JOS BRINK:
„Ik ben caban
?f/er,
geen spel/eid
er"
SNUFFELEN IN VAKANTIEGIDSEN:
Spanje reizen duurder
Auto-toerisme groeit
Goed vergelij
ken
Met de auto
Actieve vakan
tie
Gezeur
Tekst:
Cees van Rooy
Foto's:
Cor Viveen
Poets
Zenuwen
Prijzen
ttfll
mk iu-inb
cabaretier
zit-ie-goed.
geloof me maar.
lachebek...
wat verteli u me nu.
Fred Oster zou best zo grappig willen
zijn aʻQ$|ftiviik
Denk erom, datje niet te lang dramt, instrueert Oster zijn collega Jos Brink, die wordt geflankeerd door Mieke Telkamp en Ada
Kok.
Hoewel de zomer nog ver
weg lijkt en duizenden Ne
derlanders in deze periode
van het jaar van de winter
sport genieten, worden nu de
plannen gemaakt voor de
zomervakantie. Bij traditie,
maar ook gedwongen door de
realiteit omdat voor de po
pulaire zon-bestemmingen
in het hoogseizoen soms al in
januari nee verkocht moet
worden aan de balies van de
reisbureaus.
Het lijkt een heel karwei,
het doorlezen van de vele
reisgidsen, maar wie er de
moeite voor neemt, verdient
geld. Wie immers de prijzen
vergelijkt, ziet opmerkelijke
verschillen die soms wel
honderd gulden of meer kun
nen bedragen.
Wij vergeleken twee po
pulaire zomerbestemmin-
gen: Ibiza en Benidorm. Op
Ibiza kozen we in San Au-
gustin het hotel-pension Pu-
chet. Eén week in april (vol
pension) kost bij Necker-
mann 630,-; bij Holland
International f 575,- en bij
Relax Reizen 538,-. De
verschillen voor hotel Peli-
canos in Benidorm lopen
minder ver uiteen. Ook hier
vergeleken we één week in
april, vol pension. De prij
zen: Neckermann 665,-,
Holland International
666,- en Relax 665,-.
Wij willen hier alleen maar
mee aantonen, dat de reisin
dustrie nog steed geen een
heidstarief hanteert. Wat
niet in geld is uit te drukken,
is natuurlijk de persoonlijke
ervaring die men met de be
trokken touroperator heeft.
Service, gastvrijheid en hos-
tessdiensten laten zich niet
gemakkelijk in geld uitdruk
ken.
Overigens zijn de vlieg
vakanties bij alle tourope
rators gemiddeld met zo'n
8% gestegen. Oostbloklan
den als Bulgarije en Roeme
nië kennen een kleine prijs
verhoging. Spanje, daaren
tegen, als gevolg van het zo
genaamde inhaaleffect, no
teert een prijsstijging van
ongeveer 15%.
Amerika ontbreekt in geen
geval in geen enkel pro
gramma. Holland Interna
tional wilde het prijspeil
doorbreken met aanbiedin
gen in april voor 569,- re
tour New York. Neckermann
doet van die prijs in dezelfde
periode nog eens honderd
gulden af! Wie in het hoog
seizoen naar de States wil,
hoeft voor een week (hotel,
vliegreis) niet meer dan
795,- uit te trekken.
Een opzienbarende prijs
daling meldt Neckermann
voor de reizen naar Israël. In
de zomer biedt men een
vliegreis, inclusief hotelac
commodatie aan voor
545,-. Nieuw bij Necker
mann zijn o.a. Elba, Corsica,
Tje. Slowakije en de Franse
Atlantische kust.
Het nieuwe programma
van Vrij Uit, biedt de keuze
uit 7370 verschillende
vakantieverblijven in dertien
Europese landen. In 1979
zullen naar verwachting
195.000 Nederlandse auto
vakantiegangers gebruik
maken van de diensten van
Vrij Uit. De groei van het
georganiseerde auto-toeris
me is toe te schrijven aan een
drietal factoren. Veel Ne
derlanders hebben minder
goede ervaringen opgedaan
met het „op de bonnefooi" op
vakantie gaan. Voorts groeit
bij het publiek het besef dat
een georganiseerde auto
vakantie niet per definitie
duurder is dan een zelf ver
zorgde trip. Vaak zelfs goed
koper, omdat een grote orga
nisatie bij de inkoop van ac
commodatie natuurlijk ster
ker staat dan de individuele
toerist.
Nieuw bij Vrij Uit is de
mogelijkheid onderweg een
hotel te reserveren. Ook kan
men aansluitend op een ver
blijf aan de Middellandse
Zee een 7-daagse cruise boe
ken. Naast de „toppers"
Duitsland en Oostenrijk is
Frankrijk bij de automobi
listen sterk in opkomst.
Relax Reizen heeft vooral
naam op het gebied van de
actieve vakantie, de zgn. Re
lax Sporting Specials. Reizen
naar Ibiza, Mallorca, Costa
Brava en het Garda Meer.
Hier beschikt men over par
ken waar gratis wordt aan
geboden. (onder Nederlandse
sportleiding): zeilen, wind
surfen, waterfietsen, roeien,
paardrijden, tennissen, ta
feltennissen, trimmen, zee
vissen, wandelen, balspelen,
alsmede avondentertain-
ment.
Ook sportief maar met
minder (gratis) faciliteiten
zijn de Relax Recreatief-be-
stemmingen. Duur zijn al de
ze parken bepaald niet. In het
voor- en naseizoen kost een
tweekamer bungalow voor
twee personen 489,- p.p.
(alleen logies) en in het top-
seizoen 867,- pp.
Nieuw bij Relax (voor au
tomobilisten die individueel
reizen) is het fijne vakantie
park bij Eastbourne aan de
Engelse zuidkust. Rond een
oud kasteel zijn luxe bunga
lows gegroepeerd die in het
hoogseizoen voor 545,- per
huisje worden verhuurd.
Automobilisten kunnen nu
ook accommodatie huren op
de eilanden Corsica, Mallor
ca en Ibiza.
Voor de liefhebbers van
verre vakanties heeft Hol
land International iets ap
arts: de volksrepubliek Chi
na. Andere trekkers zijn
Tanzania en het eiland Mau
ritius, en Verre Oosten reizen
naar Sri-Lanka, Thailand,
Singapore en Indonesië.
Met een „nieuw gezicht"
heeft NRV/Holiday (voor
heen de Nederlandse Reis-
vereniging) vijf verschillende
programma's op de markt
gebracht. In het vliegpro-
gramma veel bestemmingen
in Griekenland, waarbij
Kreta voor de NRV nieuw is.
Dat geldt ook voor Tunesië
en de Rivèra di Levante.
NRV/Holiday heeft bij tra
ditie een naam opgebouwd
met grote rondreizen. Die
ontbreken ook nu niet: Tune
sië, Griekenland, Turkije,
Iraël en Egypte. Een aparte
gids is er voor de Verre Rei
zen, uitgezonderd Florida
allemaal met Nederlandse
reisleiding. Nieuwe bestem
mingen zijn hier Japan,
Hongkong, gecombineerd
met Taiwan, Noord en Zuid
India met Sri Lanka, Mexico
en Guatamala.
Voor wat dè Spanje reizen
betreft (de NRV vertegen
woordigt in ons land de Seg-
hers Club in Estapona) ver
wacht directeur R.J. de Boer
dat met de prijsverhoging de
service gelijke tred zal hou
den. En dat zal nodig zijn
willen de Spanjaarden hun
land als onbetwiste vakan
tietopper handhaven.
PETER GONS
Er gaat bijna geen dag voorbij, of het televisiepro
gramma vermeldt wel een kwis, spelletje of wat daar
voor door mag gaan. Twee AVRO-programma's, dewie-
kent-kwis en puzzeluur doen het bij de kijker goed. Dat
is zeker niet op de laatste plaats te danken aan Jos
Brink, die puzzeluurop een ludieke manier presen
teert en bij de wie-kent-kwis in het leugenpanel altijd
weer voor de komische noot zorgt.
Reden voor een bezoek aan Jos Brink en Fres Oster,
samen in actie voor de wie-kent-kwis, een spelpro-
gramma waarmee de AVRO al weer bijna zes jaar gele
den is gestart. Toen speelde Peter Knegjens zich er mee
in het nieuws. Zijn alternatief taaltje beviel de omroep
vereniging niet en regisseur!producer Fres Oster mocht
het overnemen. Er zijn nu zo'n vijftig uitzendingen op
de buis geweest en de kwis kan zich in een goede kijk
dichtheid verheugen. Vorig seizoen was dat 52,4 pro
cent. Dat betekent bijna zes miljoen kijkers, die als
waarderingscijfer gemiddeld 7,4 gaven.
Fred Oster heeft voor de televisie de mogelijkheid
gekregen voor een miljoenen publiek te werken. Dat
had hij als gesjeesd acteur van de Haagse Comedie niet
kunnen dromen. Zijn acteertalenten werden destijds
niet hoog aangeslagen en ook z'n eigen carabetpro-
gramma op het Leidseplein flopte. De glorie voor Oster
begon toen hij twintig jaar gelegen bij de „televisie"
kwam. Dankzij zijn grote leermeester Willem Duys
klom hij hoog op de ladder, als producer, regisseur en
presentator.
„Als jong acteur moest ik soms zes uren reizen, om
dan uiteindelijk tien zinnen te mogen zeggen. Enorm
frusterend. Geef mij maar het televisiewerk", aldus
Oster. Het werk in „Hilversum" heeft hem geen win
deieren gelegd. Met zijn vrouw Jennifer en twee kinde
ren woont hij in 't Hartje, een gerestaureerde molen in
Weesp. De lap grond die bij de molen hoort geeft hem
alle kans voor z'n hobby; het telen van groente.
Voor Jos Brink is het radio en televisiewerk geen
hoofdzaak. Hij is cabaretier en dat is tijdens zijn optre
den in tv-programma's ook wel te merken, een man met
veel talent. Jos Brink is zeker niet alleen de lachebek.
Hij schrijft fijngevoelige teksten en liedjes. Erg trots is
hij op z'n laatste l.p. „Leven moet je leren", waaraan
veel te horen is in zijn eigen cabaret „Tekstpierement".
In de foyer van de NOS-
studio in Hilversum komt
de joviale Jos Brink met een
boerenomelette op ons af.
Het is lunchpauze. Hij heeft
er net een opname als pa
nellid van de Wie-kent-
kwis opzitten. „Je gaat me
toch niet vragen, hoe het
allemaal is gekomen hè?"
vraagt hij meteen. Na een
geruststellende ontkenning
confronteren we hem met
zijn tot nu toe ontwikkelde
activiteiten en vragen ons
af hoe hij het allemaal voor
elkaar brengt. Zijn caba
retprogramma neemt hem
bijna iedere avond in beslag
met optredens in het hele
land. Dan is er de kwis, het
puzzeluur en niet te verge
ten zijn werk als „de stem"
in veel radio en televisie
reclame-spots.
„Och, een dag heeft vieren
twintig uur en als je er het
grootste gedeelte van werkt
lukt het wel. Over het alge
meen schrijf ik 's nachts, na
thuiskomst van mijn cabaret
programma de teksten en
liedjes. Je moet doorwerken.
Als ik een hoorspel-serie van
twaalf delen aanneem voor 1
januari, dan heb je maar te
zorgen dat het er is. Ik voel me
's-nachts over het algemeen
nog redelijk fit. Met balletoe
feningen en door niet te veel te
drinken of te roken, houd ik
mijn conditie op peil. Of ik
roofbouw pleeg? Neen, zo zou
ik het niet willen noemen. Ik
moet gewoon veel omhanden
hebben."
Niet voor het geld. Ik heb tot
nu toe altijd geprobeerd te
werken omdat ik het leuk
vond". Jos Brink, gekleed in
een strakke broek en een rode
coltrui neemt een slok van zijn
koffie en gaat verder: „er is in
ons vak wel een hoop gezeur,
dat wel. Kleding, fanmail, je
wordt veel gebeld, mensen op
straat die je herkennen. Hin
deren doet het me echter niet,
want ik vind gewoon dat het
publiek je klanten zijn. Via de
T.V. kun je niet in de huiska
mer kijken, dan moet je maar
gezellig met die mensen op
straat lullen.
„Jos kijkt me eens doordrin
gend aan, neemt een hap van
zijn boerenomelet en gaat op
onderhoudende wijze verder:
„De T.V. wordt beschouwd als
een heilige koe. Toch slaat dat
nergens op, want als iemand op
de T.V. vier keer zijn broek
uittrekt is hij ook beroemd, ik
bedoel maar. In het theater ligt
dat gewoon heel anders, daar
heb je persoonlijk contact met
het publiek. Daar zeg je ook
andere dingen, ook veel direc
ter.
In dit vak vind ik het wel een
levensgevaarlijke ontwikke
ling dat de mensen rondom je
persoon een bepaald verwach
tingspatroon gaan bouwen.
Goed, ik ben een komische
mens en ik werk er zelf ook
hard aan mee, dat ze me als de
lachebek zien, maar als dan
zo'n serieuze grammofoon
plaat van mij verschijnt zeggen
ze; „Dat wist ik helemaal
niet". Ik vind dat jammer,
want de mensen behoren het te
weten! Een kwismaster ben ik
eigenlijk niet. Wat Fred Oster
doet, dat zou ik niet kunnen.
Daar ben ik te chaotisch voor."
Fred Oster: „als Jos poep roept, lacht iedereen. Als ik het zeg niemand
Jos Brink komt serieus over,
hij overweegt zijn woorden en
vertoont geen enkel maal de
neiging om de clown uit te
hangen. Dat verandert wan
neer we naar de artiesten
foyer beneden in het kolossale
NOS-gebouw gaan, waar Fred
Oster met een aantal maten op
verhaal komt. Samen met de
spelleider van de Wie-kent-
kwis neemt Jos Brink de kan
didaten door.
Fred Oster blijkt tijdens de
ze tweede fase van het inter
view niet dat „stijve manneke"
te zijn zoals hij op de televisie
soms overkomt. De hemds
mouwen los en zonder strop
das of colbertjasje staat hij ons
op een ontspannende wijze te
woord
Fred Oster op onze vraag
waarom hij op het scherm niet
zo is zoals hij privé in feite
blijkt te zijn: „Ja, dat heeft
Mies Bouman ook weieens te
gen mij gezegd, maar ik durf
het gewoon niet. Ik zit nu in dit
keurslijf van costuum met das,
en dat terwijl ik het thuis nooit
draag. Ook ik zou eerlijk ge
zegd wel die vlotheid en bru
taliteit van Willem Ruis willen
hebben, maar dat kan niet
„Willem mag zich met recht
de beste kwismaster van ons
land noemen. Hij is niet arro
gant. Die man is gewoon zich
zelf. Erg knap", vindt Oster.
Als Jos Brink „poep" zegt,
lacht iedereen. Als ik het zeg
dan niet. Mijn grote leermees
ter Willem Duys heeft eens ge
zegd: „Ik hou het niet zo lang
vol in dit vak omdat ik nooit
probeer om leuk te zijn". Fred
Oster praat tussen de bedrij
ven door even met zijn regis
seur John Schelfhout en dan
gaat hij weer verder: „Ik be
drijf T.V. zoals een meubelma
ker een kast maakt. Wordt het
verkocht dan blijft het in de
handel, zoniet dan gaat het er
uit. Ik zit nu 20 jaar in het vak
en ben in die periode wel ge
hard. Ik heb programma's zien
komen en weer zien vallen. Ik
geloof eerlijk gezegd dat we de
VPRO hebben om alles uit te
proberen en te provoceren.
Koot en Bie, dat vind ik prach
tig. Dat zijn artiesten, ik niet.
Ik ben een producer die ook
toevallig nog een programma
presenteert.
„Op dit moment valt Jos
Brink zijn bescheiden makker
Fred Oster bij: „Kijk, dat is
misschien zo, maar Fred is wel
ordelijker. Als iemand in de
kwis tegen mij zegt dat ze ver
pleegster is, dan maak ik daar
een grapje over en dan vergeet
ik het gewoon weer. Dat doet
Fred echter niet. Hij onthoudt
alles, en kan anecdotes in het
spel gebruiken.
„Ja, maar ik laat Jos wel al
tijd eerst kiezen", laat Fred
Oster zich ontvallen en ieder
een aan de tafel waar inmid
dels ook Rob Schwitters van de
AVRO-persdienst en regie-as
sistente Ellen Breithor hebben
plaats genomen, barst in la
chen uit. „Ja, uit de envelop
pen", voegt Fred Oster er met
een aan toe.
Enfin, u snapt al wel dat het
gesprek op de komische toer
geraakt en daarin past uiter
aard ook het optreden van
Fred Oster in het programma
„Poets". Vooral die scène met
die vissenkom en dat worteltje
was geweldig", weet Jos Brink
te melden. „Dat we met dat
programma zijn gestopt komt
omdat het te kostbaar werd",
verteld Fred Oster. „Na alle
opnames moesten we toe
stemming van de mensen zelf
hebben om het uit te zenden en
dan bleek heel dikwijls dat we
niet met een echtpaar, maar
met een man met zijn vrien-
dinneke te maken hadden en
zelfs ook een keer met de com
missaris van politie uit Am
sterdam."
Fred Oster zwijgt even en
neemt een slok koffie. Dan
gaat het gesprek weer over de
Wie-kent-kwis. Hij steekt de
loftrompet af over Jos Brink,
waarvan hij vindt dat die van
elke situatie een komische
weet te maken. Fred Oster
heeft ons tijdens het gesprek zo
nieuwsgierig gemaakt hoe die
opnamens van de Wie-kent-
kwis nu allemaal verlopen, dat
we besluiten om maar eens een
kijkje te gaan nemen in de op
namestudio.
Vertoevend in de opnames
tudio valt het ons meteen op.
dat het decor en alles daarom
heen op het scherm allemaal
imposanter lijkt dan het in
werkelijkheid is. Aan de T.V.
camera's hangen briefjes met
het opnameschema en op de
achtergrond zijn nijvere me
dewerkers bezig om de prij-
zenkast in gereedheid te bren
gen. We praten wat informeel
met de kandidaten, die het
werkelijk besterven van de ze
nuwen en fotograaf Cor Viveen
schiet wat plaatjes. Achter de
coulissen staat Fred Oster in
vol ornaat. Klaar om te begin
nen. Hij wordt op het laatste
moment nog voorzien van een
microfoontje en de make-up
assistente poedert hem wat bij.
De lampen gaan aan en de
show begint.
Fred Oster brengt de kwis
met de van hem bekende flair,
terwijl achter de camera's zo'n
twintig medewerkers actief
zijn om hem op allerlei ma
nieren te helpen.
Fred babbelt tussen do*r
ook met de kandidaten van de
eerste opname. Hij troost de
echtparen die buiten de prijzen
zijn gevallen. „Ik kweek heb
zucht, maar daar lig ik niet
wakker van. De Wie-kent-
kwis moet vlot zijn, gezellig
voor de kijker. Daarbij spelen
de prijzen een grote rol. Bo
vendien kunnen de kandidaten
de cadeau's goed gebruiken.
Een uur zendtijd mag vijfen
twintigduizend gulden kosten.
Met de Wie-kent-kwis houden
we nog geld over", vertelt Os
ter.
Het hoogtepunt van de Wie-
kent-kwis blijkt ook deze keer
weer het optreden van het pa
nel te zijn. In de pauze hadden
we ons onopvallend tussen
Mieke Telkamp, Ada Kok,
Herman Emmink en Jos Brink
weten te nestelen. Toen al
bleek, dat ze erg uitgelaten
waren. Mieke Telkamp praat
over bridge en als ik aan Jos
Brink vraagt of hij gespannen
is valt Mieke Telkamp ineens
Herman Emmink aan omdat
hij zich in het blad Privé over
nerveusiteit had uitgelaten in
de zin van: Wie nerveus is moet
onmiddellijk uit het vak. Her
man Emmink weet er zich niet
goed uit te praten en op zo'n
moment blijkt weer eens hoe
goed Jos Brink de spanning
weet te breken.
Ook tijdens de opnamens
gaat de cabaretier als een ge
zellige kwajongen te keer. Dan
gaat er iets mis. De opnamen
worden stilgezet en dat houdt
tevens in dat de dame van paar
nummer drie zo'n viermaal de
zelfde bloemen krijgt aange
boden. Storend is het niet,
maar het haalt wel enigzins de
spontaniteit uit de show.
„Zie je nou dat het hier alle
maal nep is", fluistert iemand
op de tribune zijn buurman in
het oor. Nep is het uiteraard
niet, maar de opmerking geeft
wel aan, dat mensen die voor
het eerst van nabij „Hilver
sum" meemaken, eenmaal
thuisgekomen het hele televi-
siegebeuren met andere ogen
bekijken. Vedetten, idolen en
artiesten „blinken" er minder
dan op de buis. En dat sluit dan
mooi aan bij Jos Brink's me
ning, dat we van de televisie
geen heilige koe moeten ma
ken.