Topte Carina: Europese Japanner A G.P.M. Janssens M. de Dreu en Co B.V. Gold lonen WOUTERS GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S VLISSINGEN 99 simca 1307 1308 INRUIL-AANBIEDINGEN 14.500,- DE LAAGSTE PRIJZEN A-1 GARANT^ BEL EERST WMRoelse. Blauwedijkl Middelburg LA CUNA t/m zaterdag 16 september GILDEWEG 21 en 15 TEL. 13995 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V. Nu ook volop als occasion M. DE DREU en Co. B.V. MAZDA 121 COUPÉ Elke week nieuwe aanbiedingen maar steeds voor: Showroom en verkoop elke dag Geopend van 9 tot 6 uur Ook zaterdag's Pres. Rooseveltlaan 772. 9.250. 7.600. 5.950. 7.750. 8.950. 1.500. 7.950. 7.950. 6.250. 5.900. 3.250. 2.950. 4.450. OFFICIAL FORDDEALER TeL0m-U287 o.a.: Honda Civic 1238 3-drs. E 1238 3-drs. L 1238 5-drs. L Honda Accord 3-drs. L automaat 4-drs. Tijdens de show ML-behandeling, matten en benzine gratis tevens 15 stuks jonge gebruikte auto's o.a.: Civic Opel Accord Datsun Mazda VW Golf Mini DEALER VAN; SUBARU, SKODA POLSKI-FIAT, DACIA OOST-SOUBURG OCCASION CENTRUM OFFICIAL FORD-DEALER DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1978' 215 De Japanse auto-industrie heeft zich gedurende vele ha ren voor wat betreft het uiter lijk van de modellen, gericht op het voor Japan belangrijkste exportland, de Verenigde Sta ten. En wellicht gebeurt dat nu nog in belangrijke mate en is de veranderde vormgeving van de Japanse auto's van de laatste jaren in het algemeen en van de nieuwe Toyota's in het bijzonder slechts het ge volg van een andere smaak van de Amerikanen. Een smaak die nu weer de Europe se kant opgaat, getuige ook de jongste Amerikaanse model len van GM, Chrysler en Ford. Feit is in ieder geval dat de ni- wueToyota Carina qua uiterlijk heel goed een Europese auto zou kunnen zijn. Vormgeving en uitvoering De Toyota Carina heeft voor 1978 een geheel nieuw koets werk gekregen, dat wat de afme tingen betreft vrijwel gelijk is aan het voorgaande model, maar dat dooreen hoekerigervormgeving en een betere indeling een enorm stuk extra ruimte biedt. Met name de kofferruimte is veel groter dan voorheen, wat de nieuwe Carina automatisch ver heft tot het niveau van de betere gezinswagens. Strakke lijnen en eenvoud zijn kenmerkend voor de nieuwe Carina. De wagen heeft een hoekige pontoncarros serie die begint bij een over de volle breedte van de neus lopen de grille met daarin opgenomen de vier koplampen. De bumper grijpt om de hoeken van de auto heen, maar mist, en dat mag in deze klasse niet meer, rubber beschermstrips. Die strips zitten wel op de sportieve uitvoering, de ST. De zijkant van de 4,21 meter lange Carina is geheel vrijge houden van opsmuk. Dit houdt echter niet in, dat de wagen een saaie indruk maakt want de fraaie stalen wielen zonder wiel doppen en een enkele lijn in de carrosserie - zoals de mooi uit- gestolpte wielkasten - zorgen er voor dat de auto een goede in druk maakt. De antenne (een AM-radio met drukknopbedie ning is standaard) is netjes ge monteerd aan de voorruitstijl. Bij het tweedeurs-model zijn de achterste zijramen uitstelbaar. De achterzijde van de Carina wijkt het meest af met die van zijn voorganger. Was de Carina voorheen een slanke, wat iel aandoende auto, het nieuwe model is zonder meer stoer te noemen. Daaraan draagt de for se rechthoekige achterkant bij en niet te vergeten de grote achter lichten waarin onder meer ach- teruitrijlampen zijn opgenomen. De nieuwe achterkant herbergt een bagageruimte die voor Cari- narijders ongekend groot is. In de eerste plaats zorgt de rechthoe kige vormgeving ervoor, dat de koffer veel volumineuzer is en in de tweede plaats is de brand stoftank - die voorheen achter de rugleuning van de achterbank en boven de achteras een plaatsje was toebedeeld - nu onder de vloer van de koffer verborgen. Dat is weliswaar een minder vei lige plaats, maar vanuit het oog van die stoel. In het begin zal menigeen zich vergissen wan neer hij de stoel wil verstellen door in plaats daarvan, de kof ferruimte open te trekken! Het dashboard is geheel nieuw ont worpen. Zoals bij vele Japanners is ook de Toyota Carina de Luxe een zeer compleet uitgevoerde auto waarin onder meer stan daard een radio is gemonteerd. Die radio is van achteren tegen het dashboard gemonteerd, zo dat hij er alleen uit kan worden gehaald door het gehele dash board te demonteren. Een effec tief middel tegen de toenemende autoradiodiefstallen. Motor en prestaties Voorin staat in de lengterich ting een 1,6 liter viercilinder mo tor, die een vermogen levert van 55 Kw (75 pk) bij slechts 5200 toeren per minuut. Het maximum punt van laad capaciteit is deze oplossing veel beter. Het reser vewiel is eveneens onder de vloer van de koffer geplaatst zo dat een zeer effectieve bagage ruimte overblijft. Ook is deze koffer veel beter dan voorheen geschikt voor de montage van een LPG-tank. Inmiddels heeft Toyota, in samenwerking met Vialle in Eindhoven voor de Cari na al een LPG-installatie ontwik keld. Het gebruik op die manier van LPG in de Carina beïnvloedt de twee jaar garantie op de wa gen niet. De voorstoelen met aangebouwde hoofdsteunen en volledig verstelbare rugleunin gen bieden een goede zit en een redelijke steun in zijwaartse rich ting. De verstelmogelijkheid in de lengterichting is voldoende, maar gaat wel ten koste van de toch al niet royale beenruimte achterin. De rijpositie is goed; alle bedie ningsorganen liggen direct onder handbereik. De kofferruimte is vanaf de bestuurdersstoel te openen door een handeltje links koppel van de niet al te moderne, maar wel hoogst betrouwbare motor, bedraagt 116 Nm ofwel 11,8 mkg bij 3800 toeren. De motor is voldoende soepel om betrekkelijk schakellui te rijden en eenmaal op temperatuur en toeren is de machine bepaald stil. Alleen bij fors accelereren maakt hij hoorbaar herrie. Overigens is dat schakkellui-rijden iets dat weinig Carina-rijders zullen doen om de eenvoudige reden dat de vierbak zich middels de korte vloerpook uitstekend laat scha kelen. Het lijkt welhaast een pa tent voor Japanse auto's, die perfecte schakeling. De achteruit is goed vergrnedeld en de synchromeshes werken vlot en goed. De voorin geplaatste vier- pitter drijft middels een soepel in aangrijping komende koppeling en de genoemde prima vierbak, de achterwielen aan. Technisch is de wagen derhalve conventio neel te noemen. Qua prestatie kan de Carina goed meekomen met de concurrentie in deze klas se. De wagen heeft een accepta bele topsnelheid van 154 km/uur en de acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt 14,2 seconden. Het brandstofverbruik blijft tot rond 120 km/uur aan de nette kant (bij die snelheid haalt de wagen nog net één op tien), maar daarboven is het uit met de pret. Dan begint de Carina een stevige slok te nuttigen. Dit neemt niet weg, dat gemiddeld, als de maximum snelheden niet al te veel uit het oog worden verloren, gemakke lijk ruim één op tien kan worden gehaald. Wie veel op de buiten weg zit en stevig op het gas gaat zal met eéh op 8,5 genoegen moeten negen. Rij-eigenschappen Het type auto waartoe de Cari na hoort, is geen superauto voor de berijder. De auto is in de eer ste plaats een gezinswagen, die heel moet blijven en weinig in de garage moet komen voor onder houdsbeurten. Dit houdt niet in dat er met de Carina niet behoor lijk zou zijn te rijden. Integendeel, de wagen is soepel geveerd en heeft ruimschoots voldoende wegligging in huis voor de door snee automobilist. Alleen is het geen topper waar het de rij-ei genschappen betreft. Daarvoor is bijvoorbeeld de besturing te in direct en licht om echt lekker te zijn. En de koersvastheid op de rechte weg zou wat positiever kunnen zijn, zodat grotere onef fenheden in het wegdek of een sterke zijwind, wat minder in vloed op de richting zouden heb ben. In de bocht blijkt de Carina een vrije tamme onderstuurde auto waarmee je weinig kwaad kan. Ondanks de starre achteras doen dribbelverschijnselen zich nauwelijks voor en het vermogen aan de achterwielen is te gering om daardoor op een nat wegdek in moeilijkheden te komen. Kort om, je kan eigenlijk helemaal geen kwaad met die Carina en dat is eigenlijk een groot compli ment voor de wagen. De handel baarheid - vooral in stadsverkeer belangrijk - is uitstekend. Dit on der meer door de goede over zichtelijkheid van de carrosserie en het grote bediendingsgemak van de wagen. De schijfremmen vóór en trommels achter, werken goed en probleemloos. De beno digde pedaaldruk blijft laag. OPEL OPEL MANTA 16S r «a ftSfi Okergeel 77 lu.UaU. KADETT COUPÉ GL x "I ft rnfl Groen76 ÏO.OUU. OPEL REK0RD 1900 C ncn 2-drs. rood75 U.Ouü. OPEL ASC0NA 1600 r i. apa Brons 14.000 km78 Ct.fcSlj. OPEL ASC0NA 1600 x 11 -7Cft oranje 38.000 km'76 I I.I3U. KADETT CITY SPECIAL n 7cn Geel 21.000 km77 IU./3U. KADETT SPECIAL 7 0Cn Zilvergrijs'75 .9011. KADETT SPECIAL r 7 Beige 75 f.ÜUÜ. KADETT B r 7Kn Blauw metallic'68 J I3U. KADETT AUTOMATIC n oen 12 S blauw '76 S.OuU. Blauw metallic slechts 11/2 jr. en 15.000 km. gebruikt. Nw. prijs ruim 20.000,- TOYOTA CORONA MARK II Beige 42.000 km'76 TOYOTA 30 DE LUXE x Geel 44.000 km'75 CITR0ËN G SPECIAL Wit 22.000 km'77 CITR0ËN 2CV6 Groen 38.000 km'77 SUNBEAM 1600 GLS Geel 4-drs'76 VW PASSAT LS Wit 50.000 km'75 FORD ESCORT Oranje'73 TOYOTA 30 HARDTOP COUPÉ Geel 75 TOYOTA CARINA Luxe, rood m'75 DATSUN 120Y 4-DRS Wit'75 CITR0ËN GS SPECIAL Oranje'74 FORD ESCORT Stationcar oranje '74 FIAT 128 SPECIAL Geel '73 SIMCA 1301 SPEC. Beige '74 Honda Show %|flKTE 1$$^ Opel Kadett City 1200 Special, 22.000 km, 1976 8.400,- Opel Ascona 1600 Semi Luxe, metaalblauw, 15.000 km, 1977 13.700,- Opel Kadett Special, oranje, 14.000 km, 1976 9.250,- Austin Mini 850 de Luxe, groen, 63.00 km, 1978 7.250,- Datsun Cherry 100 A de Luxe, groen, 28.000 km, 1976 8.500,- Peugeot 204 GL, schuifdak, radio, trekhaak, blauw, 42.000 km, 1976 8.350,- Simca 1308 GT, 38.000 km, schuifdak, 197611.000,- Fiat 128 Comfort, rood, 7.500 km, 1977 9.500,- Ford Taunus 2000 S, groen, 1976 13.500,- Ford Taunus 1600 Luxe met complete gasinstallatie, 1973 4.600,- Ford Capri 2300 Sport, oranje met vinyl dak, 28.000 km, 1977, radio 'I 15.900,- Daf 66 Kombi, 35.000 km, 1976 7.500,- Ford Granada 2300 GL Kombi, blauw, 57.000 km, 1978, radio trekhaak 14.700,- Fiat 131 Kombi, beige, 1975 6.800,- Ford Taunus 2000 Ghia, 4-cyl., 4-deurs, groen metallic, 24.500 km, 1976 15.500,- Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs, Arizona, gold metaal, 1977, 30.000 km15.750,- Ford Escort 1300, 4-deurs, blauw, 25.000 km, 1976 9.250,- Citroën 2CV4, 32.000 km, 1976 4.800,- Ford Escort 1300, 2-deurs, geel, 26.000 km, 1976 9.400,- Ford Escort 1100 L, 2-deurs, rood, 26.000 km, 1976, radio 8.600,- Ford Fiësta 950 Luxe, geel, 15.000 km, 1977 10.450,- Ford Taunus 1600 L Kombi, 30.000 km, 1977, trekhaak, radio en getectyleerd14.250,- in Vlissingen. Middelburg Vlissingen Zusterstraat 34 Industrieweg 1 Tel. 01180-12972 Tel. 01184-14632 Alk2\fcrzGk<2ring2nü1 Uw adres voor betere KINDERKLEDING tot 16 jaar Oude Kerkstraat 30 - Sluis Telefoon 01178-1277 AUTOBEDRIJF „BERBO Inruil - financiering - garantie Subaru GFT Hardtop29000 1976 Subaru 1400 4-drs35000 1976 Subaru Stat. 1400 DL 11000 1976 Polleski Fiat22000 1976 Mitsubishi Lancer26000 1976 Skoda coupé14000 1976 Opel Kadett spec72000 1974 Mazda 81835000 197fe Opel Kadett65000 1973 Showroom Kanaalstraat 75 Tel. 67658 Werkplaats Julianastraat 26 Tel. 61844 Zekerheid Hoel belangri|k voor hel kopen van elke occasion Zekerheid wat betreft deskun dige voorlichting, veel keus. perfecte auto-conditie, topservice. Al die zekerheden heeft u in ons occa sion-centrum SUNBEAM 1300 S 1976 AUDI 80 L1973 CITR0ËN 2 CV1973-1975 FIAT 127 1974 FIAT 131 S 1975-1976 MINI1973-1975 MORRIS MARINA 1974 HONDA CIVIC L 1976 MAZDA 929 1975 OPEL KADETT1972 OPEL KADETT CITY1976 RENAULT R 16 TL AUTOMAAT1973 VW GOLF L1976 VW PASSAT1975 BMW 316 4976 SUNBEAM 1600 GLS1975 CITR0ËN GS AUT0M1973 CHRYSLER 1609 1977 SKODA 1004 1976 Autobedrijf PAUL KRUGER B.V. Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen Tel. 01184-12008 MET BOVAG GARANTIE BEWIJS CITR0ËN GS BREAK 1974 CITR0ËN GS INCL. L.P.G 1975 CITR0ËN AMI 1976 DATSUN 100 A 1976 DATSUN 100 A 1977 FIAT 128 1977 FORD ESCORT 1975-1977 MAZDA 1300 1973 MINI 1971 MINI 1972 OPEL KADETT 1972 RENAULT 6 TL 1974-1975 RENAULT 12 TL 1972 TOYOTA COROLLA 1975-1976 VW GOLF EXTRA 1975 FORD TAUNUS 1600 L 1976 Autobedrijf ZEELAND B.V. Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg Tel. 01180-26355 Daf 55 1972 1.650,- Datsun 1200 de Luxe1972 1.000,- Escort 1300 1972 3.000,- Escort 1300 B1973 3,650,- Escort1100B1972 2.000,- Escort 1300 L1973 3.950,- Escort 1100 B1972 2.000,- Escort 1100 1973 3.800,- Capri 1700 GT 1971 1.800,- Consul Kombi 1973 3.500,- Taunus 1600 L, 2-deurs1973 4.750,- Taunus 1300 L, 2-deurs1972 3,600,- Taunus 1300 L Coupé 1971 2.750,- Taunus 1600 1972 3.850,- Taunus 1600 L 1973 4.750,- Taunus 1300 L, 2-deurs1971 1.500,- Fiat 127 1973 2.250,- Mazda 616 Coupé 1972 2.700,- Peugeot 204 1973 2.350,- Renault R 12 L1973 3.200,- Renault R 6 TL1974 4.000,- Simca 1100 GLS1974 4.000,- Toyota Corolla 1200 L 1974 4.500,- Toyota Corolla 1200 L 1974 4.500,- VW 1600 TL, 2-deurs1971 1.000,- VW 1200 Kever1974 ƒ3.000,- Transit FT 100 1973 ƒ3.450,- In Vlissingen. Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972 Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 13