SHOW - SHOW - SHOW - SHOW - SHOW
AUTOBEDRIJF CEVAAL
BERBO
E
HONDA CIVIC
Re na u If-4, na 16 jaar nog „in"
DE TOEKOMST
TOYOTA
6.8 "0 RENAULT
A. WOUTERS
U KOMT TOCH OOK
„Paauwenburg" B.V.
®@S£Ö0@C3
Off. Toyota-dealer Klein Vlaanderen 97
Autobedrijf Cevaal v/h Gebr. Blanker Middelbyrg tel. 01180-12865
Carina IÓOOv*a.B*999.-
Praktisch en ekonomisch.
Enorm ruim met 'n vlakke vloer door
voorwielaandrijving. Vijf deuren en
wegklapbare achterbank
voor heel veel bagage. Pri
ma wegligging en vering.
Renault 4, 4 TL
en Safari:
845 cc 34 DIN
pk, 120 km/u.
Benzinever-
per 100 km bij 90 km/u konstant.
Gratis: haal bij
ons 't kleurrijke
Renault boek
boordevol in
formatie over
autorijden en
alle Renault-
modellen.
Door inruil verkregen
diverse gebruikte wagens
zoals:
Honda 1238
Honda 1236
Honda 1238
Honda 1238
3-drs. E
3-drs. L
5-drs. L
3-drs. Aut.
Nu uit voorraad leverbaar
AUTOBEDRIJF
SUBARU
houdt in verband met de overname van het garagebedrijf
Gebr. Blanker, een show op vrijdag 3 en zaterdag 4 februari
Op deze show kunt U onder het genot van een drankje
de nieuwste Toyotc-modellen bezichtigen waaronder de nieuwe Carina.
MAAKT UW KEUS
WEL HEEL EENVOUDIG
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUARI 1978
KaHrlrf MITSUBISHI
Autobedrijf MOTORS COHPOmnOR
Gerbrandystr. 4 - Vlissingen - tel. 01184-65496
Inruil - financiering - garantie
Celeste 2000 197u
La da 1200 1977
Ford Taunus 1600 1976
Simca1301 Spec1975
VW Passat1974
Audi 80 SL1974
Verder nog meer goede gebruikte auto's
Kom geheel vrijblijvend Hijken
ZATERDAGS GEHELE DAG OPEN
AUTOBEDRIJF
Off. Honda-dealer - Gildeweg 21
01184-13995 - Vlissingen
Klein Vlaanderen 97
Middelburg, tel. 12865
Toyota Corolla 20 coupé, groen
Toyota Corolla 30 Economie, groen. m.
Toyota Corolla 30 de luxe, groen. m.
Toyota Corolla 30 de luxe, bruin
Toyota Corolla 30 automaat, groen. m.
Toyota Corolla 30 coupé, geel
1974
1976
1975
1976
1976
1976
oyota Celica 1600 STLiftback, groen m. 17.000 km 761
Toyota Corona MK II 2000, GOUD M1977
Austin Allegro 1100, rood 1976
Fiat 128, 2-deurs, rood 1974
Vauxhall Viva, bruin1970
Mazda 1000, bruin 1975
Verkoper: P.A. Blanker, tel.: 01180-13900
Inruil - financiering
auto's vanaf 4.000.-, first class, Bovaggarantie
Renault 4.
de nieuwe
Dezer dagen liep in de
Renault fabriek bij Parijs hel
vijf miljoenste „wietje" van de
band. Op zich geen record,
want in de jaren voor d?
Tweede Wereldoorlog was het
de beroemde T Ford die met
een totaal produktie-aantal
van 15 miljoen welhaast onbe
reikbaar aan kop stond. Totdal
in 1973 met de „Kever" het
magische getal van 15.007.034
voorbijstreefde en „produk-
tiekampioen" aller tijden werd,
met inmiddels alweer een to-
taalproduktie van 19,5 miljoen
Kevers. Maar toch betekenen
die vijf miljoen „viertjes" van
Renault een historische mijl
paal, want wie had ooit ge
dacht dat dit model, dat in 1961
zo'n beetje als tegenhanger
van het succesvolle eendje
van Citroen werd gelanceerd,
zo populair zou worden?
Qua styling heeft de Renault 4
nooit een hoofdprijs gekregen,
maar dat is ook nimmer de be
doeling geweest. De wagen werd
primair ontworpen al functioneel
vervoermiddel, als auto, voor het
gemiadelde gezin dat behoefte
had aan een economiscge vier
wieler, die ruimte en comfort kon
bieden. Een auto, goedkoop in
aanschaf, degelijk van construc
tie, veilig wat het weggedrag be
treft en vóór alles meegaand met
de in de jaren zestig zich sterk
ontwikkelende vrijetijdsmode.
Pierre Dreyfus, de toenmalige
president-directeur van Renault
en de grote promotor achter het
huidige „viertje" drukte het idee
achter de ,,4" waarschijnlijk het
beste uit door te stellen, dat het
een „spijkerbroek onder de au
to's moest worden. Een wagen
zonder prestaties, die alleen
maar voorzag in de dringende
behoefte bij een grote groep van
de bevolking naar een niet te
dure, probleemloze, handzame
auto.
Wel, ziedaar, de kwalificaties
van de Renault 4 een model dat
na zestien jaar nog precies vol
gens dezelfde formule wordt ge
maakt en dat nog steeds een
grote klantenkring weet te tref
fen.
Het kan geen kwaad om ter ge
legenheid van die bijzondere
mijlpaal die „vier" nog eens
Dr. Stavermanstraat 33-37, Vlissingen, tel. 01184-13908. Seisplein 13, Middelburg, 01180-28003
Ingeruild op onze
Subaru show
1977 Datsun 120 Y coupégeel 12.000 km
1977 Subaru GFT Hardtopbruin 15.000 km
1976 Toyota Corolla 30 groen
1976 Austin Allegrogroen 28.000 km
1976 Skoda coupé rood 12.000 km
1976 Morris Marinarood 22.000 km
1975 Datsun 160 Bgeel 33.000 km
1974 Simca 1100 4-drsblauw 51.000 km
1973 Simca 1100 4-drswit 78.000 km
1973 Chrysler 180bruin 75.000 km
1972 Mazda 1300 rood 67.000 km
Showroom Kanaalstraat 75, tel. 67658
Werkplaats, Julianastraat 26, tel. 61844
Oost-Souburg
Nieuwe auto's uit voorraad leverbaar
Gevraagd voor inruil Japanse auto's
Met voorwielaandrijving
nader te bekijken, temeer omdat
het eigenlijk uniek is, dat zo'n
„oude" auto met z'n toch be
paald niet concurrerende prijs
van 10.560,- tussen alle
nieuwe, veel modernere produk-
ten van andere fabrieken, nog
zo'n groot marktpotentieel trekt.
Kennelijk blijft de behoefte be
staan aan zo'n functionele, ruime
,,weggooi"-auto, waarin men
probleemloos kan rijden en die
dankzij die „vijfde" deur (een
idee dat Renault in 1961 op de
„4" als eerste lanceerde) élle
voordelen biedt voor normaal
vervoer, recreatie-doeleinden en
transport van de meest uiteenlo
pende zaken.
Ondanks z'n compacte afme
tingen is de ,,4" een vierdeurs
wagen. De interieurruimte is vol
doende voor vier volwassenen,
die voor alles over voldoende
hoofdruimte beschikken. De
voorstoelen zijn simpel gehou
den maar zitten uitstekend, voor
achterpassagiers is de been
ruimte wat aan de krappe kant.
Het gehele interieur is eigenlijk
uiterst sober en eenvoudig ge
houden en dat geldt evenzo voor
het dashboard.Simpele meters
en beedieningsknoppen, schake
laars die in feite allang uit de
mode zijn, een verwarmings- en
ventilatiesyteem dat met uit-
schuifkleppen nog precies zo
bediend moet worden al zestien
jaar geleden en een kromme
wandelstok midden in het dash
board die ook al zestien jaar als
versnellingshandel dienst doet.
Te gek eigenlijk allemaal, zou
men in 1977 moeten zeggen, en
er is geen enkele autofabrikant
op de wereld, die vandaag aan
de dag met een nieuwe auto zo
voor de dag zou durven komen.
Maar bij Renault ligt dat anders,
het „viertje" is nog steeds hele
maal „in", wordt verkocht in 103
verschillende landen over de ge
hele wereld, geassembleerd in
11 landen en wordt nog steeds
geproduceerd in een aantal van
1.450 stuks per dag.
De Renault „4TL" is voor
zien van een 845 cc motor en
daarvan kan men natuurlijk
geen topprestaties verwach
ten. Het wagentje weegt echter
maar 650 kg en dan is het ver
rassend te bemerken hoe sim
pel en betrekkelijk snel men in
de lagere versnellingen met
die auto kan rijden.
Boven de 80 km/uur is de
trekkracht van de motor nog
gering en dat betekent, dat
men bij het inhalen er goed re
kening mee dient te houden
dat de wagen een hele tijd
nodig heeft om op 100 km per
uur te komen. Wij noteren voor
die acceleratie van 80 tot 100
km/uur in de vierde en hoog
ste versnelling ruin 15 sec.
Ook de topsnelheid van de
„vier" is bescheiden: op de
chronometer net 119 km/uur,
maar dan wel met een hele
lange aanloop.
De wagen is echter niet ont
worpen om als pure reiswagen
op de grote autosnelwegen top
prestaties te leveren. De luid
ruchtigheid van de motor, die
zich onder voornoemde omstan
digheden openbaart moet de po
tentiële Renault „4" dan ook
maar afwegen tegen het rustiger
geluid, dat bij normaal stadsver
keer wordt geproduceerd.
Tegenover de matige presta
ties van de motor staat een zeer
gunstig brandstofverbruik en wat
dat betreft doet het viertje z'n
naam als economische ge-
bruikswagen weer alle eer aan.
Onder verschillende gebruik-
somstandigheden noteerden we
de volgende cijfers: bij 80 km/uur
1 op 17,4 op de grote weg en 100
km/uur 1 op 14,3 en in stadsver
keer 1 op 13,8. De tankinhoud is
op dit verbruik berekend, die
meet slechts 34 liter.
Wie sportief en speels wil
rijden - al gaat het dan niet al te
hard - kan met de Renault „4"
alle kanten op, want de weglig-
ging is voortreffelijk. De vier on
afhankelijk geveerde wielen be
houden een vaste greep op de
weg, alleen de carrosserie helt in
snel genomen bochten wel sterk
over. Voör de passagiers is dat
laatste een wat minder prettige
ervaring.