VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN Volvo 343 FORD FIESTA UIT'N GOEDE STAL Polski Fiat 10.885.- ...en kompleet aan alle kanten! smizsp Voor onze trouwe kDAF-rijders M. BEDREU EN CO B.V Personenauto en stationcar tegelijk GARAGEBEDRIJF H. VVUUI Cl FORD FIESTA DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 SEPTEMBER 1977 door: fred v.d. vlugt Konstruktie Dit is het moment De vele extra's Kom nu kijken, rijden en praten Automobielbedrijf Van r-raassen B.V. Wegligging en presta ties Conclusie De RS 2000 is opwindend en zuinig, want hij verbruikt maar 8.7 liter per 100 km. (DIN-norm). De topsnelheid bedraagt 180 km/uur. Ter wille van betrouwbaarheid en prestatie hebben we de Escort RS 2000 een ver sterkte carrosserie gegeven met een aë rodynamisch profiel. Sportvelgen, staalgordel radiaalbanden, schijfremmen vóór en een bekrachtigd ge scheiden remsysteem zorgen voor veilig heid op rallye-niveau. Een volledig gesynchroniseerde 4-ver- snellingsbak en een 2 venturi Weber car burateur zorgen voor ontspannen rijden. Wat het komfort betreft, wijzen we op de geluidsisolatie: de voorstoelen met hoge verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen tapijtvloerbedekking dat zich uitstrekt tot en met de drempels. Vanaf 17.815.- klaar op de weg Incl. BTW GELDLENINGEN H. BRINKHAUS Automobielbedrijf Van r-raassen B.V. Vanaf 11.110.- LITER PER 100 km De Heer Jezus zegt: „Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven" (Matt. 11:28) Juiianastraat 26 Oost-Souburg - Tel. 01183-61844 MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 OFF. FORD-DEALER afkomstig van de Mazda 818, een viercylinder met een alumi nium cylinderkop. die bewezen heeft degelijk en zuinig te. zijn. Niet nieuw dus, wel verder ont wikkeld met een nu gunstiger koppel en een hoger vermogen van 60 din PK. In heuvelachtig terrein valt de trekkracht van de 1300 cc motor wat tegen. Terug schakelen, middels de uitste kend gesynchroniseerde ver snellingsbak, is al gauw nodig en men zoekt wel eens naar dat meer souplesse, dat de fabriek die motor heeft meegegeven. Zonder al te veel moeite is ech ter op de vlakke weg met de 323 een topsnelheid van 139 echte km/uur te bereiken, waarbij we meteen aantekenen, dat die 1272 cc motor bijzonder zuinig met de brandstof omspringt. Het door ons gemeten verbruik va rieerde van 1 op 9,4 bij 120 km/uur tot 1 op 16,5 bij 80 km/uur met in de stad zelfs een opval lend zuinig gebruik van 1 op 11,9. Aan het lijstje van prestaties dienen we dan tenslotte nog toe te voegen de voortreffelijke wer king van het remsysteem. Aan de voorzijde zitten schijfremmen, achteraan trommels, het gehele systeem is standaard uitgerust met servo-rembekrachtiging. De peaaaldruk is licht, goed doseer- baar en de wagen heeft bij een paniekstop een korte (22 meter bij 80 km/uur) kaarsrechte rem weg. De praktijk heeft uitgewezen, dat onderhoud aan de Mazda over het algemeen zeer beperkt is. Hoe de nieuwe 323 zich zal houden moet uiteraard nog wor den afgewacht. Grote service beurten vinden in ieder geval pas om de 10.000 km plaats en de garantietermijn is gesteld op 12 maanden, ongeacht het aantal verreden km. achterbank in twee delen neer geklapt worden om de laadvloer van de kofferruimte naar be hoefte te vergroten. Helaas is dat maar al te dikwijls nodig, want een werkelijk punt van kritiek op de Mazda 323 is het eigenlijk piepkleine bagagecompartiment, waarin slechts een paar koffers en tassen - in normale positie - geborgen kunnen worden. Dat laatste komt, omdat 1: Mazda gekozen heeft voor een wagen met achterwielaandrij ving, waardoor de achteras ruimte opeist; 2: het reservewiel achterin horizontaal een plaats heeft gekregen en 3: de benzine tank - bepaald niet veilig - heie eigenschappen beschikt maar ook voorzien is van een over daad aan extra's en accessoires in standaarduitvoering. Hij is nu alweer zeven maan den in ons land te koop en vindt gretig aftrek, dat de im porteur met afleveringstijden moet werken: de nieuwe Mazda 323, een absolute uit schieter uit het land van de rij zende zon. Het model beleefde z'n Ne derlandse primeur op de Rai- autotentoonstelling in februari in Amsterdam en stal meteen de show. Niet alleen omdat het de eerste Japanse auto was met een Europees uiterlijk en daadwerkelijk was ontworpen en afgestemd op de eisen van de Europese automobilist, Een DAF-Iiefhebber kent hem ongetwijfeld; Die degelijke en \ooral handige DAF4(S. Solide, zoals DAF's nu eenmaal zijn gebouwd. En zuinig met een zeer aantrekkelijk benzineverbruik van gemiddeld I op 14. Een simpele, maar o zo betrouwbare motor in een degelijke, comfortabele wagen met hel ideale rijgemak van de Variomatic. Wij hiick-n 11 een labrieksnicuwe DA F 46 vooreen prijs, waai nu letterlijk inerte pralen valt. Binnen redelijke grenzen natuurlijk. I en DA F 46 met een jaar volledige garantie, ongeacht het gereden aantal kilometers, lin met het betrouwbare, lange leven dat een DAF beschoren is. Het loont de moeite om een kleine opsomming te geven van al die extra zaken, die de Japan ner zomaar standaard aan de 323 heeft toegevoegd. We be schouwen daarbij het model, waarmee wij onze rij-impressies opdeden, de drie-deurs met de 1300 cc motor en een 't Zijn maar enkele DAF's 46. die wij u kunnen bieden. I n er is belangstelling. Dal welen wij al. Maar deze bi jzondere kans gunnen wij graag onze trouwe DAF-rijders. Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768, Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g 01185-1900. maar vooral omdat de wagen in standaarduitvoering zó vol ledig en met zoveel extra's was uitgevoerd, dat insiders en geïnteresseerden de prijs, die de Japanse fabriek voor dit nieuwe model in z'n verschil lende uitvoeringen vroeg, als ongelooflijk beschouwden. „Een lokkertje", meenden ve len, want 101/2 mille voor de goedkoopste 1000 cc 323 en 11.495 - voorde3-deurs 1300 cc met slechts een bijbetaling van 500.- voor een 5-versnellingsbak én 1000.- voor een automaat, waren prijzen, die voor de Euro pese concurrentie zelfs geen uit daging meer waren, maar ge woon een onhaalbare kaart. Het lokkertje bleek echter wel dege lijk een realiteit, want nu, ruim een half jaar na introduktie zijn de nieuwe Mazda's 323 nog altijd' scherp geprijsd. Weliswaar zijn de catalogus-prijzen - gelijk de meeste Europese merken - iets verhoogd, maar nog altijd zijn het uitschieters voor een wagen, die niet alleen fraai is van uiterlijk, over uitstekende rij- maal achteraan, dus achter de achteras is geplaatst. De aandrijving op de achter wielen maakt de Mazda 323 in snelgenomen bochten duidelijk overstuurd: de voorzijde wil in ex treme situaties best rechtuit en bij correctie wil de achterzijde wel eens schuiven. Maar in z'n totali teit is het weggedrag goed voor spelbaar en zeker niet gevaarlijk, alhoewel andere banden, dan de wat stugge Japanse Bridgesto- nes, de wegligging wel wat zou den verbeteren. De besturing is licht, misschien wat te indirekt, maar de wagen is zeer gemakkelijk te manouevre- ren, zowel in korte bochten of in het stadsverkeer. Je kunt over die indirekte besturing discussië ren, maar het is gewoon een kwestie van: je houdt ervan, of je houdt er niet van. Vermeld dient nog te worden, dat de 323 op hoge snelheden behoorlijk zij- windgevoelig is. De motor van de nieuwe 323 is 4-versneliingsbak. aangeduid met het typenummer ES 3, met een prijs van 11.945.- het op één na goedkoopste model. De klant vindt in deze wagen standaard: ruitenwissers op twee snelheden, een elektrische rui tensproeier, achteruitrijlampen, elektrische achterruitverwar ming, een elektrische sproeier en ruitenwisser op de achterruit, verstelbare rugleuningen van de voorstoelen, die voorzien zijn van hoofdsteunen, een elektrisch klokje in het dashboard, sigare naansteker, 3- punts-automatische oprol veilig heidsgordels, een servo- rembekrachtiger, getinte ruiten, een voorruit van gelaagd glas en een - vanaf de bestuurders plaats elektrische ontgrendeling van de achterdeur. Op de drie-deursmodellen zijn verder de achterraampjes uit- zwenkbaar (een altijd kostbare konstruktie die lang niet door elke fabrikant standaard wordt toege past) en kan de leuning van de Ondanks een paar punten van kritiek, die we in deze rij- impressie ook naar voren heb ben gebracht, is die nieuwe Mazda, in welke uitvoering ook, voor de klant een bijzon der aantrekkelijke aanbieding. Veel auto voor een zeer con currerende prijs en dat is in de huidige dure wereld toch wel weer een apart Japanse trekje. Zoveel wensen zoveel geld voor iedereen en vöor elk doel. Auto, boot, bromfiets, caravan, meubelen enz. Kwijtschelding bij over lijden. Tevens voor al uw verzekeringen naar Assurantie- Financieringsbedrijf Adr. Brouwerlaan 7 VLISSINGEN Tel: 01184-13013 Stap in voor 'n ruime proefrit. MIDDELBURG, Zusterstraat 34 Tel. 01180-12912 VLISSINGEN, Industrieweg 1 Tel. 01184-14632 veiligheidsstuur met stuurslot verstelbare rugleuningen anti-verblindingsspiegel hoofdsteunen controlelichten voor handrem en choke ruitewissers met intervalschakelaar 3-zits achterbank voorruit van gelaagd glas achterruitverwarming verlicht motorcompartiment verlichte kofferruimte (inhoud 432 liter) dubbele koplampen in gescheiden circuit achteruitrijlamp schijfremmen met rembekrachtiging rubber stootstrip rubber parkeerstrip radiaalbanden Servicepunten te Vlissingen en Middelburg, Showroom: Pres. Rooseveltlaan 768. Vlissingen, tel. 01184-16679, b.g.g. 01185-1900 Ze staan bij ons klaar, de nieuwe Ford Fiesta's. Vier modellen, inclusief de sportieve S en de luxueuze Ghia. Stuk voor stuk net zo veilig en betrouwbaar als iedere andere Ford. Plus erg zuinig in onderhoud en benzineverbruik. Stap morgen in de Fiesta voor een proefrit. Wij hebben er genoeg van. Advimpnis (incl. B T W.) Prijsw||Ziging«n voofbehouoen. schijfremmen met rembekrachtiging rode waarschuwings- lichten in portieren (incl. BTW. af Voorschoten) Importeur: H. Englebert N.V. Voorschoten, tel. 01717-2010 (meer dan 20 jaar ervaring met Skoda) (Inl. M.G. de Koning, Berkenstraat 5, Souburg, 01184-63341)

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 10