PEUGEOT 305: AANWENST MIDDDENKIASSE PAUL KRUGER CARAVANS TOYOTA-OOK GROOT IN BEDRIJFSWAGENS ZIE HET OP ONZE SHOW TOYOTA VAN HARTE AUTOMOBIELBEDRIJF CEVAAL NU NIET EENMALIG MAAR... IEDERE DAG GRANDIOZE OCCASIONSHOW BRITANNIA B.V. Zaterdag 15 en maandag 17 april Een INTRODUKTIESHOW van de Autobedrijf BERBO OP 14, 15 EN 17 APRIL AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V VOOR TOTALE RECREATIE WILK SAFARI WILK STERN WILK SPORT SPRITE JAMET RACLET FAIRHOLM EUROPA Bekijk toch eens de Hi-Ace bestelwagens. Uitblinkers in doelmatigheid. Door hun verbluffende ruimte (laadgedeelte Commercial Long: 6,2 kubieke meter!). Door hun voortreffelijke toegankelijkheid: grote schuifdeuren aan weerskanten en een enorme omhoogslaande achterklep. Door hun geringe tilhoogte. Door de robuuste konstruktie en de probleemloze 1600-mctor. En door het personenwagen komfort, dat kenmerkend is voor alle Hi-Aces - Commercial, Commercial Long, Combi, Commuter, Pickup, Truck en chassis met kabine. Zijn er grotere of zwaardere vrachten in het geding, dan zijn er de nieuwe krachtige Toyota Dyna's met 55.86 kW. (80 DIN pk) dieselmotor, open of gesloten met 1.5, 2.2 en 2.7 ton laadvermogen. Ook te berijden met |BE rijbewijs. Moet er in moeilijk terrein worden gewerkt, dan staan de Toyota LandCruisers hun mannetje - sterke werkpaarden die zich simpelweg van twee- naar vier- wiel-aandrijving laten overschakelen. Stationwagons heeft Toyota voor elk doei en in elke klasse: van de behendige Toyota 1000 Stationwagon tot en met de zeer luxueuze Crown 2600 Customwagon en de forse LandCruiser stationwagon. maakt uw transport wel heel eenvoudig KLEIN VLAANDEREN 97 MIDDELBURG. TEL. 01180-12865 OFF. TOYOTADEALER PRESIDENT ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN 01184-12008 CENTRUM div. FIAT 127 spec. 2-3-deurs 1975-1976 6000-7750 Div. FIAT 128 spec. 2-deurs 1975-1977 4900-10.250 Div. FIAT 131 1300-1600 1975-1977 8500-12.750 FIAT 124 4-deurs 1977 als nieuw8500 AUDI 80S 1974 43.000 km8750 Div. SIMCA 1100 GLS 1974-19754500-5000 CITR0ËN 2CV6 1975 27.500 km 5000 MARINA Coupé 1.8 TC 1973 60.000 km3500 ALLEGRO 2-deurs rood 1975 7150 met ANWB gekeurd en BOVAG- garantiebewijs ACCORD SEDAN 4-DEURS Natuurlijk weer bij rOj Verder tonen wij u de complete lijn Honda's zoals: Civic 3 drs, 5 drs, Accord - Automatic Gildeweg 21 en 15 Vlissingen tel. 13995 DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 APRIL 1978 Het is merkwaardig dat Peugeot zo lang heeft gewacht met het op de markt brengen van een opvolger van de bekende en populaire 404. In maart 1975 ging dit model uit de produktie nadat er in vijftien jaar tijds ruim 2,4 miljoen exemplaren van waren geproduceerd. Pas in maart 1978 is de nieuwe 305 op de markt gekomen in Europa, een - in de autowereld - ongebruikelijk lange periode van drie jaar waarin het werkelijk bestaande „gat" tus sen de 304 en de 504 steeds is blijven bestaand. Toegegeven, Peugeot staat erom bekend een uiterst voorzichtige mo- dellenpolitiek te hanteren, waarbij bestaande typen nogal lang in pro duktie blijven en nieuwe modellen pas op de markt gebracht worden wanneer men voor de volle honderd procent zeker is, dat de auto degelijk, betrouwbaar en volledig verkoopsrijp is. Een politiek, die Peugeot door de jaren heen een naam van betrouw baarheid heeft gegeven, maar ook het - nog steeds - degelijk geleide familieconcern een zeer solide finan ciële basis heeft gegeven. Die facto ren waren twee jaar geleden ook voor de Franse regering doorslaggevend, toen het in moeilijkheden verkerende Citroen concern moest worden gered en bij de verdeling niet het Staatsbe drijf Renault de personenwagen sec tor in handen kreeg maar Peugeot, terwijl Renault de bedrijfswagen afde ling werd toebedeeld. Duidelijk is in middels dat de nieuwe 305 in 1975 nog lang niet produktierijp was, dat de 404 wèl uit het productieproces moest worden gehaald om meer plaats te maken voor de succesvolle 504, terwijl bovendien de Franse re gering bij Peugeot prioriteit eiste voor een nieuwe prestigewagen. De 6 ci linder 604 werd dan ook onverwacht snel op de makrt gebracht tot grote woede en ergenis van Renault, die in 1975 op de tentoonstelling in Geneve tegelijk met de 604 de nieuwe Re nault 30 introduceerde Enfin, Peu geot heeft uiteindelijk de 305 gelan ceerd, later dan verwacht en zelfs onder een andere benaming Want algemeen werd aangenomen, dat de nieuwe wagen „405" zou gaan he ten. De aanduiding „3" - zo stelt Peugeot - is echter gekozen, omdat de nieuwe telg voorwielaandrijving heeft en dus qua opbouw en con structie meer de lijn van de 304 volgt. Waarvan acte! Drie versies heeft Peugeot van de nieuwe 305 op de markt gebracht: een standaardmodel, de GL voorzien van een 1290 cc motor, een luxere GR met o.a. een afsluitbaar hand schoenenkastje, een klokje en extra luchtroosters op het dashbord, maar met dezelfde 1290 cc motor en ten slotte de SR, uitgerust met een nieuwe 1472 cc motor en een groot aantal extra's voor luxe en comfort. Dat wij de duurste uitvoering van de 305, de SR (Prijs 17.495,--), voor test hebben uitgekozen komt, omdat we van mening zijn, dat dit type van de nieuwe serie de meeste belang stelling zal krijgen en waarschijnlijk het meest verkocht zal worden. De standaard GL is weliswaar 1800 gul den goedkoper, maar die wagen is dan wel uitgerust met de oude 1300 cc motor die ook in de 304 huist en wonnen door het reservewiel onder de laadvloer te plaatsen. MOTOR EN PRESTATIES Voor de 305 SR heeft Peugeot een nieuwe 1,5 liter motor ontwikkeld. Hij is uitgevoerd in alluminium met een bovenliggende nokkenas, heeft lichtmetalen zuigers en is dwars voorin geplaatst onder een hoek van 20 graden naar voren. Motor, versnellingsbak en diffe rentieel vormen één geheel en de *ste wieldraagarmen. In snelgenomen bochten toont de wagen nauwelijk de gebruikelijke neiging tot onderstuur, maar houdt een opvallend neutraal stuurkarakter. En al helt de extreme situaties de carrosserie enigszins over, de 305 blijft gemakkelijk door de bocht te sturen en behoudt een opti male wegvastheid. Dankzij de mo derne techniek van iets schuin ge plaatste fusee-armen. zoals ook BMW dat toepast, is de besturing niet alleen licht en zeer exact, maar is van dat betekent minder vermogen, min der prestaties zonder een uitgespro ken voordeel bij het brandstofver bruik. Integenddel zelfs, onze metin gen hebben uitgewezen dat de nieuwe 1,5 liter motor in de SR zelfs zuiniger is. Bovendien mist die stan daard 305 een aantal essentiële za ken. geen hoofdsteunen op de voor- stoelen, bijvoorbeeld, geen voorruit van gelaagd glas en dat bij een auto die zeer veel passieve veiligheid te bieden heeft De wat luxere GR uit- voenng - met diezelfde 304 motor - is weer 900,- duurder dan de stan daard, maar ligt qua prijs 16.595,—) te dicht bij de luxe 304 SLS (ƒ.16.210,—) om interessant te zijn, temeer omdat ook die uitvoering geen hoofdsteunen, geen voorruit van gelaagd glas en zelfs geen stan daard schuifdak kent. Dat vermaarde Peugeot schuifdak is trouwens hele maal niet meer standaard op de nieuwe 305 modellen. De klant moet er in het vervolg 575,- extra voor betalen en daarmee is een stukje Peugeot traditie toch wel verloren gegaan. Peugeot's jongste telg is een fraai ogende wagen, modern van lijn en techniek en zonder meer een aan winst in de middenklasse. De vormgeving is zoals we dat van Peugeot gewend zijn: zakelijk, strak, gedistingeerd met alweer een duidelijk afwijzing van een vijfde deur af achterklep. In plaats daarvan een groot bagagecompar timent waarin extra ruimte is ge- aandrijving geschiedt op de voor wielen. De nieuwe 1472 cc motor levert een maximum vermogen van 74 PK (54,4 Kw) bij 6000 toeren per minuut. Met dat vermogen be schikt de wagen over een snelle acceleratie, een goede topsnel heid, maar ook over veel souples se. Dankzij de lichtgewicht motor weegt de 305 slechts 940 kg en dat komt de prestatie natuurlijk ten goede: we noteerden een accele-' ratietijd van stilstand tot 100 km/uur van 14,6 sec, terwijl de topsnelheid exact 153 echte km/uur bedroeg. Opmerkelijk was, dat de motor toch bijzonder zuinig met de brandstof omspringt, zuiniger zelfs is dan de anderen typen, inclusief de 304, die met de 1290 cc motor zijn uitgerust. Bij onze metingen varieerde het ver bruik van 1 op 16,1 bij 80 km/uur tot 1 op 9,4 bij 140 km, terwijl het gemid delde testverbruik 1 op 10,8 bedroeg. Vermeld dient nog te worden, dat de vier versnellingsbak - bedient door een pookje op de vloer - uitstekend schakelt en dat de overbrengings verhoudingen bijzonder plezierig lig gen. RIJ-EIGENSCHAPPEN Zeer plezierig ook èn veilig is het weggedrag van de nieuwe 305. De wagen heeft rondom een onafhanke lijke wielophanging met aan de voor zijde de bekende Mc Pherson veer- poten en achteraan schroefveren met telescopische schokdempers, gemonteerd op twee schuin geplaat- de aandrijving op de voorwielen niets in het stuurwiel te merken. De 305 is zonder meer een prettig sturende, zeer handelbare wagen. Bij die pret tige rij-eigenschappen kan men dan .tevens het uitstekende veringscom- fort voegen. Grote en kleine wegonef- fenheden worden door de onafhanke lijk van elkaar afgevoerde wielen met de goed werkende schokdempers voortreffelijk opgevangen. Ook de' remmen werken goed. Vooraan zijn schijven gemonteerd, achteraan trommels, het gehele systeem is standaard voorzien van een servo- rembekrachtiging. De pedaaldruk is licht, de remmen zijn goed doseer- baar en de remweg bij onze proeven steeds kaarsrecht en kort. Alles bij elkaar genomen is die nieuwe 305 - maar naar onze mening in z'n klasse wèl in de SR uitvoering - een bijzonder goed doordachte, technisch knap gebouwde auto, die met recht een waardige opvolger van de 404 genoemd mag worden en een belangrijke plaats in die zeer concurrerende middenklasse zal gaan innemen. Een ons insziens de gelijk en betrouwbare nieuweling, die wellicht déórom zo lang op zich heeft laten wachten, maar waarmee Peugeot ongetwijfeld weer een sterke troef in handen heeft Prijzen: Peugeot 305 GL 15.695,--, GR 16.595,-, SR 17.495,—. extra: afteverlngakosten 235,-, achuifdak 575,-, electr.ruiten 325,-- TOILETTEN VOORTENTEN KOELKASTEN KACHELS WATERPOMPEN STOELEN GASFLESSEN AANRECHTEN VOUWCARAVANS TOERCARAVANS VERLICHTING SERVIESGOED SPIEGELS Bedrijfswagens: 2 jaar garantie, max. 100.000 Km Personenwagens: 2 jaar Ongeacht aantal Km INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN ENORME UITZOEK Zekerheid Heel belangrijk voor het kopen van elke OPPICinil occasion. Zekerheid wat betreft deskun- DuuAoIUN dige voorlichting, veel keus, perfecte auto-conditie, topservice. Al die zekerheden heeft u in ons occa- sion-centrum. Audi 50 LS 1975 Audi 60 L1972 Audi 80 SL1973 Audi 100 GL1973 Austin Allegro1974-1975 Morris Marina1974 Mercedes 250 1972 Mercedes 200 D 19/4 Opel Kadett 1971-1974 Opel Ascona 16S 1975 Renault R 16TL1971-1974 Renault R5TL1974 Mini 1000 1976 Toyota Corolla1972-1973 Fiat 127 1974 Fiat 128 1972 Fiat 131 S1975 Citroën 2CV41979-1976 Citroën GS Break 1973 Mazda 929 1975 VW Passat1975 VW 1200 1973 Vauxhall Viva automaat1973 Simca 1100 1971-1976 Simca 1307 S1976 Chrysler 180 1975 Simca 1301 1970-1975 Autobedrijf PAUL KRUGER B.V. Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen Tel. 01184-12008 Datsun 100A luxe1976 Mazda 1300 1973 Toyota Corolla 30L1975-1976 Fiat 1281974 Opel Kadett 1970-1975 Renault R6 1972-1974 Renault R161970 VW K701972 VW Buggy Ruska 1974 Vauxhall Viva1974 Austin Allegro1975 Mini 1000 1972 Citroën GS Break 1974 Peugeot 204 Break1976 Renault R12TL1977 Citroën Dyane1972-1974 Simca 1100LE 3.000 km1977 Simca 1000 S1974 Simca 1100 LX 1975-1977 Simca 1100 S 10.000 km 1977 Simca 1308 GLS1977 Simca 1100 GLS Tourist1974 Chrysler 160 1976 Autobedrijf ZEELAND B.V. Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg Tel 01180-26355 HONDA ACCORD Sedan 4-deurs

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 10