Nieuwe topper een Fiat: 132-„2000" NAJAARSV00RDEELAANBIEDING BIJ AUTO DATSUN BUK WEL B.V. AUTO DATSUN DIJKWEL B.V. Speciale aanbieding van enkele FORD PERS.-WAGENS M. DE DREU CO B.V WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf 10 cent goedkoper. Diesel 3 cent goedkoper DE MUYNCK GEBRUIKTE AUTO'S - PRIJZEN BOVAG AUTOBEDRIJF RENTON LA CUNA A. STURM Superbenzine DATSUN KAKEL VERSE KIP door: fred v.d. vlugt Onderstel en carrosse rie Luxe interieur bwj. van voor AUSTIN ALLEGRO 110075 7.250.- 6.900.- AUSTIN ALLEGRO75 7.500.- 7.200.- MAZDA 616 LN 4-drs76 10.750.- 10.250.- SIMCA 1100 SPECIAL72 3.500.- 3.000.- FORD GRANADA 2600 coupé 73 8.500.- 8.000.- DATSUN 120Y 2-drs74 7.950.- 7.450.- DATSUN 120Y 2-drs75 8.750.- 8.250.- DATSUN 200 L 4-drs74 7.500.- 7.100.- ANWB gekeurd, 3 of 6 mnd. garantie vert.: a.C.g. Contant 01189-2370 Oostperkweg 25 - Middelburg Tel. (01180)-27687 FORD TAUNUS 2000 sport b.j. 1976 km. 28000 kleur signal groen FORD TAUNUS 1600 L. Kombi b.j. 1976 km. 44000 kleur groen FORD ESCORT 1600 sport b.j. 1975 km. 27000 kleur rood FORD CAPR11600 sport b.j. 1977 p km. 25000 kleur geel FORD GRANADA 4-DEURS DE LUXE Schuifdak Radio-cassette Mistachterlamp b.j. 1976 km. 21000 kleur rood metallic zwart vinyldak Middelburg, Zusterstraat 34, tel. (01180) 12972 Vlissingen, Industrieweg 1, tel. (01184) 14632 DIJKWEL B.V. viert FEEST FEESTELIJKE SHOW Dampoortstraat 12 Middelburg Tel. 36815 l,BV I IlliPIl -Vlissingen-01184-19010 3 jm mercedes 280 klein model 90.000 km12.500.- Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14660 DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1977 De nieuwe Fiat „2000" die sinds mei in ons land op de markt is, moet zeker niet als een opgeknap te, geface-lifte en verfraaide uit voering van de bestaande 132 wor den gezien. In feite zou men beter voor het nieuwste topmodel van Fiat de type-aanduiding „132" kunnen laten vervallen en over de nieuwe 2 liter van Fiat praten, want het nieuwste parade-paardje van de Turijnse fabriek is een we zenlijk andere automobiel gewor den dan de 132 GL/GLS die de laatste jaren de uitgebreide model- lenserie van Fiat aanvoerde. Ster ker nog: Fiat's kracht heeft eigen lijk nooit gezeten in de presentatie van echte grotere modellen met wat luxe en persoonlijkheid in de bovenste laag van de middenklas se, maar in de massa-produktie van goed doordachte, technisch vaak vooruitstrevende kleinere auto's, die gretig aftrek vonden vooral door de gunstige prijsstel ling. De typen 127, 128 en 124 zijn daar de typische voorbeelden van. Modellen waarmee Fiat tot drie maal toe de „auto van het jaar" - onderscheiding in de wacht sleep te, een uniek gebeuren in de ge schiedenis van deze verkiezing. De oude 132-serie van Fiat heeft die populariteit nooit kunnen ha len. Het was wel een grotere auto met een zekere mate van luxe, maar echt geen representatief en comfortabel vervoermiddel waarop de kopers in de 16-20.000 gulden prijsklasse zaten te wach ten. Een klasse immers met een groot aanbod en een veelheid aan harde concurrenten. De nieuwe 1995 cc motor is afge leid van de 1800, die in de 132 GLS huisde. Opzet bij de ontwikkeling was een geruisloze, soepele en vooral zuinige krachtbron te ver krijgen. De grotere cilinderinhoud werd verkregen door vergroting van de slag. (de boring bleef gelijk) Grotere inhoud van compressie- ruimte en verbrandingskamer in de cilinderkop brengen het vermo gen van de 2 liter motor nu op 112 pk bij 5600 t/m. Geen overdreven hoog vermogen voor zo'n kracht bron, maar bewust gehanteerd om met een maximum koppel van 16,1 mkg bij 3000 t/m die motor een- enorme souplesse te geven. Dat soepele rijkarakter van de Fiat „2000" is voortdurend merk baar. De motor maakt weinig la waai en wanneer op de grote weg bij hogere snelheden dankbaar ge bruik gemaakt wordt van de vijfde versnelling in de soepel schake lende bak wordt die hoorbaarheid zeer gering. Dat comfort en die^ rustige, gemakkelijke rijstijl* wordt dan nog aangevuld met een uiterst zuinig brandstofverbruik: bij 100 km/u noteerden wij 1 op 12,1 bij 120 km/u 1 op 10,7. Mocht u uit het bovenstaande de indruk hebben gekregen, dat de nieuwe 2 liter Fiat een wat beza digde wagen is, dan vertellen de prestatiecijfers toch andere taal: van stilstand tot 100 km per uur klokten wij 11 sec. gemiddeld, terwijl we een topsnelheid haalden van bijna 165 km/u. Vermeldt dient nog te worden, dat de nieuwe 2 liter motor thans voorzien is van een elektronische ontsteking, die zorgt voor vlekkeloos starten en een rustig lopende motor dank zij een constante ontstekingsvonk, ongeacht het toerental van de mo tor. Het principe van onafhanke lijk afgeveerde voorwielen in draagarmen met schroefveren en ingebouwde telescopische schokdempers en een starre achteras met ingebouwd diffe rentieel, zoals op de 132 model len is bij de nieuwe wagen ge handhaafd. De Fiat ingenieurs hebben echter met een aantal •kleinere wijzigingen, zoals soepeler schroefveren en stij vere schokdempers het rijcom- fort en de wegligging aanzien lijk verbeterd. De besturing is dank zij een nieuwe progres sief werkende stuurbekrachti ging bijzonder prettig gewor den, al moet gezegd worden, dat we de draaicirkel van 11 meter rijkelijk aan de ruime kant vonden. Het stuurwiel ligt overigens prettig in de hand, biedt een goede greep en is bovendien in de hoogte verstelbaar, zodat gemakkelijk een ideale zit- en stuurpositie kan worden ge vonden. De 132 „2000" is - in tegen stelling tot de vorige typen - thans uitgerust met schijf remmen op de voorwielen en trommels achter. Het gehele remsysteem is gescheiden met een verdeling op vóór- en ach terwielen en voorzien van een servo-rembekrachtiger. Met 1150 kg leeggewicht is de nieuwe 2 liter zo'n 35 kg zwaarder dan z'n voorganger. Dat meergewicht moet niet al leen gezocht worden in meer geluidsdichtend materiaal en meer interieur-comfort maar ook in een aantal extra pas sieve veiligheidsvoorzienin gen, constructies dus ter be scherming van de inzittenden van de wagen. Zo heeft men een zeer solide kooiconstructie toegepast met extra verstevi gende langsdragende balken onder de portieren, een voor ziening die men in deze klasse auto's maar weinig tegenkomt. Ook in het motorcomparti ment en in de achterste dak stijlen zijn extra verstevigin gen aangebracht, terwijl de portieren - behalve al be schermd door zware rubber strippen aan de buitenzijde voorzien zijn van een inge bouwde profielbalk ter be scherming bij zijdelingse bot singen. Fiat experimentele vei ligheidsvoertuig moet onge twijfeld model hebben gestaan voor deze extra passieve vei- 1 igheidsvoorzi eningen. Aan de buitenzijde accen tueren de dikke rubberstrip pen langs vóór- en achterpor tier en de nieuwe 14 inch wie len de toch wel vlotte lijn van de 132 carrosserie, die merk waardig genoeg op de oude typen nooit goed tot zijn recht kwam. De wagen is verder uit gerust met nieuwe bumpers van een soort elastische kunst stof, die geen vervorming krijgen bij aanrijdingen tot 4 km/uur. Hetgeen dus in hoofd zaak parkeerschaden betreft. Jammer genoeg heeft men die matzwarte bumpers echter in een lichte verf gespoten en die laklaag „vervormt helaas niet, zodat bij iedere kleinste parkeerbotsing de vei-flaag er afspringt. Één ding moet de Fiat designers worden nagegeven: op het inte rieur van de nieuwe 132-2-liter hebben ze zich helemaal uitge leefd. De velour bekleding doet luxieus aan, de in het dak inge bouwd transparante zonneklep- pen (ook aan de zijkanten) zijn een praktische en geraffineerde vondst evenals trouwens het - in de hemel - ingebouwde make-up spiegeltje voor de medepassagiers. Het ge hele interieur, het dashboard, de plaatsing van de meters, de wer king van het ventilatie en verwar mingssysteem maakt een ver trouwde, solide en comfortabele indruk, een prestigewagen waar-' dig. Opvallend is, dat de fabriek - de traditie van z'n prijzenpolitiek ge trouw blijvend - in staat is geble ken dit nieuwe topmodel voor een uiterst aantrekkelijke prijs op de markt te brengen: 20.150,- (incl. BTW) voor de handgeschakelde 2 'liter, 21.280,- voor dezelfde wagen met een automaat. MIDDELBURG Veerseweg 104 Tel. 01180-29955 Citroen 2 CV 4 2 CV 6 1970 t/m 1976 Citroen Dyane1972 t/m 1974 Citroen Ami Super1974 Citroen GS1973 t/m 1976 Simca 1100 LS1974 t/m 1975 Toyota Carina 16001975 Renault 12 TR automaat1974 Toyota 1000 1974 Ford Taunus 1600 Coupé1974 Simca 1100 LS 4-drs1973 Fiat 128 1972 Vauxhall Viva1971 Opel Ascona 1.6 S 26000 km1976 Naast onze bestaande aktiviteiten zijn wij per 1 oktober a s. door GREMI AUTO-IMPORT b.v. aangesteld als officieel DEALER van de LADA PERSONENAUTO'S VOOR GEHEEL WALCHEREN. Daarom is er een in ons bedrijf op vrijdag 30 september zaterdag 1 oktober; maandag 3 oktober. U kunt er alle typen LADA's aantreffen. Naast de bestaande JUBILADA AKTIE met kor tingen van 500.- tot 680.- maakt RENTON het tijdens de show nog aantrekkelijker om juist NU een tevreden LADA bezitter te worden. U BENT WELKOM BIJ RENTON Uw adres voor betere kinderkleding tot 16 jaai Oude Kerkstraat 30 - Sluis Telefoon 01178-1277 Proef onze ook kippebout, borststukken, poulet, kipfilet, enz. Vleeshouwer!] Veersesingel 90 MIDDELBURG TeL 01180-12343 1977: FORD TAUNUS 1300 L 6800 km13.500.- FORD FIËSTA L nieuw 11.250.-* 1976: SAAB 99 COMBI COUPÉ, 38.000 km 19.500.- FORD 1600 L, 22.000 km12.500.-» MAZDA 929 4-drs11.000.- Ford Taunus 1600L 4-drs. 48.000 km 12.500.- 1.975; FORD 1600L, 2-deurs 40.000 km 8.900.- MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 km n.o.t.k. DATSUN CHERRY 40.000 km7.950.- AUDI 50 LS 46.000 km 8.950.- SIMCA 1100 LX 60.000 km8.250.- Simca 1000 GLS 46.0005.750.- Ford Taunus 1600L Combi 5-drs9.500.- Volvo 242 DL met gas nov. '74 80.000 km13.750.- MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw 13.500.- TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.- FIAT1276.500.- 1974: Ford Escort 1300L 51.000 kir6.400.- SIMCA 1000 LS 38.000 km 4.750.- FORD 1600 XL, 77.000 km 7.900.- FORD GRANADA COUPÉ 1700 8.900.- FORD CAPRI 2300 GT8.750.- 1972: DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S: FORD CAPRI 1700 GT 1970 1900.- V.W. K 70 1973 3950.- CHRYSLER 160 1973 3950.- FORD TAUNUS 20M XL 1970 6 cyl2.900.- VW 1300 1971 2.500.- FORD 12M 1970 950.- "RENAULT 16 TS 1970 2.000.- PEUGEOT 204 1971 T.1.900„- AUSTIN MAXI 1500 85.000 km 1971 2.250.- CITROÉN 2 CV 1972 2.000.- NSU 1000 C 1972 1.750.- SIMCA 1100 GLS 1974 3950.- Simca Rally 1000 1971 1.500.- Motorfiets BMW R50 1969 met nwe. motor 2.500.- Fiat 850 sport coupé 1971 1.000.- SIMCA 1100 4-deurs 1972 3750.- FIAT 128 1971 1.800-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 12