Topte Carina: Europese Japanner
A
G.P.M. Janssens
M. de Dreu en Co B.V.
Gold
lonen
WOUTERS
GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S
VLISSINGEN
99
simca 1307 1308
INRUIL-AANBIEDINGEN
14.500,-
DE LAAGSTE PRIJZEN
A-1 GARANT^
BEL EERST
WMRoelse.
Blauwedijkl
Middelburg
LA CUNA
t/m zaterdag 16 september
GILDEWEG 21 en 15
TEL. 13995
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V.
Nu ook volop als occasion
M. DE DREU en Co. B.V.
MAZDA 121 COUPÉ
Elke week nieuwe aanbiedingen
maar steeds voor:
Showroom en verkoop elke dag
Geopend van 9 tot 6 uur
Ook zaterdag's
Pres. Rooseveltlaan 772.
9.250.
7.600.
5.950.
7.750.
8.950.
1.500.
7.950.
7.950.
6.250.
5.900.
3.250.
2.950.
4.450.
OFFICIAL FORDDEALER
TeL0m-U287
o.a.:
Honda Civic 1238 3-drs. E 1238 3-drs. L 1238 5-drs. L
Honda Accord 3-drs. L automaat 4-drs.
Tijdens de show ML-behandeling, matten en benzine gratis
tevens 15 stuks jonge
gebruikte auto's
o.a.:
Civic
Opel
Accord
Datsun
Mazda
VW Golf
Mini
DEALER VAN; SUBARU, SKODA
POLSKI-FIAT, DACIA
OOST-SOUBURG
OCCASION
CENTRUM
OFFICIAL FORD-DEALER
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1978'
215
De Japanse auto-industrie
heeft zich gedurende vele ha
ren voor wat betreft het uiter
lijk van de modellen, gericht op
het voor Japan belangrijkste
exportland, de Verenigde Sta
ten. En wellicht gebeurt dat nu
nog in belangrijke mate en is
de veranderde vormgeving
van de Japanse auto's van de
laatste jaren in het algemeen
en van de nieuwe Toyota's in
het bijzonder slechts het ge
volg van een andere smaak
van de Amerikanen. Een
smaak die nu weer de Europe
se kant opgaat, getuige ook de
jongste Amerikaanse model
len van GM, Chrysler en Ford.
Feit is in ieder geval dat de ni-
wueToyota Carina qua uiterlijk
heel goed een Europese auto
zou kunnen zijn.
Vormgeving en uitvoering
De Toyota Carina heeft voor
1978 een geheel nieuw koets
werk gekregen, dat wat de afme
tingen betreft vrijwel gelijk is aan
het voorgaande model, maar dat
dooreen hoekerigervormgeving
en een betere indeling een
enorm stuk extra ruimte biedt.
Met name de kofferruimte is veel
groter dan voorheen, wat de
nieuwe Carina automatisch ver
heft tot het niveau van de betere
gezinswagens. Strakke lijnen en
eenvoud zijn kenmerkend voor
de nieuwe Carina. De wagen
heeft een hoekige pontoncarros
serie die begint bij een over de
volle breedte van de neus lopen
de grille met daarin opgenomen
de vier koplampen. De bumper
grijpt om de hoeken van de auto
heen, maar mist, en dat mag in
deze klasse niet meer, rubber
beschermstrips. Die strips zitten
wel op de sportieve uitvoering, de
ST. De zijkant van de 4,21 meter
lange Carina is geheel vrijge
houden van opsmuk. Dit houdt
echter niet in, dat de wagen een
saaie indruk maakt want de
fraaie stalen wielen zonder wiel
doppen en een enkele lijn in de
carrosserie - zoals de mooi uit-
gestolpte wielkasten - zorgen er
voor dat de auto een goede in
druk maakt. De antenne (een
AM-radio met drukknopbedie
ning is standaard) is netjes ge
monteerd aan de voorruitstijl. Bij
het tweedeurs-model zijn de
achterste zijramen uitstelbaar.
De achterzijde van de Carina
wijkt het meest af met die van zijn
voorganger. Was de Carina
voorheen een slanke, wat iel
aandoende auto, het nieuwe
model is zonder meer stoer te
noemen. Daaraan draagt de for
se rechthoekige achterkant bij en
niet te vergeten de grote achter
lichten waarin onder meer ach-
teruitrijlampen zijn opgenomen.
De nieuwe achterkant herbergt
een bagageruimte die voor Cari-
narijders ongekend groot is. In de
eerste plaats zorgt de rechthoe
kige vormgeving ervoor, dat de
koffer veel volumineuzer is en in
de tweede plaats is de brand
stoftank - die voorheen achter de
rugleuning van de achterbank en
boven de achteras een plaatsje
was toebedeeld - nu onder de
vloer van de koffer verborgen.
Dat is weliswaar een minder vei
lige plaats, maar vanuit het oog
van die stoel. In het begin zal
menigeen zich vergissen wan
neer hij de stoel wil verstellen
door in plaats daarvan, de kof
ferruimte open te trekken! Het
dashboard is geheel nieuw ont
worpen. Zoals bij vele Japanners
is ook de Toyota Carina de Luxe
een zeer compleet uitgevoerde
auto waarin onder meer stan
daard een radio is gemonteerd.
Die radio is van achteren tegen
het dashboard gemonteerd, zo
dat hij er alleen uit kan worden
gehaald door het gehele dash
board te demonteren. Een effec
tief middel tegen de toenemende
autoradiodiefstallen.
Motor en prestaties
Voorin staat in de lengterich
ting een 1,6 liter viercilinder mo
tor, die een vermogen levert van
55 Kw (75 pk) bij slechts 5200
toeren per minuut. Het maximum
punt van laad capaciteit is deze
oplossing veel beter. Het reser
vewiel is eveneens onder de
vloer van de koffer geplaatst zo
dat een zeer effectieve bagage
ruimte overblijft. Ook is deze
koffer veel beter dan voorheen
geschikt voor de montage van
een LPG-tank. Inmiddels heeft
Toyota, in samenwerking met
Vialle in Eindhoven voor de Cari
na al een LPG-installatie ontwik
keld. Het gebruik op die manier
van LPG in de Carina beïnvloedt
de twee jaar garantie op de wa
gen niet. De voorstoelen met
aangebouwde hoofdsteunen en
volledig verstelbare rugleunin
gen bieden een goede zit en een
redelijke steun in zijwaartse rich
ting. De verstelmogelijkheid in de
lengterichting is voldoende, maar
gaat wel ten koste van de toch al
niet royale beenruimte achterin.
De rijpositie is goed; alle bedie
ningsorganen liggen direct onder
handbereik. De kofferruimte is
vanaf de bestuurdersstoel te
openen door een handeltje links
koppel van de niet al te moderne,
maar wel hoogst betrouwbare
motor, bedraagt 116 Nm ofwel
11,8 mkg bij 3800 toeren. De
motor is voldoende soepel om
betrekkelijk schakellui te rijden
en eenmaal op temperatuur en
toeren is de machine bepaald stil.
Alleen bij fors accelereren maakt
hij hoorbaar herrie. Overigens is
dat schakkellui-rijden iets dat
weinig Carina-rijders zullen doen
om de eenvoudige reden dat de
vierbak zich middels de korte
vloerpook uitstekend laat scha
kelen. Het lijkt welhaast een pa
tent voor Japanse auto's, die
perfecte schakeling. De achteruit
is goed vergrnedeld en de
synchromeshes werken vlot en
goed. De voorin geplaatste vier-
pitter drijft middels een soepel in
aangrijping komende koppeling
en de genoemde prima vierbak,
de achterwielen aan. Technisch
is de wagen derhalve conventio
neel te noemen. Qua prestatie
kan de Carina goed meekomen
met de concurrentie in deze klas
se. De wagen heeft een accepta
bele topsnelheid van 154 km/uur
en de acceleratie van 0 tot 100
km/uur vergt 14,2 seconden. Het
brandstofverbruik blijft tot rond
120 km/uur aan de nette kant (bij
die snelheid haalt de wagen nog
net één op tien), maar daarboven
is het uit met de pret. Dan begint
de Carina een stevige slok te
nuttigen. Dit neemt niet weg, dat
gemiddeld, als de maximum
snelheden niet al te veel uit het
oog worden verloren, gemakke
lijk ruim één op tien kan worden
gehaald. Wie veel op de buiten
weg zit en stevig op het gas gaat
zal met eéh op 8,5 genoegen
moeten negen.
Rij-eigenschappen
Het type auto waartoe de Cari
na hoort, is geen superauto voor
de berijder. De auto is in de eer
ste plaats een gezinswagen, die
heel moet blijven en weinig in de
garage moet komen voor onder
houdsbeurten. Dit houdt niet in
dat er met de Carina niet behoor
lijk zou zijn te rijden. Integendeel,
de wagen is soepel geveerd en
heeft ruimschoots voldoende
wegligging in huis voor de door
snee automobilist. Alleen is het
geen topper waar het de rij-ei
genschappen betreft. Daarvoor
is bijvoorbeeld de besturing te in
direct en licht om echt lekker te
zijn. En de koersvastheid op de
rechte weg zou wat positiever
kunnen zijn, zodat grotere onef
fenheden in het wegdek of een
sterke zijwind, wat minder in
vloed op de richting zouden heb
ben. In de bocht blijkt de Carina
een vrije tamme onderstuurde
auto waarmee je weinig kwaad
kan. Ondanks de starre achteras
doen dribbelverschijnselen zich
nauwelijks voor en het vermogen
aan de achterwielen is te gering
om daardoor op een nat wegdek
in moeilijkheden te komen. Kort
om, je kan eigenlijk helemaal
geen kwaad met die Carina en
dat is eigenlijk een groot compli
ment voor de wagen. De handel
baarheid - vooral in stadsverkeer
belangrijk - is uitstekend. Dit on
der meer door de goede over
zichtelijkheid van de carrosserie
en het grote bediendingsgemak
van de wagen. De schijfremmen
vóór en trommels achter, werken
goed en probleemloos. De beno
digde pedaaldruk blijft laag.
OPEL
OPEL MANTA 16S r «a ftSfi
Okergeel 77 lu.UaU.
KADETT COUPÉ GL x "I ft rnfl
Groen76 ÏO.OUU.
OPEL REK0RD 1900 C ncn
2-drs. rood75 U.Ouü.
OPEL ASC0NA 1600 r i. apa
Brons 14.000 km78 Ct.fcSlj.
OPEL ASC0NA 1600 x 11 -7Cft
oranje 38.000 km'76 I I.I3U.
KADETT CITY SPECIAL n 7cn
Geel 21.000 km77 IU./3U.
KADETT SPECIAL 7 0Cn
Zilvergrijs'75 .9011.
KADETT SPECIAL r 7
Beige 75 f.ÜUÜ.
KADETT B r 7Kn
Blauw metallic'68 J I3U.
KADETT AUTOMATIC n oen
12 S blauw '76 S.OuU.
Blauw metallic slechts
11/2 jr. en 15.000 km. gebruikt.
Nw. prijs ruim 20.000,-
TOYOTA CORONA MARK II
Beige 42.000 km'76
TOYOTA 30 DE LUXE x
Geel 44.000 km'75
CITR0ËN G SPECIAL
Wit 22.000 km'77
CITR0ËN 2CV6
Groen 38.000 km'77
SUNBEAM 1600 GLS
Geel 4-drs'76
VW PASSAT LS
Wit 50.000 km'75
FORD ESCORT
Oranje'73
TOYOTA 30 HARDTOP COUPÉ
Geel 75
TOYOTA CARINA
Luxe, rood m'75
DATSUN 120Y 4-DRS
Wit'75
CITR0ËN GS SPECIAL
Oranje'74
FORD ESCORT
Stationcar oranje '74
FIAT 128 SPECIAL
Geel '73
SIMCA 1301 SPEC.
Beige '74
Honda Show
%|flKTE 1$$^
Opel Kadett City 1200 Special, 22.000 km, 1976 8.400,-
Opel Ascona 1600 Semi Luxe, metaalblauw, 15.000 km, 1977 13.700,-
Opel Kadett Special, oranje, 14.000 km, 1976 9.250,-
Austin Mini 850 de Luxe, groen, 63.00 km, 1978 7.250,-
Datsun Cherry 100 A de Luxe, groen, 28.000 km, 1976 8.500,-
Peugeot 204 GL, schuifdak, radio, trekhaak, blauw, 42.000 km,
1976 8.350,-
Simca 1308 GT, 38.000 km, schuifdak, 197611.000,-
Fiat 128 Comfort, rood, 7.500 km, 1977 9.500,-
Ford Taunus 2000 S, groen, 1976 13.500,-
Ford Taunus 1600 Luxe met complete gasinstallatie, 1973 4.600,-
Ford Capri 2300 Sport, oranje met vinyl dak, 28.000 km, 1977, radio
'I 15.900,-
Daf 66 Kombi, 35.000 km, 1976 7.500,-
Ford Granada 2300 GL Kombi, blauw, 57.000 km, 1978,
radio trekhaak 14.700,-
Fiat 131 Kombi, beige, 1975 6.800,-
Ford Taunus 2000 Ghia, 4-cyl., 4-deurs, groen metallic,
24.500 km, 1976 15.500,-
Ford Taunus 1600 Ghia, 4-deurs, Arizona, gold metaal, 1977,
30.000 km15.750,-
Ford Escort 1300, 4-deurs, blauw, 25.000 km, 1976 9.250,-
Citroën 2CV4, 32.000 km, 1976 4.800,-
Ford Escort 1300, 2-deurs, geel, 26.000 km, 1976 9.400,-
Ford Escort 1100 L, 2-deurs, rood, 26.000 km, 1976, radio 8.600,-
Ford Fiësta 950 Luxe, geel, 15.000 km, 1977 10.450,-
Ford Taunus 1600 L Kombi, 30.000 km, 1977, trekhaak, radio
en getectyleerd14.250,-
in Vlissingen.
Middelburg
Vlissingen
Zusterstraat 34
Industrieweg 1
Tel. 01180-12972
Tel. 01184-14632
Alk2\fcrzGk<2ring2nü1
Uw adres voor betere
KINDERKLEDING
tot 16 jaar
Oude Kerkstraat 30 - Sluis
Telefoon 01178-1277
AUTOBEDRIJF „BERBO
Inruil - financiering - garantie
Subaru GFT Hardtop29000 1976
Subaru 1400 4-drs35000 1976
Subaru Stat. 1400 DL 11000 1976
Polleski Fiat22000 1976
Mitsubishi Lancer26000 1976
Skoda coupé14000 1976
Opel Kadett spec72000 1974
Mazda 81835000 197fe
Opel Kadett65000 1973
Showroom Kanaalstraat 75 Tel. 67658
Werkplaats Julianastraat 26 Tel. 61844
Zekerheid
Hoel belangri|k voor hel kopen van elke
occasion Zekerheid wat betreft deskun
dige voorlichting, veel keus. perfecte
auto-conditie, topservice.
Al die zekerheden heeft u in ons occa
sion-centrum
SUNBEAM 1300 S 1976
AUDI 80 L1973
CITR0ËN 2 CV1973-1975
FIAT 127 1974
FIAT 131 S 1975-1976
MINI1973-1975
MORRIS MARINA 1974
HONDA CIVIC L 1976
MAZDA 929 1975
OPEL KADETT1972
OPEL KADETT CITY1976
RENAULT R 16 TL AUTOMAAT1973
VW GOLF L1976
VW PASSAT1975
BMW 316 4976
SUNBEAM 1600 GLS1975
CITR0ËN GS AUT0M1973
CHRYSLER 1609 1977
SKODA 1004 1976
Autobedrijf PAUL KRUGER B.V.
Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen
Tel. 01184-12008
MET BOVAG
GARANTIE BEWIJS
CITR0ËN GS BREAK
1974
CITR0ËN GS INCL. L.P.G
1975
CITR0ËN AMI
1976
DATSUN 100 A
1976
DATSUN 100 A
1977
FIAT 128
1977
FORD ESCORT
1975-1977
MAZDA 1300
1973
MINI
1971
MINI
1972
OPEL KADETT
1972
RENAULT 6 TL
1974-1975
RENAULT 12 TL
1972
TOYOTA COROLLA
1975-1976
VW GOLF EXTRA
1975
FORD TAUNUS 1600 L
1976
Autobedrijf ZEELAND B.V.
Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg
Tel. 01180-26355
Daf 55 1972 1.650,-
Datsun 1200 de Luxe1972 1.000,-
Escort 1300 1972 3.000,-
Escort 1300 B1973 3,650,-
Escort1100B1972 2.000,-
Escort 1300 L1973 3.950,-
Escort 1100 B1972 2.000,-
Escort 1100 1973 3.800,-
Capri 1700 GT 1971 1.800,-
Consul Kombi 1973 3.500,-
Taunus 1600 L, 2-deurs1973 4.750,-
Taunus 1300 L, 2-deurs1972 3,600,-
Taunus 1300 L Coupé 1971 2.750,-
Taunus 1600 1972 3.850,-
Taunus 1600 L 1973 4.750,-
Taunus 1300 L, 2-deurs1971 1.500,-
Fiat 127 1973 2.250,-
Mazda 616 Coupé 1972 2.700,-
Peugeot 204 1973 2.350,-
Renault R 12 L1973 3.200,-
Renault R 6 TL1974 4.000,-
Simca 1100 GLS1974 4.000,-
Toyota Corolla 1200 L 1974 4.500,-
Toyota Corolla 1200 L 1974 4.500,-
VW 1600 TL, 2-deurs1971 1.000,-
VW 1200 Kever1974 ƒ3.000,-
Transit FT 100 1973 ƒ3.450,-
In Vlissingen.
Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972
Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632