VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN FIAT-128 HEEFT 40.000 KM ACHTER DE RUG LADA NIEUW DE KOMFORTABELE FIAT 132 NU MET 'N SNELLE, STILLE 2500 DIESELMOTOR NU IN ONZE SHOWROOM GOLF TYPEN kosten Rat Toyota occasions De1979 Ford Escort. UW KOMPLETE iVERRASSING DEL ADA STATIONCAR! V/art FIAT AUTOBEDRIJF BRITANNIA Afleverings- Enkele mooie en goede Ford Escorts AUTOBEDRIJF RENTON 6.250.- 7.250.- 3.950.- 7.650.- 5.400.- 7.950.- 4.950.- 8.650.- 12.850.- 8.950.- 11.700.- 12.509.- 11.250.- Staan voor U klaar (naast de Miro) Gildeweg 22, Vlissingen. 01184-19610 Nieuw vanaf 11.904 incl. BTW TOYOTA MARK II PASSAT LUXE VW KEVER 1200 FIAT 127 3 drs PASSATS 1600 CC DATSUN 120Y MAZDA STAL 818 S MIN11000 0PEL KADETT PASSAT VARIANT LS SIMCA 1100 LE AUD1100 LUXE 18.200.- B0LF S 1600 cc 75 pk VW POLO ELS 60 PK VW DERBY S VW GOLF EXTRA prijs10.530.- SCIR0CC0 LS Verder diverse met LEUKE AANBIEDINGEN INRUIL-FINANCIERING-VERZEKERING MOGELIJK C. GEBUYS 01184-12236 J. v. AS 01186-1943 G.M. POPPE 01181-535 Baitdên- inr«H Escort 1100 30.000 km 1975 5.00^.- Escort 1100 Luxe 22.000 km 1976 8.900.- Escort 1300 Sport 44.000 km 1975 7.950.- Escort 1300 GL 36.000 km 1976 9.500.- Escort 1300 Luxe Kombi 54.000 km 1976 7.750 - Escort 1300 4-deurs 25.000 km 1976 9.200.- Escort 1100 GL 40.000 km 1976 9.300.- Escort 1100 Luxe 40.000 km 1976 8.250.-' Escort 1300 27.000 km 1977 9.400.-* in Vlissingen MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 OFF. FORDDEALER SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1978 218 1 V Wordt standaard geleverd met zeer veel extra's w.o. stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en rembegrenzer, 5 versnellingsbak, getint glas rondom, electrisch bediende portierruiten, 4 ingebouwde zonnekleppen, radiaalbanden 175/70 SRX14, bovenliggende nokkenas, dubbel klepdeksel met geluidsabsorberende kap, dubbel geïsoleerde motorruimte, verzwaarde kooiconstructie, topsnel heid van 150 km/uur, toelaatbaar aanhangwagengewicht is 1430 kg. geremd, max. koppel 147 NM bij 2400 t/min., laag brandstof verbruik, brandvrije velours bekleding en vele andere accessoires. Al met al een geruisarme snelle en comfortabele diesel tegen een ideale prijs. Rijklaar 25.200,- incl. btw, incl. compl. RML-behandeling. Suppl. metalliclak 422 Industrieweg 19, Vllsslngen 01180-17736 kleur grijs met. '75 nieuwprijs 18.760.- van 6.950.- Speciale prijs 1300 cc kleur wit '75 Nieuwpr. '18.300.- van 7.700.- SPECIALE PRIJS kleur rood '74 nieuwprijs 9.800.- van 4.450.- Nu Spec. kleur geel '77 27.000 km nieuwprijs 10.250.- van 8.250.- Spec. prijs Kleur rood '74 Nieuwprijs 17.400.- van 5.950.- NU SPECIALE PRIJS Kleur rood '77 Nieuwprijs 13.600.- van 8.800.- NU SPECIALE PRIJS Kleur geel '76 41.000 km. Nieuwprijs 14.600.- van 9.900.- NU SPECIALE A OCfl PRIJS9.£3U.- Kleur geel '75, veel extra's Nieuwprijs 9.600.- van 5.750.- NU SPECIALE PRIJS Kleur beige, nov. '76 43.000 km. Nieuwprijs, 12.800.- van 9.100.- NU SPECIALE PRIJS kleur rood sept. '76 33.000 km Nieuwprijs 20.940.- van 13.700.- Nu speciale prijs Kleur rood '77 38.000 km. Nieuwprijs 12.500.- van 9.750.- NU SPECIALE PRIJS Nieuw model '77 Blauw metallic Nieuwprijs 25.800.- van 19.600.- NU SPECIALE PRIJS kleur panama bruin '77 34.000 km nieuwprijs 15.569.- van 12.000- Nu speciale prijs Kleur rood 1978 19.000 km. Nieuwprijs 15,900.- van 12.900.- NU SPECIALE PRIJS Juni '77 rood 12.000 km. nieuwprijs 13.950. van 11.450.- NU SPECIALE je 1 nn PRIJSI I lUU.' 1977, geel Nieuwprijs 14.330.- van 10.930.- NU speciale 1f| ron Spec. prijs 1600 cc 75 pk kleur rood '76 i.z.g.st.v. nieuwprijs 20.905.- van 11.850.- onze verkopers: Auto Poppe Walcheren bv GRIJP NU UW KANS!!! D& kilometerteller van de Fiat 128 die bij,, Wereld op Wielen" een zeer |f|| zwaar leven heeft geleid, stond op 40.195 toen de vierde grote beurt aan de wagen werd uitgevoerd. En net als voorheen konden de monteurs geen grote klachten ontdekken. De kosten van die 40.000 -km beurt: 155,61 gulden. Een belachelijk prijsje wanneer je bedenkt hoe zwaar onze testwagen het heeft gehad. De Fiat 128, vorig jaar helemaal vernieuwd ten einde de toen reeds acht jaar oude wagen weer up to date te maken, heeft zich ontwikkeld tot een uitermate betrouwbare wagen die met weinig onderhoud en kosten genoegen neemt. Onze 128 vergde aan onkosten over de volle 40.000 km een bedrag van slechts f 670,35, hetgeen aan pure onkosten slechts 1,68 cent/km is, en dat is voor een auto uit deze klasse bepaald weinig. Daarbij komt dat ook de laat ste 10.000 kilometer van de duurtest met deze Fiat 128 het brandstofverbruik gemiddeld één op 11,2 bleef, zodat de brandstofkosten per kilometer - gerekend over de volle 40.000 km - 9,47 cent hebben bedra gen. Aan benzine is totaal een bedrag besteed van 3.806,67. Daarvoor is bijna 3589 liter super aangeschaft, zodat de gemiddelde literprijs tijdens de testperiode 1,06 heeft bedragen. Hierin zit ove rigens ook een aantal in het buitenland getankte liters, omgerekend naar Nederland se valuta. De bandenkosten zijn wat moeilijker te begroten. In de vori ge periode maakte een forse spijker een voortijdig einde aan het leven van een band. Die band kwam op 105,26. Nu, aan het einde van de test is de situatie zo dat twee banden (achter) over ruim voldoende profiel beschik ken om nog een vijftien- tot twin tigduizend kilometer mee te kun nen, terwijl de overige banden, inclusief het reservewiel, tegen vervanging aanzitten. DOOR DRIE NIEUWE BANDEN TE KOPEN, ZOU DE SITUATIE ZO ZUN DAT DE WAGEN OP VIER NIEUWE BANDEN STAAT (waarvan er één dus enkele dui zenden kilometers heeft ge draaid) terwijl dan een reserve band aanwezig is met een pro fieldiepte van 5 mm. Stellen we die reserveband op 60% dan is dus 3,4 nieuwe band nodig om de oorspronkelijke situatie te her stellen. Het bandenverbruik over de volle 40.000 km is dan 3,4 plus de eerder vervangen band, dus 4,4. Gaan we uit van de eerder genoemde prijs dan komen de bandenkosten over 40.195 km op 4,4 x 105,26 ofwel 463,14. Per kilometer gere kend komt dat neer op 1,15 cent. Hierin zit bovendien dus de pech van de spijker, maar dat neemt niet weg dat de bandenkosten van de Fiat gewoon laag zijn. In het vorige verslag van de duur test met de Fiat 128 hebben we al gemeld dat de scharnieren van de zijruitjes achter flink aan het roesten gingen. Verder houdt de carrosserie zich opmerkelijk goed. Aan deze 128 is heel dui delijk te zien dat Fiat de laatste jaren veel heeft verbeterd aan het lakprocedé van haar wagens. Daarover zijn in het verleden te recht ook klachten geweest. Het berekenen van de afschrijving, de waardevermindering van de wagen, is een moeilijke zaak. Het beste is het daarbij uit te gaan van de huidige nieuwprijs van de wagen en dus te kijken hoe veel je nu kwijt bent om weer een hele nieuwe auto te kopen. Daarbij moeten we dan de prijs van de nieuwe banden aftrekken, want tenslotte ga je niet eerst nieuwe banden kopen om dan de wagen in te ruilen. De huidige nieuwprijs van de Fiat 128 CL 1300 - we gaan uit van gegevens van de ANWB, uit de ANWB-Bovag- koerslijst, 3e kwartaal 1978 - bedraagt 12.691. In dezelfde koerslijst wordteen inruilwaarde genoemd voor een auto van één jaar oud en 20.000 km van 7.750,-. Volgens gegeves uit de koerslijst moeten correcties worden aan gebracht vanwege de banden en vanwege de grotere hoeveelheid kilometers. Voor de banden kun nen we een correctie van 200 gulden aanbrengen en voor de extra kilometers van 750,-. We komen dan aan een inruilwaarde van 6800 gulden. Er zou dan bij moeten worden geteld 5.891,-. Aangezien we eerder al bij de bandenkosten zijn uitge gaan van het kopen van nieuwe banden, moeten die weer van dit bedrag worden afgetrokken, an ders rekenen we ze dubbel. We komendanop een afschrijving van een kleine 5500 gulden, ge rekend over 40.000 km. Dit is per kilometer 13,75 cent, hetgeen voor een wagen uit deze klasse redelijk kan worden genoemd. Tenminste bij deze grote kilome- trages. In navolging tot een aantal andere importeurs in ons land en op dringend verzoek van de RAI en BOVAG heeft ook de Nederlandse Fiat-importeur Leonard Lang B.V. besloten voor alle modellen een vaste afleveringskostenprijs te gaan hanteren 225,- incl. BTW. In dit bedrag zijn begrepen: de transportkosten, de nulbeurt en het rijklaar maken inclusief ont vetten en poetsen, de kenteken platen, het kentekenbewijs en de legeskosten. Totaal komen de kosten - exclusief de verzekeringspremie en motorrijtuigenbelasting - nu op 26,05 cent/kilometer. Aan verzekeringspremie en motorrij tuigenbelasting is betaald - de Fiat heeft geen vol jaar dienst gedaan, dus moeten we ook geen vol jaar rekenen -1460 gul den. Per kilometer komt dit neer op (afgerond) 3,7 cent. Waarmee de totale kosten van de Fiat 128 duurtestwagen komen op 29,75 ct./km. En dat is bepaald geen ongunstig resultaat. Zeker niet als we in ogenschouw nemen dat de wagen ons nooit in de steek heeft gelaten en dat toch echt niet zuinig is omgegaan met de duurtest 128. De Nederlandse importeur van Toyota, de firma Louwman en Parqui, heeft eind oktober een twaalf maanden garantie op gebruikte Toyota-automo- bielen ingevoerd. Kopers van een Toyota-occa sion ontvangen, mits zij hun tweedehands wagen bij een Toyotadealer kopen, in het ver volg een „Toyota First Class 12"-certificaat waarin duidelijk omschreven alle garanties staan, die gedurende een periode van één jaar na de aankoop door de dealer worden gegeven. Voor waarde is echter, dat het een wa gen betreft die niet ouder dan 4 jaar is, niet meer dan 50.000 km. gereden heeft en een tweede hands verkoopsprijs heeft van tenminste 5000,-. Klaar op de weg U houdt van luxe en degelijkheid. Van een representatieve auto, die toch als werkauto tegen een stootje kan. Bovendien ruim is-erg ruim zelfs! En bij de prijs in, al alles heeftDan wacht u bij de Lada-dealer een komplete verrassing. Maak snel een afspraak, want u bent niet de enige die zich graag blij laat verrassen. Lada: keus uit 10 modellen. Met al bij de prijs in: voorruit van gelaagd veiligheidsglas achterruitverwarming /driepunts gordels /hoofdsteunen vacuüm rembekrachtiging elektrische ruitesproeier. Lada nét even sterker, ook in de dealer-service. Er is reeds een LADA v.a. 9850,- incl. B.T.W. Dampoortstraat 12 Middelburg. Tel. 36815.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 18