WFRFMinnF RO \/AG AUTODEALE RQ WAL CHEREN NU IN ONZE SHOWROOM Rijtest van de nieuwe RenauR-18 Rubriek betrouwbare gebruikte auto's van Renault dealer A AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. VLISSINGEN DE NIEUWE FIAT 132 DIESEL 2500 FIAT AUTOBEDRIJF BRITANNIA DE TOEKOMST BV DE TOEKOMST AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL 'A ■nHpn 1 4 occasions V GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S M. DE DREU EN CO. B.V. °*D A1 GARANT^ Motor en presta ties Rij-eigenschap- oen Alleen een proefrit kan u overtuigen. Aantonen hoeveel raffinement er schuilt in deze raspaarden van Lancia aaaa VCnCNIVjUL DU VnM nU 1 wL/i-ril MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 OFF. FORDDEALER A1 itnhraHriif MITSUBISHI Autobedrijf motors corporation „Paauwenburg" B.V. LANCIA HPE 1600 v.a. 28.500.- LANCIA BETA v.a. 20.248.- Demonstratie-auto's aanwezig. Deze worden met aantrekkelijke kortingen geleverd (Informatie hieromtrent wordt u graag verstrekt door uw Lancia-dealer) Industrieweg 19 01184-17736 L. BLAAS BV 214 V Wordt standaard geleverd met zeer veel extra's w.o. stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en rembegrenzer, 5 versnellingsbak, getint glas rondom, electrisch bediende portierruiten, 4 ingebouwde zonnekleppen, radiaalbanden 175/70 SRX14, bovenliggende nokkenas, dubbel klepdeksel met geluidsabsorberende kap, dubbel geïsoleerde motorruimte, verzwaarde kooiconstructie, topsnel heid van 150 km/uur, toelaatbaar aanhangwagengewicht is 1430 kg. geremd, max. koppel 147 NM bij 2400 t/min„ laag brandstof verbruik, brandvrije velours bekleding en vele andere accessoires. Al met al een geruisarme snelle en comfortabele diesel tegen een ideale prijs. Rijklaar 25.200,- incl. btw, incl. compl. RML-behandeling. Suppl. metalliclak 422 Industrieweg 19, Vllssingen 01180-17736 Zoekt U een betrouwbare wagen Kom eens langs. Koopt U een auto boven de 4000.-. dan krijgt U een waterdichte Bovag-garantie. Als speciale aanbieding hebben wij voor U; Merk jaartal km prijs Renault 4TL 12-76 34.000 7.350 Renault 4E 2-74 80.000 3.950 Renault 4E 12-73 80.000 3.500 Renault 5L f 3-77 24.000 8.750 Renault 6L 12-75 87.000 5.500 Renault 12TL 9-76 29.000 9.250 Renault 16TL 5-75 91.000 7.500 Renault 20TL 4-76 62.000 13.500 Renault 30TS 1-76 98.000 14.000 Toyota Corolla Coupé 3-75 39.000 6.000 Audi 50LS 3-75 84.000 6.750 Fiat 128S 5-76 19.000 7.950 Simca 1100 Tourist 1-76 38.000 6.000 Simca 1100 Special 5-73 77.000 2.750 Opel Kadett LPG 11-76 51.000 9.200 Citroen 2CV4 2-77 52.000 5.250 Mazda 818 2-75 85.000 4.500 Triumph Dolomite 6-75 95.000 4.750 Peugeot 304GL 10-75 74.000 6.000 Peugeot 104GL 9-76 49.000 7.500 Peugeot 304 Break 11-73 77.000 f 3.750 DAF 46 3-75 33.000 4.000 Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vllssingen Tel. 01184-13908 Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003 Citroön 2CV 1973 700, DAF 55 1972 165o| Escort 1100 1972 1 750, Taunus 1300 L 1971 200o[ Taunus 1600 L 1972 3600[- Taunus 1300 L 1972 340o! Taunus 1600 L 1973 4500 Fiat 127 1973 2250,- Renault R12 1973 3000!- Renault R6L 1974 3300!- Simca 1100 GLS 1974 3750,- Simca 1000 Rally 1 1973 2200|- Ford Capri 1600 GTR 1973 525o|- in Vlissingen Middelburg, Zusterstraat 34, tel. 011BO-12972 Vllssingen, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 Official Forddealer Citroen 2CV432.000 km. 1976 4.600.- Citroen LN (nieuw type)11.000 km. 1977 8.300.- DAF 66 Kombi35.000 km. 1976 7.500 - e Datsun 120Y luxe 17.000 km. 1976 8.500.- \Ford Fiësta 950 22.000 km. 1976 8.750.- e Ford Escort 110060.000 km. 1974 4.750.- Ford Escort 1300 GL47.000 km. 1975 8.750.- e Ford Escort 1100 (nieuw model) 70.000 km. 1975 6.800.- Ford Escort 1100 luxe30.000 km. 1975 5.000.- Ford Taunus 1600 luxe70.000 km. 1973 4.650.- e Ford Taunus 1600 met gasinstallatie 70.000 km. 1973 4.750.- Ford Taunus 1600 L 4-deurs 50.000 km. 1973 5.000.- Ford Taunus 1600 L75.000 km. 1974 5.300.- Ford Taunus 1600 Lv47.500 km. 1977 12.500.- Ford Capri 1600 GTR 86.000 km. 1973 5.250.- Fiat 131 Kombi72.000 km. 1975 6.000.- Peugeot 104 1974 5.000.- Peugeot 204 GL42.000 km. 1976 8.000.- Renault R6TL 34.000 km. 1976 8.750.- Renault 12 L80.000 km. 1973 3.000.- Renault R6EL80.000 km. 1974 3.800.- Simca Rally I64.000 km. 1973 2.200.- Simca 1100 spec. 4-drs62.500.- 1974 4.750.- Simca 1100 34.000 km. 1975 6.900.- Toyota 1200 Corolla 1200L59.000 km. 1974 4.750.- Toyota Carina 1600 L35.000 km. 1975 6.750.- VW Passat LS 4-deurs6000 km. 1974 7.000.- Met de komst van de nieuwe „18" voltrekt zich zonder twij fel een wezenlijke verandering in de modellenpolitiek van Re nault. Hoewel de „12" officieel nog even in produktie zal blij ven, mag de „18" zeker gezien worden als opvolger van dit model. Bovendien kan de nieuwkomer in de nabije toe komst ook best eens de plaats van de - ook al bijna oeroude - „16" gaan innemen, want met de nieuwe carrosserie als ba sis kan Renault met de „18" alle kanten op. Laten we dan ook voorop stellen, dat de sty- Ungafdeling van de Franse Staasfabriek een bijzonder ge slaagd ontwerp op tafel heeft gelegd. De wagen toont goed, heeft een moderne, vlotte lijn, waaraan enige verwantschap met BMW zeker niet ontzegd kan worden, maar heeft daar voor ook wezenlijk een meer prestigieus uiterlijk gekregen. Wie niet duidelijk op het be kende wybert-embleem op de grille van deze auto let zou er ook nauwelijks een Renault in kunnen ontdekken. Een van voor tot achter geheel nieuwe vier-deurs carrosserie, die met een lengte van 4 m 38 en een breedte van 1 m 68 is afge stemd op veel interieurruimte en comfort. Beide zijn ook in de wa gen overtuigend aanwezig: in de eerste plaats door de al vaak geroemde en uitstekend zittende Renault fauteuils - naar wens met velours of kunstleren bekle ding - en verder door de bijzon der nette afwerking van het inté rieur met een vloertapijt, fraaie kunstieren portierpanelen met reeds ingebouwde luidspreker- roosters voor de radio, armsteu- nen vóór- en achter voorzien van asbakjes, een leeslampje voor de voorpassagiers en een met schuimplastic bekleed twee- spakig stuurwiel. Merkwaardig genoeg ontbreken - bij een toch doordacht uitgevoerde auto als de ,,18" op de goedkopere TL en TS modellen de hoofdsteunen op de voorstoelen. Standaard zijn die echter wel aanwezig op de GTL en de door ons geteste GTS-versie. Die luxere uitvoe ringen zijn overigens rijk bedeeld met extra's die weinig op auto's in deze klasse te vinden zijn. Zo treft men op deze wagens stan daard aan: elektrische zijruitbe- diening, een uitstekend van bin nenuit verstelbare zijspiegel en een centrale deurvergrendeling. Overigens biedt de GTS zijn ei genaar ook nog standaard een perfect werkende wis/was in stallatie op de rechthoekige ha logeen koplampen aan. Het dashboard is - zoals vele heden daagse kunststof-veiligheidspa nelen - wat sober van uitvoering. Het is vervaardigd van hard plas tic met een schuimplastic vulling en bestaat uit één enkel paneel, dat voor de passagierszitplaats enigszins terugwijkt om plaats ruimte te winnen en voor de be stuurder een rechthoekige uit stulping heeft, waarin alle me ters, de waarschuwingslampjes en een quartzklokje zijn inge bouwd. De belangrijkste bedie ningsorganen zitten zoals ge bruikelijk rond de stuurkolom ge groepeerd, terwijl de overige schakelaars en de bedienings handles voor verwarmings- en ventilatiesysteem op een breed paneel van de middenconsole zijn geplaatst. Alles overigens goed onder handbereik met daarbij de aantekening dat dé temperatuurregeling en frisse lucht doorstroming uitstekend werken. Zoals reeds vermeld is de Renault 18 voorzien van een normale kofferruimte. Dankzij het feit dat het reservewiel een plaats heeft gevonden onder de laad- voer bezit de wagen een flink ba gagecompartiment met een nut tige inhoud van bijna 400 dm3. De nieuwe Renault „18" wordt uitgerust met twee verschillende motoren. De zogeheten TL-ver- sies zijn voorzien van een 1397 cc motor (dezelfde die de fabriek voor de Zweedse en Spaanse uitvoeringen van de ,,12" ge bruikt en die ook in de Volvo 343 huist), de TS-versies hebben de modernere 1647 cc lichtmetalen 4 cilinder meegekregen, die eveneens in de Renault 16 TX zit. Uiteraard voldoet de grote motor het best in de 950 kg wegende wagen. Het vermogen van die 1647 cc krachtbron 79 PK (58,1 kW) bij 5500 t/m en daarmee komt de ,,18" tot zeer zeker geen slechte prestaties. We noteerden een topsnelheid van 159 echte km/uur (tien km meer dan de 1397 cc-versie) en een accelle- ratietijd van stilstand tot 100 km/ uur in 13,6 seconden. Men kan met de „18 GTS" dan ook be paald vlot rijden, daarbij gehol pen door een uitstekend scha kelende 5-versnellingsbak, be- dienbaar via een kort pookje op de vloer. Helaas moet gezegd worden, dat die motor niet bepaald geruisloos is en z'n arbeidsprestaties duide lijk aan de inzittenden van de wa gen hoorbaar maakt. Naar onze mening had de fabriek best wat extra geluiddichtend materiaal mogen aanbrengen tussen het motorcompartiment en het pas sagiersgedeelte. Verrassend is het brandstofverbruik van de nieuwe Renault 18: het totaal gemiddelde tijdens onze testpe riode van 1500 km bedroeg 1 op 12,2, waarbij we toch echt de wagen grondig aan de tand heb ben gevoeld. Bij een constante snelheid van 80 km/uur noteer den we voor de 1647 cc motor peen verbruik van 1 op 16,4, bij 100 km/uur 1 op 12,7 en bij 120 km/uur nog altijd 1 op 11,8. Zelfs in stadsverkeer bleek de 18 GTS uitermate zuinig met de brand stof om te springen: 1 op 10,1. Renault's nieuwste telg belooft dus een economisch interes sante auto te worden, termeer omdat onderhoud en reparaties ook al zijn afgestemd op weinig kosten. Voor de periodieke diag nose-controle is een stekker aansluiting in het motorcompar timent aangebracht, onderhoud- beurten vinden nog maar om de 15.000 km plaats en de wagen heeft af fabriek al een totale tec- tylbehandeling meegekregen. Ondanks het bepaald niet Re- nault-achtige uiterlijk, is de ..18" wél een auto met voorwielaan drijving gebleven, terwijl ook in het onderstel veel van de Renault ,,12" techniek terug te vinden is. Vooraan géén McPherson sys teem, maar een onafhankelijke wielophanging met draagarmen aan de onderzijde, een enkel voudige draagarm-as aan de bo venzijde, schroefveren met een grote diameter gemonteerd rond korte telescopische schokdem pers. Achteraan heeft Renault een vaste as gemonteerd, scharnierend op twee langzij ge plaatste reactiestangen en een triangel in het midden. Vering van de achterwielen geschiedt door schroefveren, met coaxiaal inge bouwde telescopische schok dempers. Een wat moeilijk om schrijfbare, geheel eigen Renault onderstelconstructie die in iets gewijzigde vorm al op de Renault ,,12" werd toegepast. De wegligglng van de nieu we „18" is zonder meer goed te noemen, hoewel de wagen in snel genomen bochten wel erg sterk onderstuurd is. Dit komt ondermeer omdat de motor in de lengterichting vèr voor de voortrein is geplaatst, waar door het gewicht op de voor wielen onevenredig is ver deeld. Volgens Renault is voor deze constructie gekozen, omdat de inbouw van een au tomatische versnellingsbak anders onmogelijk zou zijn. De besturing is exact, maar ook bij de handelbaarheid is het overwicht op de vooras merk baar. Aandrijving is soms dui delijk voelbaar en op lage snelheden zou de Renault „18"-rijder zich toch wel een servo-bestuurbekrachtiging wensen. In tegenstelling tot eerdere exemplaren van de „18", die we lang voor de in troductie in Zuid-Frankrijk re den, vonden we de vering van de huidige productie-wagens veel stugger en lang niet zo comfortabel meer. Wegonef- fenheden dringen ook duide lijk tot het interieur door en veel van de geprezen interieur- comfort gaat daardoor verlo ren. Gerbrandystraat 4 - Vlissingen Tel. 01184-65496 of 01189-1780 Inruil - Financiering - Garantie Mitsubishi Sigma 16001977 Mitsubishi Celeste 20001977 Mitsubishi Celeste 16001977 Mitsubishi Lancer 1600 1976 Mitsubishi 1400 GL1975 Toyota 1200 E1975 Datsun 120 Y1977 Honda Civic Automaat1977 Audi 80 4-drs1974 Toyota Carina 1600 L 1976 Toyota Corolla1976 Toyota Corolla Kombi1975 Nog diverse andere merken Zaterdags gehele dag open. Lancia BêtaHPE ncia Bèta Sedan Eerste Zeeuwse auto-garagej Markt 45-47 Middelburg Te!. 01180-12918. Bovag garantie aangevuld met volledige garantie omruilaarantie qedurende 6 maanden Fiat 127 2-drs1973 2.400.. Fiat 127 2-drs1975 4.750.- Fiat 127 2-drs1977 7.500.- Fiat 127 Special 2-drs1976 6.500 - Fiat 128 2-drs1974 3.850.- Fiat 128 Special 2-drs1975 5.900 - Fiat 128 4-drs,-r176 7.750 - Fiat 131 1300 Special1977 9.900 - Simca 1000LS1975 5.750.- Simca 1000 Rally 2 1975 5.250 - Chevrolet Nova1975 10.000 - Mitsubishi 2000 Galant S1977 13.000 - VW Passat LS ...s1C 1974 5 250. Fiat 238 gesloten bestel1.250 - Van één onzer klanten: •Fiat 128 Berlinetta Sport Met zeer veel accessoires mei 1978 8.000 km 5.000,- beneden nieuwpnjs .\J 12 MAANDEN GARANTIE Toyota Mark II1977 Toyota Carina da Luxo1976 Toyota Corolla 30 Luxe76-77 Toyota Corolla 30 75-76-77 Toyota Corolla 30, automaat1975 Toyota Corolla 30 luxe, 4 deurs 1977 Toyota Corolla 30, coupé 1977 Het gaat hierbij om gebruikte Toyota's tot max. 4 jaar vanaf f 5000,- die minder dan 50.000 kilometer gelopen hebben en voor 31 december a.s. worden gekocht. AUTO's vanaf f 4.000,- first class Bovaggarantie Toyota Corolla 30 automaat1975 Toyota Corolla 1200 Luxe1975 Toyota Corona Mark II 1973 Citroen GS1974 Hanomag F30 diesel (gesloten bestel) Austin Allegro1976 VW Passat S 1976 VW Kever 1303 1975 Fiat Miration 1300 ïg/a Ford Taunus 1600L1976 Ford Taunus 1600 Coupé1971 Renault R4j 1974 Toyota Carina 1600 1972 Fiat 128"1972 NSU Prinz 4 1971-1972 Fiat 1281971 KLEIN VLAANDEREN 97, MIDDELBURG. TEL. 12865 v/h Gebr. Blanker. Verkoper P.A. Blanker. 01180-13900 Inruil - Financiering

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 14