ENWB WIL AF VAN DISCRIMINATIE VAN DE FIETS
Molen wacht
nog jaar op
restauratie
Slagroomtaart
ELEKTRONISCHE REKENMACHINES
TEXAS INSTRUMENTS aq
TEXAS INSTRUMENTS QQ en
DE
RUITER
VLISSINGEN
REUZE(N) PUZZEL
MET 1 JAAR GARANTIE
EN NEDERLANDSE GEBRUIKSAANWIJZING
Grote
^i-hSS-
OITGAVE: ZEEBRA WEEKBLADEN - TOTAAL OPLAGE 319.345 EX.
Dubieus
genoegen
van 9,75 voor J&tèÏÈÈk
voor o.a. HAVO - MAVO - VWO
T.l. 30Tvi
T.l. 25 nuWVlÜII
P. Krugerstraat 55 - Tel. 01184-12733
pyramide- woningen
TIP VAN ST. NICOLAAS
KANTOOR DE
SCHELDEBODE
BOEKHANDEL
LOEK,
EBODE
201
Fietsvakbond pleit in rapport
voor netwerk van fietsroutes
MIDDELBURG - „Wie fietst bewijst de samenleving
een dienst. Want een fiets verspreid geen uitlaatgassen,
verslindt geen energie, rijdt niemand dood, maakt geen
herrie en heeft minder ruimte nodig. Toch wordt voor die
positieve bijdrage aan onze samenleving, - want dat is het
- maar heel weinig teruggedaan. Als we willen blijven
fietsen en als we willen dat meer mensen dat doen, moet
daar snel verandering in komen". Deze stelling geeft de
ENWB, de fietsvakbond, mee aan het rapport „Fietsen in
Middelburg" dat vorige week vrijdag aan het Middel
burgse gemeentebestuur werd aangeboden.
NIEUW- en ST. JOOSLAND
- De korenmolen in Nieuw- en
St. Joosland komt er steeds-
hopelozer bij te staan. Voorlo
pig is er voor „de Onderne
ming", zoals de molen heet,
nog geen hoop. Voor 1979 is er
op de begroting geen geld voor
bestemd. Pas in 1980 wil de
gemeente Middelburg 81.000
gulden voor restauratie uit
trekken.
ür moet een eind komen aan
de discriminatie van de fiet
sers, zo vindt de ENWB afde
ling Zeeland. Terwijl er in de
periode 1976 tot 1980 meer dan
tien miljard gulden wordt uit
gegeven voor andere manieren
van vervoer (wegaanleg en on
derhoud enz.) wordt er maar
honderdzeventig miljoen aan
fietspaden besteed. Een onder
zoek van de Nederlandse
Stichting voor de Statistiek
leert echter wel dat er in Ne
derland bijna tien miljoen fiet
sers zijn. De ENWB komt in
het rapport dan ook tot de vol
gende conclusie: „de hoeveel
heid voorzieningen die voor de
auto worden aangelegd en de
hoeveelheid voorzieningen die
voor de fietser worden aange
troffen, staan in geen enkele
verhouding tot de aantallen
gebruikers van deze voorzie
ningen".
De fietsvakbond constateert
dat verschillende hogere en la
gere overheden het belang van
de fiets zo langzamerhand
gaan inzien. Zo staat er in de
Verstedelijkingsnota: „Met
name de „milieuvriendelijke"
vervoerwijzen als lopen en
fietsen en, in zekere mate,
openbaar vervoer dienen
bevorderd te worden. De be
perking zal voortaan moeten
worden toegepast op het au
toverkeer". De gemeente Mid
delburg kwam in 1973 al tot de
conclusie dat de (brom)fietser
in de verdrukking dreigde te
komen, en nam het rapport
„Fietsen in de binnenstad"
aan. De fietsbond citeerd en
kele uitspraken uit dit rapport
met instemming, zoals: „Ge
zien de schaal van Middelburg
kan qua afstand de fiets, ook in
de toekomst, nog een rol van.
betekenis spelen. Dit gelukt
echter alleen als aan deze cate
gorie relatief evenveel aan
dacht wordt besteed als aan
het autoverkeer, zo mogelijk
zelfs nog meer aandacht, want
de binnenstad als geheel is ten
zeerste gebaat bij een zo hoog
mogelijk fiets/bromfietsge-
bruik en een zo laag mogelijk
autogebruik".'
Een ander citaat: „Bevorde
ring van het fietsgebruik, en
om niets minder gaat het, zal
pas kans van slagen hebben als
aan de fiets weer de ruimte
wordt gegeven in die zin, dat
de routes voor de fiets zo kort
mogelijk en zo veilig mogelijk
zijn met zo min mogelijk hin
der door het autoverkeer". De
fiets kan, kortom, de verkeers
problemen van Middelburgs
binnenstad aanzienlijk ver
lichten. Het beleid dat op deze
nota uit 1973 zou moeten vol
gen, laat volgens de fietsvak
bond nog steeds op zich wach
ten. De prioriteit ligt nog
steeds bij de auto,. Zestig pro
cent van de Middelburgers die
de straat op gaan, doen dat
echter op de fiets, zo blijkt uit
een enquête van de Initiatief
groep Openbaar Vervoer in '77.
Maar fietsen is een dubieus
genoegen geworden. De
ENWB: „Terwijl steeds meer
mensen op de fiets willen stap
pen, ontdekken we dat fietsen
en lopen een dubieus genoegen
is geworden. Via talloze stop
lichten, na veel omrijden, met
een onveilig gevoel, in lawaai
en uitlaatgasssen kom je als
fietser met moeite waar je moet
zijn". Om dit te verbeteren is er
een heel pakket maatregelen
ten gunste van de fiets (en voor
het openbaar vervoer) noodza
kelijk. Ook al omdat er straks
minder geld te verdelen zal
zijn, pleit de ENWB voor kwa
litatieve verkeersoplossingen
zoals sti muieren van de fiets en
openbaar vervoer.
Het aanleggen van nieuwe
wegen als de rondweg om
Noord-Middelburg wijst de
fietsbond af. Er zou in Middel
burg een netwerk van fiets
routes moeten komen.
Als mogelijkheid noemt de
bond in het rapport een serie
routes die allemaal starten bij
de bruggen aan de rand van de
stad. Op deze routes moet de
fiets voorrang krijgen en be
schermd worden tegen het
autoverkeer zonder daarbij het
recht op de kortste weg te ver
liezen. Ook verkeerslichten
moeten aan het gebruik van de
fiets aangepast worden. Als
oplossing voor de verkeers
overlast op de kaaien denkt de
ENWB aan een overbrugging
van de Maisbaai. Het auto
verkeer voor Middelburg-Oost
en Veere hoeft dan niet vele
kilometers om te rijden over
nog aan te leggen rondwegen
die het landschap aantasten,
landbouwgrond versnipperen,
enzovoorts, enzovoorts. De van
gemeentewege genoemde be
zwaren tegen een overbrug
ging van de Maisbaai (aantas
ting silhouet van de stad en
duur) wegen volgens de-fiets
bond niet op tegen de voorde
len van deze oplossing. De bin
nenstad moet het domein wor
den van de fietsers, voetganger
en buspassagier. Dat dit desa
streuze gevolgen zou hebben
voor het economisch functio
neren van de binnenstad is
even onbewezen als onwaar
schijnlijk", aldus de ENWB.
8?5
Niet duur-wel heerlijk.
Aanbieding geldt van 27 nov. 6 dec.
VLISSINGEN - Vrijdag 1,
zaterdag 2 en zondag 3 decem
ber organiseert Youth for
Christ een koffiebarfestival in
Vlissingen.
Or vrijdag zal er de film „A
Stranger in my Forest" ge
draaid worden in de koffiebar
in de Spuistraat 51. Verder
rijdt er een dubbeldekker in de
stad, naast nog andere activi
teiten. Het centrale thema van
het weekeinde is: Nieuw leven
een noodzaak. Alle festivitei
ten zijn gratis.
De voorzitter van de
Zeeuwse Waterschapsbond,
dijkgraaf Geluk, heeft ge
sproken, vrienden. Hij vindt
dat tot nu toe weinig geble
ken is van de noodzaak om de
negen Zeeuwse waterschap
pen te bundelen in één
Zeeuws waterschap.
En dat zei hij natuurlijk
niet zomaar. Want er gaan
steeds meer stemmen op bin
nen de provincie, die juist
pleiten voor zo'n concentra
tie. Niet alleen omdat ze zo
graag bundelen, maar omdat
zo'n bundeling onder meer
als voordeel heeft, dat de mi
lieubelasting in Zeeland
overal gelijk wordt.
Alle negen waterschappen
heffen nu hun eigen belasting
en dat leidt in de toekomst tot
absurde verschillen. Provin
ciale Waterstaat heeft bij
voorbeeld uitgezocht dat in
1985 een gezin op Zuid-Be
veland 390 gulden per jaar op
tafel moet leggen, en een ge
zin op Walcheren „slechts"
171 gulden. Op zich al een
reden om die concentratie se
rieus ter hand te nemen.
Maar er zijn er meer. Uit het
zelfde verhaal van provin
ciale waterstaat blijkt ook
dat de bestuurskosten van
alle waterschapsbesturen in
Zeeland (negen dus) allemaal
boven het landelijk gemid
delde liggen. En die kosten
worden bij het vormen van
één waterschap ongetwijfeld
ook naar beneden gedrukt.
„Voordelen van een concen
tratie moeten aantoonbaar
zijn, willen ze in een streek
begrepen worden", zo zij de
dijkgraaf Geluk. En dat lijkt
me eigenlijk niet zo moeilijk.
Moeilijker lijkt het me voor
de bewoners van Ritthem om
te begrijpen waarom die zui
veringsinstallatie, die het
waterschap Walcheren wil
neerzetten, per se vlak bij
hun dorp moet komen. De
inwoners hebben er steeds op
aangedrongen dat die zuive
ringsinstallatie naar het in
dustrieterrein in het Sloe
gaat. Geen onredelijke eis,
lijkt me, gezien de vele hecta
ren grond die daar nog be
schikbaar zijn.
Leek het er aanvankelijk
nog op, dat de inwoners in
hun streven gesteund wer
den, door hun gemeentebe
stuur van Vlissingen. Die
steun dreigt weg te vallen.
Ik kan me voorstellen dat
de bevolking van Ritthem
weinig respect kan opbren
gen voor hun bestuurders in
deze zaak, want het gedraai
is om duizelig van te worden.
Eerst maakte de gemeente
een bestemmingsplan,
waarin een plaats werd inge
ruimd voor die zuiveringsin
stallatie. Later kwam men
daar weer op terug en werd
het bestemmingsplan aange
nomen, zonder dat er ruimte
was voor die installatie.
Maar het provinciaal bestuur
geeft het waterschap, dat
vast blijft houden aan Rit
them, gelijk en keurt nu dat
bestemmingsplan niet goed.
Nu lijkt het erop dat Vlis
singen toch gaat toegeven,
omdat, zo wordt gesteld, het
waterschap een andere in
stallatie gaat neerzetten dan
men eerst van plan was.
Maar wel of niet een andere
installatie, feit blijft dat in
Ritthem goede grond op
geofferd moet worden aan
zo'n installatie, terwijl en
kele kilometers verder vele
hectaren grond braak liggen
te liggen. In een omgeving die
beter gesch ikt is voor zo'n in
stallatie. Want een zuive
ringsstation dat als een ju
weeltje het landschap siert,
heb ik nog nergens gezien.
ARJOAN
OOST-SOUBURG-Er
blijkt heel wat belang
stelling te zijn voor de mi
lieu-vriendelijke pyrami-
dewoningen die een Wal-
cherse werkgroep in Vlis
singen wil realiseren. Tot
nu toe hebben zich al ze
venendertig huishoudens
(gezinnen en alleenstaan
den) voor een dergelijk
projekt aangemeld. Aan
staande donderdagavond
wordt een eerste bijeen
komst gehouden in de Van
Duijvenvoorde Sportzaal
aan de Dongestraat in
Oost-Souburg.
Van de zevenendertig
huishoudens is het me
rendeel afkomstig uit
Walcheren, uit Goes en uit
Nisse is én aanmelding bij
de initiatiefnemers bin
nengekomen en een is er
zelfs bereid van Deventer
naar Vlissiyigen te komen.
De eerste bijeenkomst zal
voornamelijk gewijd
worden aan het geven van
informatie over deze
nieuwe vorm van wonen.
De vergadering begint
om acht uur.
WOONT U IN DIT
GEBIED
Dan behoort
De Scheldebode
iedere week
UITERLIJK
WOENSDAGAVOND
in de brievenbus te zitten
Waarschuwt U ons a u b
als U ons blad met
regelmatig of te laat
ontvangt
Tel. 01184-19910
Evenals vorig jaar
denken wij de echte
puzzelaars extra te
gerieven en wel met een
reuze(n) puzzel die liefst
185x90 cm meet. De
echte puzzelaar houdt
niet op voordat hij,
desnoods met behulp
van woordenboeken, een
encyclopedie en een stuk
of wat huisgenoten, alle
gevraagde woorden
gevonden heeft.
Er moeten niet minder dan
tweeduizend woorden
worden ingevuld.
De puzzel is tegen de prijs
van 10,- verkrijgbaar
bij:
Torenstr. 5 - Vlissingen
Nieuwe Burg 19,
Middelburg.