GOLF HEEFT WEINIG DIESELPROBIEMEN Afschrijving FORD M. DE DREU EN CO. B.V I I I I I I I I VERKOOP-INRUIL DE EERSTE MIJLPAAL IS BEREIKT, 1 JAAR DEALERSCHAP VIEREN WIJ MET EEN OP 20 - 21 EN 23 JANUARI MET ALS HOOGTEPUNT DE NIEUWE ALLEEN DEZE AUTO IS AL EEN BEZOEK AAN ONZE SHOWROOM WAARD ONDER HET GENOT VAN EEN DRANKJE KUNNEN WIJ U DAN INFORMEREN OMTRENT HET GEHELE DATSUN PROGRAMMA. Bovendien stellen wij U bij aankoop van een nieuwe of gebruikte auto tijdens de show een verrassing in HET VOORUITZICHT Gildeweg 16 Vlissingen Tel. 01184-17130 G R A N A D A T A U N U S E S C O R T F I S T A T R A N S I T SPOEDIG VESTIGEN WIJ ONS IN DE KANAALSTRAAT 75 OOST-SOUBURG door: fred v.d. vlugt OPENT BINNENKORT Z'N NIEUWE SHOWROOM EN HOUDT TER GELEGENHEID HIERVAN EEN GROTE NADERE ADVERTENTIE VOLGT IN DIT BLAD OFF. FORDDEALER FINANCIERING-LEASING-SERVICE DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 JANUARI 1978 In september 1976 verraste Volkswagen de wereld en vooral de concurrentie met een Golf met dieselmotor. De Golf, op dat moment al een groot succes in de uitvoeringen met 1100 cc en 1600 cc benzinemo tor, bleek ook met de diesel voorin een hoogst plezierige auto die maar heel weinig last heeft van de nadelen van een dieselmotor. Die nadelen zijn: meer la waai, voorgloeien voor de koude start en minder presta ties. Volkswagen heeft die nade len zeer goed weten te onder vangen. Het voorgloeien is bij de Golf beperkt tot 27 secon den bij een extreem koude start en wanneer de motor even heeft gedraaid, is het voor gloeien helemaal niet meer no dig. Bovendien is bij het nieuwste model het vasthou den van de contactsleutel tij dens het voorgloeien niet meer nodig, waardoor de voorgloei- tijd kan worden benut voor het omdoen van de autogordels of bijvoorbeeld het schoonmaken van de ramen. Een wezenlijk nadeel is dat voorgloeien op zo'n manier nauwelijks meer. Het geluid heeft Volkswagen direct al zeer goed onder de knie gekregen. Naast de wagen staand is bij draaiende koude motor het duidelijkst te horen dat het om een diesel gaat. Zelfs dan is het in die wagen echter redelijk stil. Is de motor eenmaal op temperatuur dan daalt de geluidssterkte in het interieur zover dat de Golf die sel dan zelfs stiller is dan de Golf met 1100 cc benzinemo tor. Ook bij hogere snelheden is de wagen uitgesproken stil al zal de technische kenner aan de toon van het geluid de die selmotor nog wel herkennen. Een bezwaar is het geluid onder geen enkele omstandig heid. Nadeel nummer drie, de ge ringere prestaties, heeft Volkswagen afdoende onder vanger. De Golf dieselmotor levert net zoveel vermogen (50 pk) als de 1100 cc benzinemo tor en de prestaties van de ook slechts rond 800 kg. zware Golf diesel zijn dan ook volkomen vergelijkbaar met die van de Golf 1100. De topsnelheid van llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll de diesel bedraagt 143 km/uur. waarbij de teller van onze testwagen een eindje in de 150 km/uur aanwijst. De accelera tie van 0 tot 100 vergt 17,8 se conden, waarmee de Golf die sel de snelste dieselpersonen wagen is wat dit betreft. In topsnelheid moet hij alleen de CX diesel en de Mercedes Benz 300 D voor laten gaan. Eventueel kan nog als na deeltje van de diesel worden aangemerkt dat de motor wat zorgvuldiger moet worden warmgedraaid dan bij een benzinemotor het geval is. Het moet worden vermeden dat met koude motor snel wordt geaccelereerd. Dat hoge toe rentallen worden gedraaid als de motor koud is. De eerste ki lometers moeten dan ook met wat meer beleid worden afge legd dan de meeste mensen met hun benzinewagens gewend zijn te doen. En dan de voordelen. Die zijn vooral te vinden op het economische vlak. Wat bij voorbeeld te denken van een gemiddeld testverbruik over 40.000 km van één op 16,4? En dat bij snelheden die veelal toch wel rond de 120 km/uur hebben gelegen (er is veel met de wagen in het buitenland ge reden!). Ook de betrouwbaarheid heeft in de tien maanden dat de Golf diesel dienst doet nooit te wensen overgelaten. De wagen is bepaald niet in de watten ge legd. Heeft wel zijn service beurten op tijd gehad, maar verder is er nooit iets aan ge schroefd. Nooit heeft de auto geweigerd te starten, geen en kele keer is er naast het nor male onderhoudswerk een klacht ingediend over het een of ander, kortom, de Golf die sel heeft zich met een mini mum aan normaal onderhoud volkomen tevreden getoond. Bovendi'en is het zo dat voor de Golf diesel net als voor de benzine-uitvoeringen service beurten gelden om de 15.000 km. in plaats van de gebruike lijke 10.000 km. Daar tussen door moet om de 7.500 km de olie worden ververst, terwijl dan nog een paar dingetjes worden gecontroleerd. Zo wordt bijvoorbeeld de accu nagekeken en het brandstoffil- ter schoongemaakt. De eerste beurt krijgt de Golf diesel na 1.000 km. Er wordt dan een nieuw oliefilter gemonteerd zodat niet het ri sico wordt gelopen dat even tueel slijpsel de motor schade berokkent. Iets dat bij iedere nieuwe motor in principe mo gelijk is. Uiteraard wordt ook de olie ververst en worden gra tis wat controlewerkzaamhe den uitgevoerd. De hele 1.000 km. beurt kost, inclusief de olie en het oliefilter, 39,91 (prijspeil maart 1977). Bij 7.500 km. is een kleine servicebeurt uitgevoerd die voornamelijk ten doel heeft de olie te «erversen. Tussentijds is geen olie bijgevuld. Dat was ook niet nodig. De eerste 7.500-beurt vergde een bedrag van 26,95 aan olie, BTW en arbeidsloon. Bij 15.000 km. is de eerste grote servicebeurt uitgevoerd. Zoals gezegd was niets te mel den over extra te verrichten werkzaamheden, om de een voudige reden dat er geen en kele klacht was over de wagen. Alleen moest een lekke band - een langzame leegloper - wor den verholpen. De beurt zelf kwam totaal op 159,60. Voor de reparatie van de binnen band plus het opnieuw balan ceren van het wiel is 21 gulden in rekening gebracht. De afschrijving (de waarde vermindering) van de wagen is pas goed vast te stellen wan neer de auto wordt ingeruild, hetgeen nog niet het geval is. Uitgaande van een normale af schrijving over het eerste jaar van 25% (20,8% over 10 maan den) en van een prijs in de ge teste uitvoering (vierdeurs GLD) van rond 17 mille komen we aan een afschrijving van 3541,67. Met een gemiddeld verbruik van één liter dieselolie op ie dere 16,4 kilometer en een ge middelde literprijs van 56,4 cent komen de brandstofkos ten op 1.375,60. Daarmee wordt het totaalbedrag van de 40.000 Golf diesel-kilometers heeft gevergd 7.729,09. Per kilometer komt dit neer op het onwaarschijnlijk lage bedrag van 19,32 cent!!! Nu kan worden aangevoerd dat onze diesel juist voor een diesel nog veel te weinig heeft gelopen om veel waarde aan deze uitstekende resultaten te hechten. In Duitsland is echter inmiddels de eerste Golf diesel ingeruild met meer dan 200.000 km. op de teller en ook die wagen heeft niet te lijden gehad onder abnormale kos ten. En in ons land rijden ook al de nodige Golf diesels rond met meer dan 100.000 km. Ook prima. Blijft over een opmerking over de minimaal jaarlijks te verrijden kilometers. Er heerst immers de mening dat een die sel alleen bij zeer hoge jaar lijkse kilometrages rendabel is. Dat gaat voor de Golf niet op, omdat deze auto licht van gewicht is waardoor het ver schil in wegenbelasting gering is en omdat het verschil in aan schaffingsprijs tussen de diesel en de vergelijkbare Golf met benzinemotor niet al te groot is (minder dan 2.000 gulden). Je mag gerust stellen dat de Golf diesel ten opzichte van de Golf 1100 al bij 15.000 kilometer voordeliger wordt. Daarboven ga je dan zo'n 5,5 cent per ki lometer verdienen met de Golf diesel. AUTOBEDRIJF WOUTERS SUBARU-SHOW Middelburg, Zusterstraat 34, 01180-12972 Vlissingen, Industrieweg 1, 01184-14632 FEESTELIJKE SHOW DATSUN VIOLET AUTO DATSUN DIJKWEL

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1978 | | pagina 18