTTITTÏITTTIIIÏIITITinMUTITïITIITIITi Honda dealer voor Walcheren Te koop door inruil Gildeweg 15-21 Vlissingen, tel. 01184-13995. Inruil - Financiering - Garantie Nieuwe Honda's uit voorraad leverbaar: Civic - Accord 3-drs. - Accord 4-drs. IHIIIlXIIIIIIIlIIIIIlilIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITIIITITTTTTTTITTIIITITTITITTTTTTTITTIIIIX DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 JANUARI 1979 Op de komende RAI-autoten- toonstelling, die op 8 februari '79 in Amsterdam begint, zal het Ne derlandse publiek voor het eerst kennis kunnen maken met een nieuw model van de Poolse auto mobielfabriek FSO, de Polonez. FSO - voluit Fabryka Samocho- dow Osobowrych - is een Staats- autofabriek, die al vlak vóór de Tweede Wereldoorlog op be scheiden schaal auto's as sembleerde maar waar men pas in 1951 daadwerkelijk begon met de bouw van personenautomobielen. Sinds 1968 komen er in licentie Fiats van de lopende band: mede voor de export de al jarenlang be kende Polski 125 P en voor de thuismarkt de kleine Fiat 126. De nieuwe Polonez, waarvan de pro ductie in mei 1978 is gestart en die z'n West-Europese primeur be leefde op de autotentoonstelling in Parijs in oktober '78, is een soort prestige object van de Poolse au toindustrie. Reeds lange tijd had men er be hoefte aan met een geheel eigen model op de markt te komen in plaats van uitsluitend auto's in licentie te vervaardigen, die in feite een visite kaartje van een ander waren. In overleg en in nauwe samenwer king met de Italiaanse Fiat fabrieken werd derhalve de nieuwe Polonez ontworpen. Een euto die wel iswaar als basis nog altijd het onderstel van de Fiat 125 heeft, maar waarvoor het carTosserie-ontwerp exclusief voor de Polen van de Italiaanse tekenta fels kwam. Het resultaat mag er zonder meer zijn: wie de nieuwe Polonez aan schouwt zal ongetwijfeld verrast zijn, dat zo'n fraaie, sierlijk gelijnde wagen met een zekere distinctie uit een land komt, waar men zovele lange jaren conventionele modellen heeft ge bouwd. Uiterlijk toont die Polonez beslist een eigen gezicht. Een vormgeving die modem is, een zekere aërody namische lijn met misschien een wat al te hoog achtersteven, opvallend veel glasoppervlak en een duidelijke herkenbaarheid door dominerende matzwarte kunststof bum pers en flankstrips die voor extra bescher- j» ming van de carosserie moeten zor gen. Met een lengte van 4,27 m maakt de Polonez een volwassen in- druk. Uit alles valt op te maken, dat de Polen zeer veel zorg aan de carros- seriebouw hebben gegeven, die overigens in een zeer moderne en volledig geautomatiseerde nieuwe fabriek in Warschau plaats vindt. Veelbetekenend voor het vertrouwen dat de mensen van FSO in deze nieuwe wagen hebben is ook de gi gantische investering in Westers geld die men gestoken heeft in het Frans, Duitse en Japanse machinepark. In dit licht gezien is het dan ook wat merkwaardig, dat men voor deze nieuwe wagen toch gekozen heeft voor het onderstel van de oude 125 P, dat hoewel technisch verbeterd nog altijd gebaseerd is op een starre achteras met half elliptische bladve ren, alsmede op de oude 1500 cc motor van diezelfde 125p. Wat die motor betreft is het overi gens interessant te weten, dat de fa briek bezig is aan de ontwikkeling van een 1600 cm3, een 1800 cm3 en een 2 liter motor, die in de komende jaren voor de Polonez beschikbaar zullen komen. Zowel voor het huidige 5- deurs sedan model als voor een nieuw te verwachten Coupé. Overi gens heeft men wel het vermogen van de 1,5 liter motor opgevoerd tot 82 PK (60,3 kW( om deze beter tot zijn recht te laten komen in de 1140 kg wegende Polonez. Echte top prestaties levert die motor natuurlijk niet, maar een maximum snelheid van rond de 155 km/uur is alleszins voldoende in het huidige verkeer. De toekomstige Polonez rijder zal zich waarschijnlijk ook het meest tot het verhoogde comfort en de volledi ge uitrusting van deze wagen aange trokken voelen. Ook binnenin maakt de wagen namelijk een zeer verzorg de, volwassen indruk. Keurig afge werkt met velours op de zittingen, in gebouwde driepunts oprolgordels, een vlot instrumenten paneel, een standaard radio en bovenal een zee van ruimte. Daarnaast de practische mogelijkheid van een gemakkelijk bereikbaar bagagecompartiment via de wijdopenslaande achterklep en de veelheid aan nuttige laadruimte. Meest interessante aspect van de nieuwe Polonez - die qua presentatie en uiterlijk zonder meer thuis hoort in de hogere middenklasse - is de prijs stelling. De Nederlandse importeur H. EnglebertN.V. te Voorschoten kan de Polonez op de Nederlandse markt brengen voor 14.495,- en dat is bijzonder aantrekkelijk èn concurre rend! BMW heeft tijdens de autoten toonstelling van Parijs officieel de langverwachte BMW M1 uitge bracht. Deze wagen, een ultra- platte tweezitter met een voor de achteras geplaatste zescilinder lijnmotor met een inhoud van 3,5 liter, komt zowel in een uitvoering voor de gewone weg als in een speciale wedstrijdversie. De laat ste heeft een vermogen van bijna 500 pk! Daarmee is de BMW M1 overigens nog niet aan zijn eind, want er is een uitvoering in ont wikkeling met 850 pk. Deze versie krijgt een uitlaatgascompressor. De normale stratenuitvoering, uit gerust met een vermogen van 204KW (277 pk) heeft reeds een topsnelheid van meer dan 260 km/ uur. Deze versie accelereert in 5,6 seconden van stilstand naar 100 km/uur.. Van 0 tot 22 km/uur vergt ruim 20 seconden, hetgeen de tijd is waarin een doorsnee mid- denklassertje net de 100 km/uur haalt! De BMW M1 meet 4,36 me ter, is liefst 1,82 meter breed en slechts 1,14 meter hoog. De wagen ligt zeer plat op de straat: de bodem vrijheid is slechts 12,5 cm. De wielen van de M1 staan ver naar buiten. Voor en achter bedraagt de spoor breedte meer dan 1.55 meter en de wielbasis is met 2,56 meter ook ta melijk groot gezien de totale lengte van de 1300 kg zware sportwagen. Die wielen zijn op zich al heel bijzon der. Het gaat namelijk om lichtmeta len velgen met een exceptionele diameter van 16 inch waar omheen Pirelli P7 radiaal banden (50-serie banden die zeer plat zijn) liggen. Vóór 205/55VR16 en achter gigantisch brede 225/50VR16. De velgbreedte bedraagt vóór 7 inch en achter 8 inch. Erg veel stuuruitslag blijft er door die brede voorbanden niet over, hetgeen blijkt uit de diameter van de draaicir- kel die liefst 13 meter bedraagt. De zescilinder lijnmotor van de BMW M1 is afgeleid van de motor uit BMW's topmodel de 635 CSI. De M1 heeft een mechanische brandstofin spuiting en een contactloze transis torontsteking. In de competitie-uit voering heeft de wagen vier kleppen per cilinder. Om te voorkomen dat in de bochten die met hoge snelheid worden genomen de motorolie door de middelpuntvliedende kracht tegen de zijwand van het carter wordt ge stuwd, waardoor de motor tijdelijk geen smering zou krijgen, heeft de M1 -motor een zogenaamde dry- sump smering. Hierbij wordt de mo torolie opgeslagen in een apart vat van waaruit de olie door de motor wordt gepompt om vervolgens weer te worden afgevoerd naar de voor- raadtank. Over de prijs van de M1 valt momenteel nog weinig te zeggen, maar zeker lijkt dat de auto meer dan 150.000 gulden gaat kosten. Mis schien wel veel meer... Gerbrandystraat 4 - Vlissingen Vertegenwoordiger: H. Maljers, tel. 01189-1780 Inruil - Financiering - Garantie Mitsubishi Sigma 2x 1977 Mitsubishi Celeste 1600 1977 Mitsubishi Celeste 2000 1977 Mitsubishi Lancer 1400 1975 Mitsubishi Lancer 1200 1977 Mitsubishi Galant 1600 1977 Datsun 120Y1977 Toyota Corolla1976 Toyota Corolla 1200E1975 Toyota Carina".1976 Honda Civic autr1976 •Daf 46 1975 Ford Escort1972 Nog diverse andere merken Zaterdags gehele dag open Geopend: ma. t/m vrijdag 8.30-12.30 en 13.15-18.00 uur zaterdags 8.30 - 15.00 uur uit voorraad leverbaar Automaterialen - Plaatwerk - Uitlaten Cruquiusstraat 27 - 4382 KK Vlissingon Telefoon 01184 - 15273 Vlissingen: Gildeweg 20, tel. 01184-19420 Vert W.A. van Schalk, tel. 01180-26372 Vert. F.H.J. Röss, tel. 01184-65061 Vert. J.C.J. Brekelmans, tel. 01180-29060 PEUGEOT Geopend van 09.00-18.00 uur Zaterdag van 10.00-17.Q0 uur, merceoes benz j 1977 Datsun Cherry8750 1976 Opel Ascona 16S 4-drs 10250 1976 Fiat 125 5250 1976 Citroen GS 7500.- 1976 VW Golf diesel7.. 13000 1976 Subaru 1400DL 6500 1975 Opel Kadett aut6250 1973 Ford escort aut3000 1974 Skoda 1000 1500 MET BOVAGGARANTIE Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658 Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844 OOST-SOUBURG Het gaat hierbij om gebruikte Toyota's tot max. 4 jaar vanaf 5.000.- die minder dan 50.000 kilometer gelopen hebben. o x a cy*\y[to, Toyota Corona Mark II als nieuw1977 Toyota Carina 1600 de luxe1976 Toyota Corolla 30 de luxe 4-drs1977 Toyota Corolla 30 de luxe1976-1977 Toyota Corolla 30 E1975 Toyota Corolla automaat als nieuw 1975 Toyota 1000 de luxe1976 Toyota Corolla 30 automaat1975 Toyota Crolla 1200 de luxe1973-1975 Toyota Corona Mark II 1973 Citroen GS1974 Austin Allegro1976 VW Passat S1976 Ford Taunus 1600 L71976 Opel Kadett1975 Fiat 128 1972 Hanomag F30 diesel (gesloten bestel) 1973 VW bestel met ruiten1970 Klein Vlaanderen 97, Middelburg v/h Gebr. Blanker Tel. 01180-12865 INRUIL-FINANCIERING van de r Al onze occasions v.a. 4.000.- zijn ANWB- gekeurd en u krijgt 3 mnd. of 10.000 km BOVAG- garantie. Renault 4 TL 1976 7500.- Renault 4 TL 1977 8500.- Renault 4 E 1973 3500.- Renault 4 Bestel 1975 4500.- Renault 6 TL 1974 4500.- Renault 12 TS aut. 1977 12500.- Renault 12 TL 1975 7250.- Renault 12 TL 1976 9000.- ■Renault 16 TL 1977 14000.- Renault 16 TL 1976 9750.- Renault 16 TX 1977 10000.- Renault 20 TL 1977 15500.- Fiat 128 S 19767000.- Simca 1000 GLS Va aut. 1976 5000.- Triumph Dolomite 1975 4750.- Citroën 2CV4 1977 5250.- Ford Escort 1.1 1977 9750.- Daf 46 1975 4500.- Seisplein 13 - Middelburg Tel. 01180-28003 x Dr. Stavermanstraat 33 Vlissingen Tel. 01184-13908 AV103 Automobielbedrijf Van hfaaèséri B.V. Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom: Pres.Rooseveltlaan 768, Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g. 01184-67481. Industrieweg 19 VLISSINGEN Tel. 01184-17736 BERBO Ir

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1979 | | pagina 10