MIDDELBURGS RAADSLID OVER RONDWEGSTELSEL:
Aanleg van nieuwe wegen
biedt geen blijvende oplossing
de klap
derdag 29 dec.: dagje Maastricht
rm
DANSLES
E
moerman
DANSSCHOOL JANVIER
In kerstvakantie
dagje met trein
naar Maastricht
DECEMBERMAAND
BONTMAAND
RUITER
IIE M.IIII3NM2
AAIEKIKMN
Excursie-tip: rondrit Zuid-Limburg-Luik-Aken
Bijjamin
vindt u altijd
keuze, voordeel,
feestelijkheid.
Kaaibewoners
Zie verder
vervolg op
binnenpagina's
KERST- en
NIEUWJAARS
KAARTEN
VOOR ADVERTENTIE SPECIALE WEEKENDTIPS
ZIE AANBIEDINGEN IN DEZE KRANT
AANVANG NIEUWE CURSUS
dinsdag 3 januari in de concert- en gehoorzaal te
MIDDELBURG
INSCHRIJVING:
10% korting bii kontante betaling
Sh
MIDDELBURG - „Tot nu toe worden verkeersproble
men met weinig fantasie opgelost. Als een weg te veel
verkeer moet verwerken, is de oplossing: de weg verbreden
of een nieuwe aanleggen. Er wordt alleen gekeken naar de
hoeveelheid verkeer. Wij vinden dat we de weinige ruimte
die ons nog rest, goed moeten gebruiken. Walcheren heeft
per vierkante kilometer in vergelijking met andere delen
van ons land een zeer hoog aantal inwoners én erg veel
wegen. Wij zeggen niet: nooit ofte nimmer een rondweg,
maar voordat je de weg aanlegt, moet je goed weten wie er
gebruik van gaat maken en waarom, want misschien zijn
andere oplossingen ook mogelijk".
A.H. Kamermans, gemeen
teraadslid voor de PPR in Mid
delburg, kreeg afgelopen week
een meerderheid van de raad
achter zijn motie om een on
derzoek in te laten stellen naar
de verkeersproblematiek in
Middelburg. Dit betekent dat
aanleg van rondwegen in elk
geval tot na het onderzoek
wordt uitgesteld.
Volgens de motie moet on
derzocht worden, waar het
verkeer dat zich in de binnen
stad ophoudt, naar toe gaat en
waar het vandaan komt; waar
het doorgaand verkeer van
daan komt en wat haar be
stemming is. Ook het parkeren
moet nader bekeken worden.
Waar wordt geparkeerd en
hoeveel auto's komen er per
dag te staan? Bij het onderzoek
dat het komend voorjaar ge
houden wordt, zal ook nage
gaan moeten worden wat de rol
van het langzame verkeer is.
Tenslotte moet een plan ter
verbetering van het openbaar
vervoer in Middelburg worden
opgesteld.
Kamermans noemt naast het
ruimtegebrek nog andere ar
gumenten die pleiten voor het
niet
aanleggen van rondwegen.
„Een landelijk onderzoek heeft
uitgewezen dat een op de vier
auto's voor zaken onderweg is,
de andere drie rijden privé. Dit
privé-verkeer maakt gemid
deld ritjes van vijf kilometer
lengte. Dat is een afstand die
gemakkelijk gefietst kan wor
den. Zeker in een klein stadje
als Middelburg zou meer ge~
fietst kunnen worden.
De rondwegen zouden de
wijken met elkaar moeten ver
binden. Het verkeer tussen de
wijken is volgens mij zo groot
niet en ook die afstanden zijn
best te fietsen".
Vooral voor de Kaaibewo
ners is het uitstel van de aanleg
van rondwegen een bittere pil.
Zij dringen daar al langere tijd
op aan, zodat het doorgaande
verkeer naar Veere en het
klein-industrieterrein niet
meer langs hun huizen hoeft te
rijden. De aanleg van de Gee-
rebrug heeft de drukte op de
Kaaienroute nog doen toene
men.
„Die brug had nooit aange
legd mogen worden", meent
Kamermans. „Zo wordt het
verkeer juist de stad ingeleid,
terwijl het volgens ons juist
Uitgebreide kollektie
bij
Paul Krugerstraat 55-57
VLISSINGEN
01184-12733
KERKSTRAAT 24 OOSTERHOUT ST JOZEFSTRAAT 33
BERGEN OP ZOOM HOOFDSTRAAT 33 KAATSHEUVEL
„Walcheren, waarheen?"
Het zou de titel van een streek
roman kunnen zijn. Maar dat is
het niet. Nee, zo heet het praat
stuk over de toekomst van de
landbouw op Walcheren. Een
praatstuk dat is samengesteld
door de Zeeuwse raad voor de
bedrijfsontwikkeling in de
landbouw. En die toekomst
van de Walcherse boeren ziet
er niet zo rooskleurig uit. Er
moet wat gedaan worden,
want de gemiddelde inkom
sten van de Walcherse land
bouwbedrijven zijn een stuk
lager dan die van de gemid
delde Zeeuwse bedrijven.
Natuurlijk staat er een hele
boel in dat stuk. Maar op een
aspect ben ik er gespitst ge
raakt, vrienden. En dat is het
stuk dat gaat over de B-wegen
op Walcheren. Die zouden
moeten worden aangepast aan
de zware landbouwwerktui
gen. En dan krijg ik toch een
beetje de bibbers. Wie de
B-wegen op Walcheren kent
weet hoe mooi ze zijn met hun
dichte bebossing van allerlei
struiken. Ge kunt er lekker
wandelen en fietsen.
Voor mij hoeven ze niet te
verdwijnen. In het ZLM-blad
schreef de voorzitter van de
Zeeuwse raad voor de be
drijfsontwikkeling Doeleman
naar aanleiding van „Walche
ren waarheen" „Het woord is
aan de streek zelf". Prima, als
dan ook de niet-boeren uit de
streek er maar wat over mogen
zeggen. Want het aanpassen
van die weggetjes is een zaak
van alle mensen die er op wat
voor manier en met wat voor
doel dan ook gebruik van ma
ken.
„Vlissingen waarheen", zou
trouwens een aardige titel zijn
voor een praatstuk over de
parkeerproblemen in die stad,
vrienden. In de Badhuisstraat,
mag voortaan niet langer dan
een half uur geparkeerd wor
den. Maar de automobilisten
die hun voertuig er langer
laten staan zullen niet veel last
hebben van controlerende
agenten. Erg bang voor die
vervelende briefjes op de voor
ruit hoeven ze dan ook niet te
zijn. Want toen de kwestie van
het korter parkeren in de Vlis-
singse verkeerscommissie
werd behandeld, liet hoofdin
specteur Schuller van de Vlis-
singse politie weten, dat voor
hem die maatregel niet zo
nodig moest worden inge
voerd. Volgens hem is er toch te
weinig personeel voor een re
gelmatige controle. Wethouder
Smit dacht daar anders over.
Hij vond dat er van zo'n par
keerverbod toch wel een pre
ventieve werking kon uitgaan.
Tja, dat zal best. Maar het
lijkt me dat er hier toch wel
sprake is van willekeur. De
mensen die toevallig weten,
dat er niet gecontroleerd gaat
worden laten hun autootje rus
tig staan. En bovendien onder
graaf je toch wel een beetje je
•eigen gezag als je maatregelen
neemt, waarvan de werking
verder maar een grote vraag is.
Vlissingen waarheen?
ARJAON
I I
„De aarde is slechts één land, waar
van alle mensen de burgers zijn.
Baha'u'llah
Middelburg, december '77.
Geachte bewoners van Walcheren
Dagelijks worden wij overstelpt met informatie, waarvan we
soms niet weten wat we er mee aan moeten. Deze advertentie
geeft óók een stukje informatie, maar mogelijk weet u hier
wèl raad mee.
Wij, de Baha'is van Middelburg, zijn volgelingen van
Bahó'u'llóh, die de Stichter is van de jongste wereldreligie:
Het Baha'i-geloof. Deze godsdienst heeft tot doel de eenheid
van de gehele mensheid op deze aarde te bewerkstelligen.
Bahó'u'llóh geeft in zijn boodschap de richtlijnen voor deze
nieuwe wereldorde aan.
Wij vinden deze boodschap voor iedereen belangrijk om kennis
van te nemen en beschouwen het daarom als een plicht en
voorrecht ieder individu in de gelegenheid te stellen, met de
boodschap van Bahé'u'lléh kennis te maken, zodat u deze
zelf kunt onderzoeken.
In de komende tijd zult u advertenties in de krant vinden; u
loopt misschien tegen een poster aan of krijgt een uitnodiging
aangeboden of vindt deze in uw brievenbus. Dan weet u nu,
wat hiervan de achtergrond is.
Indien u dit wenst kunt uzelf informatie verkrijgen over het
Baha'i-geloof, door de onderstaande strook ingevuld terug te
sturen naar: Fam. N. Verbrugge, Herbertsland 33, Middelburg.
Ik wil vrijblijvend de brochure „De Religie" van Bahó'u'lléh"
per post ontvangen.
Naam:
Adres:
te
W l VORSTSTRAAT 27/"'N I
GOES TELOIIOO 14683V-/V-/ 1
WALSTRAAT 94 VLISSINGE*
TEL OII84 12597
Op vrijdag 16 dec. en maandag 19 dec. van 19-21 uur
in de concert- en gehoorzaal Singelstraat 13, Middelburg
of telefonisch overdag 01100-20176.
Goes - Middelburg - Zierikzee
Jacob Valckeplein 4, Goes
WOONT U IN DIT
GEBIED
VfOlAW-npOKfc'
Oo^dpeuv
®CkKnO"'Q Secoo,«eiKe
m Ver'i'j
•Aaoteke'Hc
G'npskAkr „Sl lHU,„ns
MirkkmkAti
er*(o)
Zoulc^nOf W Ain^fTHjn3en|
KoudeH»** Nieuwumo.
en Sl Joosi.md
- SouPurq
..VUNS, R.nem.
Dan behoort
De Scheldebode
iedere week
UITERLIJK
WOENSDAGAVOND
in de brievenbus te zitten.
Waarschuwt U ons a.u.b.
als U ons blad niet
regelmatig of te laat
ontvangt.
Tel 01184-19910.
Zoekt U aktuele bontmode in b.v. nutria, bisam,
persianer, nerts of lam, dan kunnen wij U nu
weer een zeer komplete collectie korte en lange
modellen tonen.
Deze betaalkorting geldt vanaf 15 tot 31 de
cember op al uw aankopen (uitgezonderd reeds
afgeprijsde artikelen).
Coosje Buskenstraat 149-151 - Vlissingen
Tel. 01184-12660
a<3.2i
O ertY
Vanmewa^ 2^,1?
Hoo^otf
(kBeJtSetbanUetzout&1>9
De ZEEBRA EXPRESS, is een speciale trein van de Ned.
Spoorwegen die op DONDERDAG 29 DECEMBER a.s.
exclusief voor de lezers van de Zeebra Weekbladen (waar
toe ook De Scheldebode en het Nieuwsblad voor de Beve-
landen behoren) naar MAASTRICHT rijdt.
Onze lezers kunnen instappen in: Vlissingen (7.10 uur);
Middelburg (7.16); Arnemuiden (7.20); Goes (7.31); Ka-
pelle (7.36); Kruiningen/Yerseke (7.42); Krabbendijke
(7.48); Rilland Bath (7.52). Aankomst in Maastricht 10.34
uur.
De arrangementsprijs bedraagt 16,-; kinderen 4/9
jaar: 8,-. Dit betekent een reductie van meer dan 50% op
de normale retourprijs. In de arrangementsprijs is naast de
treinreis (retour) nog begrepen: informatiepakket over
Maastricht (wordt in de trein door VW-hostessen uitge
reikt) een wandeling met een VVV-hostess langs de be
zienswaardigheden van Maastricht en een ansichtkaart.
De Zeebra Express reizigers kunnen deelnemen aan een
rondleiding door de grotten, voor de speciale prijs van
1,75, kinderen 1,25. Ook is er een rondleiding door de
kazematten (ondergrondse verdedigingswerken) voor
1,75, kinderen 1,-. Natuurlijk is er ook alle gelegen
heid om in de sfeervolle historische binnenstad van Maas
tricht te winkelen of om op eigen gelegenheid de stad te
verkennen.
Verder bestaat de gelegenheid om vanuit Maastricht een
busexcursie te maken door Zuid-Limburg met bezoek aan
AKEN óf LUIK, voor de prijs van 11,-, kinderen tot 9
jaar 6,-.
De Zeebra-Express vertrekt 's avonds om 18.03 uur uit
Maastricht en is om 21.28 uur in Vlissingen. Bij alle sta
tions in Zeeland is voldoende parkeerruimte aanwezig.
KAARTVERKOOP vanaf vrijdag 16 december tot en met
dinsdag 27 december, op onze kantoren: SCHELDEBO
DE, Torenstraat 5, Vlissingen en NIEUWSBLAD VOOR
DE BEVELANDEN, Klokstraat 1, Goes.
Tegelijk met de kaartjes ontvangt men een programma
met de juiste vertrektijden en de excursiemogelijkheden in
Maastricht.
r