ENWB WIL AF VAN DISCRIMINATIE VAN DE FIETS Molen wacht nog jaar op restauratie Slagroomtaart ELEKTRONISCHE REKENMACHINES TEXAS INSTRUMENTS aq TEXAS INSTRUMENTS QQ en DE RUITER VLISSINGEN REUZE(N) PUZZEL MET 1 JAAR GARANTIE EN NEDERLANDSE GEBRUIKSAANWIJZING Grote ^i-hSS- OITGAVE: ZEEBRA WEEKBLADEN - TOTAAL OPLAGE 319.345 EX. Dubieus genoegen van 9,75 voor J&tèÏÈÈk voor o.a. HAVO - MAVO - VWO T.l. 30Tvi T.l. 25 nuWVlÜII P. Krugerstraat 55 - Tel. 01184-12733 pyramide- woningen TIP VAN ST. NICOLAAS KANTOOR DE SCHELDEBODE BOEKHANDEL LOEK, EBODE 201 Fietsvakbond pleit in rapport voor netwerk van fietsroutes MIDDELBURG - „Wie fietst bewijst de samenleving een dienst. Want een fiets verspreid geen uitlaatgassen, verslindt geen energie, rijdt niemand dood, maakt geen herrie en heeft minder ruimte nodig. Toch wordt voor die positieve bijdrage aan onze samenleving, - want dat is het - maar heel weinig teruggedaan. Als we willen blijven fietsen en als we willen dat meer mensen dat doen, moet daar snel verandering in komen". Deze stelling geeft de ENWB, de fietsvakbond, mee aan het rapport „Fietsen in Middelburg" dat vorige week vrijdag aan het Middel burgse gemeentebestuur werd aangeboden. NIEUW- en ST. JOOSLAND - De korenmolen in Nieuw- en St. Joosland komt er steeds- hopelozer bij te staan. Voorlo pig is er voor „de Onderne ming", zoals de molen heet, nog geen hoop. Voor 1979 is er op de begroting geen geld voor bestemd. Pas in 1980 wil de gemeente Middelburg 81.000 gulden voor restauratie uit trekken. ür moet een eind komen aan de discriminatie van de fiet sers, zo vindt de ENWB afde ling Zeeland. Terwijl er in de periode 1976 tot 1980 meer dan tien miljard gulden wordt uit gegeven voor andere manieren van vervoer (wegaanleg en on derhoud enz.) wordt er maar honderdzeventig miljoen aan fietspaden besteed. Een onder zoek van de Nederlandse Stichting voor de Statistiek leert echter wel dat er in Ne derland bijna tien miljoen fiet sers zijn. De ENWB komt in het rapport dan ook tot de vol gende conclusie: „de hoeveel heid voorzieningen die voor de auto worden aangelegd en de hoeveelheid voorzieningen die voor de fietser worden aange troffen, staan in geen enkele verhouding tot de aantallen gebruikers van deze voorzie ningen". De fietsvakbond constateert dat verschillende hogere en la gere overheden het belang van de fiets zo langzamerhand gaan inzien. Zo staat er in de Verstedelijkingsnota: „Met name de „milieuvriendelijke" vervoerwijzen als lopen en fietsen en, in zekere mate, openbaar vervoer dienen bevorderd te worden. De be perking zal voortaan moeten worden toegepast op het au toverkeer". De gemeente Mid delburg kwam in 1973 al tot de conclusie dat de (brom)fietser in de verdrukking dreigde te komen, en nam het rapport „Fietsen in de binnenstad" aan. De fietsbond citeerd en kele uitspraken uit dit rapport met instemming, zoals: „Ge zien de schaal van Middelburg kan qua afstand de fiets, ook in de toekomst, nog een rol van. betekenis spelen. Dit gelukt echter alleen als aan deze cate gorie relatief evenveel aan dacht wordt besteed als aan het autoverkeer, zo mogelijk zelfs nog meer aandacht, want de binnenstad als geheel is ten zeerste gebaat bij een zo hoog mogelijk fiets/bromfietsge- bruik en een zo laag mogelijk autogebruik".' Een ander citaat: „Bevorde ring van het fietsgebruik, en om niets minder gaat het, zal pas kans van slagen hebben als aan de fiets weer de ruimte wordt gegeven in die zin, dat de routes voor de fiets zo kort mogelijk en zo veilig mogelijk zijn met zo min mogelijk hin der door het autoverkeer". De fiets kan, kortom, de verkeers problemen van Middelburgs binnenstad aanzienlijk ver lichten. Het beleid dat op deze nota uit 1973 zou moeten vol gen, laat volgens de fietsvak bond nog steeds op zich wach ten. De prioriteit ligt nog steeds bij de auto,. Zestig pro cent van de Middelburgers die de straat op gaan, doen dat echter op de fiets, zo blijkt uit een enquête van de Initiatief groep Openbaar Vervoer in '77. Maar fietsen is een dubieus genoegen geworden. De ENWB: „Terwijl steeds meer mensen op de fiets willen stap pen, ontdekken we dat fietsen en lopen een dubieus genoegen is geworden. Via talloze stop lichten, na veel omrijden, met een onveilig gevoel, in lawaai en uitlaatgasssen kom je als fietser met moeite waar je moet zijn". Om dit te verbeteren is er een heel pakket maatregelen ten gunste van de fiets (en voor het openbaar vervoer) noodza kelijk. Ook al omdat er straks minder geld te verdelen zal zijn, pleit de ENWB voor kwa litatieve verkeersoplossingen zoals sti muieren van de fiets en openbaar vervoer. Het aanleggen van nieuwe wegen als de rondweg om Noord-Middelburg wijst de fietsbond af. Er zou in Middel burg een netwerk van fiets routes moeten komen. Als mogelijkheid noemt de bond in het rapport een serie routes die allemaal starten bij de bruggen aan de rand van de stad. Op deze routes moet de fiets voorrang krijgen en be schermd worden tegen het autoverkeer zonder daarbij het recht op de kortste weg te ver liezen. Ook verkeerslichten moeten aan het gebruik van de fiets aangepast worden. Als oplossing voor de verkeers overlast op de kaaien denkt de ENWB aan een overbrugging van de Maisbaai. Het auto verkeer voor Middelburg-Oost en Veere hoeft dan niet vele kilometers om te rijden over nog aan te leggen rondwegen die het landschap aantasten, landbouwgrond versnipperen, enzovoorts, enzovoorts. De van gemeentewege genoemde be zwaren tegen een overbrug ging van de Maisbaai (aantas ting silhouet van de stad en duur) wegen volgens de-fiets bond niet op tegen de voorde len van deze oplossing. De bin nenstad moet het domein wor den van de fietsers, voetganger en buspassagier. Dat dit desa streuze gevolgen zou hebben voor het economisch functio neren van de binnenstad is even onbewezen als onwaar schijnlijk", aldus de ENWB. 8?5 Niet duur-wel heerlijk. Aanbieding geldt van 27 nov. 6 dec. VLISSINGEN - Vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 decem ber organiseert Youth for Christ een koffiebarfestival in Vlissingen. Or vrijdag zal er de film „A Stranger in my Forest" ge draaid worden in de koffiebar in de Spuistraat 51. Verder rijdt er een dubbeldekker in de stad, naast nog andere activi teiten. Het centrale thema van het weekeinde is: Nieuw leven een noodzaak. Alle festivitei ten zijn gratis. De voorzitter van de Zeeuwse Waterschapsbond, dijkgraaf Geluk, heeft ge sproken, vrienden. Hij vindt dat tot nu toe weinig geble ken is van de noodzaak om de negen Zeeuwse waterschap pen te bundelen in één Zeeuws waterschap. En dat zei hij natuurlijk niet zomaar. Want er gaan steeds meer stemmen op bin nen de provincie, die juist pleiten voor zo'n concentra tie. Niet alleen omdat ze zo graag bundelen, maar omdat zo'n bundeling onder meer als voordeel heeft, dat de mi lieubelasting in Zeeland overal gelijk wordt. Alle negen waterschappen heffen nu hun eigen belasting en dat leidt in de toekomst tot absurde verschillen. Provin ciale Waterstaat heeft bij voorbeeld uitgezocht dat in 1985 een gezin op Zuid-Be veland 390 gulden per jaar op tafel moet leggen, en een ge zin op Walcheren „slechts" 171 gulden. Op zich al een reden om die concentratie se rieus ter hand te nemen. Maar er zijn er meer. Uit het zelfde verhaal van provin ciale waterstaat blijkt ook dat de bestuurskosten van alle waterschapsbesturen in Zeeland (negen dus) allemaal boven het landelijk gemid delde liggen. En die kosten worden bij het vormen van één waterschap ongetwijfeld ook naar beneden gedrukt. „Voordelen van een concen tratie moeten aantoonbaar zijn, willen ze in een streek begrepen worden", zo zij de dijkgraaf Geluk. En dat lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Moeilijker lijkt het me voor de bewoners van Ritthem om te begrijpen waarom die zui veringsinstallatie, die het waterschap Walcheren wil neerzetten, per se vlak bij hun dorp moet komen. De inwoners hebben er steeds op aangedrongen dat die zuive ringsinstallatie naar het in dustrieterrein in het Sloe gaat. Geen onredelijke eis, lijkt me, gezien de vele hecta ren grond die daar nog be schikbaar zijn. Leek het er aanvankelijk nog op, dat de inwoners in hun streven gesteund wer den, door hun gemeentebe stuur van Vlissingen. Die steun dreigt weg te vallen. Ik kan me voorstellen dat de bevolking van Ritthem weinig respect kan opbren gen voor hun bestuurders in deze zaak, want het gedraai is om duizelig van te worden. Eerst maakte de gemeente een bestemmingsplan, waarin een plaats werd inge ruimd voor die zuiveringsin stallatie. Later kwam men daar weer op terug en werd het bestemmingsplan aange nomen, zonder dat er ruimte was voor die installatie. Maar het provinciaal bestuur geeft het waterschap, dat vast blijft houden aan Rit them, gelijk en keurt nu dat bestemmingsplan niet goed. Nu lijkt het erop dat Vlis singen toch gaat toegeven, omdat, zo wordt gesteld, het waterschap een andere in stallatie gaat neerzetten dan men eerst van plan was. Maar wel of niet een andere installatie, feit blijft dat in Ritthem goede grond op geofferd moet worden aan zo'n installatie, terwijl en kele kilometers verder vele hectaren grond braak liggen te liggen. In een omgeving die beter gesch ikt is voor zo'n in stallatie. Want een zuive ringsstation dat als een ju weeltje het landschap siert, heb ik nog nergens gezien. ARJOAN OOST-SOUBURG-Er blijkt heel wat belang stelling te zijn voor de mi lieu-vriendelijke pyrami- dewoningen die een Wal- cherse werkgroep in Vlis singen wil realiseren. Tot nu toe hebben zich al ze venendertig huishoudens (gezinnen en alleenstaan den) voor een dergelijk projekt aangemeld. Aan staande donderdagavond wordt een eerste bijeen komst gehouden in de Van Duijvenvoorde Sportzaal aan de Dongestraat in Oost-Souburg. Van de zevenendertig huishoudens is het me rendeel afkomstig uit Walcheren, uit Goes en uit Nisse is én aanmelding bij de initiatiefnemers bin nengekomen en een is er zelfs bereid van Deventer naar Vlissiyigen te komen. De eerste bijeenkomst zal voornamelijk gewijd worden aan het geven van informatie over deze nieuwe vorm van wonen. De vergadering begint om acht uur. WOONT U IN DIT GEBIED Dan behoort De Scheldebode iedere week UITERLIJK WOENSDAGAVOND in de brievenbus te zitten Waarschuwt U ons a u b als U ons blad met regelmatig of te laat ontvangt Tel. 01184-19910 Evenals vorig jaar denken wij de echte puzzelaars extra te gerieven en wel met een reuze(n) puzzel die liefst 185x90 cm meet. De echte puzzelaar houdt niet op voordat hij, desnoods met behulp van woordenboeken, een encyclopedie en een stuk of wat huisgenoten, alle gevraagde woorden gevonden heeft. Er moeten niet minder dan tweeduizend woorden worden ingevuld. De puzzel is tegen de prijs van 10,- verkrijgbaar bij: Torenstr. 5 - Vlissingen Nieuwe Burg 19, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 1