staat nu al in onze showroom Fiaf's nieuweling: de RHmo 75 el itl center bv rannn DELTA Uniek voor Nederland... Van nu af aan koopt u een occasion op een nieuwe manier. Hoe? Dat ontdekt u op de show! Garage Wondergem ï£G &Melse OCCASIONS RENAULT DEALER DE TOEKOMST Autobedrijf „Britannia" B.V. r^wwrwn Au,oöei,rjif L. Blaas B.V. AUTOBEDRIJF BRITANNIA S— occasions [JTI Autobedrijf Joosse üt SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 DECEMBER 1978 handelsonderneming 99 ZOEKTU EEN BETROUWBARE WAGEN? Motor en prestaties monster weg 414454 AA borssele TrucHs tel. 01105-1555 aut occasion WEGENS INRUIL MET B0VAG- GARANTIE PEUGEOT 504 GL bruin DE EER Industrieweg 19 VLISSINGEN tel. 17736 MMMMlJU Markt 45~47 MIDDELBURG tel. 12918 Een schoonheid is die nieuwe Ritmo niet, maar wèl een opvallende verschijning, die bijzonder veel bekijks trok bij de Italianen in wier land we de wagen uitgebreid beproef den. Het is eigenlijk een vera deming te constateren, dat er toch nog stylisten -en fabri kanten bestaan, die zich in deze klasse automobielen distantiëren van de uniforme carrosseriebouw uit de laat ste jaren, waardoor bijvoor beeld een VW-Golf, een Ford Fiësta of een Simca Horizon haast niet meer uit elkaar te houden zijn! De Ritmo ziet er compact uit, maar is toch 23 cm langer dan de Golf. Ener zijds als gevolg van de kunst stof bumpers aan vóór- en achterzijde, die schokabsor- berend zijn en bij een stoot tot 6 km/uur slechts vervormen en niet beschadigen, ander zijds door een grotere wielba sis (245 cm) waardoor meer binnenruimte kon worden ge creëerd. Ter vergelijking: de Ritmo is gok 4 cm breder dan de VW-Golf. Markante details aan de buitenzijde zijn ook de hoekige lijnen van de carros serie pn de merkwaardige styling van de wielvelgen. Het ruimte effect dat door de lan gere wielbasis en gebogen portieren kon worden gereali seerd is binnenin goed merk baar. Vóórin een comforta bele zit op - voor het eerst bij Fiat in deze klasse - brede, goed gevormde stoelen, standaard voorzien van hoofdsteunen. Die stoelen zijn bovendien goed verstel baar en hebben een rugleu ning die op eenvoudige ma nier trapsgewijs tot in de slaapstand kan worden neer geklapt. aardig „comfort-extra" voor de achterpassagiers vormen de speciaal aan beide zijden in de achterstijl ingebouwde leeslampjes. Van de drie ver sies die Fiat van de Ritmo op de markt brengt, de 60, 65 en 75 (de typeaanduiding geeft het vermogen in PK's aan) krijgt Nederland slechts de Ritmo 65 en 75 in twee- of vierdeurs uitvoering (plus de grote openslaande ach terklep) en L (luxe) of CL (Comfort-Luxe). Onze test betrof de Ritme 75 CL, voor lopig het topmodel van de se rie, standaardvoo zien van een vijf versnellings bak. Wellicht het meest op vallende van de nieuwe Ritmo is de vergaande toepassing van kunststof. Dat is niet al leen aan de buitenzijde zicht baar, maar vóóral in de wa gen. Dasboard, portierpane len, stuurwiel, bedienings handles, kofferinterieur, ver- snellingshandle, deurkruk ken, raamzwengels, alles is van kunststof. Men mag ei genlijk gerust stellen, dat de naamsaanduiding „stalen monster" met de komst van de Ritmo definitief tot het verleden is gaan behoren. En dat stemt toch wel een beetje weemoedig, want wie bij voorbeeld - overigens keurig net afgewerkte - dasboard van de Ritmo bekijkt kan niet anders dan toegeven, dat met de komst van de kunststof- massaproduktie veel van de persoonlijke charme van een auto verloren is gegaan. Het instrumentenpaneel van de Ritmo is goed overzichtelijk recht voor de bestuurder ge plaatst en omvat naast een snelheidsmeter en een toe- renteller twee panelen met controlelichten. Een duidelijk afleesbaar kwartsklokje is centraal op het dasboard ge plaatst. De schakelaars voor het licht zijn wat ingewikkeld te bedienen, terwijl we het persoonlijk enigszins hinder lijk vonden, dat de bedie ningshandles voor richtings aanwijzers en grootlichtscha- keling links naast het stuur wiel zó dicht bij elkaar zijn ge plaatst, dat men soms de ene, soms de andere pakt. Cen traal onder het dasboard is het bedieningspaneel voor verwarmings- en ventilatie systeem. De capaciteit daar van is voldoende, maar vraagt daarvoor wel veel as sistentie van de blower. De Ritmo is een auto die opval lend stil is, omdat Fiat er een maximum aan geluiddem pend materiaal in heeft ver werkt, ja zelfs aan onderstel en carrosserie een groot aantal rubber ophangele- menten heeft toegevoegd om trillingen en weggeruis tot een minimum te beperken. Eén enkele détailopmerking: de Ritmo heeft een zeer apart gestyleerde, van binnenuit verstelbare buitenspiegel, maar die spiegel geeft niet voldoende oplossing voor een flinke dode hoek aan de achterzijde. Trouwens, toch- truitjes aan de voorzijde kun nen best weggelaten worden, als ze toch niet open kunnen, al betekent dat natuurlijk wèl een duurdere constructie. Maar een brede stijl tussen zij- en tochtruit, die het uit zicht via de buitenspiegel doormidden snijdt, is natuur lijk ook niet functineel. Wèl functioneel daarentegen is weer de kofferruimte van de ze nieuwe wagen. Gemakke lijk bereikbaar via de wijdo- penslaande achterklep biedt de Ritmo een bagagecom partiment van 370 dm3. waarin een flink aantal koffers en tassen kan worden opge borgen. Handig daarbij zijn de alternatieve mogelijkheden die deze wagen biedt voor het scheppen van meer baga geruimte: naar wens kan de leuning van één of twee ach terzitplaatsen naar beneden worden geklapt, waardoor respectievelijk 885 dm3 en 1250 dm3 laadruimte be schikbaar komt. Deze prakti sche oplossing is op alle CL- uitvoeringen standaard. Bij de goedkoopste L-versie moet de Ritmo-rijder er extra voor betalen. Dwars voorin en met aandrijving op de voorwie len is een oude vertrouwde Fiat-motor te vinden. Een vier cilinder met bovenlig gende nokkenas, in de 65 PK uitvoering gelijk aan de 1301 cc uit de 128, in de 75 PK een tot 1498 cc opge hoorde verzie van diezelfde krachtbron. Wat die moto ren betreft is Fiat dus dui delijk op zeker gegaan, want de 128 motor heeft in het verleden bewezen ui terst betrouwbaar, levendig en zuinig te zijn. Wijzigin gen in de Ritmo versies zijn een nieuwe carburateur, een ander luchtfilter en een veranderd dubbel uitlaat spruitstuk. De 1498 cc le vert met een compressie- verhouding van 1 op 9.0 (dus wel super gebruiken) 75 PK (55 kW) bij 5800 t/m. Dat vermogen is ruim vol doende om de wagen uit te rusten met een 5-versnel- lingsbak, terwijl een auto maat als extra beschikbaar is. Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736 Fiat 127 2-3 deurs div. Fiat 128 norm. special div.. Fiat 132 1600 GLS1977 Datsun Cherry de Luxe1976 Toyota 1000 Luxe1974 BMW 1602 1972 Renault R61974 Toyota Corolla 30 de Luxe1976 Opel Ascona 1600 1977 Audi 80 S 2-deurs1974 Simca 1100 3-deurs1976 Simca 1005 GLS1976 Fiat 125 Spec1972 Opel Kadett Coupé1977-1978 Fiat 128 Panorama1977 1BOVAG-GARANTIEBEWIJS (boven 4.000,-) 2. FIAT GARANTIE 3. 6 MAANDEN OMRUILGARANTIE Opel Kadett 1200 S beige met1972 V.W. Derby 2 S. groen 1978 Renault 16 TL blauw met1975 Ford Taunus 1600 GL 4-drs. groen met. 1976 Fiat 124 groen dec1973 Mercedes 220 D beige 1972 Simca 1308 GT bruin met1976 Fiat 127 Special, geel 1977 Renault 4 TL beige1977 Mini 1100 Special, groen metallic1976 Honda Civic, blauw metallic1976 Ford Taunus 1600 GL 4-drs. bruin met. 1976 Opel Ascona 1.6 4-drs. groen1976 Opel Rekord goud met., 4-drs1975 Opel Rekord 1900 groen met. Millionaire 1976 Vauxhall Viva Spec, groen met1974 Citroën GS Club, bruin metallic1975 Renault 5 GTL oranje 1976 Citroën 2 CV 6 groen1977 Ford Taunus 1600 L blauw1977 Ford Escort, geel 1975 Inruil en financiering mogelijk. Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag tot 18.00 uur geopend. AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 U bent op zoek naar een gebruikte auto Maar dan wel een goeie, een betrouwbare. Kom dan kijken bij ons en grijp uw kans. We hebben een prachtkollektie ingeruilde auto's van vele merken. Die worden ver kocht volgens een nieuw Amerikaans systeem. Bezoek ons bedrijf om te kijken hoe dat gaat; het is er volledig voor ."'.gericht... Met Leyland G-Keur Garantie. Naast de Bovag-zekerheid kunt uf bij auto's vanaf f 4.000,- nog rekenen op de unieke Leyland G-Keur Garantie: 3 maanden volledige garantie zonder kilometer beperking, geen kosten voor onderdelen, geen arbeidsloon. Alle occasions zijn dub bel gekeurd en gejnspekteerd. Special Showtime. Van vrijdag 22 t/m zaterdag 30 december van 9.00tot 18.00 uur; zon en feestdagen gesloten. Kijk maar op uw gemak.Tot ziens!' Industrieweg 31 Vlissingen tel.(01184) 15220 Dealer voor: Mini-Allegro-Marina-Maxi-Triumph-Rover-Sherpa van de Al onze occasions v.a. 4.000.- zijn ANWB- gekeurd en u krijgt 3 mnd. of 10.000 km BOVAG- garantie. Renault 4TL1977 8.750.- Renault 4 TL1S76 7.500.- Renault 4 E1974 3.950.- Renault TL1975 6.000.- nenault 6 TL1974 4.250.- :ault 12 TL aut...1977 12.500.- „r.ault 12 TL 1974 5.250.- Renault 16 TL 1976 9.750.- Renault 16 TL 1976 9.250- Renault 16 TL 1975 8.000.- Renault 20 TL 1977 5.500.- Renault 30 TS 1976 14.000.- Fiat 128 S1976 7.000.- Citroën 2CV41977 5.250.- Ford Escort 1.1 19 9.750.- Opel Kadett op gas19 9.250.- RENAULT 20 TS 2 LfTRE goud metallic demonstratiewagen 10-77 24.000 km 21.500.- Seisplein 13 - Middelburg Tel. 01180-28003 Dr. Stavermanstraat 33 - Vlissingen Tel. 01184-13908 Vlissingen: GikJeweg 20, tel. 01184-19420 Vert. W.A van Schalk, tel. 01180-26372 Vert. F.H.J. Ross, tel. 01184-65061 Vert. J.C.J. Brekelmans, tel. 01180-29060 Peugeot 204 2x 1974-1975 Peugeot 504 L1974-1976 Peugeot 104 2x 1976 Peugeot 104 ZS Coupé 1977 Peugeot 304 GL1975-1976 Peugeot 304 SLS1977 Peugeot 504 L diesel1977 Peugeot 504 Fam. 3 banken 1975-1977 Peugeot 504 GL1975-1976-1977 Peugeot 604 SL automaat1976 Peugeot 604 SL 1978 MB 200 D 1975 Renault 16 TL 1974-1977 Toyota Corolla1975 Citroën GS Pallas 1976 Simca 1100 Tourist1975-1976 Mitsubishi Galant DL Combi1975 Mazda 616 4-drs1976 Toyota Corolla Coupe1974 Austin Allegro 1300 1976 Fiat 124 1976 Mini 1000 1974 metallic en leren bekleding Bj. 1977 PEUGEOT Geopend van 09.00-18.00 uur Zaterdag van 10.00-17.00 uur. MERCEDES BENZ

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 5