MITSUBISHI GALANT SIGMA 2000 GLX anno AUTOBEDRIJF BERBO Geld lenen WIJ ZIJN OOK IN VAKANTIESTEMMING! PROFITEER v/d TOP 13 VAN JULI £c/>N. OOGO DEALER VOOR WALCHEREN Aulobedrilf „BRITANNIA" B.V. mmm&w M. de Dreu en Co B.V. Autobedrijf WOUTERS DOOR INRUIL OP HONDA BEL EERST: W.MRoelse. Blauwedijkl Middelburg M0ÏÏ80-U287 Garantie tot 12 mnd. mogelijk GOLF DIESEL VW POLO L 9500.- VW PASSAT VARIANT GOLF LUXE GOLF LS AUDI 80 LS FORD STATION 1300 L DATSUN 100 A 5500.- PRINCESS 1800 DL Nu 11.750. PEUGEOT 304 S CITROEN CX 2200 SUPER Nu f 16.250.- MIN11000 SCIR0CC0 TS 85 PK 15.900. VLISSINGEN - GILDEWEG 22 - 01184-19610 ONZE VERKOPERS: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 JULI 1978 VW Ruska Buggy zwart 23000 km 1977 Simca 1307 S 48000 km Kleur rood bj. 1976.... 9300.- 9 Toyota Carina 1600 L 35.000 km Bj. 1975 8000. Peugeot 204 GL 42.000 km Kleur blauw bj. 19768350. Opel Rekord 2000 sprint 33.000 km bj. 1977 15.000. Fiat 131 Kombi bj. 1976 f 6900. Mitsubishi Celeste 1600 22.000 km bj. 1977 12.600. TE KOOP door inruil op Subaru 1977 Fiat 128 GL 1976 Subaru 1400 DL 1976 Fiat 125 P 1976 Mitsubishi Lancer 1976 Fiat 127 L 1975 Skoda coupé 1974 Skoda S 100 1973 Skoda S 100 1973 Fiat 127 1973 Chrysler 180 OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21 AteXferzekcringenü j Kleur groen Juni 1977 Nieuw 16.500.- Nu f 13.250.- Kleur wit Dec '75 Door omstandigheden 4300 km Nieuw 13.500.- Kleur met. groen Aug. '75 60.000 km Nieuw 19.648.- Nu f 9950. Kleur wit April '75 38.000 km Nieuw/ 14.960.- nu 8650. Kleur met. blauw 1975 58.000 km Nieuw j 16.500.- Nu f 9500.— Kleur oranje aug. 1976 Nieuw/ 19.146.- nu 9750. Kleur geel Mrt. '75 43.000 km Nieuw 13.800.- nu 6850.- Kleur wit Okt. '75 63.000 km Nieuw 10.500.- Nu Kleur crème 1977 23.000 km Nieuw 18.200. Kleur met. bruin 1973 l.z.g.st. Nieuw 16.800.- nu 4800.- Kleur metaal bruin Okt. '76 47.000 km Nieuw cpl 27.500.- Kleur geel Mrt. '75 Spec, uitvoering Nieuw cpl 9500.- nu 5500. Nu Kleur geel 1977 33.000 km Nieuw cpl 20.650.- Welkom bij: C. GEBUYS 01184-12236 G. POPPE 01181-535 J. As 01186-1843 W. ALTENA 01130-2505 STAAN VOOR U KLAAR 210 Het is al vele malen geschre ven: nimmer tevoren kwam, zag en overwon een nieuw au tomerk de Nederlandse markt zo snel en Indrukwekkend als het Japanse merk met de moei lijke naam Mitsubishi. In en kele jaren tljds Is dit merk op geklommen tot een marktaan deel van 2,5% en de stijging Is er nog lang niet uit. Niet in de laatste plaats omdat Mltau- blshl - schuchter begonnen met twee wat bejaarde typen - Inmiddels een vrij complete reeks moderne typen heeft te bieden. Verder heeft In het grote succes van Mitsubishi de dealerorganisatie een be- sllsaende rol gespeeld. Een bestaande organisatie die voorheen de belangen van Audi behartigde. VORMGEVING RING EN UITVOE- Het „gestaalde" houdt in ieder geval niet in dat de Mitsubishi's van heel zwaar plaatwerk wor den gemaakt. Daarvoor klinken de deuren van de topsedan, de Galant Sigma 2000 GLX, te hol wanneer je ze dicht slaat. Een paar kleine stripjes ontdreu- ningsmateriaal aan de binnen kant tegen het staal van de deu ren geplakt, zouden ervoor kun nen zorgen dat die deuren sluiten met de dure klik die krachtens het fraaie uiterlijk van de wagen meer op zijn plaats is dan het blikkerige geluid dat ze nu voort brengen. Want laten we wel we zen, de Mitsubishi Galant Sigma is een schoonheid voor het oog. Is de meest Europese Japanse auto die wordt gemaakt. En niet alleen wat uiterlijk betreft! De Galant is een vrij forse auto die door goed gekozen verhou ding en door zijn styling nog gro ter lijkt dan hij is. Met zijn lengte van 4,33 meter, breedte van 1,66 meter en hoogte van slechts 1,36 meter biedt hij royaal plaats aan vier inzittenden plus hun bagage. De wielbasis van de Galant is 2,52 meter, wat een waarborg in houdt voor een ruim interieur. De wielen zouden wat meer uit el kaar kunnen staan: de spoor breedte bedraagt respectievelijk 1,35 meter (voor) en 1,34 meter (achter). Cd» Vier royale zitplaatsen biedt de Galant zoals gezegd. Zitplaatsen die via de ruim openende portie ren gemakkelijk zijn te bereiken en weer zijn te verlaten. En die de inzittenden een forse hoeveel heid comfort bieden, want zowel de stoelen voorin als de achter bank verdienen een gunstige beoordeling. Hooguit zouden de zittingen van de voorstoelen wat langer mogen zijn, maar dit be zwaar is voor wat de bestuurder betreft deels ondervangen omdat de bestuurdersstoel een stuk kan worden gekanteld. De hellings- hoek van de zitting is dus instel baar. De rugleuningen van beide voorstoelen zijn volledig verstel baar. Bovendien zijn zij voorzien van hoofdsteunen, net als de achterbank. Een bijzonderheid is verder de verstelbare lendens- teun in de rugleuning van de be stuurdersstoel. Een andere ex clusiviteit: de rugleuning van de achterbank is in vijf standen ver stelbaar. RIJ-EIGENSCHAPPEN Aan zo'n topsedan moeten ook hoge eisen worden gesteld waar het om de rij-eigenschappen gaat. Op dat punt moet de Mitsu bishi Galant het tegen een aantal Europese wagens afleggen. Hij mist dan het raffinement van hooggeplaatste Europese wa gens met een mooi gecon strueerd onderstel. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat de Ga lant geen behoorlijke wegeige- nschappen zou hebben. Zeker niet. Wie stelt dat de Galant op de weg de beste Japanner is, zit niet ver van de waarheid af. De wagen is comfortabel geveerd maar heeft desondanks een hele redelijke wegligging. Vóór is de Galant voorzien van zoge naamde McPherson veerpoten waarin dus de fusee, schroefveer en schokdemper tot één geheel zijn gesmeed. Achter is een starre achteras toegepast die behoorlijk is gelocaliseerd en wordt afgevoerd door schroefve- ren. Dribbelen doet deze as al leen op minder goede wegdek ken wanneer de wagen hard de hoek om wordt gestuurd. Op de behoorlijk gebaande weg heb je geen kind aan die zware achte ras. De Galant stuurt licht, wat In de stad is te waarderen. Op de buitenweg zou het stuur best wat zwaarder mogen gaan en vooral wat directer mogen zijn. Nu is rond de middenstand geen reactie te voelen,, waar door het wegcontact minder is dan het zou kunnen zijn. In rechte lijn is de wagen behoor lijk stabiel al heeft hij wel last van zijwind. Het remsysteem - voor schijfremmen, achter trommels, het geheel bekrach tigd - voldoet goed. De bereik bare vertraging is ruimschoots voldoende en de benodigde druk op het pedaal gering. In de bocht is de Mitsubishi vrij sterk onderstuurd, wat betekent dat de auto in principe liever rechtuit gaat. De wagen moet dus wat meer worden ingestuurd. Moet een beetje de bocht in wor den gedwongen. Eerst wanneer het wegdek glas is en te veel gas wordt gegeven gaat het onder stuur over in overstuur. Dan breekt de achterkant van de auto (overigens gemakkelijk contro leerbaar) uit. Dit bochtgedrag noodt niet tot sportief rijden maar is goedmoedig en gevaarloos. MOTOR EN PRESTATIES Mitsubishi maakt voor haar 1600 en 2000 cm3 viercilinders gebruik van zogenaamde balan sassen die een trillingvrije loop moeten garanderen. Inderdaad moet worden gezegd dat de tweeliter vierpitter die conventio neel voorin de Galant staat en de achterwielen aandrijft, een hele stille en soepele motor is. Statio nair draaiend is de motor nauwe lijks te horen. Bij fors accelereren blijft hij betrekkelijk stil en wan neer op de grote weg wordt ge kruist, dan ervaar je hem ook zeker niet als storend. Al met al draagt deze motor zeker bij aan het goede comfort dat de wagen heeft te bieden. De tweeliter met bovenliggende nokkenas weet goed raad met de bijna 1100 kg zware Galant. Met zijn vermogen van 62,5 kW (85 pk) bij slechts 5000 toeren is hij goed voor een topsnelheid van 162 km/uur. Hét maximum draaimoment van 140 Nm (14 mkg) staat direct in ver band met de overigens niet in drukwekkende acceleratietijd van 0 tot 100 van 15,8 seconden. De motor drijft de achterwielen aan via een perfect schakelende vijfversnellingsbak. De vijfde versnelling werkt daarbij als een overdrive. Dat wil zeggen dat die vijf het toerental van de motor bij gelijkblijvende snelheid flink re duceert wat de rust in de wagen en het brandstofverbruik ten goede komt. Dat brandstofver bruik is overigens niet laag wan neer er aan de wagen wordt ge trokken. Bij een constante snel heid van 100 km/uur neemt de wagen nog genoegen met een redelijke slok normale benzine. Het verbruik is dan één op 11,8. Wie echter het nodige stadswerk doet en de wagen buiten ook niet spaart zal gauw in de regionen van één op 8 9 terechtkomen. Wat voor een tweeliter van 1100 kg overigens helemaal zo gek niet is. A-1 GARAN^ In Vlissingen Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972 Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632 OFFICIAL FORDDEALER Showroom: Kanaalstraat 75 - Tel. 67658 Werkplaats: Julianastraat 26 - Tel. 61844 Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736/61975 Div. Fiat 127 en 127 Speciaal v.a1.000.- Div. Fiat 128 en 127 Speciaal v.a1.000.- Div. Fiat 128 Familiale 1975/1976 v.a6.750.- Ford Escort 1300 1975 - Fiat 128 Coupé Berlinette1976 Div. Fiat 131 1300 speciaal 1975/76/77 v.a7.500.- Div. Fiat 124 normaal en speciaal v.a1.000.- Mini 1000 jubileum 19755.500.- Opel Kadett Speciaal 19769.200.-, Opel Manta 16S 1976 13.200.- Citroën GS 1220 1976 11.400.- Audi 100L 1974 5.000.- Audi 80 1974 met nwe motor8.500.- VW Sirocco TS 35.000 km 1974 8.900.- Renault 5 TL 1975 6.750.- Renault 6 L 1974 5.250.- SPEC. AANBIEDING Fiat 133 1976 9.000 km 6.000.- Suzuki 750 Motor 1975 3.500.- HONDAj Honda Accord L 3-drs1977 Honda Accord L Automaat 3-drs 1977 Honda Civic C 3-drs1975-1976 Honda Civic L 3-drs 1977 Toyota Corolla 30 1975 Datsun Cherry 120 A F-ll Coupé1976 Mazda 929 4-drs, automaat, schuifdak1976 Mazda 616 LN Coupé1976 Mazda 616 Coupé1974 Mazda 818 4-deurs1972-1975-1976 Mazda 1300 4-deurs1974 Ford Taunus 1600 1973 Mini 10001977 Datsun Cherry1974 Honda Civic 3-d. automaat1976 Uit voorraad: Honda Civic 3-drs, 5-drs. Honda Accord 3-drs, 4-drs. Inruil - Financiering - Garantie 01184-13995 Vlissingen. Nu AUT0-P0PPE WALCHEREN

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 10