Veel motorfiets-primeurs
FIETS OPNIEUW GEWAARDEERD
5 miljoen bromfietsen
sinds 1948 verkocht
tweewieler
rai
VAN WIJKHUYS
CERA-SPORT
bravo
„DE PREE"
Waar liggen Uw
verkoopbelangen?
FILIUS
RUIL UW MEUBELEN IN
DE JONGE HOEK VAN DUKE
DE JONGE HOEK VAN DUKE
de pijper b.v.
BINNEN- EN BUITENDEUR
ZEER SCHERP GEPRIJSD
GESLOTEN
Meiiers frituur
AANMELDING VAN STUDENTEN
H.T.S.
S.V.F.
GAZELLE
0E RACE-SPECIALIST
IN ZEELAND
WIELERSPORT
VAN DEN DRIEST
AUTO- EN TWEEWIELERBEDRIJF
In ieder geval bij
De Scheldebode
HOGEWEG 112
VLISSINGEN
SPARTA-
FIETSEN
RACE
FIETSEN
BROMFIETSEN
DAMES- EN
HERENFIETSEN
RACEFIETS vanaf289,50
VAN WEZEL
houthandel
ooKinBALKHOUT
0 Op
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 FEBRUARI 1978.
27 febr. - 5 mrt. 78
VOOR DE JEUGD sportief en oersterk
Zündapp, Florett, Yamaha, Puch, Tomos.
VOOR DE DAMES o.a.
Maxi, Vespa, Batavette, Peugeot enz.
Inruil mogelijk
Vlissingen - Badhuisstraat 19
Tel. 01184-2084
GAAT U
EEN RACEFIETS
AANSCHAFFEN
C. RAAS
een naam in race
Gravenstraat - hoek Zusterstraat
MIDDELBURG - tel. 01180-12410
'n Brommer zoals alleen
Vespa die maken kan.
'n Geweldige lijn, pittige kleuren, 'n zuinige fluister-
motor en automatische_^aandrijving zonder
aandrijfketting.
v.a. 985,-
inclusief BTW
Ook leverbaar met h
inox spatborden.
ORANJEPLEIN 18 - OOST-SOUBURG
TEL. 01184-61912
In Vlissingen e.o.?
In Middelburg e.o.?
Over geheel Walcheren?
met twee edities over geheel
Walcheren
met een formidabel leesbereik
met de voordeligste tarieven
met raad en daad voor u paraat.
01184-19910
topkwaliteit
5 jaar garantie
10 versnellingen
DAMES- Of HEREN
RIJWIELEN
kompleet
ZÜNDAPP
TOMOS
PEUGEOT
SPARTA
DE NIEUWSTE MODELLEN
OP DE RAI
KOM EENS KIJKEN VOOR NIEUWE BIJ
Wij hebben een grote kollektie van tenminste
50 BANKSTELLEN - SAL0NKASTEN - EETH0EKEN
Wij brengen deze meubelen rechtstreeks van fabrieken bij U thuis,
onder volledige garantie
Doe als zovelen en kom kijken bij:
DORPSSTRAAT 123 - HEINKENSZAND - TEL. 01106-1482
PHILIPPIJNS MAHONIE HOUTEN DEUREN
HOUTHANDEL M. DE PIJPER Tel. 0i652-2040
Past. v. Breugelstraat 40a Bosschenhoofd.
OÖU
VANAF 27 FEBRUARI
zijn wij tijdelijk
wegens verbouwing
Scheldestraat 34
VLISSINGEN
0
INSTITUUT VOOR HOGER
BEROEPSONDERWIJS ZEELAND
VLISSINGEN
Voor de scholen behorende tot het IHBO-Zeeland
kan de
voor het cursusjaar 1978/1979 plaatsvinden tot de aangegeven
sluitingsdatum.
studie: ingenieursopleiding
studierichtingen: werktuigbouwkunde
elektrotechniek
weg- en waterbouwkunde
bouwkunde
toelatingseisen
vwo-B met wiskunde 1 en natuurkunde
havo met wiskunde en natuurkunde
mts-nieuwe stijl met wiskunde en
natuurkunde
sluitingsdatum: 1 april 1978
studie:
hogere beroepsopleiding tot fysiotherapeut
aan de school voor fysiotherapie
toelatingseisen: vwo
havo
sluitingsdatum: 1 maart 1978
Gegadigden voor toelating tot één van de aangegeven studies dienen zich voor de sluitingsda
tum te melden middels een aanmeldingsformulier, dat verkrijgbaar is op het I.H.B.O.-Zeeland,
Edisonweg 4, Vlissingen, tel. 01184-15010.
Dit jaar zijn er op de
Tweewieler RAI een aantal
echte primeurs te zien. De
grote-merken. Honda, Yama-
has Kawasaki, Suzuki, Le-
verda, Motot Guzzi en Be-
nelli presenteren nu machi
nes van net onder of duidelijk
boven de 1000 cc. met vermo
gens tussen de 60 en 77 kW
(80 105 pk). De minimale
topsnelheid ligt bij de 200
km/u en de hoogste snelheid
bij 225 km/u. De Honda
CBX is de duidelijke koplo
per. Ook gebouwd met dit
doel: koploper zijn! In Japan
is deze luchtgekoelde zesci
linder, met zes carburateurs,
luchtkoeling en kettingaand
rijving, vergeleken met de
snelste concurrenten, en het
was ook de snelste machine.
In Vogelvlucht de nieuwe
machines: de 1200 cc Laver-
da, afgeleid van de 1000 cc
driecilinder. Een nieuwe 350
cc twin, afgeleid van de 500
twin en een nieuwe 125 cc
tweetakt met een waterge-
koeld Zündapp blok. Moto
Guzzi blijft de grote V-twin
.verder ontwikkelen. Op de
RAI komen de 1000SP met
stroomlijn a la de BMW
R100RS en de 1000 G5 ook
een 1000 cc V-twin die uitge
voerd is als de bekende Con-
fort, maar dan met de gewone
vijf-bak in plaats van de hyd-
roconvert automatische
transmissie. Nieuwe vierci-
linders van dit merk (350 en
400 cc) die afgeleid zijn van
de 500 van Moto Guzzi en
Benelli 'worden niet in ons
land verwacht. Benelli komt
met de 900 Sei, een al jaren in
het vat zittende opgehoorde
uitvoering van de 750 Sei, de
eerste zescilinder ter wereld.
Opgehoord is
ook de 350 cc V-twin van Mo-
rini, die nu als 500 cc ma
chine een nieuwe aanval op
de Nederlandse markt zal
doen. Ducati presenteert de
laatste uitvoeringen van de
900 cc V-twins, en de
nieuwste ontwikkelingen, de
350 cc eencilinder Rollah en
de 500 cc twin Pantah, twee
machines die als bijzonder
heid een getande riem voor
de nokkenasaandrijving
hebben.
De fiets wortlt - de laatste
jaren opnieuw positief ge
waardeerd. Dat is voor velen
een onverwachte ontwikkeling
geweest. Toen korte tijd na de
tweede wereldoorlog het ge
motoriseerde vervoer in snel
tempo een steeds groter wor
dende plaats veroverde, raakte
de fiets op de achtergrond. Er
is toen wel de gedachte geuit,
dat het fietsgebruik binnen af
zienbare tijd vrijwel tot nul
zou zijn gereduceerd. De wer
kelijkheid is anders gebleken.
Op het ogenblik beschikken de
Nederlanders gezamenlijk
over ruim 9,5 miljoen fietsen
en dat betekent dat in vrijwel
ieder Nederlands huis een fiets
aanwezig is. In 28% van de
Nederlandse gezinnen komen
twee fietsen voor, 15% heeft de
beschikking over drie fietsen,
14% over vier fietsen. In 1%
van de Nederlandse gezinnen
staan zelfs zeven of meer fiet
sen ter beschikking.
De grote terugkeer van de
'fiets begon in de zestiger jaren.
Werden in 1952 in ons land nog
maar 465.700 nieuwe fietsen
verkocht, in 1960 liep dit aan
tal op tot 519.400. De aanvan
kelijk zeer geleidelijke groei,
culmineerde in 1972 met een
verkoop van meer dan één mil
joen fietsen. Dit aantal bleef in
de daarop volgende jaren
stijgen. Volgens een prognose
van het Centraal Bureau voor
de Statistiek werd in 1977 een
recordverkoop bereikt van
1,394 miljoen fietsen.
De geschiedenis van de
bromfiets is van betrekkelijk
recente datum. Het „fietsen
zonder trappen" werd na de
Tweede Wereldoorlog popu
lair toen in 1948 het eerste
„rijwiel met hulpmotor" - de
Solex in Nederland werd
geïntroduceerd. Reeds twee
jaar na het verschijnen van
de eerste bromfiets op de Ne
derlandse wegen telde het
Centraal Burau voor de Sta
tistiek 55.000 bromfietsen;
Als gevolg van de hoge
afzetcijfers in de jaren zestig
in deze periode lagen de
verkopen op een niveau van
tussen de 200.000 en 300.000
eenheden per jaar groeide
het bromfietspark tot bijna
twee miljoen in het jaar 1970.
Een sterke daling in de
verkopen - de afzet hal
veerde - deed zich voor in
1975. Deze plotselinge terug
val hing vooral samen met de
invoering van de valhelmd
raagplicht. Doordat veel
mensen besloten hun brom
mer van de hand te doen - in
1975 daalde het park met
250.000 eenheden tot
Op de Tweewieler RAI
78 tonen 133 exposanten
een uitgebreid pro
gramma motorrijwielen,
scooters, zijspanwagens,
bromfietsen, fietsen,
transportdriewielers en
invalidenwagens. De
tentoonstelling is
geopend van maandag
27 februari tot en met
zondag 5 maart. Ope
ningstijden van 10-17
uur en van 19-22 uur, za
terdag en zondag van
10-17 uur. De toegangs
prijs bedraagt 6,-.
1.400.000 - ontstond een
sterk vergroot aanbod op de
markt voor gebruikte brom
mers, hetgeen zijn weerslag
had op de nieuwverkopen. In
1976 liep daardoor de afzet
verder terug tot ruim 85.000
stuks. Inmiddels is het diep
tepunt gepasseerd: in de eer
ste negen maanden van 1977
namen de bromfietsverkopen
met 10% toe. Dat de brom
fiets in een behoefte heeft
voorzien blijkt overduidelijk
uit het feit dat in de dertig
jaar dat hij op de Neder
landse markt is er maar liefst
5.000.000 nieuwe brommers
een weg naar de gebruiker
hebben gevonden. Dat de
brommer - het laatstbekende
parkcijfer van het CBS is
1.250.000 per 1 januari 1977
- nog steeds een niet weg te
denken rol in het verplaat
singspatroon speelt wordt
geïllustreerd door het feit dat
de bromfiets in 1976 goed
was voor een vervoerspresta-
tie van 3,1 miljard
(3.100.000.000) reizigerski
lometer. Dit cijfer krijgt
meer reliëf als men weet dat
de bromfiets in 1976 een ver-
voersprestatie leverde, welke
op een niveau lag van circa
*38% van het door de Neder
landse Spoorwegen gereali
seerde reizigersvervoer.
Wij staan dan voor U klaar met een deskundig
en vrijblijvend advies.
Cera-Sport bouwt al jaren race-fietsen op maat
voor renner, trimmer en toerist.
Fietsen die voldoen aan de hoogste eisen.
Cera Sport biedt U naast een werkplaats, uitgerust
met het modernste speciaal gereedschap ook een
complete sortering wielerkleding, schoenen, tubes
onderdelen enz., een sortering uniek in Zeeland.
Molendijk 24, 's-Heerenhoek
Specialist betekent bij ons twintig jaar ervaring
in racemateriaal en uiterst scherpe prijzen.
winkel 's maandags gesloten
Inruil, gespreide betaling
snelle vakkundige reparatie - Er staan 175 fietsen in de zaak
nu reeds bij ons te bezichtigen
Wij hebben een grote kollektie
voor de sportieve man is er reeds een
RIJWIELCENTRALE
Koudekerkseweg 51-53 - Vlissingen
Vrijdagavond koopavond - Wij halen en brengen U thuis
BOSSCHENHOOFD
te gebruiken als:
bieden wij u de
SCHERPSTE PRIJZEN