Rijtest Alfa Romeo Giulietta PAUL KRUGER b CARAVANS Polski Fiat BERBO HONDA CIVIC EEN NIEUWE KUK OPAUTO'S. Autobedrijf Joosse VOOR TOTALE RECREATIE SPECIALE AANBIEDING Bovag Gar.Bedr. Renton THEO STET B.V. LACUNA SHOWROOM WERKPLAATS AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V. 15.215 EEN ALFA SUD Tl WILK SAFARI WILK STERN WILK SPORT SPRITE JAMET RACLET FAIRHOLM EUROPA PRESIDENT ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN 01184-12008 omdat er in die prijsklasse al genoeg kleine auto's zijn. PlLsyizsp Nu uit voorraad leverbaar Honda 1238 3-drs. E Honda 1238 3-drs. L Honda 1238 5-drs. L Honda 1238 3-drs. Aut. M. DE DREU EN CO. B.V. CARAVANCENTRUM VAN DUKE B.V. diet te geloven. Van Dllke B.V. gooit do prijzen ondersteboven. CENTRUM CHRYSLER SIMCA HOREON GL. ANWB gekeurd en BOVAG- garantiebewijs GEBR. DE JONGH DF SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 MAART 1978 Alfa Romeo is steeds meer op weg om van fabrikant van min of meer exclusieve auto's uit te groeien tot leverancier van ver fijnde automobielen voor een gro tere groep rijders dan uitsluitend die pure liefhebbers, die in het ver leden alleen in dit Italiaanse auto merk het genot van exclusief en sportief autorijden terugvonden. Die modellenpolitiek begon al In 1971 met de introductie van de Alfa Sud, werd een jaar later aangevuld met de lancering van de Alfetta en is recentelijk weer duidelijk naar voren gekomen bij het op de markt brengen van de nieuwe Alfa Romeo Giulietta. Met die nieuwe Giulietta heeft Alfa een grote stap genomen, want de wagen komt als opvolger van een model dat bijna twintig jaar ononderbroken en practisch ongewijzigd in productie is geweest: de Glulia Super, oor spronkelijk ook Giulietta ge naamd. Een wagen, die bij de echte Alfa rijders, ondanks enkele te kortkomingen, een grote populari teit heeft genoten en die velen wel licht dan ook node zien ver dwijnen. De nieuwe Giulietta is echter een meer dan waardige opvolger van de Giulia geworden en dat merkt men eigenlijk pas goed. wanneer men de wagen een flink aantal kilometers heeft kunnen laten rijden. We hebben ruim twee maanden en zo n 4000 km de nieuwe Giulietta onder handen gehad en het was waarlijk een hoogst plezierige testperiode Het bezit van de auto. ver voor de introductiedatum in Nederland, bezorgde ons ook hel plezier van veel belangstellenden, iets wat toch niet altijd bij iedere nieuwe auto het geval is. Wellicht dat de naam Alfa Romeo de interesse vergrootte, wellicht ook dat menige passant stil hield om met gefronste wenkbrauwen de nieuwe vorm van de carrosserie te bekijken Die nieuwe Giulietta is namelijk een typi sche afstammeling van de jonge ge neratie van aërodynamische vorm gevers. Het uiterlijk verraadt een windtunnel wigvorm met een wat af geknotte hoge achterkant, die mis schien niet bij iedereen in de smaak valt. Op het achtersteven, de koffer deksel, is bovendien geprononceerd een spoiler aangebracht, die de typi sche vormgeving nog eens accen tueert Van voren is de wagen echter op en top Alfa Romeo met een vlotte sportieve lijn, die ook doorloopt tot voorbij de portieren Het is een vierdeurs wagen, met ruim plaats voor vier volwassen per sonen. Achterpassagiers kunnen gemakkelijk instappen en hebben beslist met te klagen over onvol doende hoofd- of beenruimte He1 gehele interieur is opvallend netjes afgewerktmet keurige bekleding var stoelen en achterbank, een goede vloerbedekking, hoofdsteunen op voorstoelen, die behalve goed instel baar zijn bovendien uitstekend zitten met een voortreffelijke zijdelingse steun Trouwens, de bestuurder kan zich geheel optimaal nestelen achtei het stuur dat in de hoogte verstelbaai is, dat naar onze mening ideale afme tingen heeft qua omvang en dikte en daardoor bijzonder prettig in de hand ligt. In de vormgeving van het dash board van de nieuwe Giulietta moei de echte Alfa-rijder echter wat teleur gesteld zijn Het bestaat slechts uil één rechthoekig instrumentenpanee1 met klokken (km.-teller en toerentel- ler) en meters die over het algemeen moeilijk afleesbaar zijn. Het verwar- mingssysteem. met bedieningshan dels centraal op het dashboard, werkl uitstekend, het ventilatiesysteem voor frisse lucht zou beter doseer- baar moeten zijn. Een aardige vonds' is een digitaal klokje boven de spie gel, goed afleesbaar óók voor ach terpassagiers. De nieuwe Giulietta wordt af fa briek geleverd met een 1,3 en een 1,6 liter motor. In ons land komt de wagen echter alleen met de grote motor op de markt. Die 1570 cc is een oude vertrouwde krachtbron, ontwikkeld en beproefd in de Alfa racerij. Het is een zeer moderne, al- luminium motor met twee bovenlig gende nokkenassen. die construc- tief gezien jaren geleden z'n tijd ai ver vooruit was en inmiddels bewe zen heeft zeer snel en oer betrouw baar te zijn. Alfa-ingemeurs hebben er dan ook verstandig aan gedaan in die, van voor tot achter geheet nieuwe Giulietta, die voortreffelijke 1,6 motor te handhaven. Met een hoog specifiek vermogen van 10S PK (80.1 kW) bij 5600 t/m en een gunstig koppel van 14,5 kgm/430G t/m toont die motor met alleen dat hel een pittig raspaard/e is, dat echt wei wil sprinten, maar tevens bijzopdei veel souplesse en trekkracht op lage toeren Wie een beetje sportief wil rijden - en dat zal de doorsnee Alfa-rijder wel willen - komt dankzij die 1,6 liter motor in de Giulietta best aan z'n trekken De bestuurder moet dan echter ook goed gebruik maken van de mogelijkheden van de vijfversnel- lingsbak met z'n prima overbren gingsverhoudingen Alleen jammer dat eerste en tweede versnelling wat stug en traag schakelen, maar dat komt door de nieuwe filosofie van Alfa om vanwege een betere ge wichtverdeling de motor vóórin te plaatsen en de versnellingsbak he lemaal achteraan, één geheel vor mend met het differentieel. De scha- kelweg wordt daardoor uiteraard heel wat langer dan bij een pookje, dat op de vloer rechtstreeks de bak bedient. Het is trouwens nog de vraag, of zo n 50-50 gewichtsverdeling wel zoveel voordelen biedt, omdat die verhou ding weer onmiddellijk verstoord wordt, wanneer één of twee inzitten den voorin plaats nemen. Zoals gezegd, de prestaties van de Giulietta motor zijn zonder meer uit stekend. in zo n 12,5 seconden acce lereert de 1070 kg wegende wagen van stilstand naar 100 km per uur en de topsnelheid ligt op 175 échte kilo meters per uur. Meest opmerkelijk aspect hierbij is, dat die motor - af hankelijk van de rij-omstandigheden en rijstijl - aan die prestaties nog een bijzonder zuinig brandstofverbruik kan koppelen. In de vijfde versnelling (de overdrive) kan men bij 120 km/uur zelfs nog 1 op 12,6 halen: bij 100 km/uur ligt het verbruik nóg zui niger, nl. 1 op 15,1! Maar bij een pit tige rijstijl en felle acceleratie - zaken waartoe de Alfa ontegenzeggelijk uitnodigt - loopt het verbruik al snel op tot 1 op 8, hetgeen vooral in het stadsverkeer voorkomt. Het gemid deld brandstofverbruik tijdens onze testperiode bedroeg 1 op 9,8 maar dit cijfer kan sterk variéren naargelang de bestuurder driftiger of bedaarder het gaspedaal bespeelt. Bij topprestaties hoort natuurlijk een optimale wegligging en wat dat betreft niets dan lof voor deze Alfa. De wagen stuurt bijzonder prettig, is ook op hoge snelheid zeer exact door de bochten te rijden en behoudt daarbij een op vallend neutraal stuurkarakter. En ook in korte bochten, bij een zoge naamde slalomproef, blijkt de nieuwe Guilietta uiterst handel baar, uiterst gemakkelijk te ma noeuvreren te zijn. Alfa heeft bijzonder veel aandacht besteed aan het onderstel. Aan de voorzijde van de nieuwe Giulietta on afhankelijke wielophanging met tor- siestaalvering en telescopische schokdempers, achteraan een de Dion-as met schi oefveren en even eens telescopische schokdempers. Het veringscomfort ligt daarmee op een zeer hoog peil, terwijl de schok dempers bij korte wegoneffenheden hun werk uitstekend doen. Het spreekt haast vanzelf dat Alfa op déze wagen rondom schijfremmen heeft gemonteerd, aangevuld met een servorembekrachtiger en een remkrachtregelaar op de achter- remmen. De pedaaldruk is licht, de remmen zijn uitstekend doseerbaar en de remweg is bij een paniekstop kaarsrecht en kort. Dat Alfa geprobeerd heeft van de nieuwe Giulietta technisch iets bij zonders te maken moet uit het bo venstaande duidelijk zijn geworden. Belangrijk is echter ook. hoe de car rosserie zich gedurende de gebruik- speriode zal gaan houden. Want wat dat laatste betreft heeft Alfa Romeo een allesbehalve goede naam ge kregen. De jarenlange ellende met de roestvorming bij de Alfa Sud heeft het image van deze Italiaanse staatsfa briek uiteraard flink geschaad. Maar het ziet er naar uit dat de Italianen toch iets geleerd hebben van alle kri tiek. Alfa besteedt momenteel bij zonder veel aandacht aan het lak werk, zorgt ook voor een degelijke voorbehandeling van het plaatwerk en laat alle holle ruimten al af fabriek inspuiten met anti-roestmiddel. Aan genomen mag dus worden, dat het roestprobleem van Alfa definitief tot het verleden behoort, getuige ook de jongste beslissing van de fabriek om voor de Sud de garantietermijn tot twee jaar te verlengen. De nieuwe Giulietta behoudt voorlopig z'n jaar garantie ongeacht het aantal verre den km's, maar nieuw is wel een ver lengde serviceperiode: sinds kort hoeven Alfa's nog maar eens om de 20.000 km naar de werkplaats voor een periode onderhoudsbeurt. Daar tussendoor moet rog wel iedere 10.000 km de motorolie worden ver verst. Vlissingen: Gildeweg 20, tel. 01184-19420 Vert. W.A. van Schalk, tal. 01180-26372 Vart. F.H.J. Rösa, tal. 01184-65061 Vert. J.C.J. Brekelmans, tal. 01180-29060 Tot 4000,- Fiat127 1974 Peugeot 504 GL1x 1971 Volkswagen Kever1969 Ford 1300 1971 Van 4000,- tot 8000,- mat garantie Peugeot 504 Diesel1972 Peugeot 504 GL 1973 Peugeot 204 1973 Austin Allegro1975 Peugeot 304 1973 Vauxhall Viva1974 Peugeot 504 L Break1973 Austin Mini 1976 Toyota 1000 1975 Volkswagen Golf1975 Boven 8000,- mat garantie Peugeot 504 GL Break 1975-1976 Peugeot 504 GL 1974 Peugeot 104 1976 Toyota Corona 2 Itr1976 Toyota 1000 Break 1977 Peugeot 604 SL 1976-1977 Peugeot 504 L1975 Peugeot 304 1975-1976 Peugeot 204 Br. Diesel 1975 Peugeot 204 Diesel1976 Peugeot 104 1977' Mercedes Benz 200 D1975 Citroen GS 2x 1975 Opel Kadett 4-drs1976 Opel Kadett City 1976 Peugeot 104 GL 1978 TRIUMPH DOLOMITE HL 4-DRS. BJ. 1977 (nov.) 1300 km. PEUGEOT Geopend van 09.00-18.00 uur Zaterdag van 10.00-17.00 uur MERCEDES BENZ TOILETTEN VOORTENTEN KOELKASTEN KACHELS WATERPOMPEN STOELEN GASFLESSEN AANRECHTEN VOUWCARAVANS TOERCARAVANS VERLICHTING SERVIESGOED SPIEGELS voor de Alfa liefhebber hebben wij ingeruild 16 maanden oud, 21.000 km, metallic groen. Elk deskundig onderzoek toegestaan. Zeer billijke prijs Dampoortstraat 12, Middelburg. Tel. 36815 HET GROOTSTE EN GOEDKOOPSTE ADRES IN NEDERLAND voor fabrieksnieuw en ge bruikte bedrljfs -bagage- aanhangwagens, boot- trailers, vaa- en paarde- trailers en auto-ambulan ces. 14.000 m2 verkoopterrein Raamsdonksveer Tal. 01621-4622 of 4155 - Heerhugowaard Tal. 02207-18088 Keuze uit ruim 1000 stuks. Uw adres voor béTerë*^ kinderkleding tot 16 jaar Oude Kerkstraat 30 - Sluis Telefoon 01178-1277 Het Grote Rijplezier: 10.885.- Standaard uitgerust met achterruitverwarming hoofdsteunen achteruitrijlamp dubbele koplampen voomut van gelaagd glas schijfremmen x rembekrachtiging ML-behandeling radiaalbanden Kanaalstraat 75, tel. 67658 Julianastraat 26, tel. 61844, Oost-Souburg 1300 sedan 54pk f. 10.885,-1500 sedan 75pk f. 11.670 -1500 combi 75pk f. 12.661Prijzen incl. BTW af Voorschoten Importeur H. Englebert NV Dobbeweg 2-3 Voorschoten Telefoon 01717-2010 AUTOBEDRIJF Off. Honda-dealer - Gildeweg 21 01184-13995 - Vlissingen de nieuwe Citroén2CV4 1976 316000 km 5650.- Da» 55 Marathon 1974 28000 km 5500.- Dat 66 Kombi 1976 35000 km 8400 - Daf 46 de luxe 1976 31000 km 6250.- Fiesta 957 Base 1977 20000 km 9750.- Escort 1100 L4drS 1974 50000 km 5500.- Escort 1300 L aut 1976 30900 km 10600.- Escort 1100 B 1976 25000 km 8750.- Escort 1100 B 1975 29955 km 6250.- Escort 1100 B 1975 70000 km 6800.- Escort 1100 B 1974 46000 km 5200,- Escort 1100 1 976 35500 km 8900.- Escort 1300 Sport 1975 43400 km 8250.- Escort 1300 L 1973 68900 km 5000.- Escort 1300 GL 1975 40000 km 8350.- Escort 1100 L 1976 21600 km 9300- Escort 2000 RS 1976 30000 km13500 - Escort 1100 1974 65000 km 4750.- Taunus 1600 GL 4drs 1977 22000 km 15200.- Taunus 1600 L 1973 87000 km 5000.- Taunus 2000 Sport 1976 31000 km 12750.- Taunus 1600 L 2drs. 1975 42000 km 9900,- Taunus 1600 L Kombi 1976 25000 km 13500,- Taunus 1600 L 1972 70000 km 4000,- Taunus 1600 GL 4 drs. aut. 1977 1 6000 km 15500,- Capri 1600 L 1977 29000 km 14500,- Fiat Lusso 3drs. 1976 22000 km 7250,- Fiat 127 1973 51450 km 3600,- Fiat 131 Familial 1600 1975 72000 km 7000,- Fiat 128 Comfort 1977 7500 km 10200,- Opel Rekord II 1700 1974 70000 km 7000,- Opel Rekord 2000 Sprint 2 drs. 1977 33000 km 15750,- Opel Kadett 1975 24000 km 8350,- Renault 16 TL 1976 51000 km 12500,- Simca 1100 1 975 34000 km 7350,- Toyota Carina 1600 L 1975 35000 km 8000,- Toyota Carolla 1200 L 1974 53600 km 5500,- Toyota Carolla 1200 1975 35000 km 7000,- Toyota Carolla 30 de luxe 1975 29900 km 8000,- VW Golf extra 1975 46800 km 8250,- in Vlissingen MIDDELBURG Zusterstraat 34, tel. 01180-12972. VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632. OFFICIAL FORDDEALER Hoofdstraat 15 Kapelle-Biezelingo Tel. 01102-2340 Voortenten nu 10% korting porti potti (De echte) NU 159,. Dómpelpompjes NU 39.50 Dubbel geventileerde dakluiken NU 99.- Opzetspiegels per stel NU 39.- TV antenne cpl. met schuifmast NU 350,- Afvalwatertank 23 liter NU 34!- Camping toilet 99B 4.36 NU 64- Verder nog vele aanbiedingen in onze uitgebreide zelfbedienings onderdelen shop Van binnen en van buiten De Horizon GL Het inteneur laat niets te wensen over Niet aan comfort en niet aan veiligheid Dus uitstekende stoelen - fauteuils haast - en géén uitstekende delen Een buitenspiegel die u van binnenuit verstelt Een compleet dashboard Middenconsole, klok, dagteller en verlichte asbak Vijf ruime deuren en een neer- klapbare achterbank Een 1118 cc motor die u supersnel brengt waar u moet zijn Vier onafhankelijk geveerde wielen zorgen voor een weergaloze wegligging Een verhelderende proefrit bewijst dat wt geheel rijklaanfff Z okerheid Heel belangrijk voor het kopen van elke OPPftClflIi occaSi°n Zekerheid wat betreft deskun- BllbAolUn dige voorlichting, veel keus, perlecte auto-conditie, topservice. Al die zekerheden heeft u in ons occa sion-centrum. Mercedes 250 1972 Audi 50 LS1975 Audi 80 SL1973 Audi 100 1973 VW Passat L1975 vw 12001973 Ford Escort 1975 Ford Consul1972 j Daf 46 2700 km 1977 Datsun 120 Y1975 Fiat 1271974 Fiat 131 S1975 Mazda 929 1975 Mini 1000 1972-1973 Opel Record coupé 1975 Opel Ascona 16 S 1975 Renault R16TL1971-1974 Peugeot 104 GLS1974 Simca 1307 GLS1976 Simca 1307 S1976 Simca 1308 GT1976-1977 Simca 1100 Tl1974-1975 Simca 1100 GLX1977 Simca 1100 1971-1976 Autobedrijf PAUL KRUGER B.V. Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen Tel. 01184-12008 Datsun 100 A luxe 1976 Mazda 1300 1971-1973 Toyota Corolla 30 L1975-1976 Fiat 1241975 Fiat 1281974 Opel Kadett1972-1975 Opel Record1971 Renautl R 6 TL1972-1974 Ruska Buggy 1974 Vauxhall Viva1974 Austin Allegro 1975 Austin Mini1972 Citroen GS Break1974 Simca 1000 1971-1974 Simca 1100 Tl1976 Simca 1100 LX1977 Simca 1100 S1971-1976 Simca 1100 LS1973-1974 Simca 1301 1971-1975 Chrysler 160 1976 Chrysler 180 1976 Simca 1301 1971-1975 Autobedrijf ZEELAND B.V. Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg Tel. 01180-26355 Levering aan de handel via 's H. Hendriks- kfnderendijk 117 Goes Tel. 01100-16340 Asefus helpt de natuur een handje. Hij weet dat groeiend en bloeiend gewas voedsel gebruikt, en dat dat voedsel met altijd op natuurlijke wijze ontstaat. Daarom gebruikt hij de Asef meststoffen voor tuin en gazon, voor struik en bloem, zowel binnen als buiten Asef Fison B.V Didam Telefoon: 08362-1041'

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 14