VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
IAN GE DUURTEST AUTO A VERKEER
HET EFFECT VAN DE SPOILER
M. de DREU en Co B.V.
Unieke najaars-aktie van Subaru
Garage Wouters
WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf
10 cent goedkoper. Diesel 3 cent goedkoper
DE MIIYNCK Paui Kru9erstraat 237
GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN
M. de DREU en Co. B.V.
C.V. CENTRALE VERWARMING
C.V. -BOUWPAKKETTEN
J. L. MOENS
mm
GOEDE GOEDKOPERE AUTO S
SUBARU
DeFordCaprilIS.
Kompleet uitgerust voor het zeer snelle werk.
KAKEL VERSE
KIP
A. STURM
DROOG-
REKKEN
9.50-16.25
18.75
ROLFIX
FA. BRUGGE
Superbenzine
HK
MIDDELBURG, Zusterstraat 34, tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
BAS MELSE
Julianastraat 26
Oost-Souburg - Tel. 01184-61844
1 SUBARU HOLIDAY GFT
Wacht niet te lang.
Kom nu praten en proefrijden.
SUBARU LUXE PAKKET
If W Ivun Vlissingen - 01184-19010
Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14680
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1977
4
A-W
F
Een van de meest ge
hoorde vragen tijdens onze
regelmatige testperioden
met nieuwe modellen is:
hoe zal de wagen zich
houden na één of twee jaar,
wat zullen de onderhouds
kosten zijn en de exploita
tiekosten, hoe ligt de in-
ruilwaarde? Vragen waar
nauwelijks een antwoord
op mogelijk is, omdat de in
tensiviteit van het normale
testprogramma eenvoudig
geen ruimte over laat om
wagens over een periode
van enkele tienduizenden
kilometers aan de tand te
voelen.
Na lang wikken en wegen
hebben we echter besloten
om speciaal voor de rubriek
Auto Verkeer een lange
duur-test te gaan maken,
waarbij we ons gelimiteerd
hebben op een totaal afstand
van 40.000 km. We hebben
namelijk geen nieuwe auto
gekozen, maar een model,
dat al geruime tijd op de markt
is, maar recentelijk geheel is
vernieuwd: een Fiat 123. We
wilden gewoon weten, of dit -
al zeven jaar op de markt
zijnde - model met al zijn ver
nieuwingen en wijzigingen
(zoals verbeterde kwaliteit,
grotere zuinigheid, degelijker
afwerking) zich daadwerkelijk
nog kan meten met al de
nieuwe directe concurrenten,
die inmiddels het marktpad
van deze wagen hebben ge
kruist. De 128, die in 1969
werd gekozen tot „auto van
het jaar", is nog altijd een jong
en modem model dat zich in
een grote populariteit kan
verheugen.
De Fiat-fabrieken
hebben, door de wagen gron
dig te „faceliften" duidelijk
gemaakt nog geen plannen te
hebben om die 128 voorlopig
te vervangen. We willen hem
daarom maar eens over een
langere periode in stadsver
keer, als boodschappenauto
en als reiswagen grondig aan
de tand voelen en onze erva
ringen nauwkeurig rapporte
ren. Met een begin km stand
van 400 km heeft Auto Ver
keer daarom sinds 15 juli de
14-SL-00 Fiat 128/1300 cl in
gebruik, een oudgediende die
bewijzen moet na zeven jaar
nog piepjong mee te kunnen.
We houden u op de hoogte
Mü
Een woord dat in de per-
sonenautomobielbouw
steeds meer ingeburgerd
wordt is „spoiler". Vreemd
genoeg bestaat er geen
goede Nederlandse verta
ling voor dit woord en wie
de moeite neemt om een al
ternatief te vinden in een
Engels woordenboek komt
tot woorden als „bederver"
en „plunderaar". In de mo
derne automobielbouw is
een spoiler echter allesbe
halve een bederver en zeker
geen plunderaar, maar juist
een „verbeteraar", vandaar
dat - evenals met woorden
als grille, dashboard, car
burator enz. - het auto-
jargoen internationaal al
weer verrijkt is met een En
gels woord: spoiler.
En omdat over het nut en
de toepassing van die spoiler
op onze hedendaagse auto's
nog zoveel misverstanden
bestaan, even een korte toe
lichting: De spoiler is eigenlijk
geboren op racewagens, toen
constructeurs van dergelijke
snelle bolides ontdekten dat
de toepassing van neer
waarts gerichte „vleugels" of
„draagvlakken" de weglig-
ging aanzienlijk verbeterde
omdat de rijwind op hoge
snelheden de wagen stevig
met vier wielen op de weg
bleef drukken. En dat kwam
de wegligging weer ten goe
de. Die omgekeerd gerichte
vleugels hadden dezelfde
functie als de schuin omhoog
gerichte bij vliegtuigen, alleen
het effect was precies an
dersom.
Dat de huidige automobiel-
bouw spoilers op de snelle en
minder snellere modellen
toepast heeft echter nog meer
redenen, dan alleen de weg-
vastheid te bevorderen. Klei
ne, uitvoerig in de windtunnel
geteste, spoilers aan voor
zijde, achterzijde of zelfs op
het dak blijken in belangrijke
mate de luchtweerstand tij
dens het rijden te verminde
ren. Niet alleen krijgt de auto
daarmee op wat hogere snel
heden een rustiger rijgedrag,
maar zonder extra toevoe
ging van het vermogen van de
motor kunnen hogere snel
heden worden bereikt, terwijl
tevens door de vermindering
van de luchtweerstand een
belangrijke brandstofbespa
ring kan worden gerealiseerd.
Een spoiler kan niet zo
maar in doe het zelf vorm
worden aangebracht. Daar
zijn echt windtunnel proeven
voor nodig in verband met
afmetingen en vorm van de
spoiler, want bij het zomaar
aanbrengen van een spoiler
kan men spoedig in conflict
komen met de wetten van de
aërodynamica en kan zelfs
een averrechts effect optre
den.
Ook an
dere automobielfabrieken
hebben inmiddels duidelijk de
voordelen van de spoiler ont
dekt.
Interessant te vermel
den is ondermeer, dat Opel
ingenieurs op de nieuwe
Ascona het verlies aan ver
mogen en het gebruik van
meer brandstof door het ho
gere gewicht van de nieuwe
carrosserie totaal door de
toepassing van een spoiler
aan de voorzijde konden
compenseren. Sinds die tijd
hebben ook de Kadetts een
spoiler gekregen. Bekend is,
dat Ford maandenlang met
de nieuwe Fiësta heeft geëx
perimenteerd om de weglig
ging optimaal te maken met
behulp van een mini-spoiler -
niet meer dan een klein riggel-
tje - aan het eind van het dak.
De spoiler is een nieuw as-
peci in de automobielbouw.
Schijnbaar een kleine zaak,
maar toch van grote invloed
op het rijgedrag van de auto.
De nieuwe Ford Capri II S
is een volbloed sportwagen.
Kompleet uitgerust voor het
sportieve werk.
Een auto met een perlekte
wegligging onder alle
omstandigheden. Dank zij
een uiterst zorgvuldig
afgestelde, verzwaarde
wielophanging, vóórspoiler,
gasgevulde schokbrekers
achter en brede, lichtmetalen sportvelgen.
De krachtige, soepele 4- en 6-ölinder motoren zorgen
voor een felle acceleratie en een hoge topsnelheid.
Van binnen is de nieuwe Capri II S onder andere
uitgerust met een kompleet dashboard, een voorruit van
gelaagd glas, een nieuw 3-spakig sportstuur, uiterst
komfortabele kuipstoelen
inclusief hoofdsteunen,
automatisch oprolbare
3-punts veiligheidsgordels
en separaat neerklapbare
achterbankrugleuningen.
Onveranderd is de
praktische derde deur en de
zeer aantrekkelijke prijs.
Stap 'ns in voor een
sportieve proefrit,
nieuwe Ford Capri II S staat bij ons vo<?r u klaar.
Capri II vanaf 15.639.- (incl. BTW)
Klaar op de weg
Pri|swi|zigirigen voorbehouden.
Proef onze
ook kippebout,
borststukken,
poulet, kipfilet, enz.
Vleeshouwerij
Veersesingel 90
MIDDELBURG
Tel. 01180-12343
Kcnjioctm«Uir(>,slc<,i«jbMchen«>ienpc»np
Uw Uiuon dealer
Karei Doormanplein
MIDDELBURG
Tornado
Gezellige warmte door het gehele huis
Ook voor de doe-het-zelvers
Reeds vanaf 2500.-
Wij geven U over aanleg enz. geheel vrijblijvend
alle gewenste inlichtingen
Loodgieters-, centrale verwarmings- en sanitairbedrijf
Vlissingsestraat 15 MIDDELBURGTTel. 01180-13367
Van mei t/m september zaterdags gesloten
Leifheit
van 27.95
nu voor 21.95
Hogeweg 82
VLISSINGEN
Citroen CV 2 zeer mooi en goed1971 1750
Citroën GS Club1971 3000
Daf 33 1971 1350
Ford Taunus GXL1971 3000
Ford Taunus 1300 L 1970 2500
Ford 12 M 1300 1970 600
Ford Escort 1100 L 1972 2500'
Ford Escort 1300 GT1971 3350
Ford Escort 1100 B 1972 3850
Ford Escort 1100 B 1971 7 3250
Fiat 127 1972 2200
Fiat 850 S 1971 1250
Fiat 127 1971 1750
Simca1301 Special1970 f 1400
Simca 1100 Special1971 1750
Simca 1301 1971 1000
Peugeot 204 1972 4000
In Vlissingen
Middelburg, Zusterstraat 34, Tel. 0118D-12972
Vlissingen, Industrieweg 1, Tel. 01184-14632
OFF. FORDDEALER
i UW SUBARU-DEALER:
Tijdelijk wordt de Subaru GFT (de
sprintcoupé) geleverd in een zeer
speciale uitvoering: vinyldak schuifdak
wielsierringen chroom uitlaatsierstuk
speedstrips aanduiding 'Holiday*. Deze
extra's vertegenwoordigen een waarde
van dik 1200 gulden. Wat u betaalt? Dat zal
u héél erg meevallen. Wij vertellen het u
graag!
Misuca Europe N.V., Bennebroekerdi|k 208.
Cruquius (Hoofddorp), Tel. 023-290045
Alle Subaru-typen worden desgewenst geleverd
met Luxe Pakket: FM-radio met speaker en
antenne complete set luxe vloermatten
schapewollen vachten op de
voorzittingen mistachterlamp.
Dit Luxe Pakket heeft een waarde
van rond de f 650,U betaalt
slechts f 235,incl. BTW en incl.
montage.
1977:
FORD FIËSTA L nieuw 11.250.-
1976:
SAAB 99 COMBI COUPÉ. 38.000 km 19.500.-
FORD 1600 L, 22.000 km12.500.-
ALFA SUD L, 9.000 km, 5 versnellinqen11 500.-
Simca 1308 GT13.400.-
Opel Kadett City10.250.-
Mazda 929 4-drs11.000 -
1975:
FORD 1600L, 2-deurs 40.000 km 8.900.-
MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 km n.o.t.k.
DATSUN CHERRY 40.000 km 7.950.-
AUDI 50 LS 46.000 km 8.950.-
FORD ESCORT STATIONCAR 40.000 km 7.950.-
SIMCA 1301 SPECIAL 44.000 km 7.900.-
CITROËN G SPECIAL 57.000 km 9.500 -
MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw 13.500.-
TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.-
FIAT 127 6.500 -
1974:
.SIMCA 1000 LS 38.000 km 4.750.-
TORD ESCORT 1300 L 51.000 km 6.950.-
FORD 1600 XL, 77.000 km 7.900.-
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S:
FORD CAPRI 1700 GT 1970 1900.-
V.W. K 70 1973 3950.-
CHRYSLER 160 1973 3950.-
TOYOTA COROLLA COUPÉ 1972 3.750-
FORD TAUNUS 20M XL 1970 6 cyl2.900.-
VW 1300 1971 2.500.-
OPELREKORD 1968 1.250.-
FORD 12M 1970 950.-
RENAULT 16 TS 1970 2.000.-
SIMCA 1100 4-deurs 1972 3.500-
PEUGEOT 204 1971 1.900.-
AUSTIN MAXI 1500 85.000 km 1971 2.250-
CITROËN 2 CV 1972 2.000-
NSU 1000 C 1972 1.750.-
Fiat 128 1971 1500-
Simca 1100 GLS 1974 3950-