SHOW - SHOW - SHOW - SHOW - SHOW AUTOBEDRIJF CEVAAL BERBO E HONDA CIVIC Re na u If-4, na 16 jaar nog „in" DE TOEKOMST TOYOTA 6.8 "0 RENAULT A. WOUTERS U KOMT TOCH OOK „Paauwenburg" B.V. ®@S£Ö0@C3 Off. Toyota-dealer Klein Vlaanderen 97 Autobedrijf Cevaal v/h Gebr. Blanker Middelbyrg tel. 01180-12865 Carina IÓOOv*a.B*999.- Praktisch en ekonomisch. Enorm ruim met 'n vlakke vloer door voorwielaandrijving. Vijf deuren en wegklapbare achterbank voor heel veel bagage. Pri ma wegligging en vering. Renault 4, 4 TL en Safari: 845 cc 34 DIN pk, 120 km/u. Benzinever- per 100 km bij 90 km/u konstant. Gratis: haal bij ons 't kleurrijke Renault boek boordevol in formatie over autorijden en alle Renault- modellen. Door inruil verkregen diverse gebruikte wagens zoals: Honda 1238 Honda 1236 Honda 1238 Honda 1238 3-drs. E 3-drs. L 5-drs. L 3-drs. Aut. Nu uit voorraad leverbaar AUTOBEDRIJF SUBARU houdt in verband met de overname van het garagebedrijf Gebr. Blanker, een show op vrijdag 3 en zaterdag 4 februari Op deze show kunt U onder het genot van een drankje de nieuwste Toyotc-modellen bezichtigen waaronder de nieuwe Carina. MAAKT UW KEUS WEL HEEL EENVOUDIG DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUARI 1978 KaHrlrf MITSUBISHI Autobedrijf MOTORS COHPOmnOR Gerbrandystr. 4 - Vlissingen - tel. 01184-65496 Inruil - financiering - garantie Celeste 2000 197u La da 1200 1977 Ford Taunus 1600 1976 Simca1301 Spec1975 VW Passat1974 Audi 80 SL1974 Verder nog meer goede gebruikte auto's Kom geheel vrijblijvend Hijken ZATERDAGS GEHELE DAG OPEN AUTOBEDRIJF Off. Honda-dealer - Gildeweg 21 01184-13995 - Vlissingen Klein Vlaanderen 97 Middelburg, tel. 12865 Toyota Corolla 20 coupé, groen Toyota Corolla 30 Economie, groen. m. Toyota Corolla 30 de luxe, groen. m. Toyota Corolla 30 de luxe, bruin Toyota Corolla 30 automaat, groen. m. Toyota Corolla 30 coupé, geel 1974 1976 1975 1976 1976 1976 oyota Celica 1600 STLiftback, groen m. 17.000 km 761 Toyota Corona MK II 2000, GOUD M1977 Austin Allegro 1100, rood 1976 Fiat 128, 2-deurs, rood 1974 Vauxhall Viva, bruin1970 Mazda 1000, bruin 1975 Verkoper: P.A. Blanker, tel.: 01180-13900 Inruil - financiering auto's vanaf 4.000.-, first class, Bovaggarantie Renault 4. de nieuwe Dezer dagen liep in de Renault fabriek bij Parijs hel vijf miljoenste „wietje" van de band. Op zich geen record, want in de jaren voor d? Tweede Wereldoorlog was het de beroemde T Ford die met een totaal produktie-aantal van 15 miljoen welhaast onbe reikbaar aan kop stond. Totdal in 1973 met de „Kever" het magische getal van 15.007.034 voorbijstreefde en „produk- tiekampioen" aller tijden werd, met inmiddels alweer een to- taalproduktie van 19,5 miljoen Kevers. Maar toch betekenen die vijf miljoen „viertjes" van Renault een historische mijl paal, want wie had ooit ge dacht dat dit model, dat in 1961 zo'n beetje als tegenhanger van het succesvolle eendje van Citroen werd gelanceerd, zo populair zou worden? Qua styling heeft de Renault 4 nooit een hoofdprijs gekregen, maar dat is ook nimmer de be doeling geweest. De wagen werd primair ontworpen al functioneel vervoermiddel, als auto, voor het gemiadelde gezin dat behoefte had aan een economiscge vier wieler, die ruimte en comfort kon bieden. Een auto, goedkoop in aanschaf, degelijk van construc tie, veilig wat het weggedrag be treft en vóór alles meegaand met de in de jaren zestig zich sterk ontwikkelende vrijetijdsmode. Pierre Dreyfus, de toenmalige president-directeur van Renault en de grote promotor achter het huidige „viertje" drukte het idee achter de ,,4" waarschijnlijk het beste uit door te stellen, dat het een „spijkerbroek onder de au to's moest worden. Een wagen zonder prestaties, die alleen maar voorzag in de dringende behoefte bij een grote groep van de bevolking naar een niet te dure, probleemloze, handzame auto. Wel, ziedaar, de kwalificaties van de Renault 4 een model dat na zestien jaar nog precies vol gens dezelfde formule wordt ge maakt en dat nog steeds een grote klantenkring weet te tref fen. Het kan geen kwaad om ter ge legenheid van die bijzondere mijlpaal die „vier" nog eens Dr. Stavermanstraat 33-37, Vlissingen, tel. 01184-13908. Seisplein 13, Middelburg, 01180-28003 Ingeruild op onze Subaru show 1977 Datsun 120 Y coupégeel 12.000 km 1977 Subaru GFT Hardtopbruin 15.000 km 1976 Toyota Corolla 30 groen 1976 Austin Allegrogroen 28.000 km 1976 Skoda coupé rood 12.000 km 1976 Morris Marinarood 22.000 km 1975 Datsun 160 Bgeel 33.000 km 1974 Simca 1100 4-drsblauw 51.000 km 1973 Simca 1100 4-drswit 78.000 km 1973 Chrysler 180bruin 75.000 km 1972 Mazda 1300 rood 67.000 km Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658 Werkplaats, Julianastraat 26, tel. 61844 Oost-Souburg Nieuwe auto's uit voorraad leverbaar Gevraagd voor inruil Japanse auto's Met voorwielaandrijving nader te bekijken, temeer omdat het eigenlijk uniek is, dat zo'n „oude" auto met z'n toch be paald niet concurrerende prijs van 10.560,- tussen alle nieuwe, veel modernere produk- ten van andere fabrieken, nog zo'n groot marktpotentieel trekt. Kennelijk blijft de behoefte be staan aan zo'n functionele, ruime ,,weggooi"-auto, waarin men probleemloos kan rijden en die dankzij die „vijfde" deur (een idee dat Renault in 1961 op de „4" als eerste lanceerde) élle voordelen biedt voor normaal vervoer, recreatie-doeleinden en transport van de meest uiteenlo pende zaken. Ondanks z'n compacte afme tingen is de ,,4" een vierdeurs wagen. De interieurruimte is vol doende voor vier volwassenen, die voor alles over voldoende hoofdruimte beschikken. De voorstoelen zijn simpel gehou den maar zitten uitstekend, voor achterpassagiers is de been ruimte wat aan de krappe kant. Het gehele interieur is eigenlijk uiterst sober en eenvoudig ge houden en dat geldt evenzo voor het dashboard.Simpele meters en beedieningsknoppen, schake laars die in feite allang uit de mode zijn, een verwarmings- en ventilatiesyteem dat met uit- schuifkleppen nog precies zo bediend moet worden al zestien jaar geleden en een kromme wandelstok midden in het dash board die ook al zestien jaar als versnellingshandel dienst doet. Te gek eigenlijk allemaal, zou men in 1977 moeten zeggen, en er is geen enkele autofabrikant op de wereld, die vandaag aan de dag met een nieuwe auto zo voor de dag zou durven komen. Maar bij Renault ligt dat anders, het „viertje" is nog steeds hele maal „in", wordt verkocht in 103 verschillende landen over de ge hele wereld, geassembleerd in 11 landen en wordt nog steeds geproduceerd in een aantal van 1.450 stuks per dag. De Renault „4TL" is voor zien van een 845 cc motor en daarvan kan men natuurlijk geen topprestaties verwach ten. Het wagentje weegt echter maar 650 kg en dan is het ver rassend te bemerken hoe sim pel en betrekkelijk snel men in de lagere versnellingen met die auto kan rijden. Boven de 80 km/uur is de trekkracht van de motor nog gering en dat betekent, dat men bij het inhalen er goed re kening mee dient te houden dat de wagen een hele tijd nodig heeft om op 100 km per uur te komen. Wij noteren voor die acceleratie van 80 tot 100 km/uur in de vierde en hoog ste versnelling ruin 15 sec. Ook de topsnelheid van de „vier" is bescheiden: op de chronometer net 119 km/uur, maar dan wel met een hele lange aanloop. De wagen is echter niet ont worpen om als pure reiswagen op de grote autosnelwegen top prestaties te leveren. De luid ruchtigheid van de motor, die zich onder voornoemde omstan digheden openbaart moet de po tentiële Renault „4" dan ook maar afwegen tegen het rustiger geluid, dat bij normaal stadsver keer wordt geproduceerd. Tegenover de matige presta ties van de motor staat een zeer gunstig brandstofverbruik en wat dat betreft doet het viertje z'n naam als economische ge- bruikswagen weer alle eer aan. Onder verschillende gebruik- somstandigheden noteerden we de volgende cijfers: bij 80 km/uur 1 op 17,4 op de grote weg en 100 km/uur 1 op 14,3 en in stadsver keer 1 op 13,8. De tankinhoud is op dit verbruik berekend, die meet slechts 34 liter. Wie sportief en speels wil rijden - al gaat het dan niet al te hard - kan met de Renault „4" alle kanten op, want de weglig- ging is voortreffelijk. De vier on afhankelijk geveerde wielen be houden een vaste greep op de weg, alleen de carrosserie helt in snel genomen bochten wel sterk over. Voör de passagiers is dat laatste een wat minder prettige ervaring.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 16