Rijtest Alfa Romeo Giulietta
PAUL KRUGER b
CARAVANS
Polski Fiat
BERBO
HONDA CIVIC
EEN NIEUWE KUK
OPAUTO'S.
Autobedrijf Joosse
VOOR TOTALE RECREATIE
SPECIALE AANBIEDING
Bovag Gar.Bedr. Renton
THEO
STET B.V.
LACUNA
SHOWROOM
WERKPLAATS
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V.
15.215
EEN ALFA SUD Tl
WILK SAFARI
WILK STERN
WILK SPORT
SPRITE
JAMET
RACLET
FAIRHOLM
EUROPA
PRESIDENT ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN 01184-12008
omdat er in die prijsklasse
al genoeg kleine auto's zijn.
PlLsyizsp
Nu uit voorraad leverbaar
Honda 1238 3-drs. E
Honda 1238 3-drs. L
Honda 1238 5-drs. L
Honda 1238 3-drs. Aut.
M. DE DREU EN CO. B.V.
CARAVANCENTRUM
VAN DUKE B.V.
diet te geloven. Van Dllke B.V. gooit do
prijzen ondersteboven.
CENTRUM
CHRYSLER SIMCA HOREON GL.
ANWB gekeurd en BOVAG-
garantiebewijs
GEBR. DE JONGH
DF SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 MAART 1978
Alfa Romeo is steeds meer op
weg om van fabrikant van min of
meer exclusieve auto's uit te
groeien tot leverancier van ver
fijnde automobielen voor een gro
tere groep rijders dan uitsluitend
die pure liefhebbers, die in het ver
leden alleen in dit Italiaanse auto
merk het genot van exclusief en
sportief autorijden terugvonden.
Die modellenpolitiek begon al In
1971 met de introductie van de Alfa
Sud, werd een jaar later aangevuld
met de lancering van de Alfetta en
is recentelijk weer duidelijk naar
voren gekomen bij het op de markt
brengen van de nieuwe Alfa
Romeo Giulietta. Met die nieuwe
Giulietta heeft Alfa een grote stap
genomen, want de wagen komt als
opvolger van een model dat bijna
twintig jaar ononderbroken en
practisch ongewijzigd in productie
is geweest: de Glulia Super, oor
spronkelijk ook Giulietta ge
naamd. Een wagen, die bij de echte
Alfa rijders, ondanks enkele te
kortkomingen, een grote populari
teit heeft genoten en die velen wel
licht dan ook node zien ver
dwijnen.
De nieuwe Giulietta is echter een
meer dan waardige opvolger van de
Giulia geworden en dat merkt men
eigenlijk pas goed. wanneer men de
wagen een flink aantal kilometers
heeft kunnen laten rijden. We hebben
ruim twee maanden en zo n 4000 km
de nieuwe Giulietta onder handen
gehad en het was waarlijk een hoogst
plezierige testperiode Het bezit van
de auto. ver voor de introductiedatum
in Nederland, bezorgde ons ook hel
plezier van veel belangstellenden,
iets wat toch niet altijd bij iedere
nieuwe auto het geval is. Wellicht dat
de naam Alfa Romeo de interesse
vergrootte, wellicht ook dat menige
passant stil hield om met gefronste
wenkbrauwen de nieuwe vorm van
de carrosserie te bekijken Die
nieuwe Giulietta is namelijk een typi
sche afstammeling van de jonge ge
neratie van aërodynamische vorm
gevers. Het uiterlijk verraadt een
windtunnel wigvorm met een wat af
geknotte hoge achterkant, die mis
schien niet bij iedereen in de smaak
valt. Op het achtersteven, de koffer
deksel, is bovendien geprononceerd
een spoiler aangebracht, die de typi
sche vormgeving nog eens accen
tueert Van voren is de wagen echter
op en top Alfa Romeo met een vlotte
sportieve lijn, die ook doorloopt tot
voorbij de portieren
Het is een vierdeurs wagen, met
ruim plaats voor vier volwassen per
sonen. Achterpassagiers kunnen
gemakkelijk instappen en hebben
beslist met te klagen over onvol
doende hoofd- of beenruimte He1
gehele interieur is opvallend netjes
afgewerktmet keurige bekleding var
stoelen en achterbank, een goede
vloerbedekking, hoofdsteunen op
voorstoelen, die behalve goed instel
baar zijn bovendien uitstekend zitten
met een voortreffelijke zijdelingse
steun Trouwens, de bestuurder kan
zich geheel optimaal nestelen achtei
het stuur dat in de hoogte verstelbaai
is, dat naar onze mening ideale afme
tingen heeft qua omvang en dikte en
daardoor bijzonder prettig in de hand
ligt. In de vormgeving van het dash
board van de nieuwe Giulietta moei
de echte Alfa-rijder echter wat teleur
gesteld zijn Het bestaat slechts uil
één rechthoekig instrumentenpanee1
met klokken (km.-teller en toerentel-
ler) en meters die over het algemeen
moeilijk afleesbaar zijn. Het verwar-
mingssysteem. met bedieningshan
dels centraal op het dashboard, werkl
uitstekend, het ventilatiesysteem
voor frisse lucht zou beter doseer-
baar moeten zijn. Een aardige vonds'
is een digitaal klokje boven de spie
gel, goed afleesbaar óók voor ach
terpassagiers.
De nieuwe Giulietta wordt af fa
briek geleverd met een 1,3 en een
1,6 liter motor. In ons land komt de
wagen echter alleen met de grote
motor op de markt. Die 1570 cc is
een oude vertrouwde krachtbron,
ontwikkeld en beproefd in de Alfa
racerij. Het is een zeer moderne, al-
luminium motor met twee bovenlig
gende nokkenassen. die construc-
tief gezien jaren geleden z'n tijd ai
ver vooruit was en inmiddels bewe
zen heeft zeer snel en oer betrouw
baar te zijn. Alfa-ingemeurs hebben
er dan ook verstandig aan gedaan in
die, van voor tot achter geheet
nieuwe Giulietta, die voortreffelijke
1,6 motor te handhaven. Met een
hoog specifiek vermogen van 10S
PK (80.1 kW) bij 5600 t/m en een
gunstig koppel van 14,5 kgm/430G
t/m toont die motor met alleen dat hel
een pittig raspaard/e is, dat echt wei
wil sprinten, maar tevens bijzopdei
veel souplesse en trekkracht op lage
toeren
Wie een beetje sportief wil rijden - en
dat zal de doorsnee Alfa-rijder wel
willen - komt dankzij die 1,6 liter
motor in de Giulietta best aan z'n
trekken De bestuurder moet dan
echter ook goed gebruik maken van
de mogelijkheden van de vijfversnel-
lingsbak met z'n prima overbren
gingsverhoudingen Alleen jammer
dat eerste en tweede versnelling wat
stug en traag schakelen, maar dat
komt door de nieuwe filosofie van
Alfa om vanwege een betere ge
wichtverdeling de motor vóórin te
plaatsen en de versnellingsbak he
lemaal achteraan, één geheel vor
mend met het differentieel. De scha-
kelweg wordt daardoor uiteraard heel
wat langer dan bij een pookje, dat op
de vloer rechtstreeks de bak bedient.
Het is trouwens nog de vraag, of zo n
50-50 gewichtsverdeling wel zoveel
voordelen biedt, omdat die verhou
ding weer onmiddellijk verstoord
wordt, wanneer één of twee inzitten
den voorin plaats nemen.
Zoals gezegd, de prestaties van de
Giulietta motor zijn zonder meer uit
stekend. in zo n 12,5 seconden acce
lereert de 1070 kg wegende wagen
van stilstand naar 100 km per uur en
de topsnelheid ligt op 175 échte kilo
meters per uur. Meest opmerkelijk
aspect hierbij is, dat die motor - af
hankelijk van de rij-omstandigheden
en rijstijl - aan die prestaties nog een
bijzonder zuinig brandstofverbruik
kan koppelen. In de vijfde versnelling
(de overdrive) kan men bij 120
km/uur zelfs nog 1 op 12,6 halen: bij
100 km/uur ligt het verbruik nóg zui
niger, nl. 1 op 15,1! Maar bij een pit
tige rijstijl en felle acceleratie - zaken
waartoe de Alfa ontegenzeggelijk
uitnodigt - loopt het verbruik al snel
op tot 1 op 8, hetgeen vooral in het
stadsverkeer voorkomt. Het gemid
deld brandstofverbruik tijdens onze
testperiode bedroeg 1 op 9,8 maar dit
cijfer kan sterk variéren naargelang
de bestuurder driftiger of bedaarder
het gaspedaal bespeelt.
Bij topprestaties hoort natuurlijk
een optimale wegligging en wat
dat betreft niets dan lof voor deze
Alfa. De wagen stuurt bijzonder
prettig, is ook op hoge snelheid
zeer exact door de bochten te
rijden en behoudt daarbij een op
vallend neutraal stuurkarakter. En
ook in korte bochten, bij een zoge
naamde slalomproef, blijkt de
nieuwe Guilietta uiterst handel
baar, uiterst gemakkelijk te ma
noeuvreren te zijn.
Alfa heeft bijzonder veel aandacht
besteed aan het onderstel. Aan de
voorzijde van de nieuwe Giulietta on
afhankelijke wielophanging met tor-
siestaalvering en telescopische
schokdempers, achteraan een de
Dion-as met schi oefveren en even
eens telescopische schokdempers.
Het veringscomfort ligt daarmee op
een zeer hoog peil, terwijl de schok
dempers bij korte wegoneffenheden
hun werk uitstekend doen. Het
spreekt haast vanzelf dat Alfa op
déze wagen rondom schijfremmen
heeft gemonteerd, aangevuld met
een servorembekrachtiger en een
remkrachtregelaar op de achter-
remmen. De pedaaldruk is licht, de
remmen zijn uitstekend doseerbaar
en de remweg is bij een paniekstop
kaarsrecht en kort.
Dat Alfa geprobeerd heeft van de
nieuwe Giulietta technisch iets bij
zonders te maken moet uit het bo
venstaande duidelijk zijn geworden.
Belangrijk is echter ook. hoe de car
rosserie zich gedurende de gebruik-
speriode zal gaan houden. Want wat
dat laatste betreft heeft Alfa Romeo
een allesbehalve goede naam ge
kregen. De jarenlange ellende met de
roestvorming bij de Alfa Sud heeft het
image van deze Italiaanse staatsfa
briek uiteraard flink geschaad. Maar
het ziet er naar uit dat de Italianen
toch iets geleerd hebben van alle kri
tiek. Alfa besteedt momenteel bij
zonder veel aandacht aan het lak
werk, zorgt ook voor een degelijke
voorbehandeling van het plaatwerk
en laat alle holle ruimten al af fabriek
inspuiten met anti-roestmiddel. Aan
genomen mag dus worden, dat het
roestprobleem van Alfa definitief tot
het verleden behoort, getuige ook de
jongste beslissing van de fabriek om
voor de Sud de garantietermijn tot
twee jaar te verlengen. De nieuwe
Giulietta behoudt voorlopig z'n jaar
garantie ongeacht het aantal verre
den km's, maar nieuw is wel een ver
lengde serviceperiode: sinds kort
hoeven Alfa's nog maar eens om de
20.000 km naar de werkplaats voor
een periode onderhoudsbeurt. Daar
tussendoor moet rog wel iedere
10.000 km de motorolie worden ver
verst.
Vlissingen: Gildeweg 20, tel. 01184-19420
Vert. W.A. van Schalk, tal. 01180-26372
Vart. F.H.J. Rösa, tal. 01184-65061
Vert. J.C.J. Brekelmans, tal. 01180-29060
Tot 4000,-
Fiat127 1974
Peugeot 504 GL1x 1971
Volkswagen Kever1969
Ford 1300 1971
Van 4000,- tot 8000,- mat garantie
Peugeot 504 Diesel1972
Peugeot 504 GL 1973
Peugeot 204 1973
Austin Allegro1975
Peugeot 304 1973
Vauxhall Viva1974
Peugeot 504 L Break1973
Austin Mini 1976
Toyota 1000 1975
Volkswagen Golf1975
Boven 8000,- mat garantie
Peugeot 504 GL Break 1975-1976
Peugeot 504 GL 1974
Peugeot 104 1976
Toyota Corona 2 Itr1976
Toyota 1000 Break 1977
Peugeot 604 SL 1976-1977
Peugeot 504 L1975
Peugeot 304 1975-1976
Peugeot 204 Br. Diesel 1975
Peugeot 204 Diesel1976
Peugeot 104 1977'
Mercedes Benz 200 D1975
Citroen GS 2x 1975
Opel Kadett 4-drs1976
Opel Kadett City 1976
Peugeot 104 GL 1978
TRIUMPH DOLOMITE HL 4-DRS.
BJ. 1977 (nov.) 1300 km.
PEUGEOT
Geopend van
09.00-18.00 uur
Zaterdag van
10.00-17.00 uur
MERCEDES
BENZ
TOILETTEN
VOORTENTEN
KOELKASTEN
KACHELS
WATERPOMPEN
STOELEN
GASFLESSEN
AANRECHTEN
VOUWCARAVANS
TOERCARAVANS
VERLICHTING
SERVIESGOED
SPIEGELS
voor de Alfa liefhebber
hebben wij ingeruild
16 maanden oud, 21.000 km, metallic groen. Elk
deskundig onderzoek toegestaan. Zeer billijke prijs
Dampoortstraat 12, Middelburg. Tel. 36815
HET GROOTSTE EN
GOEDKOOPSTE
ADRES IN NEDERLAND
voor fabrieksnieuw en ge
bruikte bedrljfs -bagage-
aanhangwagens, boot-
trailers, vaa- en paarde-
trailers en auto-ambulan
ces.
14.000 m2 verkoopterrein
Raamsdonksveer
Tal. 01621-4622 of 4155
- Heerhugowaard
Tal. 02207-18088
Keuze uit ruim 1000 stuks.
Uw adres voor béTerë*^
kinderkleding tot 16 jaar
Oude Kerkstraat 30 - Sluis
Telefoon 01178-1277
Het Grote Rijplezier: 10.885.-
Standaard uitgerust met
achterruitverwarming
hoofdsteunen
achteruitrijlamp
dubbele koplampen
voomut van gelaagd glas
schijfremmen
x rembekrachtiging
ML-behandeling
radiaalbanden
Kanaalstraat 75, tel. 67658
Julianastraat 26, tel. 61844, Oost-Souburg
1300 sedan 54pk f. 10.885,-1500 sedan 75pk f. 11.670 -1500 combi 75pk f. 12.661Prijzen incl. BTW af Voorschoten Importeur H. Englebert NV Dobbeweg 2-3 Voorschoten Telefoon 01717-2010
AUTOBEDRIJF
Off. Honda-dealer - Gildeweg 21
01184-13995 - Vlissingen
de nieuwe
Citroén2CV4 1976 316000 km 5650.-
Da» 55 Marathon 1974 28000 km 5500.-
Dat 66 Kombi 1976 35000 km 8400 -
Daf 46 de luxe 1976 31000 km 6250.-
Fiesta 957 Base 1977 20000 km 9750.-
Escort 1100 L4drS 1974 50000 km 5500.-
Escort 1300 L aut 1976 30900 km 10600.-
Escort 1100 B 1976 25000 km 8750.-
Escort 1100 B 1975 29955 km 6250.-
Escort 1100 B 1975 70000 km 6800.-
Escort 1100 B 1974 46000 km 5200,-
Escort 1100 1 976 35500 km 8900.-
Escort 1300 Sport 1975 43400 km 8250.-
Escort 1300 L 1973 68900 km 5000.-
Escort 1300 GL 1975 40000 km 8350.-
Escort 1100 L 1976 21600 km 9300-
Escort 2000 RS 1976 30000 km13500 -
Escort 1100 1974 65000 km 4750.-
Taunus 1600 GL 4drs 1977 22000 km 15200.-
Taunus 1600 L 1973 87000 km 5000.-
Taunus 2000 Sport 1976 31000 km 12750.-
Taunus 1600 L 2drs. 1975 42000 km 9900,-
Taunus 1600 L Kombi 1976 25000 km 13500,-
Taunus 1600 L 1972 70000 km 4000,-
Taunus 1600 GL 4 drs. aut. 1977 1 6000 km 15500,-
Capri 1600 L 1977 29000 km 14500,-
Fiat Lusso 3drs. 1976 22000 km 7250,-
Fiat 127 1973 51450 km 3600,-
Fiat 131 Familial 1600 1975 72000 km 7000,-
Fiat 128 Comfort 1977 7500 km 10200,-
Opel Rekord II 1700 1974 70000 km 7000,-
Opel Rekord 2000 Sprint 2 drs. 1977 33000 km 15750,-
Opel Kadett 1975 24000 km 8350,-
Renault 16 TL 1976 51000 km 12500,-
Simca 1100 1 975 34000 km 7350,-
Toyota Carina 1600 L 1975 35000 km 8000,-
Toyota Carolla 1200 L 1974 53600 km 5500,-
Toyota Carolla 1200 1975 35000 km 7000,-
Toyota Carolla 30 de luxe 1975 29900 km 8000,-
VW Golf extra 1975 46800 km 8250,-
in Vlissingen
MIDDELBURG
Zusterstraat 34, tel. 01180-12972.
VLISSINGEN,
Industrieweg 1, tel. 01184-14632.
OFFICIAL FORDDEALER
Hoofdstraat 15 Kapelle-Biezelingo
Tel. 01102-2340
Voortenten nu 10% korting
porti potti (De echte) NU 159,.
Dómpelpompjes NU 39.50
Dubbel geventileerde dakluiken NU 99.-
Opzetspiegels per stel NU 39.-
TV antenne cpl. met schuifmast NU 350,-
Afvalwatertank 23 liter NU 34!-
Camping toilet 99B 4.36 NU 64-
Verder nog vele aanbiedingen in onze uitgebreide
zelfbedienings onderdelen shop
Van binnen en van buiten
De Horizon GL Het inteneur laat niets te
wensen over Niet aan comfort en niet aan
veiligheid Dus uitstekende stoelen -
fauteuils haast - en géén uitstekende delen
Een buitenspiegel die u van binnenuit
verstelt Een compleet dashboard
Middenconsole, klok, dagteller en verlichte
asbak Vijf ruime deuren en een neer-
klapbare achterbank
Een 1118 cc motor die u supersnel
brengt waar u moet zijn
Vier onafhankelijk geveerde wielen
zorgen voor een weergaloze
wegligging Een verhelderende proefrit
bewijst dat
wt
geheel rijklaanfff
Z okerheid
Heel belangrijk voor het kopen van elke
OPPftClflIi occaSi°n Zekerheid wat betreft deskun-
BllbAolUn dige voorlichting, veel keus, perlecte
auto-conditie, topservice.
Al die zekerheden heeft u in ons occa
sion-centrum.
Mercedes 250 1972
Audi 50 LS1975
Audi 80 SL1973
Audi 100 1973
VW Passat L1975
vw 12001973
Ford Escort 1975
Ford Consul1972
j Daf 46 2700 km 1977
Datsun 120 Y1975
Fiat 1271974
Fiat 131 S1975
Mazda 929 1975
Mini 1000 1972-1973
Opel Record coupé 1975
Opel Ascona 16 S 1975
Renault R16TL1971-1974
Peugeot 104 GLS1974
Simca 1307 GLS1976
Simca 1307 S1976
Simca 1308 GT1976-1977
Simca 1100 Tl1974-1975
Simca 1100 GLX1977
Simca 1100 1971-1976
Autobedrijf PAUL KRUGER B.V.
Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen
Tel. 01184-12008
Datsun 100 A luxe 1976
Mazda 1300 1971-1973
Toyota Corolla 30 L1975-1976
Fiat 1241975
Fiat 1281974
Opel Kadett1972-1975
Opel Record1971
Renautl R 6 TL1972-1974
Ruska Buggy 1974
Vauxhall Viva1974
Austin Allegro 1975
Austin Mini1972
Citroen GS Break1974
Simca 1000 1971-1974
Simca 1100 Tl1976
Simca 1100 LX1977
Simca 1100 S1971-1976
Simca 1100 LS1973-1974
Simca 1301 1971-1975
Chrysler 160 1976
Chrysler 180 1976
Simca 1301 1971-1975
Autobedrijf ZEELAND B.V.
Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg
Tel. 01180-26355
Levering aan de handel
via
's H. Hendriks-
kfnderendijk 117
Goes
Tel. 01100-16340
Asefus helpt de natuur een handje.
Hij weet dat groeiend en bloeiend
gewas voedsel gebruikt, en dat dat
voedsel met altijd op natuurlijke wijze
ontstaat.
Daarom gebruikt hij de Asef
meststoffen voor tuin en gazon, voor
struik en bloem, zowel binnen als
buiten
Asef Fison B.V
Didam
Telefoon: 08362-1041'