VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
FIAT-128 HEEFT 40.000 KM
ACHTER DE RUG
LADA
NIEUW DE KOMFORTABELE FIAT 132
NU MET 'N SNELLE, STILLE 2500 DIESELMOTOR
NU IN ONZE SHOWROOM
GOLF TYPEN
kosten Rat
Toyota occasions
De1979 Ford Escort.
UW
KOMPLETE
iVERRASSING
DEL ADA
STATIONCAR!
V/art
FIAT AUTOBEDRIJF BRITANNIA
Afleverings-
Enkele mooie en goede
Ford Escorts
AUTOBEDRIJF
RENTON
6.250.-
7.250.-
3.950.-
7.650.-
5.400.-
7.950.-
4.950.-
8.650.-
12.850.-
8.950.-
11.700.-
12.509.-
11.250.-
Staan voor U klaar
(naast de Miro) Gildeweg 22, Vlissingen. 01184-19610
Nieuw vanaf 11.904 incl. BTW
TOYOTA MARK II
PASSAT LUXE
VW KEVER 1200
FIAT 127 3 drs
PASSATS 1600 CC
DATSUN 120Y
MAZDA STAL 818 S
MIN11000
0PEL KADETT
PASSAT VARIANT LS
SIMCA 1100 LE
AUD1100 LUXE
18.200.-
B0LF S 1600 cc 75 pk
VW POLO ELS 60 PK
VW DERBY S
VW GOLF EXTRA
prijs10.530.-
SCIR0CC0 LS
Verder diverse
met
LEUKE
AANBIEDINGEN
INRUIL-FINANCIERING-VERZEKERING MOGELIJK
C. GEBUYS 01184-12236
J. v. AS 01186-1943
G.M. POPPE 01181-535
Baitdên-
inr«H
Escort 1100 30.000 km 1975 5.00^.-
Escort 1100 Luxe 22.000 km 1976 8.900.-
Escort 1300 Sport 44.000 km 1975 7.950.-
Escort 1300 GL 36.000 km 1976 9.500.-
Escort 1300 Luxe Kombi 54.000 km 1976 7.750 -
Escort 1300 4-deurs 25.000 km 1976 9.200.-
Escort 1100 GL 40.000 km 1976 9.300.-
Escort 1100 Luxe 40.000 km 1976 8.250.-'
Escort 1300 27.000 km 1977 9.400.-*
in Vlissingen
MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
OFF. FORDDEALER
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1978
218
1
V
Wordt standaard geleverd met zeer veel extra's w.o. stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en rembegrenzer, 5 versnellingsbak,
getint glas rondom, electrisch bediende portierruiten, 4 ingebouwde zonnekleppen, radiaalbanden 175/70 SRX14, bovenliggende
nokkenas, dubbel klepdeksel met geluidsabsorberende kap, dubbel geïsoleerde motorruimte, verzwaarde kooiconstructie, topsnel
heid van 150 km/uur, toelaatbaar aanhangwagengewicht is 1430 kg. geremd, max. koppel 147 NM bij 2400 t/min., laag brandstof
verbruik, brandvrije velours bekleding en vele andere accessoires. Al met al een geruisarme snelle en comfortabele diesel tegen een
ideale prijs.
Rijklaar 25.200,- incl. btw, incl. compl. RML-behandeling. Suppl. metalliclak 422
Industrieweg 19, Vllsslngen 01180-17736
kleur grijs met. '75
nieuwprijs 18.760.-
van 6.950.-
Speciale
prijs
1300 cc
kleur wit '75
Nieuwpr. '18.300.-
van 7.700.-
SPECIALE
PRIJS
kleur rood '74
nieuwprijs 9.800.-
van 4.450.-
Nu
Spec.
kleur geel '77 27.000 km
nieuwprijs 10.250.-
van 8.250.-
Spec.
prijs
Kleur rood '74
Nieuwprijs 17.400.-
van 5.950.-
NU SPECIALE
PRIJS
Kleur rood '77
Nieuwprijs 13.600.-
van 8.800.-
NU SPECIALE
PRIJS
Kleur geel '76
41.000 km.
Nieuwprijs 14.600.-
van 9.900.-
NU SPECIALE A OCfl
PRIJS9.£3U.-
Kleur geel '75, veel extra's
Nieuwprijs 9.600.-
van 5.750.-
NU SPECIALE
PRIJS
Kleur beige, nov. '76
43.000 km.
Nieuwprijs, 12.800.-
van 9.100.-
NU SPECIALE
PRIJS
kleur rood sept. '76 33.000 km
Nieuwprijs 20.940.-
van 13.700.-
Nu speciale
prijs
Kleur rood '77
38.000 km.
Nieuwprijs 12.500.-
van 9.750.-
NU SPECIALE
PRIJS
Nieuw model '77
Blauw metallic
Nieuwprijs 25.800.-
van 19.600.-
NU SPECIALE
PRIJS
kleur panama bruin '77 34.000 km
nieuwprijs 15.569.-
van 12.000-
Nu speciale
prijs
Kleur rood 1978
19.000 km.
Nieuwprijs 15,900.-
van 12.900.-
NU SPECIALE
PRIJS
Juni '77 rood
12.000 km. nieuwprijs 13.950.
van 11.450.-
NU SPECIALE je 1 nn
PRIJSI I lUU.'
1977, geel
Nieuwprijs 14.330.-
van 10.930.-
NU speciale 1f| ron
Spec.
prijs
1600 cc 75 pk
kleur rood '76 i.z.g.st.v.
nieuwprijs 20.905.-
van 11.850.-
onze verkopers:
Auto Poppe Walcheren bv
GRIJP NU UW KANS!!!
D& kilometerteller van de Fiat 128 die bij,, Wereld op Wielen" een zeer |f||
zwaar leven heeft geleid, stond op 40.195 toen de vierde grote beurt
aan de wagen werd uitgevoerd. En net als voorheen konden de
monteurs geen grote klachten ontdekken. De kosten van die 40.000
-km beurt: 155,61 gulden. Een belachelijk prijsje wanneer je bedenkt
hoe zwaar onze testwagen het heeft gehad. De Fiat 128, vorig jaar
helemaal vernieuwd ten einde de toen reeds acht jaar oude wagen
weer up to date te maken, heeft zich ontwikkeld tot een uitermate
betrouwbare wagen die met weinig onderhoud en kosten genoegen
neemt. Onze 128 vergde aan onkosten over de volle 40.000 km een
bedrag van slechts f 670,35, hetgeen aan pure onkosten slechts
1,68 cent/km is, en dat is voor een auto uit deze klasse bepaald
weinig.
Daarbij komt dat ook de laat
ste 10.000 kilometer van de
duurtest met deze Fiat 128 het
brandstofverbruik gemiddeld
één op 11,2 bleef, zodat de
brandstofkosten per kilometer
- gerekend over de volle 40.000
km - 9,47 cent hebben bedra
gen. Aan benzine is totaal een
bedrag besteed van
3.806,67. Daarvoor is bijna
3589 liter super aangeschaft,
zodat de gemiddelde literprijs
tijdens de testperiode 1,06
heeft bedragen. Hierin zit ove
rigens ook een aantal in het
buitenland getankte liters,
omgerekend naar Nederland
se valuta.
De bandenkosten zijn wat
moeilijker te begroten. In de vori
ge periode maakte een forse
spijker een voortijdig einde aan
het leven van een band. Die band
kwam op 105,26. Nu, aan het
einde van de test is de situatie zo
dat twee banden (achter) over
ruim voldoende profiel beschik
ken om nog een vijftien- tot twin
tigduizend kilometer mee te kun
nen, terwijl de overige banden,
inclusief het reservewiel, tegen
vervanging aanzitten. DOOR
DRIE NIEUWE BANDEN TE
KOPEN, ZOU DE SITUATIE ZO
ZUN DAT DE WAGEN OP VIER
NIEUWE BANDEN STAAT
(waarvan er één dus enkele dui
zenden kilometers heeft ge
draaid) terwijl dan een reserve
band aanwezig is met een pro
fieldiepte van 5 mm. Stellen we
die reserveband op 60% dan is
dus 3,4 nieuwe band nodig om de
oorspronkelijke situatie te her
stellen. Het bandenverbruik over
de volle 40.000 km is dan 3,4 plus
de eerder vervangen band, dus
4,4. Gaan we uit van de eerder
genoemde prijs dan komen de
bandenkosten over 40.195 km
op 4,4 x 105,26 ofwel
463,14. Per kilometer gere
kend komt dat neer op 1,15 cent.
Hierin zit bovendien dus de pech
van de spijker, maar dat neemt
niet weg dat de bandenkosten
van de Fiat gewoon laag zijn. In
het vorige verslag van de duur
test met de Fiat 128 hebben we al
gemeld dat de scharnieren van
de zijruitjes achter flink aan het
roesten gingen. Verder houdt de
carrosserie zich opmerkelijk
goed. Aan deze 128 is heel dui
delijk te zien dat Fiat de laatste
jaren veel heeft verbeterd aan
het lakprocedé van haar wagens.
Daarover zijn in het verleden te
recht ook klachten geweest. Het
berekenen van de afschrijving,
de waardevermindering van de
wagen, is een moeilijke zaak. Het
beste is het daarbij uit te gaan
van de huidige nieuwprijs van de
wagen en dus te kijken hoe veel je
nu kwijt bent om weer een hele
nieuwe auto te kopen. Daarbij
moeten we dan de prijs van de
nieuwe banden aftrekken, want
tenslotte ga je niet eerst nieuwe
banden kopen om dan de wagen
in te ruilen.
De huidige nieuwprijs van de
Fiat 128 CL 1300 - we gaan uit
van gegevens van de ANWB, uit
de ANWB-Bovag- koerslijst, 3e
kwartaal 1978 - bedraagt
12.691. In dezelfde koerslijst
wordteen inruilwaarde genoemd
voor een auto van één jaar oud
en 20.000 km van 7.750,-.
Volgens gegeves uit de koerslijst
moeten correcties worden aan
gebracht vanwege de banden en
vanwege de grotere hoeveelheid
kilometers. Voor de banden kun
nen we een correctie van 200
gulden aanbrengen en voor de
extra kilometers van 750,-. We
komen dan aan een inruilwaarde
van 6800 gulden. Er zou dan bij
moeten worden geteld
5.891,-. Aangezien we eerder
al bij de bandenkosten zijn uitge
gaan van het kopen van nieuwe
banden, moeten die weer van dit
bedrag worden afgetrokken, an
ders rekenen we ze dubbel. We
komendanop een afschrijving
van een kleine 5500 gulden, ge
rekend over 40.000 km. Dit is per
kilometer 13,75 cent, hetgeen
voor een wagen uit deze klasse
redelijk kan worden genoemd.
Tenminste bij deze grote kilome-
trages.
In navolging tot een aantal
andere importeurs in ons land
en op dringend verzoek van de
RAI en BOVAG heeft ook de
Nederlandse Fiat-importeur
Leonard Lang B.V. besloten
voor alle modellen een vaste
afleveringskostenprijs te gaan
hanteren 225,- incl. BTW.
In dit bedrag zijn begrepen: de
transportkosten, de nulbeurt en
het rijklaar maken inclusief ont
vetten en poetsen, de kenteken
platen, het kentekenbewijs en de
legeskosten.
Totaal komen de kosten -
exclusief de verzekeringspremie
en motorrijtuigenbelasting - nu
op 26,05 cent/kilometer. Aan
verzekeringspremie en motorrij
tuigenbelasting is betaald - de
Fiat heeft geen vol jaar dienst
gedaan, dus moeten we ook
geen vol jaar rekenen -1460 gul
den. Per kilometer komt dit neer
op (afgerond) 3,7 cent. Waarmee
de totale kosten van de Fiat 128
duurtestwagen komen op 29,75
ct./km. En dat is bepaald geen
ongunstig resultaat. Zeker niet
als we in ogenschouw nemen dat
de wagen ons nooit in de steek
heeft gelaten en dat toch echt
niet zuinig is omgegaan met de
duurtest 128.
De Nederlandse importeur
van Toyota, de firma Louwman
en Parqui, heeft eind oktober
een twaalf maanden garantie
op gebruikte Toyota-automo-
bielen ingevoerd.
Kopers van een Toyota-occa
sion ontvangen, mits zij hun
tweedehands wagen bij een
Toyotadealer kopen, in het ver
volg een „Toyota First Class
12"-certificaat waarin duidelijk
omschreven alle garanties staan,
die gedurende een periode van
één jaar na de aankoop door de
dealer worden gegeven. Voor
waarde is echter, dat het een wa
gen betreft die niet ouder dan 4
jaar is, niet meer dan 50.000 km.
gereden heeft en een tweede
hands verkoopsprijs heeft van
tenminste 5000,-.
Klaar op de weg
U houdt van luxe en degelijkheid. Van
een representatieve auto, die toch als
werkauto tegen een stootje kan.
Bovendien ruim is-erg ruim zelfs! En bij
de prijs in, al alles heeftDan wacht u
bij de Lada-dealer een komplete
verrassing.
Maak snel een afspraak, want u bent
niet de enige die zich graag blij laat
verrassen.
Lada: keus uit 10 modellen.
Met al bij de prijs in: voorruit van
gelaagd veiligheidsglas
achterruitverwarming /driepunts gordels
/hoofdsteunen vacuüm
rembekrachtiging elektrische
ruitesproeier.
Lada nét even sterker, ook in de
dealer-service.
Er is reeds een LADA v.a. 9850,- incl.
B.T.W.
Dampoortstraat 12
Middelburg. Tel. 36815.