Kinderen dragen zelf het lesmateriaal aan Openbare scholen hebben recht op humanistisch vormingsonderwijs God zij dank ben ik deze dagen alleen ALS DE DAGEN DONKEREN, GAAN DE MENSEN SAMENKLONTEREN PLZZELPRIJS Spel y r y R A A K A 2k A 4 A X M X P F. t A L f r> r S R "Ai Af /t A t A A A 7- V aP \R S A K y c Pt °K 0 A R n T 3 "A y f A 6 R O A K y 0 y 0 n A T 0 i y f A A K A i A I Al K S t H /V 0 5 N K 7 n t L A K L 7 i K K 6* 7\ Z 109 GOES - „Ik heb een jongetje in de klasdat niet zo goed kan leren. Dat liet de klas merken ook. Tót hij tijdens een les de rol van vrachtwagenchauffeur speelde (het bleek later dat hij dat ook wilde worden) en hij spéélde! De hele klas keek met open mond. Het werd een prachtig spel met ontslag, vakbond, alles zat er in. Die jongen merkte op dat moment dat hij iets goed kon en de rest van de klas óók. Daardoor kreeg hij iets meer vertrouwen in zichzelf. Als zoiets gebeurt, dan vind ik dat er weer iets bereikt Aldus Eugenie Volkers, die in Goes op een openbare lagere school humanistisch vormingsonderwijs geeft. Haar collega Tineke Wolters uit Vlissingen kan net zo gemak kelijk een aantal voorbeelden geven van kinderen die tijdaas haar lessen dingen van zichzelf ontdekken, die ze zelf niet voor mogelijk hadden gehouden". Een meisje zei eigenlijk nooit veel. Ze stond een beetje buiten de groep. Maar tijdens de voorberei dingen voor een toneelstuk bleek ze opeens heel actief, hielp iedereen, wist oplossingen voor van alles en nog wat. Ze kon zich helemaal ontplooien, kreeg een duidelijke plaats in de groep en heeft die later ook vastgehouden". Dat leerlingen van een openbare lagere school gods dienstlessen kunnen krijgen, als de ouders dat willen, is be kend. Kinderen van ouders die dat niet nodig vinden, kunnen in dat ene uurtje per week voor zichzelf werken. Of die kinde ren gaan toch maar naar de godsdienstlessen, „omdat ze er anders niet bijhoren". Maar hoeveel ouders weten, dat op diezelfde scholen ook humanistischvormingsond er- wijs kan worden gegeven, als er tenminste genoeg kinderen zijn? Heel weinig. Dat heeft Eugenie Volkers ervaren toen ze ruim een jaar geleden naar Goes verhuisde. In Apeldoorn had ze zelf les gegeven in het „vak". Toen ze haar dochtertje Natascha liet inschrijven op een openbare school in Goes, merkte ze dat die lessen nooit ter sprake waren gekomen. Op een ouderavond vroeg ze met bibberende knieën trou wens - een kwartiertje om uit te mogen leggen wat dat hu manistisch vormingsonderwijs nou zo'n beetje inhield. Dat kwartiertje bleek veel te kort. De ouders zijn nog een héle avond teruggekomen om er over te praten. Met als resul taat dat Eugenie op die school nu een uurtje per week bezig is. Op een paar andere scholen in Goes was de mogelijkheid er trouwens wel al langer. En Goes is wat dat betreft een voorloper in Zeeland. Vlissin gen volgde twee jaar geleden en op een paar Middelburgse scholen is men dit jaar voor het eerst begonnen. Eugenie en Tineke hebben alletwee de cursus van een jaar gevolgd, die het humanistisch Verbond geeft om de lessen te kunnen geven. In januari start - bij voldoende deelname - in Breda weer zo'n cursus. En Ti neke en Eugenie hopen dat ook mensen uit Zeeland die gaan volgen. Vooral uit Goes. Want in Goes dreigt een noodsituatie te ontstaan. Eugenie Volkers verhuist binnenkort naar Mid delburg en gaat daar ook les geven. Dat betekent dat de enige die in Goes woont en les geeft, vertrekt. Er zijn wel in- Tineke Wolters (links) en Eugénie Volkers. vallers uit Middelburg en Dreischer, maar het is, zoals Eugenie Volkers zegt „voor die mensen een hele klus om voor een enkel uurtje naar Goes te komen". De mensen die humanistisch vormingsonderwijs geven vol gen niet een strak lespro gramma. Het kind staat cen traal en dus datgene wat de kinderen op een bepaald mo ment bezighoudt. Doel is de kinderen te leren dat ze recht hebben op een eigen mening, op het zelf nemen van beslis singen, op het maken van eigen keuzen en het respecteren van andere meningen. Tijdens de lessen wordt veel gepraat, maar vooral veel ge speeld. Eugenie: „Ze moeten al zoveel denken en leren op school. Het spelen van allerlei situaties vinden ze prachtig. Al weet je niet altijd wat ze ervan onthouden! Tineke: „Dat is wel eens moeilijk. Ik heb wel eens tijdens lessen over „an ders zijn" een man in de klas gehad, die bijna blind was. De kinderen waren ervan over tuigd dat die man doodonge lukkig moest zijn. En heel ver baasd dat ie zo gemakkelijk over zijn handicap en zijn ma niervan leven, die ook best fijn was, kon vertellen. Dan denk ik, als ze hier over zes jaar nog eens aan terugdenken, dan vind ik het goed". Tineke: „We waren bezig met communicatie, over de manieren waarop je met ande re mensen contact kunt maken. Toen vroeg een van de kinde ren: „Is communicatie nou hetzelfde als emancipatie Niemand wist wat emancipatie was. Ik heb ze gevraagd om te proberen er achter te komen wat emancipatie nou was. De volgende week wist iedereen het. Prachtige gesprekken kreeg je tussen de jonqens en Gezelligheid kent geen tijd. In het onderstaande winter-ver- haal van Ad de Jong heeft 't echter z'n langste tijd gehad. „Als de dagen lengen, gaan de vorsten strengen" zei mijn vader altijd. Maar ik heb ook 'n mooie voor de periode daarvoor: Als de dagen donkeren, gaan de mensen samenklonteren. In deze dagen, als de duisternis steeds meer terrein aan het winnen is, kruipen de mensen vaak onder leiding van geestelijken bij elkaar om over het licht te praten. Inde donkerste tijd van het jaar! Nou vraag ik je. Ja ik weet om wat voor licht het gaat, maar dat doet niet ter zake. Het gaat erom dat de mensen juist in deze tijd zo massaal samenklonteren. Daar zit iets achter. De mensen zijn bang dat de duisternis overwint, bang dat het licht niet meer terugkomt. Daarom krijg je nu zo'n sfeer van vrede op aarde en wee de mensen die niet van goede wil zijn, want zij zijn de duisternis. Saamhorigheid moet samen met kaarslicht en gezelligheid de duisternis verdrijven. En niemand laat iets van zijn angst mer ken; het is tenslotte het feest van het licht en de illusie. De mensen beseffen niet dat de tijd van feesten al ver achter ons ligt. Ze zijn misleid". deze dagen alleen, godzijdank ben ik altijd alleen". Zwijgend lopen we naast el kaar voort. We hebben inmid dels de haven achter ons gela ten en lopen langs de be- schuimde vloedlijn van een door de westenwind hoop op- Nico de Vrede kijkt met grij ze ogen uit over de haven en, wie weet, over de zee en het land dat daar weer achter ligt. Want Nico is een bijzonder mens. Hij ziet dingen die ik nog nooit heb kunnen zien. Terwijl ik nadenk over wat hij zojuist gezegd heeft, zet Nico er de pas weer in. „We moeten doorlo pen", zegt hij. „Stilstaan is achteruitgaan. Ik wou graag het eiland vóór hoog water gerond hebben". Ik loop deze keer met Nico mee het eiland rond. Normaal gesproken gaat Nico alleen, elke dag, soms twee keer achter elkaar. Nico de Vrede is er een paar jaar ge leden mee begonnen. Elke dag bij afnemend tij begint hij aan zijn tocht van om en nabij de zeven uren langs de stranden tot hij weer bij het beginpunt aankomt. De laatste weken van het jaar maakt Nico de tocht twee keer per dag. Eerder al had Nico me uit gelegd waarom: „Ik ben het woord gezelligheid een vies woord gaan vinden en als ie mand het woord saamhorig heid in de mond neemt, knapt er bij mij iets in m'n hoofd. Het zijn woorden die een sfeer weergeven van van „we heb ben allemaal tenslotte hetzelf de doel". Dat is natuurlijk niet zo. Juist die gezelligheid in de laatste weken van het jaarver- hindert de mensen hun eigen doel te zien. Ze kruipen te vaak bij elkaar om steun te zoeken. Dat is fout. Om aan die drang naar gezelligheid te ontkomen, ben ik gaan lopen. Ik ben de eenzaamheid gaan zoeken. Nu ben ik zover dat ik kan con stateren: Godzijdank ben ik in gejaagdeNoordzee. Het lawaai van de omdonderende golven en de storm maken het spreken onmogelijk. Het schijnt Nico de Vrede niet te deren. Zeker een uur lopen we zo als ht op komende water ons dwingt dichter onder de duinen te gaan. Blij dat ik weer wat kan zeggen, begin ik: „aardig stormpje, hè?" Nico kijkt me spottend aan. ,,'t Waait lekker, meer niet. Jij komt zeker niet vaak buiten?" Zonder mijn antwoord af te wachten, gaat hij verder: „Ik heb trouwens geen zin in een praatje om 't praatje. Hou jij soms van ge zelligheid?" Zijn recht-tot- recht-aan-manier brengt me 'n tikkeltje van mijn stuk. „Ik vind 't wel 'ns leuk om met mensen te praten zeg ik. „Zo nu en dan mag ik er ook graag eentje nemen en met „Dat be doel ik niet" onderbreekt hij me. „Zo nu en dan mag ik er graag tien nemen. Ik bedoel: vind jij het leuk om onzin te praten en net te doen of het heel belangrijk is?. Zijn ogen hebben nu de donkere, bruin grijze kleur van de zee aange nomen. Ik realiseer me dat ik rpe in een netelige positie be vind. Aan de ene kant wil ik nog het een en ander van deze merkwaardige man weten, aan de andere kant hou ik best van onzin en doen of heh belang rijk is. Of andersom. „Ik hou alles altijd heel goed in de ga ten", antwoord ik hem ten slotte. Nico aarzelt even en zegt dan kortaf. „Maak je in terview maar af. Je hebt nog een uur voor ik thuis ben en ik neem jeniet mee naar binnen." De sfeer is duidelijk verpest. Nico gaat met zijn grote li chaam nog wat schuiner tegen de wind hangen en versnelt zijn pas. Ik kan hem haast niet meer bijhoud en. Maar één ding wil ik toch zeker nog wel van hem weten. „Waarom zijn de mensen misleid?" Terwijl ik in draf naast hem loop, zegt de man met de grijze ogen. „De mensen misleiden zichzelf. Ze zijn liever lui dan moe, daar om. Ze geloven alles van ieder een die het mooi kan vertellen. Ze beseffen al lang niet meer dat zij het voor zichzelf beter weten dan wie dan ook. Omdat vrijwel niemand meer aan zelf denken doet, is er een menta liteit ontstaan van; beter een vogel in de hand dan tien in de lucht. De mens is een hebberd geworden, die zeker niet lan ger dan een week vooruit kan denken en dan nog maar alleen in tastbare beelden. Want denk je 'ns in dat je één vogel in de hand hebt, maar dat er geen een meer in de lucht is. Dan kun jeniet meervooruit. Jekan 't beter omdraaien, beter tien in de lucht dan een in de hand. Hijgend blijf ik staan. Tot zover heb ik hem bij kunnen houden, maar de rest van zijn verhaal is met de wind verlo ren gegaan. Als ik hem nakijk, terwijl hij zich steeds verder van mij verwijdert, moet ik onwillekeurig aan Piggelmee denken. Deze kabouter riep bij mij een zelfde gevoel van in tense sympathie en medelijden op als hij van zijn hebberige vrouwtje de eenzame tocht naar zee moest maken om het tovervisje nieuwe gunsten te vragen. de meisjes. Ze waren allemaal zo enthousiast, dat we er nu een toneelstuk over aan het maken zijn". Niet elke les is even leuk. Ook Eugenie en Tineke hebben ordeproblemen en ook bij hen lopen er lessen uit de hand. Eugenie: „Ik heb toen het een keet was, een van de leerlin gen, voor de klas gezet, ben zelf leerling gaan spelen en ook keet gaan trappen, wilde niet luisteren. Diegeen die voor de klas stond vond er niets aan en toen konden we erover pra ten". De contacten met hun colle ga's die godsdienstonderwijs geven zijn goed. Eugenie: „Ik heb tijdens de vredesweek zelfs samen met hem een les gegeven". Tineke: „Op een ou deravond heb ik ooit een groot compliment gekregen toen een godsdienstonderwijzeres zei dat ze veel respect voor het humanistisch vormingson derwijs had. Want zei ze „ik heb nog altijd de bijbel waarop ik kan terugvallen. Zij moet alles uit zichzelf en de kinde ren halen". Het kan ook an ders, zoals in Apeldoorn, waar de godsdienstcollega Eugenie niet eens nieuwjaar wilde V'ensen. Dat nog niet op alle open bare scholen humanistisch on derwijs wordt gegeven, heeft veel oorzaken. Zeker in Zee land is niet overal bekend dat het kan. Toch kunnen school hoofden en oudercommissies zelf het initiatief nemen om het „vak" op hun school in te voe ren. Wie belangstelling heeft en meer informatie wil hebben kan altijd contact opnemen met de werkgroepen van het humanistisch Verbond in Mid delburg en Goes. De contact personen zijn J. Ham, Punt 31, Middelburg, 01180-14429 en mevrouw Buitenhuis, Lin- denstraat 20, Goes 01100-15488. En dan speelt ook het gebrek aan mensen die les kunnen ge ven nog een rol. Wie belang stelling heeft voor de speciale cursus (men hoeft geen lid van het humanistisch verbond te zijn, maar wel de doelstellin gen te onderschrijven) kan meer inlichtingen krijgen bij Sylvia Kok, Ginnekenweg 350 in Breda, 076-657694. THÉRESE ADRIAANSSEN. 7? tt' 1T b 1L T? e- 2?y y -c 34 b T 7 r V 4i -f y 5b ~r n L r -r NIEUWJAl '2/ 7' 81- sf -r M L» WH' 8F IB t 9t L 97l b 101 T 10a- 132- 139 /f T V T 71 141 r 60. 78 57 5 r 35 112 y 95 i 31 8 72 10 81 102 53 16 39 0 70 "f 94 9 4 119 41 y» 66 77 117 24 140 1 30 38 13 37 6 T 12 79 HORIZONTAAL: 1. vervoer middel, 9. deel v.e. fiets, 17. plan tot een samenzwering, 18. par tijblad, 19. tijdelijk (afk.), 21. oor sieraad, 22. mijne heren (afk.), 23. persoonlijk vnw., 25. uit zeker Europees land afkomstig, 26. mo torschip (afk.), 27. metalen staaf, 29. schaakafkorting, 30. afgemat, 31. snoer v.e. hengel, 33. muziek noot, 34. onderdeel v.e. tennispar- tij, 35. slordig, 37. roofvogel, 38. zwemvogel, 40. hoofddeksel, 42. symbool voor titanium, 43. op deze wijze, 44. 0.1 meter (afk.), 45. tele visie (afk.), 46. aardrijkskundige afkorting, 48. en andere (afk.), 49. vogelprodukt, 51. schrikaanja gende verschijning, 54. plaats in Drenthe, 56. voorzetsel, 57. deel van de hals, 59. voorzitter v.e. uni versitaire faculteit, 60. opplak- briefje, 61. insekt, 62. waardeloos voorwerp, 64. Technische Hoge school (afk.), 65.0.001 meter (afk.), 66. schaapkameel, 67. splitsings- produkt v.e. molecule, 69. soort papegaai, 70. hulpmiddel bij het eerste rekenonderwijs, 71. stof, 72. tak van sport, 77. kleverige lek kernij,-82. kledingstuk, 83. voer tuig, 84. het gesprokene, 86. per procuratie (afk.), 87. laagtij, 89. bijbelse naam, 91. windvlaag, 92. waterverwarmingstoestel, 95. vreemde munt, 98. vrouwelijk rund, 99. rivier in Siberië, 100. stad in Zwitserland, 101. stof, 103. bij woord, 104. uitroep, 105. militaire rang (afk.), 106. meterton (afk 107. deel van de dag (afk.), 109. Ned. Spoorwegen (afk.), 110. ver brandingsrest, 112. voorwerp met scherpe punt, 115. soort struisvo gel, 117. karakter, 119. buit v.e. roofdier, 121. bittere stof, 122. aardrijkskundige afkorting, 124. geheel gevuld, 125. gedwee, 126. boksterm (afk.), 127. stoot, 128. loofboom, 129. watervlakte, 131. symbool voor radium, 132. titel (afk.), 133. jonge kabeljauw, 135. dieregeluid, 136. de moed hebben, 138. bariumsulfaat, 140. manne lijk beroep, 141. bezoldiging. VERTICAAL: 1. hoofddeksel, 2. sportevenement (afk.), 3. boven dien, 4. appelsoort, 5. mislukking, 6. boom, 7. landbouwwerktuig, 8. tak van sport, 9. drank, 10. uitroep, 11. oplosmiddel, 12. stekelhuidig dier, 13. touw waarmee het midden v.e. ra tegen een mast aan wordt gehouden, 14. stijging van de wa terstand, 15. voorzetsel, 16. eerro- vend geklets, 20. Spaanse titel, 22. onverschrokkenheid, 24. stad in Rusland, 26. bloeimaand, 28. boomloot, 30. muzieknoot, 32. met name (afk.), 34. soort schop, 36. vordering, 37. slim, 39. wapen, 41. telwoord, 43. smaakgewaarwor- ding, 47. grondsoort, 50. Europe aan, 52. per dag (afk.), 53. walkant, 54. muzieknoot, 55. etage (afk.), 56. familielid, 58. gegraven diepte, 61. verfstof, 63. oude lap, 66. gesteen te, 68. voorzetsel, 69. karaat (afk.), 72. kleur, 73. land in Azië, 74. hals boord v.e. trui, 75.' kosten koper (afk.), 76. vrouwelijk beroep, 77. Ned. provincie, 78. klein kind, 79. geslacht van mensen, 80. eetlust, 81. clandestien radio-uitzender, 85. alstublieft (afk.), 86. Europe aan, 88. soort schop, 90. gesloten, 92. uiting van kou, 93. muzieknoot, 94. boom, 95. ontplofbare stof, 96. briefaanhef (afk. Latijn), 97. file, 100. slangvormige vis, 102. hans worst, 104. hardheid van de grond doorvorst, 106. zwart paard, 108. bedenking, 111. warm zeepwater, 113. lokspijs, 114. klein persoon, 116. meervoud (afk.), 118. gods dienst (afk.), 119. fijne huidope ning, 120. vrouweliüc schaap, 123. bijbelse naam, 12» fijn gehakt veevoer, 129. inhoudsmaat, 130. sierlijk dier, 133. huisbedekking, 134. bijbelse naam, 136. muziek noot, 137. bijbeldeel (afk.), 138. uitroep, 139. voorzetsel. WELKE 4 SLEUTEL WOORDEN ONTSTAAN NA OVERBRENGING VAN DE LETTERS UIT DE OVER EENKOMSTIG GENUM MERDE VAKJES IN DE BALK ONDER HET KRUIS WOORDRAADSEL-DIA GRAM? Als oplossing van deze puzzel hoeft u uitsluitend de 4 sleutelwoorden in te zenden. Stuur uw oplossing (op de enveloppe of brief kaart s.v.p. vermelden' nieuwjaarspuzzel) vóór 6 januari a.s. aan de redactie van dit weekblad. (Redactie: De Schelde- bode, Torenstraat 5, Vlis singen; Nieuwsblad v.d. Bevelanden, Klokstraat 1, Goes; Ons Eiland, Oostdijk 41, Sommelsdijk en Zeeuws Vlaamse Koerier, Nieuw- straat 9, Terneuzen.) SCHOONDUKE - In zijn jongensjaren, toen Nico Peters (29) in Amstelveen woonde, bracht hij talloze vrije uren door op Schiphol. „Ik heb wel eens gehoord dat je van iets dat in je jeugd veel indruk heeft gemaakt, je hobby maakt. Zo ietsrzal het bij mij ook wel zijn", verklaart hij de liefhebberij, waarin de laatste paar jaar veel vrije uurtjes zijn verdwenen. Nico Peters, die nu woont in Schoondijke en werkt bij rederij Vroon in Breskens, begint naam te maken als schilder van vliegtui gen (naderhand ook schepen) die hij in een sfeerrijke omge ving weet te plaatsen. Peters' creatieve bezigheden springen meer en meer in het oog. Hij zocht zelf contacten met het luchtvaartmuseum in Soesterberg en met luchtvaartbasissen. Nu is men van die kant zeer geïnteresseerd in zijn schilderijen. Hij exposeerde al enkele keren in het luchtvaartmuseum en ook een keer in Middelburg. Deze fraaie „treurco- nifeer" kan uw bezit worden, wanneer u onze Nieuwjaarspuzzel goed weet op te lossen. Onder de inzenders die de vier woorden van de sleutel- balk correct invullen, verloten we drie van de ze chamaecyparis noot- katensis pendula Een conifeer die zowel 's zomers als 's winters helder groen blijft, met sierlijke enigszins over hangende twijgen. De boom (bij aflevering -/- 90-100 cm.) kan zowel in de tuin als in een plan tenbak op het balkon worden geplaatst. Alleszins de moeite waard om aan het puz- moet uiterlijk 6 januari zelen te slaan. De oplos sing (de vier woorden) a.s. in het bezit zijn van de redactie van dit blad.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 9