WITTE POMPEN
GEBRUIKTE AUTO'S -
DE MUYNCK
BMW 323, geweldig brok rijplezier
mm wie hei er voor over heeft
Rubriek betrouwbare
gebruikte auto's
van Renault dealer
M.P. KUZEE
TE KOOP
BOBO
DE TOEKOMST BV
DE TOEKOMST
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V
ALLE TYPEN SIMCA'S IN DIVERSE BOUWJAREN
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
FORD CAPRI III GL
M. DE DREU EN CO. B.V.
Forddealer
AUTOBEDRIJF BRITANNIA
M. DE DREU EN CO. B.V.,
s
2
occasions
Takelwagen bestellen
M.P. KUZEE BELLEN
WEGENS DROEVIGE OMSTANDIGHEDEN
IB
GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S
m SUPERBENZINE
u cent goedkoper.
3 cent
goedkoper
Ford Taunus 1600 L combi 52.000 km11.900.-
ca
Showroom Paul Krugerstraat 237
Vlissingen - 01184-19010
Ford 20 MTX 1969 600.-
■P-s--?-
71
DAG EN NACHT
01184-61498
b.g.g. 66738
BOVAG TAKEL- en
BERGINGSBEDRIJF
SUNBEAM 1300 S 1976
AUDI 80 L1973
CITROËN 2CV 1973-1975-1977
FIAT 127 1974
FIAT 131 S 1975-1976
MINI1973-1975
M0RRES MARINA1974
HONDA CIVIC L1976
MAZDA 929 1975
OPEL KADETT1972
OPEL KADETT CITY1976
RENAULT R 61974
RENAULT R 16 TL...1973
VW GOLF L1976
VW PASSAT1975
BMW 3161976
CHRYSLER 2 LTR1975
SUNBEAM 1600 GLS 1975
CITROËN GS BREAK1974
CITROËN GS1975
CITROËN AMI1976
DATSUN 100A 1976
DATSUN 100A 1977
FIAT 128 1977
FORD ESCORT 1977
MAZDA 1300 1973
MINI1971
MINI1972
OPEL KADETT1972
RENAULT 6 TL1974
RENAULT 12 TL1972
RENAULT 12 TL1974
TOYOTA COROLLA 1976
TOYOTA COROLLA 1975
Diverse goedkopere auto's voor opruimprijzen.
OFF. TOYOTA-DEALER
Tel. 12865
met 1600 cc motor
3600 km
1978
kleur gold
radio
Inlichtingen bij
Industrieweg 1
Vlissingen tel. 01184-14632
autoccasion
Ut bUHELDEBODE VAN WULiMöUAÜ 23 AUüUS I U5 ia/0
21C
It-
5 5f§5>*
-V -*t
1977:
OPEL MANTA 16 S automaat 25.000 km14.500.-
1976:
TOYOTA COROLLA 1200 57.000 km 7.900.-
VW GOLF S 46.000 km9.750.-
FORD TAUNUS 1600L 4-deurs 45.000 km 11.250.-
FORD 1300 48.000 km 9.800.-
G3
CITROËN GS special 50000 km 8.750.-
DATSUN CHERRY 100A 7.500,-
CHRYSLER 1307, 62.000 km 11.500,-
MAZDA 929, 4-deurs, 50.000 km 10.750,-,
MAZDA 1300 COMBI. 30.000 km7.750,-
1975: SI MCA 1100 Special 60.000 km6.500,-
FORD TAUNUS 1300 COMBI8.500,-
MERCEDES 200 D19.500,-'
MERCEDES 240 D 5-cilinder23.000,-
1974:
FORD CONSUL 2000 6.750,-
PEUGEOT 204, 70.000 km5.750,-
Volvo 142 80.000 km9.750.-
FIAT 128 3.500,-
CHRYSLER 2 Itr. AUTOMAAT, 80.000 km met gas 6.500,-
1973:
SAAB 99 9.250,-
DATSUN CHERRY3.500,-
DATSUN 1200 3.500,-
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L3.500.-
Opel Manta 19005.900.-
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
iFORD ESCORT 1100 L 1972 2000.-
VAUXHALL VIVA, 1972 2.250,-
RENAULT R12TL2.900,-
AUSTIN MAXI 1500, 1971 1.750,-
AUSTIN GLIDER 1100, 1972 1.000,-
Ford Cortina 1300 19721.900.-
Simca 1100 4-drs. 1973 1.750.-
FORD TAUNUS 1.3 1971 1.900.-
jOPEL REKÖRD bestel 1972 2.250.-
C/>
2
m
CO
UJ
I—
Z
cc
(D
I
O
O
£0
BMWs meest sportieve au
to, de 323 i die verleden jaar
september voor het eerst werd
getoond op de autotentoon
stelling in Frankfurt is deze
maand dan eindelijk ook in ons
land op de markt gekomen.
De echte BMW-fanaten, die
in het verieden de vermaarde
2002 tii als enige ware BMW
beschouwden kunnen dus
gerust zijn: de „bom" uit
Beieren is gearriveerd, maar
kost wel wat meer dan het ras-
paardje uit 1975, dat toen voor
18.705,- over de „toonbank"
ging.
Het blijft natuurlijk altijd
een open vraag of een speciale
auto „value for money" is,
vooral wanneer die volledig is
afgestemd op de pure enthou
siast, die alles over heeft om
een geweldig brok rij-plezier
te beleven van dat autorijden.
Want dat moet vóór alles dui
delijk gesteld worden: die
nieuwe 323 i is een auto om van
te smullen, een wagen waar je
vóór de volle honderd procent
rij-genot mee opdoet en die
zonder meer de beste BMW-
versie genoemd mag worden,
die op dit moment door de fa
briek in München gemaakt
wordt.
Wat echter niet wegneemt,
dat de prijsstelling van
27.081,- aan de pittige kant
is, want men betaalt een
3.500,- meer dan voor de
nieuwe 6 cilinder 320 en dat is
in feite voor: 300 cc méér cilin
derinhoud, de Bosch K-Jetro-
nic brandstofinspuiting en een
wat gewijzigde onderstelcon
structie met 185/70 HR 13
banden op 5V2 inch velgen.
Daarbij komt, dat de ware
323 i rijder ongetwijfeld nog
wel wat extra's op z'n auto wil
aanbrengen zoals lichtmetalen
velgen (prijs 1.433,70) een
lederen stuurwiel 212,40),
halogeen mistlampen (306,80)
en vóór alles natuurlijk een
mist-achterlicht, dat (onbe
grijpelijk!) niet standaard op
de 323 i wordt bijgeleverd
(82,60). Telt men dan ook nog
de afleveringskosten 355,-(
erbij, dan komt de superstar
uit München op rond de 30
mille en dat is toch een bedrag
waar je als fanatieker nog eens
een nachtje extra over moet
slapen.
Dat prijsbewust worden
moet je echter wél doen, voor
dat je in de wagen gereden
hebt, want eenmaal achter het
stuur oefent de 323 i zo'n aan
trekkingskracht uit op de
sportieve zintuigen, dat de
verleiding wellicht te groot
wordt.
Daar zorgt dan in eerste in
stantie de sublieme 2300 cc zes
cilinder inspuitmotor voor.
Een zeer moderne krachtbron
met een bovenliggende nokke-
nas, die in V-vorm tegenover
elkaar opgestelde kleppen via
tuimelaars bedient. Een bij
zonder staaltje van giettech-
niek is het grote inlaatspruit-
stuk, speciaal geconstrueerd
om alle inlaatkanalen exact
even lang te krijgen. Een blik
onder de motorkap waar het
hele mechaniek met z'n Bosch
K Jetronic inspuitsysteem, de
lichtmetalen cilinderkop en de
transistorontsteking voor
beeldig is ingebouwd, is dan
ook een lust voor het oog.
Maar even indrukwekkend
zijn de prestaties van deze zes
cilinder. De op papier wat
dorre cijfers komen pas op de
weg tot voelbare werkelijk
heid.
Het officieel door de fabriek
opgegeven maximum vermo
gen bedraagt 143 Din PK (105
kW) bij 5800 toeren per mi
nuut, een indicatie, die op
snelheid en acceleratie duidt,
maar nauwelijks de werkelijke
felheid en de enorme souplesse
van de wagen aantoont. De
souplesse dankt de auto aan
een fraai maximum koppel
(190 Nm b 19,4 mkg bij 4500
t/m), aan een vermogens-
kromme die opvallend vlak
loopt, zodat er al bij lage toe
ren een flinke dosis trekkracht
aanwezig is en vooral aan de
bijzonder goede inspuit-in-
stallatie. De prestaties komen -
zoals gezegd - op de weg tot
uiting, waar niet eens een
topsnelheid van even boven de
195 echte km/uur zo tot de ver
beelding spreekt als wel de
cijfers van de zonder meer im
posante acceleratie.
De 323 i waarmee wij enkele
dagen ongewild wat snel
heidsbeperkingen op de grote
weg hebben overschreden liet
bij een acceleratie van stil
stand tot 100 km/uur de stop-
watch al stilstaan op 8,3 se
conden en tot 140 km/uur op
16,3 seconden! Voorwaar in
drukwekkende cijfers, die wél
wat moeilijk te meten waren,
omdat de wagen bij een te
krijgshaftige start niet vrij was
van wielspin op de brede "ach
terwielen. Maar ach, die fel
heid van optrekken is in het
alledaagse gebruik nauwelijks
nodig, want de auto flitst na
iedere stop zo soepel en snel
weg, dat branie-achtige cou
reursneigingen in de praktijk
wel achterwege zullen blijven.
Trouwens, de 323 i is beslist
geen auto voor onbesuisde
wildebrassen. Het is zinvol om
hier nog eens te onderstrepen,
dat het echte rij-plezier in deze
wagen samengaat met een
flinke dosis rij-ervaring. Niet
omdat deze BMW 323 i geen
goede wegeigenschappen zou
hebben, want het tegendeel is
waar. De auto beschikt over
een meer dan voortreffelijke
wegligging, waarbij een zekere
mate van overstuur, zoals
trouwens al de BMW's dat
hebben, duidelijk aanwezig is.
Nee, men moet in deze auto het
geweldige vermogen van de
motor kunnen relateren aan de
rijomstandigheden en wie dat
niet doet door boven z'n macht
te rijden kan wel eens snel in de
fout gaan.
Overigens stuurt de 323 i bij
zonder fijn en zeer nauwkeu
rig. Als extra is een stuurbe
krachtiging verkrijgbaar,
maar naar onze mening is dat
in het geheel niet nodig. Wel
menen we de voorkeur te
moeten geven aan een stuur
wiel met wat meer houvast,
bijvoorbeeld het extra ver
krijgbare leren wiel, want het
standaard gemonteerde
stuurwiel, dat gelijk is aan dat
in de overige 3-serie ligt toch
niet zo prettig in de hand.
Wat het comfort betreft
moet gezegd worden, dat de
wagen natuurlijk wat stug ge
veerd is als concessie aan de
sportieve, harder afgestelde
vering. Maar voor de echte 323
i fnaat kan dat nauwelijks een
bezwaar zijn, evenmin als het
feit, dat deze auto qua carros
serie geheel deel uitmaakt van
in de BMW 3-serie en dus net
zo weinig passagiersruimte
achterin heeft als de 316, de
318 en de 320.
T Trouwens, het zal de echte
323 i rijder wel wat tegenval
len, dat de wagen aan de bui
tenzijde nauwelijks te onder
scheiden is van de andere ver
sies van de serie. Behalve dan
het naamplaatje, de bredere
wielen en de dubbele uitlaat.
Een extra zwarte bies had ons
inziens beslist niet misstaan.
Tenslotte nog een enkel woord
over het brandstofverbruik,
omdat wellicht de indruk zou
bestaan, dat met al het vermo
gen en de potentie van deze
toch niet goedkope auto, ook
het bijvullen van de tank een
kostbare zaak zou zijn. Wel, de
323 inspuitmotor is opmerke
lijk zuinig! Bij een constante
snelheid van 80 km/uur (maar
wie zal dat rijden?) verbruikt
de motor 1 op 14,2, bij 100 km
nog 1 op 12,4 en bij 140 km/uur
rond de 1 op 9! Daarboven
komt men natuurlijk al snel te
gen de 1 op 8 aan, maar ook dat
verbruik mag als zeer gunstig
worden beschouwd.
Al met al is deze nieuwste
troef van BMW uit München,
waar men toch al zoveel spor
tiviteit in de produkten stopt,
een geweldig brok rijplezier,
maar dan wel voor die enthou
siast, die er het geld voor over
heeft.
Zoekt U een betrouwbare wagen Kom eens
langs. Koopt U een auto boven de 4000.-.
dan krijgt U een waterdichte Bovag-garantie.
Als speciale aanbieding hebben wij voor U;
Renault 4 bestel, blauw van
kleur, bouwj. 1977, 31.000
km. Als nieuw. Goed onder
houden. Met 2 zijramen en
geheel gecontroleerd.
Renault 4 TL, rood, bouwj.
1975, slechts, 55.000 km.
Van 1e eigenaar.
Renault 6 L, groen, bouwj.
1975, slechts 30.000 km.
Renault 5TL groen met.
1975 56.000 km met zon-
werendglas en radio.
Renault 16 TL wit bouwj.
1976 met slechts 46.000
km. Prachtige wagen.
Renault 20 TL, beige bouwj,
1976 met 63.000 km. van
1e eigenaar. Met radio,
goed onderhouden.
Renault 16TL geel bj. 1976
met el. schuifdak 60.000 km
Opel Kadett bouwj. 1976'
slechts 48.000 km., geel.
Met gasinstallatie.
Triumph Dolomite. Rood,
bouwj. 1975. Van 1e eige
naar, goed onderhouden.
Renault 12TL bruin met.
1977 10.000 km met trek
haak.
Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vlissingen
Tel. 01184-13908
Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003
0
0
Gediplomeerd personeel
Autoambulance
Autohulpdienst
Opslagruimte aanwezig
J.I. SANDERSESTRAAT 70
O.-SOUBURG (VLISSINGEN)
swAmml
Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 12008.
Rotterdamse Kaai 61 Middelburg
v/h Gebr. Blanker
Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900
Inruil - financiering
Auto's vanaf f 4.000.- first class Bovaggarantie
Klein Vlaanderen 97 - Middelburg -
Toyota Corona Mark II1973
Toyota Carina 1600 Luxe1976-1975
Toyota Corolla 30 Luxe1977-1976-1975
Toyota Corolla 30 Coupé 1975,
Toyota Corolla 12001975-1974
Toyota 1000 Station1977
Peugeot 504 GL 1975
VW Passat L 3e deur1976
Austin Allegro1976
Ford Taunus 1600 L1976
Fiat Mirafiori 1300 1975
Mazda 1300 Coupé 1973
Toyota Corona Mark II 1972
Toyota Corolla 1200 1972
Ford Taunus 1600 Coupé1971
VW Kever 1300 L1973
Datsun Cherry1972
Simca 1100 1970
zo goed als nieuwe
Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736
Fiat 128 Fam.
1975
Volvo 66 DL combi
1976
Peugeot 304 Break
1973
Peugeot 204 Sedan
1976
Fiat 131 2-4 deurs
75-76
Fiat 127-128
diversen
Opel Manta
1976
VW Scirocco
1974
Fiat 850T bestel
1972
Renault 5 TL
1975
Seat 133
1976
Citroen GS Club 1972 1000.-
Daf 55 1972 1650.-
Daf 33 1974 1500.-
Datsun 1200 de Luxe 1972 1000 -
Datsun 1200 4-drs1973 2200.-
Escort 1300 1972 2800.-
Escort 1300 1972 3000 -
Escort 1300 B 1973 3650.-
Escort1100B 1972 2500.-
Escort 1300 L 1973 3950.-
Taunus 1600 L 2-drs1973 4750.-
Taunus 1300 L 2-drs1972 3600.-
Taunus 1600 L Combi 1973 3800.-
Taunus 1300 L Coupé1971 2750.-
Taunus 1600 1972 3850.-
Taunus 1600 L 1973 4750.-
Taunus 1300 L 2-drs1971 1500.-
Consul Combi 1973 3500.-
12 MTS 1970 250.-
Fiat 127 1973 2500.-
Peugeot 204 1973 2350.-
Renault R 12 L 1973 3200.-
Renault R 6 TL 1974 4000.-
Simra 1100 GLS 1974 3750.-
Toyota Corolla 1200 L1974 ƒ4500.-.
VW 1600 TL 2-drs1971 1000.-
VW 1200 Kever1974 3000.-
Transit FT 100 1973 3450.-
in Vlissingen
Middelburg, Zusterstraat 34, tal. 01180-12972
Vlissingen, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
OFFICIAL FORDDEALER