Nieuwe topper een Fiat:
132-„2000"
NAJAARSV00RDEELAANBIEDING
BIJ AUTO DATSUN BUK WEL B.V.
AUTO DATSUN
DIJKWEL B.V.
Speciale aanbieding van enkele FORD PERS.-WAGENS
M. DE DREU CO B.V
WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf
10 cent goedkoper. Diesel 3 cent goedkoper
DE MUYNCK
GEBRUIKTE AUTO'S - PRIJZEN
BOVAG AUTOBEDRIJF
RENTON
LA CUNA
A. STURM
Superbenzine
DATSUN
KAKEL VERSE
KIP
door: fred v.d. vlugt
Onderstel en carrosse
rie
Luxe interieur
bwj. van voor
AUSTIN ALLEGRO 110075 7.250.- 6.900.-
AUSTIN ALLEGRO75 7.500.- 7.200.-
MAZDA 616 LN 4-drs76 10.750.- 10.250.-
SIMCA 1100 SPECIAL72 3.500.- 3.000.-
FORD GRANADA 2600 coupé 73 8.500.- 8.000.-
DATSUN 120Y 2-drs74 7.950.- 7.450.-
DATSUN 120Y 2-drs75 8.750.- 8.250.-
DATSUN 200 L 4-drs74 7.500.- 7.100.-
ANWB gekeurd, 3 of 6 mnd. garantie
vert.: a.C.g. Contant 01189-2370
Oostperkweg 25 - Middelburg Tel. (01180)-27687
FORD TAUNUS 2000 sport
b.j. 1976
km. 28000
kleur signal groen
FORD TAUNUS 1600 L. Kombi
b.j. 1976
km. 44000
kleur groen
FORD ESCORT 1600 sport
b.j. 1975
km. 27000
kleur rood
FORD CAPR11600 sport
b.j. 1977
p km. 25000
kleur geel
FORD GRANADA 4-DEURS DE LUXE
Schuifdak
Radio-cassette
Mistachterlamp
b.j. 1976
km. 21000
kleur rood metallic
zwart vinyldak
Middelburg, Zusterstraat 34, tel. (01180) 12972
Vlissingen, Industrieweg 1, tel. (01184) 14632
DIJKWEL B.V.
viert FEEST
FEESTELIJKE SHOW
Dampoortstraat 12
Middelburg Tel. 36815
l,BV I IlliPIl -Vlissingen-01184-19010
3
jm
mercedes 280 klein model 90.000 km12.500.- Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14660
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1977
De nieuwe Fiat „2000" die sinds
mei in ons land op de markt is,
moet zeker niet als een opgeknap
te, geface-lifte en verfraaide uit
voering van de bestaande 132 wor
den gezien. In feite zou men beter
voor het nieuwste topmodel van
Fiat de type-aanduiding „132"
kunnen laten vervallen en over de
nieuwe 2 liter van Fiat praten,
want het nieuwste parade-paardje
van de Turijnse fabriek is een we
zenlijk andere automobiel gewor
den dan de 132 GL/GLS die de
laatste jaren de uitgebreide model-
lenserie van Fiat aanvoerde. Ster
ker nog: Fiat's kracht heeft eigen
lijk nooit gezeten in de presentatie
van echte grotere modellen met
wat luxe en persoonlijkheid in de
bovenste laag van de middenklas
se, maar in de massa-produktie
van goed doordachte, technisch
vaak vooruitstrevende kleinere
auto's, die gretig aftrek vonden
vooral door de gunstige prijsstel
ling. De typen 127, 128 en 124 zijn
daar de typische voorbeelden van.
Modellen waarmee Fiat tot drie
maal toe de „auto van het jaar" -
onderscheiding in de wacht sleep
te, een uniek gebeuren in de ge
schiedenis van deze verkiezing.
De oude 132-serie van Fiat heeft
die populariteit nooit kunnen ha
len. Het was wel een grotere auto
met een zekere mate van luxe,
maar echt geen representatief en
comfortabel vervoermiddel
waarop de kopers in de 16-20.000
gulden prijsklasse zaten te wach
ten. Een klasse immers met een
groot aanbod en een veelheid aan
harde concurrenten.
De nieuwe 1995 cc motor is afge
leid van de 1800, die in de 132 GLS
huisde. Opzet bij de ontwikkeling
was een geruisloze, soepele en
vooral zuinige krachtbron te ver
krijgen. De grotere cilinderinhoud
werd verkregen door vergroting
van de slag. (de boring bleef gelijk)
Grotere inhoud van compressie-
ruimte en verbrandingskamer in
de cilinderkop brengen het vermo
gen van de 2 liter motor nu op 112
pk bij 5600 t/m. Geen overdreven
hoog vermogen voor zo'n kracht
bron, maar bewust gehanteerd om
met een maximum koppel van 16,1
mkg bij 3000 t/m die motor een-
enorme souplesse te geven.
Dat soepele rijkarakter van de
Fiat „2000" is voortdurend merk
baar. De motor maakt weinig la
waai en wanneer op de grote weg
bij hogere snelheden dankbaar ge
bruik gemaakt wordt van de vijfde
versnelling in de soepel schake
lende bak wordt die hoorbaarheid
zeer gering. Dat comfort en die^
rustige, gemakkelijke rijstijl*
wordt dan nog aangevuld met een
uiterst zuinig brandstofverbruik:
bij 100 km/u noteerden wij 1 op
12,1 bij 120 km/u 1 op 10,7.
Mocht u uit het bovenstaande de
indruk hebben gekregen, dat de
nieuwe 2 liter Fiat een wat beza
digde wagen is, dan vertellen de
prestatiecijfers toch andere taal:
van stilstand tot 100 km per uur
klokten wij 11 sec. gemiddeld,
terwijl we een topsnelheid haalden
van bijna 165 km/u. Vermeldt
dient nog te worden, dat de nieuwe
2 liter motor thans voorzien is van
een elektronische ontsteking, die
zorgt voor vlekkeloos starten en
een rustig lopende motor dank zij
een constante ontstekingsvonk,
ongeacht het toerental van de mo
tor.
Het principe van onafhanke
lijk afgeveerde voorwielen in
draagarmen met schroefveren
en ingebouwde telescopische
schokdempers en een starre
achteras met ingebouwd diffe
rentieel, zoals op de 132 model
len is bij de nieuwe wagen ge
handhaafd. De Fiat ingenieurs
hebben echter met een aantal
•kleinere wijzigingen, zoals
soepeler schroefveren en stij
vere schokdempers het rijcom-
fort en de wegligging aanzien
lijk verbeterd. De besturing is
dank zij een nieuwe progres
sief werkende stuurbekrachti
ging bijzonder prettig gewor
den, al moet gezegd worden,
dat we de draaicirkel van 11
meter rijkelijk aan de ruime
kant vonden.
Het stuurwiel ligt overigens
prettig in de hand, biedt een
goede greep en is bovendien in
de hoogte verstelbaar, zodat
gemakkelijk een ideale zit- en
stuurpositie kan worden ge
vonden.
De 132 „2000" is - in tegen
stelling tot de vorige typen -
thans uitgerust met schijf
remmen op de voorwielen en
trommels achter. Het gehele
remsysteem is gescheiden met
een verdeling op vóór- en ach
terwielen en voorzien van een
servo-rembekrachtiger.
Met 1150 kg leeggewicht is
de nieuwe 2 liter zo'n 35 kg
zwaarder dan z'n voorganger.
Dat meergewicht moet niet al
leen gezocht worden in meer
geluidsdichtend materiaal en
meer interieur-comfort maar
ook in een aantal extra pas
sieve veiligheidsvoorzienin
gen, constructies dus ter be
scherming van de inzittenden
van de wagen. Zo heeft men
een zeer solide kooiconstructie
toegepast met extra verstevi
gende langsdragende balken
onder de portieren, een voor
ziening die men in deze klasse
auto's maar weinig tegenkomt.
Ook in het motorcomparti
ment en in de achterste dak
stijlen zijn extra verstevigin
gen aangebracht, terwijl de
portieren - behalve al be
schermd door zware rubber
strippen aan de buitenzijde
voorzien zijn van een inge
bouwde profielbalk ter be
scherming bij zijdelingse bot
singen. Fiat experimentele vei
ligheidsvoertuig moet onge
twijfeld model hebben gestaan
voor deze extra passieve vei-
1 igheidsvoorzi eningen.
Aan de buitenzijde accen
tueren de dikke rubberstrip
pen langs vóór- en achterpor
tier en de nieuwe 14 inch wie
len de toch wel vlotte lijn van
de 132 carrosserie, die merk
waardig genoeg op de oude
typen nooit goed tot zijn recht
kwam. De wagen is verder uit
gerust met nieuwe bumpers
van een soort elastische kunst
stof, die geen vervorming
krijgen bij aanrijdingen tot 4
km/uur. Hetgeen dus in hoofd
zaak parkeerschaden betreft.
Jammer genoeg heeft men
die matzwarte bumpers echter
in een lichte verf gespoten en
die laklaag „vervormt helaas
niet, zodat bij iedere kleinste
parkeerbotsing de vei-flaag er
afspringt.
Één ding moet de Fiat designers
worden nagegeven: op het inte
rieur van de nieuwe 132-2-liter
hebben ze zich helemaal uitge
leefd. De velour bekleding doet
luxieus aan, de in het dak inge
bouwd transparante zonneklep-
pen (ook aan de zijkanten) zijn een
praktische en geraffineerde vondst
evenals trouwens het - in de hemel
- ingebouwde make-up spiegeltje
voor de medepassagiers. Het ge
hele interieur, het dashboard, de
plaatsing van de meters, de wer
king van het ventilatie en verwar
mingssysteem maakt een ver
trouwde, solide en comfortabele
indruk, een prestigewagen waar-'
dig.
Opvallend is, dat de fabriek - de
traditie van z'n prijzenpolitiek ge
trouw blijvend - in staat is geble
ken dit nieuwe topmodel voor een
uiterst aantrekkelijke prijs op de
markt te brengen: 20.150,- (incl.
BTW) voor de handgeschakelde 2
'liter, 21.280,- voor dezelfde
wagen met een automaat.
MIDDELBURG
Veerseweg 104
Tel. 01180-29955
Citroen 2 CV 4 2 CV 6 1970 t/m 1976
Citroen Dyane1972 t/m 1974
Citroen Ami Super1974
Citroen GS1973 t/m 1976
Simca 1100 LS1974 t/m 1975
Toyota Carina 16001975
Renault 12 TR automaat1974
Toyota 1000 1974
Ford Taunus 1600 Coupé1974
Simca 1100 LS 4-drs1973
Fiat 128 1972
Vauxhall Viva1971
Opel Ascona 1.6 S 26000 km1976
Naast onze bestaande aktiviteiten zijn wij per
1 oktober a s. door GREMI AUTO-IMPORT
b.v. aangesteld als officieel DEALER van de
LADA PERSONENAUTO'S VOOR GEHEEL
WALCHEREN.
Daarom is er een
in ons bedrijf op vrijdag 30 september
zaterdag 1 oktober; maandag 3 oktober.
U kunt er alle typen LADA's aantreffen.
Naast de bestaande JUBILADA AKTIE met kor
tingen van 500.- tot 680.- maakt RENTON het
tijdens de show nog aantrekkelijker om juist NU
een tevreden LADA bezitter te worden.
U BENT WELKOM BIJ RENTON
Uw adres voor betere
kinderkleding tot 16 jaai
Oude Kerkstraat 30 - Sluis
Telefoon 01178-1277
Proef onze
ook kippebout,
borststukken,
poulet, kipfilet, enz.
Vleeshouwer!]
Veersesingel 90
MIDDELBURG
TeL 01180-12343
1977:
FORD TAUNUS 1300 L 6800 km13.500.-
FORD FIËSTA L nieuw 11.250.-*
1976:
SAAB 99 COMBI COUPÉ, 38.000 km 19.500.-
FORD 1600 L, 22.000 km12.500.-»
MAZDA 929 4-drs11.000.-
Ford Taunus 1600L 4-drs. 48.000 km 12.500.-
1.975;
FORD 1600L, 2-deurs 40.000 km 8.900.-
MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 km n.o.t.k.
DATSUN CHERRY 40.000 km7.950.-
AUDI 50 LS 46.000 km 8.950.-
SIMCA 1100 LX 60.000 km8.250.-
Simca 1000 GLS 46.0005.750.-
Ford Taunus 1600L Combi 5-drs9.500.-
Volvo 242 DL met gas nov. '74 80.000 km13.750.-
MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw 13.500.-
TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.-
FIAT1276.500.-
1974:
Ford Escort 1300L 51.000 kir6.400.-
SIMCA 1000 LS 38.000 km 4.750.-
FORD 1600 XL, 77.000 km 7.900.-
FORD GRANADA COUPÉ 1700 8.900.-
FORD CAPRI 2300 GT8.750.-
1972:
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
FORD CAPRI 1700 GT 1970 1900.-
V.W. K 70 1973 3950.-
CHRYSLER 160 1973 3950.-
FORD TAUNUS 20M XL 1970 6 cyl2.900.-
VW 1300 1971 2.500.-
FORD 12M 1970 950.-
"RENAULT 16 TS 1970 2.000.-
PEUGEOT 204 1971 T.1.900„-
AUSTIN MAXI 1500 85.000 km 1971 2.250.-
CITROÉN 2 CV 1972 2.000.-
NSU 1000 C 1972 1.750.-
SIMCA 1100 GLS 1974 3950.-
Simca Rally 1000 1971 1.500.-
Motorfiets BMW R50 1969 met nwe. motor 2.500.-
Fiat 850 sport coupé 1971 1.000.-
SIMCA 1100 4-deurs 1972 3750.-
FIAT 128 1971 1.800-