VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
Sunbeam, bibonder leuke middenklassewagen
OPEL
G.P.M. Janssens
A
AUTOBEDRIJF
BERBO
WITTE POMPEN
39,9
DE MUYNCK
GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN
AUTOGAS
INRUIL-AANBIEDIN6EN
AUTOBEDRIJF WOUTERS
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
M. de Dreu en Co B.V.
U cent goedkoper Diesel O cent goedkoper
„Paauwenburg" B.V.
DOOR INRUIL
OP HONDA
SUPER BENZINE q
1
Rekord c ncn
Rekord c 7en
Ascona 16S -10 ncn
Ascona 1600 g50
City Special 18 9^0
City Special q a qn
Kadett Special 7 ncn
Ford Escort 1100 L o oen
Toyota 30 Coupé 7 yicn
M30deLuxe 7.600,
Toyota Corolla o ncn
Toyota Corolla 20 4 750
Simca 1100 o ncn
Simca 1301 Spec. ggg
Renault 5 L c Qcn
«I®! "e18.500,
Fiat 128 o Qcn
Ford Escort o oen
Alfa Romeo Alfetta 1.8 g 95Q
Citroen GS Comfort 5 QQQ
Citroën GS Club g 250
Iroën2CV6 5.950.-
Citroën LN p QCfl
Vauxhall Viva o ncn
Pres. Rooseveltlaan 772
VLISSINGEN
AutohPdriif MITSUBISHI
OFF. TOYOTA-DEALER
KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG - TEL. 12865
SPECIALE AANBIEDING
OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21
ct. per Itr.
Showroom Paul Krugerstraat 237
Vlissingen - 01184-19010
o
O
210
4
door: fred v.d. vlugt
Medio 1977 lanceerde de
Engelse vestiging van Chrys
ler een nieuw model: de Sun
beam. E naam was van bijna
nostalgische bekendheid: Al
daterend uit de fameuze Roo-
tes/Hillman/Sunbeam-jaren,
voordat dit Engelse concern
door Chrysler werd overge
nomen. De auto: Een totaal
nieuw produkt geboren uit de
dringende noodzaak de werk
gelegenheid in de zwaar ver-
liesmakende Chrysler (ex-
RootesJ-fabriek in het Schotse
Linwood te redden. Daarvoor
had het Amerikaanse auto
concern (beu van de voortdu
rende stakingen) een akkoord
getekend met de Britse rege
ring waarbij, tegenover een
garantie van arbeidsrust, een
grote investering van de
Chrysler-moederfabriek zou
staan om de produktie van een
nieuwe middenklassewagen,
die behalve in Engeland ook
op de exportmarkt zeer con
currerend zou zijn, mogelijk te
maken.
Dat het project 424 - thans
Chrysler Sunbeam geheten -
binnen 18 maanden na onderte
kening van de overeenkomst al
gereed was behoeft geen verba
zing te wekken. Chrysler Enge
land kon immers gebruikmaken
van de al praktisch gereed zijnde
plannen voor een soort Chrysler
wereldauto", een project waar
aan al enige jaren gezamenlijk
werd gewerkt door technici en
ontwerpers van Chrysler/Simca
Frankrijk en Chrysler Amerika.
Dat uit het wereldauto-project
inmiddels de - op het oog - veel
op de Sunbeam gelijkende Ame
rikaanse Plymouth Horizon en
Dodge Omni en de Franse Simca
Horizon zijn geboren, is dan ook
geen toeval.
VORMGEVING EN UITVOE
RING
Toch is de Sunbeam een totaal
andere wagen. In de eerste
plaats is het koetswerk wat fraai
er gelijnd, wat vloeiender van
vormgeving dan dat van de Hori
zon, maar dat komt wellicht door
het feit, dat de wagen uitsluitend
in twee-deurs uitvoering lever
baar is en tevens voorzien is van
een bijna geheel glazen, wijd
openslaande achterdeur, die
vooral het aanzicht aan de ach
terzijde aantrekkelijk maakt.
Smaken verschillen natuurlijk,
maar ook de minder gepronon
ceerd uitgebouwde wielkasten,
geven de Sunbeam in onze ogen
een wat vlotter en sportiever ui
terlijk. Technisch kan de Sun
beam in het geheel niet vergele
ken worden met de Simca Hori
zon. De wagen is namelijk con
ventioneel van opbouw, heeft
achterwiel-aandrijving met een in
langsrichting voorin geplaatste
motor, terwijl het Franse produkt
- zoals bekend - een dwars ge
plaatste motor vóórin heeft met
aandrijving op de voorwielen.
Ook de keuze van motoren is ge
heel anders, maar daarover later.
Belangrijk voor het hele Sun
beam-project - waarbij ook
Chrysler moest afrekenen met
het Engelse imago - is dat de
fabriek in Linwood geheel werd
gemoderniseerd en gerationali
seerd met behulp van technici
van Simca Frankrijk, waarbij te
vens de werknemers werden
omgeschoold voor nieuwe en
modernere produktiemethoden.
Dat alles om de Sunbeam een
groter vertrouwen mee te geven
op de exportmarkten. Toegege
ven, de wagen maakt een ro
buuste indruk, waarbij opvalt dat
de afwerking van het interieur
zeer verzorgd is. Wel vonden we
bij onze testwagen, dat de mon
tage van het dashboard iets meer
aandacht verdiende, maar de
prettige opstelling van het in
strumentarium en de ruime aan
wezigheid van meters en acces
soires (zoals een toerenteller en
een klokje standaard op de
1.6GLS, alsmede een wis/was
installaties voor de achterruit)
geven de wagen een voorna
mere indruk dan de - zeer con
currerende - prijs doet vermoe
den. Goed verstelbare en zeer
comfortabele stoelen geven
voorpassagiers een prettige en
ruime zit, achterin is de ruimte
een stuk bescheidener. Ook de
kofferruimte is niet overdreven
groot, maar daar staat tegenover
dat in deze drie-deurs wagen de
achterbank eenvoudig neerklap
baar is; in de 1,6 versie zelfs de
gesepareerde rugleuningen
apart. Standaard oprolgordels
die keurig in de zijpanelen zijn
opgeborgen en een dik tapijt
completeren de toch wel luxueus
aandoende uitvoering van het
interieur.
MOTOR EN PRESTATIES
Voor het motoren-gamma
heeft Chrysler Engeland be
wust een keuze gedaan uit de
krachtbronnen, die deze fa
briek reeds beschikbaar had.
De Sunbeam is namelijk lever
baar met een 928 cc motor (de
1.0 LS) die is afgeleid van de
vroegere Hillman Imp motor,
een 1295 cc (de 1.3 LS en GL)
en een 1598 cc (de 1.6 GLS),
welke laatste twee al gebruikt
werden in de Avenger model
len. Opmerkelijk is de prijs
stelling van de verschillende
uitvoeringen: Van 10.990,-
voor de één liter auto tof
13.690,- voor de duurste, de
1,6 GLS, die daarmee nog ruim
onder de prijs ligt van de
goedkoopste Simca Horizon.
Met die 1,6 liter motor is de
Sunbeam een zeer levendig
autootje. Maar liefst (59 kW)
(80 PK) perst de 1598 cc 4 ci
linder kopklepmotor eruit bij
een realtief laag toerental van
5400 omw/min. Bij een totaal
rijklaar gewicht van net 900 kg
wil die 1,6 GLS uitvoering dan
-ook echt wel prestaties leve
ren. Een snelle en moeiteloze
acceleratie van stilstand tot
100 km/uur in 11,9 seconden
en een topsnelheid van 162
echte km/uur waren de cijfers
die wij noteerden en die bewij
zen, dat men met die nieuwe
Sunbeam vlot uit de voeten
kan. Daarbij komt dat de motor
dank zij een gunstig koppel
van (119 Nm) (12,1 mkg) bij
4400 toeren/min over een uit
stekende soepelheid beschikt
met een zeer goede trekkracht
op lage toeren. Maar zelfs in de
hoogste versnelling wil de wa
gen nog best vooruit waardoor
men als berijder telkens op
nieuw een vleugje typische
Engelse sportiviteit bespeurt,
dat men ook vroeger, altijd
weer, bij zo'n Sunbeam terug
vond. Het dashboard met een
uitdagende toerenteller ver
raadt trouwens ook dat de ma
kers van de Sunbeam graag de
vlotte rijder tot hun cliëntèle
willen rekenen.
Natuurlijk zijn de sportieve
prestaties, waartoe de Sun
beam uitnodigt, merkbaar in
het brandstofverbruik. Bij een
snelheid van 140 km/uur moet
men wel rekenen met een ge
middeld verbruik van 1 op 7,9,
bij 120 km/uur met 1 op 10
rond en bij 100 km/uur op 1 op
11,5. Werkelijk zuinig rijdt de
wagen bij een constante snel
heid van zo'n 80 km/uur: 1 op
14,0, maar wie uit de Sunbeam-
range voor de 1,6 GLS kiest zal
daar weinig aan toe komen.
Wat dit hoofdstuk betreft zij
nog opgemerkt, dat de goed
gesynchroniseerde 4-bak licht
en soepel schakelt, hetgeen
mede bijdraagt tot die vlotte
rijstijl. Jammer alleen dat voor
de plaats van de „achteruit"
gekozen is links boven naast
de eerste versnelling waar
door bij het wegrijden wel eens
een vergissing mogelijk is, te
meer omdat er op die achteruit
geen vergrendeling zit.
2.-drs. 1975 roodU. JÜU.
4.-drs. 1973 roodU./ÜU.'
1977 9000 kmIÜ.9JU.
1977 geel lU.LilU.
1976 blauw
1975 geel JüU.
1976 roodO.OÜU.'
1975 geel f.'tüU.
automaat 1973 O «JÜU
5-drs. 1977, 11.000 km0.3ÜU.
rood 1975 U.9ÜU.'
geel'73L.JÜU.'
stationcar 1974 O C. U U
als nieuw 1977O.uüU.'
blauw 1974 O.vOU»'
Inruil en financiering mogelijk
Ook zaterdags tot 6 uur geopend.
MUlOPeariJT motors corporation
Gerbrandyetraat 4 - Vlisaingen
Tel. 01184-65496 of 01189-1780
Inruil - Financiering - Garantie
Mitsubishi Sigma 16001977
Mitsubishi Celeste 20001977
Mitsubishi Celeste 16001977
Mitsubishi Lancer 1600 1976
Mitsubishi 1400GL 1975
Mitsubishi Lancer 1400GL1975
Toyota 1200 E 1975
Datsun 120 Y1977
Honda Civic Automaat1977
Opel City 1977
Mazda 929, 4-deurs 1974
Audi 80 Station1974
Chrysler 160 GT1972
Toyota Carina 1600L1976
Toyota Corolla1976
Toyota Corolla KombiT1975
Nog diverse andere merken
en toch 100.-
benzine kado
Zaterdags gehele dag open
1978 Volvo 244 DL aut3300 km
1976 Subaru stat11000 km
1976 Mitsubishi Lancer26000 km
1976 Skoda coupé 14000 km
1976 Citroën 1220 GS55000 km
1975 Mazda 818 35000 km
1975 Datsun 60 B33000 km
1975 Ford Granada 2600 coupé 82000 km
1974 Opel Kadett Spec72000 km
1973 Opel Kadett70000 km
1972 Opel Rekord zeer mooi!!
MET BOVAGGARANTIE
Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia
Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658
Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844
OOST-SOUBURG
v/h Gebr. Blanker Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900
Inruil-Financiering
AUTO'S VANAF 4.000.- first class Bovaggarantie
SIMCA 1308 GT - 1977
Km. stand 17.500
TOYOTA COROLLA 30
Luxe, 4-deurs - 1977
Km. stand 45.000
13.250,-
9.750.-
TOYOTA COROLLA 30 - 1975
km.stand 51.000 7.150,-
TOYOTA COROLLA 30 LUXE - 1976
Lichte schade6.000/'
Toyota Carina 1600 Luxe1976
Toyota Carolla 30 Luxe 1977 - 1976 - 1975
Toyota Corolla 1200 1975- 1973
Toyota 1000 Station 1977
Toyota Corolla 30 Automaat1975
Toyota Corona Mark II 1973
Peugeot 504 GL 1975
Austin Allegro 1976
VW Passat S1975
VW Kever 1300 L 1973
VW Kever 1303 1972
Fiat Mirafiori 1300 1975
Ford Taunus 1600 L1976
Ford Taunus 1600 Coupé1971
Datsun 180 B SSS de Luxe 1978
Datsun Cherry1972
Renault R 41974
Renault 5 Ldecember 1973
Daf 44 Station1969
Austin Alegro 1300 super 37500 km
1976 6000,-
Daf 66 Kombi 35000 km 1976 7900,-
Datsun 1207 luxe 17000 km 1976 8500,-
Ford Fiësta 950 22000 km 1976 8750,-
Ford Fiësta 1100 luxe 25000 km
1977 10750,-
met vinyl dak, radio en getectyleerd
Fiësta 1100 sport 8000 km
1978 12900,-
Ford Escort 1100 30000 km 1975 5000,-
Ford Escort 1100 L 4 deurs 16000 km
1976 8500,-
Ford Escort 1300 4 deurs 25000 km
1976 9200,-
Ford Escort 1100 Luxe 22000 km
1976 8950,-
Ford Escort 1300 GL 21000 km
1977 11750.-
Ford Taunus 1600 L 4 deurs 50000 km
1973 4750,-
Ford Taunus 1600 GL 35000 km
1976 12700,-
Ford Taunus 1600 GL 35000 km
1976 12500,-
Ford Taunus 2000 Luxe 52000 km
1976 12250,-
met gasinstallatie
Ford Taunus 1600 Luxe 75000 km
1977 9000,-
Ford Taunus 1600 Ghia 15000 km
1977 16900,-
Ford Capri 1600 GTR 55000 km
1976 13500,-
Ford Capri 2300 sport 27000 km
1977 15900,-
Ford Capri 2000 sport 36000 km
1977 .„T.15500,-
Ford Granada 2000 4 deurs 10000 km
1977 17850,-
Fiat 128 als nieuw 7500 km
1977 9850.-
Mitsubishi Celeste 1600 22000 km
1977 11900.-
Opel Ascona 1600 S 4 deurs 18000 km
1977 13400.-
Opel Kadett City 1200 S 24500 km
1976 8750,-
Opel Ascona 1600 S 2 deurs 15000 km
1977 13700,-
Peugeot 204 GL 42000 km 1976 8250,-
Simca 1100 Spec. 4 deurs 62500 km
1974 4750,-
Toyota Carina 1600 L 35000 km
1975 8000,-
Toyota Corolla 30 de luxe 30000 km
1975 7350.-
VW Passat LS 4 deurs 60000 km
1974 7000,-
in Vlissingen
Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972
Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632
OFFICIAL FORDDEALER
Honda Civic, 3-deurs demonstratie1978
Mazda R Coupé, 4x1974
Honda Civic L, 3-deurs, 2x1976
Volvo 244 DL met LPG1975
Datsun Cherry 120 AF-II C1976
Mazda 929 Automaat, 4-deurs 1976
Mazda 818 Estate 1600, 5-deurs1977
Mazda 818 1300, 4-deurs1976
Mazda 616, 4-deurs 1976
Mazda 616 C1974
VW 411 Variant1972
VW 1200 1971
UIT VOORRAAD
HONDA CIVIC 3 en 5 deurs
ACCORD 3 en 4-d.
Inruil - Financiering - Garantie
01184-13995 - Vlissingen.
1977:
CITROËN LN, 18.000 km7.950,-
OPEL MANTA 16S AUTOMAAT, 25.000 km14.500,-
MINI CLUBMAN 1100, 20.000 km7.900,-
FIAT 128, 15.000 km9.250,-
MOTORFIETS SUZUKI GS 750, 1977 5.900,-
1976:
OPEL REKORD 1900 COMBI10.900,-
DATSUN CHERRY, 22.000 km7.750,-
RENAULT 4 TL, 38.000 km7.000,-
VW Kleinbus12.000,-
PEUGEOT 104 COUPÉ S, 26.000 km 9.250,-
OPEL KADETT CITY, 20.000 km9.250,-
MAZDA 929, 4-deurs, 50.000 km10.750,-
MAZDA 1300 COMBI, 30.000 km7.750,-
CITROËN G SPECIAL, 60.000 km8.750,-
1975:
DATSUN 120Y COUPÉ 6.500.-
PEUGEOT 204 met schuifdak5.750,-
SIMCA 1100 SPECIAL, 60.000 km 6.250,-
MERCEDES 200 D18.500,-
MERCEDES 240 D 5-cilinder23.000,-
CHEVROLET MALIBU CLASSIC ESTATE17.500,-
BMW250014.000,-
FORD GRANADA 1700, 4-deurs8.250,-
OPEL KADETT, 38.000 km7.400,-
1974:
HONDA CIVIC 1200 4.950,-
FORD CONSUL 2000 5.900,- m
FIAT 128 3.250,- O
CHRYSLER 2-ltr. AUTOMAAT, 80.000 km met gas6.500,-
1973: i
FORD ESCORT 1300 L3.950,-
H
m
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
FORD ESCORT 1100 L, 1972 2.000,-
VAUXHALL VIVA, 1972 2.250,- fe
AUSTIN MAXI 1500. 1971 1.750.-
FORD CORTINA 1300 1972 1.900.-
FORD TAUNUS 1,3, 1971 1.900,-
AUSTIN 1100, 19721.500,-
RENAULT 4, 1973 950,-
OPEL REKORD 1700 BESTEL, 1972 2.250,-