Snellere versie: Renault 14 TS Citroen «oor 1979: de 2 CV 4 verdwijnt WITTE POMPEN 39,9 DE MUYNCK GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN Koop nu uw HONDA CIVIC Of ACCORD nog voor de OUDE PRIJS MET KENTEKEN 1979 autobedrijf AUTOGAS DOOR INRUIL VERKREGEN ANDERE MERKEN O.A. VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN Manta 19 S de luxe, oranje 1976 nieuwprijs 18.750.- NU 12.950.- Manta 16 S Semi luxe, blauw metallic 1977 nieuwprijs 17.450.- NU 11.950.- Opel Ascona 19 S Berlina, 2-drs. blauw metallic eind 1977 nieuwprijs 19.250.- NU 14.950.- Opel Ascona 19 S de luxe, 2-drs., groen metallic 1976 nieuwprijs 16.900.- NU 12.750.- Opel Ascona 19 SR oranje 2-drseind 1976 nieuwprijs 17.500.- NU 12.950.- Opel Ascona 16 N beige, 2-drs. 1976 nieuwprijs 15.600.- NU 10.950.- Opel Kadett City Special, nieuwste model eind 1977 nieuwprijs 13.600.- NU 11.250.- Opel Kadett City Special 2x van 1976 nieuwprijs 13.400.- NU 8.150.- Div. Opel Kadett Specials1975-1976-1977 vanaf 5.950.- Citroën LN 1977, Audi 80 de lux 1976 met LPG, Alfa Alfetta 1-8-1974. Simca 1301 1974, Daf 66 de lux 1974, Ford Escort stationcar 1974r Fiat 128 1973. VW golf 1975. Steeds nieuwe aanbiedingen Onze verkoopafdeling is elke dag geopend tot 6 uur. Vrijdagavond koopavond tot 9 uur. Verder wensen wij u prettige feestdagen en een voorspoedig 1979 GRAAG TOT ZIENS IN ONZE SHOWROOM! 1 super BENZINE a If cent goedkoper Diesel V cent goedkoper ct. per Itr. Showroom Paul Krugerstraat 237 Vlissingen 01184-19010 riIIIIIITlïIIIIIIXIIIIÏITÏTTTTTIÏIITTITTTÏIÏÏIIIIÏITIItlTTIITmïIÏTIIITIIITIXIIIITTTTTITTTT Als U in december een gebruikte auto koopt, vanaf 6.000.- krijgt u garantie en gratis onderhoud tot 1 mei 1979 tot max. 10.000 km Natuurlijk bij: Off. Honda dealer voor Walcheren Gildeweg 15 en 21 Vlissingen tel. 01184-13995 inruil financiering garantie DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 DECEMBER 1978 212 -- «y - l 4 4 4 Medio november introdu ceerde Renault op de Neder landse markt de reeds in au gustus aangekondigde Renault 14TS, een versie met een opge voerde, iets snellere motor. Die TS-motor is overigens dezelfde 1218 cc, die ook in de standaard 14 en de 14GTL huist, maar door de toepassing van dubbele car burateurs, een verandering aan de bovenliggende nokkenas en een gewijzigde vorm van de verbrandingskamer kon het vermogen worden verhoogd van 57 PK (41 kW) tot 69 PK (50,5 kW) bij 6000 toeren per minuut, exact gelijk aan het aantal om wentelingen dat de motor in de andere „14"s maakt. Opvallend is, dat de fabriek voor het verkrij gen van dat méérvermogen ook de compressieverhouding (9,3:1) niet heeft gewijzigd. Dat die 1,2%liter-motor natuurlijk meer prestaties zou kunnen le veren en dat een TS-versie te zij ner tijd zou worden uitgebracht, was in feite in begin 1977, toen de 14 werd geïntroduceerd al te voorzien. Het ligt nu eenmaal in de lijn van de modellen politiek van Renault, zoals ook de intro ductie, enige maanden geleden van de GTL-versie, die - enigs zins verwarrend met andere Re- naultmodellen - de aanduiding GTL niet meekreeg onder het motto „extra zuinig", maar ge woon een wat luxere uitvoering was. De nieuwe TS pretendeert sportiever en sneller te zijn, maar uit de eerste rij-indrukken, die we onlangs met deze wagen maak ten vielen die extra prestaties niet direct af te leiden. De wagen is in z'n acceleratie nauwelijks sneller dan de normale 14-uitvoeringen en scoort alleen op topsnelheid (155 km) zo'n 10 km meer dan de andere modellen in deze serie. Daarbij moet gezegd worden, dat die topsnelheid alleen bereikt wordt over een hele lange af stand grote weg en dat het tikkel tje méér-prestatie en de sportie vere inslag wel duidelijk gepaard gaan met flink wat méér motor geluid. Toch heeft die nieuwere TS een wat ander rij-karakter dan de broertjes uit de 14-serie en speciaal bij de handelbaarheid en het weggedrag komt veel meer sportiviteit om de hoek kij ken. De wagen stuurt beter, ligt een heel stuk vaster op de weg in snelle bochten, heeft een carros serie die beduidend minder overhelt en is in ons gevoel ge makkelijker handelbaar. Onge twijfeld is die karakteristiek het gevolg van een belangrijke wijzi ging aan het onderstel. De fa briek heeft namelijk aan de voor zijde een zwaardere dwarsstabi- lisator aangebracht en ook ach teraan een nieuwe dwarsstabilk sator gemonteerd. Door die ver beterde wegligging en de wat hogere prestaties van de motor komt men in die 14TS natuurlijk wel tot grotere gemiddelden. De 14TS, die 1000,- meer kost dan de GTL en een 1900,- meer dan de standaard „14", biedt de klant echter nog een heel stel extra accessoires in standaarduitvoering. Zo is de wagen uitgerust met een centrale deurvergrendeling, elektrisch te bedienen voorruiten, ingebouw de luidsprekerboxen en een ra dio-antenne, prettig zittende kuipstoelen met ingebouwde verstelbare hoofdsteunen, een extra toe ren te lier en een speciaal kaartleesmapje voor de passa- ^Ier' Al met al een auto, die wat extra prestaties combineert met wat extra luxe. Natuurlijk blijft ook déze voorwielaangedreven „14" met z'n ver openslaande achter deur een praktische gebruiks- auto. De keuze welk model van de serie aangeschaft moet wor den, blijft natuurlijk geheel bij de koper, die prijsstelling, prestaties en luxe in dat „14"-modellenpro- gramma zelf tegen elkaar zal moeten afwegen. Prijzen: Re nault 14 14.560,-, 14GTL 15.450,-, 14TS 16.450,-. Vaste afleveringskosten 247,- •{excl. benzine). Het belangrijkste nieuws dat Citroèn dit jaar heeft gebracht is uiteraard geweest de komst van de nieuwe Visa. Deze Visa is in feite de opvolger van de Ami 8, zodat het niemand be hoeft te verbazen dat de Ami van het toneel is verdwenen. Wat ook verdwijnt, is de klein ste versie van de roemruchte deux chevaux, de 2CV4. De eend zal voortaan nog uitsluitend worden geleverd met de sterkere •602 cm 3 luchtgekoelde boxer motor van de Dyane. In twee uit voeringen: standaard en Spécial. De laatste heeft dan drie zijruiten, waardoor de achterpassagiers wat meer kunnen zien. De top snelheid van de eend met de grotere motor is 110 km/uur. De Ami mag dan verdwenen zijn, de Ami 8 Break combinatiewagen blijft leverbaar. Dit, omdat van de Visa (nog) geen combinatiewa gen bestaat. De kleine Citroën LN - een combinatie van een eend en een Peugeot 104 Coupé - heeft nu stoelen met verstel bare rugleuning. De GS X2 is vervangen door de verbeterde GS X3 die een 1299 cm3 vierci- linder boxermotor voorin heeft staan met een maximum vermo gen van 47,8 kW (65 pk) bij 5500 toeren per minuut. Een vermo gen dat voldoende is om de GS een topsnelheid van een kleine 160 km/uur te geven, terwijl de acceleratietijd van 0 tot 100 km/ uur is verbeterd tot 14,4 secon den. Een tijd waarmee een auto uit deze klasse het best kan doen. De Citroën CX 2500 Diesel is leverbaar met een vijfversnel lingsbak die bij gelijke snelheden het toerental van de motor aan zienlijk drukt, hetgeen een ver minderd brandstofverbruik tot gevolg heeft, terwijl het ook goed is in verband met een mindere geluidsproduktie. De topsnelheid van de CX 2500 Diesel bedraagt 156 km/uur tegen 147 km/uur voor de versie met vier versnel lingen. Het brandstofverbruik van deze wagen blijft opvallend laag: bij 120 km/uur in de vijfde ver snelling nuttigt de CX 2500 Die sel één liter dieselolie per 12,3 kilometerl 1977: MINI CLUBMAN 1100, 20.000 km7.900,- FIAT 128, 15.000 km 9.250,- MOTORFIETS SUZUKI GS 750, 1977 4.900,-. MINI 1100 SPECIAL, 28.000 km7.250,- OPEL KADETT COMBI, 42.000 km10.500,- FORD ESCORT 1100 L, 20.000 km 9.900,- FORD CAPRI 2000 S, 20.000 km 15.750,- 1976: FORD TAUNUS 1600, 45.000 km10.900 - OPEL REKORD 1900 COMBI11 900 - DATSUN CHERRY, 22.000 km7.75o!- RENAULT 4 TL, 38.000 km7 000 - VW KLEINBUS11 000*- OPEL KADETT CITY, 20.000 km 9 250'- CITROÈN G SPECIAL, 60.000 km 8 75o'- FORD 1600 L COMBI, 52.000 km11 goo'- BMW 520, 80.000 km18.50o!- 1975: MERCEDES 240 D 5 cylinder automaat22.000,- PEUGEOT 204 met schuifdak5.750,- SIMCA 1100 SPECIAL, 60.000 km 6.250,- VOLVO 244 GL AUTOMAAT schuifdak15.500,- MITSUBISHI LANCER 1400 5.750,- FORD 1600 L COMBI, 54.000 km8.750,- TOYOTA COROLLA 30, 40.000 km 6.750,- 1974: FORD CONSUL 2000 5.900, FIAT 128 3.250, RENAULT R 6 TL4.750, CHRYSLER 2-LITER AUTOMAAT, 80.000 km met gas6.500, PEUGEOT 204 4.950, PEUGEOT 104 4.500, AUSTIN ALLEGRO3.950, 1973: CITROÈN 1220 CLUB COMBI3.900, FORD ESCORT 1300 L3.950, VAUXHALLVIVA 2.750, MAZDA 818 3.500, DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S: SIMCA 1301 AUTOMAAT SPECIAL1.900,. FORD ESCORT 1100 L, 1972 2.000, AUSTIN MAXI1500, 1971 1.750, AUSTIN 1100, 1972 1.500, MERCEDES 220 D, 1971 6.500, O) BERBO IHOMDAJ xxxxiizxxisxxixxiiiiïixxiixiiiiimiiiixmiiiiïiiixxïixTiiiTTTiTTïïiiiiiTy

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 12