WFRFMinnF RO
\/AG AUTODEALE
RQ
WAL
CHEREN
NU IN ONZE SHOWROOM
Rijtest van de nieuwe RenauR-18
Rubriek betrouwbare
gebruikte auto's
van Renault dealer
A
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. VLISSINGEN
DE NIEUWE FIAT 132 DIESEL 2500
FIAT AUTOBEDRIJF BRITANNIA
DE TOEKOMST BV
DE TOEKOMST
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
'A
■nHpn
1
4
occasions
V
GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S
M. DE DREU EN CO. B.V.
°*D A1 GARANT^
Motor en presta
ties
Rij-eigenschap-
oen
Alleen een proefrit kan u overtuigen.
Aantonen hoeveel raffinement er
schuilt in deze raspaarden van Lancia
aaaa
VCnCNIVjUL DU
VnM nU 1 wL/i-ril
MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
OFF. FORDDEALER
A1 itnhraHriif MITSUBISHI
Autobedrijf motors corporation
„Paauwenburg" B.V.
LANCIA HPE 1600 v.a. 28.500.-
LANCIA BETA v.a. 20.248.-
Demonstratie-auto's aanwezig.
Deze worden met aantrekkelijke kortingen geleverd
(Informatie hieromtrent wordt u graag verstrekt door uw Lancia-dealer)
Industrieweg 19 01184-17736
L. BLAAS BV
214
V
Wordt standaard geleverd met zeer veel extra's w.o. stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en rembegrenzer, 5 versnellingsbak,
getint glas rondom, electrisch bediende portierruiten, 4 ingebouwde zonnekleppen, radiaalbanden 175/70 SRX14, bovenliggende
nokkenas, dubbel klepdeksel met geluidsabsorberende kap, dubbel geïsoleerde motorruimte, verzwaarde kooiconstructie, topsnel
heid van 150 km/uur, toelaatbaar aanhangwagengewicht is 1430 kg. geremd, max. koppel 147 NM bij 2400 t/min„ laag brandstof
verbruik, brandvrije velours bekleding en vele andere accessoires. Al met al een geruisarme snelle en comfortabele diesel tegen een
ideale prijs.
Rijklaar 25.200,- incl. btw, incl. compl. RML-behandeling. Suppl. metalliclak 422
Industrieweg 19, Vllssingen 01180-17736
Zoekt U een betrouwbare wagen Kom eens
langs. Koopt U een auto boven de 4000.-.
dan krijgt U een waterdichte Bovag-garantie.
Als speciale aanbieding hebben wij voor U;
Merk
jaartal
km
prijs
Renault 4TL
12-76
34.000
7.350
Renault 4E
2-74
80.000
3.950
Renault 4E
12-73
80.000
3.500
Renault 5L
f 3-77
24.000
8.750
Renault 6L
12-75
87.000
5.500
Renault 12TL
9-76
29.000
9.250
Renault 16TL
5-75
91.000
7.500
Renault 20TL
4-76
62.000
13.500
Renault 30TS
1-76
98.000
14.000
Toyota Corolla Coupé
3-75
39.000
6.000
Audi 50LS
3-75
84.000
6.750
Fiat 128S
5-76
19.000
7.950
Simca 1100 Tourist
1-76
38.000
6.000
Simca 1100 Special
5-73
77.000
2.750
Opel Kadett LPG
11-76
51.000
9.200
Citroen 2CV4
2-77
52.000
5.250
Mazda 818
2-75
85.000
4.500
Triumph Dolomite
6-75
95.000
4.750
Peugeot 304GL
10-75
74.000
6.000
Peugeot 104GL
9-76
49.000
7.500
Peugeot 304 Break
11-73
77.000
f 3.750
DAF 46
3-75
33.000
4.000
Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vllssingen
Tel. 01184-13908
Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003
Citroön 2CV 1973 700,
DAF 55 1972 165o|
Escort 1100 1972 1 750,
Taunus 1300 L 1971 200o[
Taunus 1600 L 1972 3600[-
Taunus 1300 L 1972 340o!
Taunus 1600 L 1973 4500
Fiat 127 1973 2250,-
Renault R12 1973 3000!-
Renault R6L 1974 3300!-
Simca 1100 GLS 1974 3750,-
Simca 1000 Rally 1 1973 2200|-
Ford Capri 1600 GTR 1973 525o|-
in Vlissingen
Middelburg, Zusterstraat 34, tel. 011BO-12972
Vllssingen, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
Official Forddealer
Citroen 2CV432.000 km. 1976 4.600.-
Citroen LN (nieuw type)11.000 km. 1977 8.300.-
DAF 66 Kombi35.000 km. 1976 7.500 -
e Datsun 120Y luxe 17.000 km. 1976 8.500.-
\Ford Fiësta 950 22.000 km. 1976 8.750.-
e Ford Escort 110060.000 km. 1974 4.750.-
Ford Escort 1300 GL47.000 km. 1975 8.750.-
e Ford Escort 1100 (nieuw model) 70.000 km. 1975 6.800.-
Ford Escort 1100 luxe30.000 km. 1975 5.000.-
Ford Taunus 1600 luxe70.000 km. 1973 4.650.-
e Ford Taunus 1600 met gasinstallatie 70.000 km. 1973 4.750.-
Ford Taunus 1600 L 4-deurs 50.000 km. 1973 5.000.-
Ford Taunus 1600 L75.000 km. 1974 5.300.-
Ford Taunus 1600 Lv47.500 km. 1977 12.500.-
Ford Capri 1600 GTR 86.000 km. 1973 5.250.-
Fiat 131 Kombi72.000 km. 1975 6.000.-
Peugeot 104 1974 5.000.-
Peugeot 204 GL42.000 km. 1976 8.000.-
Renault R6TL 34.000 km. 1976 8.750.-
Renault 12 L80.000 km. 1973 3.000.-
Renault R6EL80.000 km. 1974 3.800.-
Simca Rally I64.000 km. 1973 2.200.-
Simca 1100 spec. 4-drs62.500.- 1974 4.750.-
Simca 1100 34.000 km. 1975 6.900.-
Toyota 1200 Corolla 1200L59.000 km. 1974 4.750.-
Toyota Carina 1600 L35.000 km. 1975 6.750.-
VW Passat LS 4-deurs6000 km. 1974 7.000.-
Met de komst van de nieuwe
„18" voltrekt zich zonder twij
fel een wezenlijke verandering
in de modellenpolitiek van Re
nault. Hoewel de „12" officieel
nog even in produktie zal blij
ven, mag de „18" zeker gezien
worden als opvolger van dit
model. Bovendien kan de
nieuwkomer in de nabije toe
komst ook best eens de plaats
van de - ook al bijna oeroude -
„16" gaan innemen, want met
de nieuwe carrosserie als ba
sis kan Renault met de „18"
alle kanten op. Laten we dan
ook voorop stellen, dat de sty-
Ungafdeling van de Franse
Staasfabriek een bijzonder ge
slaagd ontwerp op tafel heeft
gelegd. De wagen toont goed,
heeft een moderne, vlotte lijn,
waaraan enige verwantschap
met BMW zeker niet ontzegd
kan worden, maar heeft daar
voor ook wezenlijk een meer
prestigieus uiterlijk gekregen.
Wie niet duidelijk op het be
kende wybert-embleem op de
grille van deze auto let zou er
ook nauwelijks een Renault in
kunnen ontdekken.
Een van voor tot achter geheel
nieuwe vier-deurs carrosserie,
die met een lengte van 4 m 38 en
een breedte van 1 m 68 is afge
stemd op veel interieurruimte en
comfort. Beide zijn ook in de wa
gen overtuigend aanwezig: in de
eerste plaats door de al vaak
geroemde en uitstekend zittende
Renault fauteuils - naar wens
met velours of kunstleren bekle
ding - en verder door de bijzon
der nette afwerking van het inté
rieur met een vloertapijt, fraaie
kunstieren portierpanelen met
reeds ingebouwde luidspreker-
roosters voor de radio, armsteu-
nen vóór- en achter voorzien van
asbakjes, een leeslampje voor
de voorpassagiers en een met
schuimplastic bekleed twee-
spakig stuurwiel. Merkwaardig
genoeg ontbreken - bij een toch
doordacht uitgevoerde auto als
de ,,18" op de goedkopere TL en
TS modellen de hoofdsteunen op
de voorstoelen. Standaard zijn
die echter wel aanwezig op de
GTL en de door ons geteste
GTS-versie. Die luxere uitvoe
ringen zijn overigens rijk bedeeld
met extra's die weinig op auto's in
deze klasse te vinden zijn. Zo
treft men op deze wagens stan
daard aan: elektrische zijruitbe-
diening, een uitstekend van bin
nenuit verstelbare zijspiegel en
een centrale deurvergrendeling.
Overigens biedt de GTS zijn ei
genaar ook nog standaard een
perfect werkende wis/was in
stallatie op de rechthoekige ha
logeen koplampen aan. Het
dashboard is - zoals vele heden
daagse kunststof-veiligheidspa
nelen - wat sober van uitvoering.
Het is vervaardigd van hard plas
tic met een schuimplastic vulling
en bestaat uit één enkel paneel,
dat voor de passagierszitplaats
enigszins terugwijkt om plaats
ruimte te winnen en voor de be
stuurder een rechthoekige uit
stulping heeft, waarin alle me
ters, de waarschuwingslampjes
en een quartzklokje zijn inge
bouwd. De belangrijkste bedie
ningsorganen zitten zoals ge
bruikelijk rond de stuurkolom ge
groepeerd, terwijl de overige
schakelaars en de bedienings
handles voor verwarmings- en
ventilatiesysteem op een breed
paneel van de middenconsole
zijn geplaatst. Alles overigens
goed onder handbereik met
daarbij de aantekening dat dé
temperatuurregeling en frisse
lucht doorstroming uitstekend
werken. Zoals reeds vermeld is
de Renault 18 voorzien van een
normale kofferruimte. Dankzij het
feit dat het reservewiel een plaats
heeft gevonden onder de laad-
voer bezit de wagen een flink ba
gagecompartiment met een nut
tige inhoud van bijna 400 dm3.
De nieuwe Renault „18" wordt
uitgerust met twee verschillende
motoren. De zogeheten TL-ver-
sies zijn voorzien van een 1397
cc motor (dezelfde die de fabriek
voor de Zweedse en Spaanse
uitvoeringen van de ,,12" ge
bruikt en die ook in de Volvo 343
huist), de TS-versies hebben de
modernere 1647 cc lichtmetalen
4 cilinder meegekregen, die
eveneens in de Renault 16 TX zit.
Uiteraard voldoet de grote motor
het best in de 950 kg wegende
wagen. Het vermogen van die
1647 cc krachtbron 79 PK (58,1
kW) bij 5500 t/m en daarmee
komt de ,,18" tot zeer zeker geen
slechte prestaties. We noteerden
een topsnelheid van 159 echte
km/uur (tien km meer dan de
1397 cc-versie) en een accelle-
ratietijd van stilstand tot 100 km/
uur in 13,6 seconden. Men kan
met de „18 GTS" dan ook be
paald vlot rijden, daarbij gehol
pen door een uitstekend scha
kelende 5-versnellingsbak, be-
dienbaar via een kort pookje op
de vloer.
Helaas moet gezegd worden, dat
die motor niet bepaald geruisloos
is en z'n arbeidsprestaties duide
lijk aan de inzittenden van de wa
gen hoorbaar maakt. Naar onze
mening had de fabriek best wat
extra geluiddichtend materiaal
mogen aanbrengen tussen het
motorcompartiment en het pas
sagiersgedeelte. Verrassend is
het brandstofverbruik van de
nieuwe Renault 18: het totaal
gemiddelde tijdens onze testpe
riode van 1500 km bedroeg 1 op
12,2, waarbij we toch echt de
wagen grondig aan de tand heb
ben gevoeld. Bij een constante
snelheid van 80 km/uur noteer
den we voor de 1647 cc motor
peen verbruik van 1 op 16,4, bij
100 km/uur 1 op 12,7 en bij 120
km/uur nog altijd 1 op 11,8. Zelfs
in stadsverkeer bleek de 18 GTS
uitermate zuinig met de brand
stof om te springen: 1 op 10,1.
Renault's nieuwste telg belooft
dus een economisch interes
sante auto te worden, termeer
omdat onderhoud en reparaties
ook al zijn afgestemd op weinig
kosten. Voor de periodieke diag
nose-controle is een stekker
aansluiting in het motorcompar
timent aangebracht, onderhoud-
beurten vinden nog maar om de
15.000 km plaats en de wagen
heeft af fabriek al een totale tec-
tylbehandeling meegekregen.
Ondanks het bepaald niet Re-
nault-achtige uiterlijk, is de ..18"
wél een auto met voorwielaan
drijving gebleven, terwijl ook in
het onderstel veel van de Renault
,,12" techniek terug te vinden is.
Vooraan géén McPherson sys
teem, maar een onafhankelijke
wielophanging met draagarmen
aan de onderzijde, een enkel
voudige draagarm-as aan de bo
venzijde, schroefveren met een
grote diameter gemonteerd rond
korte telescopische schokdem
pers. Achteraan heeft Renault
een vaste as gemonteerd,
scharnierend op twee langzij ge
plaatste reactiestangen en een
triangel in het midden. Vering van
de achterwielen geschiedt door
schroefveren, met coaxiaal inge
bouwde telescopische schok
dempers. Een wat moeilijk om
schrijfbare, geheel eigen Renault
onderstelconstructie die in iets
gewijzigde vorm al op de Renault
,,12" werd toegepast.
De wegligglng van de nieu
we „18" is zonder meer goed te
noemen, hoewel de wagen in
snel genomen bochten wel erg
sterk onderstuurd is. Dit komt
ondermeer omdat de motor in
de lengterichting vèr voor de
voortrein is geplaatst, waar
door het gewicht op de voor
wielen onevenredig is ver
deeld. Volgens Renault is voor
deze constructie gekozen,
omdat de inbouw van een au
tomatische versnellingsbak
anders onmogelijk zou zijn. De
besturing is exact, maar ook
bij de handelbaarheid is het
overwicht op de vooras merk
baar. Aandrijving is soms dui
delijk voelbaar en op lage
snelheden zou de Renault
„18"-rijder zich toch wel een
servo-bestuurbekrachtiging
wensen. In tegenstelling tot
eerdere exemplaren van de
„18", die we lang voor de in
troductie in Zuid-Frankrijk re
den, vonden we de vering van
de huidige productie-wagens
veel stugger en lang niet zo
comfortabel meer. Wegonef-
fenheden dringen ook duide
lijk tot het interieur door en
veel van de geprezen interieur-
comfort gaat daardoor verlo
ren.
Gerbrandystraat 4 - Vlissingen
Tel. 01184-65496 of 01189-1780
Inruil - Financiering - Garantie
Mitsubishi Sigma 16001977
Mitsubishi Celeste 20001977
Mitsubishi Celeste 16001977
Mitsubishi Lancer 1600 1976
Mitsubishi 1400 GL1975
Toyota 1200 E1975
Datsun 120 Y1977
Honda Civic Automaat1977
Audi 80 4-drs1974
Toyota Carina 1600 L 1976
Toyota Corolla1976
Toyota Corolla Kombi1975
Nog diverse andere merken
Zaterdags gehele dag open.
Lancia BêtaHPE
ncia Bèta Sedan
Eerste Zeeuwse auto-garagej
Markt 45-47 Middelburg
Te!. 01180-12918.
Bovag garantie aangevuld
met volledige garantie
omruilaarantie qedurende 6 maanden
Fiat 127 2-drs1973 2.400..
Fiat 127 2-drs1975 4.750.-
Fiat 127 2-drs1977 7.500.-
Fiat 127 Special 2-drs1976 6.500 -
Fiat 128 2-drs1974 3.850.-
Fiat 128 Special 2-drs1975 5.900 -
Fiat 128 4-drs,-r176 7.750 -
Fiat 131 1300 Special1977 9.900 -
Simca 1000LS1975 5.750.-
Simca 1000 Rally 2 1975 5.250 -
Chevrolet Nova1975 10.000 -
Mitsubishi 2000 Galant S1977 13.000 -
VW Passat LS ...s1C 1974 5 250.
Fiat 238 gesloten bestel1.250 -
Van één onzer klanten:
•Fiat 128 Berlinetta Sport
Met zeer veel accessoires
mei 1978 8.000 km
5.000,- beneden nieuwpnjs
.\J
12 MAANDEN GARANTIE
Toyota Mark II1977
Toyota Carina da Luxo1976
Toyota Corolla 30 Luxe76-77
Toyota Corolla 30 75-76-77
Toyota Corolla 30, automaat1975
Toyota Corolla 30 luxe, 4 deurs 1977
Toyota Corolla 30, coupé 1977
Het gaat hierbij om gebruikte Toyota's
tot max. 4 jaar vanaf f 5000,- die minder
dan 50.000 kilometer gelopen hebben
en voor 31 december a.s. worden
gekocht.
AUTO's vanaf f 4.000,- first class Bovaggarantie
Toyota Corolla 30 automaat1975
Toyota Corolla 1200 Luxe1975
Toyota Corona Mark II 1973
Citroen GS1974
Hanomag F30 diesel (gesloten bestel)
Austin Allegro1976
VW Passat S 1976
VW Kever 1303 1975
Fiat Miration 1300 ïg/a
Ford Taunus 1600L1976
Ford Taunus 1600 Coupé1971
Renault R4j 1974
Toyota Carina 1600 1972
Fiat 128"1972
NSU Prinz 4 1971-1972
Fiat 1281971
KLEIN VLAANDEREN 97, MIDDELBURG. TEL. 12865
v/h Gebr. Blanker. Verkoper P.A. Blanker. 01180-13900
Inruil - Financiering