GOLF HEEFT WEINIG DIESELPROBIEMEN
Afschrijving
FORD
M. DE DREU EN CO. B.V
I
I
I
I
I
I
I
I
VERKOOP-INRUIL
DE EERSTE MIJLPAAL IS BEREIKT, 1 JAAR DEALERSCHAP VIEREN WIJ MET EEN
OP 20 - 21 EN 23 JANUARI
MET ALS HOOGTEPUNT DE NIEUWE
ALLEEN DEZE AUTO IS AL EEN BEZOEK AAN ONZE SHOWROOM WAARD
ONDER HET GENOT VAN EEN DRANKJE KUNNEN WIJ U DAN INFORMEREN
OMTRENT HET GEHELE DATSUN PROGRAMMA.
Bovendien stellen wij U bij aankoop van een nieuwe of gebruikte
auto tijdens de show een verrassing in HET VOORUITZICHT
Gildeweg 16 Vlissingen Tel. 01184-17130
G
R
A
N
A
D
A
T
A
U
N
U
S
E
S
C
O
R
T
F
I
S
T
A
T
R
A
N
S
I
T
SPOEDIG VESTIGEN WIJ ONS IN DE KANAALSTRAAT 75
OOST-SOUBURG
door: fred v.d. vlugt
OPENT BINNENKORT Z'N NIEUWE SHOWROOM
EN HOUDT TER GELEGENHEID HIERVAN EEN GROTE
NADERE ADVERTENTIE VOLGT IN DIT BLAD
OFF. FORDDEALER
FINANCIERING-LEASING-SERVICE
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 JANUARI 1978
In september 1976 verraste
Volkswagen de wereld en
vooral de concurrentie met een
Golf met dieselmotor. De Golf,
op dat moment al een groot
succes in de uitvoeringen met
1100 cc en 1600 cc benzinemo
tor, bleek ook met de diesel
voorin een hoogst plezierige
auto die maar heel weinig last
heeft van de nadelen van een
dieselmotor.
Die nadelen zijn: meer la
waai, voorgloeien voor de
koude start en minder presta
ties.
Volkswagen heeft die nade
len zeer goed weten te onder
vangen. Het voorgloeien is bij
de Golf beperkt tot 27 secon
den bij een extreem koude
start en wanneer de motor even
heeft gedraaid, is het voor
gloeien helemaal niet meer no
dig. Bovendien is bij het
nieuwste model het vasthou
den van de contactsleutel tij
dens het voorgloeien niet meer
nodig, waardoor de voorgloei-
tijd kan worden benut voor het
omdoen van de autogordels of
bijvoorbeeld het schoonmaken
van de ramen. Een wezenlijk
nadeel is dat voorgloeien op
zo'n manier nauwelijks meer.
Het geluid heeft Volkswagen
direct al zeer goed onder de
knie gekregen. Naast de wagen
staand is bij draaiende koude
motor het duidelijkst te horen
dat het om een diesel gaat.
Zelfs dan is het in die wagen
echter redelijk stil. Is de motor
eenmaal op temperatuur dan
daalt de geluidssterkte in het
interieur zover dat de Golf die
sel dan zelfs stiller is dan de
Golf met 1100 cc benzinemo
tor. Ook bij hogere snelheden
is de wagen uitgesproken stil al
zal de technische kenner aan
de toon van het geluid de die
selmotor nog wel herkennen.
Een bezwaar is het geluid
onder geen enkele omstandig
heid.
Nadeel nummer drie, de ge
ringere prestaties, heeft
Volkswagen afdoende onder
vanger. De Golf dieselmotor
levert net zoveel vermogen (50
pk) als de 1100 cc benzinemo
tor en de prestaties van de ook
slechts rond 800 kg. zware Golf
diesel zijn dan ook volkomen
vergelijkbaar met die van de
Golf 1100. De topsnelheid van
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
de diesel bedraagt 143 km/uur.
waarbij de teller van onze
testwagen een eindje in de 150
km/uur aanwijst. De accelera
tie van 0 tot 100 vergt 17,8 se
conden, waarmee de Golf die
sel de snelste dieselpersonen
wagen is wat dit betreft. In
topsnelheid moet hij alleen de
CX diesel en de Mercedes Benz
300 D voor laten gaan.
Eventueel kan nog als na
deeltje van de diesel worden
aangemerkt dat de motor wat
zorgvuldiger moet worden
warmgedraaid dan bij een
benzinemotor het geval is. Het
moet worden vermeden dat
met koude motor snel wordt
geaccelereerd. Dat hoge toe
rentallen worden gedraaid als
de motor koud is. De eerste ki
lometers moeten dan ook met
wat meer beleid worden afge
legd dan de meeste mensen met
hun benzinewagens gewend
zijn te doen.
En dan de voordelen. Die
zijn vooral te vinden op het
economische vlak. Wat bij
voorbeeld te denken van een
gemiddeld testverbruik over
40.000 km van één op 16,4? En
dat bij snelheden die veelal
toch wel rond de 120 km/uur
hebben gelegen (er is veel met
de wagen in het buitenland ge
reden!).
Ook de betrouwbaarheid
heeft in de tien maanden dat de
Golf diesel dienst doet nooit te
wensen overgelaten. De wagen
is bepaald niet in de watten ge
legd. Heeft wel zijn service
beurten op tijd gehad, maar
verder is er nooit iets aan ge
schroefd. Nooit heeft de auto
geweigerd te starten, geen en
kele keer is er naast het nor
male onderhoudswerk een
klacht ingediend over het een
of ander, kortom, de Golf die
sel heeft zich met een mini
mum aan normaal onderhoud
volkomen tevreden getoond.
Bovendi'en is het zo dat voor
de Golf diesel net als voor de
benzine-uitvoeringen service
beurten gelden om de 15.000
km. in plaats van de gebruike
lijke 10.000 km. Daar tussen
door moet om de 7.500 km de
olie worden ververst, terwijl
dan nog een paar dingetjes
worden gecontroleerd. Zo
wordt bijvoorbeeld de accu
nagekeken en het brandstoffil-
ter schoongemaakt.
De eerste beurt krijgt de
Golf diesel na 1.000 km. Er
wordt dan een nieuw oliefilter
gemonteerd zodat niet het ri
sico wordt gelopen dat even
tueel slijpsel de motor schade
berokkent. Iets dat bij iedere
nieuwe motor in principe mo
gelijk is. Uiteraard wordt ook
de olie ververst en worden gra
tis wat controlewerkzaamhe
den uitgevoerd. De hele 1.000
km. beurt kost, inclusief de olie
en het oliefilter, 39,91
(prijspeil maart 1977).
Bij 7.500 km. is een kleine
servicebeurt uitgevoerd die
voornamelijk ten doel heeft de
olie te «erversen. Tussentijds is
geen olie bijgevuld. Dat was
ook niet nodig. De eerste
7.500-beurt vergde een bedrag
van 26,95 aan olie, BTW en
arbeidsloon.
Bij 15.000 km. is de eerste
grote servicebeurt uitgevoerd.
Zoals gezegd was niets te mel
den over extra te verrichten
werkzaamheden, om de een
voudige reden dat er geen en
kele klacht was over de wagen.
Alleen moest een lekke band -
een langzame leegloper - wor
den verholpen. De beurt zelf
kwam totaal op 159,60. Voor
de reparatie van de binnen
band plus het opnieuw balan
ceren van het wiel is 21 gulden
in rekening gebracht.
De afschrijving (de waarde
vermindering) van de wagen is
pas goed vast te stellen wan
neer de auto wordt ingeruild,
hetgeen nog niet het geval is.
Uitgaande van een normale af
schrijving over het eerste jaar
van 25% (20,8% over 10 maan
den) en van een prijs in de ge
teste uitvoering (vierdeurs
GLD) van rond 17 mille komen
we aan een afschrijving van
3541,67.
Met een gemiddeld verbruik
van één liter dieselolie op ie
dere 16,4 kilometer en een ge
middelde literprijs van 56,4
cent komen de brandstofkos
ten op 1.375,60. Daarmee
wordt het totaalbedrag van de
40.000 Golf diesel-kilometers
heeft gevergd 7.729,09. Per
kilometer komt dit neer op het
onwaarschijnlijk lage bedrag
van 19,32 cent!!!
Nu kan worden aangevoerd
dat onze diesel juist voor een
diesel nog veel te weinig heeft
gelopen om veel waarde aan
deze uitstekende resultaten te
hechten. In Duitsland is echter
inmiddels de eerste Golf diesel
ingeruild met meer dan
200.000 km. op de teller en ook
die wagen heeft niet te lijden
gehad onder abnormale kos
ten. En in ons land rijden ook
al de nodige Golf diesels rond
met meer dan 100.000 km. Ook
prima.
Blijft over een opmerking
over de minimaal jaarlijks te
verrijden kilometers. Er heerst
immers de mening dat een die
sel alleen bij zeer hoge jaar
lijkse kilometrages rendabel
is. Dat gaat voor de Golf niet
op, omdat deze auto licht van
gewicht is waardoor het ver
schil in wegenbelasting gering
is en omdat het verschil in aan
schaffingsprijs tussen de diesel
en de vergelijkbare Golf met
benzinemotor niet al te groot is
(minder dan 2.000 gulden). Je
mag gerust stellen dat de Golf
diesel ten opzichte van de Golf
1100 al bij 15.000 kilometer
voordeliger wordt. Daarboven
ga je dan zo'n 5,5 cent per ki
lometer verdienen met de Golf
diesel.
AUTOBEDRIJF WOUTERS
SUBARU-SHOW
Middelburg, Zusterstraat 34, 01180-12972
Vlissingen, Industrieweg 1, 01184-14632
FEESTELIJKE SHOW
DATSUN VIOLET
AUTO DATSUN DIJKWEL