MIDDELBURGS RAADSLID OVER RONDWEGSTELSEL: Aanleg van nieuwe wegen biedt geen blijvende oplossing de klap derdag 29 dec.: dagje Maastricht rm DANSLES E moerman DANSSCHOOL JANVIER In kerstvakantie dagje met trein naar Maastricht DECEMBERMAAND BONTMAAND RUITER IIE M.IIII3NM2 AAIEKIKMN Excursie-tip: rondrit Zuid-Limburg-Luik-Aken Bijjamin vindt u altijd keuze, voordeel, feestelijkheid. Kaaibewoners Zie verder vervolg op binnenpagina's KERST- en NIEUWJAARS KAARTEN VOOR ADVERTENTIE SPECIALE WEEKENDTIPS ZIE AANBIEDINGEN IN DEZE KRANT AANVANG NIEUWE CURSUS dinsdag 3 januari in de concert- en gehoorzaal te MIDDELBURG INSCHRIJVING: 10% korting bii kontante betaling Sh MIDDELBURG - „Tot nu toe worden verkeersproble men met weinig fantasie opgelost. Als een weg te veel verkeer moet verwerken, is de oplossing: de weg verbreden of een nieuwe aanleggen. Er wordt alleen gekeken naar de hoeveelheid verkeer. Wij vinden dat we de weinige ruimte die ons nog rest, goed moeten gebruiken. Walcheren heeft per vierkante kilometer in vergelijking met andere delen van ons land een zeer hoog aantal inwoners én erg veel wegen. Wij zeggen niet: nooit ofte nimmer een rondweg, maar voordat je de weg aanlegt, moet je goed weten wie er gebruik van gaat maken en waarom, want misschien zijn andere oplossingen ook mogelijk". A.H. Kamermans, gemeen teraadslid voor de PPR in Mid delburg, kreeg afgelopen week een meerderheid van de raad achter zijn motie om een on derzoek in te laten stellen naar de verkeersproblematiek in Middelburg. Dit betekent dat aanleg van rondwegen in elk geval tot na het onderzoek wordt uitgesteld. Volgens de motie moet on derzocht worden, waar het verkeer dat zich in de binnen stad ophoudt, naar toe gaat en waar het vandaan komt; waar het doorgaand verkeer van daan komt en wat haar be stemming is. Ook het parkeren moet nader bekeken worden. Waar wordt geparkeerd en hoeveel auto's komen er per dag te staan? Bij het onderzoek dat het komend voorjaar ge houden wordt, zal ook nage gaan moeten worden wat de rol van het langzame verkeer is. Tenslotte moet een plan ter verbetering van het openbaar vervoer in Middelburg worden opgesteld. Kamermans noemt naast het ruimtegebrek nog andere ar gumenten die pleiten voor het niet aanleggen van rondwegen. „Een landelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een op de vier auto's voor zaken onderweg is, de andere drie rijden privé. Dit privé-verkeer maakt gemid deld ritjes van vijf kilometer lengte. Dat is een afstand die gemakkelijk gefietst kan wor den. Zeker in een klein stadje als Middelburg zou meer ge~ fietst kunnen worden. De rondwegen zouden de wijken met elkaar moeten ver binden. Het verkeer tussen de wijken is volgens mij zo groot niet en ook die afstanden zijn best te fietsen". Vooral voor de Kaaibewo ners is het uitstel van de aanleg van rondwegen een bittere pil. Zij dringen daar al langere tijd op aan, zodat het doorgaande verkeer naar Veere en het klein-industrieterrein niet meer langs hun huizen hoeft te rijden. De aanleg van de Gee- rebrug heeft de drukte op de Kaaienroute nog doen toene men. „Die brug had nooit aange legd mogen worden", meent Kamermans. „Zo wordt het verkeer juist de stad ingeleid, terwijl het volgens ons juist Uitgebreide kollektie bij Paul Krugerstraat 55-57 VLISSINGEN 01184-12733 KERKSTRAAT 24 OOSTERHOUT ST JOZEFSTRAAT 33 BERGEN OP ZOOM HOOFDSTRAAT 33 KAATSHEUVEL „Walcheren, waarheen?" Het zou de titel van een streek roman kunnen zijn. Maar dat is het niet. Nee, zo heet het praat stuk over de toekomst van de landbouw op Walcheren. Een praatstuk dat is samengesteld door de Zeeuwse raad voor de bedrijfsontwikkeling in de landbouw. En die toekomst van de Walcherse boeren ziet er niet zo rooskleurig uit. Er moet wat gedaan worden, want de gemiddelde inkom sten van de Walcherse land bouwbedrijven zijn een stuk lager dan die van de gemid delde Zeeuwse bedrijven. Natuurlijk staat er een hele boel in dat stuk. Maar op een aspect ben ik er gespitst ge raakt, vrienden. En dat is het stuk dat gaat over de B-wegen op Walcheren. Die zouden moeten worden aangepast aan de zware landbouwwerktui gen. En dan krijg ik toch een beetje de bibbers. Wie de B-wegen op Walcheren kent weet hoe mooi ze zijn met hun dichte bebossing van allerlei struiken. Ge kunt er lekker wandelen en fietsen. Voor mij hoeven ze niet te verdwijnen. In het ZLM-blad schreef de voorzitter van de Zeeuwse raad voor de be drijfsontwikkeling Doeleman naar aanleiding van „Walche ren waarheen" „Het woord is aan de streek zelf". Prima, als dan ook de niet-boeren uit de streek er maar wat over mogen zeggen. Want het aanpassen van die weggetjes is een zaak van alle mensen die er op wat voor manier en met wat voor doel dan ook gebruik van ma ken. „Vlissingen waarheen", zou trouwens een aardige titel zijn voor een praatstuk over de parkeerproblemen in die stad, vrienden. In de Badhuisstraat, mag voortaan niet langer dan een half uur geparkeerd wor den. Maar de automobilisten die hun voertuig er langer laten staan zullen niet veel last hebben van controlerende agenten. Erg bang voor die vervelende briefjes op de voor ruit hoeven ze dan ook niet te zijn. Want toen de kwestie van het korter parkeren in de Vlis- singse verkeerscommissie werd behandeld, liet hoofdin specteur Schuller van de Vlis- singse politie weten, dat voor hem die maatregel niet zo nodig moest worden inge voerd. Volgens hem is er toch te weinig personeel voor een re gelmatige controle. Wethouder Smit dacht daar anders over. Hij vond dat er van zo'n par keerverbod toch wel een pre ventieve werking kon uitgaan. Tja, dat zal best. Maar het lijkt me dat er hier toch wel sprake is van willekeur. De mensen die toevallig weten, dat er niet gecontroleerd gaat worden laten hun autootje rus tig staan. En bovendien onder graaf je toch wel een beetje je •eigen gezag als je maatregelen neemt, waarvan de werking verder maar een grote vraag is. Vlissingen waarheen? ARJAON I I „De aarde is slechts één land, waar van alle mensen de burgers zijn. Baha'u'llah Middelburg, december '77. Geachte bewoners van Walcheren Dagelijks worden wij overstelpt met informatie, waarvan we soms niet weten wat we er mee aan moeten. Deze advertentie geeft óók een stukje informatie, maar mogelijk weet u hier wèl raad mee. Wij, de Baha'is van Middelburg, zijn volgelingen van Bahó'u'llóh, die de Stichter is van de jongste wereldreligie: Het Baha'i-geloof. Deze godsdienst heeft tot doel de eenheid van de gehele mensheid op deze aarde te bewerkstelligen. Bahó'u'llóh geeft in zijn boodschap de richtlijnen voor deze nieuwe wereldorde aan. Wij vinden deze boodschap voor iedereen belangrijk om kennis van te nemen en beschouwen het daarom als een plicht en voorrecht ieder individu in de gelegenheid te stellen, met de boodschap van Bahé'u'lléh kennis te maken, zodat u deze zelf kunt onderzoeken. In de komende tijd zult u advertenties in de krant vinden; u loopt misschien tegen een poster aan of krijgt een uitnodiging aangeboden of vindt deze in uw brievenbus. Dan weet u nu, wat hiervan de achtergrond is. Indien u dit wenst kunt uzelf informatie verkrijgen over het Baha'i-geloof, door de onderstaande strook ingevuld terug te sturen naar: Fam. N. Verbrugge, Herbertsland 33, Middelburg. Ik wil vrijblijvend de brochure „De Religie" van Bahó'u'lléh" per post ontvangen. Naam: Adres: te W l VORSTSTRAAT 27/"'N I GOES TELOIIOO 14683V-/V-/ 1 WALSTRAAT 94 VLISSINGE* TEL OII84 12597 Op vrijdag 16 dec. en maandag 19 dec. van 19-21 uur in de concert- en gehoorzaal Singelstraat 13, Middelburg of telefonisch overdag 01100-20176. Goes - Middelburg - Zierikzee Jacob Valckeplein 4, Goes WOONT U IN DIT GEBIED VfOlAW-npOKfc' Oo^dpeuv ®CkKnO"'Q Secoo,«eiKe m Ver'i'j •Aaoteke'Hc G'npskAkr „Sl lHU,„ns MirkkmkAti er*(o) Zoulc^nOf W Ain^fTHjn3en| KoudeH»** Nieuwumo. en Sl Joosi.md - SouPurq ..VUNS, R.nem. Dan behoort De Scheldebode iedere week UITERLIJK WOENSDAGAVOND in de brievenbus te zitten. Waarschuwt U ons a.u.b. als U ons blad niet regelmatig of te laat ontvangt. Tel 01184-19910. Zoekt U aktuele bontmode in b.v. nutria, bisam, persianer, nerts of lam, dan kunnen wij U nu weer een zeer komplete collectie korte en lange modellen tonen. Deze betaalkorting geldt vanaf 15 tot 31 de cember op al uw aankopen (uitgezonderd reeds afgeprijsde artikelen). Coosje Buskenstraat 149-151 - Vlissingen Tel. 01184-12660 a<3.2i O ertY Vanmewa^ 2^,1? Hoo^otf (kBeJtSetbanUetzout&1>9 De ZEEBRA EXPRESS, is een speciale trein van de Ned. Spoorwegen die op DONDERDAG 29 DECEMBER a.s. exclusief voor de lezers van de Zeebra Weekbladen (waar toe ook De Scheldebode en het Nieuwsblad voor de Beve- landen behoren) naar MAASTRICHT rijdt. Onze lezers kunnen instappen in: Vlissingen (7.10 uur); Middelburg (7.16); Arnemuiden (7.20); Goes (7.31); Ka- pelle (7.36); Kruiningen/Yerseke (7.42); Krabbendijke (7.48); Rilland Bath (7.52). Aankomst in Maastricht 10.34 uur. De arrangementsprijs bedraagt 16,-; kinderen 4/9 jaar: 8,-. Dit betekent een reductie van meer dan 50% op de normale retourprijs. In de arrangementsprijs is naast de treinreis (retour) nog begrepen: informatiepakket over Maastricht (wordt in de trein door VW-hostessen uitge reikt) een wandeling met een VVV-hostess langs de be zienswaardigheden van Maastricht en een ansichtkaart. De Zeebra Express reizigers kunnen deelnemen aan een rondleiding door de grotten, voor de speciale prijs van 1,75, kinderen 1,25. Ook is er een rondleiding door de kazematten (ondergrondse verdedigingswerken) voor 1,75, kinderen 1,-. Natuurlijk is er ook alle gelegen heid om in de sfeervolle historische binnenstad van Maas tricht te winkelen of om op eigen gelegenheid de stad te verkennen. Verder bestaat de gelegenheid om vanuit Maastricht een busexcursie te maken door Zuid-Limburg met bezoek aan AKEN óf LUIK, voor de prijs van 11,-, kinderen tot 9 jaar 6,-. De Zeebra-Express vertrekt 's avonds om 18.03 uur uit Maastricht en is om 21.28 uur in Vlissingen. Bij alle sta tions in Zeeland is voldoende parkeerruimte aanwezig. KAARTVERKOOP vanaf vrijdag 16 december tot en met dinsdag 27 december, op onze kantoren: SCHELDEBO DE, Torenstraat 5, Vlissingen en NIEUWSBLAD VOOR DE BEVELANDEN, Klokstraat 1, Goes. Tegelijk met de kaartjes ontvangt men een programma met de juiste vertrektijden en de excursiemogelijkheden in Maastricht. r

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 1