Rijtest Citroen CX2400 super AUTOBEDRIJF BERBO SECRETARESSE FIAT 127 COUPE annn AUTO BIANCHI A. WOUTERS AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL Wij vragen FIAT 127 SPORT FIAT 128 SPECIAAL FIAT 131 RACING AUTO BIANCHI A 112 E LANCIA HPE 2000 DOOR INRUIL OP HONDA AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V. Industrieweg 19 - Postbus 95 Vlissingen Tel. 01184-17736/61975 OFT. toyota-dealer vakantie-aanbiedingen OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21 AUDI 80 L1973 CITROËN 2CV1973-1975-1977 FIAT 127 1974 FIAT 131 S 1975-1976 MINI1973-1975 M0RRES MARINA1974 HONDA CIVIC L1976 MAZDA 929 1975 OPEL KADETT1972 OPEL KADETT CITY1976 RENAULT R 61974 RENAULT R 16 TL1973 VW GOLF L1975-1976 VW PASSAT1975 BMW 3161976 CHRYSLER 2 LTR1977 citroën gs break1974 citroën gs1975 citroën ami1976 datsun 100a 1976 datsun 100a 1977 fiat 1281977 ford escort 1977 mazda 1300 1973 mini1971 mini1972 opel kadett1972 renault 6 tl1974 renault 12 tl1972 renault 12 tl1974 toyota corolla 1976 toyota corolla 1975 funktie inhoud: vereisten: geboden wordt: Diverse goedkopere auto's voor opruimprijzen. Accountantskantoor Drs. J. Smit STAAN KLAAR IN ONZE SHOWROOM Totaal nieuw te zien in onze showroom De grootste onder de kleine De mooiste en meest complete coupé |ancia1 Een waarschuwing vooraf! De Cltroén CX met stuurbekrachti ging Is een suto waarmee men niet zo maaf wegrijdt. Die besturing vergt welzeker enige gewenning en wie niet eerst voorzichtig de el- genschappen van die heel bijzon dere Citroèn stuurbekrachtiging aftast, komt al snel voor vreemde situaties te staan, zoals het slin gerend wegrijden of het verkeerd aansnijden van bochten. Die stuurbekrachtiging is een extra, maar welhaast onontbeerlijk, om dat zonder die voorziening de wa gen nogal indirect en bepaald zwaar stuurt. De Cltroén CX 2400 heeft trouwens nog een aantal bij zondere eigenschappen en tech nieken die de auto als totaal ont werp duidelijk onderscheidt van alle concepties van andere merken die in deze prijsklassen op de markt zijn. Werd de wagen oorspronkelijk met een 2.0 liter en een 2.2 liter motor uitgerust, sinds de herfst van 1976 is een CX 2400 de 2.2 liter komen ver vangen. Behalve door het typeplaatje achterop en een rubberstrip op de achterbumper onderscheidt de CX 2400 Super zich aan de buitenzijde niet van de andere „Comfort"-mo- dellen. De vormgeving van de CX is zonder meer fraai aërodynamisch met welzeker een soort avantgardis- tische lijn, waarmee de wagen zich duidelijk onderscheidt van auto's die - al dan niet modern - toch veel meer nog een conventionele vormgeving blijven behouden. Evenals bij de toenmalige ID/DS mag van de CX worden gezegd, dat de Citroen vormgevers hun wat eigenzinnige futuristische ontwerpen van de te kenplank, direct in de werkelijkheid hebben kunnen omzetten. De vier- deurs CX-en hebben ook nauwelijks uiterlijke sier- en chroomstrippen no dig om hun moderne lijn te accen tueren. Eigenzinnig en futunstisch is ook het interieur van de CX en in het bijzonder het instrumentenpaneel met de bedieningsknoppen. Recht voor de bestuurder, achter een groot, .eenspakig stuurwiel omvat een lang gerekt ovaal dashboard-segment alle meters en knoppen. De bedie ningsknoppen voor de ruitewisser (er is er maar één die de gehele voorruit bestrijkt!) en sproeier, de claxon, richtingaanwijzers, licht en lichtsig naal zijn zó gegroepeerd, dat de be stuurder ze met de vingers vanaf het stuurwiel kan bedienen, zonder het stuur los te laten dus. De bovenzijde van het instrumen tenpaneel bevat een lange rij van waarschuwingslampjes, daaronder - links en rechts - een altijd verlichte snelheidsmeter en toerenteller, beide weer eigenwijs van constructie, want niet de meternaald draait rond. zoals gebruikelijk, maar de wijzerplaat draait als een cilindrische lichtrecla me mee. Een keurig kwartz-klokje, een brandstofmeter en een ampère meter completeren het dashboard. De bediening voor ventilatie- en verwarmingssysteem is zeer prak tisch tussen de beide voorstoelen in geplaatst en daardoor goed binnen bereik van bestuurder en voorpassa gier In de 2400 Super zijn de voor ramen elektrisch te bedienen. Het gehele interieur van de CX is afge stemd op maximaal comfort. Goed zittende en ruim verstelbare brede fauteuils, een comfortabele achter bank met voldoende been- en hoofdruimte, hoofdsteunen op de voorstoelen en een dik bouclé-tapijt op de vloer. Allemaal zaken die afge stemd zijn op dat maximale rijcom- fort, dat Citroen in eerste instantie al heeft willen bereiken door de even eigenwijze en unieke hydropneuma- tische vering, waarmee de fabriek al in 1955 op de ID/DS modellen, exclusief op de markt kwam. RIJ-EIGENSCHAPPEN Natuurlijk is de CX een wagen met voorwielaandujving, want Citroen is immers van oudsher hèt merk met de „traction avant" voorstaat. Even vanzelfsprekend is het, dat de fa briek bij de CX-modeüen voortbor duurde op het zelfontwikkelde hy- dropneumatische veersysteem, waarbij de conventionele veren en schokdempers vervangen zijn door met vloeistof en gas gevulde veer- bollen. De vier wielen zijn elk onaf hankelijk geveerd door middel van deze bollen, waarin de vering èn de schokdemping geschiedt door een wisselwerking van niet samendruk bare vloeistof en wel samendrukbaar gas. De remmen van de Citroen CX 2400 Super zijn zonder meer uitstekend. Rondom zijn schijfremmen gemon teerd met een rembekrachtiger. Aan de voorzijde wordt die bekrachtiging gevoed door de druk van het hy draulisch veersysteem, achteraan door de achterste veerbollen, waar door aan de achterwielen automa tisch een belastingafhankelijke rem- kracht ontstaat. Ook het rempedaal is echter iets, waaraan men wel even moet wennen. De pedaaldruk is licht, maar de bekrachtiging grijpt nogal snel aan, zodat men de juiste dose ring eerst moet aanvoelen en uitpro beren, wil men niet plotseling de wielen blokkeren. MOTOR EN PRESTATIES De 2331 cc 4 cilindermotor, die sinds oktober 9176 in de CX huist is veel soepeler en ook krachtiger dan z'n voorganger, de 2.2. liter, die in het type 2200 was ingebouwd. De extra cc's brachten het vermogen op 115 pk (85 kW) bij 5500 t/m, zo n vijf pk meer en die waren nu net nodig om de 1350 kg. wegende wagen die prestaties en die souplesse mee te geven, waarom deze auto eigenlijk vroeg. Het betekende niet alleen een hogere acceleratie en een bijzonder respectabele topsnelheid van 185 echte km/uur, maar vooral een ge ruislozere aandrijving met daarbij een geringer brandstofverbruik. Dat laatste moet men natuurlijk relativeren aan de totale conceptie van de CX in verhouding tot wagen gewicht en cilinderinhoud: maar een brandstofverbruiksgemiddeld van 1 op 7,6 op een snel gereden testtraject van ruim 1000 km is alleszins redelijk voor een auto in deze klasse. Bij een snelheid van 100 km/uur mag men rekenen op een gemiddeld verbruik van 1 op 10,8 bij 140 km/uur 1 op 8,3. Op hogere snelheden worden deze cijfers zonder meer gunstig beïn vloed door de 5e versnelling (overdri ve), die als extra op de CX 2400 wordt geleverd. De versnellingsbak vormt één ge heel met de dwars voorin, vóór de vooras geplaatste motor. Hij wordt bediend door een pookje op de vloer en schakelt uitstekend. Een korte eerste versnelling, maar een opmer kelijk lange tweede, maken het mo gelijk om in de CX snel op te trekken. We noteerden een acceleratietijd van stilstand tot 100 km/uur van 11,8 sec. waarbij we aantekenden, dat bij de nieuwe 2400 motor vooral de trek kracht op lage toeren aanmerkelijk is verbeterd. De CX wordt tegenwoor dig geleverd met naar keuze een 2 liter of 2.4 liter carburatiemotor, een 2,4 liter met injectie (de 2400 GTI) of een 2200 en 2500 Diesel. De wagen vraagt, gezien zijn karakter, in de duurste uitvoeringen, zoals de lange Pallas, zo langzamerhand toch wel om een 6-cilindermotor, een kracht bron die al jaren van Citroën ver wacht wordt, maar nog steeds niet door de fabriek op de markt is ge bracht. Wellicht is de invloed van Peugeot daar niet vreemd aan. DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 AUGUSTUS 1978 Subaru met voorwielaandrijving Subaru is een pittige Japanner. Net als z'n Japanse collega's is hij economisch in gebruik. Heeft een complete uitrusting. Is degelijk. En z'n inruiiwaarde is hoog. Maar een Subaru heeft méér. Allereerst: voorwielaandrijving. Ten tweede: een geheel onafhankelijke wielophanging rondom. Ten derde: een zeer zuinige en bijzonder schone 1400 of 1600 cc motor, die genoegen neemt met normale benzine. Ten vierde: extra accessoires: kuipstoelen met hoofdsteunen, achterruitverwarming, noodknipper- installatie, rolgordels, brede staalgordel radiaalbanden en nog veel meer. De veiligheid van een Subaru is optimaal. Dubbel diagonaal gescheiden remsysteem met rembekrachtiging, schijfremmen voor. s| Bovendien heeft hij kreukelzones en getint glas. Showroom Kanaalstraat 75 Tel. 67658 Werkplaats Julianastraat 26 Tel. 61844 OOST-SOUBURG v/h Gebr. Blanker Verkoper: P.A. Blanker, tel. 01180-13900 Inruil - financiering Auto's vanaf f 4.000.- first class Bovaggarantie Klein Vlaanderen 97 - Middelburg - Tel. 12865 Toyota Corona Mark II 1973 Toyota Carina 1600 Luxe1976-1975 Toyota Corolla 30 Luxe1977-1976-1975 Toyota Corolla 30 Coupé1975 Toyota Corolla 1200 1975-1974 Toyota 1000 Station 1977 Peugeot 504GL 1975 Opel Ascona1976 V.W. Passat L 3e deur1976 Datsun Cherry1976 Austin Allegro1976 Ford Taunus 1600 L1976 Fiat Mirafiori 1300 1975 Mazda 8181973 Mazda 1300 Coupé1973 Toyota Corona Mark II 1972 Toyota Corolla 1200 1972 Ford Taunus 1300 1972 Ford Taunus 1600 Coupé 1971 V.W. Kever 1300 L 1973 Datsun Cherry1972 Corona 1500 1970 Peugeot 304 1974 Honda Accord L Automaat 3-drs1977 Honda Civic C 3-drs1975-1978 Golf1976 Datsun Cherry 120 A F-ll Coupé1976 Mazda 929 4-drs. automaat, schuifdak1976 Mazda 616 LN Coupé1976 Mazda 616 Coupé1974 Mazda 818 4-deurs 1976 Mazda 1300 4-deurs 1974 Ford Taunus 1600 1973 Mini 1000 1977 Datsun Cherry1974 Honda Civic 3-drs. automaat1976-1978 UIT VOORRAAD: Honda Civic 3-drs., 5-drs. Honda Accord 3-drs., 4-drs. Inruil - Financiering - Garantie 01184-13995 - Vlissingen. Verzorgen van en toezicht houden op alle afspraken en aantekeningen die nodig zijn voor het goed funktioneren van onze or ganisatie. Behandeling van een deel van de correspondentie. Collationeren en afwerken van rapporten. Diverse secretariaats werkzaamheden. Middelbare ding. schooloplei- •SOLLICITATIES: Goede beheersing van de Nederlandse Taal. Theoretische en prak tische scholing als secreta resse strekt tot aanbeve ling. Een afwisselende werk kring, met goede primaire en secundaire arbeids voorwaarden. Pres. Rooseveitlaan 745, Vlissingen, tel. 12008. Rotterdamse Kaai 61 Middelburg MAATSCHAP VAN REGISTERACCOUNTANTS Middelburg, Roozenburglaan 10 Telefoon 01180-36551/38008 □□□□1 :i DE NIEUWE SPORTIEVE FIAT S uit voorraad leverbaar 70 pk motor Abarth-stuur uitlaat en zeer veel accessoires uit voorraad leverbaar kleur zwart of oranje. 1300 cc motor 4-drs. uitvoering luxe stoffen bekleding, sportvelgen met 165x70 SR banden Abarth uitlaat en stuur 4-hoofdsteunen. De exclusieve en zeer snelle 131Het raspaard uit de Fiat serie met 2000 cc maakt hij 115 pk goed voor 180 km/u auiobedrüi „Britannia" bv

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 8