MITSUBISHI GALANT SIGMA 2000 GLX
anno
AUTOBEDRIJF
BERBO
Geld
lenen
WIJ ZIJN OOK IN VAKANTIESTEMMING!
PROFITEER
v/d TOP 13 VAN JULI
£c/>N.
OOGO DEALER VOOR WALCHEREN
Aulobedrilf „BRITANNIA" B.V.
mmm&w
M. de Dreu en Co B.V.
Autobedrijf WOUTERS
DOOR INRUIL
OP HONDA
BEL EERST:
W.MRoelse.
Blauwedijkl
Middelburg
M0ÏÏ80-U287
Garantie tot
12 mnd. mogelijk
GOLF DIESEL
VW POLO L
9500.-
VW PASSAT
VARIANT
GOLF LUXE
GOLF LS
AUDI 80 LS
FORD STATION
1300 L
DATSUN 100 A
5500.-
PRINCESS
1800 DL
Nu 11.750.
PEUGEOT 304 S
CITROEN CX 2200
SUPER
Nu f 16.250.-
MIN11000
SCIR0CC0
TS 85 PK
15.900.
VLISSINGEN - GILDEWEG 22 - 01184-19610
ONZE VERKOPERS:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 JULI 1978
VW Ruska Buggy zwart 23000 km 1977
Simca 1307 S 48000 km
Kleur rood bj. 1976....
9300.-
9 Toyota Carina 1600 L 35.000 km
Bj. 1975 8000.
Peugeot 204 GL 42.000 km
Kleur blauw bj. 19768350.
Opel Rekord 2000 sprint
33.000 km bj. 1977 15.000.
Fiat 131 Kombi bj. 1976 f 6900.
Mitsubishi Celeste 1600 22.000 km
bj. 1977 12.600.
TE KOOP door inruil op
Subaru
1977 Fiat 128 GL
1976 Subaru 1400 DL
1976 Fiat 125 P
1976 Mitsubishi Lancer
1976 Fiat 127 L
1975 Skoda coupé
1974 Skoda S 100
1973 Skoda S 100
1973 Fiat 127
1973 Chrysler 180
OFF. HONDA-DEALER GILDEWEG 21
AteXferzekcringenü j
Kleur groen
Juni 1977
Nieuw 16.500.-
Nu f 13.250.-
Kleur wit
Dec '75
Door omstandigheden
4300 km
Nieuw 13.500.-
Kleur met. groen
Aug. '75
60.000 km
Nieuw 19.648.-
Nu f 9950.
Kleur wit
April '75
38.000 km
Nieuw/ 14.960.-
nu 8650.
Kleur met. blauw
1975 58.000 km
Nieuw j 16.500.-
Nu f 9500.—
Kleur oranje
aug. 1976
Nieuw/ 19.146.-
nu 9750.
Kleur geel
Mrt. '75
43.000 km
Nieuw 13.800.-
nu 6850.-
Kleur wit
Okt. '75
63.000 km
Nieuw 10.500.-
Nu
Kleur crème
1977
23.000 km
Nieuw 18.200.
Kleur met. bruin
1973
l.z.g.st.
Nieuw 16.800.-
nu 4800.-
Kleur metaal bruin
Okt. '76
47.000 km
Nieuw cpl 27.500.-
Kleur geel
Mrt. '75
Spec, uitvoering
Nieuw cpl 9500.-
nu 5500.
Nu
Kleur geel
1977
33.000 km
Nieuw cpl 20.650.-
Welkom bij:
C. GEBUYS 01184-12236
G. POPPE 01181-535
J. As 01186-1843
W. ALTENA 01130-2505
STAAN VOOR U KLAAR
210
Het is al vele malen geschre
ven: nimmer tevoren kwam,
zag en overwon een nieuw au
tomerk de Nederlandse markt
zo snel en Indrukwekkend als
het Japanse merk met de moei
lijke naam Mitsubishi. In en
kele jaren tljds Is dit merk op
geklommen tot een marktaan
deel van 2,5% en de stijging Is
er nog lang niet uit. Niet in de
laatste plaats omdat Mltau-
blshl - schuchter begonnen
met twee wat bejaarde typen -
Inmiddels een vrij complete
reeks moderne typen heeft te
bieden. Verder heeft In het
grote succes van Mitsubishi
de dealerorganisatie een be-
sllsaende rol gespeeld. Een
bestaande organisatie die
voorheen de belangen van
Audi behartigde.
VORMGEVING
RING
EN UITVOE-
Het „gestaalde" houdt in ieder
geval niet in dat de Mitsubishi's
van heel zwaar plaatwerk wor
den gemaakt. Daarvoor klinken
de deuren van de topsedan, de
Galant Sigma 2000 GLX, te hol
wanneer je ze dicht slaat. Een
paar kleine stripjes ontdreu-
ningsmateriaal aan de binnen
kant tegen het staal van de deu
ren geplakt, zouden ervoor kun
nen zorgen dat die deuren sluiten
met de dure klik die krachtens het
fraaie uiterlijk van de wagen
meer op zijn plaats is dan het
blikkerige geluid dat ze nu voort
brengen. Want laten we wel we
zen, de Mitsubishi Galant Sigma
is een schoonheid voor het oog.
Is de meest Europese Japanse
auto die wordt gemaakt. En niet
alleen wat uiterlijk betreft!
De Galant is een vrij forse auto
die door goed gekozen verhou
ding en door zijn styling nog gro
ter lijkt dan hij is. Met zijn lengte
van 4,33 meter, breedte van 1,66
meter en hoogte van slechts 1,36
meter biedt hij royaal plaats aan
vier inzittenden plus hun bagage.
De wielbasis van de Galant is
2,52 meter, wat een waarborg in
houdt voor een ruim interieur. De
wielen zouden wat meer uit el
kaar kunnen staan: de spoor
breedte bedraagt respectievelijk
1,35 meter (voor) en 1,34 meter
(achter).
Cd»
Vier royale zitplaatsen biedt de
Galant zoals gezegd. Zitplaatsen
die via de ruim openende portie
ren gemakkelijk zijn te bereiken
en weer zijn te verlaten. En die de
inzittenden een forse hoeveel
heid comfort bieden, want zowel
de stoelen voorin als de achter
bank verdienen een gunstige
beoordeling. Hooguit zouden de
zittingen van de voorstoelen wat
langer mogen zijn, maar dit be
zwaar is voor wat de bestuurder
betreft deels ondervangen omdat
de bestuurdersstoel een stuk kan
worden gekanteld. De hellings-
hoek van de zitting is dus instel
baar. De rugleuningen van beide
voorstoelen zijn volledig verstel
baar. Bovendien zijn zij voorzien
van hoofdsteunen, net als de
achterbank. Een bijzonderheid is
verder de verstelbare lendens-
teun in de rugleuning van de be
stuurdersstoel. Een andere ex
clusiviteit: de rugleuning van de
achterbank is in vijf standen ver
stelbaar.
RIJ-EIGENSCHAPPEN
Aan zo'n topsedan moeten ook
hoge eisen worden gesteld waar
het om de rij-eigenschappen
gaat. Op dat punt moet de Mitsu
bishi Galant het tegen een aantal
Europese wagens afleggen. Hij
mist dan het raffinement van
hooggeplaatste Europese wa
gens met een mooi gecon
strueerd onderstel. Maar dat wil
helemaal niet zeggen dat de Ga
lant geen behoorlijke wegeige-
nschappen zou hebben. Zeker
niet.
Wie stelt dat de Galant op de
weg de beste Japanner is, zit niet
ver van de waarheid af. De
wagen is comfortabel geveerd
maar heeft desondanks een hele
redelijke wegligging. Vóór is de
Galant voorzien van zoge
naamde McPherson veerpoten
waarin dus de fusee, schroefveer
en schokdemper tot één geheel
zijn gesmeed. Achter is een
starre achteras toegepast die
behoorlijk is gelocaliseerd en
wordt afgevoerd door schroefve-
ren. Dribbelen doet deze as al
leen op minder goede wegdek
ken wanneer de wagen hard de
hoek om wordt gestuurd. Op de
behoorlijk gebaande weg heb je
geen kind aan die zware achte
ras.
De Galant stuurt licht, wat In
de stad is te waarderen. Op de
buitenweg zou het stuur best
wat zwaarder mogen gaan en
vooral wat directer mogen zijn.
Nu is rond de middenstand
geen reactie te voelen,, waar
door het wegcontact minder is
dan het zou kunnen zijn. In
rechte lijn is de wagen behoor
lijk stabiel al heeft hij wel last
van zijwind. Het remsysteem -
voor schijfremmen, achter
trommels, het geheel bekrach
tigd - voldoet goed. De bereik
bare vertraging is ruimschoots
voldoende en de benodigde
druk op het pedaal gering.
In de bocht is de Mitsubishi vrij
sterk onderstuurd, wat betekent
dat de auto in principe liever
rechtuit gaat. De wagen moet
dus wat meer worden ingestuurd.
Moet een beetje de bocht in wor
den gedwongen. Eerst wanneer
het wegdek glas is en te veel gas
wordt gegeven gaat het onder
stuur over in overstuur. Dan
breekt de achterkant van de auto
(overigens gemakkelijk contro
leerbaar) uit. Dit bochtgedrag
noodt niet tot sportief rijden maar
is goedmoedig en gevaarloos.
MOTOR EN PRESTATIES
Mitsubishi maakt voor haar
1600 en 2000 cm3 viercilinders
gebruik van zogenaamde balan
sassen die een trillingvrije loop
moeten garanderen. Inderdaad
moet worden gezegd dat de
tweeliter vierpitter die conventio
neel voorin de Galant staat en de
achterwielen aandrijft, een hele
stille en soepele motor is. Statio
nair draaiend is de motor nauwe
lijks te horen. Bij fors accelereren
blijft hij betrekkelijk stil en wan
neer op de grote weg wordt ge
kruist, dan ervaar je hem ook
zeker niet als storend. Al met al
draagt deze motor zeker bij aan
het goede comfort dat de wagen
heeft te bieden. De tweeliter met
bovenliggende nokkenas weet
goed raad met de bijna 1100 kg
zware Galant. Met zijn vermogen
van 62,5 kW (85 pk) bij slechts
5000 toeren is hij goed voor een
topsnelheid van 162 km/uur. Hét
maximum draaimoment van 140
Nm (14 mkg) staat direct in ver
band met de overigens niet in
drukwekkende acceleratietijd
van 0 tot 100 van 15,8 seconden.
De motor drijft de achterwielen
aan via een perfect schakelende
vijfversnellingsbak. De vijfde
versnelling werkt daarbij als een
overdrive. Dat wil zeggen dat die
vijf het toerental van de motor bij
gelijkblijvende snelheid flink re
duceert wat de rust in de wagen
en het brandstofverbruik ten
goede komt. Dat brandstofver
bruik is overigens niet laag wan
neer er aan de wagen wordt ge
trokken. Bij een constante snel
heid van 100 km/uur neemt de
wagen nog genoegen met een
redelijke slok normale benzine.
Het verbruik is dan één op 11,8.
Wie echter het nodige stadswerk
doet en de wagen buiten ook niet
spaart zal gauw in de regionen
van één op 8 9 terechtkomen.
Wat voor een tweeliter van 1100
kg overigens helemaal zo gek
niet is.
A-1 GARAN^
In Vlissingen
Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972
Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632
OFFICIAL FORDDEALER
Showroom: Kanaalstraat 75 - Tel. 67658
Werkplaats: Julianastraat 26 - Tel. 61844
Industrieweg 19 - Postbus 95 - Vlissingen - Tel. 01184-17736/61975
Div. Fiat 127 en 127 Speciaal v.a1.000.-
Div. Fiat 128 en 127 Speciaal v.a1.000.-
Div. Fiat 128 Familiale 1975/1976 v.a6.750.-
Ford Escort 1300 1975 -
Fiat 128 Coupé Berlinette1976
Div. Fiat 131 1300 speciaal 1975/76/77 v.a7.500.-
Div. Fiat 124 normaal en speciaal v.a1.000.-
Mini 1000 jubileum 19755.500.-
Opel Kadett Speciaal 19769.200.-,
Opel Manta 16S 1976 13.200.-
Citroën GS 1220 1976 11.400.-
Audi 100L 1974 5.000.-
Audi 80 1974 met nwe motor8.500.-
VW Sirocco TS 35.000 km 1974 8.900.-
Renault 5 TL 1975 6.750.-
Renault 6 L 1974 5.250.-
SPEC. AANBIEDING
Fiat 133 1976 9.000 km 6.000.-
Suzuki 750 Motor 1975 3.500.-
HONDAj
Honda Accord L 3-drs1977
Honda Accord L Automaat 3-drs 1977
Honda Civic C 3-drs1975-1976
Honda Civic L 3-drs 1977
Toyota Corolla 30 1975
Datsun Cherry 120 A F-ll Coupé1976
Mazda 929 4-drs, automaat,
schuifdak1976
Mazda 616 LN Coupé1976
Mazda 616 Coupé1974
Mazda 818 4-deurs1972-1975-1976
Mazda 1300 4-deurs1974
Ford Taunus 1600 1973
Mini 10001977
Datsun Cherry1974
Honda Civic 3-d. automaat1976
Uit voorraad:
Honda Civic 3-drs, 5-drs.
Honda Accord 3-drs, 4-drs.
Inruil - Financiering - Garantie
01184-13995 Vlissingen.
Nu
AUT0-P0PPE WALCHEREN