staat nu al in onze showroom
Fiaf's nieuweling: de RHmo 75 el
itl center bv
rannn
DELTA
Uniek voor Nederland...
Van nu af aan
koopt u een occasion
op een nieuwe manier. Hoe?
Dat ontdekt u op de show!
Garage
Wondergem
ï£G
&Melse
OCCASIONS
RENAULT DEALER
DE TOEKOMST
Autobedrijf „Britannia" B.V.
r^wwrwn Au,oöei,rjif L. Blaas B.V.
AUTOBEDRIJF BRITANNIA
S—
occasions
[JTI
Autobedrijf Joosse
üt SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 DECEMBER 1978
handelsonderneming
99
ZOEKTU EEN
BETROUWBARE WAGEN?
Motor en
prestaties
monster weg 414454 AA borssele TrucHs
tel. 01105-1555
aut occasion
WEGENS
INRUIL
MET
B0VAG-
GARANTIE
PEUGEOT 504 GL bruin
DE EER
Industrieweg 19 VLISSINGEN tel. 17736
MMMMlJU Markt 45~47 MIDDELBURG tel. 12918
Een schoonheid is die
nieuwe Ritmo niet, maar wèl
een opvallende verschijning,
die bijzonder veel bekijks trok
bij de Italianen in wier land we
de wagen uitgebreid beproef
den. Het is eigenlijk een vera
deming te constateren, dat er
toch nog stylisten -en fabri
kanten bestaan, die zich in
deze klasse automobielen
distantiëren van de uniforme
carrosseriebouw uit de laat
ste jaren, waardoor bijvoor
beeld een VW-Golf, een Ford
Fiësta of een Simca Horizon
haast niet meer uit elkaar te
houden zijn! De Ritmo ziet er
compact uit, maar is toch 23
cm langer dan de Golf. Ener
zijds als gevolg van de kunst
stof bumpers aan vóór- en
achterzijde, die schokabsor-
berend zijn en bij een stoot tot
6 km/uur slechts vervormen
en niet beschadigen, ander
zijds door een grotere wielba
sis (245 cm) waardoor meer
binnenruimte kon worden ge
creëerd. Ter vergelijking: de
Ritmo is gok 4 cm breder dan
de VW-Golf. Markante details
aan de buitenzijde zijn ook de
hoekige lijnen van de carros
serie pn de merkwaardige
styling van de wielvelgen. Het
ruimte effect dat door de lan
gere wielbasis en gebogen
portieren kon worden gereali
seerd is binnenin goed merk
baar. Vóórin een comforta
bele zit op - voor het eerst bij
Fiat in deze klasse - brede,
goed gevormde stoelen,
standaard voorzien van
hoofdsteunen. Die stoelen
zijn bovendien goed verstel
baar en hebben een rugleu
ning die op eenvoudige ma
nier trapsgewijs tot in de
slaapstand kan worden neer
geklapt.
aardig „comfort-extra" voor
de achterpassagiers vormen
de speciaal aan beide zijden
in de achterstijl ingebouwde
leeslampjes. Van de drie ver
sies die Fiat van de Ritmo op
de markt brengt, de 60, 65 en
75 (de typeaanduiding geeft
het vermogen in PK's aan)
krijgt Nederland slechts de
Ritmo 65 en 75 in twee- of
vierdeurs uitvoering (plus de
grote openslaande ach
terklep) en L (luxe) of CL
(Comfort-Luxe). Onze test
betrof de Ritme 75 CL, voor
lopig het topmodel van de se
rie, standaardvoo
zien van een vijf versnellings
bak. Wellicht het meest op
vallende van de nieuwe Ritmo
is de vergaande toepassing
van kunststof. Dat is niet al
leen aan de buitenzijde zicht
baar, maar vóóral in de wa
gen. Dasboard, portierpane
len, stuurwiel, bedienings
handles, kofferinterieur, ver-
snellingshandle, deurkruk
ken, raamzwengels, alles is
van kunststof. Men mag ei
genlijk gerust stellen, dat de
naamsaanduiding „stalen
monster" met de komst van
de Ritmo definitief tot het
verleden is gaan behoren. En
dat stemt toch wel een beetje
weemoedig, want wie bij
voorbeeld - overigens keurig
net afgewerkte - dasboard
van de Ritmo bekijkt kan niet
anders dan toegeven, dat met
de komst van de kunststof-
massaproduktie veel van de
persoonlijke charme van een
auto verloren is gegaan. Het
instrumentenpaneel van de
Ritmo is goed overzichtelijk
recht voor de bestuurder ge
plaatst en omvat naast een
snelheidsmeter en een toe-
renteller twee panelen met
controlelichten. Een duidelijk
afleesbaar kwartsklokje is
centraal op het dasboard ge
plaatst. De schakelaars voor
het licht zijn wat ingewikkeld
te bedienen, terwijl we het
persoonlijk enigszins hinder
lijk vonden, dat de bedie
ningshandles voor richtings
aanwijzers en grootlichtscha-
keling links naast het stuur
wiel zó dicht bij elkaar zijn ge
plaatst, dat men soms de ene,
soms de andere pakt. Cen
traal onder het dasboard is
het bedieningspaneel voor
verwarmings- en ventilatie
systeem.
De capaciteit daar
van is voldoende, maar
vraagt daarvoor wel veel as
sistentie van de blower. De
Ritmo is een auto die opval
lend stil is, omdat Fiat er een
maximum aan geluiddem
pend materiaal in heeft ver
werkt, ja zelfs aan onderstel
en carrosserie een groot
aantal rubber ophangele-
menten heeft toegevoegd om
trillingen en weggeruis tot een
minimum te beperken. Eén
enkele détailopmerking: de
Ritmo heeft een zeer apart
gestyleerde, van binnenuit
verstelbare buitenspiegel,
maar die spiegel geeft niet
voldoende oplossing voor
een flinke dode hoek aan de
achterzijde. Trouwens, toch-
truitjes aan de voorzijde kun
nen best weggelaten worden,
als ze toch niet open kunnen,
al betekent dat natuurlijk wèl
een duurdere constructie.
Maar een brede stijl tussen
zij- en tochtruit, die het uit
zicht via de buitenspiegel
doormidden snijdt, is natuur
lijk ook niet functineel. Wèl
functioneel daarentegen is
weer de kofferruimte van de
ze nieuwe wagen. Gemakke
lijk bereikbaar via de wijdo-
penslaande achterklep biedt
de Ritmo een bagagecom
partiment van 370 dm3.
waarin een flink aantal koffers
en tassen kan worden opge
borgen. Handig daarbij zijn de
alternatieve mogelijkheden
die deze wagen biedt voor het
scheppen van meer baga
geruimte: naar wens kan de
leuning van één of twee ach
terzitplaatsen naar beneden
worden geklapt, waardoor
respectievelijk 885 dm3 en
1250 dm3 laadruimte be
schikbaar komt. Deze prakti
sche oplossing is op alle CL-
uitvoeringen standaard. Bij de
goedkoopste L-versie moet
de Ritmo-rijder er extra voor
betalen.
Dwars voorin en met
aandrijving op de voorwie
len is een oude vertrouwde
Fiat-motor te vinden. Een
vier cilinder met bovenlig
gende nokkenas, in de 65
PK uitvoering gelijk aan de
1301 cc uit de 128, in de 75
PK een tot 1498 cc opge
hoorde verzie van diezelfde
krachtbron. Wat die moto
ren betreft is Fiat dus dui
delijk op zeker gegaan,
want de 128 motor heeft in
het verleden bewezen ui
terst betrouwbaar, levendig
en zuinig te zijn. Wijzigin
gen in de Ritmo versies zijn
een nieuwe carburateur,
een ander luchtfilter en een
veranderd dubbel uitlaat
spruitstuk. De 1498 cc le
vert met een compressie-
verhouding van 1 op 9.0
(dus wel super gebruiken)
75 PK (55 kW) bij 5800 t/m.
Dat vermogen is ruim vol
doende om de wagen uit te
rusten met een 5-versnel-
lingsbak, terwijl een auto
maat als extra beschikbaar
is.
Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736
Fiat 127 2-3 deurs div.
Fiat 128 norm. special div..
Fiat 132 1600 GLS1977
Datsun Cherry de Luxe1976
Toyota 1000 Luxe1974
BMW 1602 1972
Renault R61974
Toyota Corolla 30 de Luxe1976
Opel Ascona 1600 1977
Audi 80 S 2-deurs1974
Simca 1100 3-deurs1976
Simca 1005 GLS1976
Fiat 125 Spec1972
Opel Kadett Coupé1977-1978
Fiat 128 Panorama1977
1BOVAG-GARANTIEBEWIJS (boven 4.000,-)
2. FIAT GARANTIE
3. 6 MAANDEN OMRUILGARANTIE
Opel Kadett 1200 S beige met1972
V.W. Derby 2 S. groen 1978
Renault 16 TL blauw met1975
Ford Taunus 1600 GL 4-drs. groen met. 1976
Fiat 124 groen dec1973
Mercedes 220 D beige 1972
Simca 1308 GT bruin met1976
Fiat 127 Special, geel 1977
Renault 4 TL beige1977
Mini 1100 Special, groen metallic1976
Honda Civic, blauw metallic1976
Ford Taunus 1600 GL 4-drs. bruin met. 1976
Opel Ascona 1.6 4-drs. groen1976
Opel Rekord goud met., 4-drs1975
Opel Rekord 1900 groen met. Millionaire 1976
Vauxhall Viva Spec, groen met1974
Citroën GS Club, bruin metallic1975
Renault 5 GTL oranje 1976
Citroën 2 CV 6 groen1977
Ford Taunus 1600 L blauw1977
Ford Escort, geel 1975
Inruil en financiering mogelijk.
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
U bent op zoek naar een gebruikte auto
Maar dan wel een goeie, een betrouwbare.
Kom dan kijken bij ons en grijp uw kans.
We hebben een prachtkollektie ingeruilde
auto's van vele merken. Die worden ver
kocht volgens een nieuw Amerikaans
systeem. Bezoek ons bedrijf om te kijken
hoe dat gaat; het is er volledig voor
."'.gericht...
Met Leyland G-Keur Garantie.
Naast de Bovag-zekerheid kunt uf
bij auto's vanaf f 4.000,- nog rekenen op de
unieke Leyland G-Keur Garantie: 3 maanden
volledige garantie zonder kilometer
beperking, geen kosten voor onderdelen,
geen arbeidsloon. Alle occasions zijn dub
bel gekeurd en gejnspekteerd.
Special Showtime.
Van vrijdag 22 t/m zaterdag 30
december van 9.00tot 18.00 uur; zon
en feestdagen gesloten. Kijk maar op uw
gemak.Tot ziens!'
Industrieweg 31 Vlissingen tel.(01184) 15220
Dealer voor: Mini-Allegro-Marina-Maxi-Triumph-Rover-Sherpa
van de
Al onze occasions v.a. 4.000.- zijn ANWB-
gekeurd en u krijgt 3 mnd. of 10.000 km BOVAG-
garantie.
Renault 4TL1977 8.750.-
Renault 4 TL1S76 7.500.-
Renault 4 E1974 3.950.-
Renault TL1975 6.000.-
nenault 6 TL1974 4.250.-
:ault 12 TL aut...1977 12.500.-
„r.ault 12 TL 1974 5.250.-
Renault 16 TL 1976 9.750.-
Renault 16 TL 1976 9.250-
Renault 16 TL 1975 8.000.-
Renault 20 TL 1977 5.500.-
Renault 30 TS 1976 14.000.-
Fiat 128 S1976 7.000.-
Citroën 2CV41977 5.250.-
Ford Escort 1.1 19 9.750.-
Opel Kadett op gas19 9.250.-
RENAULT 20 TS 2 LfTRE
goud metallic demonstratiewagen 10-77
24.000 km 21.500.-
Seisplein 13 - Middelburg
Tel. 01180-28003
Dr. Stavermanstraat 33 - Vlissingen
Tel. 01184-13908
Vlissingen: GikJeweg 20, tel. 01184-19420
Vert. W.A van Schalk, tel. 01180-26372
Vert. F.H.J. Ross, tel. 01184-65061
Vert. J.C.J. Brekelmans, tel. 01180-29060
Peugeot 204 2x 1974-1975
Peugeot 504 L1974-1976
Peugeot 104 2x 1976
Peugeot 104 ZS Coupé 1977
Peugeot 304 GL1975-1976
Peugeot 304 SLS1977
Peugeot 504 L diesel1977
Peugeot 504 Fam. 3 banken 1975-1977
Peugeot 504 GL1975-1976-1977
Peugeot 604 SL automaat1976
Peugeot 604 SL 1978
MB 200 D 1975
Renault 16 TL 1974-1977
Toyota Corolla1975
Citroën GS Pallas 1976
Simca 1100 Tourist1975-1976
Mitsubishi Galant DL Combi1975
Mazda 616 4-drs1976
Toyota Corolla Coupe1974
Austin Allegro 1300 1976
Fiat 124 1976
Mini 1000 1974
metallic en leren bekleding
Bj. 1977
PEUGEOT
Geopend van
09.00-18.00 uur
Zaterdag van
10.00-17.00 uur.
MERCEDES
BENZ