VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN Sunbeam, bibonder leuke middenklassewagen OPEL G.P.M. Janssens A AUTOBEDRIJF BERBO WITTE POMPEN 39,9 DE MUYNCK GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN AUTOGAS INRUIL-AANBIEDIN6EN AUTOBEDRIJF WOUTERS AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL M. de Dreu en Co B.V. U cent goedkoper Diesel O cent goedkoper „Paauwenburg" B.V. DOOR INRUIL OP HONDA SUPER BENZINE q 1 Rekord c ncn Rekord c 7en Ascona 16S -10 ncn Ascona 1600 g50 City Special 18 9^0 City Special q a qn Kadett Special 7 ncn Ford Escort 1100 L o oen Toyota 30 Coupé 7 yicn M30deLuxe 7.600, Toyota Corolla o ncn Toyota Corolla 20 4 750 Simca 1100 o ncn Simca 1301 Spec. ggg Renault 5 L c Qcn «I®! "e18.500, Fiat 128 o Qcn Ford Escort o oen Alfa Romeo Alfetta 1.8 g 95Q Citroen GS Comfort 5 QQQ Citroën GS Club g 250 Iroën2CV6 5.950.- Citroën LN p QCfl Vauxhall Viva o ncn Pres. Rooseveltlaan 772 VLISSINGEN AutohPdriif MITSUBISHI OFF. TOYOTA-DEALER KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG - TEL. 12865 SPECIALE AANBIEDING OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21 ct. per Itr. Showroom Paul Krugerstraat 237 Vlissingen - 01184-19010 o O 210 4 door: fred v.d. vlugt Medio 1977 lanceerde de Engelse vestiging van Chrys ler een nieuw model: de Sun beam. E naam was van bijna nostalgische bekendheid: Al daterend uit de fameuze Roo- tes/Hillman/Sunbeam-jaren, voordat dit Engelse concern door Chrysler werd overge nomen. De auto: Een totaal nieuw produkt geboren uit de dringende noodzaak de werk gelegenheid in de zwaar ver- liesmakende Chrysler (ex- RootesJ-fabriek in het Schotse Linwood te redden. Daarvoor had het Amerikaanse auto concern (beu van de voortdu rende stakingen) een akkoord getekend met de Britse rege ring waarbij, tegenover een garantie van arbeidsrust, een grote investering van de Chrysler-moederfabriek zou staan om de produktie van een nieuwe middenklassewagen, die behalve in Engeland ook op de exportmarkt zeer con currerend zou zijn, mogelijk te maken. Dat het project 424 - thans Chrysler Sunbeam geheten - binnen 18 maanden na onderte kening van de overeenkomst al gereed was behoeft geen verba zing te wekken. Chrysler Enge land kon immers gebruikmaken van de al praktisch gereed zijnde plannen voor een soort Chrysler wereldauto", een project waar aan al enige jaren gezamenlijk werd gewerkt door technici en ontwerpers van Chrysler/Simca Frankrijk en Chrysler Amerika. Dat uit het wereldauto-project inmiddels de - op het oog - veel op de Sunbeam gelijkende Ame rikaanse Plymouth Horizon en Dodge Omni en de Franse Simca Horizon zijn geboren, is dan ook geen toeval. VORMGEVING EN UITVOE RING Toch is de Sunbeam een totaal andere wagen. In de eerste plaats is het koetswerk wat fraai er gelijnd, wat vloeiender van vormgeving dan dat van de Hori zon, maar dat komt wellicht door het feit, dat de wagen uitsluitend in twee-deurs uitvoering lever baar is en tevens voorzien is van een bijna geheel glazen, wijd openslaande achterdeur, die vooral het aanzicht aan de ach terzijde aantrekkelijk maakt. Smaken verschillen natuurlijk, maar ook de minder gepronon ceerd uitgebouwde wielkasten, geven de Sunbeam in onze ogen een wat vlotter en sportiever ui terlijk. Technisch kan de Sun beam in het geheel niet vergele ken worden met de Simca Hori zon. De wagen is namelijk con ventioneel van opbouw, heeft achterwiel-aandrijving met een in langsrichting voorin geplaatste motor, terwijl het Franse produkt - zoals bekend - een dwars ge plaatste motor vóórin heeft met aandrijving op de voorwielen. Ook de keuze van motoren is ge heel anders, maar daarover later. Belangrijk voor het hele Sun beam-project - waarbij ook Chrysler moest afrekenen met het Engelse imago - is dat de fabriek in Linwood geheel werd gemoderniseerd en gerationali seerd met behulp van technici van Simca Frankrijk, waarbij te vens de werknemers werden omgeschoold voor nieuwe en modernere produktiemethoden. Dat alles om de Sunbeam een groter vertrouwen mee te geven op de exportmarkten. Toegege ven, de wagen maakt een ro buuste indruk, waarbij opvalt dat de afwerking van het interieur zeer verzorgd is. Wel vonden we bij onze testwagen, dat de mon tage van het dashboard iets meer aandacht verdiende, maar de prettige opstelling van het in strumentarium en de ruime aan wezigheid van meters en acces soires (zoals een toerenteller en een klokje standaard op de 1.6GLS, alsmede een wis/was installaties voor de achterruit) geven de wagen een voorna mere indruk dan de - zeer con currerende - prijs doet vermoe den. Goed verstelbare en zeer comfortabele stoelen geven voorpassagiers een prettige en ruime zit, achterin is de ruimte een stuk bescheidener. Ook de kofferruimte is niet overdreven groot, maar daar staat tegenover dat in deze drie-deurs wagen de achterbank eenvoudig neerklap baar is; in de 1,6 versie zelfs de gesepareerde rugleuningen apart. Standaard oprolgordels die keurig in de zijpanelen zijn opgeborgen en een dik tapijt completeren de toch wel luxueus aandoende uitvoering van het interieur. MOTOR EN PRESTATIES Voor het motoren-gamma heeft Chrysler Engeland be wust een keuze gedaan uit de krachtbronnen, die deze fa briek reeds beschikbaar had. De Sunbeam is namelijk lever baar met een 928 cc motor (de 1.0 LS) die is afgeleid van de vroegere Hillman Imp motor, een 1295 cc (de 1.3 LS en GL) en een 1598 cc (de 1.6 GLS), welke laatste twee al gebruikt werden in de Avenger model len. Opmerkelijk is de prijs stelling van de verschillende uitvoeringen: Van 10.990,- voor de één liter auto tof 13.690,- voor de duurste, de 1,6 GLS, die daarmee nog ruim onder de prijs ligt van de goedkoopste Simca Horizon. Met die 1,6 liter motor is de Sunbeam een zeer levendig autootje. Maar liefst (59 kW) (80 PK) perst de 1598 cc 4 ci linder kopklepmotor eruit bij een realtief laag toerental van 5400 omw/min. Bij een totaal rijklaar gewicht van net 900 kg wil die 1,6 GLS uitvoering dan -ook echt wel prestaties leve ren. Een snelle en moeiteloze acceleratie van stilstand tot 100 km/uur in 11,9 seconden en een topsnelheid van 162 echte km/uur waren de cijfers die wij noteerden en die bewij zen, dat men met die nieuwe Sunbeam vlot uit de voeten kan. Daarbij komt dat de motor dank zij een gunstig koppel van (119 Nm) (12,1 mkg) bij 4400 toeren/min over een uit stekende soepelheid beschikt met een zeer goede trekkracht op lage toeren. Maar zelfs in de hoogste versnelling wil de wa gen nog best vooruit waardoor men als berijder telkens op nieuw een vleugje typische Engelse sportiviteit bespeurt, dat men ook vroeger, altijd weer, bij zo'n Sunbeam terug vond. Het dashboard met een uitdagende toerenteller ver raadt trouwens ook dat de ma kers van de Sunbeam graag de vlotte rijder tot hun cliëntèle willen rekenen. Natuurlijk zijn de sportieve prestaties, waartoe de Sun beam uitnodigt, merkbaar in het brandstofverbruik. Bij een snelheid van 140 km/uur moet men wel rekenen met een ge middeld verbruik van 1 op 7,9, bij 120 km/uur met 1 op 10 rond en bij 100 km/uur op 1 op 11,5. Werkelijk zuinig rijdt de wagen bij een constante snel heid van zo'n 80 km/uur: 1 op 14,0, maar wie uit de Sunbeam- range voor de 1,6 GLS kiest zal daar weinig aan toe komen. Wat dit hoofdstuk betreft zij nog opgemerkt, dat de goed gesynchroniseerde 4-bak licht en soepel schakelt, hetgeen mede bijdraagt tot die vlotte rijstijl. Jammer alleen dat voor de plaats van de „achteruit" gekozen is links boven naast de eerste versnelling waar door bij het wegrijden wel eens een vergissing mogelijk is, te meer omdat er op die achteruit geen vergrendeling zit. 2.-drs. 1975 roodU. JÜU. 4.-drs. 1973 roodU./ÜU.' 1977 9000 kmIÜ.9JU. 1977 geel lU.LilU. 1976 blauw 1975 geel JüU. 1976 roodO.OÜU.' 1975 geel f.'tüU. automaat 1973 O «JÜU 5-drs. 1977, 11.000 km0.3ÜU. rood 1975 U.9ÜU.' geel'73L.JÜU.' stationcar 1974 O C. U U als nieuw 1977O.uüU.' blauw 1974 O.vOU»' Inruil en financiering mogelijk Ook zaterdags tot 6 uur geopend. MUlOPeariJT motors corporation Gerbrandyetraat 4 - Vlisaingen Tel. 01184-65496 of 01189-1780 Inruil - Financiering - Garantie Mitsubishi Sigma 16001977 Mitsubishi Celeste 20001977 Mitsubishi Celeste 16001977 Mitsubishi Lancer 1600 1976 Mitsubishi 1400GL 1975 Mitsubishi Lancer 1400GL1975 Toyota 1200 E 1975 Datsun 120 Y1977 Honda Civic Automaat1977 Opel City 1977 Mazda 929, 4-deurs 1974 Audi 80 Station1974 Chrysler 160 GT1972 Toyota Carina 1600L1976 Toyota Corolla1976 Toyota Corolla KombiT1975 Nog diverse andere merken en toch 100.- benzine kado Zaterdags gehele dag open 1978 Volvo 244 DL aut3300 km 1976 Subaru stat11000 km 1976 Mitsubishi Lancer26000 km 1976 Skoda coupé 14000 km 1976 Citroën 1220 GS55000 km 1975 Mazda 818 35000 km 1975 Datsun 60 B33000 km 1975 Ford Granada 2600 coupé 82000 km 1974 Opel Kadett Spec72000 km 1973 Opel Kadett70000 km 1972 Opel Rekord zeer mooi!! MET BOVAGGARANTIE Dealer van: Subaru, Skoda, Polski Fiat, Dacia Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658 Werkplaats Julianastraat 26, tel. 61844 OOST-SOUBURG v/h Gebr. Blanker Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900 Inruil-Financiering AUTO'S VANAF 4.000.- first class Bovaggarantie SIMCA 1308 GT - 1977 Km. stand 17.500 TOYOTA COROLLA 30 Luxe, 4-deurs - 1977 Km. stand 45.000 13.250,- 9.750.- TOYOTA COROLLA 30 - 1975 km.stand 51.000 7.150,- TOYOTA COROLLA 30 LUXE - 1976 Lichte schade6.000/' Toyota Carina 1600 Luxe1976 Toyota Carolla 30 Luxe 1977 - 1976 - 1975 Toyota Corolla 1200 1975- 1973 Toyota 1000 Station 1977 Toyota Corolla 30 Automaat1975 Toyota Corona Mark II 1973 Peugeot 504 GL 1975 Austin Allegro 1976 VW Passat S1975 VW Kever 1300 L 1973 VW Kever 1303 1972 Fiat Mirafiori 1300 1975 Ford Taunus 1600 L1976 Ford Taunus 1600 Coupé1971 Datsun 180 B SSS de Luxe 1978 Datsun Cherry1972 Renault R 41974 Renault 5 Ldecember 1973 Daf 44 Station1969 Austin Alegro 1300 super 37500 km 1976 6000,- Daf 66 Kombi 35000 km 1976 7900,- Datsun 1207 luxe 17000 km 1976 8500,- Ford Fiësta 950 22000 km 1976 8750,- Ford Fiësta 1100 luxe 25000 km 1977 10750,- met vinyl dak, radio en getectyleerd Fiësta 1100 sport 8000 km 1978 12900,- Ford Escort 1100 30000 km 1975 5000,- Ford Escort 1100 L 4 deurs 16000 km 1976 8500,- Ford Escort 1300 4 deurs 25000 km 1976 9200,- Ford Escort 1100 Luxe 22000 km 1976 8950,- Ford Escort 1300 GL 21000 km 1977 11750.- Ford Taunus 1600 L 4 deurs 50000 km 1973 4750,- Ford Taunus 1600 GL 35000 km 1976 12700,- Ford Taunus 1600 GL 35000 km 1976 12500,- Ford Taunus 2000 Luxe 52000 km 1976 12250,- met gasinstallatie Ford Taunus 1600 Luxe 75000 km 1977 9000,- Ford Taunus 1600 Ghia 15000 km 1977 16900,- Ford Capri 1600 GTR 55000 km 1976 13500,- Ford Capri 2300 sport 27000 km 1977 15900,- Ford Capri 2000 sport 36000 km 1977 .„T.15500,- Ford Granada 2000 4 deurs 10000 km 1977 17850,- Fiat 128 als nieuw 7500 km 1977 9850.- Mitsubishi Celeste 1600 22000 km 1977 11900.- Opel Ascona 1600 S 4 deurs 18000 km 1977 13400.- Opel Kadett City 1200 S 24500 km 1976 8750,- Opel Ascona 1600 S 2 deurs 15000 km 1977 13700,- Peugeot 204 GL 42000 km 1976 8250,- Simca 1100 Spec. 4 deurs 62500 km 1974 4750,- Toyota Carina 1600 L 35000 km 1975 8000,- Toyota Corolla 30 de luxe 30000 km 1975 7350.- VW Passat LS 4 deurs 60000 km 1974 7000,- in Vlissingen Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972 Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632 OFFICIAL FORDDEALER Honda Civic, 3-deurs demonstratie1978 Mazda R Coupé, 4x1974 Honda Civic L, 3-deurs, 2x1976 Volvo 244 DL met LPG1975 Datsun Cherry 120 AF-II C1976 Mazda 929 Automaat, 4-deurs 1976 Mazda 818 Estate 1600, 5-deurs1977 Mazda 818 1300, 4-deurs1976 Mazda 616, 4-deurs 1976 Mazda 616 C1974 VW 411 Variant1972 VW 1200 1971 UIT VOORRAAD HONDA CIVIC 3 en 5 deurs ACCORD 3 en 4-d. Inruil - Financiering - Garantie 01184-13995 - Vlissingen. 1977: CITROËN LN, 18.000 km7.950,- OPEL MANTA 16S AUTOMAAT, 25.000 km14.500,- MINI CLUBMAN 1100, 20.000 km7.900,- FIAT 128, 15.000 km9.250,- MOTORFIETS SUZUKI GS 750, 1977 5.900,- 1976: OPEL REKORD 1900 COMBI10.900,- DATSUN CHERRY, 22.000 km7.750,- RENAULT 4 TL, 38.000 km7.000,- VW Kleinbus12.000,- PEUGEOT 104 COUPÉ S, 26.000 km 9.250,- OPEL KADETT CITY, 20.000 km9.250,- MAZDA 929, 4-deurs, 50.000 km10.750,- MAZDA 1300 COMBI, 30.000 km7.750,- CITROËN G SPECIAL, 60.000 km8.750,- 1975: DATSUN 120Y COUPÉ 6.500.- PEUGEOT 204 met schuifdak5.750,- SIMCA 1100 SPECIAL, 60.000 km 6.250,- MERCEDES 200 D18.500,- MERCEDES 240 D 5-cilinder23.000,- CHEVROLET MALIBU CLASSIC ESTATE17.500,- BMW250014.000,- FORD GRANADA 1700, 4-deurs8.250,- OPEL KADETT, 38.000 km7.400,- 1974: HONDA CIVIC 1200 4.950,- FORD CONSUL 2000 5.900,- m FIAT 128 3.250,- O CHRYSLER 2-ltr. AUTOMAAT, 80.000 km met gas6.500,- 1973: i FORD ESCORT 1300 L3.950,- H m DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S: FORD ESCORT 1100 L, 1972 2.000,- VAUXHALL VIVA, 1972 2.250,- fe AUSTIN MAXI 1500. 1971 1.750.- FORD CORTINA 1300 1972 1.900.- FORD TAUNUS 1,3, 1971 1.900,- AUSTIN 1100, 19721.500,- RENAULT 4, 1973 950,- OPEL REKORD 1700 BESTEL, 1972 2.250,-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 10