PEUGEOT 305: AANWENST MIDDDENKIASSE
PAUL KRUGER
CARAVANS
TOYOTA-OOK GROOT
IN BEDRIJFSWAGENS
ZIE HET OP ONZE SHOW
TOYOTA
VAN HARTE
AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL
NU NIET EENMALIG
MAAR... IEDERE DAG
GRANDIOZE
OCCASIONSHOW
BRITANNIA B.V.
Zaterdag 15 en maandag 17 april
Een INTRODUKTIESHOW van de
Autobedrijf BERBO
OP 14, 15 EN 17 APRIL
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V
VOOR TOTALE RECREATIE
WILK SAFARI
WILK STERN
WILK SPORT
SPRITE
JAMET
RACLET
FAIRHOLM
EUROPA
Bekijk toch eens de Hi-Ace bestelwagens.
Uitblinkers in doelmatigheid.
Door hun verbluffende ruimte (laadgedeelte
Commercial Long: 6,2 kubieke meter!).
Door hun voortreffelijke toegankelijkheid:
grote schuifdeuren aan weerskanten
en een enorme omhoogslaande achterklep.
Door hun geringe tilhoogte. Door de robuuste
konstruktie en de probleemloze 1600-mctor.
En door het personenwagen komfort, dat
kenmerkend is voor alle Hi-Aces - Commercial,
Commercial Long, Combi, Commuter, Pickup,
Truck en chassis met kabine.
Zijn er grotere of zwaardere vrachten
in het geding, dan zijn er de nieuwe
krachtige Toyota Dyna's met 55.86 kW.
(80 DIN pk) dieselmotor, open of
gesloten met 1.5, 2.2 en 2.7 ton
laadvermogen. Ook te berijden met
|BE rijbewijs.
Moet er in moeilijk terrein worden
gewerkt, dan staan de Toyota LandCruisers
hun mannetje - sterke werkpaarden die
zich simpelweg van twee- naar vier-
wiel-aandrijving laten overschakelen.
Stationwagons heeft Toyota voor elk doei en in elke
klasse: van de behendige Toyota 1000 Stationwagon
tot en met de zeer luxueuze Crown 2600
Customwagon en de forse
LandCruiser stationwagon.
maakt uw transport
wel heel eenvoudig
KLEIN VLAANDEREN 97 MIDDELBURG. TEL. 01180-12865 OFF. TOYOTADEALER
PRESIDENT ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN 01184-12008
CENTRUM
div. FIAT 127 spec. 2-3-deurs 1975-1976 6000-7750
Div. FIAT 128 spec. 2-deurs 1975-1977 4900-10.250
Div. FIAT 131 1300-1600 1975-1977 8500-12.750
FIAT 124 4-deurs 1977 als nieuw8500
AUDI 80S 1974 43.000 km8750
Div. SIMCA 1100 GLS 1974-19754500-5000
CITR0ËN 2CV6 1975 27.500 km 5000
MARINA Coupé 1.8 TC 1973 60.000 km3500
ALLEGRO 2-deurs rood 1975 7150
met
ANWB gekeurd en BOVAG-
garantiebewijs
ACCORD SEDAN 4-DEURS
Natuurlijk weer bij
rOj
Verder tonen wij u de complete lijn Honda's zoals:
Civic 3 drs, 5 drs, Accord - Automatic
Gildeweg 21 en 15
Vlissingen tel. 13995
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 APRIL 1978
Het is merkwaardig dat Peugeot zo
lang heeft gewacht met het op de
markt brengen van een opvolger
van de bekende en populaire 404.
In maart 1975 ging dit model uit de
produktie nadat er in vijftien jaar
tijds ruim 2,4 miljoen exemplaren
van waren geproduceerd. Pas in
maart 1978 is de nieuwe 305 op de
markt gekomen in Europa, een - in
de autowereld - ongebruikelijk
lange periode van drie jaar waarin
het werkelijk bestaande „gat" tus
sen de 304 en de 504 steeds is
blijven bestaand.
Toegegeven, Peugeot staat erom
bekend een uiterst voorzichtige mo-
dellenpolitiek te hanteren, waarbij
bestaande typen nogal lang in pro
duktie blijven en nieuwe modellen
pas op de markt gebracht worden
wanneer men voor de volle honderd
procent zeker is, dat de auto degelijk,
betrouwbaar en volledig verkoopsrijp
is. Een politiek, die Peugeot door de
jaren heen een naam van betrouw
baarheid heeft gegeven, maar ook
het - nog steeds - degelijk geleide
familieconcern een zeer solide finan
ciële basis heeft gegeven. Die facto
ren waren twee jaar geleden ook voor
de Franse regering doorslaggevend,
toen het in moeilijkheden verkerende
Citroen concern moest worden gered
en bij de verdeling niet het Staatsbe
drijf Renault de personenwagen sec
tor in handen kreeg maar Peugeot,
terwijl Renault de bedrijfswagen afde
ling werd toebedeeld. Duidelijk is in
middels dat de nieuwe 305 in 1975
nog lang niet produktierijp was, dat
de 404 wèl uit het productieproces
moest worden gehaald om meer
plaats te maken voor de succesvolle
504, terwijl bovendien de Franse re
gering bij Peugeot prioriteit eiste voor
een nieuwe prestigewagen. De 6 ci
linder 604 werd dan ook onverwacht
snel op de makrt gebracht tot grote
woede en ergenis van Renault, die in
1975 op de tentoonstelling in Geneve
tegelijk met de 604 de nieuwe Re
nault 30 introduceerde Enfin, Peu
geot heeft uiteindelijk de 305 gelan
ceerd, later dan verwacht en zelfs
onder een andere benaming Want
algemeen werd aangenomen, dat de
nieuwe wagen „405" zou gaan he
ten. De aanduiding „3" - zo stelt
Peugeot - is echter gekozen, omdat
de nieuwe telg voorwielaandrijving
heeft en dus qua opbouw en con
structie meer de lijn van de 304 volgt.
Waarvan acte!
Drie versies heeft Peugeot van de
nieuwe 305 op de markt gebracht:
een standaardmodel, de GL voorzien
van een 1290 cc motor, een luxere
GR met o.a. een afsluitbaar hand
schoenenkastje, een klokje en extra
luchtroosters op het dashbord, maar
met dezelfde 1290 cc motor en ten
slotte de SR, uitgerust met een
nieuwe 1472 cc motor en een groot
aantal extra's voor luxe en comfort.
Dat wij de duurste uitvoering van de
305, de SR (Prijs 17.495,--), voor
test hebben uitgekozen komt, omdat
we van mening zijn, dat dit type van
de nieuwe serie de meeste belang
stelling zal krijgen en waarschijnlijk
het meest verkocht zal worden. De
standaard GL is weliswaar 1800 gul
den goedkoper, maar die wagen is
dan wel uitgerust met de oude 1300
cc motor die ook in de 304 huist en
wonnen door het reservewiel
onder de laadvloer te plaatsen.
MOTOR EN PRESTATIES
Voor de 305 SR heeft Peugeot een
nieuwe 1,5 liter motor ontwikkeld.
Hij is uitgevoerd in alluminium met
een bovenliggende nokkenas,
heeft lichtmetalen zuigers en is
dwars voorin geplaatst onder een
hoek van 20 graden naar voren.
Motor, versnellingsbak en diffe
rentieel vormen één geheel en de
*ste wieldraagarmen. In snelgenomen
bochten toont de wagen nauwelijk de
gebruikelijke neiging tot onderstuur,
maar houdt een opvallend neutraal
stuurkarakter. En al helt de extreme
situaties de carrosserie enigszins
over, de 305 blijft gemakkelijk door de
bocht te sturen en behoudt een opti
male wegvastheid. Dankzij de mo
derne techniek van iets schuin ge
plaatste fusee-armen. zoals ook
BMW dat toepast, is de besturing niet
alleen licht en zeer exact, maar is van
dat betekent minder vermogen, min
der prestaties zonder een uitgespro
ken voordeel bij het brandstofver
bruik. Integenddel zelfs, onze metin
gen hebben uitgewezen dat de
nieuwe 1,5 liter motor in de SR zelfs
zuiniger is. Bovendien mist die stan
daard 305 een aantal essentiële za
ken. geen hoofdsteunen op de voor-
stoelen, bijvoorbeeld, geen voorruit
van gelaagd glas en dat bij een auto
die zeer veel passieve veiligheid te
bieden heeft De wat luxere GR uit-
voenng - met diezelfde 304 motor - is
weer 900,- duurder dan de stan
daard, maar ligt qua prijs
16.595,—) te dicht bij de luxe 304 SLS
(ƒ.16.210,—) om interessant te zijn,
temeer omdat ook die uitvoering
geen hoofdsteunen, geen voorruit
van gelaagd glas en zelfs geen stan
daard schuifdak kent. Dat vermaarde
Peugeot schuifdak is trouwens hele
maal niet meer standaard op de
nieuwe 305 modellen. De klant moet
er in het vervolg 575,- extra voor
betalen en daarmee is een stukje
Peugeot traditie toch wel verloren
gegaan.
Peugeot's jongste telg is een fraai
ogende wagen, modern van lijn en
techniek en zonder meer een aan
winst in de middenklasse. De
vormgeving is zoals we dat van
Peugeot gewend zijn: zakelijk,
strak, gedistingeerd met alweer
een duidelijk afwijzing van een
vijfde deur af achterklep. In plaats
daarvan een groot bagagecompar
timent waarin extra ruimte is ge-
aandrijving geschiedt op de voor
wielen. De nieuwe 1472 cc motor
levert een maximum vermogen
van 74 PK (54,4 Kw) bij 6000 toeren
per minuut. Met dat vermogen be
schikt de wagen over een snelle
acceleratie, een goede topsnel
heid, maar ook over veel souples
se. Dankzij de lichtgewicht motor
weegt de 305 slechts 940 kg en dat
komt de prestatie natuurlijk ten
goede: we noteerden een accele-'
ratietijd van stilstand tot 100
km/uur van 14,6 sec, terwijl de
topsnelheid exact 153 echte
km/uur bedroeg.
Opmerkelijk was, dat de motor toch
bijzonder zuinig met de brandstof
omspringt, zuiniger zelfs is dan de
anderen typen, inclusief de 304, die
met de 1290 cc motor zijn uitgerust.
Bij onze metingen varieerde het ver
bruik van 1 op 16,1 bij 80 km/uur tot 1
op 9,4 bij 140 km, terwijl het gemid
delde testverbruik 1 op 10,8 bedroeg.
Vermeld dient nog te worden, dat de
vier versnellingsbak - bedient door
een pookje op de vloer - uitstekend
schakelt en dat de overbrengings
verhoudingen bijzonder plezierig lig
gen.
RIJ-EIGENSCHAPPEN
Zeer plezierig ook èn veilig is het
weggedrag van de nieuwe 305. De
wagen heeft rondom een onafhanke
lijke wielophanging met aan de voor
zijde de bekende Mc Pherson veer-
poten en achteraan schroefveren
met telescopische schokdempers,
gemonteerd op twee schuin geplaat-
de aandrijving op de voorwielen niets
in het stuurwiel te merken. De 305 is
zonder meer een prettig sturende,
zeer handelbare wagen. Bij die pret
tige rij-eigenschappen kan men dan
.tevens het uitstekende veringscom-
fort voegen. Grote en kleine wegonef-
fenheden worden door de onafhanke
lijk van elkaar afgevoerde wielen met
de goed werkende schokdempers
voortreffelijk opgevangen. Ook de'
remmen werken goed. Vooraan zijn
schijven gemonteerd, achteraan
trommels, het gehele systeem is
standaard voorzien van een servo-
rembekrachtiging. De pedaaldruk is
licht, de remmen zijn goed doseer-
baar en de remweg bij onze proeven
steeds kaarsrecht en kort.
Alles bij elkaar genomen is die
nieuwe 305 - maar naar onze mening
in z'n klasse wèl in de SR uitvoering -
een bijzonder goed doordachte,
technisch knap gebouwde auto, die
met recht een waardige opvolger
van de 404 genoemd mag worden
en een belangrijke plaats in die zeer
concurrerende middenklasse zal
gaan innemen. Een ons insziens de
gelijk en betrouwbare nieuweling,
die wellicht déórom zo lang op zich
heeft laten wachten, maar waarmee
Peugeot ongetwijfeld weer een
sterke troef in handen heeft
Prijzen: Peugeot 305 GL
15.695,--, GR 16.595,-, SR
17.495,—. extra: afteverlngakosten
235,-, achuifdak 575,-,
electr.ruiten 325,--
TOILETTEN
VOORTENTEN
KOELKASTEN
KACHELS
WATERPOMPEN
STOELEN
GASFLESSEN
AANRECHTEN
VOUWCARAVANS
TOERCARAVANS
VERLICHTING
SERVIESGOED
SPIEGELS
Bedrijfswagens: 2 jaar garantie, max. 100.000 Km Personenwagens: 2 jaar Ongeacht aantal Km
INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN
ENORME
UITZOEK
Zekerheid
Heel belangrijk voor het kopen van elke
OPPICinil occasion. Zekerheid wat betreft deskun-
DuuAoIUN dige voorlichting, veel keus, perfecte
auto-conditie, topservice.
Al die zekerheden heeft u in ons occa-
sion-centrum.
Audi 50 LS 1975
Audi 60 L1972
Audi 80 SL1973
Audi 100 GL1973
Austin Allegro1974-1975
Morris Marina1974
Mercedes 250 1972
Mercedes 200 D 19/4
Opel Kadett 1971-1974
Opel Ascona 16S 1975
Renault R 16TL1971-1974
Renault R5TL1974
Mini 1000 1976
Toyota Corolla1972-1973
Fiat 127 1974
Fiat 128 1972
Fiat 131 S1975
Citroën 2CV41979-1976
Citroën GS Break 1973
Mazda 929 1975
VW Passat1975
VW 1200 1973
Vauxhall Viva automaat1973
Simca 1100 1971-1976
Simca 1307 S1976
Chrysler 180 1975
Simca 1301 1970-1975
Autobedrijf PAUL KRUGER B.V.
Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen
Tel. 01184-12008
Datsun 100A luxe1976
Mazda 1300 1973
Toyota Corolla 30L1975-1976
Fiat 1281974
Opel Kadett 1970-1975
Renault R6 1972-1974
Renault R161970
VW K701972
VW Buggy Ruska 1974
Vauxhall Viva1974
Austin Allegro1975
Mini 1000 1972
Citroën GS Break 1974
Peugeot 204 Break1976
Renault R12TL1977
Citroën Dyane1972-1974
Simca 1100LE 3.000 km1977
Simca 1000 S1974
Simca 1100 LX 1975-1977
Simca 1100 S 10.000 km 1977
Simca 1308 GLS1977
Simca 1100 GLS Tourist1974
Chrysler 160 1976
Autobedrijf ZEELAND B.V.
Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg
Tel 01180-26355
HONDA ACCORD Sedan 4-deurs