Rijtest Citroen CX2400 super
AUTOBEDRIJF
BERBO
SECRETARESSE
FIAT 127 COUPE
annn
AUTO BIANCHI
A. WOUTERS
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
Wij vragen
FIAT 127 SPORT
FIAT 128 SPECIAAL
FIAT 131 RACING
AUTO
BIANCHI A 112 E
LANCIA HPE
2000
DOOR INRUIL
OP HONDA
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V.
Industrieweg 19 - Postbus 95
Vlissingen Tel. 01184-17736/61975
OFT. toyota-dealer
vakantie-aanbiedingen
OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21
AUDI 80 L1973
CITROËN 2CV1973-1975-1977
FIAT 127 1974
FIAT 131 S 1975-1976
MINI1973-1975
M0RRES MARINA1974
HONDA CIVIC L1976
MAZDA 929 1975
OPEL KADETT1972
OPEL KADETT CITY1976
RENAULT R 61974
RENAULT R 16 TL1973
VW GOLF L1975-1976
VW PASSAT1975
BMW 3161976
CHRYSLER 2 LTR1977
citroën gs break1974
citroën gs1975
citroën ami1976
datsun 100a 1976
datsun 100a 1977
fiat 1281977
ford escort 1977
mazda 1300 1973
mini1971
mini1972
opel kadett1972
renault 6 tl1974
renault 12 tl1972
renault 12 tl1974
toyota corolla 1976
toyota corolla 1975
funktie inhoud:
vereisten:
geboden wordt:
Diverse goedkopere auto's voor opruimprijzen.
Accountantskantoor Drs. J. Smit
STAAN KLAAR IN ONZE SHOWROOM
Totaal nieuw
te zien
in
onze
showroom
De grootste onder de kleine
De mooiste en meest complete
coupé
|ancia1
Een waarschuwing vooraf! De
Cltroén CX met stuurbekrachti
ging Is een suto waarmee men niet
zo maaf wegrijdt. Die besturing
vergt welzeker enige gewenning
en wie niet eerst voorzichtig de el-
genschappen van die heel bijzon
dere Citroèn stuurbekrachtiging
aftast, komt al snel voor vreemde
situaties te staan, zoals het slin
gerend wegrijden of het verkeerd
aansnijden van bochten. Die
stuurbekrachtiging is een extra,
maar welhaast onontbeerlijk, om
dat zonder die voorziening de wa
gen nogal indirect en bepaald
zwaar stuurt. De Cltroén CX 2400
heeft trouwens nog een aantal bij
zondere eigenschappen en tech
nieken die de auto als totaal ont
werp duidelijk onderscheidt van
alle concepties van andere merken
die in deze prijsklassen op de
markt zijn.
Werd de wagen oorspronkelijk met
een 2.0 liter en een 2.2 liter motor
uitgerust, sinds de herfst van 1976 is
een CX 2400 de 2.2 liter komen ver
vangen. Behalve door het typeplaatje
achterop en een rubberstrip op de
achterbumper onderscheidt de CX
2400 Super zich aan de buitenzijde
niet van de andere „Comfort"-mo-
dellen. De vormgeving van de CX is
zonder meer fraai aërodynamisch
met welzeker een soort avantgardis-
tische lijn, waarmee de wagen zich
duidelijk onderscheidt van auto's die
- al dan niet modern - toch veel meer
nog een conventionele vormgeving
blijven behouden. Evenals bij de
toenmalige ID/DS mag van de CX
worden gezegd, dat de Citroen
vormgevers hun wat eigenzinnige
futuristische ontwerpen van de te
kenplank, direct in de werkelijkheid
hebben kunnen omzetten. De vier-
deurs CX-en hebben ook nauwelijks
uiterlijke sier- en chroomstrippen no
dig om hun moderne lijn te accen
tueren. Eigenzinnig en futunstisch is
ook het interieur van de CX en in het
bijzonder het instrumentenpaneel
met de bedieningsknoppen. Recht
voor de bestuurder, achter een groot,
.eenspakig stuurwiel omvat een lang
gerekt ovaal dashboard-segment
alle meters en knoppen. De bedie
ningsknoppen voor de ruitewisser (er
is er maar één die de gehele voorruit
bestrijkt!) en sproeier, de claxon,
richtingaanwijzers, licht en lichtsig
naal zijn zó gegroepeerd, dat de be
stuurder ze met de vingers vanaf het
stuurwiel kan bedienen, zonder het
stuur los te laten dus.
De bovenzijde van het instrumen
tenpaneel bevat een lange rij van
waarschuwingslampjes, daaronder -
links en rechts - een altijd verlichte
snelheidsmeter en toerenteller, beide
weer eigenwijs van constructie, want
niet de meternaald draait rond. zoals
gebruikelijk, maar de wijzerplaat
draait als een cilindrische lichtrecla
me mee. Een keurig kwartz-klokje,
een brandstofmeter en een ampère
meter completeren het dashboard.
De bediening voor ventilatie- en
verwarmingssysteem is zeer prak
tisch tussen de beide voorstoelen in
geplaatst en daardoor goed binnen
bereik van bestuurder en voorpassa
gier In de 2400 Super zijn de voor
ramen elektrisch te bedienen. Het
gehele interieur van de CX is afge
stemd op maximaal comfort. Goed
zittende en ruim verstelbare brede
fauteuils, een comfortabele achter
bank met voldoende been- en
hoofdruimte, hoofdsteunen op de
voorstoelen en een dik bouclé-tapijt
op de vloer. Allemaal zaken die afge
stemd zijn op dat maximale rijcom-
fort, dat Citroen in eerste instantie al
heeft willen bereiken door de even
eigenwijze en unieke hydropneuma-
tische vering, waarmee de fabriek al
in 1955 op de ID/DS modellen,
exclusief op de markt kwam.
RIJ-EIGENSCHAPPEN
Natuurlijk is de CX een wagen met
voorwielaandujving, want Citroen is
immers van oudsher hèt merk met de
„traction avant" voorstaat. Even
vanzelfsprekend is het, dat de fa
briek bij de CX-modeüen voortbor
duurde op het zelfontwikkelde hy-
dropneumatische veersysteem,
waarbij de conventionele veren en
schokdempers vervangen zijn door
met vloeistof en gas gevulde veer-
bollen. De vier wielen zijn elk onaf
hankelijk geveerd door middel van
deze bollen, waarin de vering èn de
schokdemping geschiedt door een
wisselwerking van niet samendruk
bare vloeistof en wel samendrukbaar
gas.
De remmen van de Citroen CX 2400
Super zijn zonder meer uitstekend.
Rondom zijn schijfremmen gemon
teerd met een rembekrachtiger. Aan
de voorzijde wordt die bekrachtiging
gevoed door de druk van het hy
draulisch veersysteem, achteraan
door de achterste veerbollen, waar
door aan de achterwielen automa
tisch een belastingafhankelijke rem-
kracht ontstaat. Ook het rempedaal
is echter iets, waaraan men wel even
moet wennen. De pedaaldruk is licht,
maar de bekrachtiging grijpt nogal
snel aan, zodat men de juiste dose
ring eerst moet aanvoelen en uitpro
beren, wil men niet plotseling de
wielen blokkeren.
MOTOR EN PRESTATIES
De 2331 cc 4 cilindermotor, die
sinds oktober 9176 in de CX huist is
veel soepeler en ook krachtiger dan
z'n voorganger, de 2.2. liter, die in het
type 2200 was ingebouwd. De extra
cc's brachten het vermogen op 115
pk (85 kW) bij 5500 t/m, zo n vijf pk
meer en die waren nu net nodig om
de 1350 kg. wegende wagen die
prestaties en die souplesse mee te
geven, waarom deze auto eigenlijk
vroeg. Het betekende niet alleen een
hogere acceleratie en een bijzonder
respectabele topsnelheid van 185
echte km/uur, maar vooral een ge
ruislozere aandrijving met daarbij
een geringer brandstofverbruik.
Dat laatste moet men natuurlijk
relativeren aan de totale conceptie
van de CX in verhouding tot wagen
gewicht en cilinderinhoud: maar een
brandstofverbruiksgemiddeld van 1
op 7,6 op een snel gereden testtraject
van ruim 1000 km is alleszins redelijk
voor een auto in deze klasse. Bij een
snelheid van 100 km/uur mag men
rekenen op een gemiddeld verbruik
van 1 op 10,8 bij 140 km/uur 1 op 8,3.
Op hogere snelheden worden deze
cijfers zonder meer gunstig beïn
vloed door de 5e versnelling (overdri
ve), die als extra op de CX 2400 wordt
geleverd.
De versnellingsbak vormt één ge
heel met de dwars voorin, vóór de
vooras geplaatste motor. Hij wordt
bediend door een pookje op de vloer
en schakelt uitstekend. Een korte
eerste versnelling, maar een opmer
kelijk lange tweede, maken het mo
gelijk om in de CX snel op te trekken.
We noteerden een acceleratietijd van
stilstand tot 100 km/uur van 11,8 sec.
waarbij we aantekenden, dat bij de
nieuwe 2400 motor vooral de trek
kracht op lage toeren aanmerkelijk is
verbeterd. De CX wordt tegenwoor
dig geleverd met naar keuze een 2
liter of 2.4 liter carburatiemotor, een
2,4 liter met injectie (de 2400 GTI) of
een 2200 en 2500 Diesel. De wagen
vraagt, gezien zijn karakter, in de
duurste uitvoeringen, zoals de lange
Pallas, zo langzamerhand toch wel
om een 6-cilindermotor, een kracht
bron die al jaren van Citroën ver
wacht wordt, maar nog steeds niet
door de fabriek op de markt is ge
bracht. Wellicht is de invloed van
Peugeot daar niet vreemd aan.
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 AUGUSTUS 1978
Subaru
met voorwielaandrijving
Subaru is een pittige Japanner. Net als z'n Japanse collega's is hij economisch in
gebruik. Heeft een complete uitrusting. Is degelijk. En z'n inruiiwaarde is hoog. Maar een
Subaru heeft méér. Allereerst: voorwielaandrijving. Ten tweede: een geheel
onafhankelijke wielophanging rondom. Ten derde: een zeer zuinige en
bijzonder schone 1400 of 1600 cc motor, die genoegen neemt met
normale benzine. Ten vierde: extra accessoires: kuipstoelen
met hoofdsteunen, achterruitverwarming, noodknipper-
installatie, rolgordels, brede staalgordel radiaalbanden
en nog veel meer. De veiligheid van een
Subaru is optimaal. Dubbel diagonaal
gescheiden remsysteem met
rembekrachtiging,
schijfremmen voor.
s| Bovendien heeft hij
kreukelzones en
getint glas.
Showroom Kanaalstraat 75 Tel. 67658
Werkplaats Julianastraat 26 Tel. 61844
OOST-SOUBURG
v/h Gebr. Blanker
Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900
Inruil - financiering
Auto's vanaf f 4.000.- first class Bovaggarantie
Klein Vlaanderen 97 - Middelburg - Tel. 12865
Toyota Corona Mark II 1973
Toyota Carina 1600 Luxe1976-1975
Toyota Corolla 30 Luxe1977-1976-1975
Toyota Corolla 30 Coupé1975
Toyota Corolla 1200 1975-1974
Toyota 1000 Station 1977
Peugeot 504GL 1975
Opel Ascona1976
V.W. Passat L 3e deur1976
Datsun Cherry1976
Austin Allegro1976
Ford Taunus 1600 L1976
Fiat Mirafiori 1300 1975
Mazda 8181973
Mazda 1300 Coupé1973
Toyota Corona Mark II 1972
Toyota Corolla 1200 1972
Ford Taunus 1300 1972
Ford Taunus 1600 Coupé 1971
V.W. Kever 1300 L 1973
Datsun Cherry1972
Corona 1500 1970
Peugeot 304 1974
Honda Accord L Automaat 3-drs1977
Honda Civic C 3-drs1975-1978
Golf1976
Datsun Cherry 120 A F-ll Coupé1976
Mazda 929 4-drs. automaat, schuifdak1976
Mazda 616 LN Coupé1976
Mazda 616 Coupé1974
Mazda 818 4-deurs 1976
Mazda 1300 4-deurs 1974
Ford Taunus 1600 1973
Mini 1000 1977
Datsun Cherry1974
Honda Civic 3-drs. automaat1976-1978
UIT VOORRAAD:
Honda Civic 3-drs., 5-drs.
Honda Accord 3-drs., 4-drs.
Inruil - Financiering - Garantie
01184-13995 - Vlissingen.
Verzorgen van en toezicht
houden op alle afspraken
en aantekeningen die
nodig zijn voor het goed
funktioneren van onze or
ganisatie.
Behandeling van een deel
van de correspondentie.
Collationeren en afwerken
van rapporten.
Diverse secretariaats
werkzaamheden.
Middelbare
ding.
schooloplei-
•SOLLICITATIES:
Goede beheersing van de
Nederlandse Taal.
Theoretische en prak
tische scholing als secreta
resse strekt tot aanbeve
ling.
Een afwisselende werk
kring, met goede primaire
en secundaire arbeids
voorwaarden.
Pres. Rooseveitlaan 745, Vlissingen, tel. 12008.
Rotterdamse Kaai 61 Middelburg
MAATSCHAP VAN REGISTERACCOUNTANTS
Middelburg, Roozenburglaan 10
Telefoon 01180-36551/38008
□□□□1 :i
DE NIEUWE SPORTIEVE FIAT S
uit voorraad leverbaar
70 pk motor Abarth-stuur uitlaat en zeer
veel accessoires uit voorraad leverbaar kleur zwart of
oranje.
1300 cc motor 4-drs. uitvoering luxe stoffen
bekleding, sportvelgen met 165x70 SR banden
Abarth uitlaat en stuur 4-hoofdsteunen.
De exclusieve en zeer snelle 131Het raspaard
uit de Fiat serie met 2000 cc maakt hij 115 pk
goed voor 180 km/u
auiobedrüi „Britannia" bv