WITTE POMPEN GEBRUIKTE AUTO'S - DE MUYNCK BMW 323, geweldig brok rijplezier mm wie hei er voor over heeft Rubriek betrouwbare gebruikte auto's van Renault dealer M.P. KUZEE TE KOOP BOBO DE TOEKOMST BV DE TOEKOMST AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V ALLE TYPEN SIMCA'S IN DIVERSE BOUWJAREN AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL FORD CAPRI III GL M. DE DREU EN CO. B.V. Forddealer AUTOBEDRIJF BRITANNIA M. DE DREU EN CO. B.V., s 2 occasions Takelwagen bestellen M.P. KUZEE BELLEN WEGENS DROEVIGE OMSTANDIGHEDEN IB GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S m SUPERBENZINE u cent goedkoper. 3 cent goedkoper Ford Taunus 1600 L combi 52.000 km11.900.- ca Showroom Paul Krugerstraat 237 Vlissingen - 01184-19010 Ford 20 MTX 1969 600.- ■P-s--?- 71 DAG EN NACHT 01184-61498 b.g.g. 66738 BOVAG TAKEL- en BERGINGSBEDRIJF SUNBEAM 1300 S 1976 AUDI 80 L1973 CITROËN 2CV 1973-1975-1977 FIAT 127 1974 FIAT 131 S 1975-1976 MINI1973-1975 M0RRES MARINA1974 HONDA CIVIC L1976 MAZDA 929 1975 OPEL KADETT1972 OPEL KADETT CITY1976 RENAULT R 61974 RENAULT R 16 TL...1973 VW GOLF L1976 VW PASSAT1975 BMW 3161976 CHRYSLER 2 LTR1975 SUNBEAM 1600 GLS 1975 CITROËN GS BREAK1974 CITROËN GS1975 CITROËN AMI1976 DATSUN 100A 1976 DATSUN 100A 1977 FIAT 128 1977 FORD ESCORT 1977 MAZDA 1300 1973 MINI1971 MINI1972 OPEL KADETT1972 RENAULT 6 TL1974 RENAULT 12 TL1972 RENAULT 12 TL1974 TOYOTA COROLLA 1976 TOYOTA COROLLA 1975 Diverse goedkopere auto's voor opruimprijzen. OFF. TOYOTA-DEALER Tel. 12865 met 1600 cc motor 3600 km 1978 kleur gold radio Inlichtingen bij Industrieweg 1 Vlissingen tel. 01184-14632 autoccasion Ut bUHELDEBODE VAN WULiMöUAÜ 23 AUüUS I U5 ia/0 21C It- 5 5f§5>* -V -*t 1977: OPEL MANTA 16 S automaat 25.000 km14.500.- 1976: TOYOTA COROLLA 1200 57.000 km 7.900.- VW GOLF S 46.000 km9.750.- FORD TAUNUS 1600L 4-deurs 45.000 km 11.250.- FORD 1300 48.000 km 9.800.- G3 CITROËN GS special 50000 km 8.750.- DATSUN CHERRY 100A 7.500,- CHRYSLER 1307, 62.000 km 11.500,- MAZDA 929, 4-deurs, 50.000 km 10.750,-, MAZDA 1300 COMBI. 30.000 km7.750,- 1975: SI MCA 1100 Special 60.000 km6.500,- FORD TAUNUS 1300 COMBI8.500,- MERCEDES 200 D19.500,-' MERCEDES 240 D 5-cilinder23.000,- 1974: FORD CONSUL 2000 6.750,- PEUGEOT 204, 70.000 km5.750,- Volvo 142 80.000 km9.750.- FIAT 128 3.500,- CHRYSLER 2 Itr. AUTOMAAT, 80.000 km met gas 6.500,- 1973: SAAB 99 9.250,- DATSUN CHERRY3.500,- DATSUN 1200 3.500,- Fiat 128 Sport Coupé 1100 L3.500.- Opel Manta 19005.900.- DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S: iFORD ESCORT 1100 L 1972 2000.- VAUXHALL VIVA, 1972 2.250,- RENAULT R12TL2.900,- AUSTIN MAXI 1500, 1971 1.750,- AUSTIN GLIDER 1100, 1972 1.000,- Ford Cortina 1300 19721.900.- Simca 1100 4-drs. 1973 1.750.- FORD TAUNUS 1.3 1971 1.900.- jOPEL REKÖRD bestel 1972 2.250.- C/> 2 m CO UJ I— Z cc (D I O O £0 BMWs meest sportieve au to, de 323 i die verleden jaar september voor het eerst werd getoond op de autotentoon stelling in Frankfurt is deze maand dan eindelijk ook in ons land op de markt gekomen. De echte BMW-fanaten, die in het verieden de vermaarde 2002 tii als enige ware BMW beschouwden kunnen dus gerust zijn: de „bom" uit Beieren is gearriveerd, maar kost wel wat meer dan het ras- paardje uit 1975, dat toen voor 18.705,- over de „toonbank" ging. Het blijft natuurlijk altijd een open vraag of een speciale auto „value for money" is, vooral wanneer die volledig is afgestemd op de pure enthou siast, die alles over heeft om een geweldig brok rij-plezier te beleven van dat autorijden. Want dat moet vóór alles dui delijk gesteld worden: die nieuwe 323 i is een auto om van te smullen, een wagen waar je vóór de volle honderd procent rij-genot mee opdoet en die zonder meer de beste BMW- versie genoemd mag worden, die op dit moment door de fa briek in München gemaakt wordt. Wat echter niet wegneemt, dat de prijsstelling van 27.081,- aan de pittige kant is, want men betaalt een 3.500,- meer dan voor de nieuwe 6 cilinder 320 en dat is in feite voor: 300 cc méér cilin derinhoud, de Bosch K-Jetro- nic brandstofinspuiting en een wat gewijzigde onderstelcon structie met 185/70 HR 13 banden op 5V2 inch velgen. Daarbij komt, dat de ware 323 i rijder ongetwijfeld nog wel wat extra's op z'n auto wil aanbrengen zoals lichtmetalen velgen (prijs 1.433,70) een lederen stuurwiel 212,40), halogeen mistlampen (306,80) en vóór alles natuurlijk een mist-achterlicht, dat (onbe grijpelijk!) niet standaard op de 323 i wordt bijgeleverd (82,60). Telt men dan ook nog de afleveringskosten 355,-( erbij, dan komt de superstar uit München op rond de 30 mille en dat is toch een bedrag waar je als fanatieker nog eens een nachtje extra over moet slapen. Dat prijsbewust worden moet je echter wél doen, voor dat je in de wagen gereden hebt, want eenmaal achter het stuur oefent de 323 i zo'n aan trekkingskracht uit op de sportieve zintuigen, dat de verleiding wellicht te groot wordt. Daar zorgt dan in eerste in stantie de sublieme 2300 cc zes cilinder inspuitmotor voor. Een zeer moderne krachtbron met een bovenliggende nokke- nas, die in V-vorm tegenover elkaar opgestelde kleppen via tuimelaars bedient. Een bij zonder staaltje van giettech- niek is het grote inlaatspruit- stuk, speciaal geconstrueerd om alle inlaatkanalen exact even lang te krijgen. Een blik onder de motorkap waar het hele mechaniek met z'n Bosch K Jetronic inspuitsysteem, de lichtmetalen cilinderkop en de transistorontsteking voor beeldig is ingebouwd, is dan ook een lust voor het oog. Maar even indrukwekkend zijn de prestaties van deze zes cilinder. De op papier wat dorre cijfers komen pas op de weg tot voelbare werkelijk heid. Het officieel door de fabriek opgegeven maximum vermo gen bedraagt 143 Din PK (105 kW) bij 5800 toeren per mi nuut, een indicatie, die op snelheid en acceleratie duidt, maar nauwelijks de werkelijke felheid en de enorme souplesse van de wagen aantoont. De souplesse dankt de auto aan een fraai maximum koppel (190 Nm b 19,4 mkg bij 4500 t/m), aan een vermogens- kromme die opvallend vlak loopt, zodat er al bij lage toe ren een flinke dosis trekkracht aanwezig is en vooral aan de bijzonder goede inspuit-in- stallatie. De prestaties komen - zoals gezegd - op de weg tot uiting, waar niet eens een topsnelheid van even boven de 195 echte km/uur zo tot de ver beelding spreekt als wel de cijfers van de zonder meer im posante acceleratie. De 323 i waarmee wij enkele dagen ongewild wat snel heidsbeperkingen op de grote weg hebben overschreden liet bij een acceleratie van stil stand tot 100 km/uur de stop- watch al stilstaan op 8,3 se conden en tot 140 km/uur op 16,3 seconden! Voorwaar in drukwekkende cijfers, die wél wat moeilijk te meten waren, omdat de wagen bij een te krijgshaftige start niet vrij was van wielspin op de brede "ach terwielen. Maar ach, die fel heid van optrekken is in het alledaagse gebruik nauwelijks nodig, want de auto flitst na iedere stop zo soepel en snel weg, dat branie-achtige cou reursneigingen in de praktijk wel achterwege zullen blijven. Trouwens, de 323 i is beslist geen auto voor onbesuisde wildebrassen. Het is zinvol om hier nog eens te onderstrepen, dat het echte rij-plezier in deze wagen samengaat met een flinke dosis rij-ervaring. Niet omdat deze BMW 323 i geen goede wegeigenschappen zou hebben, want het tegendeel is waar. De auto beschikt over een meer dan voortreffelijke wegligging, waarbij een zekere mate van overstuur, zoals trouwens al de BMW's dat hebben, duidelijk aanwezig is. Nee, men moet in deze auto het geweldige vermogen van de motor kunnen relateren aan de rijomstandigheden en wie dat niet doet door boven z'n macht te rijden kan wel eens snel in de fout gaan. Overigens stuurt de 323 i bij zonder fijn en zeer nauwkeu rig. Als extra is een stuurbe krachtiging verkrijgbaar, maar naar onze mening is dat in het geheel niet nodig. Wel menen we de voorkeur te moeten geven aan een stuur wiel met wat meer houvast, bijvoorbeeld het extra ver krijgbare leren wiel, want het standaard gemonteerde stuurwiel, dat gelijk is aan dat in de overige 3-serie ligt toch niet zo prettig in de hand. Wat het comfort betreft moet gezegd worden, dat de wagen natuurlijk wat stug ge veerd is als concessie aan de sportieve, harder afgestelde vering. Maar voor de echte 323 i fnaat kan dat nauwelijks een bezwaar zijn, evenmin als het feit, dat deze auto qua carros serie geheel deel uitmaakt van in de BMW 3-serie en dus net zo weinig passagiersruimte achterin heeft als de 316, de 318 en de 320. T Trouwens, het zal de echte 323 i rijder wel wat tegenval len, dat de wagen aan de bui tenzijde nauwelijks te onder scheiden is van de andere ver sies van de serie. Behalve dan het naamplaatje, de bredere wielen en de dubbele uitlaat. Een extra zwarte bies had ons inziens beslist niet misstaan. Tenslotte nog een enkel woord over het brandstofverbruik, omdat wellicht de indruk zou bestaan, dat met al het vermo gen en de potentie van deze toch niet goedkope auto, ook het bijvullen van de tank een kostbare zaak zou zijn. Wel, de 323 inspuitmotor is opmerke lijk zuinig! Bij een constante snelheid van 80 km/uur (maar wie zal dat rijden?) verbruikt de motor 1 op 14,2, bij 100 km nog 1 op 12,4 en bij 140 km/uur rond de 1 op 9! Daarboven komt men natuurlijk al snel te gen de 1 op 8 aan, maar ook dat verbruik mag als zeer gunstig worden beschouwd. Al met al is deze nieuwste troef van BMW uit München, waar men toch al zoveel spor tiviteit in de produkten stopt, een geweldig brok rijplezier, maar dan wel voor die enthou siast, die er het geld voor over heeft. Zoekt U een betrouwbare wagen Kom eens langs. Koopt U een auto boven de 4000.-. dan krijgt U een waterdichte Bovag-garantie. Als speciale aanbieding hebben wij voor U; Renault 4 bestel, blauw van kleur, bouwj. 1977, 31.000 km. Als nieuw. Goed onder houden. Met 2 zijramen en geheel gecontroleerd. Renault 4 TL, rood, bouwj. 1975, slechts, 55.000 km. Van 1e eigenaar. Renault 6 L, groen, bouwj. 1975, slechts 30.000 km. Renault 5TL groen met. 1975 56.000 km met zon- werendglas en radio. Renault 16 TL wit bouwj. 1976 met slechts 46.000 km. Prachtige wagen. Renault 20 TL, beige bouwj, 1976 met 63.000 km. van 1e eigenaar. Met radio, goed onderhouden. Renault 16TL geel bj. 1976 met el. schuifdak 60.000 km Opel Kadett bouwj. 1976' slechts 48.000 km., geel. Met gasinstallatie. Triumph Dolomite. Rood, bouwj. 1975. Van 1e eige naar, goed onderhouden. Renault 12TL bruin met. 1977 10.000 km met trek haak. Dr. Stavermanstraat 33-37 - Vlissingen Tel. 01184-13908 Seisplein 13 - Middelburg - Tel. 01180-28003 0 0 Gediplomeerd personeel Autoambulance Autohulpdienst Opslagruimte aanwezig J.I. SANDERSESTRAAT 70 O.-SOUBURG (VLISSINGEN) swAmml Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 12008. Rotterdamse Kaai 61 Middelburg v/h Gebr. Blanker Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900 Inruil - financiering Auto's vanaf f 4.000.- first class Bovaggarantie Klein Vlaanderen 97 - Middelburg - Toyota Corona Mark II1973 Toyota Carina 1600 Luxe1976-1975 Toyota Corolla 30 Luxe1977-1976-1975 Toyota Corolla 30 Coupé 1975, Toyota Corolla 12001975-1974 Toyota 1000 Station1977 Peugeot 504 GL 1975 VW Passat L 3e deur1976 Austin Allegro1976 Ford Taunus 1600 L1976 Fiat Mirafiori 1300 1975 Mazda 1300 Coupé 1973 Toyota Corona Mark II 1972 Toyota Corolla 1200 1972 Ford Taunus 1600 Coupé1971 VW Kever 1300 L1973 Datsun Cherry1972 Simca 1100 1970 zo goed als nieuwe Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736 Fiat 128 Fam. 1975 Volvo 66 DL combi 1976 Peugeot 304 Break 1973 Peugeot 204 Sedan 1976 Fiat 131 2-4 deurs 75-76 Fiat 127-128 diversen Opel Manta 1976 VW Scirocco 1974 Fiat 850T bestel 1972 Renault 5 TL 1975 Seat 133 1976 Citroen GS Club 1972 1000.- Daf 55 1972 1650.- Daf 33 1974 1500.- Datsun 1200 de Luxe 1972 1000 - Datsun 1200 4-drs1973 2200.- Escort 1300 1972 2800.- Escort 1300 1972 3000 - Escort 1300 B 1973 3650.- Escort1100B 1972 2500.- Escort 1300 L 1973 3950.- Taunus 1600 L 2-drs1973 4750.- Taunus 1300 L 2-drs1972 3600.- Taunus 1600 L Combi 1973 3800.- Taunus 1300 L Coupé1971 2750.- Taunus 1600 1972 3850.- Taunus 1600 L 1973 4750.- Taunus 1300 L 2-drs1971 1500.- Consul Combi 1973 3500.- 12 MTS 1970 250.- Fiat 127 1973 2500.- Peugeot 204 1973 2350.- Renault R 12 L 1973 3200.- Renault R 6 TL 1974 4000.- Simra 1100 GLS 1974 3750.- Toyota Corolla 1200 L1974 ƒ4500.-. VW 1600 TL 2-drs1971 1000.- VW 1200 Kever1974 3000.- Transit FT 100 1973 3450.- in Vlissingen Middelburg, Zusterstraat 34, tal. 01180-12972 Vlissingen, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 OFFICIAL FORDDEALER

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 10