VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
Volvo 343
FORD FIESTA
UIT'N GOEDE STAL
Polski Fiat
10.885.- ...en kompleet aan alle kanten!
smizsp
Voor onze
trouwe
kDAF-rijders
M. BEDREU EN CO B.V
Personenauto en
stationcar tegelijk
GARAGEBEDRIJF H. VVUUI Cl
FORD FIESTA
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 SEPTEMBER 1977
door: fred v.d. vlugt
Konstruktie
Dit is het moment
De vele extra's
Kom nu kijken, rijden en praten
Automobielbedrijf Van r-raassen B.V.
Wegligging en presta
ties
Conclusie
De RS 2000 is opwindend en zuinig, want
hij verbruikt maar 8.7 liter per 100 km.
(DIN-norm). De topsnelheid bedraagt 180
km/uur.
Ter wille van betrouwbaarheid en prestatie
hebben we de Escort RS 2000 een ver
sterkte carrosserie gegeven met een aë
rodynamisch profiel.
Sportvelgen, staalgordel radiaalbanden,
schijfremmen vóór en een bekrachtigd ge
scheiden remsysteem zorgen voor veilig
heid op rallye-niveau.
Een volledig gesynchroniseerde 4-ver-
snellingsbak en een 2 venturi Weber car
burateur zorgen voor ontspannen rijden.
Wat het komfort betreft, wijzen we op de
geluidsisolatie: de voorstoelen met hoge
verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen
tapijtvloerbedekking dat zich uitstrekt tot
en met de drempels.
Vanaf 17.815.- klaar op de weg
Incl. BTW
GELDLENINGEN
H. BRINKHAUS
Automobielbedrijf
Van r-raassen B.V.
Vanaf 11.110.-
LITER PER
100 km
De Heer Jezus zegt: „Komt tot Mij,
allen die vermoeid en belast zijt, en ik
zal u rust geven" (Matt. 11:28)
Juiianastraat 26 Oost-Souburg - Tel. 01183-61844
MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
OFF. FORD-DEALER
afkomstig van de Mazda 818,
een viercylinder met een alumi
nium cylinderkop. die bewezen
heeft degelijk en zuinig te. zijn.
Niet nieuw dus, wel verder ont
wikkeld met een nu gunstiger
koppel en een hoger vermogen
van 60 din PK. In heuvelachtig
terrein valt de trekkracht van de
1300 cc motor wat tegen. Terug
schakelen, middels de uitste
kend gesynchroniseerde ver
snellingsbak, is al gauw nodig en
men zoekt wel eens naar dat
meer souplesse, dat de fabriek
die motor heeft meegegeven.
Zonder al te veel moeite is ech
ter op de vlakke weg met de 323
een topsnelheid van 139 echte
km/uur te bereiken, waarbij we
meteen aantekenen, dat die
1272 cc motor bijzonder zuinig
met de brandstof omspringt. Het
door ons gemeten verbruik va
rieerde van 1 op 9,4 bij 120
km/uur tot 1 op 16,5 bij 80 km/uur
met in de stad zelfs een opval
lend zuinig gebruik van 1 op 11,9.
Aan het lijstje van prestaties
dienen we dan tenslotte nog toe
te voegen de voortreffelijke wer
king van het remsysteem. Aan de
voorzijde zitten schijfremmen,
achteraan trommels, het gehele
systeem is standaard uitgerust
met servo-rembekrachtiging. De
peaaaldruk is licht, goed doseer-
baar en de wagen heeft bij een
paniekstop een korte (22 meter
bij 80 km/uur) kaarsrechte rem
weg.
De praktijk heeft uitgewezen,
dat onderhoud aan de Mazda
over het algemeen zeer beperkt
is. Hoe de nieuwe 323 zich zal
houden moet uiteraard nog wor
den afgewacht. Grote service
beurten vinden in ieder geval pas
om de 10.000 km plaats en de
garantietermijn is gesteld op 12
maanden, ongeacht het aantal
verreden km.
achterbank in twee delen neer
geklapt worden om de laadvloer
van de kofferruimte naar be
hoefte te vergroten. Helaas is dat
maar al te dikwijls nodig, want
een werkelijk punt van kritiek op
de Mazda 323 is het eigenlijk
piepkleine bagagecompartiment,
waarin slechts een paar koffers
en tassen - in normale positie -
geborgen kunnen worden.
Dat laatste komt, omdat 1:
Mazda gekozen heeft voor een
wagen met achterwielaandrij
ving, waardoor de achteras
ruimte opeist; 2: het reservewiel
achterin horizontaal een plaats
heeft gekregen en 3: de benzine
tank - bepaald niet veilig - heie
eigenschappen beschikt maar
ook voorzien is van een over
daad aan extra's en accessoires
in standaarduitvoering.
Hij is nu alweer zeven maan
den in ons land te koop en
vindt gretig aftrek, dat de im
porteur met afleveringstijden
moet werken: de nieuwe
Mazda 323, een absolute uit
schieter uit het land van de rij
zende zon.
Het model beleefde z'n Ne
derlandse primeur op de Rai-
autotentoonstelling in februari
in Amsterdam en stal meteen
de show. Niet alleen omdat het
de eerste Japanse auto was
met een Europees uiterlijk en
daadwerkelijk was ontworpen
en afgestemd op de eisen van
de Europese automobilist,
Een DAF-Iiefhebber kent hem ongetwijfeld;
Die degelijke en \ooral handige DAF4(S. Solide, zoals
DAF's nu eenmaal zijn gebouwd. En zuinig met een zeer
aantrekkelijk benzineverbruik van gemiddeld I op 14.
Een simpele, maar o zo betrouwbare motor in een degelijke,
comfortabele wagen met hel ideale rijgemak van de
Variomatic.
Wij hiick-n 11 een labrieksnicuwe DA F 46 vooreen prijs,
waai nu letterlijk inerte pralen valt. Binnen redelijke grenzen
natuurlijk. I en DA F 46 met een jaar volledige garantie, ongeacht
het gereden aantal kilometers, lin met het betrouwbare, lange
leven dat een DAF beschoren is.
Het loont de moeite om een
kleine opsomming te geven van
al die extra zaken, die de Japan
ner zomaar standaard aan de
323 heeft toegevoegd. We be
schouwen daarbij het model,
waarmee wij onze rij-impressies
opdeden, de drie-deurs met de
1300 cc motor en een
't Zijn maar enkele DAF's 46. die wij u kunnen bieden.
I n er is belangstelling. Dal welen wij al. Maar deze bi jzondere
kans gunnen wij graag onze trouwe DAF-rijders.
Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom:
Pres. Rooseveltlaan 768, Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g
01185-1900.
maar vooral omdat de wagen
in standaarduitvoering zó vol
ledig en met zoveel extra's was
uitgevoerd, dat insiders en
geïnteresseerden de prijs, die
de Japanse fabriek voor dit
nieuwe model in z'n verschil
lende uitvoeringen vroeg, als
ongelooflijk beschouwden.
„Een lokkertje", meenden ve
len, want 101/2 mille voor de
goedkoopste 1000 cc 323 en
11.495 - voorde3-deurs 1300 cc
met slechts een bijbetaling van
500.- voor een 5-versnellingsbak
én 1000.- voor een automaat,
waren prijzen, die voor de Euro
pese concurrentie zelfs geen uit
daging meer waren, maar ge
woon een onhaalbare kaart. Het
lokkertje bleek echter wel dege
lijk een realiteit, want nu, ruim
een half jaar na introduktie zijn de
nieuwe Mazda's 323 nog altijd'
scherp geprijsd. Weliswaar zijn
de catalogus-prijzen - gelijk de
meeste Europese merken - iets
verhoogd, maar nog altijd zijn het
uitschieters voor een wagen, die
niet alleen fraai is van uiterlijk,
over uitstekende rij-
maal achteraan, dus achter de
achteras is geplaatst.
De aandrijving op de achter
wielen maakt de Mazda 323 in
snelgenomen bochten duidelijk
overstuurd: de voorzijde wil in ex
treme situaties best rechtuit en bij
correctie wil de achterzijde wel
eens schuiven. Maar in z'n totali
teit is het weggedrag goed voor
spelbaar en zeker niet gevaarlijk,
alhoewel andere banden, dan de
wat stugge Japanse Bridgesto-
nes, de wegligging wel wat zou
den verbeteren.
De besturing is licht, misschien
wat te indirekt, maar de wagen is
zeer gemakkelijk te manouevre-
ren, zowel in korte bochten of in
het stadsverkeer. Je kunt over
die indirekte besturing discussië
ren, maar het is gewoon een
kwestie van: je houdt ervan, of je
houdt er niet van. Vermeld dient
nog te worden, dat de 323 op
hoge snelheden behoorlijk zij-
windgevoelig is.
De motor van de nieuwe 323 is
4-versneliingsbak. aangeduid
met het typenummer ES 3, met
een prijs van 11.945.- het op één
na goedkoopste model.
De klant vindt in deze wagen
standaard: ruitenwissers op twee
snelheden, een elektrische rui
tensproeier, achteruitrijlampen,
elektrische achterruitverwar
ming, een elektrische sproeier en
ruitenwisser op de achterruit,
verstelbare rugleuningen van de
voorstoelen, die voorzien zijn van
hoofdsteunen, een elektrisch
klokje in het dashboard, sigare
naansteker, 3-
punts-automatische oprol veilig
heidsgordels, een servo-
rembekrachtiger, getinte ruiten,
een voorruit van gelaagd glas en
een - vanaf de bestuurders
plaats elektrische ontgrendeling
van de achterdeur.
Op de drie-deursmodellen zijn
verder de achterraampjes uit-
zwenkbaar (een altijd kostbare
konstruktie die lang niet door elke
fabrikant standaard wordt toege
past) en kan de leuning van de
Ondanks een paar punten
van kritiek, die we in deze rij-
impressie ook naar voren heb
ben gebracht, is die nieuwe
Mazda, in welke uitvoering
ook, voor de klant een bijzon
der aantrekkelijke aanbieding.
Veel auto voor een zeer con
currerende prijs en dat is in de
huidige dure wereld toch wel
weer een apart Japanse trekje.
Zoveel wensen zoveel
geld voor iedereen en
vöor elk doel.
Auto, boot, bromfiets,
caravan, meubelen enz.
Kwijtschelding bij over
lijden.
Tevens voor al uw
verzekeringen naar
Assurantie-
Financieringsbedrijf
Adr. Brouwerlaan 7
VLISSINGEN
Tel: 01184-13013
Stap in voor
'n ruime proefrit.
MIDDELBURG, Zusterstraat 34 Tel. 01180-12912
VLISSINGEN, Industrieweg 1 Tel. 01184-14632
veiligheidsstuur
met stuurslot
verstelbare
rugleuningen
anti-verblindingsspiegel
hoofdsteunen
controlelichten voor
handrem en choke
ruitewissers
met intervalschakelaar
3-zits achterbank
voorruit van gelaagd glas
achterruitverwarming
verlicht motorcompartiment
verlichte kofferruimte
(inhoud 432 liter)
dubbele koplampen in
gescheiden circuit
achteruitrijlamp
schijfremmen
met rembekrachtiging
rubber stootstrip
rubber parkeerstrip
radiaalbanden
Servicepunten te Vlissingen en Middelburg,
Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768.
Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g. 01185-1900
Ze staan bij ons klaar, de nieuwe
Ford Fiesta's. Vier modellen, inclusief
de sportieve S en de luxueuze Ghia.
Stuk voor stuk net zo veilig en
betrouwbaar als iedere andere Ford.
Plus erg zuinig in onderhoud en
benzineverbruik.
Stap morgen in de Fiesta voor een
proefrit. Wij hebben er genoeg van.
Advimpnis (incl. B T W.)
Prijsw||Ziging«n voofbehouoen.
schijfremmen
met rembekrachtiging
rode waarschuwings-
lichten in portieren
(incl. BTW. af Voorschoten)
Importeur: H. Englebert N.V. Voorschoten, tel. 01717-2010 (meer dan 20 jaar ervaring met Skoda)
(Inl. M.G. de Koning, Berkenstraat 5, Souburg, 01184-63341)