JOS BRINK: „Ik ben caban ?f/er, geen spel/eid er" SNUFFELEN IN VAKANTIEGIDSEN: Spanje reizen duurder Auto-toerisme groeit Goed vergelij ken Met de auto Actieve vakan tie Gezeur Tekst: Cees van Rooy Foto's: Cor Viveen Poets Zenuwen Prijzen ttfll mk iu-inb cabaretier zit-ie-goed. geloof me maar. lachebek... wat verteli u me nu. Fred Oster zou best zo grappig willen zijn aÊ»Q$|ftiviik Denk erom, datje niet te lang dramt, instrueert Oster zijn collega Jos Brink, die wordt geflankeerd door Mieke Telkamp en Ada Kok. Hoewel de zomer nog ver weg lijkt en duizenden Ne derlanders in deze periode van het jaar van de winter sport genieten, worden nu de plannen gemaakt voor de zomervakantie. Bij traditie, maar ook gedwongen door de realiteit omdat voor de po pulaire zon-bestemmingen in het hoogseizoen soms al in januari nee verkocht moet worden aan de balies van de reisbureaus. Het lijkt een heel karwei, het doorlezen van de vele reisgidsen, maar wie er de moeite voor neemt, verdient geld. Wie immers de prijzen vergelijkt, ziet opmerkelijke verschillen die soms wel honderd gulden of meer kun nen bedragen. Wij vergeleken twee po pulaire zomerbestemmin- gen: Ibiza en Benidorm. Op Ibiza kozen we in San Au- gustin het hotel-pension Pu- chet. Eén week in april (vol pension) kost bij Necker- mann 630,-; bij Holland International f 575,- en bij Relax Reizen 538,-. De verschillen voor hotel Peli- canos in Benidorm lopen minder ver uiteen. Ook hier vergeleken we één week in april, vol pension. De prij zen: Neckermann 665,-, Holland International 666,- en Relax 665,-. Wij willen hier alleen maar mee aantonen, dat de reisin dustrie nog steed geen een heidstarief hanteert. Wat niet in geld is uit te drukken, is natuurlijk de persoonlijke ervaring die men met de be trokken touroperator heeft. Service, gastvrijheid en hos- tessdiensten laten zich niet gemakkelijk in geld uitdruk ken. Overigens zijn de vlieg vakanties bij alle tourope rators gemiddeld met zo'n 8% gestegen. Oostbloklan den als Bulgarije en Roeme nië kennen een kleine prijs verhoging. Spanje, daaren tegen, als gevolg van het zo genaamde inhaaleffect, no teert een prijsstijging van ongeveer 15%. Amerika ontbreekt in geen geval in geen enkel pro gramma. Holland Interna tional wilde het prijspeil doorbreken met aanbiedin gen in april voor 569,- re tour New York. Neckermann doet van die prijs in dezelfde periode nog eens honderd gulden af! Wie in het hoog seizoen naar de States wil, hoeft voor een week (hotel, vliegreis) niet meer dan 795,- uit te trekken. Een opzienbarende prijs daling meldt Neckermann voor de reizen naar Israël. In de zomer biedt men een vliegreis, inclusief hotelac commodatie aan voor 545,-. Nieuw bij Necker mann zijn o.a. Elba, Corsica, Tje. Slowakije en de Franse Atlantische kust. Het nieuwe programma van Vrij Uit, biedt de keuze uit 7370 verschillende vakantieverblijven in dertien Europese landen. In 1979 zullen naar verwachting 195.000 Nederlandse auto vakantiegangers gebruik maken van de diensten van Vrij Uit. De groei van het georganiseerde auto-toeris me is toe te schrijven aan een drietal factoren. Veel Ne derlanders hebben minder goede ervaringen opgedaan met het „op de bonnefooi" op vakantie gaan. Voorts groeit bij het publiek het besef dat een georganiseerde auto vakantie niet per definitie duurder is dan een zelf ver zorgde trip. Vaak zelfs goed koper, omdat een grote orga nisatie bij de inkoop van ac commodatie natuurlijk ster ker staat dan de individuele toerist. Nieuw bij Vrij Uit is de mogelijkheid onderweg een hotel te reserveren. Ook kan men aansluitend op een ver blijf aan de Middellandse Zee een 7-daagse cruise boe ken. Naast de „toppers" Duitsland en Oostenrijk is Frankrijk bij de automobi listen sterk in opkomst. Relax Reizen heeft vooral naam op het gebied van de actieve vakantie, de zgn. Re lax Sporting Specials. Reizen naar Ibiza, Mallorca, Costa Brava en het Garda Meer. Hier beschikt men over par ken waar gratis wordt aan geboden. (onder Nederlandse sportleiding): zeilen, wind surfen, waterfietsen, roeien, paardrijden, tennissen, ta feltennissen, trimmen, zee vissen, wandelen, balspelen, alsmede avondentertain- ment. Ook sportief maar met minder (gratis) faciliteiten zijn de Relax Recreatief-be- stemmingen. Duur zijn al de ze parken bepaald niet. In het voor- en naseizoen kost een tweekamer bungalow voor twee personen 489,- p.p. (alleen logies) en in het top- seizoen 867,- pp. Nieuw bij Relax (voor au tomobilisten die individueel reizen) is het fijne vakantie park bij Eastbourne aan de Engelse zuidkust. Rond een oud kasteel zijn luxe bunga lows gegroepeerd die in het hoogseizoen voor 545,- per huisje worden verhuurd. Automobilisten kunnen nu ook accommodatie huren op de eilanden Corsica, Mallor ca en Ibiza. Voor de liefhebbers van verre vakanties heeft Hol land International iets ap arts: de volksrepubliek Chi na. Andere trekkers zijn Tanzania en het eiland Mau ritius, en Verre Oosten reizen naar Sri-Lanka, Thailand, Singapore en Indonesië. Met een „nieuw gezicht" heeft NRV/Holiday (voor heen de Nederlandse Reis- vereniging) vijf verschillende programma's op de markt gebracht. In het vliegpro- gramma veel bestemmingen in Griekenland, waarbij Kreta voor de NRV nieuw is. Dat geldt ook voor Tunesië en de Rivèra di Levante. NRV/Holiday heeft bij tra ditie een naam opgebouwd met grote rondreizen. Die ontbreken ook nu niet: Tune sië, Griekenland, Turkije, Iraël en Egypte. Een aparte gids is er voor de Verre Rei zen, uitgezonderd Florida allemaal met Nederlandse reisleiding. Nieuwe bestem mingen zijn hier Japan, Hongkong, gecombineerd met Taiwan, Noord en Zuid India met Sri Lanka, Mexico en Guatamala. Voor wat dè Spanje reizen betreft (de NRV vertegen woordigt in ons land de Seg- hers Club in Estapona) ver wacht directeur R.J. de Boer dat met de prijsverhoging de service gelijke tred zal hou den. En dat zal nodig zijn willen de Spanjaarden hun land als onbetwiste vakan tietopper handhaven. PETER GONS Er gaat bijna geen dag voorbij, of het televisiepro gramma vermeldt wel een kwis, spelletje of wat daar voor door mag gaan. Twee AVRO-programma's, dewie- kent-kwis en puzzeluur doen het bij de kijker goed. Dat is zeker niet op de laatste plaats te danken aan Jos Brink, die puzzeluurop een ludieke manier presen teert en bij de wie-kent-kwis in het leugenpanel altijd weer voor de komische noot zorgt. Reden voor een bezoek aan Jos Brink en Fres Oster, samen in actie voor de wie-kent-kwis, een spelpro- gramma waarmee de AVRO al weer bijna zes jaar gele den is gestart. Toen speelde Peter Knegjens zich er mee in het nieuws. Zijn alternatief taaltje beviel de omroep vereniging niet en regisseur!producer Fres Oster mocht het overnemen. Er zijn nu zo'n vijftig uitzendingen op de buis geweest en de kwis kan zich in een goede kijk dichtheid verheugen. Vorig seizoen was dat 52,4 pro cent. Dat betekent bijna zes miljoen kijkers, die als waarderingscijfer gemiddeld 7,4 gaven. Fred Oster heeft voor de televisie de mogelijkheid gekregen voor een miljoenen publiek te werken. Dat had hij als gesjeesd acteur van de Haagse Comedie niet kunnen dromen. Zijn acteertalenten werden destijds niet hoog aangeslagen en ook z'n eigen carabetpro- gramma op het Leidseplein flopte. De glorie voor Oster begon toen hij twintig jaar gelegen bij de „televisie" kwam. Dankzij zijn grote leermeester Willem Duys klom hij hoog op de ladder, als producer, regisseur en presentator. „Als jong acteur moest ik soms zes uren reizen, om dan uiteindelijk tien zinnen te mogen zeggen. Enorm frusterend. Geef mij maar het televisiewerk", aldus Oster. Het werk in „Hilversum" heeft hem geen win deieren gelegd. Met zijn vrouw Jennifer en twee kinde ren woont hij in 't Hartje, een gerestaureerde molen in Weesp. De lap grond die bij de molen hoort geeft hem alle kans voor z'n hobby; het telen van groente. Voor Jos Brink is het radio en televisiewerk geen hoofdzaak. Hij is cabaretier en dat is tijdens zijn optre den in tv-programma's ook wel te merken, een man met veel talent. Jos Brink is zeker niet alleen de lachebek. Hij schrijft fijngevoelige teksten en liedjes. Erg trots is hij op z'n laatste l.p. „Leven moet je leren", waaraan veel te horen is in zijn eigen cabaret „Tekstpierement". In de foyer van de NOS- studio in Hilversum komt de joviale Jos Brink met een boerenomelette op ons af. Het is lunchpauze. Hij heeft er net een opname als pa nellid van de Wie-kent- kwis opzitten. „Je gaat me toch niet vragen, hoe het allemaal is gekomen hè?" vraagt hij meteen. Na een geruststellende ontkenning confronteren we hem met zijn tot nu toe ontwikkelde activiteiten en vragen ons af hoe hij het allemaal voor elkaar brengt. Zijn caba retprogramma neemt hem bijna iedere avond in beslag met optredens in het hele land. Dan is er de kwis, het puzzeluur en niet te verge ten zijn werk als „de stem" in veel radio en televisie reclame-spots. „Och, een dag heeft vieren twintig uur en als je er het grootste gedeelte van werkt lukt het wel. Over het alge meen schrijf ik 's nachts, na thuiskomst van mijn cabaret programma de teksten en liedjes. Je moet doorwerken. Als ik een hoorspel-serie van twaalf delen aanneem voor 1 januari, dan heb je maar te zorgen dat het er is. Ik voel me 's-nachts over het algemeen nog redelijk fit. Met balletoe feningen en door niet te veel te drinken of te roken, houd ik mijn conditie op peil. Of ik roofbouw pleeg? Neen, zo zou ik het niet willen noemen. Ik moet gewoon veel omhanden hebben." Niet voor het geld. Ik heb tot nu toe altijd geprobeerd te werken omdat ik het leuk vond". Jos Brink, gekleed in een strakke broek en een rode coltrui neemt een slok van zijn koffie en gaat verder: „er is in ons vak wel een hoop gezeur, dat wel. Kleding, fanmail, je wordt veel gebeld, mensen op straat die je herkennen. Hin deren doet het me echter niet, want ik vind gewoon dat het publiek je klanten zijn. Via de T.V. kun je niet in de huiska mer kijken, dan moet je maar gezellig met die mensen op straat lullen. „Jos kijkt me eens doordrin gend aan, neemt een hap van zijn boerenomelet en gaat op onderhoudende wijze verder: „De T.V. wordt beschouwd als een heilige koe. Toch slaat dat nergens op, want als iemand op de T.V. vier keer zijn broek uittrekt is hij ook beroemd, ik bedoel maar. In het theater ligt dat gewoon heel anders, daar heb je persoonlijk contact met het publiek. Daar zeg je ook andere dingen, ook veel direc ter. In dit vak vind ik het wel een levensgevaarlijke ontwikke ling dat de mensen rondom je persoon een bepaald verwach tingspatroon gaan bouwen. Goed, ik ben een komische mens en ik werk er zelf ook hard aan mee, dat ze me als de lachebek zien, maar als dan zo'n serieuze grammofoon plaat van mij verschijnt zeggen ze; „Dat wist ik helemaal niet". Ik vind dat jammer, want de mensen behoren het te weten! Een kwismaster ben ik eigenlijk niet. Wat Fred Oster doet, dat zou ik niet kunnen. Daar ben ik te chaotisch voor." Fred Oster: „als Jos poep roept, lacht iedereen. Als ik het zeg niemand Jos Brink komt serieus over, hij overweegt zijn woorden en vertoont geen enkel maal de neiging om de clown uit te hangen. Dat verandert wan neer we naar de artiesten foyer beneden in het kolossale NOS-gebouw gaan, waar Fred Oster met een aantal maten op verhaal komt. Samen met de spelleider van de Wie-kent- kwis neemt Jos Brink de kan didaten door. Fred Oster blijkt tijdens de ze tweede fase van het inter view niet dat „stijve manneke" te zijn zoals hij op de televisie soms overkomt. De hemds mouwen los en zonder strop das of colbertjasje staat hij ons op een ontspannende wijze te woord Fred Oster op onze vraag waarom hij op het scherm niet zo is zoals hij privé in feite blijkt te zijn: „Ja, dat heeft Mies Bouman ook weieens te gen mij gezegd, maar ik durf het gewoon niet. Ik zit nu in dit keurslijf van costuum met das, en dat terwijl ik het thuis nooit draag. Ook ik zou eerlijk ge zegd wel die vlotheid en bru taliteit van Willem Ruis willen hebben, maar dat kan niet „Willem mag zich met recht de beste kwismaster van ons land noemen. Hij is niet arro gant. Die man is gewoon zich zelf. Erg knap", vindt Oster. Als Jos Brink „poep" zegt, lacht iedereen. Als ik het zeg dan niet. Mijn grote leermees ter Willem Duys heeft eens ge zegd: „Ik hou het niet zo lang vol in dit vak omdat ik nooit probeer om leuk te zijn". Fred Oster praat tussen de bedrij ven door even met zijn regis seur John Schelfhout en dan gaat hij weer verder: „Ik be drijf T.V. zoals een meubelma ker een kast maakt. Wordt het verkocht dan blijft het in de handel, zoniet dan gaat het er uit. Ik zit nu 20 jaar in het vak en ben in die periode wel ge hard. Ik heb programma's zien komen en weer zien vallen. Ik geloof eerlijk gezegd dat we de VPRO hebben om alles uit te proberen en te provoceren. Koot en Bie, dat vind ik prach tig. Dat zijn artiesten, ik niet. Ik ben een producer die ook toevallig nog een programma presenteert. „Op dit moment valt Jos Brink zijn bescheiden makker Fred Oster bij: „Kijk, dat is misschien zo, maar Fred is wel ordelijker. Als iemand in de kwis tegen mij zegt dat ze ver pleegster is, dan maak ik daar een grapje over en dan vergeet ik het gewoon weer. Dat doet Fred echter niet. Hij onthoudt alles, en kan anecdotes in het spel gebruiken. „Ja, maar ik laat Jos wel al tijd eerst kiezen", laat Fred Oster zich ontvallen en ieder een aan de tafel waar inmid dels ook Rob Schwitters van de AVRO-persdienst en regie-as sistente Ellen Breithor hebben plaats genomen, barst in la chen uit. „Ja, uit de envelop pen", voegt Fred Oster er met een aan toe. Enfin, u snapt al wel dat het gesprek op de komische toer geraakt en daarin past uiter aard ook het optreden van Fred Oster in het programma „Poets". Vooral die scène met die vissenkom en dat worteltje was geweldig", weet Jos Brink te melden. „Dat we met dat programma zijn gestopt komt omdat het te kostbaar werd", verteld Fred Oster. „Na alle opnames moesten we toe stemming van de mensen zelf hebben om het uit te zenden en dan bleek heel dikwijls dat we niet met een echtpaar, maar met een man met zijn vrien- dinneke te maken hadden en zelfs ook een keer met de com missaris van politie uit Am sterdam." Fred Oster zwijgt even en neemt een slok koffie. Dan gaat het gesprek weer over de Wie-kent-kwis. Hij steekt de loftrompet af over Jos Brink, waarvan hij vindt dat die van elke situatie een komische weet te maken. Fred Oster heeft ons tijdens het gesprek zo nieuwsgierig gemaakt hoe die opnamens van de Wie-kent- kwis nu allemaal verlopen, dat we besluiten om maar eens een kijkje te gaan nemen in de op namestudio. Vertoevend in de opnames tudio valt het ons meteen op. dat het decor en alles daarom heen op het scherm allemaal imposanter lijkt dan het in werkelijkheid is. Aan de T.V. camera's hangen briefjes met het opnameschema en op de achtergrond zijn nijvere me dewerkers bezig om de prij- zenkast in gereedheid te bren gen. We praten wat informeel met de kandidaten, die het werkelijk besterven van de ze nuwen en fotograaf Cor Viveen schiet wat plaatjes. Achter de coulissen staat Fred Oster in vol ornaat. Klaar om te begin nen. Hij wordt op het laatste moment nog voorzien van een microfoontje en de make-up assistente poedert hem wat bij. De lampen gaan aan en de show begint. Fred Oster brengt de kwis met de van hem bekende flair, terwijl achter de camera's zo'n twintig medewerkers actief zijn om hem op allerlei ma nieren te helpen. Fred babbelt tussen do*r ook met de kandidaten van de eerste opname. Hij troost de echtparen die buiten de prijzen zijn gevallen. „Ik kweek heb zucht, maar daar lig ik niet wakker van. De Wie-kent- kwis moet vlot zijn, gezellig voor de kijker. Daarbij spelen de prijzen een grote rol. Bo vendien kunnen de kandidaten de cadeau's goed gebruiken. Een uur zendtijd mag vijfen twintigduizend gulden kosten. Met de Wie-kent-kwis houden we nog geld over", vertelt Os ter. Het hoogtepunt van de Wie- kent-kwis blijkt ook deze keer weer het optreden van het pa nel te zijn. In de pauze hadden we ons onopvallend tussen Mieke Telkamp, Ada Kok, Herman Emmink en Jos Brink weten te nestelen. Toen al bleek, dat ze erg uitgelaten waren. Mieke Telkamp praat over bridge en als ik aan Jos Brink vraagt of hij gespannen is valt Mieke Telkamp ineens Herman Emmink aan omdat hij zich in het blad Privé over nerveusiteit had uitgelaten in de zin van: Wie nerveus is moet onmiddellijk uit het vak. Her man Emmink weet er zich niet goed uit te praten en op zo'n moment blijkt weer eens hoe goed Jos Brink de spanning weet te breken. Ook tijdens de opnamens gaat de cabaretier als een ge zellige kwajongen te keer. Dan gaat er iets mis. De opnamen worden stilgezet en dat houdt tevens in dat de dame van paar nummer drie zo'n viermaal de zelfde bloemen krijgt aange boden. Storend is het niet, maar het haalt wel enigzins de spontaniteit uit de show. „Zie je nou dat het hier alle maal nep is", fluistert iemand op de tribune zijn buurman in het oor. Nep is het uiteraard niet, maar de opmerking geeft wel aan, dat mensen die voor het eerst van nabij „Hilver sum" meemaken, eenmaal thuisgekomen het hele televi- siegebeuren met andere ogen bekijken. Vedetten, idolen en artiesten „blinken" er minder dan op de buis. En dat sluit dan mooi aan bij Jos Brink's me ning, dat we van de televisie geen heilige koe moeten ma ken.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 13