VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN IAN GE DUURTEST AUTO A VERKEER HET EFFECT VAN DE SPOILER M. de DREU en Co B.V. Unieke najaars-aktie van Subaru Garage Wouters WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf 10 cent goedkoper. Diesel 3 cent goedkoper DE MIIYNCK Paui Kru9erstraat 237 GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN M. de DREU en Co. B.V. C.V. CENTRALE VERWARMING C.V. -BOUWPAKKETTEN J. L. MOENS mm GOEDE GOEDKOPERE AUTO S SUBARU DeFordCaprilIS. Kompleet uitgerust voor het zeer snelle werk. KAKEL VERSE KIP A. STURM DROOG- REKKEN 9.50-16.25 18.75 ROLFIX FA. BRUGGE Superbenzine HK MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 BAS MELSE Julianastraat 26 Oost-Souburg - Tel. 01184-61844 1 SUBARU HOLIDAY GFT Wacht niet te lang. Kom nu praten en proefrijden. SUBARU LUXE PAKKET If W Ivun Vlissingen - 01184-19010 Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14680 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1977 4 A-W F Een van de meest ge hoorde vragen tijdens onze regelmatige testperioden met nieuwe modellen is: hoe zal de wagen zich houden na één of twee jaar, wat zullen de onderhouds kosten zijn en de exploita tiekosten, hoe ligt de in- ruilwaarde? Vragen waar nauwelijks een antwoord op mogelijk is, omdat de in tensiviteit van het normale testprogramma eenvoudig geen ruimte over laat om wagens over een periode van enkele tienduizenden kilometers aan de tand te voelen. Na lang wikken en wegen hebben we echter besloten om speciaal voor de rubriek Auto Verkeer een lange duur-test te gaan maken, waarbij we ons gelimiteerd hebben op een totaal afstand van 40.000 km. We hebben namelijk geen nieuwe auto gekozen, maar een model, dat al geruime tijd op de markt is, maar recentelijk geheel is vernieuwd: een Fiat 123. We wilden gewoon weten, of dit - al zeven jaar op de markt zijnde - model met al zijn ver nieuwingen en wijzigingen (zoals verbeterde kwaliteit, grotere zuinigheid, degelijker afwerking) zich daadwerkelijk nog kan meten met al de nieuwe directe concurrenten, die inmiddels het marktpad van deze wagen hebben ge kruist. De 128, die in 1969 werd gekozen tot „auto van het jaar", is nog altijd een jong en modem model dat zich in een grote populariteit kan verheugen. De Fiat-fabrieken hebben, door de wagen gron dig te „faceliften" duidelijk gemaakt nog geen plannen te hebben om die 128 voorlopig te vervangen. We willen hem daarom maar eens over een langere periode in stadsver keer, als boodschappenauto en als reiswagen grondig aan de tand voelen en onze erva ringen nauwkeurig rapporte ren. Met een begin km stand van 400 km heeft Auto Ver keer daarom sinds 15 juli de 14-SL-00 Fiat 128/1300 cl in gebruik, een oudgediende die bewijzen moet na zeven jaar nog piepjong mee te kunnen. We houden u op de hoogte Mü Een woord dat in de per- sonenautomobielbouw steeds meer ingeburgerd wordt is „spoiler". Vreemd genoeg bestaat er geen goede Nederlandse verta ling voor dit woord en wie de moeite neemt om een al ternatief te vinden in een Engels woordenboek komt tot woorden als „bederver" en „plunderaar". In de mo derne automobielbouw is een spoiler echter allesbe halve een bederver en zeker geen plunderaar, maar juist een „verbeteraar", vandaar dat - evenals met woorden als grille, dashboard, car burator enz. - het auto- jargoen internationaal al weer verrijkt is met een En gels woord: spoiler. En omdat over het nut en de toepassing van die spoiler op onze hedendaagse auto's nog zoveel misverstanden bestaan, even een korte toe lichting: De spoiler is eigenlijk geboren op racewagens, toen constructeurs van dergelijke snelle bolides ontdekten dat de toepassing van neer waarts gerichte „vleugels" of „draagvlakken" de weglig- ging aanzienlijk verbeterde omdat de rijwind op hoge snelheden de wagen stevig met vier wielen op de weg bleef drukken. En dat kwam de wegligging weer ten goe de. Die omgekeerd gerichte vleugels hadden dezelfde functie als de schuin omhoog gerichte bij vliegtuigen, alleen het effect was precies an dersom. Dat de huidige automobiel- bouw spoilers op de snelle en minder snellere modellen toepast heeft echter nog meer redenen, dan alleen de weg- vastheid te bevorderen. Klei ne, uitvoerig in de windtunnel geteste, spoilers aan voor zijde, achterzijde of zelfs op het dak blijken in belangrijke mate de luchtweerstand tij dens het rijden te verminde ren. Niet alleen krijgt de auto daarmee op wat hogere snel heden een rustiger rijgedrag, maar zonder extra toevoe ging van het vermogen van de motor kunnen hogere snel heden worden bereikt, terwijl tevens door de vermindering van de luchtweerstand een belangrijke brandstofbespa ring kan worden gerealiseerd. Een spoiler kan niet zo maar in doe het zelf vorm worden aangebracht. Daar zijn echt windtunnel proeven voor nodig in verband met afmetingen en vorm van de spoiler, want bij het zomaar aanbrengen van een spoiler kan men spoedig in conflict komen met de wetten van de aërodynamica en kan zelfs een averrechts effect optre den. Ook an dere automobielfabrieken hebben inmiddels duidelijk de voordelen van de spoiler ont dekt. Interessant te vermel den is ondermeer, dat Opel ingenieurs op de nieuwe Ascona het verlies aan ver mogen en het gebruik van meer brandstof door het ho gere gewicht van de nieuwe carrosserie totaal door de toepassing van een spoiler aan de voorzijde konden compenseren. Sinds die tijd hebben ook de Kadetts een spoiler gekregen. Bekend is, dat Ford maandenlang met de nieuwe Fiësta heeft geëx perimenteerd om de weglig ging optimaal te maken met behulp van een mini-spoiler - niet meer dan een klein riggel- tje - aan het eind van het dak. De spoiler is een nieuw as- peci in de automobielbouw. Schijnbaar een kleine zaak, maar toch van grote invloed op het rijgedrag van de auto. De nieuwe Ford Capri II S is een volbloed sportwagen. Kompleet uitgerust voor het sportieve werk. Een auto met een perlekte wegligging onder alle omstandigheden. Dank zij een uiterst zorgvuldig afgestelde, verzwaarde wielophanging, vóórspoiler, gasgevulde schokbrekers achter en brede, lichtmetalen sportvelgen. De krachtige, soepele 4- en 6-ölinder motoren zorgen voor een felle acceleratie en een hoge topsnelheid. Van binnen is de nieuwe Capri II S onder andere uitgerust met een kompleet dashboard, een voorruit van gelaagd glas, een nieuw 3-spakig sportstuur, uiterst komfortabele kuipstoelen inclusief hoofdsteunen, automatisch oprolbare 3-punts veiligheidsgordels en separaat neerklapbare achterbankrugleuningen. Onveranderd is de praktische derde deur en de zeer aantrekkelijke prijs. Stap 'ns in voor een sportieve proefrit, nieuwe Ford Capri II S staat bij ons vo<?r u klaar. Capri II vanaf 15.639.- (incl. BTW) Klaar op de weg Pri|swi|zigirigen voorbehouden. Proef onze ook kippebout, borststukken, poulet, kipfilet, enz. Vleeshouwerij Veersesingel 90 MIDDELBURG Tel. 01180-12343 Kcnjioctm«Uir(>,slc<,i«jbMchen«>ienpc»np Uw Uiuon dealer Karei Doormanplein MIDDELBURG Tornado Gezellige warmte door het gehele huis Ook voor de doe-het-zelvers Reeds vanaf 2500.- Wij geven U over aanleg enz. geheel vrijblijvend alle gewenste inlichtingen Loodgieters-, centrale verwarmings- en sanitairbedrijf Vlissingsestraat 15 MIDDELBURGTTel. 01180-13367 Van mei t/m september zaterdags gesloten Leifheit van 27.95 nu voor 21.95 Hogeweg 82 VLISSINGEN Citroen CV 2 zeer mooi en goed1971 1750 Citroën GS Club1971 3000 Daf 33 1971 1350 Ford Taunus GXL1971 3000 Ford Taunus 1300 L 1970 2500 Ford 12 M 1300 1970 600 Ford Escort 1100 L 1972 2500' Ford Escort 1300 GT1971 3350 Ford Escort 1100 B 1972 3850 Ford Escort 1100 B 1971 7 3250 Fiat 127 1972 2200 Fiat 850 S 1971 1250 Fiat 127 1971 1750 Simca1301 Special1970 f 1400 Simca 1100 Special1971 1750 Simca 1301 1971 1000 Peugeot 204 1972 4000 In Vlissingen Middelburg, Zusterstraat 34, Tel. 0118D-12972 Vlissingen, Industrieweg 1, Tel. 01184-14632 OFF. FORDDEALER i UW SUBARU-DEALER: Tijdelijk wordt de Subaru GFT (de sprintcoupé) geleverd in een zeer speciale uitvoering: vinyldak schuifdak wielsierringen chroom uitlaatsierstuk speedstrips aanduiding 'Holiday*. Deze extra's vertegenwoordigen een waarde van dik 1200 gulden. Wat u betaalt? Dat zal u héél erg meevallen. Wij vertellen het u graag! Misuca Europe N.V., Bennebroekerdi|k 208. Cruquius (Hoofddorp), Tel. 023-290045 Alle Subaru-typen worden desgewenst geleverd met Luxe Pakket: FM-radio met speaker en antenne complete set luxe vloermatten schapewollen vachten op de voorzittingen mistachterlamp. Dit Luxe Pakket heeft een waarde van rond de f 650,U betaalt slechts f 235,incl. BTW en incl. montage. 1977: FORD FIËSTA L nieuw 11.250.- 1976: SAAB 99 COMBI COUPÉ. 38.000 km 19.500.- FORD 1600 L, 22.000 km12.500.- ALFA SUD L, 9.000 km, 5 versnellinqen11 500.- Simca 1308 GT13.400.- Opel Kadett City10.250.- Mazda 929 4-drs11.000 - 1975: FORD 1600L, 2-deurs 40.000 km 8.900.- MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 km n.o.t.k. DATSUN CHERRY 40.000 km 7.950.- AUDI 50 LS 46.000 km 8.950.- FORD ESCORT STATIONCAR 40.000 km 7.950.- SIMCA 1301 SPECIAL 44.000 km 7.900.- CITROËN G SPECIAL 57.000 km 9.500 - MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw 13.500.- TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.- FIAT 127 6.500 - 1974: .SIMCA 1000 LS 38.000 km 4.750.- TORD ESCORT 1300 L 51.000 km 6.950.- FORD 1600 XL, 77.000 km 7.900.- DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S: FORD CAPRI 1700 GT 1970 1900.- V.W. K 70 1973 3950.- CHRYSLER 160 1973 3950.- TOYOTA COROLLA COUPÉ 1972 3.750- FORD TAUNUS 20M XL 1970 6 cyl2.900.- VW 1300 1971 2.500.- OPELREKORD 1968 1.250.- FORD 12M 1970 950.- RENAULT 16 TS 1970 2.000.- SIMCA 1100 4-deurs 1972 3.500- PEUGEOT 204 1971 1.900.- AUSTIN MAXI 1500 85.000 km 1971 2.250- CITROËN 2 CV 1972 2.000- NSU 1000 C 1972 1.750.- Fiat 128 1971 1500- Simca 1100 GLS 1974 3950-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 10