Snellere versie: Renault 14 TS
Citroen «oor 1979:
de 2 CV 4 verdwijnt
WITTE POMPEN
39,9
DE MUYNCK
GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN
Koop nu uw HONDA CIVIC Of ACCORD nog voor de
OUDE PRIJS MET KENTEKEN 1979
autobedrijf
AUTOGAS
DOOR INRUIL VERKREGEN ANDERE MERKEN O.A.
VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
Manta 19 S de luxe, oranje 1976 nieuwprijs 18.750.- NU 12.950.-
Manta 16 S Semi luxe, blauw metallic
1977 nieuwprijs 17.450.- NU 11.950.-
Opel Ascona 19 S Berlina, 2-drs. blauw metallic
eind 1977 nieuwprijs 19.250.- NU 14.950.-
Opel Ascona 19 S de luxe, 2-drs., groen metallic
1976 nieuwprijs 16.900.- NU 12.750.-
Opel Ascona 19 SR oranje 2-drseind 1976 nieuwprijs 17.500.-
NU 12.950.-
Opel Ascona 16 N beige, 2-drs. 1976 nieuwprijs 15.600.- NU 10.950.-
Opel Kadett City Special, nieuwste model
eind 1977 nieuwprijs 13.600.- NU 11.250.-
Opel Kadett City Special 2x van 1976 nieuwprijs 13.400.- NU 8.150.-
Div. Opel Kadett Specials1975-1976-1977 vanaf 5.950.-
Citroën LN 1977, Audi 80 de lux 1976 met LPG, Alfa Alfetta 1-8-1974.
Simca 1301 1974, Daf 66 de lux 1974, Ford Escort stationcar 1974r
Fiat 128 1973. VW golf 1975.
Steeds nieuwe aanbiedingen
Onze verkoopafdeling is elke dag geopend tot 6 uur.
Vrijdagavond koopavond tot 9 uur.
Verder wensen wij u prettige feestdagen
en een voorspoedig 1979
GRAAG TOT ZIENS IN ONZE SHOWROOM!
1 super BENZINE a
If cent goedkoper Diesel V cent goedkoper
ct. per Itr.
Showroom Paul Krugerstraat 237
Vlissingen 01184-19010
riIIIIIITlïIIIIIIXIIIIÏITÏTTTTTIÏIITTITTTÏIÏÏIIIIÏITIItlTTIITmïIÏTIIITIIITIXIIIITTTTTITTTT
Als U in december een gebruikte auto koopt, vanaf 6.000.-
krijgt u garantie en gratis onderhoud tot 1 mei 1979
tot max. 10.000 km
Natuurlijk bij:
Off. Honda dealer voor Walcheren
Gildeweg 15 en 21
Vlissingen tel. 01184-13995
inruil
financiering
garantie
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 DECEMBER 1978
212
-- «y - l
4 4 4
Medio november introdu
ceerde Renault op de Neder
landse markt de reeds in au
gustus aangekondigde Renault
14TS, een versie met een opge
voerde, iets snellere motor. Die
TS-motor is overigens dezelfde
1218 cc, die ook in de standaard
14 en de 14GTL huist, maar door
de toepassing van dubbele car
burateurs, een verandering aan
de bovenliggende nokkenas en
een gewijzigde vorm van de
verbrandingskamer kon het
vermogen worden verhoogd van
57 PK (41 kW) tot 69 PK (50,5
kW) bij 6000 toeren per minuut,
exact gelijk aan het aantal om
wentelingen dat de motor in de
andere „14"s maakt. Opvallend
is, dat de fabriek voor het verkrij
gen van dat méérvermogen ook
de compressieverhouding
(9,3:1) niet heeft gewijzigd. Dat
die 1,2%liter-motor natuurlijk
meer prestaties zou kunnen le
veren en dat een TS-versie te zij
ner tijd zou worden uitgebracht,
was in feite in begin 1977, toen
de 14 werd geïntroduceerd al te
voorzien. Het ligt nu eenmaal in
de lijn van de modellen politiek
van Renault, zoals ook de intro
ductie, enige maanden geleden
van de GTL-versie, die - enigs
zins verwarrend met andere Re-
naultmodellen - de aanduiding
GTL niet meekreeg onder het
motto „extra zuinig", maar ge
woon een wat luxere uitvoering
was.
De nieuwe TS pretendeert
sportiever en sneller te zijn, maar
uit de eerste rij-indrukken, die we
onlangs met deze wagen maak
ten vielen die extra prestaties niet
direct af te leiden. De wagen is in
z'n acceleratie nauwelijks sneller
dan de normale 14-uitvoeringen
en scoort alleen op topsnelheid
(155 km) zo'n 10 km meer dan de
andere modellen in deze serie.
Daarbij moet gezegd worden, dat
die topsnelheid alleen bereikt
wordt over een hele lange af
stand grote weg en dat het tikkel
tje méér-prestatie en de sportie
vere inslag wel duidelijk gepaard
gaan met flink wat méér motor
geluid. Toch heeft die nieuwere
TS een wat ander rij-karakter dan
de broertjes uit de 14-serie en
speciaal bij de handelbaarheid
en het weggedrag komt veel
meer sportiviteit om de hoek kij
ken. De wagen stuurt beter, ligt
een heel stuk vaster op de weg in
snelle bochten, heeft een carros
serie die beduidend minder
overhelt en is in ons gevoel ge
makkelijker handelbaar. Onge
twijfeld is die karakteristiek het
gevolg van een belangrijke wijzi
ging aan het onderstel. De fa
briek heeft namelijk aan de voor
zijde een zwaardere dwarsstabi-
lisator aangebracht en ook ach
teraan een nieuwe dwarsstabilk
sator gemonteerd. Door die ver
beterde wegligging en de wat
hogere prestaties van de motor
komt men in die 14TS natuurlijk
wel tot grotere gemiddelden. De
14TS, die 1000,- meer kost
dan de GTL en een 1900,-
meer dan de standaard „14",
biedt de klant echter nog een
heel stel extra accessoires in
standaarduitvoering. Zo is de
wagen uitgerust met een centrale
deurvergrendeling, elektrisch te
bedienen voorruiten, ingebouw
de luidsprekerboxen en een ra
dio-antenne, prettig zittende
kuipstoelen met ingebouwde
verstelbare hoofdsteunen, een
extra toe ren te lier en een speciaal
kaartleesmapje voor de passa-
^Ier' Al met al een auto, die wat
extra prestaties combineert met
wat extra luxe. Natuurlijk blijft ook
déze voorwielaangedreven „14"
met z'n ver openslaande achter
deur een praktische gebruiks-
auto. De keuze welk model van
de serie aangeschaft moet wor
den, blijft natuurlijk geheel bij de
koper, die prijsstelling, prestaties
en luxe in dat „14"-modellenpro-
gramma zelf tegen elkaar zal
moeten afwegen. Prijzen: Re
nault 14 14.560,-, 14GTL
15.450,-, 14TS 16.450,-.
Vaste afleveringskosten 247,-
•{excl. benzine).
Het belangrijkste nieuws dat
Citroèn dit jaar heeft gebracht
is uiteraard geweest de komst
van de nieuwe Visa. Deze Visa
is in feite de opvolger van de
Ami 8, zodat het niemand be
hoeft te verbazen dat de Ami
van het toneel is verdwenen.
Wat ook verdwijnt, is de klein
ste versie van de roemruchte
deux chevaux, de 2CV4. De
eend zal voortaan nog uitsluitend
worden geleverd met de sterkere
•602 cm 3 luchtgekoelde boxer
motor van de Dyane. In twee uit
voeringen: standaard en Spécial.
De laatste heeft dan drie zijruiten,
waardoor de achterpassagiers
wat meer kunnen zien. De top
snelheid van de eend met de
grotere motor is 110 km/uur. De
Ami mag dan verdwenen zijn, de
Ami 8 Break combinatiewagen
blijft leverbaar. Dit, omdat van de
Visa (nog) geen combinatiewa
gen bestaat. De kleine Citroën
LN - een combinatie van een
eend en een Peugeot 104 Coupé
- heeft nu stoelen met verstel
bare rugleuning. De GS X2 is
vervangen door de verbeterde
GS X3 die een 1299 cm3 vierci-
linder boxermotor voorin heeft
staan met een maximum vermo
gen van 47,8 kW (65 pk) bij 5500
toeren per minuut. Een vermo
gen dat voldoende is om de GS
een topsnelheid van een kleine
160 km/uur te geven, terwijl de
acceleratietijd van 0 tot 100 km/
uur is verbeterd tot 14,4 secon
den. Een tijd waarmee een auto
uit deze klasse het best kan
doen. De Citroën CX 2500 Diesel
is leverbaar met een vijfversnel
lingsbak die bij gelijke snelheden
het toerental van de motor aan
zienlijk drukt, hetgeen een ver
minderd brandstofverbruik tot
gevolg heeft, terwijl het ook goed
is in verband met een mindere
geluidsproduktie. De topsnelheid
van de CX 2500 Diesel bedraagt
156 km/uur tegen 147 km/uur
voor de versie met vier versnel
lingen. Het brandstofverbruik van
deze wagen blijft opvallend laag:
bij 120 km/uur in de vijfde ver
snelling nuttigt de CX 2500 Die
sel één liter dieselolie per 12,3
kilometerl
1977:
MINI CLUBMAN 1100, 20.000 km7.900,-
FIAT 128, 15.000 km 9.250,-
MOTORFIETS SUZUKI GS 750, 1977 4.900,-.
MINI 1100 SPECIAL, 28.000 km7.250,-
OPEL KADETT COMBI, 42.000 km10.500,-
FORD ESCORT 1100 L, 20.000 km 9.900,-
FORD CAPRI 2000 S, 20.000 km 15.750,-
1976:
FORD TAUNUS 1600, 45.000 km10.900 -
OPEL REKORD 1900 COMBI11 900 -
DATSUN CHERRY, 22.000 km7.75o!-
RENAULT 4 TL, 38.000 km7 000 -
VW KLEINBUS11 000*-
OPEL KADETT CITY, 20.000 km 9 250'-
CITROÈN G SPECIAL, 60.000 km 8 75o'-
FORD 1600 L COMBI, 52.000 km11 goo'-
BMW 520, 80.000 km18.50o!-
1975:
MERCEDES 240 D 5 cylinder automaat22.000,-
PEUGEOT 204 met schuifdak5.750,-
SIMCA 1100 SPECIAL, 60.000 km 6.250,-
VOLVO 244 GL AUTOMAAT schuifdak15.500,-
MITSUBISHI LANCER 1400 5.750,-
FORD 1600 L COMBI, 54.000 km8.750,-
TOYOTA COROLLA 30, 40.000 km 6.750,-
1974:
FORD CONSUL 2000 5.900,
FIAT 128 3.250,
RENAULT R 6 TL4.750,
CHRYSLER 2-LITER AUTOMAAT, 80.000 km met gas6.500,
PEUGEOT 204 4.950,
PEUGEOT 104 4.500,
AUSTIN ALLEGRO3.950,
1973:
CITROÈN 1220 CLUB COMBI3.900,
FORD ESCORT 1300 L3.950,
VAUXHALLVIVA 2.750,
MAZDA 818 3.500,
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
SIMCA 1301 AUTOMAAT SPECIAL1.900,.
FORD ESCORT 1100 L, 1972 2.000,
AUSTIN MAXI1500, 1971 1.750,
AUSTIN 1100, 1972 1.500,
MERCEDES 220 D, 1971 6.500,
O)
BERBO
IHOMDAJ
xxxxiizxxisxxixxiiiiïixxiixiiiiimiiiixmiiiiïiiixxïixTiiiTTTiTTïïiiiiiTy