Veel motorfiets-primeurs FIETS OPNIEUW GEWAARDEERD 5 miljoen bromfietsen sinds 1948 verkocht tweewieler rai VAN WIJKHUYS CERA-SPORT bravo „DE PREE" Waar liggen Uw verkoopbelangen? FILIUS RUIL UW MEUBELEN IN DE JONGE HOEK VAN DUKE DE JONGE HOEK VAN DUKE de pijper b.v. BINNEN- EN BUITENDEUR ZEER SCHERP GEPRIJSD GESLOTEN Meiiers frituur AANMELDING VAN STUDENTEN H.T.S. S.V.F. GAZELLE 0E RACE-SPECIALIST IN ZEELAND WIELERSPORT VAN DEN DRIEST AUTO- EN TWEEWIELERBEDRIJF In ieder geval bij De Scheldebode HOGEWEG 112 VLISSINGEN SPARTA- FIETSEN RACE FIETSEN BROMFIETSEN DAMES- EN HERENFIETSEN RACEFIETS vanaf289,50 VAN WEZEL houthandel ooKinBALKHOUT 0 Op DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 FEBRUARI 1978. 27 febr. - 5 mrt. 78 VOOR DE JEUGD sportief en oersterk Zündapp, Florett, Yamaha, Puch, Tomos. VOOR DE DAMES o.a. Maxi, Vespa, Batavette, Peugeot enz. Inruil mogelijk Vlissingen - Badhuisstraat 19 Tel. 01184-2084 GAAT U EEN RACEFIETS AANSCHAFFEN C. RAAS een naam in race Gravenstraat - hoek Zusterstraat MIDDELBURG - tel. 01180-12410 'n Brommer zoals alleen Vespa die maken kan. 'n Geweldige lijn, pittige kleuren, 'n zuinige fluister- motor en automatische_^aandrijving zonder aandrijfketting. v.a. 985,- inclusief BTW Ook leverbaar met h inox spatborden. ORANJEPLEIN 18 - OOST-SOUBURG TEL. 01184-61912 In Vlissingen e.o.? In Middelburg e.o.? Over geheel Walcheren? met twee edities over geheel Walcheren met een formidabel leesbereik met de voordeligste tarieven met raad en daad voor u paraat. 01184-19910 topkwaliteit 5 jaar garantie 10 versnellingen DAMES- Of HEREN RIJWIELEN kompleet ZÜNDAPP TOMOS PEUGEOT SPARTA DE NIEUWSTE MODELLEN OP DE RAI KOM EENS KIJKEN VOOR NIEUWE BIJ Wij hebben een grote kollektie van tenminste 50 BANKSTELLEN - SAL0NKASTEN - EETH0EKEN Wij brengen deze meubelen rechtstreeks van fabrieken bij U thuis, onder volledige garantie Doe als zovelen en kom kijken bij: DORPSSTRAAT 123 - HEINKENSZAND - TEL. 01106-1482 PHILIPPIJNS MAHONIE HOUTEN DEUREN HOUTHANDEL M. DE PIJPER Tel. 0i652-2040 Past. v. Breugelstraat 40a Bosschenhoofd. OÖU VANAF 27 FEBRUARI zijn wij tijdelijk wegens verbouwing Scheldestraat 34 VLISSINGEN 0 INSTITUUT VOOR HOGER BEROEPSONDERWIJS ZEELAND VLISSINGEN Voor de scholen behorende tot het IHBO-Zeeland kan de voor het cursusjaar 1978/1979 plaatsvinden tot de aangegeven sluitingsdatum. studie: ingenieursopleiding studierichtingen: werktuigbouwkunde elektrotechniek weg- en waterbouwkunde bouwkunde toelatingseisen vwo-B met wiskunde 1 en natuurkunde havo met wiskunde en natuurkunde mts-nieuwe stijl met wiskunde en natuurkunde sluitingsdatum: 1 april 1978 studie: hogere beroepsopleiding tot fysiotherapeut aan de school voor fysiotherapie toelatingseisen: vwo havo sluitingsdatum: 1 maart 1978 Gegadigden voor toelating tot één van de aangegeven studies dienen zich voor de sluitingsda tum te melden middels een aanmeldingsformulier, dat verkrijgbaar is op het I.H.B.O.-Zeeland, Edisonweg 4, Vlissingen, tel. 01184-15010. Dit jaar zijn er op de Tweewieler RAI een aantal echte primeurs te zien. De grote-merken. Honda, Yama- has Kawasaki, Suzuki, Le- verda, Motot Guzzi en Be- nelli presenteren nu machi nes van net onder of duidelijk boven de 1000 cc. met vermo gens tussen de 60 en 77 kW (80 105 pk). De minimale topsnelheid ligt bij de 200 km/u en de hoogste snelheid bij 225 km/u. De Honda CBX is de duidelijke koplo per. Ook gebouwd met dit doel: koploper zijn! In Japan is deze luchtgekoelde zesci linder, met zes carburateurs, luchtkoeling en kettingaand rijving, vergeleken met de snelste concurrenten, en het was ook de snelste machine. In Vogelvlucht de nieuwe machines: de 1200 cc Laver- da, afgeleid van de 1000 cc driecilinder. Een nieuwe 350 cc twin, afgeleid van de 500 twin en een nieuwe 125 cc tweetakt met een waterge- koeld Zündapp blok. Moto Guzzi blijft de grote V-twin .verder ontwikkelen. Op de RAI komen de 1000SP met stroomlijn a la de BMW R100RS en de 1000 G5 ook een 1000 cc V-twin die uitge voerd is als de bekende Con- fort, maar dan met de gewone vijf-bak in plaats van de hyd- roconvert automatische transmissie. Nieuwe vierci- linders van dit merk (350 en 400 cc) die afgeleid zijn van de 500 van Moto Guzzi en Benelli 'worden niet in ons land verwacht. Benelli komt met de 900 Sei, een al jaren in het vat zittende opgehoorde uitvoering van de 750 Sei, de eerste zescilinder ter wereld. Opgehoord is ook de 350 cc V-twin van Mo- rini, die nu als 500 cc ma chine een nieuwe aanval op de Nederlandse markt zal doen. Ducati presenteert de laatste uitvoeringen van de 900 cc V-twins, en de nieuwste ontwikkelingen, de 350 cc eencilinder Rollah en de 500 cc twin Pantah, twee machines die als bijzonder heid een getande riem voor de nokkenasaandrijving hebben. De fiets wortlt - de laatste jaren opnieuw positief ge waardeerd. Dat is voor velen een onverwachte ontwikkeling geweest. Toen korte tijd na de tweede wereldoorlog het ge motoriseerde vervoer in snel tempo een steeds groter wor dende plaats veroverde, raakte de fiets op de achtergrond. Er is toen wel de gedachte geuit, dat het fietsgebruik binnen af zienbare tijd vrijwel tot nul zou zijn gereduceerd. De wer kelijkheid is anders gebleken. Op het ogenblik beschikken de Nederlanders gezamenlijk over ruim 9,5 miljoen fietsen en dat betekent dat in vrijwel ieder Nederlands huis een fiets aanwezig is. In 28% van de Nederlandse gezinnen komen twee fietsen voor, 15% heeft de beschikking over drie fietsen, 14% over vier fietsen. In 1% van de Nederlandse gezinnen staan zelfs zeven of meer fiet sen ter beschikking. De grote terugkeer van de 'fiets begon in de zestiger jaren. Werden in 1952 in ons land nog maar 465.700 nieuwe fietsen verkocht, in 1960 liep dit aan tal op tot 519.400. De aanvan kelijk zeer geleidelijke groei, culmineerde in 1972 met een verkoop van meer dan één mil joen fietsen. Dit aantal bleef in de daarop volgende jaren stijgen. Volgens een prognose van het Centraal Bureau voor de Statistiek werd in 1977 een recordverkoop bereikt van 1,394 miljoen fietsen. De geschiedenis van de bromfiets is van betrekkelijk recente datum. Het „fietsen zonder trappen" werd na de Tweede Wereldoorlog popu lair toen in 1948 het eerste „rijwiel met hulpmotor" - de Solex in Nederland werd geïntroduceerd. Reeds twee jaar na het verschijnen van de eerste bromfiets op de Ne derlandse wegen telde het Centraal Burau voor de Sta tistiek 55.000 bromfietsen; Als gevolg van de hoge afzetcijfers in de jaren zestig in deze periode lagen de verkopen op een niveau van tussen de 200.000 en 300.000 eenheden per jaar groeide het bromfietspark tot bijna twee miljoen in het jaar 1970. Een sterke daling in de verkopen - de afzet hal veerde - deed zich voor in 1975. Deze plotselinge terug val hing vooral samen met de invoering van de valhelmd raagplicht. Doordat veel mensen besloten hun brom mer van de hand te doen - in 1975 daalde het park met 250.000 eenheden tot Op de Tweewieler RAI 78 tonen 133 exposanten een uitgebreid pro gramma motorrijwielen, scooters, zijspanwagens, bromfietsen, fietsen, transportdriewielers en invalidenwagens. De tentoonstelling is geopend van maandag 27 februari tot en met zondag 5 maart. Ope ningstijden van 10-17 uur en van 19-22 uur, za terdag en zondag van 10-17 uur. De toegangs prijs bedraagt 6,-. 1.400.000 - ontstond een sterk vergroot aanbod op de markt voor gebruikte brom mers, hetgeen zijn weerslag had op de nieuwverkopen. In 1976 liep daardoor de afzet verder terug tot ruim 85.000 stuks. Inmiddels is het diep tepunt gepasseerd: in de eer ste negen maanden van 1977 namen de bromfietsverkopen met 10% toe. Dat de brom fiets in een behoefte heeft voorzien blijkt overduidelijk uit het feit dat in de dertig jaar dat hij op de Neder landse markt is er maar liefst 5.000.000 nieuwe brommers een weg naar de gebruiker hebben gevonden. Dat de brommer - het laatstbekende parkcijfer van het CBS is 1.250.000 per 1 januari 1977 - nog steeds een niet weg te denken rol in het verplaat singspatroon speelt wordt geïllustreerd door het feit dat de bromfiets in 1976 goed was voor een vervoerspresta- tie van 3,1 miljard (3.100.000.000) reizigerski lometer. Dit cijfer krijgt meer reliëf als men weet dat de bromfiets in 1976 een ver- voersprestatie leverde, welke op een niveau lag van circa *38% van het door de Neder landse Spoorwegen gereali seerde reizigersvervoer. Wij staan dan voor U klaar met een deskundig en vrijblijvend advies. Cera-Sport bouwt al jaren race-fietsen op maat voor renner, trimmer en toerist. Fietsen die voldoen aan de hoogste eisen. Cera Sport biedt U naast een werkplaats, uitgerust met het modernste speciaal gereedschap ook een complete sortering wielerkleding, schoenen, tubes onderdelen enz., een sortering uniek in Zeeland. Molendijk 24, 's-Heerenhoek Specialist betekent bij ons twintig jaar ervaring in racemateriaal en uiterst scherpe prijzen. winkel 's maandags gesloten Inruil, gespreide betaling snelle vakkundige reparatie - Er staan 175 fietsen in de zaak nu reeds bij ons te bezichtigen Wij hebben een grote kollektie voor de sportieve man is er reeds een RIJWIELCENTRALE Koudekerkseweg 51-53 - Vlissingen Vrijdagavond koopavond - Wij halen en brengen U thuis BOSSCHENHOOFD te gebruiken als: bieden wij u de SCHERPSTE PRIJZEN

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 13